Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT HDTV

1031 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1001

Postad 16 september 2016 - 17:36

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Vad har hänt med SVT1 HD och SVT2 HD?

Helt plötsligt säger min Humax BXR-HD+2 att den inte får signal från de kanalerna. Inte heller min 6 månader gamla TV med DVB-T2. Har fungerat tidigare i veckan i båda.

Har gjort en ny kanalsökning, men det hjälper inte.

De övriga fria kanalerna i marknätet hittar båda.

Antenn: Televés Mira



#1002

Postad 16 september 2016 - 17:54

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Vad har hänt med SVT1 HD och SVT2 HD?

Helt plötsligt säger min Humax BXR-HD+2 att den inte får signal från de kanalerna. Inte heller min 6 månader gamla TV med DVB-T2. Har fungerat tidigare i veckan i båda.

Har gjort en ny kanalsökning, men det hjälper inte.

De övriga fria kanalerna i marknätet hittar båda.

Antenn: Televés Mira

Prova att göra boxen strömlös och starta om den, hade liknande problem på min box häromdagen och då hjälpte detta.

Nu funkar Både 1:an och 2:an HD i min box. Liknande antenn som dig och Västeråssändaren.



#1003

Postad 16 september 2016 - 19:47

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Skulle vilja ha uppdaterad info om vilka operatörer som nu sänder SVT Barnkanalen HD och Kunskapskanalen HD. Vårt tidigare privatägda fibernät har köps av Telia och blivet anslutet till stadsnätet. Vilket innebär att vi från 2017 ska kunna välja operatör fritt. Vi pratar alltså i detta fall IPTV.

 

Bara Canal Digital satellit som har kanalerna, finns några kabelnät som har börjat sända dem också



#1004

Postad 19 september 2016 - 10:08

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Prova att göra boxen strömlös och starta om den, hade liknande problem på min box häromdagen och då hjälpte detta.

Nu funkar Både 1:an och 2:an HD i min box. Liknande antenn som dig och Västeråssändaren.

Det kan ha att göra med den pågående kanalplansomläggningen.



#1005

Postad 19 september 2016 - 10:28

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Det kan ha att göra med den pågående kanalplansomläggningen.

Västeråssändaren gör sin stora omläggning efter nyåret och när jag hade detta problem så kunde jag inte heller titta på redan inspelade program. För några dagar sedan så hängde sig boxen helt och hållet vilket jag har skrivit i tråden om denna box. Har nu även gjort en fabriksåterställning.

 

Edit.

Kan även tillägga att dom fria marksända kanalerna (bla SD versionerna av SVT) funkade i min Canal Digital-box under denna tid då jag hade problem men inte i min Humax-box. Antennsladden är kopplad till Canal Digital-boxen via Humax-boxen. Så för min del så tror jag att problemet låg i Humax-boxen. 


Redigerat av R-R, 19 september 2016 - 11:24.


#1006

Postad 19 september 2016 - 12:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Kan även tillägga att dom fria marksända kanalerna (bla SD versionerna av SVT) funkade i min Canal Digital-box under denna tid då jag hade problem men inte i min Humax-box. Antennsladden är kopplad till Canal Digital-boxen via Humax-boxen. Så för min del så tror jag att problemet låg i Humax-boxen. 

En kombination av gammal box och kanalomläggning. Farsans gamla box på landet vägrade ta in SVT efter omläggningen. Jag rådde honom att skrota boxen och sätta antennsladden direkt i TVn. Då funkade det direkt.



#1007

Postad 19 september 2016 - 12:22

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

En kombination av gammal box och kanalomläggning. Farsans gamla box på landet vägrade ta in SVT efter omläggningen. Jag rådde honom att skrota boxen och sätta antennsladden direkt i TVn. Då funkade det direkt.

Humax-boxen är endast 2 år gammal och som jag skrev så sker kanalomläggningen på Västeråssändaren under 2017.



#1008

Postad 01 november 2016 - 07:09

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Har börjat se midnattssol, men har svårt att inte störa mig kopiöst mycket på castingen. Serien utspelar sig i Kiruna och väldigt många skådespelare har en dialekt som knappast kommer längre ifrån norrut än uppsala. Stormare gjorde ett försök, men som en norrbottning lät han definitivt inte (snarare som någon som på en fest ska låtsas prata en dialekt man inte kan hantera) ändå är han tyvärr långt ifrån värst.

 

Jag får se om jag orkar ta mig igenom dialektproblemen som är större än jag någonsin upplevt i en tv-serie, men det vore synd att tvingas ge upp för serien har verkligen potential.


