Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klipsch Heresy III någon?

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Klipsch Heresy III (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Klipsch Heresy III (st) (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser

#51

Postad 14 oktober 2015 - 09:52

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0



skulle vara grymt roligt att få provlyssna med en Vincent sv-237 på dom. :)


Har du en o bor i Stockholm så är det bara att sladda förbi. :)

#52

Postad 14 oktober 2015 - 11:32

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Har du en o bor i Stockholm så är det bara att sladda förbi. :)

Talarna har jag men ingen Vincent :(



#53

Postad 14 oktober 2015 - 18:49

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Har fått tips om Heed med, ska åka o lyssna nån dag tänkte jag. Rör-likt ljud och ska kunna driva dom fint.

Finns de nåt ställe med Vincent i Stockholm tro?

Högtalarna hade kunnat vara här, men de ringde inte för att säga att de väntade vid porten, utan har lämnat dem vid ett utlämningsställe. De skrev att de ringt men icke, men det känns lite klassiskt.

#54

Postad 15 oktober 2015 - 15:10

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Nu är jag lite ganska glad. :)

Nu står de och spelar i vardagsrummet, äntligen. Ljudet? Ljust, öppet och väldigt lättdrivna. Bas njae, men den som är, är inte förvånande bra.

Tycker de är lite väl ljusa i ljudet nu, direkt ur lådorna. Och helt klart går de att spela högt, tveklöst. Jämfört med JBL'arna så har de en klarare ljudbild, samt att ljudbilden är högre upp, även sålde står på golvet.

Stora är dom med, nästan dubbelt så bred som Olympicorna. Har lite å höra, men sen ska jag ta några bilder, om jag får till de.

#55

Postad 15 oktober 2015 - 15:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Bilder även om du inte får till det! :D

#56

Postad 19 oktober 2015 - 19:48

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Efter några dagar nu med de här lådorna, ja, de är häftiga. :)

Som en recensent skrev så är det som att ha en madrass framför en högtalare och sedan ta bort den, väldigt klart ljud.

Misstänker att de flesta som lyssnat på applemusic via sin hifi-anläggning tycker att ljudet blir dåligt. På mina Olympica så är det mer förlåtande än med Klipscharna, där ljudet ofta låter spräckt.

Körde igång Tidal HIFI, där vart det annat ljud, direkt.

Basen är fortfarande inte så djup, men bara kört ca 10 timmar. Nu lär de inte gå så mycket djupare senare heller, jag märker på en del låtar att det saknas lite botten, men då resten av registret är så trollbindande så är det absolut ok. Inget en subb eller fyra inte kan fixa.

Akustiskt låter förb+*^t bra, instrument, röster och tystnad. Snabbhet märks som ett signum med, hur jag nu ska förklara det.....

Vi har sett lite film med, röster är galet klara, likaså små ljud som finns med i ljudbilden. Klarhet helt enkelt.

Återkommer efter ett gäng timmar till.

#57

Postad 21 oktober 2015 - 16:49

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Tack för en första rapport. :-)

#58

Postad 26 oktober 2015 - 05:12

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Köp en begagnad Accuphase eller ny går ju också :)

 

e-303x.JPG



#59

Postad 26 oktober 2015 - 11:13

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Ja, jag kollar hela tiden efter alternativ. Men blir nog inte i år, ska ta det lugnt nu ett tag. ;)

#60

Postad 02 november 2015 - 19:43

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Funderar på att byta upp mig till Cornwall, trotts att de är så förb@&k" stora.

Suck.

#61

Postad 02 november 2015 - 20:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Du har ju inte haft dina så länge. Behöver du mer ljud eller? :D

#62

Postad 02 november 2015 - 21:05

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag vet, men de låter så jäkla kul och bra, så nyfikenheten på de större börjar bli jobbig.

I helgen spelade jag rätt mycke, mest musik med kvinnoröster, och att vrida upp är verkligen en njutning. Det är iaf för mig hög volym, men trotts det så viker sig inte högtalarna det minsta.

Basen är iof inte djup, men det behövs inte, då resten är så bra. Subbarna får jobba lite som omväxling. :)

Får se hur jag ska övertala tjejen bara, kan bli knepigt. ;)

#63

Postad 02 november 2015 - 21:24

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Jag vet, men de låter så jäkla kul och bra, så nyfikenheten på de större börjar bli jobbig.
I helgen spelade jag rätt mycke, mest musik med kvinnoröster, och att vrida upp är verkligen en njutning. Det är iaf för mig hög volym, men trotts det så viker sig inte högtalarna det minsta.
Basen är iof inte djup, men det behövs inte, då resten är så bra. Subbarna får jobba lite som omväxling. :)
Får se hur jag ska övertala tjejen bara, kan bli knepigt. ;)

Aj aj aj sitter den lille på axeln och pickar på dig........tjejer brukar ju tycka om när det blir lite storlek på vissa saker så det bör ju inte vara ett problem?
Jas

#64

Postad 02 november 2015 - 21:33

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Funderar på att byta upp mig till Cornwall, trotts att de är så förb@&k" stora.

