Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon PNA7000T MN6 *

1378 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 07 juni 2007 - 11:06

Unregistered98926882
  • Unregistered98926882
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Hej

Nu har jag i ett antal mail med navigon support fått rekommendationen att skicka in den på service.

Det enda annat som det sa var att man skulle göra en hardreset:

"Du kan försöka göra en hardreset. Ta först ut kortet ur apparaten och håll sedan av / på kanappen tryckt i sju sekunder. Släpp knappen
och håll den tryckt igen tills apparaten startar. Nu kan du följa anvisningarna på bildskärmen.
Viktigt är att du gör kalibreringen omsorgsfullt, när krysset har försvunnit och countdownen börjar, vänta då inte tills den är slut, utan klicka genast på
den tomma bildskärmen."

Det skall enligt dom INTE vara så att kartan ligger efter i navigationsläget. Så det blir väl till att skicka in den till tyskland (via ÅF som jag köpt den hos.) så får vi se vad de kommer fram till. 5-6 arbetsdagar skall det ta.
Jag känner ändå på mig att det inte kommer bli någon skillnad efter servicen... men om supporten säger så, då blir det till att testa iaf.

//Perra

#102

Postad 07 juni 2007 - 15:02

rimshot
  • rimshot
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Med NT064 kartan så dök het plötsligt Jet-mackarna upp, det var ju glädjande.

Nu har ju jag, (i rent forskningssyfte...) laddat ner en ny uppdaterad karta men jag har inte hittat någonstans där man faktiskt kan köpa den. Man borde väl kunna uppdatera kartorna på något sätt genom att prenumerera, eller köpa "lösnummer"? Någon som vet.

Chatt>> Detta är en tråd om Navigon PNA7000T, inte TomTom.

<{POST_SNAPBACK}>


vad är det för NT064 kartan för uppdatering? Erbjuder inte Navigon den till oss kunder? Hur får man tag i den?

#103

Postad 07 juni 2007 - 22:10

Peter2meter
  • Peter2meter
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hejsan

Mamma har precis köpt en PNA7000T.
Om det under aktuell karta står europe_mn61 ... betyder det då att jag har version 6,1?

Sedan detta poi-warner... finns det gratis eller kostar det?
Kan man på nån sida uppdatera fartkameror.. ur gör man det då?


M v h Peter

#104

Postad 09 juni 2007 - 20:33

Toldi
  • Toldi
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej, är det någon som vet om det funker med 4 Gb mineskort i PNA7000T MN6.

M v h
Jan

<{POST_SNAPBACK}>


Hej!
Även jag har nu inspirerats av era inlägg och har nu beställt en Navigon PNA7000T med Europakartor.
Väldigt trevligt att folk hjälper varandra med att få apparaten att fungera.

Jag undrar liksom Janpa tidigare frågat som jag inte sett något svar på om Navigonen fungerar med 4 GB kort?

#105

Postad 09 juni 2007 - 22:32

Unregistered0618ea5c
  • Unregistered0618ea5c
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Ja, jag kunde göra samma tidigare men nu kommer jag inte åt den längre... klart irriterande. Trycker både med fingrar och penna men omöjligt. Kanske jag borde byta den? Jag har i alla fall lagt in en massa POI som kompletterar 6.1:an så dessa dyker upp på kartan.


Jag resetade och körde om kalibreringen, fast denna gång använde jag en penna istället för fingret, då funkade det. Nu kan jag komma åt POI Warner-fyrkanten i hörnet. Men blir i och för sig inte mycket klokare hur jag ska bevaka... måste kanske läsa manualen ordentligt. :)

#106

Postad 12 juni 2007 - 07:55

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Tänkte bara passa på att påminna alla läsare av denna tråden att det finns fantasiskt mycket tips och tricks på NAVIGONS produkter på det danska forumet: www.navigon-user.com

Det är gratis att bli medlem och det innehåller jätte mycket bra information.

#107

Postad 12 juni 2007 - 07:58

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Uppdateringar av kartor, fartkameror m.m.

NAVIGON kommer under junit/juli att lansera en tjänst på www.navigon.com där man som användare kan uppdatera kartmaterial, fartkameradatabaser m.m.