Redigerat av Unregistered706504e9, 01 november 2016 - 07:10.


#1009

Postad 01 november 2016 - 07:41

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 1

Har börjat se midnattssol, men har svårt att inte störa mig kopiöst mycket på castingen. Serien utspelar sig i Kiruna och väldigt många skådespelare har en dialekt som knappast kommer längre ifrån norrut än uppsala. Stormare gjorde ett försök, men som en norrbottning lät han definitivt inte (snarare som någon som på en fest ska låtsas prata en dialekt man inte kan hantera) ändå är han tyvärr långt ifrån värst.

 

Jag får se om jag orkar ta mig igenom dialektproblemen som är större än jag någonsin upplevt i en tv-serie, men det vore synd att tvingas ge upp för serien har verkligen potential.

Retade mig på en annan sak. Har man en Rang Rover i Kiruna har man med all sannolikhet monterat rejält med extraljus på den. Men inte här inte. Inte en enda liten extra lampa. Trovärdigt i en landsända där det är svart 6 månader om året.



#1010

Postad 01 november 2016 - 07:42

hjärter kung
  • hjärter kung
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Har börjat se midnattssol, men har svårt att inte störa mig kopiöst mycket på castingen. Serien utspelar sig i Kiruna och väldigt många skådespelare har en dialekt som knappast kommer längre ifrån norrut än uppsala. Stormare gjorde ett försök, men som en norrbottning lät han definitivt inte (snarare som någon som på en fest ska låtsas prata en dialekt man inte kan hantera) ändå är han tyvärr långt ifrån värst.

 

Jag får se om jag orkar ta mig igenom dialektproblemen som är större än jag någonsin upplevt i en tv-serie, men det vore synd att tvingas ge upp för serien har verkligen potential.

 Det är som vanligt när stockholmare och andra sörlänningar ska försöka prata "norrländska". De själva och deras kompisar tycker säkert att det låter helt perfekt, men norrlänningarna tycker bara att det låter tillgjort. Men det är väl samma sak för svenskar som tror sig prata perfekt engelska.



#1011

Postad 01 november 2016 - 10:25

Unregistered220d6a49
  • Unregistered220d6a49
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Retade mig på en annan sak. Har man en Rang Rover i Kiruna har man med all sannolikhet monterat rejält med extraljus på den. Men inte här inte. Inte en enda liten extra lampa. Trovärdigt i en landsända där det är svart 6 månader om året.

Nu är det ju inte svart sex månader om året , from. nu och fram till i mitten / slutet av februari. kanske en Stockholmare tycker det men sen är det längre dagsljus i Norr.



#1012

Postad 01 november 2016 - 20:49

hellfog
  • hellfog
  • Lärjunge

  • 393 inlägg
  • 0

Jag gillar ändå serien, man får inte haka upp sig så mycket på detaljer, det är ju inte en dokumentär så lite får man tåla.



#1013

Postad 02 december 2016 - 20:06

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

2016 (snart 2017) och På spåret är fortfarande bara i 2.0 via Canal Digital (parabol) och DVB-C. 



#1014

Postad 02 december 2016 - 20:33

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Och varför är det absolut noll detaljer på alla inspelade frågeställare? Ser ut som 5 kilo vaselin på linsen. 



#1015

Postad 04 december 2016 - 10:07

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

2016 (snart 2017) och På spåret är fortfarande bara i 2.0 via Canal Digital (parabol) och DVB-C.

Har för mig SVT sände/producerade På Spåret i 5.1 för några år sen, men av någon anledning slutade.

#1016

Postad 04 december 2016 - 11:39

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Och varför är det absolut noll detaljer på alla inspelade frågeställare? Ser ut som 5 kilo vaselin på linsen.


Vad kör du, CD parabol eller marksänt.

#1017

Postad 08 december 2016 - 19:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Inga program i Ultra Hd på länge..

 

http://se-nyheter24....-hdtv-pa-lange/



#1018

Postad 08 december 2016 - 22:28

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Ärligt talat. Det var länge sedan SVT var loket i utvecklingen. Nu är de bara förvaltare och följer utvecklingen mer på distans. Men, givetvis kommer vi få se Ultra HD hos SVT när SD är utfasad och UHD mer eller minte tagit över HD.



#1019

Postad 09 december 2016 - 03:17

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Den artikeln känns igen från förra året eller tidigare... 🤔

Mycket nu kretsar kring standarden ITU-R BT.2100 och möjligheten att kombinera fritt mellan olika upplösningar, bildfrekvenser, färgrymd och metod för HDR.

