Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JBL HDi

225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Synthesis HDI-3800 (Golvhögtalare) Rapporterad 6 8,33 (2) 39 990:-
JBL Synthesis HDI-3600 (Golvhögtalare) 1 (0) 29 990:-
JBL Synthesis HDI-1600 (Surroundhögtalare) 1 (0) 19 900:-
JBL Synthesis HDI-1200P (Subwoofers) 1 (0) 29 990:-
JBL Synthesis HDI-4500 (Centerhögtalare) 1 (0) 20 900:-

#51

Postad 01 oktober 2020 - 01:46

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
20% på alla högtalare i HDI serien på bl.a Ultimate!

#52

Postad 01 oktober 2020 - 16:51

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Även hembiobutiken har 20% rabatt

#53

Postad 02 oktober 2020 - 14:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Någon av er som kommer att slå till?



#54

Postad 02 oktober 2020 - 15:04

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Hade inte jag haft en fru just nu, hade jag haft en ny uppsättning med högtalare i bion!

Så svar på din fråga, Nej (tyvärr)

#55

Postad 02 oktober 2020 - 15:55

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hade inte jag haft en fru just nu, hade jag haft en ny uppsättning med högtalare i bion!

Så svar på din fråga, Nej (tyvärr)

Fru verkar vara ett vanligt problem, finns det inte salva för sånt ;)



#56

Postad 02 oktober 2020 - 16:05

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Fru verkar vara ett vanligt problem, finns det inte salva för sånt ;)


Frågat på apoteket, tydligen ofta slutsålt.

Skämt åsido, jag tror verkligen på den högtalarserien!
Men jag har så mycket kvar att uppgradera innan jag ger mig på högtalarbyte.
Och min fru är snäll, hon lät mig köpa nya subwoofers i somras :).

#57

Postad 02 oktober 2020 - 16:39

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Är ju väldigt nöjd med det jag har just nu, men nyfiken som man är och nu när handlarn bara några kilometer bort fått in hela serien så måste det bli en mer ingående undersökning av dessa. Men det faktum att det är stora basreflexlådor som är portade bakåt gör nog tyvärr att de skulle komma ut för mycket på golvet hemma hos mig.

 

Annars säger jag som du att jag har höga tankar om serien. Nu kommer ju iofs. 4349 och den modellen tror jag är mindre utrymmeskrävande. Inte lika snygg kanske, men skulle funka i svart och har kaxig retro look. 


Redigerat av Blåtand, 02 oktober 2020 - 16:40.


#58

Postad 02 oktober 2020 - 17:15

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Någon av er som kommer att slå till?


Funderar på att byta mina studio 590 till ett par .

#59

Postad 02 oktober 2020 - 17:20

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Lite nyfiken på hur HDI-1200P spelar, tänkte skaffa ny bas till mina tre JBL 4429. Tanken var först REL S812, men ändå roligare med samma märke om de lirar bra ihop.

Någon som lyssnat på den tro?

#60

Postad 02 oktober 2020 - 17:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Lite nyfiken på hur HDI-1200P spelar, tänkte skaffa ny bas till mina tre JBL 4429. Tanken var först REL S812, men ändå roligare med samma märke om de lirar bra ihop.

Någon som lyssnat på den tro?

Hade definitivt gått på RELen om man tittar på hur de ser ut, byggkvalité som är exceptionell på dessa REL och dessutom talar specen för REL.
Då har du också möjlighet att välja REL högnivå koppling vilket är ett riktigt trevligt alternativ för musiklyssning.



#61

Postad 02 oktober 2020 - 19:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Lite nyfiken på hur HDI-1200P spelar, tänkte skaffa ny bas till mina tre JBL 4429. Tanken var först REL S812, men ändå roligare med samma märke om de lirar bra ihop.

Någon som lyssnat på den tro?

Bio eller musik?

 

Bio så hade jag sparat lite o hoppat på S1S eller S2S men dom kräver ett slutsteg.



#62

Postad 04 oktober 2020 - 06:47

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Bio eller musik?

Bio så hade jag sparat lite o hoppat på S1S eller S2S men dom kräver ett slutsteg.


Ja, de har jag funderat på, men de blir för stora. Tyvärr.

Men de galet läckra verkligen.😁

#63

Postad 04 oktober 2020 - 12:54

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Jag kommer slå till på HDI-3800 med center imorgon 😃
Subben blir senare men tror det blir dubbla Rel 1508
Ska bara ha det för film.

#64

Postad 04 oktober 2020 - 18:00

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Som jag sagt tidigare, har hört ganska så mycke olika golvare modell större, men alltså 3800, fattar inte vars ljudtrycket kommer ifrån för inte är de speciellt stora högtalare! Överlägset grymmast bastryck som bokstavligen känns som man blir överkörd av en ångvält!

#65

Postad 04 oktober 2020 - 21:24

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag kommer slå till på HDI-3800 med center imorgon
Subben blir senare men tror det blir dubbla Rel 1508
Ska bara ha det för film.

 

Roligt! De skulle jag gärna vilja höra hur de låter. Var du på Ultimate och köpte dem? Du lyssnade händelsevis inte på några Revel också?

 

Vore kul att höra hur HDI-3800 låter i jämförelse med Revel Performa3 F208, som jag själv har (köpta på Ultimate). Ska man se till priset så ska man kanske jämföra med F206, men i storlek bör det vara F208.



#66

Postad 05 oktober 2020 - 17:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ja, de har jag funderat på, men de blir för stora. Tyvärr.

Men de galet läckra verkligen.

