Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

17.14 SEK 95 oktan Bensin snart 20 kr/litern

1230 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 19 maj 2019 - 16:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Har du en tesla är de inga problem eftersom batteriet förvärms i kylan och räckvidden är nästan den samma, 30mil är inga problem på vintern och får vi fler laddplatser så är de enkelt med elbil, titta bara på Norge.


Nice.
Hade som gör mig att de blivit bättre.
Klarar jag mig 20 mil under vintern så skulle jag lätt klara mig .
Kör väldigt sällan mer än 5 mil/dag

#52

Postad 19 maj 2019 - 16:56

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Men egentligen borde man dra staten till EU domstol då dubbelbeskattning är olagligt och bensinskatten innehåller 3 skatter koldioxidskatt, energiskatt och moms. Det betyder att man i praktiken betalar skatt på skatten.


Varför tror du att det är olagligt?

#53

Postad 19 maj 2019 - 16:59

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Sett några uträkningar som visar att relativa bränslepriset inte är så högt, (minskad förbrukning ställd mot löner o.s.v.) Rätt eller fel?

En sak som jag noterat är att samåkning knappt förekommer längre, jämfört med 80-talet då dom som hade lite längre till jobbet ofta var tre- fyra- man i bilen så det kanske inte är helt fel räknat?

 

Jag postade en uträkning i någon annan tråd, en uträkning som jag tagit hyfsat ur luften, men som även finns noterad på Teknikens värld. Denna uträkning baserade sig på kilometerpris för drivmedel i förhållande till månadslön; och denna var i stort sett samma. Nu när priset höjts ännu lite mer så är förhållandet ändå inte så förändrat i totala utgifter för hushållet..

 

Samåkningsnoteringen är även min åsikt. Fastnar ofta på väg till jobbet vid utfarten till e-fyran om vi kommer hemifrån lite sent.

Ibland blir man stående 3-5 minuter. På den tiden passerar det ett antal bilar; säg hundra stycken, om man blir fast en stund. Av dessa hundra bilar på väg in i stan så är kanske 85 bilar med bara en person i bilen...

 

För mig som bor en "lagom bit utanför stan", men som ändå jobbar inne i stan innebär daglig pendling med bil ca 12-15 mil i veckan; motsvarande ca 500-700 mil per år. Utöver detta kör jag uppenbarligen ca 1100-1300 mil. Varje år. 

Ändå tycker jag på något sätt att jobbpendlingen är det som drar kilometer... Nåja.

2,50 kr dyrare soppa per liter innebär alltså en kostnadsökning på ca 3000 kr för mig. Minus "samåkningskostnaden" som jag får av min kollega; så typ 2400 kr dyrare per år. Det är ändå överkomligt och går spara in på annat sätt om det skulle behövas. Cykla till jobbet vid sommarföre, till exempel, kapar en hel del kostnad. Än så länge i alla fall.


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 19 maj 2019 - 17:12.


#54

Postad 19 maj 2019 - 17:21

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Som någon/några skrev tidigare, det är ju det här med laddning. Idag har vi en väl fungerande infrastruktur för att kunna tanka våra bilar. Det görs dessutom från tom till fullt på några minuter.

För mig som ofta kör över 60 mil om dagen är det enkelt och snabbt att kunna tanka när/varsomhelst.

Hur miljövänligt är det att addera ytterligare tusentals ton koppartråd i marken för alla dessa laddstationer, de är mantlade med plast. Olika arbetare som ska utföra detta som kör dit med hjälp av diesel, jobbar där med dieselmaskiner. Det behöver vara laddstolpar precis överallt istället för bensinstationer här och var. Kommer detta försköna naturen?

Jag gissar att el eller något annat är normen om några år. Tyvärr tror jag att det som väljs kommer att medföra andra problem om inte tekniken tar ett stort språng snart.

https://www.tesla.co...ng-installation


Med 60 mil om dagen så är du inte direkt representativ för den stora massa. Du får nog hålla dig till en diesel.
Runt 90% av resorna som görs idag är mindre än 60 km och då är en hybrid eller ren elbil ett bra val

#55

Postad 19 maj 2019 - 17:25

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Finns bara ett sätt att ändra på höga skatter men det är inte tillåtet att diskutera om sånt här på detta forum.