/G

#108

Postad 12 juni 2007 - 10:55

oggebogge
  • oggebogge
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
KungPerra och övriga som undrar om min är 100% ig

På det måste jag nog efter en del tester till svara nej
Då jag körde häromdagen inne i centrala Göteborg och jag upplevde att den var lite efter vid korsningar men inte mer än ca 3-4 meter har läst någonstans att den har en fel marginal på 3 meter.

men när jag kör landsväg eller motorväg när det inte är super mycket gator så ligger den rätt.
Samma sak gäller Hastighets skyltar som visas i rätt tillfälle.

Vacker resväg, den är ett måste att titta närmare på,

Poi warner kostar €29.90 sök på poiwarner på google så finner ni den.

Om tre veckor så drar vi till Kroatien med denna navigator återkommer efter resan med lite info om hur den har fungerat .

Oskar

#109

Postad 12 juni 2007 - 12:44

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Hej alla glada, och mindre glada läsare, och förhoppningsvis användare av NAVIGONS produkter.

Brukar följa debatten här då och då och titt som tätt slänga in ett svar på en fundering kring våra produkter. (När tillfälle ges)

Såg att en användare efterlyste närvaro från någon ansvarig hos NAVIGON, men att förhoppningarna på det var låga. Så jag får ta tillfället i akt och förvåna lite och helt enkelt visa min närvaro.

Jag arbetar som Country Manager för NAVIGON AG och kommer allt som oftast att följa denna tråden. I mån av tid kommer jag att kommentera Era inlägg. Ni skall alla veta att mycket av det Ni skriver och irfågasätter skickar jag ned till Tyskland för analys och utvärdering. Så, Ris och Ros tas om hand om. Och förhoppningsvis kommer våra produkter att bli ännu bättre och mer uppskattade av just Er.

Vill bara förtydliga att min närvaro här EJ innebär att jag kommer fungera som någon slags support. I mån av tid kommer jag att kommentera och informera.

Support når Ni som vanligt på [email protected] eller via Hotlinen. 0900-100 11 10

Mvh

NAVIGON Sverige

#110

Postad 12 juni 2007 - 20:39

rimshot
  • rimshot
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Vad säger man.. Högsta klass!

#111

Postad 12 juni 2007 - 21:43

Saxarn
  • Saxarn
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Riktigt trevligt med närvaro av NAVIGON-representant :lol:

//Saxarn

#112

Postad 12 juni 2007 - 22:11

Toldi
  • Toldi
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Mailade Navigons support angående 4GB-kort och fick svar att man inte kan garantera att det fungerar med 4GB-kort. Apparaten är bara testad med max 2GB-kort.

Har någon testat med 4GB-kort?

#113

Postad 13 juni 2007 - 13:38

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
HEJ!

Vill bara säga att någon på smartson.se tyckte att skrämen hade bleka fäger / dålig kontrast på denna 7000t. Även en kille på prisjakt hade kommenterat att färgerna vae klena.

Jag köpte just en navman som jag lämnade just pga detta. Jag har tittat på Garmin nuvi 660 och det är den klart bästa display jag sett!!! Dock har jag inte sett denna 7000T så jag vet inte hur bra/dålig den är.

Personligen tycker jag det är viktigt med bra färger o tryck i skärmen, annars blir det svårt att se, och speciellt när det är ljust ute på himlen. Det är en trafiksäkerthsfråga, man skall snabbt kunna blicka på skärmen o få info.

Redigerat av nattugglan, 13 juni 2007 - 14:55.


#114

Postad 13 juni 2007 - 16:19

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Hallå nattugglan! jag tycker att kontrasten och färgen i min pna 7000t är helt ok när det e ljust ute, och jag har jämfört med några garmin och tomtom och tyckte att pna 7000t var ibland dom bättre så jag vet inte vad dom snubbarna på smartson och prisjakt har för synfel. Men smaken e ju som alla vet...........

#115

Postad 14 juni 2007 - 13:35

chillo
  • chillo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tja! Halkade in av en händelse då jag satt å jämförde Navigon PNE6000 med PNE7000. Vad är skillnaden, förutom storlek/typ på skärmen samt priset? Jag kommer med all säkerhet välja 7000 pga skärmstorlek & att man slipper de fula knapparna på sidan. Den är dessutom billigare(varför fattar jag inte...) Efter att ha läst en del inlägg verkar det som om man måste trixa en hel del för att få maskinen att funka med TMC ,POI & annat. Rätta mig om jag har fel... jag vill ju inte slänga ut flera tusen på nåt som inte är OK från scratch! F.ö: mkt inormativa inlägg (tack för det) Schysst om nå´n har möjlighet att svara en potentiell 7000-ägare :wub:

#116

Postad 14 juni 2007 - 13:46

chillo
  • chillo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Egentligen vill jag nog ha hjälp med att välja: Varför 7000TE istället för 60000TE??

