Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT HDTV

1031 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 09 juni 2011 - 12:36

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Men när det gäller bandleveranserna så är dessa inte unika för just SVT. När det gäller amerikanskt material så är ju detta producerat i det amerikanska formatet med 60 bilder/sek och måste därför konverteras för europisk distribution (50 bilder/sek). Detta görs oftas centralt (bla i London) och det är därifrån SVT får sitt material. SVT kan alltså oftast inte specialbeställa egna versioner utan får ta det som är tillgängligt för den europeiska marknaden.

Jag antar att du då menar SD-material? HD borde inte behöva konverteras till 50 hz då alla HD-ready-apparater kan ta emot både 50 och 60 hz.

#52

Postad 09 juni 2011 - 20:26

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Hur hanterar man utsändningen av SD- respektive HD-kanalerna när källmaterialet är SD i 4:3?

Och hur ser det ut vad gäller HD-material på SVT2HD?

Jag antar att du då menar SD-material? HD borde inte behöva konverteras till 50 hz då alla HD-ready-apparater kan ta emot både 50 och 60 hz.


Jag gissar att det inte går att växla mellan 50 och 60 Hz eftersom det skulle komplicera utsändningen, inte minst vad gäller komprimeringen. 60 Hz är ju dessutom lite extradjävligt i att det egentligen är 60÷1,001 Hz (59,94 Hz) och därmed har relativt långa intervall där det inte sammanfaller med 50 Hz.

Vad säger DVB-standarden förresten om utsändning i 59,94 Hz?

#53

Postad 09 juni 2011 - 20:51

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Jag antar att du då menar SD-material? HD borde inte behöva konverteras till 50 hz då alla HD-ready-apparater kan ta emot både 50 och 60 hz.


Nej, nej, nej !

Skärmarna klarar 60Hz, men jag är inte så säker på att alla DVB-mottagare klarar det. DVB-standarden gäller visserligen även för 60 Hz men jag kan inte ta gift på att de produkter som säljs i europa är konfigurerade för det.

Sen skulle det ändå inte fungera för SVT. Vi har ju har ju bara HD som output. SD skapas av nedkonverterad HD. Läs mer på svt.se/hd
33% av alla hushåll i Sverige sitter fortfarande i analoga kabelnät och ser alltså HD-material som är nedkonverterat till SD och sedan Digital/analog omvandlat i kabelnätens Head-End

Per Björkman
SVT

#54

Postad 09 juni 2011 - 21:04

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Vad säger DVB-standarden förresten om utsändning i 59,94 Hz?


DVB standarden säger nog inget om frame rate egentligen. Men det är inte samma sak som att en DVB produkt kan hantera alla tänkbara varianter.

Jag vet att det i Kina finns satellitsändningar som använder DVB-S och sänder med 60Hz. Och där har man DVB-S mottagre som är märkta med "60 Hz"

Per Björkman

#55

Postad 09 juni 2011 - 21:24

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Hur hanterar man utsändningen av SD- respektive HD-kanalerna när källmaterialet är SD i 4:3?

Och hur ser det ut vad gäller HD-material på SVT2HD?



SD material i 4:3 koverteras till 720p på det enda sätt som är möjligt; 1280 x 720 bildpunkter med pillowbox på sidorna. I HD världen finns det ju inget som heter anamorft. Allt måste vara 16:9 square pixels.

Sen styrs nedkonverteraren för SD i två olika moder. Om orginalet var 4:3 så skär vi bort pillowbox innan nersampling. Om orginalet var 16:9 så skapas anamorf SD från hela bildytan.

Imorgon sänds ett av de första äkta HD programen i SVT2HD. 21.30 Trädgårdfredag.
(fast jag ser att det inte är flaggat som HD i tablån. Får kolla upp det imorgon)

#56

Postad 09 juni 2011 - 22:13

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...DVB-standarden gäller visserligen även för 60 Hz men jag kan inte ta gift på att de produkter som säljs i europa är konfigurerade för det.

Stämmer bra. Det finns enstaka som klarar bägge, men huvuddelen är låsta till 50Hz.

Sen skulle det ändå inte fungera för SVT. Vi har ju har ju bara HD som output. SD skapas av nedkonverterad HD.

Ett inte helt obetydligt problem är också att man inte kan ändra på grundläggande parametrar som exempelvis framerate och upplösning i en dvb-ström utan att det blir synkbrott i åtskilliga sekunder.

...pillowbox på sidorna.
...Om orginalet var 4:3 så skär vi bort pillowbox innan nersampling.

Pillarbox brukar man väl kalla det... :)

Tack för att du tar dig tid att skriva här förresten. Det uppskattas!

Redigerat av Unregistered277056c3, 09 juni 2011 - 22:14.


#57

Postad 09 juni 2011 - 22:35

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Stämmer bra. Det finns enstaka som klarar bägge, men huvuddelen är låsta till 50Hz.


Ett inte helt obetydligt problem är också att man inte kan ändra på grundläggande parametrar som exempelvis framerate och upplösning i en dvb-ström utan att det blir synkbrott i åtskilliga sekunder.


Pillarbox brukar man väl kalla det... :)

Tack för att du tar dig tid att skriva här förresten. Det uppskattas!


:D hmmmmm. Så rätt. Jag är visst lite trött ikväll......Pillowbox; vad är det????

sorry

Helt rätt det där med synkbrott. Norrmännen försökte ett tag växla mellan HD och SD i samma ström i marknätet. Vissa boxar tog 12 sekunder på sig att ställa om. När väl en box har ställt in sig på att ta emot en ström skall man ändra så lite som möjligt i den. Vi har ju det problemet med våra regionalsändningar i marknätet. Inga snygga övergångar precis.
I HD kommer vi att göra på ett helt annat sätt och klippa på videonivå istället. Då blir det lika snyggt som på TV4 idag.