S2S är inte speciellt stora?

Eller är det jag som är skadad.....



#67

Postad 06 oktober 2020 - 07:07

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

S2S är inte speciellt stora?
Eller är det jag som är skadad.....


De är mindre än de jag haft, men tänkte prova med mindre konyta/element. Kommer snart att byta lya och kommer säkerligen få bättre resultat på så sätt. Behöver inte dem djupaste basen, utan vill ha en mycket snabb bas. Hoppas jag hör mig förstådd. 🤗

#68

Postad 06 oktober 2020 - 10:11

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Som jag sagt tidigare, har hört ganska så mycke olika golvare modell större, men alltså 3800, fattar inte vars ljudtrycket kommer ifrån för inte är de speciellt stora högtalare! Överlägset grymmast bastryck som bokstavligen känns som man blir överkörd av en ångvält!



Men så små är dom väll ändå inte och med 3st 8” så borde dom leverera 👌🏼
Och det gör dom ju med 😃

#69

Postad 06 oktober 2020 - 10:16

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Roligt! De skulle jag gärna vilja höra hur de låter. Var du på Ultimate och köpte dem? Du lyssnade händelsevis inte på några Revel också?

Vore kul att höra hur HDI-3800 låter i jämförelse med Revel Performa3 F208, som jag själv har (köpta på Ultimate). Ska man se till priset så ska man kanske jämföra med F206, men i storlek bör det vara F208.



Ja jag köper från Ultimate, kollade på Paradigm Persona först men när det blev 20% på HDI så var det inget att tveka om.
Har arbetat med PA i flera så JBL har man varmt om hjärtat.

Jag kollade aldrig mera på Revel pga jag inte gillar utseendet alls.
Diskanten ser plastig ut och hela högtalaren andas inte den summan dom kostar.

#70

Postad 06 oktober 2020 - 17:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

S2S är inte speciellt stora?

Eller är det jag som är skadad.....

Är väl med storlek som med HiFi-priser, när man suttit och dräglat tillräckligt länge över specar och euforiska recensioner så är det mesta överkomligt och inget för stort. Men 533 x 699 x 381 är ju i alla fall inte litet och de flesta här på forumet skulle nog få jobba på sin förhandlingsteknik eller göra stora eftergifter på andra områden om den skall få komma innanför dörren ;)


Redigerat av Blåtand, 06 oktober 2020 - 17:08.


#71

Postad 07 oktober 2020 - 12:20

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Men så små är dom väll ändå inte och med 3st 8” så borde dom leverera 👌🏼
Och det gör dom ju med 😃

Jag har 3st 9tummare i mina canton reference 2k och dem är större och väger väl typ närmare dubbla vikten mot 3800! Drivs med 56kg bladelius och dem är inte i närheten i bastryck! MEN de är ju omöjligt ändå att jämföra såhär! Ska de bli rättvist så måste 3800 stå här hemma i samma rum!

Redigerat av Unregistered6091989c, 07 oktober 2020 - 12:23.


#72

Postad 07 oktober 2020 - 16:30

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag har 3st 9tummare i mina canton reference 2k och dem är större och väger väl typ närmare dubbla vikten mot 3800! Drivs med 56kg bladelius och dem är inte i närheten i bastryck! MEN de är ju omöjligt ändå att jämföra såhär! Ska de bli rättvist så måste 3800 stå här hemma i samma rum!

De kommer sannolikt att vara viss skillnad även sida vid sida på hur dessa beter sig då de har helt olika ambitioner i basregistret.
HDI 3800 spelar "bara" 37Hz(-6dB) nu står det inte vilken dämpning man har men Canton specas ner till 18Hz.



#73

Postad 07 oktober 2020 - 21:21

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

De kommer sannolikt att vara viss skillnad även sida vid sida på hur dessa beter sig då de har helt olika ambitioner i basregistret.
HDI 3800 spelar "bara" 37Hz(-6dB) nu står det inte vilken dämpning man har men Canton specas ner till 18Hz.

Jo jag vet👍 spelar jag på längden i rummet så mäter dem ner till 13hz@-1db! Nu spelar jag på bredden och då gräver dem som spec, kanske nån Hz djupare! Men dem spelar ändå med mer ljudtryck än mina 2k oavsett hur djupt dem går! Provade samma låt som demades för mig i hifibutiken. Sen är man väl lite rädd att spela paj dem så man kollar för mycke på rörelserna! Verkar vara lång slaglängd på canton elementen dock och de står på baksidan 500w kontinuerlig effekt och 800w i peak sen om de är sant låter jag vara osagt! Är 1st 7tums mellanregister som spelar från 180hz kan säga att den oxå rör på sig ganska så friskt på höga volymer! Ser ut som när en bas spelar i princip vid låtar med mycke slag i magen! Man tror att de är bara basen, men största delen av de man känner är nog mellanregistret!
PS tror faktiskt den här gången att jbl 3800 går djupare än så, mycke djupare! Dem demades samtidigt med jbl 4367 och dem spelade absolut ingen bas, dem går till typ 35hz! Är ju dock helt olika högtalare! Har inte riktigt fattat de här med att en högtalare spelar korrekt och spelar de den matas med? Men vadå, om de är en låt med enorma mängder bas, ska den inte spela enorma mängder bas då? Då är den ju inte korrekt i mina ögon👍

Redigerat av Unregistered6091989c, 07 oktober 2020 - 21:30.


#74

Postad 08 oktober 2020 - 16:39

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Huruvida en högtalare spelar den bas som finns i materialet beror ju på om den har den strängen på sin lyra så att säga.
Alla högtalare utger sig ju inte för att vara fullregister.