#117

Postad 14 juni 2007 - 18:04

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Jag fick väskan till min pna 7000t idag som jag beställde på navigons internationella sida den fanns nämligen inte på den svenska. den kostade 29,90 euro eller 279 kr och e helt klart värd pengarna. obs dålig bild tagen med mobilkameran. och chillo välj 7000t den har större skärm du kommer ångra dig annars.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered33598, 14 juni 2007 - 18:24.


#118

Postad 15 juni 2007 - 17:23

rimshot
  • rimshot
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Läste lite om Navigons kommande modell 7110. Den levereras tydligen med" - NAVIGON MobileNavigator 6.5 navigations mjukvara med ”Reality View”. " Kommer PNA7000t att kunna uppgraderas till den mjukvaran? 6.5 mjukvaran ser fantastisk ut!
Bifogad fil  31118.jpg   18,22K   140 Antal nerladdningar

#119

Postad 15 juni 2007 - 18:01

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Hallå där rimshot! enligt ivan fraer som e admin på navigon-user.com så kommer det inte o komma någon realityview uppdatering till 7000t. se länk nedan

http://www.navigon-u...opic.php?t=1777

Redigerat av Unregistered33598, 15 juni 2007 - 18:03.


#120

Postad 15 juni 2007 - 20:09

rimshot
  • rimshot
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Hallå där rimshot! enligt ivan fraer som e admin på navigon-user.com så kommer det inte o komma någon realityview uppdatering till 7000t. se länk nedan



Typiskt.

#121

Postad 16 juni 2007 - 04:58

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Någon som vet när modell 7110 släpps? Kartorna ser ju fantastiska ut!! :)

#122

Postad 16 juni 2007 - 10:10

Daddyboy
  • Daddyboy
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Någon som vet när modell 7110 släpps? Kartorna ser ju fantastiska ut!!  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Navigon 7100/7110 lanseras 18 juni i Sverige, kommer finnas på TBH, Dustin och Webhallen mfl...

#123

Postad 16 juni 2007 - 16:46

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Hej på Er alla,

Skillnaderna mellan 6000T och 7000T är ganska stora. Men framför allt är det skärmen samt processorn som skiljer dem åt. 100 Mhz på en GPS gör en hel del.

Ni som undrar om man kommer att kunna uppgradera äldre maskiner till nya MN6.5 med Reality View är svaret nej. Det kommer endast att levereras from 5100 samt 7100 serierna.

Såg att det också efterlystes leveranstider på 7110. Ungefär en drug vecka försenat ser det ut som. Men det är helt godkännt med tanke på att både maskinen samt den nya hållaren inte är några standard prylar. Väntar man på något gott...

Så 18:e Juni + 7-10 dagar är en rimlig uppskattning.

Sist men inte minst ett tips till alla med MN6 i TS6000T eller TS7000T. Gå in i huvudmenyn och Alternativ, Inställningar, Grundinställningar. Titta på sid 6/7. Är Animerad meny på Ja, prova att sätta den på nej. Då kommer Ni som uppleva menyhanteringen mycket snabbare.

Mvh

NAVIGON Sverige

#124

Postad 16 juni 2007 - 19:19

Swedeman
  • Swedeman
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Navigon Sverige: Kommer den nya hållaren (som är urläcker) att passa till PNA 7000T?

#125

Postad 16 juni 2007 - 19:33

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Swedeman: Jag är rädd att svaret är nej på den frågan. Som du ser på bilderna i mitt Galleri så är de nua modellerna utrustade med en helt unik bajonet fattning. Både hållaren och enheten har denna runda bajonett koppling.

Jag skall lägga ett förslag till mina kollegor i Tyskland för att se om det finns ett tillräckligt stort intresse för att eventuellt motivera den kostnad det skulle innebära att ta fram en adapter.

En adatper är redan på G för att kunna koppla in de nya 5100/7100 maskinerna i sk richter fästen. Typ Brodit som sitter på instrumentbrädan.


En fråga till forumet:

Om man tar fram en adapter så att man kan använda de nya hållarna till de äldre maskinerna, är det OK om det är en enkel plast adapter i svart? Tror det är störst möjlighet till att förverkliga detta.

