Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken är bästa routern enl. er?

87 svar till detta ämne router netgear asus
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus RT-N56U (Routrar) 4 8,23 (183) Inga priser
Asus RT-AC68U (Routrar) 5 7,92 (129) 1 761:-
Netgear Nighthawk R7000 (Routrar) 5 7,07 (71) 2 135:-
Asus RT-AC87U (Routrar) 5 6,73 (58) Inga priser
Asus RT-AC3200 (Routrar) 5 7,95 (20) Inga priser
Asus RT-N56U B1 (Routrar) 1 (0) Inga priser
20 relaterade trådar
Asus RT-AC66U vs Asus RT-AC68U (19 inlägg) 6 år sedan
Utöka mitt wifi (66 inlägg) 6 år sedan
Router för 300kr eller 3000kr,var ska man lägga sig? (72 inlägg) 7 år sedan
Vilken router ska man välja? (2 inlägg) 7 år sedan
Asus ac3200 router (2 inlägg) 8 år sedan
Router med USB-Disk som skall fungera med DLNA! (3 inlägg) 8 år sedan
Asus RT-N66U (177 inlägg) 8 år sedan
R7000 eller AC68u (7 inlägg) 8 år sedan
ASUS RT-AC68U GIGABIT DUALBAND WIRELESS AC ROUTER (31 inlägg) 8 år sedan
Två routers, ett nätverk? (10 inlägg) 8 år sedan
Välja trådlös router... (55 inlägg) 8 år sedan
Olika mätresultat Wifi (0 inlägg) 9 år sedan
Någon som har Asus RT-N56U? (638 inlägg) 9 år sedan
Ladda torrents till WD My Book Live? (6 inlägg) 9 år sedan
Airport extreme v6 eller asus rt-ac68u (21 inlägg) 10 år sedan
HIttar bara nätverksenhet ibland? (0 inlägg) 10 år sedan
Vilken router till bredband 6-8 Mbit/s? (12 inlägg) 11 år sedan
Välja router, Asus RT-N66U,N-56U, AC66U? (15 inlägg) 11 år sedan
anonine och RT-N56U (0 inlägg) 11 år sedan
Total noob behöver optihjälp med upp/ihopkoppling. (3 inlägg) 12 år sedan

#51

Postad 15 mars 2018 - 14:57

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 1
För dom som kan köra OpenWRT/LEDE och kan placera ut APs eller routrar (som APs) på flera
ställen i huset/lägenheten, går det nu att få klienterna att flytta sig runt i hus/lägenhet
utan att streaming etc hackar. Räcker att göra följande tre sättningar under Wireless Security
för respektive WIFI-nät och enhet:

https://i.imgur.com/KiIdlYa.png

Bocka för 802.11r Fast Transition
sätt ett unikt värde för varje enhet i NAS ID
sätt ett gemensamt värde för varje wifi-nät, dvs ett gemensamt för 2.4GHz och dito för 5 GHz i Mobility Domain.

återupprepa på samtliga enheter, se hur snyggt klienterna flyttar sig mellan APerna beroende på
kvalité på signal ;)

Redigerat av frollic, 16 mars 2018 - 07:39.


#52

Postad 15 mars 2018 - 21:50

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Fixat.
Några inställningar jag bör ändra direkt? Välja wifi-kanaler manuellt som vanligt? Eller funkar auto bra?
Jag kör WPA2 personal kryptering över Wifi. Är det ett bra val?
Sen får jag testa om prestandan är bättre nu i helgen.
Något mer att tänka på?

Bifogad fil(er)



#53

Postad 15 mars 2018 - 22:07

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Fixat.

Snyggt jobbat !
 

Några inställningar jag bör ändra direkt? Välja wifi-kanaler manuellt som vanligt?
Eller funkar auto bra?

Jag kör manuellt, men då måste man scanna närområdet och kolla var grannarna ligger med sina,
sen lägga sig där det ser som tommast ut.
Jag använder Wifi Analyzer i min Android-lur för att göra detta.
 

Jag kör WPA2 personal kryptering över Wifi. Är det ett bra val?

AFAIK finns det nog inget bättre just nu, för hemanvändare iaf.
 

Något mer att tänka på?

Kolla om du kan hitta en nyare DD-WRT, den där var nästan exakt 3 år gammal.