/Per Björkman

Redigerat av Per Björkman, 09 juni 2011 - 22:36.


#58

Postad 10 juni 2011 - 09:41

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Tyvärr så är det just rättigheter som sätter stop för detta. Man kan tro att om SVT gör en egen produktion så är det fritt fram för oss att lägga ut det för nedladdning. Så enkelt är det tyvärr inte.

För att vi skulle få göra det så får det inte innehålla någon musik överhuvudtaget. (T.ex Vinjettmusik på nyhetesändningar).
Det kan inte vara med några skådespelare.
Det får inte visas några konstverk eller likande i bild.
Det får inte vara manusbundet.
Det får inte innehålla sport.

För den som vill veta mer finns ett väldigt roligt TV-program som heter "Charlie Brooker's Screen Wipe Guide to TV" som tar upp detta problem i ett av sina avsnitt. Kolla in länken <a href="http://www.youtube.com/watch?v=bXOPIbb8ZjA" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=bXOPIbb8ZjA </a>


Visar bara på hur absurda upphovsrättsregler vi gar i väst. Man skall betala för samma sak 7 ggr.

#59

Postad 10 juni 2011 - 10:42

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...så får det inte innehålla någon musik överhuvudtaget. (T.ex Vinjettmusik på nyhetesändningar).
Det kan inte vara med några skådespelare.
Det får inte visas några konstverk eller likande i bild.
Det får inte vara manusbundet.
Det får inte innehålla sport.


Visar bara på hur absurda upphovsrättsregler vi gar i väst. Man skall betala för samma sak 7 ggr.

Egentligen inte.

Upphovsrättsreglerna är inte så tokiga faktiskt, men det gäller att ha vettiga och rimliga avtal.

Ersättningarna baseras bl a på hur omfattande distribution man tänker sig att programmen skall ha, och det kan sägas vara rimligt att t ex ett manus till en världsomfattande reklamkampanj "genererar" mer intäkter än motsvarande i lokal-tv, och därför är det förstnämnda i regel dyrare. Problemet uppstår när man i efterhand vill använda "verket" i fler medier och med större spridning än vad det ursprungliga avtalet avsåg, och i det fallet är det rimligt att "ägaren" får mer betalt.

Det går alldeles utmärkt att "avtala bort" sin upphovsrätt genom att (till ett högre pris) sälja sitt "verk" till nästa led i kedjan, men det blir ingen egentlig skillnad eftersom merkostnaden alltid betalas av konsumenten i slutänden.

Man köper så att säga en begränsad visnings/nyttjanderätt för att hålla kostnaderna nere. SVT kan utan vidare inkludera "världsomfattande spridning" i alla sina avtal, men då blir kostnaderna astronomiska och vi får nöja oss med ett minskat utbud istället.

#60

Postad 12 juni 2011 - 19:31

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

SVT kan utan vidare inkludera "världsomfattande spridning" i alla sina avtal, men då blir kostnaderna astronomiska och vi får nöja oss med ett minskat utbud istället.


Det där med rättigheter är ett kapitel för sig som man kan ha en hel del synpunkter på.
Men precis som du skriver så kan man få nästan vad man vill bara man betalar för sig.

Men eftersom SVT är licensfinansierat med svenska hushålls licensavgift, så kan SVT inte betala extra för rättigheter utanför Sveriges gränser. Licenspengarna får bara gå till kostnader som kommer licensbetalarna till godo. Därför är det en hel del av utbudet på SVT Play som är geo-blockat, något som man märker när man är på utlandsresa.

Per Björkman
SVT

#61

Postad 16 juni 2011 - 16:39

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 1
Har man slutat visa testbilden i SVT2 om nätterna? :D

Inte för att den gör mycket nytta längre eftersom den var avsedd för 576i/PAL och inte 720p/BT.709, men det känns lite som att förlora en kompis.

Bifogad fil  broken_ptv.jpg   142,85K   1 Antal nerladdningar

#62

Postad 16 juni 2011 - 17:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
:D

Den ser ledsen ut. Det är dumt ifall de tar bort testbilden. Den är bra att justera bilden efter.

#63

Postad 19 juni 2011 - 11:22

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Har man slutat visa testbilden i SVT2 om nätterna? :D


Stämmer! SD-testbilden har gjort sitt.

Per Björkman
SVT

#64

Postad 19 juni 2011 - 12:00

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Stämmer! SD-testbilden har gjort sitt.
Per Björkman
SVT

Har ni verkligen slutat sända testbild?
Fullständigt idiotiskt initiativ i så fall.

En förkrossande majoritet av licensbetalarna ser svt:s kanaler i SD, och en lika förkrossande majoritet av tittarna kör med inställningar som är alldeles åt helsicke.

Vad testbilder beträffar är skillnaden mellan sd/hd och 601/709 i princip obefintlig vad gäller nivåer, och det svt BORDE göra är att regelmässigt köra ett kort tv-program (med testbilder och instruktioner) som handgripligen visar hur man ställer in sin apparat, åtminstone vad gäller de mest grundläggande parametrarna.

Kika på DR HD t ex. Danskarna har begripit att tv-publiken behöver hjälp att ratta in sina burkar.