Fråga två: Hur många här i forumet skulle byta sin nuvarande hållare på TS6000T / TS7000T till den nya? OM DET ÄR MÖJLIGT. Låt säga till en kostnad om ca 500:- (vild uppskattning)

Tack för intressant förslag Swedman. Det är nere i Tyskland på måndag.

Mvh

NAVIGON Sverige

#126

Postad 16 juni 2007 - 19:44

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Den nya hållaren e ju grymt mycket snyggare så jag kan absolut tänka mig att byta upp mig!

#127

Postad 16 juni 2007 - 20:37

micke33
  • micke33
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
En fråga till NAVIGON Sverige: Det är flera med mig här på forumet som har en erftersläpning av visningen på 50 - 100 meter i GPS:en. Har tack vare forumets medlemmar förstått att det enligt NAVIGON inte skall vara någon eftersläpning. Och att man skulle göra en hard reset och vara nogrann med kalibreringen.Hjälpte inte detta skulle man lämna in den för vidare transport och service i Tyskland. Så långt är allt klart, men vad säger man om problemet hos NAVIGON i Tyskland? Är man där medvena om problemet? Är det ett problem som man med en eventuell kommande uppdatering kan lösa?

mvh Micke

#128

Postad 17 juni 2007 - 03:43

Scramble
  • Scramble
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ett litet tips från navigon-user.com som kanske kan hjälpa de som upplever långsam uppdatering.

Bara så att ingen formaterar i FAT32. :wub:

SD-kort
For at 7000T kan fungere fejlfrit, skal SD-kortet formateres til FAT16 (også bare kaldet FAT) for at fungere korrekt.


#129

Postad 17 juni 2007 - 11:03

Swedeman
  • Swedeman
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag skulle helt klart byta till den nya hållaren (pris, plast egalt).

ps Ja, jag såg att det var ett annat fäste på dina bilder, visste inte om en adapter redan var inplanerad. ds

#130

Postad 17 juni 2007 - 11:46

chillo
  • chillo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
The Machine: "tack för tipset"...... men jag är ff lite nyfiken på vad som skiljer 6000 & 7000, rent tekniskt & om det finns ngn praktisk betydelse.

#131

Postad 17 juni 2007 - 12:12

Swedeman
  • Swedeman
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Typ Brodit som sitter på instrumentbrädan.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske off topic, beklagar detta, men vet någon var man kan köpa Brodits prylar. Frun vill ha Navigonen i ett instrumentbräde fäste på sin bil.

Mycket nöjd med min 7000T, men en fråga: om jag planerar en resa från Sverige till tex Hamburg, hur tvingar jag den att jag vill ta färjan från Rödby till Puttgarden istället för att ta resan genom köra över Fyn och Jylland (dvs genom hela Danmark)?

#132

Postad 17 juni 2007 - 15:13

Spritfest
  • Spritfest
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Hur funkar kartuppdateringar till PNA7000T MN6 Europa, hur länge ingår dom om man köper en idag och ungefär hur ofta uppdateras dom?

Och slutligen - vad kostar en uppdatering när dom fria löpt ut?

#133

Postad 17 juni 2007 - 15:34

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Typ Brodit som sitter på instrumentbrädan.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske off topic, beklagar detta, men vet någon var man kan köpa Brodits prylar. Frun vill ha Navigonen i ett instrumentbräde fäste på sin bil.

Mycket nöjd med min 7000T, men en fråga: om jag planerar en resa från Sverige till tex Hamburg, hur tvingar jag den att jag vill ta färjan från Rödby till Puttgarden istället för att ta resan genom köra över Fyn och Jylland (dvs genom hela Danmark)?

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.skyddet.nu/start.php

#134

Postad 17 juni 2007 - 16:40

chillo
  • chillo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
HUr funkar fästena på 6 & 7 000, har hört att det är svårt att ta loss/sätta fast med ett enkelt handgrepp?

"Navigon": Ett snyggare & bättre fäste skulle sitta fint! Det som finns vinner nog ingen skönhetstävling... Jag skulle lätt betala runt 1/10 av GPS´s totalpris.

#135

Postad 17 juni 2007 - 17:13

Saxarn
  • Saxarn
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Ang. ruttplanering över Rödby: Det är väl bara att tillåta färjetrafik och lägga in Rödby som en "waypoint".

