Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sagan om Ringen Extended UHD släpps 3:e dec i Europa

170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
The Lord of the Rings Trilogy - Steelbook Collection (UHD) (UK) (Blu-ray-filmer) 1 (0) Inga priser
The Lord of the Rings Trilogy (UHD) (Blu-ray-filmer) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 07 oktober 2020 - 08:48

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 107 inlägg
  • 0

Verkar som det är dags att köpa Sagan om ringen trilogin igen. Släpps på UHD i USA 1:a december, på Best Buy iallafall.

Finns inte mycket mer info just nu om vad som finns på skivorna annat än att dom innehåller både Theatrical och Extended.

 

Ska bli intressant att se transfer kvalitet och när dom blir tillgängliga i Europa/Sverige.

 

https://www.bestbuy....2&intl=nosplash

 

Edit: Verkar vara 3:e december i Europa, då den finns uppe på tyska Amazon nu:

https://www.amazon.d...logy-4K-Blu-ray

 

mJMtrLv.jpg


Redigerat av Paganmoon, 13 oktober 2020 - 09:55.


#2

Postad 07 oktober 2020 - 09:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Intressant, men jag kommer avvakta recensioner innan jag överväger köp. Ofta är förbättringarna ganska små.



#3

Postad 08 oktober 2020 - 00:58

mangler
  • mangler
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Intressant, men jag kommer avvakta recensioner innan jag överväger köp. Ofta är förbättringarna ganska små.


Förbättringarna i detta fall är nog mer än små eftersom 35mm negativen är nyinskannade och CGI ska vara uppdaterat. Med ansvarsfull gradering, HDR10 + DV och WCG på bildsidan med nytt Atmosspår på ljudsidan kan vi förhoppningsvis se fram emot en magnifik förbättring. WB har producerat ytterst bra 4K UHD de senaste åren.

#4

Postad 08 oktober 2020 - 05:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Låter ju lovande iallafall.



#5

Postad 08 oktober 2020 - 06:09

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Intressant, men jag kommer avvakta recensioner innan jag överväger köp. Ofta är förbättringarna ganska små.

Det som talar för att detta kommer bli riktigt bra är att det är vanligare att GAMLA filmer blir bättre som UHD än nya filmer. Ta Spartacus som exempel, ren referens skiva och jämför med relativt nya Alita.

Har de lyckats blir det 4rde gången jag köper dessa filmer :o Jag hoppas att de även lägger max krut på ljudet, atmos och mer exakt balanserad ljudmix och nivåer.

Verkligen bra nyheter!



#6

Postad 08 oktober 2020 - 07:32

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Förbättringarna i detta fall är nog mer än små eftersom 35mm negativen är nyinskannade och CGI ska vara uppdaterat. Med ansvarsfull gradering, HDR10 + DV och WCG på bildsidan med nytt Atmosspår på ljudsidan kan vi förhoppningsvis se fram emot en magnifik förbättring. WB har producerat ytterst bra 4K UHD de senaste åren.


Källa?

En anledning till köpa igen för mig är om dom har gjort en ny DI och renderat om effekterna. Annars ser jag ingen större uppgradering från blu-ray. Har inte hdr.

Atmos eller 7.1 uppmixat spelar ingen roll för mig då uppmixningen oftast kan vara väldigt bra och att en atmos mix oftast är en besvikelse.

#7

Postad 08 oktober 2020 - 08:48

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 107 inlägg
  • 0

källa angående förbättringar:

 

https://thedigitalbi...nts/100720-0900

 

 

All six films have been fully remastered by Weta Digital in New Zealand in a process overseen by director Peter Jackson. For The Lord of the Rings, this includes new 4K scans of original camera negative and new 4K scans of the original VFX film outs. The Hobbit films were shot digitally in 5K.

 

Kommer även uppenbarligen en "ultimate collectors edition" till sommaren 2021 med alla 6 filmer plus massa extra material.