Sänka dem?

#56

Postad 19 maj 2019 - 17:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Sänka dem?

Ja, men för att komma dit så krävs det politiska ändringar. Politik är inte tillåtet här

#57

Postad 19 maj 2019 - 17:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Värdelöst med elbil för oss som gillar att resa med bil. Ska göra en Norgetur i sommar på 400-500 mil och det skulle ju aldrig funka med elbil. 

Hur långt id tar det att ladda fullt en Tesla?

Finns väldigt få laddstationer uppe på fjällen också :)

 

Hade en liten Renault elbil under ett par dagar. Helt värdelös. Batteriet räckte typ 7 mil. Laddade i vanligt uttag med nån box emellan. på 6 timmar hände det typ ingenting.



#58

Postad 19 maj 2019 - 18:03

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Med 60 mil om dagen så är du inte direkt representativ för den stora massa. Du får nog hålla dig till en diesel.
Runt 90% av resorna som görs idag är mindre än 60 km och då är en hybrid eller ren elbil ett bra val


Nej, mitt behov i arbetet är säkert ovanligt. Men som jag förstår det skall väl all fossildrift bort? Tekniken utvecklas ju inte snabbare bara för att vi i Sverige har hög skatt?

#59

Postad 19 maj 2019 - 18:06

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Elbil är inte för alla men skulle kunna vara för så många fler, bortsett från den initiala kostnaden i inköp så är väl de största hindren att gemene man inte är beredd att göra några uppoffringar eller förändra sitt beteende samt är jäkligt bekväm.

Ta exemplet med el-scooters/kickbikes, dessa är ju inte ersättare för bilen utan allt som oftast ersättare till apostlahästarna. Ännu en ursäkt för att slippa gå.....

Har en kollega boende i Norge som Tesla och är ofta i Småland/Skåne på möten, stannar en gång på vägen ner (Donken) och en gång på vägen hem och ”tankar”.

Redigerat av lobo, 19 maj 2019 - 18:08.


#60

Postad 19 maj 2019 - 18:07

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Värdelöst med elbil för oss som gillar att resa med bil. Ska göra en Norgetur i sommar på 400-500 mil och det skulle ju aldrig funka med elbil.
Hur långt id tar det att ladda fullt en Tesla?
Finns väldigt få laddstationer uppe på fjällen också :)

Hade en liten Renault elbil under ett par dagar. Helt värdelös. Batteriet räckte typ 7 mil. Laddade i vanligt uttag med nån box emellan. på 6 timmar hände det typ ingenting.

75 min tar en full laddning på en Tesla 3 via snabbladdare.

530 km räckvidd.

30 min via snabbladdare om batteriet är på 50% nivån.

Hur ofta kör man så långt innan man tar en paus ?

Dessutom i Norge finns massa snabbladdare

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 19 maj 2019 - 18:16.


#61

Postad 19 maj 2019 - 18:09

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Värdelöst med elbil för oss som gillar att resa med bil. Ska göra en Norgetur i sommar på 400-500 mil och det skulle ju aldrig funka med elbil.
Hur långt id tar det att ladda fullt en Tesla?
Finns väldigt få laddstationer uppe på fjällen också :)

Hade en liten Renault elbil under ett par dagar. Helt värdelös. Batteriet räckte typ 7 mil. Laddade i vanligt uttag med nån box emellan. på 6 timmar hände det typ ingenting.


Kollade för skojs skull urvalet av rena elbilar på Blocket, allt från billigaste begagnat till nyaste Tesla.

Den stora massan lär ju inte köra nya Teslor med spjutspetsteknik. Urvalet var lite skralt för stora familjer med liten inkomst.

#62

Postad 19 maj 2019 - 18:12

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Värdelöst med elbil för oss som gillar att resa med bil. Ska göra en Norgetur i sommar på 400-500 mil och det skulle ju aldrig funka med elbil.
Hur långt id tar det att ladda fullt en Tesla?
Finns väldigt få laddstationer uppe på fjällen också :)

Hade en liten Renault elbil under ett par dagar. Helt värdelös. Batteriet räckte typ 7 mil. Laddade i vanligt uttag med nån box emellan. på 6 timmar hände det typ ingenting.

