Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa större/kraftigare/bättre förstärkare?

175 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 januari 2017 - 15:50

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Har ändrat om texten för att lite bättre få fram mina funderingar.:

 

Jag undrar nämligen hur ni andra går till väga när ni väljer utrustning - och då främst förstärkare.

Om man är insatt och haft ”ljud” som intresse en längre tid är det säkert lite enklare då man lärt sig vad man gillar osv.

Men som ”NY” när det kommer till ljud är det hela lite mer komplicerat. Ofta väljer man så klart hur mycket man vill lägga på en förstärkare och försöker sedan hitta den bästa kring den prisnivån. Läser olika tester och om man har tur så är alla ”testare” överens om huruvida en viss förstärkare är bra eller dålig. Forum som detta är lite vanskligt att besöka då åsikterna ofta går väldigt isär och det är inte så lätt att navigera när folk slänger ohm, watt, ampere och annat i huvudet på varandra för att påvisa en viss åsikt/fakta.

 

En väldigt vanlig åsikt på nätet och bland säljare i butik är att man ska matcha rätt förstärkare med rätt högtalare. Många menar också att man ska köpa den dyraste förstärkaren man har råd med. Och att en förstärkare aldrig kan bli för bra för högtalarna men att högtalare kan vara för ”bra/tungdrivna m.m.” för förstärkaren.

 

För sådär en 12 år sedan när jag började bli intresserad av ”stor bild” köpte jag en alldeles för dyr projektor. Kringutrustning jag köpte till (kablar, duk, bluray-spelare osv.) matchade projektorns prestanda/pris. Men efter några år upptäckte jag att en del prylar var onödigt dyra. En dyr Hdmi-kabel var tex helt meningslös då jag upptäckte att en billig från Kjell.com gav exakt samma fina bild.

 

Så när jag i höstas skaffade mig en ny förstärkare så tänkte jag att jag inte skulle gå i den fälla jag alltid går i, dvs att komma hem med lite för dyra prylar… J

Eftersom jag bara skulle ha en förstärkare så var det ganska lätt. Jag köpte en ganska billig Denon 1300W och tog hem den för att se om den var bra nog. Det var den.

 

Då tänkte jag inte skaffa nya högtalare men det blir lätt så när man väl köpt en grej så blir man sugen på att köpa flera. Jag blev dock lite orolig när jag började läsa högtalarrecensioner och prata med säljare. Hade jag köpt en för ”dålig” förstärkare som nu gjorde att jag inte kunde välja de högtalare jag ville!?!

 

I butik är naturligtvis högtalare och förstärkare matchade så att de dyra högtalarna demas med de dyra förstärkarna. Det är ju säkert ganska ovanligt att man köper högtalare för 40000 kr och sedan väljer en förstärkare för 1300 kr och kablar för 20 kr.

 

Igår när jag besökte första butiken (larsbengtssons ljud och bild) så frågade jag, efter att ha lyssnat på ett par Audiovector QR3) vad det var för förstärkare han använde och vad den kostade. Han sa bara att den var i "25 000 kronors klassen". När jag nämnde att jag hade en lite enklare förstärkare rekommenderade han genast att jag inte skulle köpa så dyra högtalare, eftersom de inte skulle kunna prestera med min förstärkare, utan att köpa några för max 10 tkr. Han demade då några System Audio Saxo 50 istället med en billigare förstärkare. De lät väldigt mycket sämre och jag gillade inte ljudet alls.

 

Lite småsurt att behöva köpa ny förstärkare tänkte jag och gick med svansen mellan benen tillbaka till jobbet.

 

Efter jobbet gick jag direkt ner till HiFi-klubben för att testa om det verkligen var så illa att jag behövde köpa ny förstärkare och om det verkligen var så att lite bättre högtalare var meningslöst att koppla in till min billigare förstärkare. Jag bad säljaren koppla in en Denon 4300W (den minsta/billigaste förstärkaren som han menade kunde matcha ett par B&W CM8 S2) och den förstärkaren jag har hemma dvs. Denon 1300W.

 

Han spelade några låtar och skiftade mellan de båda förstärkarna. Det lät väldigt bra i mina öron och jag hörde (till min stora glädje) ingen som helst skillnad mellan förstärkarna. Jag frågade givetvis vad han tyckte och han menade, precis som säljaren på Lars Bengtsson, att det var poänglöst att köpa så ”fina/dyra” högtalare till min Denon 1300W. Han tog istället fram ett par B&W 684 S2 och kopplade in till Denon 1300W och menade att de var ett mycket bättre köp och skulle passa min förstärkare bättre. Och han hade ju rätt i att de prismässigt passade varandra bättre. Tyvärr lät de däremot som skit jämfört med CM8 S2. J

 

Nu är inte mitt inlägg tänkt som en inlaga på temat ”har förstärkare någon betydelse för ljudet” utan mer en reflektion över att man kanske på automatik köper de prylar som ”prismässigt” hör ihop. Det känns ju nästan lite pinsamt att be säljaren hämta den billigaste förstärkaren för att koppla ihop med de riktigt dyra högtalarna... :)

Jag skulle gärna köpa en riktigt bra och dyrare förstärkare eftersom de ofta ser maffigare ut och eftersom det ”känns” bättre. Jag utgår också ifrån att en Denon 4300W som är 10000 kr dyrare än min Denon 1300W är bättre. Men om jag inte hör någon skillnad är det svårt att motivera köpet…

 

Nu orkar jag inte skriva mer… J


Redigerat av Unregisteredb386fc24, 12 januari 2017 - 11:01.


#2

Postad 12 januari 2017 - 11:49

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Har ändrat om texten för att lite bättre få fram mina funderingar.:

Jag undrar nämligen hur ni andra går till väga när ni väljer utrustning - och då främst förstärkare.
Om man är insatt och haft ”ljud” som intresse en längre tid är det säkert lite enklare då man lärt sig vad man gillar osv.
Men som ”NY” när det kommer till ljud är det hela lite mer komplicerat. Ofta väljer man så klart hur mycket man vill lägga på en förstärkare och försöker sedan hitta den bästa kring den prisnivån. Läser olika tester och om man har tur så är alla ”testare” överens om huruvida en viss förstärkare är bra eller dålig. Forum som detta är lite vanskligt att besöka då åsikterna ofta går väldigt isär och det är inte så lätt att navigera när folk slänger ohm, watt, ampere och annat i huvudet på varandra för att påvisa en viss åsikt/fakta.