D.v.s.
"<"
"Alternativ"
"Ruttplanering"
'Lägga in alla waypoints'

//Saxarn

#136

Postad 17 juni 2007 - 20:38

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Jag har en PNA 6000T och skulle mycket väl kunna tänka mig att göra en uppgardering till tex 7100 om priset för uppgraderingen inte är för högt.

#137

Postad 17 juni 2007 - 22:35

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan 6 och 7000 är endast 4,3" skärm samt processorn. Samt naturligtvis själva huset. Mer kan jag inte säga.

Vad gäller fördröjningen är jag kluven. Vad jag vet är att Vi har ett gränssnitt som är extremt krävande. Och mycket uppskattat. Dessvärre gör den avancerade grafiken att det kan släpa lite. Men.. det ser man endast om man sitter och tittar hela tiden, och "klockar" varje väg man passerar. Har någon på forumet någon gång navigerat fel pga "släpet"?

Jag, personloigen har aldrig navigerat fel pgga av det. Men jag håller med, om jag tittar oavbrutet på skärmen när jag ligger på motorvägen så ser jag att korsningar m.m kan släpa ibland.Men som sagt, varför sitta och titta på den oavbrutet. Man får anvisningar i god tid och jag navigerar alltid rätt. OCh jag tror inte att någon här kan påstå att de navigerat fel pga av "släpningen"? Rätta mig om jag har fel. Idagsläget finns det ingen åtgärd på detta. Och jag tror inte det kommer att finnas någon uppdatering som löser det heller.


Enklast att köpa Brodits prylar ärr säkeriligen att gå in på brodit.se och leta ÅF. Framför allt bilåterförsäljare säljer Brodit. Tex Volvo.

Ang Rödby, gör en resvägsplanering och lägg ett stopp där. Så är det löst.

#138

Postad 18 juni 2007 - 08:13

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
@ Spritfest

Kartuppdateringar är inget som är gratis. Vi kommer inom kort att släppa en uppdateringstjänst på www.navigon.com där man som användare kan uppdatera fartkamera databasen, (ca 29E/år) kartuppdateringar, ca 99 Euro för full Europa. (Släpps ca var 6:e månad)

#139

Postad 18 juni 2007 - 11:20

Spritfest
  • Spritfest
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
@ NAVIGON Sverige

Ok, tack för svaret. Men ingår det typ inte fria kartuppdateringar i typ ett år när man köper den?

Redigerat av Spritfest, 18 juni 2007 - 11:20.


#140

Postad 18 juni 2007 - 12:58

nadolfsson
  • nadolfsson
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
@ NAVIGON Sverige

Kommer det att gå att uppdatera enbart Norden?

:D

#141

Postad 18 juni 2007 - 13:41

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Fartkamera databas ingår i priset. Förinstallerat och klart. Sedan kommer man som användare att kunna köpa ett abbonemang för ca 29 Euro/år. Nej, inget gratis år.

Enbart nordenuppdatering bör dyka upp. (Ej 100% fastställt)

#142

Postad 18 juni 2007 - 19:20

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Senaste infon ang uppdateringstjänsten är:

Tjänsten skall gå online på www.navigon.com 070626. Då kommer fartkameradatabas samt Europakarta finnas tillgänglig för uppdatering.

Sep. Norden karta kommer att finnas tillgänglig. Dock ej vid lansering 070626. Datum ej fastställt för släppp av Norden karta. Återkommer när mer info finns.

Mvh

NAVIGON Sverige

#143

Postad 18 juni 2007 - 21:35

Toldi
  • Toldi
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Fantastiskt att Navigon deltar i detta forum. Jag har en fråga om uppdateringen. Om man köper en ny navigon, låt oss säga en PNA7000T MN6 Europa efter den 26 juni när ni lanserar de uppdaterade kartorna. Ingår då denna med de senaste uppdateringarna?

#144

Postad 19 juni 2007 - 08:02

boande
  • boande
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Det var mycket negativt om Navigon PNA7000T - men det borde finnas några som även har positiva erfarenheter. Jag har funderat på att köpa en 7000T, men har blivit lite fundersam om det kanske är bättre att vänta till den nya 7110 kommer. Men den blir ju drygt 1.000:- dyrare och är förbättringarna värda detta?

Detta verkar hamna i fel forum?