Suck.

Gör det! Känner du att du har ekonomi och att frugan tillåter det så är det väl bara å köra på ;)

 

Varför tveka om en sån sak? :D

 

Mvh



#65

Postad 02 november 2015 - 21:35

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Tror ni Cornwall producerar mer bastryck än RP-280? 



#66

Postad 02 november 2015 - 22:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tror det. Beror lite på slaglängden och sånt på elementen, men en 15" flyttar en massa luft, vilket kan bli jobbigt att matcha med två 8" eller vad nu 280 har.

#67

Postad 03 november 2015 - 07:25

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Det vore kul att testa. 

Fast jag låter nog RonnyL testa före mig ;)



#68

Postad 03 november 2015 - 07:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Lite snabb överslagsräkning säger att om båda lådorna har likadan konstruktion så behöver 280 ha mer än trippla slaglängden på sina element för att matcha 15", det förutsatt att det är 8" element :D

Cornwall är en maffig jäkla bit :D

#69

Postad 03 november 2015 - 07:52

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Det är klart, det är ju en del skillnad :D

Orkar jag krångla med att sälja mina 280 så testar jag nog Cornwall.



#70

Postad 03 november 2015 - 10:45

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Jag har ju cornwall mkIII och kan säga att några basmonster är det inte men klarar man sig utan dom allra lägsta tonerna så är det en hgt som är jädrans rolig men kräver mycket mer effekt än man tror.
Dom är på 102db men jag driver mina med 100w per kanal genom en Line magnetic 501ia och det behövs en hel del för att få igång basarna så dom låter ok.

#71

Postad 03 november 2015 - 11:02

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag upplever Heresy som rätt korrekta i ljudet, även basen. Men, de går inte djupt heller, men har man en subb och får en snygg övergång så gör det inget. En tanke jag haft är ju att det de missar i djupbas tar de med råge igen i mellanregistret. Plus att det kan spela in i att de kan spela så högt, då de slipper djupbas.

Om jag jämför Heresy med rp280 så är framförallt ljudbilden betydligt större. Jag upplevde ljudet som klarare med, inte lika "live".

Vad säger du Jas, ska jag byta tro?

#72

Postad 03 november 2015 - 12:08

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Jag upplever Heresy som rätt korrekta i ljudet, även basen. Men, de går inte djupt heller, men har man en subb och får en snygg övergång så gör det inget. En tanke jag haft är ju att det de missar i djupbas tar de med råge igen i mellanregistret. Plus att det kan spela in i att de kan spela så högt, då de slipper djupbas.
Om jag jämför Heresy med rp280 så är framförallt ljudbilden betydligt större. Jag upplevde ljudet som klarare med, inte lika "live".
Vad säger du Jas, ska jag byta tro?

Jag är lite för partisk i målet för att svara men jag är väldigt nöjd med mina. Första gången man ställer in dom tycker man dom är rätt stora men då dom är ganska låga och att dom skall stå längst en vägg gör att man får en hel del golvyta framför och på detta sett är dom väldigt vänliga att möblera till skillnad från traditionella högtalare som står en meter ut från vägg.
Jas

#73

Postad 03 november 2015 - 13:45

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Vad lyssnade du på mer innan du slog till på Cornwall?

Du är helt inne på rör med, jag kanske borde titta på det först innan högtalarbyte? Har ingen som helst erfarenhet av rör, bara hört det en eller två gånger, då har det vart positivt med. :)

#74

Postad 03 november 2015 - 15:37

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Vad lyssnade du på mer innan du slog till på Cornwall?
Du är helt inne på rör med, jag kanske borde titta på det först innan högtalarbyte? Har ingen som helst erfarenhet av rör, bara hört det en eller två gånger, då har det vart positivt med. :)

Heco,Uscher,System audio,Vienna Acoustic,SCAD vigoroso, Magnepan, Final sound, Tannoy Arden, ASW, Tannoy Glenair15, Altec 604e, Coral beta10, Klipsch K-horn, mm då jag säkert glömt några.......
Rör förstärkare finns en del riktigt bra alternativ på marknaden men mitt senaste inköp var en aha upplevelse som inte växer på träd så kolla gärna närmare på Line magnetic för även om det är Kina grejer så lyssnar konstruktören och har en inriktning som är grym. Fler alternativ finns givetvis men börja kolla på det.
Jas

#75

Postad 03 november 2015 - 18:27

mwhitwo3
  • mwhitwo3
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej

Kul att det är fler som upptäckt Klipsch Heresy högtalare. Själv kör jag med ett par Heresy 1 som jag är väldigt nöjd med.