 

Däremot så kan jag tänka mig att HDI 3800 leverera desto mer över sin undre gränsfrekvens. I kombo med en vettig aktiv sub lär man kunna spelar skjortan av de mesta övriga högtalare som sägs vara fullregister.

Finns gott om högtalare som spelar djup bas men saknar stinget och klippet i andra delar av basområdet. Möjligen är det inte HDI3800:s lågbas du imponeras av utan den i mitt tycke intressantare basen över 35-40Hz..


Redigerat av Blåtand, 08 oktober 2020 - 16:41.


#75

Postad 09 oktober 2020 - 00:00

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Huruvida en högtalare spelar den bas som finns i materialet beror ju på om den har den strängen på sin lyra så att säga.
Alla högtalare utger sig ju inte för att vara fullregister.

 

Däremot så kan jag tänka mig att HDI 3800 leverera desto mer över sin undre gränsfrekvens. I kombo med en vettig aktiv sub lär man kunna spelar skjortan av de mesta övriga högtalare som sägs vara fullregister.

Finns gott om högtalare som spelar djup bas men saknar stinget och klippet i andra delar av basområdet. Möjligen är det inte HDI3800:s lågbas du imponeras av utan den i mitt tycke intressantare basen över 35-40Hz..

 

Här har du nog en stor poäng.

Jag tycker många högtalare idag fattas midbas, och tyckte HDI 3800 hade sjukt bra midbas som överraskade mig och tror ändå att JBL kollat en del på PA hållet här och som du skriver tillsammans med en sub hoppas jag på en fullträff :P 
2st 15" ska byggas till dessa :) 
 

Frågan är dock om många satsar på djupbasen för offra midbas idag?



#76

Postad 09 oktober 2020 - 09:45

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

2st 15" ska byggas till dessa :)

Så ska det låta!  Det behövs basbyggen i gör-det-själv-delen av forumet :)

Förstår inte riktigt folk som köper subbar i dessa prisklasser som tagits upp här innan.

 

Lyssnade på 3600 som hastigast i veckan. Lät riktigt bra men det var ingen kritisk lyssning.

Bygger man ett par rappa basar kanske det rent av är bättre att köpa lilla 1600 och dela lite högre?



#77

Postad 09 oktober 2020 - 14:00

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Huruvida en högtalare spelar den bas som finns i materialet beror ju på om den har den strängen på sin lyra så att säga.
Alla högtalare utger sig ju inte för att vara fullregister.

Däremot så kan jag tänka mig att HDI 3800 leverera desto mer över sin undre gränsfrekvens. I kombo med en vettig aktiv sub lär man kunna spelar skjortan av de mesta övriga högtalare som sägs vara fullregister.
Finns gott om högtalare som spelar djup bas men saknar stinget och klippet i andra delar av basområdet. Möjligen är det inte HDI3800:s lågbas du imponeras av utan den i mitt tycke intressantare basen över 35-40Hz..


Har gett upp djupbas en, har diraccat bort den så nu börjar den dala vid 25hz! Är nog som du ni säger att mycke djup så försvinner en del av normala energin i basen! För jag tycker fortfarande att ett par basar ska inte röra sig såhär mycke med tanke på volymen! 3800 rörde sig knappt och var ett jäkla tryck! 2k är grymma högtalare, men de saknas mycke kraft i midbasen enligt mig! Blev iof mycke bättre att spela på bredden!

#78

Postad 09 oktober 2020 - 15:18

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Så ska det låta!  Det behövs basbyggen i gör-det-själv-delen av forumet :)

Förstår inte riktigt folk som köper subbar i dessa prisklasser som tagits upp här innan.

 

Lyssnade på 3600 som hastigast i veckan. Lät riktigt bra men det var ingen kritisk lyssning.

Bygger man ett par rappa basar kanske det rent av är bättre att köpa lilla 1600 och dela lite högre?

Min ytterst personliga uppfattning...

Tror du skulle vinna en hel del på att köpa golvarna och dela dessa mot sub så lågt du kan (dvs. HDI3600:s undre gränsfrekvens).
HDI 3600 har begripligen inte lika mycket midbas som storebror men förmodligen tillräckligt för de flesta.
Behöver du mer midbas så är nog snarare HDI3800 som skall väljas för ökad konarea i midbasen och en ännu lägre delning.
Alternativet skulle vara stativarna och spela väldigt stor del av basen i din/dina subbar vilket inte jag tror ger ett lika bra resultat.

Kör själv numera med större högtalare efter att ha haft en del sub/stativar kombinationer som funkat olika bra men dessa kombinationer har inte lirat som det gör nu när jag kör med golvare och delar lågt. Har fortfarande dubbla subbar men delar vid frontarnas undre gränsfrekvens ca 35-38Hz (högnivåkopplat).

Inga påtagliga problem med basnoder så länge man hittar rätt placering på frontarna. Ljudet hänger ihop så att det inte finns möjlighet att inse att det är ett delat system. Detta blir betydligt knepigare när subben skall upp i området mellan 45-100Hz och därigenom kommer upp i frekvensområdet där du hittar dina rumsnoder.

 

Visst kan man fixa en del med kalibrering men ett system som låter hyfsat balanserat redan innan du börjar manipulera och kompensera kommer nästan alltid att nå de högre höjderna på HiFi-skalan.



