Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stöt från högtalarkabel?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 januari 2018 - 23:39

Unregisterede656eab1
  • Unregisterede656eab1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

En total nybörjarfråga gissar jag men hittar ingen info om det här varken i forumet eller på google.

 

Höll på att flytta lite fästen till surroundhögtalarna till ett avstängt logitech z906 system i hobbyrummet och fick en oväntad stöt från kabeln när jag pillade med den. Drog fram min testpenna och såg att den reagerar på alla högtalarkablarna och den ska ju inte reagera förrän vid 100V och när jag körde min "leta kablar i väggen maskin" (vet inte vad det heter) så reagerar den värre på högtalarkabeln än om jag kör den mot ett utanpåliggande vägguttag??

 

Ska det verkligen vara ström på i högtalarkablarna speciellt när systemet till och med är avstängt och hur mycket går det i dem egentligen i såna fall? Testpennan reagerar inte på kablarna i surroundet i vardagsrummet trots att de är på och låter.

 

Har försökt mäta med multimeter på högtalarkablarna men den visar aldrig mer än 0 hur jag än försöker mäta.



#2

Postad 06 januari 2018 - 23:47

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Verkar nog vara något fel på ditt Logitech system. Är kablarna varma? Isf så ryck ur sladden direkt.

#3

Postad 07 januari 2018 - 00:11

Unregisterede656eab1
  • Unregisterede656eab1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Njäe kablarna är lika kalla som vanligt och systemet funkar fint, kopplade in högtalarna igen och testade.

Dock lyser fortfarande testpennan om jag håller den vid kablarna oavsett om systemet är på eller inte.

 

Bifogad fil(er)



#4

Postad 07 januari 2018 - 17:35

Unregisterede656eab1
  • Unregisterede656eab1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ingen som har nåt tips på hur man kan mäta fram spänningen i kablarna? Har mätt mellan kablarna och från de olika kablarna till jorden på vägguttag men får 0 i utslag på multimetern.

#5

Postad 28 januari 2018 - 19:25

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Så skall det naturligtvis inte vara!

 

Har dock lite svårt att inse vad som skulle kunna orsaka ett fel som detta.
Måste erkänna att jag har lite dålig koll på hur dessa datorhögtalare är inkopplade och hur spänningsförsörjningen ser ut.

 

Tror inte jag har något bra tips, men det finns ju naturligtvis en mängd saker man kan testa och se om det påverkar.
Var bara väldigt försiktig om du börja labba. Kör dubbel security innan du tar i kablarna. DVS använd både multimeter och strömpenna innan du rör något.

 

Ett långskott men testa att bara polvända kontakten i vägguttaget och se om det är samma resultat. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.