Norge har typ 9500-10000 laddställen och bra täckning även uppe i norra delarna så ser inte att du skulle ha några problem att åka runt i en Zoe.

https://map.openchargemap.io/#/search

Redigerat av lobo, 19 maj 2019 - 18:13.


#63

Postad 19 maj 2019 - 18:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

75 min tar en full laddning på en Tesla 3 via snabbladdare.

530 km räckvidd.

Hur ofta kör man så långt innan man tar en paus ?

Dessutom i Norge finns massa snabbladdare

 

75 min varje gång man ska "tanka" är jäkligt osmidigt när man är ute på bilresa.

 

Sen gäller det ju också att det är en snabbladdare också, och det finns ju inte överallt. speciellt inte på landsbygden.  Ska alla ha elbil så lär det dessutom bli köer till laddstationerna. 

 

Jag betalar gärna 20kr/litern för bensinen istället för att ha en elbil.


Norge har typ 9500-10000 laddställen och bra täckning även uppe i norra delarna så ser inte att du skulle ha några problem att åka runt i en Zoe.

https://map.openchargemap.io/#/search

eftersom räckbvidden är extremt dålig i en zoe så blir det ju problem om man måste ladda batterierna var 7-10 mil i 500 mil.  det är ju ohållbart.

 

även om det finns många laddstationer så finns dom oftast vid dom större och vanligaste vägarna. Åker du upp på fjällen som jag ofta gör så finns det inga laddstationer vad jag sett.  Inte heller på småvägar och sånt som jag ofta åker. 


Redigerat av andreassofus, 19 maj 2019 - 18:23.


#64

Postad 19 maj 2019 - 18:34

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Åker man ofta 500mil i obygden flera gånger per år så ska man nog inte ha elbil men för de övriga 99,999999999% av befolkningen kan det ju vara ett alternativ.

Resonemanget tenderar ju annars att bli lite som diskussionerna kring SUV, måste ju ha SUV om man någon gång råkar fastna i en snöstorm på fjället.

Redigerat av lobo, 19 maj 2019 - 18:36.


#65

Postad 19 maj 2019 - 18:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Åker man ofta 500mil i obygden flera gånger per år så ska man nog inte ha elbil men för de övriga 99,999999999% av befolkningen kan det ju vara ett alternativ.

Resonemanget tenderar ju annars att bli lite som diskussionerna kring SUV, måste ju ha SUV om man någon gång råkar fastna i en snöstorm på fjället.

nej jag pratar ju såklart bara för mig själv. Jag skiter fullständigt i om någon annan köper en elbil :)

Man köper precis som du säger det som passar en själv bäst.



#66

Postad 19 maj 2019 - 18:47

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Men hur många kör mer en 53 mil innan man tar ett stopp ?

Inte oss yrkesförare på Lastbilar iallafall efter 4.5 timmar måste vi ta 45 min rast.

Även yrkesföraren med 60 mil dagligen på personbil skulle inte ha några problem med en Tesla modell 3 eller en Hyundai Kona med 450 km räckvidd.

Norge föraren här känns mer som en ursäkt för alla måste ta en paus emellan för ingen kör 400-500 mil i sträck.

Även 80 mil är riktigt jobbigt att sträck köra och rekommenderas verkligen inte.

Så när klarar man sig inte med denna räckvidd eller kan stanna 30 min för halv tank alternativ 75 min för full tank.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 19 maj 2019 - 18:49.


#67

Postad 19 maj 2019 - 18:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

75 min varje gång man ska "tanka" är jäkligt osmidigt när man är ute på bilresa.

Sen gäller det ju också att det är en snabbladdare också, och det finns ju inte överallt. speciellt inte på landsbygden. Ska alla ha elbil så lär det dessutom bli köer till laddstationerna.

Jag betalar gärna 20kr/litern för bensinen istället för att ha en elbil.

eftersom räckbvidden är extremt dålig i en zoe så blir det ju problem om man måste ladda batterierna var 7-10 mil i 500 mil. det är ju ohållbart.

även om det finns många laddstationer så finns dom oftast vid dom större och vanligaste vägarna. Åker du upp på fjällen som jag ofta gör så finns det inga laddstationer vad jag sett. Inte heller på småvägar och sånt som jag ofta åker.