Det finns exempelvis ett intresse att öka bildfrekvensen till 100 b/s för att minska rörelseoskärpa och judder i exempelvis sportproduktioner. Ett annat är att öka bitdjupet.

Min gissning har varit att framtidens tv i Europa till stor del kommer bli 1080/100p 4:2:0 10-bit HLG+WGC för kanaler med blandat innehåll, 2160/24p 4:2:0 10-bit PQ10+WGC för filmkanaler och 2160/100p 4:2:0 10-bit PQ10+WCG för de mer prestigefyllda sportproduktionerna.

Dolby Vision kommer nog också vara förbehållet filmkanalerna. Och gällande HLG så finns det många som ogillar den lösningen.

Det kan komma en tid där UHD börjar dyka upp även här, men antalet tittare med möjlighet att införskaffa och få plats med en tillräckligt stor skärm att UHD kan göra nytta är ganska liten om man ser till hela befolkningen.

#1020

Postad 09 december 2016 - 09:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Uhd kommer vi få vänta på. De har förhandlat bort 5.1-ljudet i dagens program. Det är en stor besvikelse. Ska de utveckla sig så gör de bäst i att återföra surround-ljud. Annars får de en snigel på ögat..



#1021

Postad 09 december 2016 - 11:13

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Uhd kommer vi få vänta på. De har förhandlat bort 5.1-ljudet i dagens program. Det är en stor besvikelse. Ska de utveckla sig så gör de bäst i att återföra surround-ljud. Annars får de en snigel på ögat..


Vad har SVT gjort med 5.1-ljudet? En del program har ju det!

#1022

Postad 09 december 2016 - 11:15

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Men, givetvis kommer vi få se Ultra HD hos SVT när SD är utfasad och UHD mer eller minte tagit över HD.

Haken är att SVTs primära plattform är marknätet. Jag kan sätta en stor insats på att vi aldrig kommer att få se UHD i marknätet.



#1023

Postad 10 december 2016 - 01:32

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Uhd kommer vi få vänta på. De har förhandlat bort 5.1-ljudet i dagens program. Det är en stor besvikelse. Ska de utveckla sig så gör de bäst i att återföra surround-ljud. Annars får de en snigel på ögat..


Om du menar det att de standardupplösta versionerna av SVTs kanaler saknar 5.1 så är det för att många boxar hade problem vid nedmixning från det till stereo. HD-versionerna har fortfarande 5.1-ljud och en väldigt stor del av SVTs material mixas i 3.0 eller 5.1.

Att produktioner från SVT Göteborg tenderar vara 2.0 har jag för mig berodde på något problem vid mixningsförfarandet som lade centern för lågt i nivå, men om det fortfarande är orsaken är jag inte säker på.

#1024

Postad 02 november 2017 - 20:32

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1

Blir så trött på 24 @ 25 repeat, dvs "billig" konvertering (där var 24:e frame repeteras) av amerikansk tv för visning på svt.

 

Tidigare var eländet mest förekommande i reklamspottar, men nu ser man det allt oftare, t ex i "reklamindustrin inifrån" på SVT K. 

 

Har SVT ingen Alchemist längre? 



#1025

Postad 25 november 2017 - 04:00

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 1
Nu har Com Hem tagit in Kunskapskanalen och SVTB/SVT24 i HD.

Kunskapskanalen HD finns på kanalplats 124
SVTB/SVT24 HD finns på kanalplats 149

De verkar inte ha uppmärksammat det själva ännu på sin hemsida. Men det är verkligen på tiden.

Redigerat av Zacabeb, 25 november 2017 - 04:02.


#1026

Postad 25 november 2017 - 10:41

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Nu har Com Hem tagit in Kunskapskanalen och SVTB/SVT24 i HD.

Kunskapskanalen HD finns på kanalplats 124
SVTB/SVT24 HD finns på kanalplats 149

De verkar inte ha uppmärksammat det själva ännu på sin hemsida. Men det är verkligen på tiden.

Stort tack för heads-up! Inte desto sämre att jag nu direkt kan spela in curlingen i HD :)

Fattas fortfarande TV12 HD för de gånger de sänder intressant sport. Kom igen Comhem

#1027

Postad 26 november 2017 - 10:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Blir så trött på 24 @ 25 repeat, dvs "billig" konvertering (där var 24:e frame repeteras) av amerikansk tv för visning på svt.

 

Tidigare var eländet mest förekommande i reklamspottar, men nu ser man det allt oftare, t ex i "reklamindustrin inifrån" på SVT K. 

 

Har SVT ingen Alchemist längre? 