#79

Postad 09 oktober 2020 - 18:10

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Köper inte resonemanget riktigt. Tänkte en 15 tum PA bas vid varje stativare så jag räknar med minst lika rapp bas som tål att delas över 100hz. Så arean är större och placeringen liknande som huvudhögtalaren var tanken.
Det stannar kanske på skisstadiet..

Men nog om det i denna tråd :)

#80

Postad 10 oktober 2020 - 10:53

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
När jag får råd kommer jag nog ge jbl hdi 3600 and 3800 en lyssning, är ingen fantast av just horn, men vill ge det en chans, för man vet att dessa modeller pallar med höga nivåer, frågan är bara om ljudet är detaljerat i övre register, the rock i Lund säljer jbl men de nya hdi modellerna finns inte, man måste besöka Göteborg eller Stockholm om man vill lyssna på dom, kommer bli en lyssning på dessa när man väl har lite mer pengar, för pengar brukar alltid vara ett problem

#81

Postad 10 oktober 2020 - 17:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Köper inte resonemanget riktigt. Tänkte en 15 tum PA bas vid varje stativare så jag räknar med minst lika rapp bas som tål att delas över 100hz. Så arean är större och placeringen liknande som huvudhögtalaren var tanken.
Det stannar kanske på skisstadiet..

Men nog om det i denna tråd :)

Självklart man skall gå på sin egna övertygelse :)



#82

Postad 10 oktober 2020 - 22:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

Min ytterst personliga uppfattning...

Tror du skulle vinna en hel del på att köpa golvarna och dela dessa mot sub så lågt du kan (dvs. HDI3600:s undre gränsfrekvens).
HDI 3600 har begripligen inte lika mycket midbas som storebror men förmodligen tillräckligt för de flesta.

Förstår inte poängen att dela så lågt att man inte avlastar golvarna. Bättre och dela runt 70-90 hz och avlasta golvarna för bättre bas, lägre dist och högre SPL förmåga. 



#83

Postad 11 oktober 2020 - 06:05

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Någon som vet vilken spl förmåga där är på hdi 3800, finns en stativare i serien hdi 1600, och den skulle klara en 95-100 db spl på egen hand, enligt steve guttenberg på youtube, och det låter imponerande enligt mig för en stativare, redan gränsen för vad mina öron pallar hade varit runt 95 db, åtminstone om man ska kunna lyssna längre stunder

#84

Postad 11 oktober 2020 - 13:34

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Förstår inte poängen att dela så lågt att man inte avlastar golvarna. Bättre och dela runt 70-90 hz och avlasta golvarna för bättre bas, lägre dist och högre SPL förmåga. 

Insåg efter att ha gjort mitt inlägg att inte alla har samma ljudideal och att det är bättre om var och en satsar på det man tycker/tror fungerar bäst för en själv.

Det som gjorde att jag ändå lät inlägget ligga kvar var att om ett forum skall leva så behöver personliga erfarenheter dryftas även om de är grundade på unika förutsättningar så som utrustning, lyssningsrum och individuella prioriteringar.

 

Föredrar för egen del sömnlös integration, lätt placering och prioriterar ett trovärdigt ljud för musik. För mig har detta fungerat som allra bäst när jag kört som jag föreslog i mitt tidigare inlägg, dvs stora frontar som jobbar ner till sin undre gränsfrekvens och sedan en eller flera subbar som smyger in och tar hand om de sista 20-30Hz:en. Kan göras med alla subbar via lågnivå men högnivåkoppling med REL lyckas göra detta på ett mycket bra sätt enligt min uppfattning.
 

Kan ju säga det direkt att jag inte är ute efter max SPL, Infrabas etc. Det jag vill åstadkomma med mina subbar är att frontarna skall låta som betydligt större högtalare dvs. en helt sömnlös och naturlig utökning av frekvensområdet nedåt. Den effekt jag vill få av att slå av eller på mina subbar är att frontarna upplevs krympa eller växa och de skall inte vara så att man pga av olika material/inspelningar man kör känner behov av att stänga av dem.

Mina golvare gör det som det gör så bra att om basen inte integreras till minst 99% "upplevt" så kör jag hellre utan. Antar att en del av er andra har ett annat förhållningssätt till bas. Missförstå inte detta då jag verkligen sätter värde på bastillskottet annars skulle jag sålt mina basar men låter det som ett påhäng så är det inget för mig. 
 

Vad man väljer beror naturligtvis helt på vad man vill åstadkomma och vilken utrustning man tänker sig.

Jag vill t.ex. kunna köra mina grejer helt utan kalibrering och då blir placeringen knivigare om man går upp i frekvens. Skall delningen dessutom ske i området där man har sina rumsnoder krävs mer avancerade möjligheter hantera nivåregleringen. Då behövs kalibrering eller likvärdig funktion.

 

Jag har dessutom valt de högtalare jag har för att jag tycker de gör ett bra jobb i hela sitt frekvensområde. Jag har inget behov av att inskränka deras frekvensområde för avlastning då de liksom JBL HDI redan från början är överdimensionerade för att lira ner till sin undre gränsfrekvens. Saknar inte heller kraft i min förstärkare så behöver inte heller avlasta denna för att minska distorsion. Inser att kraft kan vara ett problem om man har en standard hemmabioförstärkare och trögdrivna högtalare. I fallet med mina Klipsch Forte 3 eller de JBL HDI3600 & HDI3800  som diskuteras i denna tråd så är inga av dessa trögdrivna högtalare.

 

När jag kör hemmabioläge har jag en lite högre delning (via LFE) så att subben även möter min center på ett bra sätt. Men som sagt detta är inget jag prioriterar då mångkanalsljud av flera anledningar inte är lika kritiskt när det kommer till vår förmåga att bedöma ljudkvalité.
Det får bli vad det blir efter att systemet kalibrerats och det funkar helt okej.