En väldigt vanlig åsikt på nätet och bland säljare i butik är att man ska matcha rätt förstärkare med rätt högtalare. Många menar också att man ska köpa den dyraste förstärkaren man har råd med. Och att en förstärkare aldrig kan bli för bra för högtalarna men att högtalare kan vara för ”bra/tungdrivna m.m.” för förstärkaren.

För sådär en 12 år sedan när jag började bli intresserad av ”stor bild” köpte jag en alldeles för dyr projektor. Kringutrustning jag köpte till (kablar, duk, bluray-spelare osv.) matchade projektorns prestanda/pris. Men efter några år upptäckte jag att en del prylar var onödigt dyra. En dyr Hdmi-kabel var tex helt meningslös då jag upptäckte att en billig från Kjell.com gav exakt samma fina bild.

Så när jag i höstas skaffade mig en ny förstärkare så tänkte jag att jag inte skulle gå i den fälla jag alltid går i, dvs att komma hem med lite för dyra prylar… J
Eftersom jag bara skulle ha en förstärkare så var det ganska lätt. Jag köpte en ganska billig Denon 1300W och tog hem den för att se om den var bra nog. Det var den.

Då tänkte jag inte skaffa nya högtalare men det blir lätt så när man väl köpt en grej så blir man sugen på att köpa flera. Jag blev dock lite orolig när jag började läsa högtalarrecensioner och prata med säljare. Hade jag köpt en för ”dålig” förstärkare som nu gjorde att jag inte kunde välja de högtalare jag ville!?!

I butik är naturligtvis högtalare och förstärkare matchade så att de dyra högtalarna demas med de dyra förstärkarna. Det är ju säkert ganska ovanligt att man köper högtalare för 40000 kr och sedan väljer en förstärkare för 1300 kr och kablar för 20 kr.

Igår när jag besökte första butiken (larsbengtssons ljud och bild) så frågade jag, efter att ha lyssnat på ett par Audiovector QR3) vad det var för förstärkare han använde och vad den kostade. Han sa bara att den var i "25 000 kronors klassen". När jag nämnde att jag hade en lite enklare förstärkare rekommenderade han genast att jag inte skulle köpa så dyra högtalare, eftersom de inte skulle kunna prestera med min förstärkare, utan att köpa några för max 10 tkr. Han demade då några System Audio Saxo 50 istället med en billigare förstärkare. De lät väldigt mycket sämre och jag gillade inte ljudet alls.

Lite småsurt att behöva köpa ny förstärkare tänkte jag och gick med svansen mellan benen tillbaka till jobbet.

Efter jobbet gick jag direkt ner till HiFi-klubben för att testa om det verkligen var så illa att jag behövde köpa ny förstärkare och om det verkligen var så att lite bättre högtalare var meningslöst att koppla in till min billigare förstärkare. Jag bad säljaren koppla in en Denon 4300W (den minsta/billigaste förstärkaren som han menade kunde matcha ett par B&W CM8 S2) och den förstärkaren jag har hemma dvs. Denon 1300W.

Han spelade några låtar och skiftade mellan de båda förstärkarna. Det lät väldigt bra i mina öron och jag hörde (till min stora glädje) ingen som helst skillnad mellan förstärkarna. Jag frågade givetvis vad han tyckte och han menade, precis som säljaren på Lars Bengtsson, att det var poänglöst att köpa så ”fina/dyra” högtalare till min Denon 1300W. Han tog istället fram ett par B&W 684 S2 och kopplade in till Denon 1300W och menade att de var ett mycket bättre köp och skulle passa min förstärkare bättre. Och han hade ju rätt i att de prismässigt passade varandra bättre. Tyvärr lät de däremot som skit jämfört med CM8 S2. J

Nu är inte mitt inlägg tänkt som en inlaga på temat ”har förstärkare någon betydelse för ljudet” utan mer en reflektion över att man kanske på automatik köper de prylar som ”prismässigt” hör ihop. Det känns ju nästan lite pinsamt att be säljaren hämta den billigaste förstärkaren för att koppla ihop med de riktigt dyra högtalarna... :)
Jag skulle gärna köpa en riktigt bra och dyrare förstärkare eftersom de ofta ser maffigare ut och eftersom det ”känns” bättre. Jag utgår också ifrån att en Denon 4300W som är 10000 kr dyrare än min Denon 1300W är bättre. Men om jag inte hör någon skillnad är det svårt att motivera köpet…

Nu orkar jag inte skriva mer… J

Håller med.

Man kan höra skillnad på förstärkare men oftast inte är min erfarenhet. Min denon rcd-m33 lät lika som min primare A10. När man hör skillnad är det ju en smaksak om det är bättre eller sämre.
Angående effekt tycker jag gränsen går runt 20w. Du klarar dig med 20w länge. Är när du ska spelar riktigt högt du behöver mer effekt.

Jag har uppfattningen att om två förstärkare med samma spec säljs med väldigt stor prisskillnad har tillverkaren svårt att sälj den dyrare även om den har bättre komponenter och bättre konstruerad.
Men lägger tillverkaren till mer effekt kan de ta mer betalt, för effekt säljer. Men egentligen är det de bättre komponenterna och konstruktionen som gör skillnaden. Och förstärkare i samma serie kan va likadana bara det att den enna har mer effekt.

Så är du nöjd med denon 1300w så behåll och skit i vad försäljaren säger.

Redigerat av Ochåäö, 12 januari 2017 - 12:17.


#3

Postad 12 januari 2017 - 12:06

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

håller med i de mesta, dock lite osäker på att man klarar sig med så låga watt även om de är äkta, mest utav en anledning och det är dynamisk musik och film kanske om man nu tittar på det, att lyssna på musik i 5 watt kan lätta kräva 20 watt ganska snabbt, och att ligga på gränsen är nog inte så kul, Även om de räcker för nu, så ändras kraven snabbt när man använt grejorna ett tag. Jag skulle nog vilja säga 40 watt i alla fall och ha lite headroom till 60 watt vore fint. Nu vet jag ej vad 1300w klarar? Men den ska nog räcka. Dock måste du tänka på en sak, högtalare som hifikluibben säljer är oftast ganska trögdrivna, så då krävs de mer effekt.

men så klart beror de hela på hur högt man vill spela, när jag lyssnade på CM8S2 på klubben tyckte jag efter ett tag att lite högre effekt gav lite mer åt ljudet, så man bör nog inte driva dessa för klent.