Du får köpa en Tesla med stort batteri så du klarar många mil 😁

#68

Postad 19 maj 2019 - 18:56

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 1
Folk som kör med fossilbränsle stannar aldrig, det är kontentan av diskussionen 😎

Väntar på lite större utbud och bättre priser, men hade gärna införskaffat en elbil.

#69

Postad 19 maj 2019 - 18:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Men hur många kör mer en 53 mil innan man tar ett stopp ?

Inte oss yrkesförare på Lastbilar iallafall efter 4.5 timmar måste vi ta 45 min rast.

Även yrkesföraren med 60 mil dagligen på personbil skulle inte ha några problem med en Tesla modell 3 eller en Hyundai Kona med 450 km räckvidd.

Norge föraren här känns mer som en ursäkt för alla måste ta en paus emellan för ingen kör 400-500 mil i sträck.

Även 80 mil är riktigt jobbigt att sträck köra och rekommenderas verkligen inte.

Så när klarar man sig inte med denna räckvidd eller kan stanna 30 min för halv tank alternativ 75 min för full tank.

 

som sagt så bryr jag mig inte om ifall någon annan köper en elbil. Bra om det funkar för er.

För mig gör det inte det och då köper jag ingen heller. simple as that.

 

Självklart kör jag inte 500 mil i sträck. Det har jag aldrig påstått heller.

men 80-100 mil är inget problem.

 

För några år sen stäckkörde jag från kilpisjärvi (norra finland) och hem. det är nästan 170 mil.  tog mig 22 timmar ca.

Stoppade bara och tankade när tanken var tom, sen vilade jag en halvtimma an gång också.

 

Brukar köra ganska långt för att antigen komma dit jag ska eller när jag ska hem. 

 

Sen så bilar jag omkring på fjällen i flera dagar i sträck och då kan jag inte ladda. 



#70

Postad 19 maj 2019 - 18:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Du får köpa en Tesla med stort batteri så du klarar många mil


Ja men då blir det helt plötsligt dyrt att spara pengar.

Redigerat av Demon Slayer, 19 maj 2019 - 18:59.


#71

Postad 19 maj 2019 - 18:59

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 1
Har kört elbil i tre år på mitt förra jobb och jag skulle lätt kunna ha en privat, tyst, bekväm och man stressar inte då man kör, enkelt att hålla hastighets begränsningar, man kör mjukare och de bästa är att slippa bry sig att tanka, bara gasa och bromsa, körde hela dagar och laddade under natten.

#72

Postad 19 maj 2019 - 19:15

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Som någon/några skrev tidigare, det är ju det här med laddning. Idag har vi en väl fungerande infrastruktur för att kunna tanka våra bilar. Det görs dessutom från tom till fullt på några minuter.

För mig som ofta kör över 60 mil om dagen är det enkelt och snabbt att kunna tanka när/varsomhelst.

Hur miljövänligt är det att addera ytterligare tusentals ton koppartråd i marken för alla dessa laddstationer, de är mantlade med plast. Olika arbetare som ska utföra detta som kör dit med hjälp av diesel, jobbar där med dieselmaskiner. Det behöver vara laddstolpar precis överallt istället för bensinstationer här och var. Kommer detta försköna naturen?

Jag gissar att el eller något annat är normen om några år. Tyvärr tror jag att det som väljs kommer att medföra andra problem om inte tekniken tar ett stort språng snart.

https://www.tesla.co...ng-installation


Väldigt nyfiken att höra vad du har för jobb när du hinner 60 mil om dagen bilkörning utöver arbetsuppgifterna.

Så du snittar alltså 300 mil/veckan.

Det är mer en jag gjorde på fjärrkörning på lastbilen för vi körde 4 pass Stockholm.

240 mil veckan och då lossar man enbart lastbilen som kommer färdig lastad.

#73

Postad 19 maj 2019 - 19:28

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Väldigt nyfiken att höra vad du har för jobb när du hinner 60 mil om dagen bilkörning utöver arbetsuppgifterna.

Så du snittar alltså 300 mil/veckan.

Det är mer en jag gjorde på fjärrkörning på lastbilen för vi körde 4 pass Stockholm.

240 mil veckan och då lossar man enbart lastbilen som kommer färdig lastad.