 

 

 

Det som talar för att detta kommer bli riktigt bra är att det är vanligare att GAMLA filmer blir bättre som UHD än nya filmer. Ta Spartacus som exempel, ren referens skiva och jämför med relativt nya Alita.

Har de lyckats blir det 4rde gången jag köper dessa filmer :o Jag hoppas att de även lägger max krut på ljudet, atmos och mer exakt balanserad ljudmix och nivåer.

Verkligen bra nyheter!



Verkar som Hobbitfilmerna masterats in 5k så dom lär ju få sig ett lyft också.


Redigerat av Paganmoon, 08 oktober 2020 - 08:51.


#8

Postad 08 oktober 2020 - 08:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Ojdå, ny scan och ny CGI. Kan ju bli bra.

#9

Postad 08 oktober 2020 - 09:27

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Ser ut att bli ett garanterat köp för mig. Trevligt för hembion, mindre trevligt för plånboken gissar jag :/



#10

Postad 08 oktober 2020 - 09:57

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Tvivlar på förbättrade effekter. Tolkar det som att dom bara är scannade i 4K.

Vi borde ha hört om dom är omgjorda. Ett otroligt stort och dyrt jobb för över 10h i 4K. Väldigt låg chans att så är fallet.

I vilket fall blir det inget köp pga priset. 1300kr mot 650kr som Back to Future kostar, och det med exmaterial på den sista boxen men inte på den första.

#11

Postad 08 oktober 2020 - 10:08

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Det var Mangler som nämnde detta högre upp. "Uppdaterat" säger han, så inte omgjort men kanske bättre filter på f.eks Cavetroll eller nått då kan man ju hoppas på.



#12

Postad 08 oktober 2020 - 10:38

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Gött att dom inte längre är låsta till sina gamla 2K masters.

 

Hoppas detta blir vanligare, då de flesta filmer som släpptes under 00 och 10-talet var slutförda i 2K, trots att dom var filmade i 35mm, eller en högre digital upplösning.



#13

Postad 08 oktober 2020 - 12:12

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Men som sagt, en ny scan av 35mm i 4K kommer bli ett stort lyft mot den gamla 20 år gamla 2K mastern.

Stort att dom gjorde detta. Ingen enkel uppgift. Glöm dom färdiga filmerna från 2001-03 med en 2K DI.

Detta är en helt ny konstruktion när dom har fått leta rätt på varenda 35mm ruta i arkiven och bygga ihop filmerna på nytt, tillsammans med en ny scan av effekterna i 4K.

Bara hoppas att effekterna inte sticker ut allt för mycket. Gollum och del bakgrunder plus annat gör verkligen det på blu-ray...

Redigerat av budwhite, 08 oktober 2020 - 12:23.


#14

Postad 08 oktober 2020 - 12:36

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Men som sagt, en ny scan av 35mm i 4K kommer bli ett stort lyft mot den gamla 20 år gamla 2K mastern.

Stort att dom gjorde detta. Ingen enkel uppgift. Glöm dom färdiga filmerna från 2001-03 med en 2K DI.

Detta är en helt ny konstruktion när dom har fått leta rätt på varenda 35mm ruta i arkiven och bygga ihop filmerna på nytt, tillsammans med en ny scan av effekterna i 4K.

Bara hoppas att effekterna inte sticker ut allt för mycket. Gollum och del bakgrunder plus annat gör verkligen det på blu-ray...

Och att de kommer med svensk text...



#15

Postad 08 oktober 2020 - 12:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

a8v3m9cdq1g11.jpg?auto=webp&s=663c9a4f68818695df3292704cbd2cf5009fe717



#16

Postad 08 oktober 2020 - 16:42

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
https://cdon.se/film...9-disc-55227516

Det ser ut som att det blir en svensk utgåva av lotr i alla fall.

#17

Postad 08 oktober 2020 - 16:55

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 107 inlägg
  • 0

https://cdon.se/film...9-disc-55227516

Det ser ut som att det blir en svensk utgåva av lotr i alla fall.

sjukt högt pris, kostar ju 69 euro på Amazon DE. Blir ju nästan det dubbla  på CDON..