#4

Postad 12 januari 2017 - 12:30

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Lyssna lyssna å åter lyssna. Vad andra säger spelar mindre roll om du själv är nöjd. Men testa gärna högtalare/förstärkare i olika prisklasser och köp den du gillar/har råd med. Dyrare är automatiskt inte bättre....
Kan nog hålla med om att man inte märker jätteskillnad på en receiver för 3000-4000kr jmf med en för 10000kr....förutom effekt. Men lyssnar du på ett annat märke eller 2-kanal så märks oftast skillnader. Sen vilket e bättre kan bara du avgöra.
Lycka till! :)

#5

Postad 12 januari 2017 - 12:37

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

stor skillnad vad man lyssnar på skulle jag vilja tillägga, mycket dynamik och extremt bra inspelningar kräver mer. Men det är helt klart dina egna öron som är de du ska lita på i första hand. 

Jag hör skillnad mellan min 2700kr:s Yamaha receiver och min 9000kr:s Pioneer receiver vid samma volym o samma högtalare med samma källa, men det är jag, vad andra hör och inte kan jag inte säga nåt om.. Jag har kanske känsliga öron, då jag hör skillnad på DTS och DTS hd master också, vissa hör ingen skillnad alls  :(

 

CM8S2 på klubben hörde både jag o kompisen skillnad när effekten drevs på rejält, 

 

Lyssna själv och bedöm :)

 

det du ska göra igen om du har chansen, be han i hifiklubben dra på lite extra på en klen receiver och se vad som händer, så kommer du nog höra vad vi gjorde, det är inte förrän de börja blir ganska högt som man börjar skilja agnarna från vetet tycker jag. Där faller klena receivers av tyvärr tycker jag. inte för att de börjar dista, utan de tappar sammansättningen av nyanserna i ljudet tycker jag.


Redigerat av hundrakg, 12 januari 2017 - 12:46.


#6

Postad 12 januari 2017 - 13:19

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Varför jag uppskattar forum som detta är att det idag nästan är omöjligt att få demat alla de olika konfigurationer jag är intresserad av. Högtalarna finns på ett ställe och förstärkaren på ett annat. Då försöker i alla fall jag läsa på så mycket som möjligt för åtminstone dra ner på antalet produkter som ska in på short list.

 

Tycker också att säljare har väldigt svårt att argumentera när det kommer till högtalare och förstärkare. Det blir ofta svepande förklaringar som att "om du väljer denna så kommer du få ett helt annat ljud". Tror att många inte har någon aning om varför det köpt en dyrare förstärkare utan bara känner att det är lika bra att vara på säkra sidan och därför väljer en lite dyrare..

 

Det som förvånade mig mest var att han rekommenderade en högtalare, som även enligt honom lät sämre, bara för att den "skulle" passa min förstärkare bättre. Det spelar ju ingen roll om CM8 S2 inte kom helt till sin rätt om den trots det spelade brallorna av 684:an. :)

 

(Denons 1300W har 80 watt enligt någon spec jag såg.)


Redigerat av Unregisteredb386fc24, 12 januari 2017 - 13:22.


#7

Postad 12 januari 2017 - 13:26

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

stor skillnad vad man lyssnar på skulle jag vilja tillägga, mycket dynamik och extremt bra inspelningar kräver mer. Men det är helt klart dina egna öron som är de du ska lita på i första hand. 

Jag hör skillnad mellan min 2700kr:s Yamaha receiver och min 9000kr:s Pioneer receiver vid samma volym o samma högtalare med samma källa, men det är jag, vad andra hör och inte kan jag inte säga nåt om.. Jag har kanske känsliga öron, då jag hör skillnad på DTS och DTS hd master också, vissa hör ingen skillnad alls  :(

 

CM8S2 på klubben hörde både jag o kompisen skillnad när effekten drevs på rejält, 

 

Lyssna själv och bedöm :)

 

det du ska göra igen om du har chansen, be han i hifiklubben dra på lite extra på en klen receiver och se vad som händer, så kommer du nog höra vad vi gjorde, det är inte förrän de börja blir ganska högt som man börjar skilja agnarna från vetet tycker jag. Där faller klena receivers av tyvärr tycker jag. inte för att de börjar dista, utan de tappar sammansättningen av nyanserna i ljudet tycker jag.

 

Du har säkert rätt men jag tänker att eftersom vi har ett ganska litet vardagsrum (ca 20 kvm) och aldrig spelar högt så kanske jag kan överleva. Sen är det självklart så att om jag där hemma efter ett tag känner att jag verkligen behöver mer kraft, ja då får jag väl åka och köpa en annan förstärkare. Men jag vill helst inte köpa bara för att någon tycker, hävdar, känner eller tror sig veta att jag behöver. :)

 



#8

Postad 12 januari 2017 - 14:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

inget fel att köpa de högtalarna man vill sedan eventuellt uppgradera förstärkare, kör på det.



#9

Postad 12 januari 2017 - 14:29

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

håller med i de mesta, dock lite osäker på att man klarar sig med så låga watt även om de är äkta, mest utav en anledning och det är dynamisk musik och film kanske om man nu tittar på det, att lyssna på musik i 5 watt kan lätta kräva 20 watt ganska snabbt, och att ligga på gränsen är nog inte så kul, Även om de räcker för nu, så ändras kraven snabbt när man använt grejorna ett tag. Jag skulle nog vilja säga 40 watt i alla fall och ha lite headroom till 60 watt vore fint. Nu vet jag ej vad 1300w klarar? Men den ska nog räcka. Dock måste du tänka på en sak, högtalare som hifikluibben säljer är oftast ganska trögdrivna, så då krävs de mer effekt.
men så klart beror de hela på hur högt man vill spela, när jag lyssnade på CM8S2 på klubben tyckte jag efter ett tag att lite högre effekt gav lite mer åt ljudet, så man bör nog inte driva dessa för klent.

En högtalare på 85db vilket får anses som trög drivet. På 16w klarar den högtalaren en dynamik på 0 till 97db. Så effekt över 20w behövs om man ska spela högt. JA.

Redigerat av Ochåäö, 12 januari 2017 - 14:30.


#10

Postad 12 januari 2017 - 14:43

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

En högtalare på 85db vilket får anses som trög drivet. På 16w klarar den högtalaren en dynamik på 0 till 97db. Så effekt över 20w behövs om man ska spela högt. JA.

 

Hur mycket är egentligen 97db. Är det tonårsfest? 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredb386fc24, 12 januari 2017 - 14:51.


