Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av projektorduk - märke?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 januari 2020 - 19:23

Liemannen
  • Liemannen
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Mja, nu ska vi se här. Det är dags att äntligen montera upp 4K-projektorn efter flytt i somras och det är ny duk på gång.

 

Jag tänkte fråga den gemensamma kunskapen här på Minhembio om tips & tricks då jag faktiskt inte har så många källor att gå till. Man kan läsa betyg på sajter men det känns som att de är väldigt partiska till just den produkt som de har köpt och då ger full pott på duken.

 

Jag behöver i varje fall en ny duk! :)

Motoriserad med tab tension är det jag sneglar åt just nu men är osäker på vilka märken som är bra och vilka som är 'budget'.

Snackade med Hifiklubben och de verkar gilla Euroscreen mycket. Kikar man på Prisjakt så finns det ju flera märken med tab tension-dukar, såsom Elite Screen och Kingpin.

 

Har någon erfarenhet utav dessa så får ni jäääättegärna skriva av er här. Finns det till exempel någon anledning till att välja Hifiklubbens 13000 kr-duk eller fungerar en utav ovanstående märke för 4000 kr lika bra?

 

Jämför man egenskaperna rakt av så är det lika:

https://www.prisjakt...?categoryId=126

 

Tips från coachen, någon? :)



#2

Postad 22 januari 2020 - 19:50

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Enda tipset, åk och titta.

Och om du har ljust rum välj högkontrastduk.

#3

Postad 23 januari 2020 - 08:46

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Här finns en del att läsa:

https://www.crutchfi...ying-guide.html

 

Sen skulle jag åka till en "riktig" hemmabiofirma och prata med dem.

 

Om de inte ställer relevanta frågor som t ex hur ditt rum ser ut, hur bra du kan mörklägga etc så skulle jag gå till ett annat ställe.



#4

Postad 23 januari 2020 - 10:45

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Var i samma läge för ca 6 månader sedan. Åkte till hembiobutiken och fick hjälp :) ångrar inget efter deras råd

#5

Postad 23 januari 2020 - 11:42

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Köp inte kingpin till en 4K projektor iaf, det är för grovmaskig så det blir upplevd 1080 bild i bästa fall. Sen håller den ganska låg kvalité överlag, därav priset. Euroscreen har bra grejor, grandview är några kronor billigare. Men åk gärna och titta. En ramspänd är ju bäst för plånboken om det funkar. 13000 vette sjutton om du får en bra tab tension duk för, räkna med några tusen till eller kolla begagnat.



#6

Postad 23 januari 2020 - 12:50

Sidgin
  • Sidgin
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Ifall du har nära till Danmark och om ramspänd funkar:

https://www.dba.dk/l.../id-1062763078/

 

Lite prut på den så är du hemma...



#7

Postad 23 januari 2020 - 17:04

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Har en Elite Screens 110 tum tab Tension,
Så bor du i närheten av vellinge så får du titta på den, har en Epson 9100.

Man märker att den i det billiga segmentet ca 6000:- när jag köpte den för 3 år sen, jag skall byta till våren är det tänkt.

#8

Postad 26 januari 2020 - 21:20

Liemannen
  • Liemannen
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Hm, intressant - tack för alla svar! :)

 

Just nu lutar det åt en duk som Komplett faktiskt var billigast på, 5000 kr 'ish.

Det som ställer till det litet är att vi kanske skall flytta till hus om ett år eller två och då känns det som att jag kan uthärda en sämre duk för en billigare peng än att behöva köpa en bra duk nu och en till när vi flyttar. Har relativt litet mellan väggarna så jag landar bara på 84 tum. Räknar med att ha större avstånd i huset senare i framtiden.

 

Ramspänd hade jag förut men 'vi' tyckte inte att det passade då den tog upp en hel vägg :)

Men en riktig hemmabiofirma låter faktiskt som en ypperlig idé.

Är det stort utbud på sådana verksamheter eller finns det bara ett fåtal runtom i landet?

Tips på några vettiga? :)



#9

Postad 27 januari 2020 - 04:42

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
The Rock i Lund
Känner tyvärr bara till dom.

#10

Postad 12 februari 2020 - 08:33

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Hembiobutiken som nämnts tidigare.

Men att köra en skräp duk till en äkta 4k kommer inte bli något bra alls.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.