Redigerat av frollic, 15 mars 2018 - 22:07.


#54

Postad 15 mars 2018 - 22:25

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Okej, jag har alltid använt wifi-analyzer för att hitta bästa kanal tidigare, så då är det fortfarande det som gäller för att optimera prestandan då.

 

...Hitta nyare DD-WRT. Oj, men hittar jag inte "up-date" någonstans i någon meny. Nybörjare som jag är lyckas jag inte hitta rätt. Eller hur ska jag uppdatera?

 

AFAIK? Kan jag bara byta till det och välja samma lösenord då, eller? Jag menar, alla enheter jag har bör stödja det eller?

Är det mindre resurskrävande, mer säkert, eller vad är fördelen?

 

Mycket intressant att kolla på i alla menyer. Kan bland annat se signalkvalitet för de unika mac-adresserna. Kul! :-)



#55

Postad 15 mars 2018 - 22:34

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

...Hitta nyare DD-WRT. Oj, men hittar jag inte "up-date" någonstans i någon meny.
Nybörjare som jag är lyckas jag inte hitta rätt. Eller hur ska jag uppdatera?

Du får nog leta manuellt hos DD-WRT, tror inte att det finns en check for update-knapp ;)
https://www.dd-wrt.c...oad_firmware.3F
Se bara till att ta FW för rätt version av 6300an.
 

AFAIK?

As Far As I Know
 

Kan jag bara byta till det och välja samma lösenord då, eller?
Jag menar, alla enheter jag har bör stödja det eller?

Du borde nog redan ha kört med det på alla dina enheter, WPA2 personal
har en j-a massa år på nacken.
 

Är det mindre resurskrävande, mer säkert, eller vad är fördelen?

Det är säkrare är WPA, som är knäckt, minus exploiten som hittade i slutet på förra året ;)
https://www.krackattacks.com/
 

Mycket intressant att kolla på i alla menyer. Kan bland annat se
signalkvalitet för de unika mac-adresserna. Kul! :-)

Många konsument-routrar är baserade på Openwrt eller DD-WRT, sen har man
skalat ner funktionaliteten - det blir för avancerat för gemene man, och slängt
på sett egen användargränssnitt ovanpå.

Redigerat av frollic, 15 mars 2018 - 22:36.


#56

Postad 15 mars 2018 - 23:06

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

hmm, det är här AFAIK skulle funnits då eller?Bifogad fil  security.png   230,63K   0 Antal nerladdningar



#57

Postad 16 mars 2018 - 06:08

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

hmm, det är här AFAIK skulle funnits då eller? security.png

Nej, nej, nej... du missuppfattar, AFAIK, är ett talesätt... Som jag skrev tidigare, betyder det ung 'var jag vet' :)

#58

Postad 16 mars 2018 - 06:46

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Aha, "As far as i know", vad trög jag är.
Okej

För dom som kan placera ut APs eller routrar (som APs) på flera ställen i huset/lägenheten, och vill attwifi-klienter ska kunna flytta sig runt i hus/lägenhet utan att streaming etc hackar, räcker det nu medatt i OpenWRT/LEDE göra följande tre sättningar under Wireless Security för respektive WIFI-nät och enhet:https://i.imgur.com/KiIdlYa.pngBocka för 802.11r Fast Transitionsätt ett unikt värde för varje enhet i NAS IDsätt ett gemensamt värde för varje wifi-nät, dvs ett gemensamt för 2.4GHz och dito för 5 GHz i Mobility Domain.återupprepa på samtliga enheter, se hur snyggt klienterna flyttar sig mellan APerna beroende på kvalité på signal ;)

Okej mina menyer ser inte riktigt lika dana ut, kanske för att jag kör en gammal version då.
Jag hittade en "bin-fil" jag trodde skulle vara nyare och laddade upp för att uppdatera, men det var nog samma version eftersom inget hände.
Jag hittar inte de tre inställningar du hänvisar till under samma meny som visas på din screen-shot i alla fall.
Jag ska leta vidare, efter både inställningar och nyare version.
Jag har ju hela helgen på mig.