Redigerat av Blåtand, 11 oktober 2020 - 13:37.


#85

Postad 11 oktober 2020 - 14:15

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag ser inget motsatsförhållande att dela runt 80 Hz kontra sömlös integration av en sub. Jag delar mina Revel Performa3 F208 vid 80 Hz mot 2x18" i en IB. Ljudet bara finns där, från lyssningsposition går det inte att höra att det kommer från högtalarna.

 

Samma delning till tvåkanal som flerkanal, och samma inställningar av EQ. Uppmätt i rummet (i soffan) har jag F-3dB vid 5 Hz och c:a 105-110 dB.



#86

Postad 11 oktober 2020 - 14:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag ser inget motsatsförhållande att dela runt 80 Hz kontra sömlös integration av en sub. Jag delar mina Revel Performa3 F208 vid 80 Hz mot 2x18" i en IB. Ljudet bara finns där, från lyssningsposition går det inte att höra att det kommer från högtalarna.

 

Samma delning till tvåkanal som flerkanal, och samma inställningar av EQ. Uppmätt i rummet (i soffan) har jag F-3dB vid 5 Hz och c:a 105-110 dB.

Kanske det inte behöver vara heller och det är ju bra.
Men du har ju då en aktiv delning på dina frontar som jag i mitt fall vill undvika då min hemmabioprocessor inte är lika bra som försteget i min integrerade förstärkare, får ett helt annat lyft i hela frekvensområdet när jag kör med min integrerade förstärkare.
Inser inte heller riktigt varför man skulle köpa ett par frontar som går ner till 27Hz och dela dessa vid 80Hz. Men bara man är nöjd spelar det ju ingen roll.


Redigerat av Blåtand, 11 oktober 2020 - 14:30.


#87

Postad 11 oktober 2020 - 15:30

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Kanske det inte behöver vara heller och det är ju bra.
Men du har ju då en aktiv delning på dina frontar som jag i mitt fall vill undvika då min hemmabioprocessor inte är lika bra som försteget i min integrerade förstärkare, får ett helt annat lyft i hela frekvensområdet när jag kör med min integrerade förstärkare.
Inser inte heller riktigt varför man skulle köpa ett par frontar som går ner till 27Hz och dela dessa vid 80Hz. Men bara man är nöjd spelar det ju ingen roll.


Har du koll på vad hdi 3800 klarar för nivå på egen hand ner till 35 hz som dom är specade till, för egen del så skulle jag ha svårt att spela mycket över 90 db om man lyssnar på musik en längre stund

#88

Postad 11 oktober 2020 - 17:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Borde vara ungefär som mina då de har lägre känslighet men högre effekttålighet så det jämnar ut sig "ungefärligt".
Så med en effektförstärkare som levererar 300W i 4 Ohm så bör den kunna spela i storleksordningen 115-116dB kontinuerligt.

 

Nu är enligt mätningar gjorda på nätet ingendera av dessa modeller så lättdrivna som påstås så kanske att du får dra av 3 dB men det är långt över nämnda 90dB oavsett.

 

Ursäkta: Såg sedan att du sa ner till 35Hz och då tycker jag nästan att du skall kika på audioholics mätningar och se vad dessa ger för svar. HDI 3800 skall enligt egen spec. ligga på -6dB vid 37Hz vilket då enligt mitt tidigare överslag skulle innebära max SPL (antaget (ca 113)-6 så hamnar du på 107dB vid 37Hz). Men man var extremt imponerad av HDI3800 vid test hos Audioholic så kan varmt rekommendera att läsa deras recension.


Redigerat av Blåtand, 11 oktober 2020 - 17:46.


#89

Postad 12 oktober 2020 - 18:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Föredrar för egen del sömnlös integration, lätt placering och prioriterar ett trovärdigt ljud för musik. För mig har detta fungerat som allra bäst när jag kört som jag föreslog i mitt tidigare inlägg, dvs stora frontar som jobbar ner till sin undre gränsfrekvens och sedan en eller flera subbar som smyger in och tar hand om de sista 20-30Hz:en. Kan göras med alla subbar via lågnivå men högnivåkoppling med REL lyckas göra detta på ett mycket bra sätt enligt min uppfattning.

 

Kan ju säga det direkt att jag inte är ute efter max SPL, Infrabas etc. Det jag vill åstadkomma med mina subbar är att frontarna skall låta som betydligt större högtalare dvs. en helt sömnlös och naturlig utökning av frekvensområdet nedåt. Den effekt jag vill få av att slå av eller på mina subbar är att frontarna upplevs krympa eller växa och de skall inte vara så att man pga av olika material/inspelningar man kör känner behov av att stänga av dem.

Fast jag vill hävda att det är väsentligt lättare med sömnlös integration, lättare placering och mycket mer trovärdigt återgivning med högre delning (runt 70-90 Hz). T ex att kunna placera ljudet under 80 Hz separat är väsentligt mer lättplacerat än att placera fullregister enligt mig. 
Alla högtalare mår bra av att avlastas i basområdet. Tror man inte det så har man inte hört en basåtergivning med låg distorsion enligt mig. 