Visst kan jag svara på det. Jag är regionchef med ett arbetsområde från Smygehuk till Norska gränsen. Och min arbetsdag slutar när jag är färdig, inte efter åtta timmar. Inga problem att närvara på möten via telefon eller Skype när man kör.

Ps. Jag skrev inte alltid, jag skrev ofta. :)

#74

Postad 19 maj 2019 - 19:30

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 1
Alla som är emot elbilar och som säger att de kommer aldrig fungera för mig kommer ganska snart inse att dom måste anpassa sig, vi kommer alla att måsta ändra våra vanor och hur vi kör bil för bensin priset kommer tillslut bli så högt att folk blir tvingade att hitta andra alternativ, att fortsätta att leva som de är nu kommer vi knappast göra i framtiden, ska vi nå klimatmålen så kommer vi bli tvingade dit med extremt höga priser, bara dom rika kommer att ha råd att köra bil.
Jag är för högre priser, här där jag bor sitter folk och kör bil mindre en 1 mil per dag till och från jobbet, extrema köer på morgonen och folk klagar att de tar 20min att köra 5-6km, de går bussar var 10e minut men endå ökar biltrafiken mer en innevånarna här i Umeå, vi har lika dålig luft i centrala stan som Stockholm och malmö och vi är inte ens en 10del i storlek.

#75

Postad 19 maj 2019 - 19:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Frågan är vad vi skall ladda bilarna med när kärnkraften stängs ner. Importerad kolkraftsel...?

#76

Postad 19 maj 2019 - 19:33

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Jag är också för högre priser. Vill gärna se att vi betalar 10kr/kwh så vi lär oss använda mindre el. Är inte detta väldigt dumt resonerat?



#77

Postad 19 maj 2019 - 19:37

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Frågan är vad vi skall ladda bilarna med när kärnkraften stängs ner. Importerad kolkraftsel...?


Vi har överskott på el från Norra Sverige, vattenkraft och vindkraft, vi säljer typ 70-80% till utlandet så de finns gott om el.

#78

Postad 19 maj 2019 - 19:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Vi har överskott på el från Norra Sverige, vattenkraft och vindkraft, vi säljer typ 70-80% till utlandet så de finns gott om el.

Varför importerar vi då el?

#79

Postad 19 maj 2019 - 19:51

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vattenkraft utgör en tämligen stor del av Sveriges elkonsumtion och har gjort så under lång tid. Men även om kärnkraft inte är oproblematiskt är det vanskligt att lägga ner det innan det kan ersättas med bättre alternativ med tanke på hur mycket smutsig el som produceras idag. Kollar man på hur läget ser ut i Polen blir man ju rentav mörkrädd.



#80

Postad 19 maj 2019 - 19:56

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Varför importerar vi då el?


Vet ej, min syster jobbade åt vattenfall förut och de var hon som berättade de här, de har nog med pengar att göra och även att elnätet inte har kapacitet att skicka tillräcklig till södra Sverige där de är underskott på el.
Ny statistik från SCB visar att övre Norrland står för 21 procent av den el som produceras i Sverige medan användningen uppgår till 9 procent.
Genom den stora tillgången på vattenkraft står Övre och Mellersta Norrland tillsammans för 38 procent av Sveriges totala elproduktion. Även regioner med kärnkraftverk bidrar stort till elproduktionen, där Västsverige producerar 20 procent och Östra Mellansverige bidrar med 19 procent. I Stockholmsregionen produceras endast 1 procent.

Västsverige är en av de största producenterna, men även den region som använder mest el, närmare bestämt 19 procent. Där finns det många industrier och även en stor bostadssektor med hög elanvändning. Stockholmsregionen är också en betydande användare med sina 16 procent. Även där står bostäder för en stor del av användningen, men framför allt är det tjänstesektorn som förklarar den höga elkonsumtionen i regionen.

#81

Postad 19 maj 2019 - 20:04

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Visst kan jag svara på det. Jag är regionchef med ett arbetsområde från Smygehuk till Norska gränsen. Och min arbetsdag slutar när jag är färdig, inte efter åtta timmar. Inga problem att närvara på möten via telefon eller Skype när man kör.

Ps. Jag skrev inte alltid, jag skrev ofta. :)


Tackar för svar och förstår om man ibland kan köra 60 mil men även du lär stanna för att äta under resan.