#145

Postad 19 juni 2007 - 09:11

forzaKGB
  • forzaKGB
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
En fråga till NAVIGON Sverige. Jag vet att du inte är support, men det här är väl mer en marknadsfråga i alla fall...

Vi åker varje år på campingsemester genom Tyskland, Österrike och Italien (har det blivit de senaste åren, men i alla fall inom sydeuropa). Det jag läst mig till på nätet så finns inte några campingar alls inlagda som POI i Navigons navigatarorer, finns det några planer att sälja sådana POI eller i alla fall länka vidare till någon sajt där man kan köpa sådana att importera?

Jag betalar gladeligen en slant för att få tillgång till detta, varför inte ett samarbete med ADAC som har mer än 5 000 campingar i sina camping-guider. Visst, jag kan köpa deras pappersböcker med tillhörande CD-skivor och förmodligen importera POI:s därifrån med då skall man köpa både syd- och nordeuropa för c:a 350:- styck vilket är i saftigaste laget. Om Navigon t.ex. kunde få till ett samarbete så man endast kunde köpa POI-fil (gärna låst till något ID på navigatorn eller nåt om det skulle sänka priset lite) för låt säga 3-400:- så skulle jag gladeligen betala det.

Men jag kan förstå att man inte bara bakar in det från början, det är nog många som inte skulle ha användning för det och inte vill betala extrakostnaden, även om jag för min del skulle tycka att det vore ännu bättre...

#146

Postad 21 juni 2007 - 09:15

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
@ Toldi, Vi gör inga ändringar i TS7000T. Det är en utgående produkt..

#147

Postad 21 juni 2007 - 10:01

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
@forza

Kul att du nämner ADAC... I tyskland säljer Vi en specialprodukt framtagen tillsammans med just ADAC. Med alla deras POI installerade. Men den går endast att köpas i Tyskland.

Vad gäller POIs generellt kan jag rekomendera www.poiwarner.de eller www.navigon-user.com

Här finns fina verktyg för att ladda in "externa" POI databaser.

FYI: NAVIGON jobbar på en lösning via vår uppgraderingstjänst som också innefattar POIs. POI tjänsten lanseras förmodligen runt Augusti.

#148

Postad 21 juni 2007 - 11:31

forzaKGB
  • forzaKGB
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
@NAVIGON Sverige

Jo, jag känner till både POI Warner (som jag även nämnt i den andra tråden) och Navigon-user (där jag är VIP-medlem sedan en vecka tillbaka då jag bestämde mig för en 7110). POI Master Tool är riktigt trevligt.

Men det jag skulle vilja ha (och som nog krävs för att sälja på detta på mindre tekniskt intresserade personer) är just den typ av lösning du beskriver att ni har i Tyskland, att allt är förinstallerat och att man kan uppgradera relativt enkelt direkt från er. Då tror jag till och med att min svärfar skulle vara intresserad. Men måste de installera ytterligare verktyg från olika ställen så tröttnar de nog. Trist att ni inte kan sälja den i Sverige. Då hade jag köpt den direkt. Vi har kört med deras campingböcker i pappersform som har varit mycket bra att ha.

Riktigt kul att du läser och skriver här tycker jag, jag är inte missnöjd med det ni har utan vill hjälpa er utveckla erbjudandet ytterligare genom att berätta vad jag ser skulle höja värdet ytterligare för användare.

#149

Postad 21 juni 2007 - 19:45

Toldi
  • Toldi
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
@NAVIGON Sverige

Om det inte finns uppdateringar, vad är det för uppdateringstjänst du berättade om i tidigare inlägg?

Du kanske missuppfattade min fråga. Om t.ex. nytt kartmaterial kommer att finnas för uppdatering (till en kostnad). Kommer då en produkt som köps efter detta datum att inkludera uppdatering eller måste den nyinköpta också betala för uppdateringen.

#150

Postad 23 juni 2007 - 15:11

lazpete
  • lazpete
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Hej alla.

Jag beställde en Navigon ts7000europe idag från tbh. Nu undrar jag om den levereras med de nya kartorna, eller om jag kan uppgradera den? Såg att de gick att köpa för 900 spänn, men det kanske ingår en uppgradering gratis?

Sedan, har någon uppgraderat kartotrna, och i så fall är det några större förbättringar i Sverige? Min erfarnhet av Navmans kartor är att sverige verkar vara väldigt eftersatt när det gäller kartmaterialet, varför vet jag inte.

tack o hej



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.