#90

Postad 12 oktober 2020 - 21:37

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Inser inte heller riktigt varför man skulle köpa ett par frontar som går ner till 27Hz och dela dessa vid 80Hz. Men bara man är nöjd spelar det ju ingen roll.[/quote]

Precis! Även fast jag vet att de säkerligen blir mycke bättre att dela av mina 2k fast vid 80hz så är de den där tanken som tar kål på mig.. Varför i hela friden köper jag ett par svindyra fullregister högtalare och sen ta bort halva högtalaren? Som sagt, är övertygad att de blir bättre med sub, men de sitter nån hifispärr i min hjärna som säger nej!

#91

Postad 13 oktober 2020 - 08:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
[quote name="///Mackan" post="4608226" timestamp="1602535069"]

Inser inte heller riktigt varför man skulle köpa ett par frontar som går ner till 27Hz och dela dessa vid 80Hz. Men bara man är nöjd spelar det ju ingen roll.[/quote]

Precis! Även fast jag vet att de säkerligen blir mycke bättre att dela av mina 2k fast vid 80hz så är de den där tanken som tar kål på mig.. Varför i hela friden köper jag ett par svindyra fullregister högtalare och sen ta bort halva högtalaren? Som sagt, är övertygad att de blir bättre med sub, men de sitter nån hifispärr i min hjärna som säger nej![/quote]

Jag håller lite med där faktiskt, jbl hdi 3800 är rätt intressanta, trots jag inte gillar horn, men har inte hört dom än, en av de få hornhögtalare jag sett som har en snygg finish enligt mig, om de klarar 107 db spl i 37 hz så är det imponerande, skulle aldrig kunna spela så högt, gränsen för mig skulle nog gå vid 95 db, jag brukar också lyssna musik längre stunder, och då kan man inte vräka på över 100 db, då kommer hörseln ta skada i längden, jag tycker även 90 db är högt men känns som det är min referensnivå, det viktiga för mig är igentligen att få ett detaljerad ljudbild, att högtalarna klarar hög volym med låg dist är bara ett extra plus, men gillar man hur 3800an låter så lär man nog kunna överväga dom, men lär sällan uttnyttja deras fulla resurser, får bara hoppas att dom kommer till Skåne nån gång som man kan lyssna på dom,

Angående sub har jag aldrig riktigt tänkt använda det mycket för musiklyssning, det är mest för att lyfta känslan i film och spelande,
Sen har jag inte provat speciellt många subbar, svs sb4000 är lite intressant med, men 20k är mycket pengar, blir svårt att spela hög volym med subbar om man bor i lägenhet, grannarna uppskattar inte sån bas, det kan vara lättare att spela högt med frontarna utan det stör grannarna lika mycket, men förstår ändå vad en bra sub kan tillföra, men jag lägger hellre det krutet på nya frontar, ljudkvaliten och om man gillar ljudet går före för mig en vad de klarar återge i max tryck, annars hade man nog köpt cw för längesedan

Redigerat av Andreas3200, 13 oktober 2020 - 08:33.


#92

Postad 13 oktober 2020 - 08:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag kan absolut se nyttan av att lägga till en kvalitetssub!

 

Allt från att man bibehåller känsligheten även när man spelar starkt, MYCKET lägre dist i lägsta regionen.

Och man kan oftast lättare integrera sub med rummet, men det kan också bli helfel mot högtalarna man delar mot.

 

Jag vet inte om jag nämnde det i den här tråden, Mina frontar spelar med lätthet ner till 20hz vid ref nivå. (uppmätt)

Använder jag mina subs istället delade vid 80hz med Exakt samma frekvensgång då blir basen fullkomligt brutal och jag måste sänka ner target curve.

Ett ganska enkelt test man kan göra.

 

Högtalarna hittar ni i galleriet.



#93

Postad 14 oktober 2020 - 15:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Fast jag vill hävda att det är väsentligt lättare med sömnlös integration, lättare placering och mycket mer trovärdigt återgivning med högre delning (runt 70-90 Hz). T ex att kunna placera ljudet under 80 Hz separat är väsentligt mer lättplacerat än att placera fullregister enligt mig. 
Alla högtalare mår bra av att avlastas i basområdet. Tror man inte det så har man inte hört en basåtergivning med låg distorsion enligt mig. 

Säger inte emot dig och tycker du skall köra enligt din övertygelse bra ljud är bra ljud oavsett vad andra tycker, men var inte rädd att ompröva dina sanningar med jämna mellanrum det kan vara väldigt lärorikt även om man inte väljer att byter fot "jag har delat högre förr". Man skall inte heller blunda för att vi har olika förutsättningar och preferenser. Jag inser att man genom att minska en högtalares frekvensband nedåt i frekvens också reducerar den distorsion som uppkommer i basområdet. Rent tekniskt har jag inga som helst problem med detta och behöver inga bevis. Men skall det göra en avgjord skillnad så behöver det ju vid dina aktuella lyssningsnivåer finnas en märkbar distorsion värd att eliminera. Varför laga något som inte är trasigt så att säga, särskilt inte om man nu som jag anser att man får andra fördelar av att faktiskt låta frontarna spela i hela sitt område. I mitt fall skulle jag dessutom kunnat välja en helt annan högtalare om jag vill dela vid 80Hz för då jobbar mina slavbasar inte alls.