#59

Postad 16 mars 2018 - 06:51

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Jag skrev iofs openwrt/LEDE, och inte dd-wrt ,)

LEDE har inte lika bra stöd för din routers chipset, därav rekommendationen av DD eller tomato.
https://openwrt.org/...etgear_r6300_v2 - kika på texten vid utropstecknet.

Ska dock formulera om det jag skrev, så det framgår tydligare.

Redigerat av frollic, 16 mars 2018 - 07:47.


#60

Postad 16 mars 2018 - 07:51

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jag skrev iofs openwrt/LEDE, och inte dd-wrt ,)
LEDE har inte lika bra stöd för din routers chipset, därav rekommendationen av DD eller tomato.
Ska dock formulera om det jag skrev, så det framgår tydligare.

Okej, blev lite fel då. Trodde jag hade följt din rekommendation men eftersom jag inte experimenterat med detta tidigare har jag svårt att hålla isär alla begrepp.
Då kanske jag ska känna mig nöjd med att lyckas flasha in ny firmware utan att bricka min router istället.
Om, jag ska se det positivt.
Tack, så här långt för vägledning till nya erfarenheter och förhoppningsvis en något bättre router.

#61

Postad 16 mars 2018 - 08:27

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Fick möjlighet att testa lite nu på morgonen och kan konstatera att skillnaden i prestanda när det kommer till mitt problem kvarstår. (musiken hackar sporadiskt när mina Aries mediaspelare kör synkat).
Får se om jag får tid att flasha om, för att byta till "rätt" firmware i helgen.
Då kanske det går att optimera mer genom att ändra mer specifika inställningar.

#62

Postad 16 mars 2018 - 08:35

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Fick möjlighet att testa lite nu på morgonen och kan konstatera att skillnaden i prestanda när det kommer till mitt problem kvarstår. (musiken hackar sporadiskt när mina Aries mediaspelare kör synkat).
Får se om jag får tid att flasha om, för att byta till "rätt" firmware i helgen.
Då kanske det går att optimera mer genom att ändra mer specifika inställningar.

Vilka nät kör de på ? 2.4 eller 5 GHz ?
Är samtliga kopplade till R6300 ?

Du kan ju kika på lasten i routern medans du spelar, iom att det är LAN-trafik, så har jag verkligen svårt att se
routern vara en flaskhals, utöver bandbreddsmässigt då kanske.
Är det möjligen så att en av dina Aries är "master" och trycker ut ljudet till de andra ? Om så är fallet,
skulle du kunna testa att koppla in master-noden med kabel istf wifi, eller lägga den på 2.4GHz nätet,
och slavarna på 5GHz.

Redigerat av frollic, 16 mars 2018 - 08:42.


#63

Postad 16 mars 2018 - 09:14

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Den ena Ariesen jag har kör jag med kabel, den andra över WiFi 5g. Den kabelanslutna har en ssd installerad internt. Jag har provat att köra omväxlat vilken jag kör som master, med samma dåliga resultat, oavsett.
Har även provat köra från det interna biblioteket på den spelare med ssd-disk installerad. Normalt kör jag från min Kabelanslutna Synology DS216j Nas.
Avståndet mellan router och spelaren som kör trådlöst är cirka 5 meter och ett tak/golv mellan. Såg igår att signalstyrkan visade på runt 50% på den trådlösa spelaren. Har förstått det som att Auralic använder "AirPlay-protokollet" för att komunicera med varandra. Vilket också om jag förstått det rätt innebär att de inte buffrar i samma omfattning, som när jag kör dem var och en för sig.

Redigerat av hampestampe, 16 mars 2018 - 09:16.


#64

Postad 16 mars 2018 - 09:19

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
vore intressant att veta vad som hände om du körde kablat hela vägen....
Jag har fortfarande svårt att se att routern skulle vara en flaskhals, men Airplay-protokollet kanske är extremt krävande.

#65

Postad 16 mars 2018 - 09:34

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Kablat hela vägen har jag provat, inte riktigt samma problem, men det var inte heller bra nog. Det smög sig in knadtrande ljud, då och då via kabeln.
Nästa steg kanske vore att prova helt trådlöst.

#66

Postad 16 mars 2018 - 09:39

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Kablat hela vägen har jag provat, inte riktigt samma problem, men det var inte heller bra nog. Det smög sig in knadtrande ljud, då och då via kabeln.
Nästa steg kanske vore att prova helt trådlöst.