SVT borde gjort detsamma för länge sen, och SD-testbilden har DEFINITIVT inte "gjort sitt".

SKÄRPNING! :D

Redigerat av Unregistered277056c3, 19 juni 2011 - 12:00.


#65

Postad 19 juni 2011 - 15:30

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Någon form av testbild med instruktioner vore inte alls fel.

Men Philipsmönstret har alltid varit i princip obegripligt för vanliga tv-tittare och innehåller för många signaler som är relaterade till PAL. Bredbildsvarianten togs fram redan för PALplus.

Philipsmönstret kan till och med vara missvisande, eftersom folk förväntar sig att konturerna och upplösningslinjerna ska vara skarpa, när de i själva verket är sinusformade och ska vara mjuka.

Så jag kan förstå varför SVT nu har skrotat den. Lite tråkigt dock att den har gjort sitt också med tanke på att en av de ingenjörer på Philips i Danmark som skapade den, Finn Hendil, gick bort i förtid för några veckor sedan.

PS. Luminansnivåerna för färgskillnadssignalerna i "hakparenteserna" blir fel i BT.709. Där ligger de inte längre på de 48% som sig bör. :)

Redigerat av Zacabeb, 19 juni 2011 - 15:35.


#66

Postad 19 juni 2011 - 17:06

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Philipsmönstret har alltid varit i princip obegripligt för vanliga tv-tittare och innehåller för många signaler som är relaterade till PAL. Bredbildsvarianten togs fram redan för PALplus.

Både multiburst, färgbalkar och luminanstrappa är totalt obegripliga tills man berättar för tittarna hur man använder dem. Sen är det i princip inte så många andra komponenter man behöver för att göra en god grundinställning av apparaten, alldeles ovsett om det är SD eller HD man kikar på.

Philipsmönstret kan till och med vara missvisande, eftersom folk förväntar sig att konturerna och upplösningslinjerna ska vara skarpa, när de i själva verket är sinusformade och ska vara mjuka.

Man kan knappast tala om missvisande så länge tittarna inte erbjudits någon som helst form av instruktion eller hjälp. :)

PS. Luminansnivåerna för färgskillnadssignalerna i "hakparenteserna" blir fel i BT.709. Där ligger de inte längre på de 48% som sig bör. :P

Det är naturligtvis riktigt, och bäst vore givetvis med en ordentlig testbild anpassad för både 601 och 709.

Hur som helst ett riktigt DÅLIGT beslut att beröva tittarna möjligheten att kontrollera/justera sin tv mha testsignal i distributionsnätet... :ph34r:

#67

Postad 19 juni 2011 - 18:43

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Kan en del av det ha att göra med övergången till HD och att även testbilden drabbades av ödet att avflätas och uppskalas till 720p för att sedan skalas ned till 576i igen?

#68

Postad 19 juni 2011 - 19:02

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Kan en del av det ha att göra med övergången till HD och att även testbilden drabbades av ödet att avflätas och uppskalas till 720p för att sedan skalas ned till 576i igen?

Inte alls omöjligt, men tror snarare att det är nån pajas i ledande position som tyckt att testsignaler är onödiga "nu när allt är digitalt".
Så har det tyvärr också låtit på många håll inom svt:s produktion sen man "blev helt digitala"... :)

#69

Postad 19 juni 2011 - 19:34

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Inte alls omöjligt, men tror snarare att det är nån pajas i ledande position som tyckt att testsignaler är onödiga "nu när allt är digitalt".
Så har det tyvärr också låtit på många håll inom svt:s produktion sen man "blev helt digitala"... :)


Verkligen trist med denna typen av onödiga kommentarer.
Jag trodde detta var en seriöst forum där man kunde vara med och bidra med fakta.
Tråkigt :ph34r:

Per Björkman
SVT

#70

Postad 19 juni 2011 - 21:05

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Verkligen trist med denna typen av onödiga kommentarer.
Jag trodde detta var en seriöst forum där man kunde vara med och bidra med fakta.
Tråkigt :)

Per Björkman
SVT

Ja i dessa tider när svt blivit av med OS så finns det tokar som hänger upp sig på en bortsprungen testbild :ph34r:

#71

Postad 19 juni 2011 - 22:02

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Ja i dessa tider när svt blivit av med OS så finns det tokar som hänger upp sig på en bortsprungen testbild :ph34r:


Nja, fast den har ju hängt med nästan 40 år och blivit ikonisk. Det är klart att man saknar den lite när teknikförbättringar kommer och förstör alltihop, även om det innebär att faktiska tv-program ser mycket bättre ut. :)

Egentligen är det förvånande att den hängde med så pass långt in i digitalåldern. Det har nog funnits en djup kärlek till den också inom SVT.

#72

Postad 20 juni 2011 - 05:57

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Verkligen trist med denna typen av onödiga kommentarer.
Jag trodde detta var en seriöst forum där man kunde vara med och bidra med fakta.
Tråkigt :ph34r:

Per Björkman
SVT

Per Björkman,
Minhembio forum är i grunden seriöst och mycket avhandlas med stor insikt och kunskap. Sen kan man inte hindra att det då och då kommer en kommentar som kan vara mindre övertänkt. Ibland vill någon bara göra sig lustig eller "skriva av sig".
Hoppas du inte llåter dig avskräckas för jag och många andra uppskattar dina inlägg från "insidan". :)

#73

Postad 20 juni 2011 - 09:39

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Inte alls omöjligt, men tror snarare att det är nån pajas i ledande position som tyckt att testsignaler är onödiga "nu när allt är digitalt".
Så har det tyvärr också låtit på många håll inom svt:s produktion sen man "blev helt digitala"... smile.gif


Verkligen trist med denna typen av onödiga kommentarer.
Jag trodde detta var en seriöst forum där man kunde vara med och bidra med fakta.
Tråkigt :)

Per Björkman
SVT

Hej Per.