#11

Postad 12 januari 2017 - 14:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

i början när man sätter sig ner och slänger på en låt, då tycker jag att även låg volym känns bra, men efter 15 minuters lyssnande och man byter låtar och kommer mer in i musiken så tendera volymen att åka upp en bit :), inget vrålhögt, men de kan nog bli 3-6db högre och då krävs de 2-4ggr mer effekt också...    Jag tycker oavsett rummets storlek eller att man inte lyssnar speciellt högt, minst 60 watt i 2 kanals tror jag nog de flesta vill ha med högtalare runt 88db känslighet. annars blir de lite klent när man drar på lite. men visst, man är olika här helt klart vad ens öron tycker är högt eller inte.



#12

Postad 12 januari 2017 - 15:05

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Gränsen vid en konsert är 100db. Kanske ger en lite vink. Sedan är ju db anvisning på högtalare 1meter från högtalaren. Kommer inte ihåg men sjunker någon/några db varje meter. Men vi pratar ändå rätt hög ljudvolym. Ett stort rum som tex inomhus arena kräver ju en del men ett rum på ca 20m2 behöver inte så mycket. Levde länge med min rcd-m33 på 2x22w. Hade den i vardagsrummet för normal vardags lyssning. En å annan fest hann den också med.
Vid fest så visst lite mer effekt hade varit bra.

Redigerat av Ochåäö, 12 januari 2017 - 15:25.


#13

Postad 12 januari 2017 - 15:17

hb-honken
  • hb-honken
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Jag bytte från en Yamaha 2007 RX-V861 (5-8 000 kr) till en 2011 RX-A3010 (13-20 000) och blev förvånad över vilken stor skillnad det blev, främst i surround läge. Högtalarna var då i medelklass ca 4-8 000kr/par. I stereo läge på lägre volym upplevs inte skillnaden lika mycket. 
(Nu har jag däremot dyrare högtalare än förstärkare)

 

Jag tror att säljaren menade att du får inte ut max av högtalarna med en billigare förstärkare, men det varierar ju naturligtvis med volym och vilket rum den står i, och om det är enkel stereo eller att sy ihop en omslutande ljudbild med surround. 



#14

Postad 12 januari 2017 - 15:37

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Lyssna och åter igen lyssna. Ljud är så personligt. 

Dyrare behöver inte alltid låta bättre. Men oftast så har en dyrare förstärkare bättre komponenter. Ibland på en nivå där det inte längre hörs någon skillnad. Formfaktor och materialval är också något som kostar pengar.

 

Det är inte bara watt som skiljer sig i prisklasserna med andra ord.

 

Personligen har jag en förstärkare/receiver som är överdimensionerad för mina högtalare än tvärtom.

som många redan nämnt kommer man inte alltid få ut maximal spelglädje utav högtalare för 50 000 med en stärkare för 5000. Sen är ju allt relativt, alla tycker olika, hos vissa kanske det låter fantastiskt.

 

Egentligen vill jag inte sätta prisklasser. Det finns stärkare som är grymt prisvärda. Men rent erfarenhetsmässigt har jag alltid fått bättre ljud när jag haft en förstärkare som är "overkill" än vad på papper högtalarna behöver.

 

Min stärkare idag kostar ungefär det dubbla emot mina högtalare. 



#15

Postad 12 januari 2017 - 16:14

Unregistered18959711
  • Unregistered18959711
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Lyssna och åter igen lyssna. Ljud är så personligt. 

Dyrare behöver inte alltid låta bättre. Men oftast så har en dyrare förstärkare bättre komponenter. Ibland på en nivå där det inte längre hörs någon skillnad. Formfaktor och materialval är också något som kostar pengar.

 

Det är inte bara watt som skiljer sig i prisklasserna med andra ord.

 

Personligen har jag en förstärkare/receiver som är överdimensionerad för mina högtalare än tvärtom.

som många redan nämnt kommer man inte alltid få ut maximal spelglädje utav högtalare för 50 000 med en stärkare för 5000. Sen är ju allt relativt, alla tycker olika, hos vissa kanske det låter fantastiskt.

 

Egentligen vill jag inte sätta prisklasser. Det finns stärkare som är grymt prisvärda. Men rent erfarenhetsmässigt har jag alltid fått bättre ljud när jag haft en förstärkare som är "overkill" än vad på papper högtalarna behöver.

 

Min stärkare idag kostar ungefär det dubbla emot mina högtalare. 

 

Personligen tycker jag att man får mer välljud per krona om man lägger mer krut på högtalarna (förutsatt att man har hyffsad kvalitet på sin signalkälla och förstärkare)

 

Är man begränsad till en bugdet på säg 30k så skulle jag nog hellre lägga  ca 20-25k på högtalare och 5-10k på förstärkaren. Men det är jag det :)

 

Ett annat exempel skulle vara om jag har en anläggning där varje del låg på samma prisspann, tex 3-4k, så hade iaf jag valt att uppgradera högtalarna först.

Om däremot varje del låg runt 30-40k hade hade jag nog kanske valt en annan väg.


Redigerat av Unregistered18959711, 12 januari 2017 - 16:18.


#16

Postad 12 januari 2017 - 16:28

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag att man får mer välljud per krona om man lägger mer krut på högtalarna (förutsatt att man har hyffsad kvalitet på sin signalkälla och förstärkare)

 

Är man begränsad till en bugdet på säg 30k så skulle jag nog hellre lägga  ca 20-25k på högtalare och 5-10k på förstärkaren. Men det är jag det :)

 

Ett annat exempel skulle vara om jag har en anläggning där varje del låg på samma prisspann, tex 3-4k, så hade iaf jag valt att uppgradera högtalarna först.

Om däremot varje del låg runt 30-40k hade hade jag nog kanske valt en annan väg.

 

Absolut. Välljud per krona, så kommer skillnaden bli större om du byter högtalare kontra stärkare. Förutsatt, som du själv säger, har en hyffsat bra stärkare. Min stärkare än hyffsat bra och kommer kunna ha den många år, till många olika högtalare. 

 

Det jag menade var ett generellt tänk om stärkare. Att jag hellre har en stärkare som som får högtalarna att blomma ut till 110%.  En stärkare på 10-15 kan få högtalare på 20-25 tusen att spela fullt ut, absolut. (beroende på verkningsgrad på högtalare)

 

Sen finns det ju som sagt förstärkare, som exempel en MF M6500i ca50k, som skulle kunna driva ett par högtalare i 100k klassen utan problem :)

 

Jag är en person som gillar att ha "head room", mycket sådant. Vetskapen att jag kan uppgradera högtalare utan att byta stärkare väger tungt för mig med.  