Jag har varit i kontakt med Audio Concept men de har lämnat mig ute i kylan. Det sista de svarat på mail var att jag ska felsöka mitt nätverk.
Sen har jag mailat dem ytterligare ett 20-tal gånger (i god ton) men Robert har helt ignorerat mig och mina frågor. Lite dåligt, när jag handlat Auralic-produkter för runt 50 000:- av honom, även om det är tre år sedan de inhandlades.

#67

Postad 16 mars 2018 - 10:07

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag har varit i kontakt med Audio Concept men de har lämnat mig ute i kylan. Det sista de svarat på mail var att jag
ska felsöka mitt nätverk. Sen har jag mailat dem ytterligare ett 20-tal gånger (i god ton) men Robert har helt
ignorerat mig och mina frågor. Lite dåligt, när jag handlat Auralic-produkter för runt 50 000:- av honom, även om
det är tre år sedan de inhandlades.

Varför går du inte direkt på tillverkaren ... ?

Hur som helst, den diskussionen kan vi hålla utanför denna tråd.

#68

Postad 13 april 2018 - 17:39

Unregistered14799e90
  • Unregistered14799e90
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Nighthawk!! Jag ser på det såhär, alltså utvecklingen går ju inte ALLT för snabbt för routrar (egentligen), så om man faktiskt lägger ut pengarna på en Nighthawk så kommer man ha nice bredband I flera år framöver, för I ärlighetens namn tror jag inte att det kommer hända så mycket dom kommande åren. I alla fall inte tillräckligt mycket för att man ska vara TVUNGEN att skaffa en sån! Så jag skulle satsa Nighthawk! Här kan du läsa mer om den.



#69

Postad 13 april 2018 - 18:07

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 2
Som Takeo konstaterade tidigare i tråden; Netgear, D-Link, Asus m.fl är leksaker i jämförelse med semiproffs-prylar från bl.a Ubiquiti. Gör dig själv en tjänst och titta litet på Unifi AP + gateway. Sjukt stabilt och säkert.

/R
...med UAP AC Pro, UAP AC Lite och USG. På gång att utöka med en UAP AC Mesh för trädgården.

#70

Postad 13 april 2018 - 18:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 2

Som Takeo konstaterade tidigare i tråden; Netgear, D-Link, Asus m.fl är leksaker i jämförelse med semiproffs-prylar från bl.a Ubiquiti. Gör dig själv en tjänst och titta litet på Unifi AP + gateway. Sjukt stabilt och säkert.
/R
...med UAP AC Pro, UAP AC Lite och USG. På gång att utöka med en UAP AC Mesh för trädgården.


Plus 1 på den, Ubiquiti alla dar i veckan om man vill ha en seriös lösning.

#71

Postad 13 april 2018 - 20:07

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Kör Ubiquiti hemma med.

Deras USG3 router, US-8-60W Switch och UAP-AC-PRO som accesspunkt. Det täcker vår 4:a på 109kvm (bara betongväggar) väldigt bra. Men då sitter accesspunkten centralt i lägenheten uppe i taket.

#72

Postad 14 april 2018 - 13:29

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Nighthawk!! Jag ser på det såhär, alltså utvecklingen går ju inte ALLT för snabbt för routrar (egentligen), så om man faktiskt lägger ut pengarna på en Nighthawk så kommer man ha nice bredband I flera år framöver, för I ärlighetens namn tror jag inte att det kommer hända så mycket dom kommande åren. I alla fall inte tillräckligt mycket för att man ska vara TVUNGEN att skaffa en sån! Så jag skulle satsa Nighthawk! Här kan du läsa mer om den.

Det som har börjat hända är 10 Gb/s, så det är nog nästa omställnig för allt-i-ett-lådorna.

Vill man ha ha bra trådlöst väljer man att ha det separat via en eller flera accesspunkter så mna kan placera de optimalt.

Själv har jag en Ubiquiti centralt placerad i huset, har täckning överallt och även ute på tomten .

Redigerat av qahwa, 14 april 2018 - 13:29.


#73

Postad 15 april 2018 - 10:58

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det som har börjat hända är 10 Gb/s, så det är nog nästa omställnig för allt-i-ett-lådorna.