 

Det fungerar naturligtvis bra med en högre delning eller för den delen en delning vid undre gränsfrekvens även med stativare och det brukar integrera hyfsat allt som oftast. Men enligt mitt tycke får man för lite konarea som jobbar med frekvenserna där över för att det verkligen skall kännas som ett stort system och det kan lätt bli lite obalans mellan övre och undre register brukar ta tid att tvätta bort känslan av att det är ett delat system. Men det är så jag upplever det. Visst kan man fixa detta med lite mätningar och aktiva komponenter men för min del har det varit busenkelt att få till detta när jag delar mot en stor golvare och på frekvenser långt under problemfrekvenserna i rummet. Där av mitt ursprungliga inlägg som börjar kännas allt längre bort nu :) Skillnaden ligger inte typiskt i det området där din sub jobbar utan i resten av basområdet dvs upp till en bra bit över 100Hz och där vill du inte låta din sub härja runt. Idag har jag en 12"are som jobbar själv i området 50Hz till 650Hz som sitter rätt placerad i förhållande till övriga element och det är stor skillnad mot när jag körde stativare även de större varianterna som i princip går lika lågt på pappret som mina nuvarande golvare, de bleknar vid jämförelse.

 

Att lösa placeringen på frontarna med att skära bort alla potentiella problemfrekvenser är ju ett sätt, men har man ett så hopplöst rum att det inte går att få till en acceptabel placering på frontarna skulle jag förmodligen landa i Dirac eller något likvärdigt. Är ju inte nödvändigtvis så att man blir av med prob´lemfrekvenser bara för att man har en sub som jobbar i detta område och då måste du ju ha möjlighet att ställa en olinjär karaktersitik på denna och då måste du likväl ha någon form av mätning och kalibrering för att komma i mål.



#94

Postad 15 oktober 2020 - 01:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Inser inte heller riktigt varför man skulle köpa ett par frontar som går ner till 27Hz och dela dessa vid 80Hz. Men bara man är nöjd spelar det ju ingen roll.[/quote]

Precis! Även fast jag vet att de säkerligen blir mycke bättre att dela av mina 2k fast vid 80hz så är de den där tanken som tar kål på mig.. Varför i hela friden köper jag ett par svindyra fullregister högtalare och sen ta bort halva högtalaren? Som sagt, är övertygad att de blir bättre med sub, men de sitter nån hifispärr i min hjärna som säger nej!

Du gör som du vill. 


Jag kan absolut se nyttan av att lägga till en kvalitetssub!

 

Allt från att man bibehåller känsligheten även när man spelar starkt, MYCKET lägre dist i lägsta regionen.

Och man kan oftast lättare integrera sub med rummet, men det kan också bli helfel mot högtalarna man delar mot.

 

Jag vet inte om jag nämnde det i den här tråden, Mina frontar spelar med lätthet ner till 20hz vid ref nivå. (uppmätt)

Använder jag mina subs istället delade vid 80hz med Exakt samma frekvensgång då blir basen fullkomligt brutal och jag måste sänka ner target curve.

Ett ganska enkelt test man kan göra.

 

Högtalarna hittar ni i galleriet.

Antar du menar att högtalarna fixar inte några 20 Hz i referensnivå (vad då? 95 dB 20Hz @1m?) utan hörbar dist?



#95

Postad 15 oktober 2020 - 02:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Säger inte emot dig och tycker du skall köra enligt din övertygelse bra ljud är bra ljud oavsett vad andra tycker, men var inte rädd att ompröva dina sanningar med jämna mellanrum det kan vara väldigt lärorikt även om man inte väljer att byter fot "jag har delat högre förr". Man skall inte heller blunda för att vi har olika förutsättningar och preferenser. 

Varför laga något som inte är trasigt så att säga, särskilt inte om man nu som jag anser att man får andra fördelar av att faktiskt låta frontarna spela i hela sitt område. I mitt fall skulle jag dessutom kunnat välja en helt annan högtalare om jag vill dela vid 80Hz för då jobbar mina slavbasar inte alls.

Well, övertygelse och övertygelse. Jag har inte hört något som talar för annat. Men framförallt, det finns inget tekniskt som säger det skulle vara bättre. Finns en bra tråd på faktiskt som går igenom delningar och hur de  integrerar ljudet. 

Vilka (ljudmässiga) fördelar finns med frontar som spelar hela sin specad bas mot avlastad dem med bra delning och bra basar?



#96

Postad 15 oktober 2020 - 16:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Antar du menar att högtalarna fixar inte några 20 Hz i referensnivå (vad då? 95 dB 20Hz @1m?) utan hörbar dist?

105dB @ 20hz/3.5meter
Ingen hörbar dist i basen men där finns säkerligen massvis.

Termisk komprimering är det som ställer till det, spelar man så starkt så är det i sig inget ovanligt alls.

Det är där subsen kommer in för dom komprimerar först när man börjar närma sig 130dB

 

*edit*

105dB @ 20hz/1 meter klarar frontarna i flera timmar, men då är det heller inte referens nivå.


Redigerat av johan b-lund, 15 oktober 2020 - 16:02.


#97

Postad 15 oktober 2020 - 16:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Well, övertygelse och övertygelse. Jag har inte hört något som talar för annat. Men framförallt, det finns inget tekniskt som säger det skulle vara bättre. Finns en bra tråd på faktiskt som går igenom delningar och hur de  integrerar ljudet. 

Vilka (ljudmässiga) fördelar finns med frontar som spelar hela sin specad bas mot avlastad dem med bra delning och bra basar?

Ingen teori hanterar alla aspekter och det är inte bara distorsion som är intressant för slutresultatet, vilket jag försökt att säga, men uppenbarligen har jag inte lyckats. Distorsion finns i hela frekvensområdet och är ett gissel på alla frekvenser så det bästa sättet att hantera distorsion är att se till att välja utrustning som gör att det inte finns något nämnvärt distorsion att hantera från första början.