#17

Postad 12 januari 2017 - 16:29

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag att man får mer välljud per krona om man lägger mer krut på högtalarna (förutsatt att man har hyffsad kvalitet på sin signalkälla och förstärkare)

Är man begränsad till en bugdet på säg 30k så skulle jag nog hellre lägga ca 20-25k på högtalare och 5-10k på förstärkaren. Men det är jag det :)

Ett annat exempel skulle vara om jag har en anläggning där varje del låg på samma prisspann, tex 3-4k, så hade iaf jag valt att uppgradera högtalarna först.
Om däremot varje del låg runt 30-40k hade hade jag nog kanske valt en annan väg.


Detta är också min analys. Det händer betydligt mer ljudmässigt mellan en högtalare för 3500 kr och 15000 kr ön vad det gör med förstärkare i samma spann.
Men, jag har inte lysnnat på alla än. :)

#18

Postad 10 februari 2017 - 10:04

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Så, eftersom det är lite lugnt på jobbet har jag surfat runt lite. Eller rättare sagt ganska mycket. :)

Efter att ha läst väldigt mycket om förstärkare hit och dit så har jag bestämt mig för att i helgen utmana min nuvarande Denon 1300W. Jag tänker alltså låna/köpa hem en eller två andra "lite finare" förstärkare för att i den "rätta" miljön höra om det blir ett lyft eller ej.

 

Dessa är de jag tänkt prova:

 

• Denons x3300w

• Marantz 5011

 

 

Jag har också en fråga angående två olika setup:s och vilket som potentiellt skulle ge bäst ljud. En dyrare receiver, alternativt en billigare receiver + en förstärkare för frontarna? 

 

• Marantz  6011 (ca 13000kr)

• Marantz 1607 + Marantz 7025

 

Vad är era tankar?


Redigerat av Unregisteredb386fc24, 10 februari 2017 - 10:05.


#19

Postad 10 februari 2017 - 10:10

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Rubriken säger förstärkare men du tittar på surroundreceivers. Klarar du dig med en stereoförstärkare så provlyssna en bättre sådan.

#20

Postad 10 februari 2017 - 10:13

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Rubriken säger förstärkare men du tittar på surroundreceivers. Klarar du dig med en stereoförstärkare så provlyssna en bättre sådan.

 

Nej, jag klara mig tyvärr inte med en stereoförstäkare.



#21

Postad 10 februari 2017 - 10:32

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Nej, jag klara mig tyvärr inte med en stereoförstäkare.


Ok vilken budget har du?

#22

Postad 10 februari 2017 - 10:41

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Helst någonstans där mina två alternativa utmanare ligger dvs runt 8 tkr.

 

 

 

Men det går kanske att hitta spännande produkter på rea som är intressanta, denna kanske: 

http://www.sumo.se/s...orstarkare.html



#23

Postad 10 februari 2017 - 11:06

Unregistered71ffa625
  • Unregistered71ffa625
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0

Marantz 6011 kan du få för 8k inkl frakt från England..
Fick just hem min i förrgår därifrån.
Men hur går det då om det blir fel på förstärkaren och den behöver service? Jo, då man har 5k upp till svenska priset "hoppas" jag att det räcker för frakten till England för service, om den dagen skall komma (eller så skickar man från jobbet och slipper den kostnaden i alla fall).*
Var god vänta, inkoppling sker..

/Me



#24

Postad 10 februari 2017 - 11:17

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Marantz 6011 kan du få för 8k inkl frakt från England..
Fick just hem min i förrgår därifrån.
Men hur går det då om det blir fel på förstärkaren och den behöver service? Jo, då man har 5k upp till svenska priset "hoppas" jag att det räcker för frakten till England för service, om den dagen skall komma (eller så skickar man från jobbet och slipper den kostnaden i alla fall).*
Var god vänta, inkoppling sker..

/Me

 

Var köpte du ifrån?



#25

Postad 10 februari 2017 - 12:27

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

En sak som man måste tänka på.

Om förstärkaren klarar 80 watt men man köper högtalare som klarar 150 watt kontinuerligt och 300 watt kortvarigt så är risken att man spelar sönder dem större än att man har en 200 watts till samma högtalare.

Det beror på att man kan med 80 watts förstärkare spela så högt att de klipper och de ger stora energier i diskantområdet och diskant element brukar bara tåla några watt så de går sönder.

Har man en 200 watts förstärkare är risken att man spelar sönder högtalarna liten.

Ligger sanning i det du säker men chansen är lite. Jag har varit på många fester med låg budget samt låg watt förstärkare  där den ståt på max. högtalarna har inte gått sönder. bland annat min denon rcd-m33 på 2x22w har jag kört på max en gång. högtalaren mådde fint dan efter.

 

Och det är ju bara när man maxar en förstärkare det finns risk för detta.



#26

Postad 10 februari 2017 - 14:48

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Helst någonstans där mina två alternativa utmanare ligger dvs runt 8 tkr.



Men det går kanske att hitta spännande produkter på rea som är intressanta, denna kanske:
http://www.sumo.se/s...orstarkare.html


Jo bra alternativ. Enda receivern jag haft som var bra i 2-kanal var Arcam. Även surroundljudet höll hög klass. Skulle vilja ha Arcam igen men de har för få inbyggda steg. Kör ju Atmos och flera zoner på min Onkyo 3030.

#27

Postad 10 februari 2017 - 17:17

Robiban
  • Robiban
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Jag har också en fråga angående två olika setup:s och vilket som potentiellt skulle ge bäst ljud. En dyrare receiver, alternativt en billigare receiver + en förstärkare för frontarna?


Det här undrar jag också. Är i fas att byta upp och bygga ut. Prioriterar musik i stereo men vill ändå ha ett ok surround för ljud är kul och det kommer i många olika former :)

har budget på ca 15k och kommer börja med 5.1. Ska man satsa på en receiver i 5k klassen för att få stöd för senaste bildteknikerna och ett okej ljud i surround (har kollat på Yamaha rx-v781) och en stererostärkare för ca 8-10k som kan agera slutsteg i surroundläge eller kommer en receiver i 15k klassen (marantz 7010/7011 Yamaha 2050/2060 osv) spela musik lika bra som stereostärkaren och ge ett markant lyft när man tittar på film. För min del känns det som en så dyr receiver inte lönar sig då jag bara ska köra 5.1 ...