#18

Postad 08 oktober 2020 - 17:10

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jag kom ihåg att jag gav 999kr för dvd boxen extended när det begav sig så jag tycker ändå det är okej.

#19

Postad 09 oktober 2020 - 06:17

d-boy
  • d-boy
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0

Ja, för 430:- per film blir det pass för mig. Trist att de lägger sig så oskäligt högt.



#20

Postad 09 oktober 2020 - 06:29

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Ockerpriser. Rösta med plånboken

#21

Postad 09 oktober 2020 - 06:56

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

sjukt högt pris, kostar ju 69 euro på Amazon DE. Blir ju nästan det dubbla  på CDON..

Det är väl bara att beställa från Tyskland? Problem solved.



#22

Postad 09 oktober 2020 - 06:58

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Dock är det ju inte förrän till sommaren den remastrade versionen släpps, vilken ju är hela grejen med nytt inköp av filmerna.

 

"That’s not all, though. In addition to the two 4K UHD trilogy boxsets — which will include both the theatrical and extended versions of all six films — there’s also an Ultimate Collectors Edition with new bonus content and remastered LotR Blu-ray discs that’s due to arrive in summer 2021. So, if you’re desperate you can grab the 4K UHD editions of the films now, or you can wait until next year for the most complete and advanced versions."

 

https://www.theverge...et-availability



#23

Postad 09 oktober 2020 - 07:02

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 107 inlägg
  • 0

Dock är det ju inte förrän till sommaren den remastrade versionen släpps, vilken ju är hela grejen med nytt inköp av filmerna.

 

"That’s not all, though. In addition to the two 4K UHD trilogy boxsets — which will include both the theatrical and extended versions of all six films — there’s also an Ultimate Collectors Edition with new bonus content and remastered LotR Blu-ray discs that’s due to arrive in summer 2021. So, if you’re desperate you can grab the 4K UHD editions of the films now, or you can wait until next year for the most complete and advanced versions."

 

https://www.theverge...et-availability

 

 

Jag läser det där som att till sommaren kommer Remastrade blu-ray diskarna (baserade på de källor som nu används till UHD Blu-rayen).

Dvs "ultimate collectors edition" kommer innehålla både UHD och vanlig Blu-ray med samma nya källa.

 

 

 

Det är väl bara att beställa från Tyskland? Problem solved.


Absolut, men kan fortfarande anmärka/klaga på att CDON's pris är på tok för högt :)


Redigerat av Paganmoon, 09 oktober 2020 - 07:05.


#24

Postad 09 oktober 2020 - 07:15

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Skall bli spännande att läsa någon review på denna utgåvan sen. Det känns verkligen tungt att än en gång lägga massor av pengar på dessa filmer, men å andra sidan älskar jag dem :) Min extendedbox blue ray är ju fortfarande helt som nyöppnad...



#25

Postad 09 oktober 2020 - 20:47

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Ojdå, ny scan och ny CGI. Kan ju bli bra.

 

Eller så blir det en ny T2.



#26

Postad 10 oktober 2020 - 02:56

mangler
  • mangler
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Eller så blir det en ny T2.


Nej. T2 gjordes om i 3D, visades på bio och fick ett 3D Blu-ray släpp. I samnand med det släpptes den även i 4K UHD då de även hade mastern färdig i 2D 4K. Tanken var endast 3D släpp frön början därav brusbehandling osv.
Personligen tycker jag det är synd att inte 4K versionen fick sin bästa behandling men den kommer nog snart igen i en nyutgåva får vi hoppas!

Sagan om Ringen kommer definitivt inte ha samma bekymmer.