Meningen skrevs med glimten i ögat och lite i affekt, men termen "pajas" var onekligen illa vald, och det ber jag gärna om ursäkt för.

Jag beklagar om du tycker min kommentar förefaller "oseriös", men det jag skriver är faktiskt ganska allvarligt menat, och dessutom underbyggt av klara fakta från de svt-medarbetare jag känner och haft kontakt med professionellt under många år.

Det är, eller åtminstone har varit väldigt vanligt att man i PK tvingats legalisera nivåer ganska bryskt (dvs klippa/limitera peakar) på väldigt många program (även ljud), vilket naturligtvis är ett resultat av ett något "dynamiskt" förhållningssätt till eller medvetenhet om de specar som finns men inte alltid efterlevs särskilt väl, och jag har vid ganska många tillfällen stött på attityder som att balk&ton (på band) "inte behövs" eftersom ingen ändå "tittar på dem längre", och att video- och ljudnivåer som "går i taket" inte behöver korrigeras eftersom "det fixas i pk" med legalizers och limiter.

Det skulle vara väldigt intressant om du kunde bidra med lite mer fakta i detta trots allt seriösa forum genom att redovisa de faktiska skälen till att svt valt att sluta sända tessignaler.

Utmärkt vore givetvis om jag haft alldeles fel i min kommentar, men då undrar jag naturligtvis när de nya testbilderna skall börja sändas.

Jag är en av dem som verkligen uppskattar din närvaro här, och hoppas att du godtar min ursäkt och fortsätter den intressanta dialogen om allas vårt SVT.


Tack!

Redigerat av Unregistered277056c3, 20 juni 2011 - 10:13.


#74

Postad 20 juni 2011 - 22:10

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Testbild på SVT

Vår testbild ”togs” ur bruk den 9 juni 2011. Den version som vi senast har använt hette PM5644 och har varit i drift sedan den 1 mars 1999. Faktum är att det var undertecknande som var projektledare för ombyggnaden av våra sändningskedjor inför starten av digital TV. Eftersom vi då fick möjlighet att sända i 16:9 behövde vi också nya testbilder i det formatet. En liten ”feature” som den nya testbilden hade var en litet animerat streck som rörde sig nere i vänstra delen av. En bra funktion för att upptäcka om någon framestore hade låst sig till frysruta i utsändningen. Visserligen fanns det även en klocka, men den ändrades bara en gång per sekund och då kan det vara svårt att se intermittenta störningar. I vilket fall som helst; några dagar efter att vi sjösatt den nya testbilden var den en äldre dam som ringde till vår tittarkontakt och i all välmening bara ville meddela oss att vår Testbild hade gått sönder. Det var en liten bit som hade lossnat och nu låg och svängde hit och dit ;)

Anledningen till att SVT har haft en Testbild i utsändningen under sändningsuppehåll är en överenskommelse med C.A.N.T (centrala antenn- och kabel-TV-branschens branschförening) om att minst 15 min varje vardagseftermiddag sända en testbildsignal. Denna överenskommelse upphörde i praktiken i november 2007 när den sista analoga sändaren släcktes i Sverige. Sedan dess har SVT egentligen bara sänt testbilden av nostalgiska skäl på nattetid (och ibland på dagtid på helger) i SVT2. SVT1 sänder numera dygnet runt, så där får det inte plats någon testbild längre.

PM5644 är designad för analog distribution och flera av mätfunktionerna har ingen funktion i digital distribution med kompression på vägen. Men visst det gör ingen skada. Problemet uppstod egentligen när vi gick över till HD i vår programkontroll eftersom allt SD material nu måste uppkonverteras. Det senaste halvåret har vi alltså sänt testbilden (576i) som uppkonverterad HD (720p). Lite pinsamt faktiskt. I SVT2 HD kan man inte längre kalla det en ”Testbild”. Snarare en grafisk bild med taskig (HD) upplösning.

Så JA, jag står för beslutet att ta bort SD-testbilden från utsändningen.

Men borde inte SVT ha en HD-testbild? Frågan är bara vilken i så fall? Och i vilket syfte? Det där tål att tänkas på. En testbildsgenerator går säkert på 200.000kr. Och vi kan bara sända den nattetid!!

Just nu kan jag tänka mig minst 10 andra saker som jag skulle vilja lägga pengar på för att förbättra HD-kvalitén i utsändningen.

Men man skall aldrig säga aldrig. :huh:


Per Björkman
Distributionschef SVT

P.S Om någon har en FTP-server så har jag några filer med TestCharts (rörliga) som jag brukar använda för att kalibrera min TV därhemma som jag kan dela med mig av.

#75

Postad 21 juni 2011 - 09:05

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

P.S Om någon har en FTP-server så har jag några filer med TestCharts (rörliga) som jag brukar använda för att kalibrera min TV därhemma som jag kan dela med mig av.

Hur stora är de när du ZIPpat dem, man kan ju haka på filer till inlägg här utan problem, bara de inte är för stora.
Annars finns det ju fria sajter där man kan lägga upp sånt här för allmän download.