#28

Postad 10 februari 2017 - 17:31

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Det här undrar jag också. Är i fas att byta upp och bygga ut. Prioriterar musik i stereo men vill ändå ha ett ok surround för ljud är kul och det kommer i många olika former :)

har budget på ca 15k och kommer börja med 5.1. Ska man satsa på en receiver i 5k klassen för att få stöd för senaste bildteknikerna och ett okej ljud i surround (har kollat på Yamaha rx-v781) och en stererostärkare för ca 8-10k som kan agera slutsteg i surroundläge eller kommer en receiver i 15k klassen (marantz 7010/7011 Yamaha 2050/2060 osv) spela musik lika bra som stereostärkaren och ge ett markant lyft när man tittar på film. För min del känns det som en så dyr receiver inte lönar sig då jag bara ska köra 5.1 ...


Billigare receiver och köp en vettig beggad stereoförstärkare med HT-in. Musical Fidelity eller Hegel har denna funktion. Finns tex 2st Hegel H200 för 9500-10000kr på Blocket. Jag har haft Yamaha 1000 och 3000 serien, de var klena och tråkiga med musik jämfört med mina stereoförstärkare.

#29

Postad 10 februari 2017 - 21:44

Robiban
  • Robiban
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Billigare receiver och köp en vettig beggad stereoförstärkare med HT-in. Musical Fidelity eller Hegel har denna funktion. Finns tex 2st Hegel H200 för 9500-10000kr på Blocket. Jag har haft Yamaha 1000 och 3000 serien, de var klena och tråkiga med musik jämfört med mina stereoförstärkare.

Finns en del intressesanta stärkare på prisjakt med HT-in. har nästan koaxial/optisk som krav då jag vill köra mina sonos connect i den..

 

Hegel H160 har ju fått superbetyg av ljud och bild men är ju något dyrare än vad man tänkt sig (ovanligt).



#30

Postad 10 februari 2017 - 23:49

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Alltså dessa dB angivelser är ju lite lustiga, enligt dB-hjulet ovan motsvara ljudet från en sopbil 100dB och samtidigt säger någon att samma ljudnivå (100dB)

är vad man har på konserter. Någon måste ha fel. Ingen konsert jag har varit på har låtit lika lågt som en sopbil ens på sista raden i lokalen eller i utkanten av festivalområdet.

 

20W låter rätt lite om man tänker sig att kunna använda högtalare med låg känslighet och i bland vill "rocka loss".

Men visst för det mesta lyssnar jag själv inte högre än att det skulle räcka.

 

Hellre lite head room som för det mesta förblir outnyttjat än att behöva ställa reglaget på max och be till gudarna att inget går sönder.


Redigerat av Blåtand, 10 februari 2017 - 23:50.


#31

Postad 11 februari 2017 - 00:15

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Ligger sanning i det du säker men chansen är lite. Jag har varit på många fester med låg budget samt låg watt förstärkare där den ståt på max. högtalarna har inte gått sönder. bland annat min denon rcd-m33 på 2x22w har jag kört på max en gång. högtalaren mådde fint dan efter.

Och det är ju bara när man maxar en förstärkare det finns risk för detta.



Skulle nog säga att risken är rätt stor med för svag förstärkare att pajja diskanterna! Iallafall på jbl es seriens golvare! Mina es100 har jag köpt nya diskanter till båda högtalarna! En bekant har oxå es100 och båda diskanterna är sprängda där oxå! Mina jbl har drivits med nån lite svagare Harmankardon i sitt förra liv, kompisens drevs med en Hk avr 355 med 75w/kanal! Dessa högtalare är känd för att äta diskanter med för lite watt, funkar dock fint med effekt😋

Redigerat av Unregistered6091989c, 11 februari 2017 - 00:17.


#32

Postad 11 februari 2017 - 08:26

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Skulle nog säga att risken är rätt stor med för svag förstärkare att pajja diskanterna! Iallafall på jbl es seriens golvare! Mina es100 har jag köpt nya diskanter till båda högtalarna! En bekant har oxå es100 och båda diskanterna är sprängda där oxå! Mina jbl har drivits med nån lite svagare Harmankardon i sitt förra liv, kompisens drevs med en Hk avr 355 med 75w/kanal! Dessa högtalare är känd för att äta diskanter med för lite watt, funkar dock fint med effekt😋

Fel specad högtalare kanske. Maxade ni förstärkaren?

Tex sonab od-11 satt samma diskant som i övriga sonab oa-serie. Och känt att i od-11 var de för bräcklig och spelades lätt sönder. Hade inget med klippande förstärkare att göra utan för klen diskant.

Redigerat av Ochåäö, 11 februari 2017 - 08:52.


#33

Postad 11 februari 2017 - 08:30

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Alltså dessa dB angivelser är ju lite lustiga, enligt dB-hjulet ovan motsvara ljudet från en sopbil 100dB och samtidigt säger någon att samma ljudnivå (100dB)
är vad man har på konserter. Någon måste ha fel. Ingen konsert jag har varit på har låtit lika lågt som en sopbil ens på sista raden i lokalen eller i utkanten av festivalområdet.

20W låter rätt lite om man tänker sig att kunna använda högtalare med låg känslighet och i bland vill "rocka loss".
Men visst för det mesta lyssnar jag själv inte högre än att det skulle räcka.

Hellre lite head room som för det mesta förblir outnyttjat än att behöva ställa reglaget på max och be till gudarna att inget går sönder.


Har också funderat på det med db angivelse på skalor. Konstigt satt. Men 100db på konserter läste jag var någon bestämmelse för konserter i sverige. Om de hålls eller inte är ju frågan.

#34

Postad 11 februari 2017 - 09:48

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0

Han spelade några låtar och skiftade mellan de båda förstärkarna. Det lät väldigt bra i mina öron och jag hörde (till min stora glädje) ingen som helst skillnad mellan förstärkarna. Jag frågade givetvis vad han tyckte och han menade, precis som säljaren på Lars Bengtsson, att det var poänglöst att köpa så ”fina/dyra” högtalare till min Denon 1300W. Han tog istället fram ett par B&W 684 S2 och kopplade in till Denon 1300W och menade att de var ett mycket bättre köp och skulle passa min förstärkare bättre. Och han hade ju rätt i att de prismässigt passade varandra bättre. Tyvärr lät de däremot som skit jämfört med CM8 S2.

Det här är en väldigt nykter och sund åsikt, håll fast vid den och börja inte försöka "lära" dig höra skillnad bara för att säljare och andra människor tycker att det måste vara skillnad.

