Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rotel eller XTZ.

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 december 2012 - 11:42

ehrencrona
  • ehrencrona
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0


Jag har i princip bestämt mig för att köpa ovanstående högtalare till ett stereosystem. Återstår frågan om vilken stereoförstärkare jag skall köpa. Står just nu och väger mellan två alternativ:




Vad skulle ni föredra? Vad passar bäst till högtalarna? Kanske något annat tips på förstärkare för max 7 000?

Alla tips tas tacksamt emot.

// E

#2

Postad 18 december 2012 - 11:58

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Satsa på Pioneer A-70, en riktig fullträff för pengarna!

(om du kan lägga 2.000 kr mer)...

#3

Postad 18 december 2012 - 13:31

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Till så fina högtalare skulle jag satsa på en drömförstärkaren Yamaha A-S1000 (9980:- ), dvs skulle spara pengar ett litet tag till.

Kunde jag inte vänta, så skulle jag inte tveka att välja den XTZ som du föreslagit.

Redigerat av Unregistered1605, 18 december 2012 - 13:31.


#4

Postad 18 december 2012 - 13:39

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Jag har ägt XTZ och jag äger Roteln. Och kan säga att XTZ spelar stort med en väldigt fin klang, men saknar på samma gång driv och dynamik. Det får du med Roteln.

#5

Postad 18 december 2012 - 13:46

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Ja Roteln är mer åt Naim-hållet d.v.s. PIGG vilket även jag föredrar. XTZ känns mer trög.

#6

Postad 18 december 2012 - 15:37

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Jag har ägt XTZ och jag äger Roteln. Och kan säga att XTZ spelar stort med en väldigt fin klang, men saknar på samma gång driv och dynamik. Det får du med Roteln.


Men att driva ett par tunga Canton Chrono kräver mer än en 'sprallig' Rotel.

#7

Postad 09 januari 2013 - 11:15

Unregistered6785b358
  • Unregistered6785b358
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag lånar den här tråden ett tag;

Jag har ett par XTZ 99.26 och funderar på att köpa en ny förstärkare och, när ekonomin tillåter, en subbas. Har anläggningen kopplad till en Apple TV, en cdspelare och en vinylspelare. Jag använder den en del till film, men fokus är musik från spotify, CD och vinyl, mest spotify och vinyl. Mestadels är det äldre soul, reggae, akustisk musik och allmän pop/rock som spelas. Just nu har jag en Cambridge A500+P500-kombo. Tycker att basen saknas och även "klarhet" i akustiska/nedskalade partier. Tyckte att mina Dali Suite 2.5 golvare lät mer i min smak (tyvärr fick de inte riktigt plats efter flytten). Shit, jag är värdelös på att sätta ord på mina känslor... :)

AppleTVn och vinylspelaren gör att jag skulle jag uppskatta inbyggt riia och DAC om jag ändå skall köpa nytt. Har snokat reda på XTZn och Roteln som verkar som bra kandidater, men finns det fler som skulle vara bra för mig? Vilken av de två tror ni skulle passa mina behov bäst? Om någon skulle kunna rekommendera en bra subbas så hade även det varit välkommet trots att jag förmodligen inte kommer att ha råd med det just nu.

#8

Postad 10 januari 2013 - 01:34

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0

Jag har ägt XTZ och jag äger Roteln. Och kan säga att XTZ spelar stort med en väldigt fin klang, men saknar på samma gång driv och dynamik. Det får du med Roteln.


har även jag haft xtz100 och håller med. Den spelar väldigt snyggt och rent. Men det blir aldrig något "drag". Rotel har mer drag under galoscherna även om jag inte lyssnat på just den utan bara äldre.

#9

Postad 04 februari 2013 - 19:08

bkclarsson
  • bkclarsson
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har en XTZ Class A 100D-3 med deras CD 100, Pro-Ject Debut Esprit III vinylspelare och Squeezebox Touch för streaming av Spotify.
Bytte upp mig från den berömda NAD C 320 och måste säga att det var århundradets lyft.
Funderade och lyssnade på Primare, Naim och Rotel men XTZan låter i mina öron betydligt bättre. Mycket klart och rent. Absolut inte "trög". Och där finns mycket kraft!

Och när jag väl kopplade in Squeezeboxen digitalt i DACen måste jag säga att streamning från Spotify låter sjukt bra. I klass med bra inspelade cd skivor. Ett stort plus är också att stärkaren har en phono ingång.
Däremot finns där ingen hörlursutgång. Det löste jag med en Pro-Ject Headbox II hörlursförstärkare.

Förstärkaren "knäppte" lite i kylflänsarna den första tiden, men det har upphört helt.

Vad man måste tänka på är att det finns inga möjligheter att ändra på ljudkaraktären.
XTZ´s filosofi är att stärkaren ska återge originalinspelningen så mycket som möjligt. Alltså måste man lösa det med att ha högtalare med den karaktären man vill ha på musiken.

Och det är där det är dags för mig med uppgradering. Förslag mottages tacksamt.
Kör just nu Proson Reality 63 MK 2. Bra party högtalare med lite finess, men det är dags att ge XTZ an lite rättvisa.

Högtalarna måste vara hyfsat allround. För tillfället snurrar Mando Diaos Infruset i cd spelaren men helt plötsligt har Marilyn Manson´s Personal Jesus hoppat in i spelaren och då vill jag att basen trycker in mig i väggen. De ska dessutom klara kraften från stärkaren. Hög volym är det som gäller när hårdrocks vinylerna kommer fram.

Har nyligen börjat kolla runt på högtalare och för tillfälligt ligger Focal Chorus 836 bra till. Elac FS 248-249 verkar oxå intressanta....
En djungel detta. Så som sagt, tar gärna emot synpunkter och förslag.

Blev lite längre inlägg än vad som var tänkt. Men XTZan är definitivt värd det. Mycket prisvärd fattigmans High End.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.