Som tjänstebil borde Tesla modell 3 eller Hyundai Kona fungera för dig och kanske mer bidrag att söka om.

Östersunds kommun tjänstebilar som helt gått över till elbilar lär kunna få mer en 60 000 kr via bonus malus som oss privat personer.

Vet att det ska vara extra förmånligt men vet inte vad man kan ansöka om och Taxi Östersund kör också Tesla.

#82

Postad 19 maj 2019 - 20:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Vi importerar el under vissa perioder när konsumtionen är hög. Konsumtionen kommer att öka när elbilarna tar över. Sen kommer två kärnkraftverk att stängas rätt så snart. Hur logiskt känns det?

#83

Postad 19 maj 2019 - 20:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Vattenkraft utgör en tämligen stor del av Sveriges elkonsumtion och har gjort så under lång tid. Men även om kärnkraft inte är oproblematiskt är det vanskligt att lägga ner det innan det kan ersättas med bättre alternativ med tanke på hur mycket smutsig el som produceras idag. Kollar man på hur läget ser ut i Polen blir man ju rentav mörkrädd.

Just precis nu står vattenkraften för ca 50% och kärnkraften för ca 40%

#84

Postad 19 maj 2019 - 20:15

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Just precis nu står vattenkraften för ca 50% och kärnkraften för ca 40%


https://www.ekonomif...e/elproduktion/

#85

Postad 19 maj 2019 - 20:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

https://www.ekonomif...e/elproduktion/

Här kan du se läget just nu https://www.svk.se/d...kontrollrummet/

#86

Postad 19 maj 2019 - 20:25

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Problemet som jag ser det är att staten inte är seriösa i visionen samt hur det praktiskt ska gå till.

 

Om staten verkligen vill att folk ska gå över till elbilar då får man börja komma med program för hur utbyggnaden av el-nätet, laddstationer o.s.v. ska genomföras.

Hur tänker de ersätta de skatteinkomster som försvinner när diesel/bensin-förbrukningen minskar o.s.v.

När kommer skattelättnaderna och "förmånerna" försvinna, ex. vid 30% el-bilar på marknaden? 40% ? 3% ? 5-år?

 

Men det är så man blir ansvarig och ansvar är något av det sista en politker vill ta.

Någon som minns E85?

 

Jag kör vidare med min diesel som för 10år sedan var en miljöbil, sug på den.



#87

Postad 19 maj 2019 - 20:33

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Vi importerar el under vissa perioder när konsumtionen är hög. Konsumtionen kommer att öka när elbilarna tar över. Sen kommer två kärnkraftverk att stängas rätt så snart. Hur logiskt känns det?

 

Menar du Ringhals så var det en intressant intervju med deras vd i GP.

Enligt han så går den ena inte att förlänga, den är för dålig. Den andra går att rädda men kostnaden är alldeles för hög.



#88

Postad 19 maj 2019 - 20:40

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Här kan du se läget just nu https://www.svk.se/d...kontrollrummet/

Här har man svart på vitt att vindsnurrorna pendlar så mycket som 80% i vad de genererar medans kärnkraften producerar stabila MW. Kärnkraftsreaktorerna vi har nu är omoderna och att satsa på generation 4 hade varit klart önskvärt ifall en övergång till ett mer elberoende samhälle i form av elbilar är att eftersträva.

 

Känns väldigt fel att börja i fel ände. Istället för att tvångsbeskatta kunde de likt väl byggt ut kärnkraften.



#89

Postad 19 maj 2019 - 23:07

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Vi har överskott på el från Norra Sverige, vattenkraft och vindkraft, vi säljer typ 70-80% till utlandet så de finns gott om el.

Påstår du att Sverige exporterar 70-80% av del som produceras i landet?

Det vill jag ha länk för att tro på.

#90

Postad 20 maj 2019 - 00:12

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Påstår du att Sverige exporterar 70-80% av del som produceras i landet?

Det vill jag ha länk för att tro på.


Total produktion 13430 MW
Total förbrukning 11171 MW
Exporterar 2259 MW

Så 16,8% överskott som vi exporterar.

#91

Postad 20 maj 2019 - 06:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Påstår du att Sverige exporterar 70-80% av del som produceras i landet?

Det vill jag ha länk för att tro på.