 

Du menar när det rycker i bilden vid panorering? Sjukt tröttande. (Psst...vad är en Alchemist för nåt?)



#1028

Postad 23 mars 2018 - 12:47

logh
  • logh
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0

Någon som hört något nytt om nya HD-kanaler i marknätet? Några nya tillsånd ute?

Det enda som hänt efter omläggningen är att "Sportkanalen" ersatt TV4 Sport men det sändes redan i HD.

 

Trist att inte Kunskapskanalen / Barnkanalen fick tillstånd i HD. Många kanalar går knappt att titta på, 6:an ser ut som gröt och likadant med TV10 (Som inte sänder i HD på någon plattform).

 

Nej, minska antalet tillstånd / kanaler och sänd bara HD förutom SVT och TV4!



#1029

Postad 23 mars 2018 - 17:53

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Någon som hört något nytt om nya HD-kanaler i marknätet?

Med tanke på att SVT slutat sända HD och 5.1 i vissa befintliga program så kan du nog glömma detta. Utvecklingen går verkligen bakåt.

#1030

Postad 23 mars 2018 - 18:10

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Med tanke på att SVT slutat sända HD och 5.1 i vissa befintliga program så kan du nog glömma detta. Utvecklingen går verkligen bakåt.

 

SVT har inte slutat sända i HD eller producera program som tidigare gjorts i HD standardupplöst. Däremot så produceras nyhetsinslag standardupplöst av ekonomiska och tekniska skäl. Arkivering av direktsända program utöver evenemang har också gjorts standardupplöst av utrymmesskäl.

 

Dolby Digital togs bort ifrån SD-kanalerna eftersom många mottagare dessvärre inte följer standard vilket gav upphov till synkfel och felaktig nedmixning. Det finns dock kvar i HD-kanalerna.

 

När det gäller produktion i 5.1 eller 3.0 så beror det lite på var produktionen sker och vilken typ av program det är. I Göteborg mixas väldigt få program i 5.1 (jag vet inte exakt varför), i Stockholm mixas mycket (men inte allt) i 3.0 eller 5.1 och i Umeå mixas i princip allt i 3.0 eller 5.1 och sänds ut som 5.1. Alla nya dramaproduktioner mixas i 5.1.

 

Produktioner som görs av utomstående bolag för SVT varierar lite på vad som är beställt och hur efterbearbetningen görs.


Redigerat av Zacabeb, 23 mars 2018 - 20:40.


#1031

Postad 19 juni 2019 - 16:30

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 1

Är det inte dags att SVT kör HD rakt igenom nu efter 13 år (då man började med testsändningarna)?

Det är tröttsamt att se på SD material när man har en 64" skärm.

Dessutom så verkar man köra edge-enhancement-from-hell på SD-inslagen speciellt i nyhetsprogrammen vilket ser för bedrövligt ut.

Just nu är det också något fnurr på inslagen på lokala nyheter (Stockholm) där det skorrar till i ljudet i början (efter typ 1 sekund)....

 

Edit: hittade denna artikel från 2016

https://vipatv.svt.s...ller-10-ar.html

"För de flesta i branschen är det nu nästa steg i utvecklingen som är intressant menar Mikael Lindberg.

För SVT handlar det om att kanske på sikt gå över till HD-formatet 1080p50 istället för 720p50 som SVT sänder idag och 1080i25 som vi producerar i, medan andra tittar på Ultra HDTV (video med upplösningen 3640x2160 pixlar) och därefter 8K (video med upplösningen 8192x4360 pixlar).

- Andra tekniker som diskuteras är HDR (High Dynamic Range) och högre bildhastigheter än dagens 25 bilder per sekund, säger Mikael Lindberg."


Redigerat av rickardl, 19 juni 2019 - 16:53.


#1032

Postad 01 juli 2019 - 15:20

Olah27
  • Olah27
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Är det inte dags att SVT kör HD rakt igenom nu efter 13 år (då man började med testsändningarna)?

Det är tröttsamt att se på SD material när man har en 64" skärm.

Dessutom så verkar man köra edge-enhancement-from-hell på SD-inslagen speciellt i nyhetsprogrammen vilket ser för bedrövligt ut.

Just nu är det också något fnurr på inslagen på lokala nyheter (Stockholm) där det skorrar till i ljudet i början (efter typ 1 sekund)....

Har du inte SVT:s HD kanaler?

 

Tycker dock det är teknikstrul rätt ofta på Tvärsnytt med ljud och bildproblem och det har det varit i flera år.

Känns väldigt lågbudget när det gäller dem lokala nyheterna.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.