#76

Postad 21 juni 2011 - 09:30

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Problemet med testbild på extern fil är att det är svårt att kalibrera signalen från en digitalbox mot en viss ingång på TVn om inte boxen tex har usb-ingång för externa filer (vilket de sällan har). Har man en bunden operatörsbox så är man körd om man inte kan hitta en TV-kanal som visar testbild. Att köra DVE på dvd eller BD blir inte helt relevant då varje ingång oftast kalibreras för sig.
Man kan dock tycka att box-tillverkarna skulle kunna skicka med en inbyggd testbild eller kalibreringsguide, såsom tex LG har i sina TV-apparater.

#77

Postad 21 juni 2011 - 16:50

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Att göra en riktigt bra deinterlaced är nog bland det svåraste som finns i TV-världen. Det finns egentligen bara en enda produkt som klarar av det och det är ”Alchemist” från det engelska företaget Snell&Wilcox. Problemet är bara att den burkan kostar ca: 1milj kr. (Den kan i och för sig göra en massa andra coola saker också). Alchemisten använder en avancerad algoritim med ”motion compensation”. Det går inte att jämföra detta med vad ett $5 chip i en vanlig TV gör när den försöker sig på deinterlaced.

Problemet är att bilden redan är sabbad när det fångas i interlaced mode. Alla omvandlingar till progressivt är mer eller mindre avancerade gissningar.

Däremot, om originalmaterialet är i 25 fps, (film mode) så gör det ingen skada att distribuera det i 1080i. Då blir det i praktiken 1080p25. Men då har man å andra sidan det där irriterande ”strobe” känslan.

Per Björkman
SVT


Använder ni Alchemist när ni deinterlaced material från 1080i till 720p? Jag vet att ni åtminstone för ett år sedan bara använde 1080i vid produktion p.g.a. mindre brus. Gör ni det fortfarande?

#78

Postad 22 juni 2011 - 11:43

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Testbild på SVT
Vår testbild ”togs” ur bruk den 9 juni 2011. Den version som vi senast har använt hette PM5644 och har varit i drift sedan den 1 mars 1999...

Anledningen till att SVT har haft en Testbild i utsändningen under sändningsuppehåll är en överenskommelse med C.A.N.T... ...Denna överenskommelse upphörde i praktiken i november 2007 när den sista analoga sändaren släcktes i Sverige. Sedan dess har SVT egentligen bara sänt testbilden av nostalgiska skäl på nattetid (och ibland på dagtid på helger) i SVT2.

...Det senaste halvåret har vi alltså sänt testbilden (576i) som uppkonverterad HD (720p). Lite pinsamt faktiskt. I SVT2 HD kan man inte längre kalla det en ”Testbild”. Snarare en grafisk bild med taskig (HD) upplösning.

Men borde inte SVT ha en HD-testbild? Frågan är bara vilken i så fall? Och i vilket syfte? Det där tål att tänkas på. En testbildsgenerator går säkert på 200.000kr. Och vi kan bara sända den nattetid!!

Just nu kan jag tänka mig minst 10 andra saker som jag skulle vilja lägga pengar på för att förbättra HD-kvalitén i utsändningen.

Hej igen, och tack för infon!

Rent historiskt var testbilden nödvändig för att hålla det analoga sändarnätet "i trim", och även om jag mycket väl kan förstå ditt resonemang så förefaller det åtminstone "onödigt" att sluta sända testbild av de skäl du anför. Idag skulle jag nog säga att "testbild" i någon form (helst med grundläggande information om hur den används) är absolut nödvändig för att man i stugorna skall kunna kika på tv med "anständig" kvalitet, och att du lite skämtsamt menar att man fortsatt "av nostalgiska skäl" låter väldigt märkligt och antyder att svt inte riktigt uppfattar problematiken kring hur de egna sändningarna de facto distribueras till det stora flertalet tittare.

Testbild med multiburst, 601/709-balkar osv kan säkert anses onödigt i en heltigenom digital distributionskedja, men rent faktiskt kan man nog säga att minst 90% av svt:s tittare regelmässigt kikar på SD, och väldigt många dessutom via analog distribution. Jag har ingen färsk siffra på det senare, men gissningsvis har uppemot hälften av landets hushåll ett basutbud via analog kabel, med väldigt varierande kvalitet.

Argumentet att det analoga sändningsnätet släckts ned känns helt enkelt inte riktigt vettigt, och svt borde ta en funderare på hur man bäst kan hjälpa sina tittare att få en så god upplevelse i tv-soffan som möjligt.

Som jag redan nämnt har DR HD varit så kloka att de förstått betydelsen av att underlätta för tittarna att göra en hyfsat korrekt inställning av brightness, kontrast och färg på sina apparater, och det vore väl fasen om inte svt skulle kunna göra något liknande eller t o m bättre, speciellt med tanke på att felaktigt inställda apparater är ett betydligt större problem när det gäller faktisk bildkvalitet än vilken displayteknik eller distributionsform man har möjlighet att välja.

Mitt tips till dig och svt är att kika på vad danskarna redan gjort och helt enkelt ta det ett steg längre, och även om det finns minst 10 andra saker du hellre vill lägga pengar på, så finns det förmodligen inget som är lika billigt och samtidigt lika effektivt för att rent faktiskt "höja bildkvaliteten" i stugorna, som att lära tittarna göra en hyfsat korrekt grundinställning av sin tv.

En testgenerator för 200 papp behövs inte alls för det jag efterlyser. SVT har idag ett helt digitalt produktionsflöde med "tillräckligt god" kvalitet, och det går utmärkt att tota ihop exempelvis ett 10-minutersprogram med lättförståeliga testbilder och instruktioner för hur man ställer in sin tv "på bästa sätt".
Kostnaden är minimal, nyttan kan knappast överskattas och "programmet" fungerar utmärkt både i HD, SD och via analog distribution.