#27

Postad 10 oktober 2020 - 23:14

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Hoppas det blir bättre bild än DVD utgåvan jag har hemma. Den fick otroligt fina betyg även när HD DVD släpptes. Dom hade aldrig sett så fin uppskalning från DVD med HD-Xa2



#28

Postad 11 oktober 2020 - 21:28

mangler
  • mangler
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Hoppas det blir bättre bild än DVD utgåvan jag har hemma. Den fick otroligt fina betyg även när HD DVD släpptes. Dom hade aldrig sett så fin uppskalning från DVD med HD-Xa2


Var vill du komma med dessa trollkommentarer?

#29

Postad 11 oktober 2020 - 23:01

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

bara lite nostalgisk ifall någon mindes dom tiderna. Om jag mins rätt var inte BD utgåvan så mycket bättre än DVDn. Sen insikten att man aldrig lär sig och köper om filmer i varje nytt format.. men den är ju given :) 


Redigerat av dealerovski, 12 oktober 2020 - 23:47.


#30

Postad 12 oktober 2020 - 09:38

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Äh jag slog till och gjorde en förbeställning på Discshop. Håller tummarna på att detta blir bra nu.


Redigerat av King Cobra, 12 oktober 2020 - 09:38.


#31

Postad 12 oktober 2020 - 18:06

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
€59 på amason tyskland nu. Blev totalt €65. Ingen frakt men någon slags skatt antar jag

#32

Postad 12 oktober 2020 - 19:22

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Länk till tyska Amazon för denna film frågas! Jag vete sjutton vad jag gör för fel men hittar den inte :-(

#33

Postad 12 oktober 2020 - 19:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Länk till tyska Amazon för denna film frågas! Jag vete sjutton vad jag gör för fel men hittar den inte :-(

https://www.amazon.d...,dvd,197&sr=1-1



#34

Postad 12 oktober 2020 - 22:21

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga, men betalar man alltså 1289-624=665kr för att få svensk text på filmerna?

Mvh/rome

#35

Postad 13 oktober 2020 - 05:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1

Kanske en dum fråga, men betalar man alltså 1289-624=665kr för att få svensk text på filmerna?

Mvh/rome

Det kanske finns svensk text på den tyska men det finns olika skäl förstås.  En del gillar inte Amazon. En del gillar inte att köpa från utlandet. Frakten kan ta väldigt lång tid och vara dyr. Man kanske vill gynna svensk handel. En gång åkte jag på dyr tull från Amazon.de för att produkten skeppades från USA. Det kan upplevas fult med tysk text på asken och i menyerna.
 

Personligen skulle jag nog välja Amazon.de i detta fall. Stor prisskillnad...



#36

Postad 13 oktober 2020 - 07:03

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Såg en press release där det såg ut som att det var samma utgåva i norra europa och uk. Nordisk text, engelsk text, tysk text m.fl.

#37

Postad 13 oktober 2020 - 07:33

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

bara lite nostalgisk ifall någon mindes dom tiderna. Om jag mins rätt var inte BD utgåvan så mycket bättre än DVDn. Sen insikten att man aldrig lär sig och köper om filmer i varje nytt format.. men den är ju given :)

 

Har Blu-ray boxen och det är nog det absolut sämsta jag sett på Blu-ray.

Trodde ärligt talat det var en dvd när jag och sambon skulle se om dem förra året. 
(på många blu-ray förr fick man med en dvd kopia också så trodde jag lagt i fel skiva av misstag men så var inte fallet)

Vi kollade 40 min av första filmen, sen klarade vi inte att se mer.  



#38

Postad 13 oktober 2020 - 07:54

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Har Blu-ray boxen och det är nog det absolut sämsta jag sett på Blu-ray.

Trodde ärligt talat det var en dvd när jag och sambon skulle se om dem förra året. 
(på många blu-ray förr fick man med en dvd kopia också så trodde jag lagt i fel skiva av misstag men så var inte fallet)

Vi kollade 40 min av första filmen, sen klarade vi inte att se mer.  

Den första boxen var riktigt dålig, ffa första filmen. Extendedboxen var mycket bättre på alla sätt men bilden var något grön i färgtonen vilket störde många. Det blir intressant att se om den nya har en annan färgton.