Driver dessa med en Audio Space Galaxy 88. Kör mest vinyl och iTunes 320 kbs. Ljudet är som ni säger väldigt rent och kan vara lite fattig på djup bas. Men det hänger mycket på inspelningarna, skit in skit ut. 

 

M.



#76

Postad 22 augusti 2020 - 08:20

Unregistered6199d5a0
  • Unregistered6199d5a0
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Dags att bumpa den här tråden, säger man så? 

Egenhändigt konstruerade tankar. Men jag tror att folkhälsan skulle kunna förbättras avsevärt om varje enskilt hushåll utrustades med något ur Heritage-serien, efter utrymme och smak. Magdalena skjuter till en slant, likt el-cykel subventionen, övertygad att det är en vinst i förlängningen.

Läser man recensioner på t ex Heresy iii så kan det rätt ofta stå, "det var längesedan vi hade så roligt med en högtalare", är inte det vad det handlar om i slutändan? Ha kul, inte sitta och lyssna efter när Mark Knopfler tappar slipsnålen 3,16 in i "Money for nothing"

Smått frustrerande med alla dessa tomtar med anläggningar i storleksordningen Malis BNP, "Ja, du vet, vi hade ett verkligt givande kabeltest häromkvällen. Mmm, men du vet, vi har olika preferenser när det kommer till ljud"

Så fasen heller, du skall ha Klipsch Heritage, punkt. Eller som Paul W skulle sagt: No bullshit

 

MvH/Gunvald L



#77

Postad 22 augusti 2020 - 09:52

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Oj, det var ett tag sedan jag startade denna tråd. Jag köpte ett par och det var väldigt härliga högtalare verkligen. Nu är de iof sålda sedan en tid tillbaka, ersatta med ett par JBL L300, och som du säger så handlar det ju om att ha roligt, och även de levererar på det området.

 

Och, med dem, No Bullshit.

 

Tack för ett härligt inlägg.



#78

Postad 22 augusti 2020 - 17:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kul att någon slår ett slag för Heritage.

Ytterst handlar det om att gilla det man hör och att ha kul. Det var den verkligt stora skillnad jag upplevt sedan jag skaffade Forte 3.

Bra lät det redan innan men här tillkom en dimension jag saknat länge. 

 

Sedan behöver det ju inte vara så att man skrotar allt vad övrigt hifi-intresse heter bara för att man köpt spelglada högtalare.

Det finns gott om HiFi-kvalité i dessa burkar som naturligtvis framträder mer under rätt förutsättningar och med vettig kringutrustning.


Redigerat av Blåtand, 22 augusti 2020 - 17:43.


#79

Postad 23 augusti 2020 - 13:43

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Dags att bumpa den här tråden, säger man så? 

Egenhändigt konstruerade tankar. Men jag tror att folkhälsan skulle kunna förbättras avsevärt om varje enskilt hushåll utrustades med något ur Heritage-serien, efter utrymme och smak. Magdalena skjuter till en slant, likt el-cykel subventionen, övertygad att det är en vinst i förlängningen.

Läser man recensioner på t ex Heresy iii så kan det rätt ofta stå, "det var längesedan vi hade så roligt med en högtalare", är inte det vad det handlar om i slutändan? Ha kul, inte sitta och lyssna efter när Mark Knopfler tappar slipsnålen 3,16 in i "Money for nothing"

Smått frustrerande med alla dessa tomtar med anläggningar i storleksordningen Malis BNP, "Ja, du vet, vi hade ett verkligt givande kabeltest häromkvällen. Mmm, men du vet, vi har olika preferenser när det kommer till ljud"

Så fasen heller, du skall ha Klipsch Heritage, punkt. Eller som Paul W skulle sagt: No bullshit

 

MvH/Gunvald L

Haha härligt att höra Gunvald! Jag håller med dig, sen är väl lite av tjusningen för endel med hifi att just trixa och fixa med ljudet, lite som att det är ”meningen” med själva hobbyn.

 

Men jag äger Klipsch, älskar ljudet och har ett par Klipsch Forte i kikaren så en vacker dag tror jag att jag kanske äger ett par Heritage :)



#80

Postad 28 augusti 2020 - 00:19

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Är lite intresserad av dessa heritage modeller, men har inte fått möjlighet att lyssa på dessa. Hur klarar de av stökig metal/rock?



#81

Postad 01 september 2020 - 17:00

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har varit utestängd från mitt konto några dagar därav att jag inte kommenterat tidigare.

 

Nu har du redan fått ett svar via messenger  Cocobahia men för er övriga som möjligen undrar kan jag säga att Metal/rock och äldre inspelningar av dessa låter mycket trevligt och mer engagerande från dessa än från dagens mer mainstream golvare. Men det gäller även andra genre och mediokra inspelningar. Dock så är de inte immuna mot distorsion.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.