Med all tillbörlig respekt för svt:s agenda för teknisk utveckling (och dina kunskaper) är den enda fråga som egentligen behöver ställas varför SVT inte redan producerat det här eminenta lilla tv-programmet!? :)

Problemet med testbild på extern fil är att det är svårt att kalibrera signalen från en digitalbox mot en viss ingång på TVn om inte boxen tex har usb-ingång för externa filer (vilket de sällan har). Har man en bunden operatörsbox så är man körd om man inte kan hitta en TV-kanal som visar testbild. Att köra DVE på dvd eller BD blir inte helt relevant då varje ingång oftast kalibreras för sig.

Kloka synpunkter!

#79

Postad 22 juni 2011 - 13:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Är det inte bättre att ha en speciell testbildskanal dygnet runt istället?

#80

Postad 22 juni 2011 - 14:27

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Testbild på SVT

Vår testbild "togs" ur bruk den 9 juni 2011. [...]


Intressant läsning. :)

Jag har tyckt när jag sett den på standardupplösta SVT2 den senaste tiden att den haft viss ringning längs de horisontella linjerna och undrat om den inte skalats om ett par gånger på vägen. Så hur bittert det än känns att skiljas från testbilden så är det ju bevisligen ett logiskt steg att lämna PM5644 bakom sig (den togs ju trots allt fram för PALplus).

Man kanske skulle kunna köra Fairytale-sviten om nätterna? :)

PS. För andra nostalgiker finns min faksimil av PM5644 på Wikipedia samt ett diagram över signalerna på Wikimedia Commons.

Redigerat av Zacabeb, 22 juni 2011 - 14:39.


#81

Postad 22 juni 2011 - 21:23

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Använder ni Alchemist när ni deinterlaced material från 1080i till 720p? Jag vet att ni åtminstone för ett år sedan bara använde 1080i vid produktion p.g.a. mindre brus. Gör ni det fortfarande?


Vi har 2 eller 3 Alchemister för all möjlig konvertering, men vi letar ständigt efter andra produkter för 1080i ->720p konvertering. Det finns ett antal intressanta produkter på gång, bla mjukvarubaserade.

När det gäller brus, som var ett stort problem i början, så är det löst nu. Sony gjorde en mjukvaru-upgradering av 1500-kameran med en ny filter-setting som faktiskt heter "SVT". Sen implemnderade de den i nästa generation av kameran som numera heter 1500-R.

Native 720p kameror (från bla Panasonic) har det aldrig varit några problem med. Dock säljs inga studiokameror från Panasonic i Europa (pga av höga tullar) så där finns bara ENG-kameror att tillgå.

Per Björkman
SVT

#82

Postad 22 juni 2011 - 21:43

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Med all tillbörlig respekt för svt:s agenda för teknisk utveckling (och dina kunskaper) är den enda fråga som egentligen behöver ställas varför SVT inte redan producerat det här eminenta lilla tv-programmet!? :)


Om det var upp till mig så skulle SVT sända massa teknikinformation hela dagarna :)

Faktum är att jag måste erkänna att det är lite pinsamt att SVT inte har ett enda riktigt ordenligt teknik-program i tablån. Det är ju nästa så att man saknar Erik Bergsten och "Tekniskt Magasin" :)

Per Björkman

#83

Postad 23 juni 2011 - 14:17

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Vi har 2 eller 3 Alchemister för all möjlig konvertering, men vi letar ständigt efter andra produkter för 1080i ->720p konvertering. Det finns ett antal intressanta produkter på gång, bla mjukvarubaserade.

När det gäller brus, som var ett stort problem i början, så är det löst nu. Sony gjorde en mjukvaru-upgradering av 1500-kameran med en ny filter-setting som faktiskt heter "SVT". Sen implemnderade de den i nästa generation av kameran som numera heter 1500-R.

Native 720p kameror (från bla Panasonic) har det aldrig varit några problem med. Dock säljs inga studiokameror från Panasonic i Europa (pga av höga tullar) så där finns bara ENG-kameror att tillgå.

Per Björkman
SVT


Tack för svar! Så när ni sänder tex allsång på Skansen nu i sommar så är det 720p från kamera till slutkonsument?

#84

Postad 23 juni 2011 - 15:13

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Vad använder ni för scalers att göra de-interlacing och uppskalning av SD-materialet på HD-kanalerna?

#85

Postad 26 juni 2011 - 19:00

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...det går utmärkt att tota ihop exempelvis ett 10-minutersprogram med lättförståeliga testbilder och instruktioner för hur man ställer in sin tv "på bästa sätt".
Kostnaden är minimal, nyttan kan knappast överskattas och "programmet" fungerar utmärkt både i HD, SD och via analog distribution.

Med all tillbörlig respekt för svt:s agenda för teknisk utveckling (och dina kunskaper) är den enda fråga som egentligen behöver ställas varför SVT inte redan producerat det här eminenta lilla tv-programmet!? :)

Om det var upp till mig så skulle SVT sända massa teknikinformation hela dagarna ;)

Faktum är att jag måste erkänna att det är lite pinsamt att SVT inte har ett enda riktigt ordenligt teknik-program i tablån. Det är ju nästa så att man saknar Erik Bergsten och "Tekniskt Magasin" :D

Per Björkman


Hej igen!