#39

Postad 13 oktober 2020 - 08:17

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Den första boxen var riktigt dålig, ffa första filmen. Extendedboxen var mycket bättre på alla sätt men bilden var något grön i färgtonen vilket störde många. Det blir intressant att se om den nya har en annan färgton.

Jag tycker även extendedboxen är oskarp i många scener. Man funderar på hur de tänkte i öppningscenen när Gandalf kommer på besök. Det ligger ett softnessfilter , det förstår man, men det känns inte 1080p på något sätt. Största problemet upplever jag vara hur det pendlar mellan knivskarpt till DVD skärpa i mellan scenerna, helt utan anledning. Ljudet är grymt bra dock.

Hoppas hoppas verkligen 4k versionen inte har samma problem.



#40

Postad 13 oktober 2020 - 08:20

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
https://shop.warnerb...k-ultra-hd-2001

Svensk text..

Skulle tippa på att det är exakt samma version från tyskland.

#41

Postad 13 oktober 2020 - 08:33

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 107 inlägg
  • 0

https://shop.warnerb...k-ultra-hd-2001

Svensk text..

Skulle tippa på att det är exakt samma version från tyskland.

frågan som är kvar då är bara om det är tysk cover eller engelsk.



#42

Postad 13 oktober 2020 - 09:18

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

4K masters of all of the Lord of the Rings films already exist and our source suggests that a release of them planned for this Summer was dropped in response to both the Covid-19 outbreak and the imminent major anniversary of the first film in Peter Jackson's adaptation of Tolkien's stories. The Hobbit was filmed in high frame rate 5K - so this release will be the closest we've had to the shooting resolution, although 4K UHD Blu-ray doesn't support the higher 48fps rate that the films were shot in. The 4K releases will also not be in 3D as originally shot.

Given we've already had some pretty definitive releases of the films on Blu-ray we don't expect anything huge in terms of additional material to be released in this set other than the improved picture quality and sound that the 4K UHD format offers.



#43

Postad 13 oktober 2020 - 09:43

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 3

Hobbit-filmerna kan jag vara utan...



#44

Postad 13 oktober 2020 - 10:36

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Angående Hobbit och 5K.

Nästan varenda scen har cgi i dom filmerna(det har inte LotR) och dom gjordes i 2K. Så det mesta borde bli från en 2K master, uppskalad till 5K och sedan nerskalad till 4k. Dom få scenerna som inte har cgi borde bli från 5K>4K

Om dom nu inte lägger över 2K filerna på 5K filerna.. typ rotoscope eller liknande. Låter tidskrävande och dyrt och komplicerat men inte omöjligt.

Redigerat av budwhite, 13 oktober 2020 - 10:37.


#45

Postad 13 oktober 2020 - 12:16

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

LOTR och Hobbit-boxen från tyskland kostar tillsammans lika mycket som ena gör här hemma. lol



#46

Postad 13 oktober 2020 - 14:19

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 2
För info beställde jag den och det inkluderade tysk moms samt frakt och det slutade på .

EUR 64,65

#47

Postad 13 oktober 2020 - 14:21

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Hobbit-filmerna kan jag vara utan...

Det kan vi alla

#48

Postad 15 oktober 2020 - 14:17

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Det är värt att klaga. Discshop har sänkt priset till 999 sek.

https://www.discshop...cal_cut/P169632



#49

Postad 15 oktober 2020 - 14:40

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Bra, men inte bra nog

#50

Postad 15 oktober 2020 - 14:44

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Bra, men inte bra nog

 

Lägsta pris som de kan ta för utgåvan pga högt inköpspris.

 

 

Våra inköpare har lyckats förhandla fram ett bättre inköpspris nu. Så denna är nu sänkt till 999 kronor.
Tyvärr kan vi inte sänka den mer.

 

Om du gjort en förbokning på den så har priset justerats automatiskt på den ordern.


Redigerat av Zerox_no1, 15 oktober 2020 - 14:46.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.