Sveriges årsförbrukning är ca 140 TWh. Exporten brukar ligga på 10-22 TWh per år. Svårt att få det till 70-80% :o

Sen så har vi perioder då vi ligger back och måste importera. Förra sommaren fick vi importera kolkraftsel från Tyskland p.g.a. torka.



#92

Postad 20 maj 2019 - 06:54

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Total produktion 13430 MW
Total förbrukning 11171 MW
Exporterar 2259 MW

Så 16,8% överskott som vi exporterar.

De där siffrorna får du nog titta på igen.

#93

Postad 20 maj 2019 - 08:45

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Sveriges årsförbrukning är ca 140 TWh. Exporten brukar ligga på 10-22 TWh per år. Svårt att få det till 70-80% :o

Sen så har vi perioder då vi ligger back och måste importera. Förra sommaren fick vi importera kolkraftsel från Tyskland p.g.a. torka.

Har du någon källa på det?



#94

Postad 20 maj 2019 - 08:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Har du någon källa på det?

https://omni.se/pris...lkraft/a/XwQbmm

https://www.gp.se/ek...erige-1.7672656



#95

Postad 20 maj 2019 - 10:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det planeras för mer import

https://www.svt.se/n...anska-elbristen



#96

Postad 20 maj 2019 - 10:22

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

De där siffrorna får du nog titta på igen.

Stog så när jag kollade igår på källsidan som en hänvisade till.

Dock använder vi stora mängder El till att tillverka Diesel och Bensin.

Så sluta denna tillverkning skulle vi ha massa Extra El till Elbilar.

https://youtu.be/BQpX-9OyEr4

Men det jag lärt mig i denna diskussion hittills i tråden är att folk är jätte rädda för förändring och vill hålla fast vid det gamla trogna som alltid fungerat.

Varför är Jantelagen så stark i Sverige ?

Jämtland som jag är bosatt i ska allt överklagas oavsett vad det är om det gäller förändringar.

Men när förändringen är gjord så är alla glada och nöjda.

Men detta kräver att Kommunen kör över innevånarna och överklagar i 2-3 års tid för varje förändring som ska ske.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 maj 2019 - 10:24.


#97

Postad 20 maj 2019 - 10:51

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Bara kolla Greta Thunberg.

Strejkar varje Fredag från Skolan för klimatförändringar ska få genomslag.

Som blivit en Världsledande strejk för att få vuxna och politiker att lyssna att Klimatpolitiken måste förändras nu !

Inte när människor är beredda på förändringar som måste ske för att rädda jorden från föroreningar.

Vad är viktigast en fossildriven bil eller kunna se sina barn växa upp ?

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 maj 2019 - 10:53.


#98

Postad 20 maj 2019 - 11:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0


Vad är viktigast en fossildriven bil eller kunna se sina barn växa upp ?

Såklart är det viktigare att se barnen växa upp om nu detta skulle vara så svart och vitt.

 

Internet belastar miljön en del också. Gäller samma frågeställning då också?



#99

Postad 20 maj 2019 - 11:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det planeras för mer import
https://www.svt.se/n...anska-elbristen

Men nu vrider du på vad det faktiskt står:

Om det blir en bristsituation i Skåne, om det till exempel blir mycket kallt och industrin går på högvarv, kommer vi på det här sättet att kunna importera el från Tyskland.

Och det är bara rubrikerna i tidigare artiklar som hänvisar till kolkraft, nedan saxat från din svt-länk:

Finns det inte en risk för att vi kommer få mer kolkraft i våra skånska uttag med den här kabeln?

– Vi kommer ju att få den el som Tyskland producerar. Vi kommer inte kunna välja på vilket sätt elen är producerad. Det blir en mix av bland annat vind, sol, kol och kärnkraft. Men både Sverige och Tyskland har ju förnybara elproduktionsmål, säger Daniel Löfstedt till SVT Nyheter.



#100

Postad 20 maj 2019 - 11:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Men nu vrider du på vad det faktiskt står:

Och det är bara rubrikerna i tidigare artiklar som hänvisar till kolkraft, nedan saxat från din svt-länk:
 

Vrider??? Det planeras för import för att vi själva inte kan leverera. Sen skrev jag inget om kolkraft i samband med SVT-länken men det kommer det att bli en viss del av precis som det står.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.