Det som förvånade mig mest var att han rekommenderade en högtalare, som även enligt honom lät sämre, bara för att den "skulle" passa min förstärkare bättre. Det spelar ju ingen roll om CM8 S2 inte kom helt till sin rätt om den trots det spelade brallorna av 684:an. :)

Såna här historier får ju en oxå att fundera över hifisäljare, vad fan äter dom för piller!?? ;)
Så du ska ha sämre ljud bara för att du ha en relativt billig förstärkare??
Självklart ska du ha det som ger dig det bästa ljud du kan få för din budget. Om högtalare A för 25K och förstärkare A för 5K låter bättre än högtalare B för 15K och förstärkare B för 15K så köp A, inget annat än bästa ljud totalt sett spelare ju någon roll!

#35

Postad 11 februari 2017 - 11:59

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Igår när jag gick förbi Hifiklubben sålde de sitt demoex av en Denon x3300w så jag kunde inte låta bli att slå till. Ska nu testa under en vecka och se vad jag tycker.

 

Så långt har jag inte märkt så mycket mer än att grafiken är väldigt mycket snyggare i menyer m.m.

Har några frågor ang. audyssey men jag tar dom i en annan tråd...



#36

Postad 11 februari 2017 - 12:39

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Finns en del intressesanta stärkare på prisjakt med HT-in. har nästan koaxial/optisk som krav då jag vill köra mina sonos connect i den..

 

Hegel H160 har ju fått superbetyg av ljud och bild men är ju något dyrare än vad man tänkt sig (ovanligt).

 

Jo Hegel H160 är bra. Får fint betyg av mig också, och den inbyggda DAC:en håller hög nivå. Finns andra alternativ också ex M6si/M6i eller tidigare Musical Fidelity modeller som ofta dyker upp begagnat. Men då får du köpa extern DAC då Musical Fidelity endast brukar ha USB. Hegel och MF låter helt klart olika, och jag föredrar faktiskt båda till mina Kef XQ40 beroende på humör och musikgenre. Jag tycker jag det är viktigt att lyssna och matcha högtalare med rätt förstärkare, allt låter inte alltid bra ihop bara för att det är dyrt.

 

Min H160 och M6si på bilden nedan. Just nu spelar Hegeln.  :)

 

tdYq6lv.jpg



#37

Postad 11 februari 2017 - 13:49

Robiban
  • Robiban
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Jo Hegel H160 är bra. Får fint betyg av mig också, och den inbyggda DAC:en håller hög nivå. Finns andra alternativ också ex M6si/M6i eller tidigare Musical Fidelity modeller som ofta dyker upp begagnat. Men då får du köpa extern DAC då Musical Fidelity endast brukar ha USB. Hegel och MF låter helt klart olika, och jag föredrar faktiskt båda till mina Kef XQ40 beroende på humör och musikgenre. Jag tycker jag det är viktigt att lyssna och matcha högtalare med rätt förstärkare, allt låter inte alltid bra ihop bara för att det är dyrt.

Min H160 och M6si på bilden nedan. Just nu spelar Hegeln. :)

tdYq6lv.jpg


Ja det är nog någon av de modellerna som är mest intressant när någon av de dyker upp begagnad.

Vilken skulle du beskriva som mest allround? Jag har en liten förkärlek till metal och där vill man ju ha en del tyngd. men njuter lika mycket av Simon & garfunkel, disco funk och 90-tals hip-hop ibland så jag har svårt att säga att det ska passa en genre då min smak för musik är väldigt bred och även om inte Vivaldi och Mozart spelas så där väldigt ofta så vet jag att det kommer någon gång. Har nog bara svårt för jazz som låter som någon snubbe bara går lös med ett blåsinstrument, det känns som sista bossen när det kommer till att uppskatta musik som konstform ;)

#38

Postad 11 februari 2017 - 14:58

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Jo Hegel H160 är bra. Får fint betyg av mig också, och den inbyggda DAC:en håller hög nivå. Finns andra alternativ också ex M6si/M6i eller tidigare Musical Fidelity modeller som ofta dyker upp begagnat. Men då får du köpa extern DAC då Musical Fidelity endast brukar ha USB. Hegel och MF låter helt klart olika, och jag föredrar faktiskt båda till mina Kef XQ40 beroende på humör och musikgenre. Jag tycker jag det är viktigt att lyssna och matcha högtalare med rätt förstärkare, allt låter inte alltid bra ihop bara för att det är dyrt.

Min H160 och M6si på bilden nedan. Just nu spelar Hegeln. :)

tdYq6lv.jpg

Verkar finnas väldigt fina prylar men detta året får jag försöka hålla mig till "hyggligt" bra prylar. ;)

En fråga,

Med både min 1300w och 3300 så har jag volymen på exakt samma nivå. Ska det vara så även om den ena har mer watt?
Håller på att mixtra med audyssey vilket kan göra en lite smått galen. Hittills låter stereo bäst med L/R bypass samt Dynamic EQ på.

Än så länge är det långt ifrån en aha-upplevelse. Kanske beror detta på att de ligger för nära varandra rent prestandamässigt. Hade helt klart förväntat mig att 3300:an på något vis skulle upplevas som mer kraftfull och att ljudupplevelsen skulle bli bättre.

Redigerat av Unregisteredb386fc24, 11 februari 2017 - 15:43.


#39

Postad 11 februari 2017 - 16:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Om det är påtaglig ljudförbättring du vill åt är det förmodligen fel väg att gå.
Utan att veta skulle jag gissa att väldigt stora delar av konstruktionen är snarlik om inte samma.

Enligt mina erfarenheter har försteget större inverkan än slutsteg (effektresursen) på ljudkaraktären.



#40

Postad 11 februari 2017 - 16:21

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Om det är påtaglig ljudförbättring du vill åt är det förmodligen fel väg att gå.
Utan att veta skulle jag gissa att väldigt stora delar av konstruktionen är snarlik om inte samma.
Enligt mina erfarenheter har försteget större inverkan än slutsteg (effektresursen) på ljudkaraktären.


Vad skulle du köpt om du hade ca 10 tkr att spendera?

#41

Postad 11 februari 2017 - 17:31

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Vad skulle du köpt om du hade ca 10 tkr att spendera?

Båda ovanstående är trevliga alternativ.
Annars finns även primare och nuprime.
Köp den du tycker låter bäst :)

Redigerat av mikkiz, 11 februari 2017 - 17:33.


#42

Postad 11 februari 2017 - 17:33

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

95% säker på att det skulle bli begagnat till att börja med.