Ta inte illa upp, men får man då vara lite näsvis och undra om det här är frågor som någon faktiskt driver på svt, eller om du och kollegorna som insett nödvändigheten av "tittarupplysning" trycker på eller bara låter saken bero?

Skulle också vara intressant att höra om du sett danskarnas "test-program"?

#86

Postad 28 juni 2011 - 13:13

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Vad använder ni för scalers att göra de-interlacing och uppskalning av SD-materialet på HD-kanalerna?


Helst vill vi givetvis använda Alchemist från S&W. Men vi använder nu mer och mer en server från Harris som heter Nexio. Vi sammarbetera med deras utv avd och hoppas komma upp i en mycket mer kostnadseffekitv lösning som är i nivå med alchemisten.

Per Björkman
SVT

#87

Postad 28 juni 2011 - 13:18

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Tack för svar! Så när ni sänder tex allsång på Skansen nu i sommar så är det 720p från kamera till slutkonsument?


Exakt hur det är på just Allsång på skansen vågar jag inte svara på. SVT har inte längre några egna OB-bussar utan hyr på den öppna marknaden för varje produktion. Exakt vilken buss man har till Alsången vet jag inte. Men generellt drivar jag att vi skall göra så många egna produktioner som möjligt i 720p, men ibland faller det pga av att någon del i produktionskedjan endast hanterar 1080i.

Per Björkman
SVT

#88

Postad 28 juni 2011 - 13:27

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Hej igen!

Ta inte illa upp, men får man då vara lite näsvis och undra om det här är frågor som någon faktiskt driver på svt, eller om du och kollegorna som insett nödvändigheten av "tittarupplysning" trycker på eller bara låter saken bero?

Skulle också vara intressant att höra om du sett danskarnas "test-program"?


Nix, har ännu inte sett vad danskarna har gjort, men tänker kolla upp det. Har heller inte släppt tanken på "Testbildsersättare". Behöver dock fundera lite på hur det eventuellt skall utformas. Nu är det dock semester :lol: !!! så jag får ta upp den frågan efter sommaren.

Per Björkman
SVT.


P.S Under tiden skulle det vara kul om någon har märkt en annan förändring av SVT1 HD och SVT2 HD (på alla plattformar). Gjordes ungefär samtidigt som testbilden togs bort. (Obs! har dock inget med testbild att göra). Först rätta svar belånas med äran av att vara först :)

#89

Postad 28 juni 2011 - 16:23

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

P.S Under tiden skulle det vara kul om någon har märkt en annan förändring av SVT1 HD och SVT2 HD (på alla plattformar). Gjordes ungefär samtidigt som testbilden togs bort. (Obs! har dock inget med testbild att göra). Först rätta svar belånas med äran av att vara först :)


Att programtablåerna nu renderas i HD (frånsett bakgrunden)? :lol:

Samt att ni har bytt typsnitt från Myriad till något annat, om inte det gjordes redan tidigare utan att jag har lagt märke till det.

#90

Postad 28 juni 2011 - 21:17

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Exakt hur det är på just Allsång på skansen vågar jag inte svara på. SVT har inte längre några egna OB-bussar utan hyr på den öppna marknaden för varje produktion. Exakt vilken buss man har till Alsången vet jag inte. Men generellt drivar jag att vi skall göra så många egna produktioner som möjligt i 720p, men ibland faller det pga av att någon del i produktionskedjan endast hanterar 1080i.

Per Björkman
SVT


Jättekul med alla svar!

Skall jag tolka det som att studioproduktioner från SVT alltid produceras i 720p50 eller 1080p50?

#91

Postad 28 juni 2011 - 21:44

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Intressant tablå-markering av HD-material senast jag såg en tablå. I still med
{HD}20:00 Alls....

Snyggt? Nej, inte alls!
okej bara sett det en gång, inte ofta jag ser tablåer.
Eller hallåor :P

#92

Postad 30 juni 2011 - 21:37

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Majoriteten av externt material levereras fortfarande via band. För SD är det "DigiBeta" (okomprimerad video) och för HD är det "HD Cam SR" som gäller. Men vi är i ett övergångsskede där fler program kommer som filöverföringar.

Men när det gäller bandleveranserna så är dessa inte unika för just SVT. När det gäller amerikanskt material så är ju detta producerat i det amerikanska formatet med 60 bilder/sek och måste därför konverteras för europisk distribution (50 bilder/sek). Detta görs oftas centralt (bla i London) och det är därifrån SVT får sitt material. SVT kan alltså oftast inte specialbeställa egna versioner utan får ta det som är tillgängligt för den europeiska marknaden.

Nu ökar dock andel material med 5.1 ljud (mycket beroende på den ökade andelen HD) och jag är förhoppningsfull när det gäller filleveranser. Här finns större möjligheten att få leverans direkt från ”källan” och göra konverteringen själv.

Per Björkman
SVT



Är intresserad av det som händer i omvandlingen från amerikanska tv serier till SVT HD utsändning i 720p. Är ingen expert men som jag förstått det spelas tex True blood in precis som långfilm, dvs 24fps. Dessa frames omvandlas sedan till 23,976fps för att passa NTSC systemet för att till sist sändas i amerikansk TV efter 3:2 telecine (tror jag det kallas) 59,94Hz 1080i.

Bra TV apparater kan deinterlace signalen med reverse telecine och på så sätt återskapa orginalet 1080p@23,976Hz.

Nu undrar jag vad grabbarna i London får levererat och vad som sedan skickas till er? Optimalt borde de också kunna få fram 1080p@23,976fps, speeda upp hastigheten till 25.000fps och sedan skicka det vidare till er. Ni i sin tur scalar om till 720p för vidare utsändning i SVTHD.