Har du beaktat detta och valt uppspelningsutrustning som håller ner alla typer av distorsion, förförstärkeri med korta och genomtänkta signalvägar, slutsteg med en intelligent uppbyggnad och massor av headroom för sin uppgift samt lättdrivna högtalare så har du relativt små problem med distorsion.
 

Ju fler och komplext sammansatta burkar du kör din signal igenom och/eller trögdrivna högtalare som sätter din förstärkare på prov ju större problem.

Därav att hålla signalvägarna korta och väl avskilda från störkällor samt att filtera och kalibrera så lite som möjligt. Det är min devis, du kan tycka annorlunda och det respekterar jag.

 

Vad som är enklast att placera en sub eller fronthögtalarna: misstänker att en del i detta är att jag vill ställa in allt manuellt för min stereouppsättning.
I ditt fall så antar jag att du förutsätter att en mjukvara skall hjälpa till eftersom du vill ha en högdelning?
 

Det skulle i vilket fall kunna var en förklaring till att vi ser lite olika på detta. En hög delning är i princip omöjlig utan att köra signalen till en hemmabio eller likvärdig utrustning som hanterar gain och delning något jag använder för hemmabio men inte musiklyssning av tidigare nämnd anledning.

 

Vi kommer sannolikt inte så mycket längre kring detta.....


 



#98

Postad 15 oktober 2020 - 21:54

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

105dB @ 20hz/3.5meter
Ingen hörbar dist i basen men där finns säkerligen massvis.
Termisk komprimering är det som ställer till det, spelar man så starkt så är det i sig inget ovanligt alls.
Det är där subsen kommer in för dom komprimerar först när man börjar närma sig 130dB

*edit*
105dB @ 20hz/1 meter klarar frontarna i flera timmar, men då är det heller inte referens nivå.


Där snackar vi fullrange på riktigt! Alltså, om dem spelar 20hz 105db, kan ju inte gå att sitta ens i närheten! De är fruktansvärt högt när vi snackar så låga Hz! Hur provar man vad dem spelar vid en viss Hz?

#99

Postad 16 oktober 2020 - 01:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

105dB @ 20hz/3.5meter
Ingen hörbar dist i basen men där finns säkerligen massvis.

Termisk komprimering är det som ställer till det, spelar man så starkt så är det i sig inget ovanligt alls.

Det är där subsen kommer in för dom komprimerar först när man börjar närma sig 130dB

 

*edit*

105dB @ 20hz/1 meter klarar frontarna i flera timmar, men då är det heller inte referens nivå.

Jag tror de två största problemen är att man inte är van vid låg dist i basen. Man har "aldrig" hört det då 99,9999% av alla högtalare distar högt redan vid vanliga nivåer. Och sen att man har ett rum som försämrar möjligheten att spela utan att påverka ljudet negativt. 

Jag tror man kan lära sig rätt bra att höra disten genom att under lång tid lyssna på system med enorm överkapacitet och låg dist. Jag är själv nyfiken på vad 8 st basmoduler ska göra i mitt system. Och kanske framförallt, vad nya toppar ska kunna göra. 
Rummet sen kräver fixa akustiken, och det är nog omöjligt för de flesta. Men det gör enormt för ljudet. 



#100

Postad 16 oktober 2020 - 01:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

 

Ingen teori hanterar alla aspekter och det är inte bara distorsion som är intressant för slutresultatet, vilket jag försökt att säga, men uppenbarligen har jag inte lyckats. Distorsion finns i hela frekvensområdet och är ett gissel på alla frekvenser så det bästa sättet att hantera distorsion är att se till att välja utrustning som gör att det inte finns något nämnvärt distorsion att hantera från första början.

Har du beaktat detta och valt uppspelningsutrustning som håller ner alla typer av distorsion, förförstärkeri med korta och genomtänkta signalvägar, slutsteg med en intelligent uppbyggnad och massor av headroom för sin uppgift samt lättdrivna högtalare så har du relativt små problem med distorsion.
 

Ju fler och komplext sammansatta burkar du kör din signal igenom och/eller trögdrivna högtalare som sätter din förstärkare på prov ju större problem.

Därav att hålla signalvägarna korta och väl avskilda från störkällor samt att filtera och kalibrera så lite som möjligt. Det är min devis, du kan tycka annorlunda och det respekterar jag.

 

Vad som är enklast att placera en sub eller fronthögtalarna: misstänker att en del i detta är att jag vill ställa in allt manuellt för min stereouppsättning.
I ditt fall så antar jag att du förutsätter att en mjukvara skall hjälpa till eftersom du vill ha en högdelning?
 

Det skulle i vilket fall kunna var en förklaring till att vi ser lite olika på detta. En hög delning är i princip omöjlig utan att köra signalen till en hemmabio eller likvärdig utrustning som hanterar gain och delning något jag använder för hemmabio men inte musiklyssning av tidigare nämnd anledning.

 

Vi kommer sannolikt inte så mycket längre kring detta.....


 

Du svara inte på min fråga "Vilka (ljudmässiga) fördelar finns med frontar som spelar hela sin specad bas mot avlastad dem med bra delning och bra basar?"

 

Resten vet jag inte riktigt vad du försöker säga. Det är inget mer komplext att ha en baslåda i en högtalare eller ha den separat. Sen angående signalvägar kort och dyl. Gör blindtest. Om du tror det skulle påverka så skulle du inte kunna lyssna på någon musik som gått igenom 100 tals meter standardkabel i studion. 
Känns som du är ute på marker du inte direkt har under fötterna. Men du får gärna motbevisa mig. Aldrig fel att lära sig något nytt. :) 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.