 

Utbudet avgör ju delvis om man avser att handla begagnat men jag skulle nog i första hand tittat efter en Bladelius Tyr 2 (2*120W som räcker långt), lite billigare skulle man kunna hitta en Tyr (1) och få en acceptabel DAC att hänga på.
En Arcam 39 kanske skulle kunna gå att hitta för ungefär dessa pengar. Vet inte riktigt hur deras funkar med HT men skulle förvåna mig mycket om de inte har en ok lösning. Sedan finns ju en del äldre Hegel men jag är personligen inte så imponerad "många andra är de så jag kan ha fel".

Vet inte riktigt vad M.F. har som begagnat skulle hamna runt 10 men förmodligen hellre en sådan för min del än Hegel.

 

Smaken är som...en så ut och lyssna innan du börjar leta efter nått att handla.

Tyvärr så är det ju väldigt många som säljer vissa märken och få som säljer andra.
Men enligt mig måste du välja en väldigt konstig högtalare om inte en Tyr 2 skall vara en prisvärd parhäst.


Redigerat av Blåtand, 11 februari 2017 - 17:38.


#43

Postad 11 februari 2017 - 18:59

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0
Enda kraven är att spotify eller Tidal ska funka på ett smidigt sätt samt att det inte ska vara några problem att använda den som HDMI-växel.

Inget ont om beg. men kan vara svårt att låna hem och testa. Gäller självklart även en del butiker.

Redigerat av Unregisteredb386fc24, 11 februari 2017 - 18:59.


#44

Postad 11 februari 2017 - 19:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Enda kraven är att spotify eller Tidal ska funka på ett smidigt sätt samt att det inte ska vara några problem att använda den som HDMI-växel.

Inget ont om beg. men kan vara svårt att låna hem och testa. Gäller självklart även en del butiker.

Okej då har jag helt missat vad du var ute efter. Du kan bortse helt från mitt tidigare svar och börja titta på en mellanpris receiver istället :(



#45

Postad 11 februari 2017 - 20:07

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Okej då har jag helt missat vad du var ute efter. Du kan bortse helt från mitt tidigare svar och börja titta på en mellanpris receiver istället :(

 

Insåg det när jag googlade dina förslag... :)



#46

Postad 11 februari 2017 - 20:11

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Alltså det här med förstärkare är ju känsligt här. Men jag vill verkligen understryka att det du beskriver i förstainlägget om säljarna... det är typiskt säljnonsens. Det är inte så att jag påstår att det inte går att höra skillnader mellan några förstärkare, men om man kollar runt på forumet här så får man läsa åtskilliga bergsäkra uttalanden om hur förstärkare låter från folk som uppenbart inte förstår sig på saker som suggestion, hur subtila skillnader det oftast är mellan olika förstärkare samt vikten av att utföra tester korrekt för att säkert kunna veta vad som är det ena och vad som är det andra. Det finns bättre och sämre förstärkare, men priset behöver inte vara en bra indikation på vad som är vad.

#47

Postad 11 februari 2017 - 20:57

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Alltså det här med förstärkare är ju känsligt här. Men jag vill verkligen understryka att det du beskriver i förstainlägget om säljarna... det är typiskt säljnonsens. Det är inte så att jag påstår att det inte går att höra skillnader mellan några förstärkare, men om man kollar runt på forumet här så får man läsa åtskilliga bergsäkra uttalanden om hur förstärkare låter från folk som uppenbart inte förstår sig på saker som suggestion, hur subtila skillnader det oftast är mellan olika förstärkare samt vikten av att utföra tester korrekt för att säkert kunna veta vad som är det ena och vad som är det andra. Det finns bättre och sämre förstärkare, men priset behöver inte vara en bra indikation på vad som är vad.

 

Ja, det finns onekligen väldigt olika uppfattningar när det kommer till ljud och framförallt vad som har påverkan på det och inte. Även om det är lite tidsödande och ibland frustrerande så är det dock lite kul att själv testa sig fram. Men det är lätt att ryckas med när man läser olika tester om hur mycket bättre en viss produkt är än en annan osv

 

Angående förstärkare så är det så långt två frågor som jag verkligen skulle vilja få svar på:

 

1. Hur vet man om en förstärkare är "stark". Många pratar om watt men i tester läser man ofta att en förstärkaren "levererar mer kraft" trots att alla förstärkare i testet ligger på samma watt-tal. Ett annat exempel är en Nad-förstärkare specad till 60w lätt skulle kunna driva mina högtalare medan jag skulle behöva gå upp till 125w om jag valde en Denon.... (Enligt en säljare) Hjälp. Kan någon förklara?

 

2. Vad förutom en DAC är det som i förstärkaren gör att ljudet ut i högtalarna blir bra eller dåligt?


Redigerat av Unregisteredb386fc24, 11 februari 2017 - 20:58.


#48

Postad 11 februari 2017 - 21:09

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Ja, det finns onekligen väldigt olika uppfattningar när det kommer till ljud och framförallt vad som har påverkan på det och inte. Även om det är lite tidsödande och ibland frustrerande så är det dock lite kul att själv testa sig fram. Men det är lätt att ryckas med när man läser olika tester om hur mycket bättre en viss produkt är än en annan osv
 
Angående förstärkare så är det så långt två frågor som jag verkligen skulle vilja få svar på:
 
1. Hur vet man om en förstärkare är "stark". Många pratar om watt men i tester läser man ofta att en förstärkaren "levererar mer kraft" trots att alla förstärkare i testet ligger på samma watt-tal. Ett annat exempel är en Nad-förstärkare specad till 60w lätt skulle kunna driva mina högtalare medan jag skulle behöva gå upp till 125w om jag valde en Denon.... (Enligt en säljare) Hjälp. Kan någon förklara?


Tillverkare mäter effekten olika, därav så varierande effektsiffror.

#49

Postad 11 februari 2017 - 21:21

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Tillverkare mäter effekten olika, därav så varierande effektsiffror.

 

jo, det har jag förstått men i detta fallet är det uppmätt på exakt samma sätt.



#50

Postad 11 februari 2017 - 21:56

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Beror på vad du menar med stark?
Har en förstärkare 60w och en annan 125w så kommer du kunna spela högre med 125 wattaren...om dom e lika uppmätta.
Sen är det ju mycket mer än watt som gör att stärkaren "känns kraftfull". Uppbyggnad, signalväg, komponenter m.m...
Kan ju vara så att du måste upp på högre modell av denon för å matcha naden i det avsendet....kanske det säljaren menade.
Inte säkert jag har rätt men men :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.