Eller har jag missförstått?

#93

Postad 30 juni 2011 - 21:43

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Imorgon sänds ett av de första äkta HD programen i SVT2HD. 21.30 Trädgårdfredag.
(fast jag ser att det inte är flaggat som HD i tablån. Får kolla upp det imorgon)



Varför var detta det första riktiga HD programmet? Har för mig att jag sett tidigare SVTHD sändningar som bara måste vart "äkta HD". Förklara gärna.

#94

Postad 30 juni 2011 - 23:48

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0
Han menar på SVT2 HD.

#95

Postad 01 juli 2011 - 07:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Är intresserad av det som händer i omvandlingen från amerikanska tv serier till SVT HD utsändning i 720p.
(..snip..)

och jag lägger till en fundering på om det är samma råmaterial Canal Plus jobbar med inför sin utsändning i 1080i av samma serier? Liknande problematik där, 1080i/24 ska till 1080i/25 ... man kunde tror att TV-marknaden skulle harmoniseras med ny TV-standard men gamla elnätet spelar in än.

#96

Postad 01 juli 2011 - 15:06

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...som jag förstått det spelas tex True blood in precis som långfilm, dvs 24fps. Dessa frames omvandlas sedan till 23,976fps för att passa NTSC systemet för att till sist sändas i amerikansk TV efter 3:2 telecine (tror jag det kallas) 59,94Hz 1080i.

Amerikansk "renodlad tv-produktion" är 59.94i, och fiction så gott som alltid 23.976/24p -> pulldown 59.94i.
Det förstnämnda konverteras till 50i genom rörelseinterpolation, vilket alltid ger en något "utsmetad" look.

En distributionskopia "från hollywood" på HDCAM/HDCAM SR är normalt sett 23.976p. Vid uppspelning i amerikanska distributionsnät (och på dvd) kör man då pulldown till 59.94i, dvs var femte halvbild visas 2 ggr. Amerikansk fiction i europeiska distributionsnät (och pal-dvd) är i princip alltid 23.976p uppspeedat till 25p, både i SD och HD.

och jag lägger till en fundering på om det är samma råmaterial Canal Plus jobbar med inför sin utsändning i 1080i av samma serier? Liknande problematik där, 1080i/24 ska till 1080i/25 ... man kunde tror att TV-marknaden skulle harmoniseras med ny TV-standard men gamla elnätet spelar in än.

Amerikansk fiction är som sagt alltid 23.976p, och Europeisk ofta 25p, lite beroende på vilken spridning/distribution man tänkt sig.

HD-sport är i princip alltid 1080i59.94 eller 50i. 720p används väldigt lite i produktion och är faktiskt mest ett distributionsformat, även om t ex svt valt att internt satsa på eliminering av interlaceproblem på bekostnad av upplösning. ;) 1080p50 är givetvis nästa steg i utvecklingen och finns redan nu, men lär ta lite tid innan vi får se i marknätet...

Redigerat av Unregistered277056c3, 01 juli 2011 - 15:14.


#97

Postad 06 juli 2011 - 20:24

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0
Varför måste man konvertera de amerikanska sändningarna? Alla HDTV-TV's måste väl klara av att visa dessa serier i "originalformat" från bolagen utan problem? Visst blir det pannkaka om någon ser det nedskalat på en CRT men dom människorna tycker jag att vi kan ge blanka fan i.

#98

Postad 06 juli 2011 - 22:40

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Varför måste man konvertera de amerikanska sändningarna? Alla HDTV-TV's måste väl klara av att visa dessa serier i "originalformat" från bolagen utan problem? Visst blir det pannkaka om någon ser det nedskalat på en CRT men dom människorna tycker jag att vi kan ge blanka fan i.


Det beror väl liksom tidigare nämnt angående omställning mellan SD och HD på att det skulle uppstå synkbrott, samt att man ändå måste kunna konvertera ned resultatet till 576i50 utan problem oavsett hur förlegat det borde vara. :)

#99

Postad 06 juli 2011 - 23:10

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Jättekul med alla svar!

Skall jag tolka det som att studioproduktioner från SVT alltid produceras i 720p50 eller 1080p50?


När vi bygger om våra studios så förbereder vi infrastrukturen ( kablage och routrar) för 1080p50. På sikt vill vi gå över till detta format, men ännu saknas en del komponenter plus att det fortfarande blir lite dyrt. Dubbla datamängden i lagring och transport.

Per Björkman
SVT

Nu undrar jag vad grabbarna i London får levererat och vad som sedan skickas till er? Optimalt borde de också kunna få fram 1080p@23,976fps, speeda upp hastigheten till 25.000fps och sedan skicka det vidare till er. Ni i sin tur scalar om till 720p för vidare utsändning i SVTHD.



Exakt! I den bästa av världar är det presis så vill vill ha det.

Per Björkman
SVT

#100

Postad 06 juli 2011 - 23:14

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Varför var detta det första riktiga HD programmet? Har för mig att jag sett tidigare SVTHD sändningar som bara måste vart "äkta HD". Förklara gärna.


SVT2 HD.

Vi har byggt om sändningskedjan för SVT2 HD under våren och under den tiden har vi inte kunnat sända "äkta" HD. Tyvärr tog projektet lite längre tid äm beräknas (=en hel del strul med tekniken) men nu är vi igång igen.

Under tiden försökte vi flytta de flesta HD-program till SVT1 HD där vi sänt "äkta HD" hela tiden.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.