Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

koax-optiskt omvandlare

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 17 februari 2009 - 10:17

Unregisteredfd0a25da
  • Unregisteredfd0a25da
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Jag har också omvandlaren från Kjell&Co (coax till opto-omvandlare) mellan min Segam DTR 94250 HD 250GB och min JVC RX-5032. Ljudet glappar en del men fr.a. så får jag bara över stereoljud ...helt tyst vid 5.1-överföring. När jag tittar på recieverns display så blinkar den vilt vid 5.1-överföring - den verkar ta emot en signal i 1s för att tystna 1s för att ta enot igen under 1s o.s.v.

Jag ska hem o fippla lite med den optiska kabelns fattning i omvandlaren.

Det ska tilläggas att jag blev lurad av beskrivningen på oven nämnda digitalmottagare när jag köpte den. Den stor att den hade en Toslink-utgång varpå jag antog att den var optisk men den var alltså koaxial, varpå behovet av omvandlaren.

#52

Postad 17 februari 2009 - 17:54

fegga
  • fegga
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Jag får INGET ljud. Har provat den nya nu och exakt samma skit. Jag har provat med 2 olika förstärkare från 4 olika källor som jag vet ger ljud och med 4 olika kablar som jag vet fungerar. Det blir nog en CYP för mig, surt mycket pengar bara xD

#53

Postad 05 mars 2009 - 22:22

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Jag får INGET ljud. Har provat den nya nu och exakt samma skit. Jag har provat med 2 olika förstärkare från 4 olika källor som jag vet ger ljud och med 4 olika kablar som jag vet fungerar. Det blir nog en CYP för mig, surt mycket pengar bara xD


Den kanske är dyr för att den fungerar, eller rättare sagt, den fungerar för att den är dyr. Det finns två andra på marknaden förutom CYP (båda på väg bort) som fungerade klockrent.

De kostade 800:- så egentligen är det inte dyrt.

//Göran

#54

Postad 03 april 2009 - 21:25

Unregistered6b959977
  • Unregistered6b959977
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
En till med samma fel.

Har kopplat ljudet via koaxialuttaget till en optisk omvandlare sen vidare till min HTS 3568 hemmabio.

När jag byter kanal så bryts ljudet och man får gå ett varv på alla ingångarna på förstärkaren för att ljudet ska komma tillbaka.

Trodde först det var för svag optisk signal ur omvandlaren men det blev ingen skillnad med en förstärkare.


Omvandlaren kommer från kjell & Company och jag vet att det är fler som haft problem med dessa omvandlare.


När ljudet bryts och så kan jag även dra ur koaxilsladden ur omvandlaren och sätta tillbaka den igen så kommer ljudet tillbaka.


Var kan jag hitta en annan omvandlare.

Det verkar ju vara samma tillverkare överallt, Netonnet, clas ohlson....

Redigerat av Unregistered6b959977, 11 april 2009 - 06:53.


#55

Postad 13 maj 2009 - 21:42

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
CYP's omvandlare koax/optiskt.

CYP DCT-2 koax / optiskt till koax / optiskt konverter

Den funkar

//Göran

#56

Postad 03 september 2010 - 12:00

Pliind
  • Pliind
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Köpte ett litet paket med kablar igår, mitt hackade hela tiden, ljudet försvann i 1-2 sekunder och kom tillbaka igen.. har löst det värsta med en konstig slutsats.. bytte ut mina fina clicktronic kablar mot "vanliga" kablar, alltså inga tunna skitkablar men ja medelklass om man säger så, och nu hackar det till kanske 2ggr på en låt :S ###### konstigt..

Funkar f.ö utmärkt tillsammans med 1-3 switchen :wub:

#57

Postad 17 februari 2015 - 20:47

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Allmän fråga. Hur kommer det sig att så få DACar har fler än en optisk ingång? Optiskt känns ju mer eller mindre som branschstandard. Har både PS4 och Apple TV och ingen av dem har koaxial ut. 

 

Jobbigt när man bara har en DAC med en sådan ingång. 

Känns lite onödigt att först gå via en optisk --- > koaxial för att sedan skicka vidare den till en DAC och sedan vidare till stereoförstärkaren. Kan ju knappast få ett bra resultat? 





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.