10gbit/s var ? Internet-access ja, men knappast i hemmen, och då inte ens i prosumer-produkterna.

#74

Postad 15 april 2018 - 13:31

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

10gbit/s var ? Internet-access ja, men knappast i hemmen, och då inte ens i prosumer-produkterna.

Och knappast trådlöst...

#75

Postad 15 april 2018 - 15:46

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

10gbit/s var ? Internet-access ja, men knappast i hemmen, och då inte ens i prosumer-produkterna.


Rent krasst gör det mer nytta i hemmet t.ex. till NAS än i internet-access, för det är ju inte mycket som kan (eller behöver) leverera 10 Gbit/s till konsumenterna.
Men det kommer ju nu som glädjesiffror från ISP:er och tillverkarna av allt-i-ett-lådor kommer nog se möjlighet att kunna skriva högre siffror så folk köper de, sen vad throughput är i verkligheten är ju en annan sak.

#76

Postad 15 april 2018 - 15:50

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Och knappast trådlöst...


Förlåt om jag var otydlig, på fysiska nätverksportarna, kommer iof. nog vara lika teoritiska siffror som de trpdlösa de första åren, precis som när de kom med 1 Gbit/s portar med för klen jårdvara för att kunna hantera det.

#77

Postad 15 april 2018 - 18:41

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 2

Rent krasst gör det mer nytta i hemmet t.ex. till NAS än i internet-access,
för det är ju inte mycket som kan (eller behöver) leverera 10 Gbit/s till konsumenterna.

Gäller även NASarna, du ska stömma mycket innan du bottnar en 1Gbit-LAN.

Dessutom kostar den billigast NASen med 10Gbit 4500 SEK, och då är den gissnigsvis
tämligen usel i övrigt (vilket iofs de flesta köpe-NASar är).

#78

Postad 16 april 2018 - 20:50

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Förvisso, men man kan ju bygga en egen NAS och därmed få bättre HW och alla kanske inte använder de till att strömma video eller musik utan har andra krav.

#79

Postad 21 april 2018 - 12:39

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Förvisso, men man kan ju bygga en egen NAS och därmed få bättre HW och alla kanske inte använder de till att strömma video eller musik utan har andra krav.

Jo, jag använder min som san i en iSCSI mot min vmwareserver, samtidigt som den är nas till hushållet...

kanske är jag som är lite nördig...

#80

Postad 21 april 2018 - 15:59

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 1

kanske är jag som är lite nördig...


Lite är nog ett understatement ... ,)

#81

Postad 01 maj 2018 - 15:31

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Lite är nog ett understatement ... ,)

Det tar jag som en komplimang:)

#82

Postad 13 juli 2018 - 22:46

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Beställde en Netgear Nighthawk X10,rätt långt utanför budget men den kändes vettig. Mycket Ram-minne, fyrkärnig processor, några bra omdömen, tung, stor och ska klara många enheter. Hoppas den ska göra jobbet.


Inte så kul.
Har senaste tiden upplevt att X10 tappar wifi/ssid korta stunder flera gånger om dagen, vilket leder till att den förpestar mitt liv. När det händer vid uppspelning av musik startar min streamer om låten.
Att det sedan är 90 dagars support är anmärkningsvärt dåligt.

#83

Postad 14 juli 2018 - 07:12

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Inte så kul.
Har senaste tiden upplevt att X10 tappar wifi/ssid korta stunder flera gånger om dagen, vilket leder till att den förpestar mitt liv. När det händer vid uppspelning av musik startar min streamer om låten.
Att det sedan är 90 dagars support är anmärkningsvärt dåligt.

Släng in dd-wrt på den....

#84

Postad 14 juli 2018 - 07:36

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Släng in dd-wrt på den....

Okej, kanske. Har det någon betydelse för garanti och så, eller är det bara att jag behöver flascha tillbaks till original-firmware om den ska reklameras.
För övrigt noterade jag en del ddos-attacker i min log-fil. En som jag pratade med igår (som jobbar med andra nätverksprodukter på Netgear), menar att Routern kan starta om sig för att få nytt externt ip. (men det räcker väl inte med några sekunder???)
Jag har stängt ner rubbet över natten nu. Får se om ddos-attackerna försvinner.
Ny enhet på garantin ligger nog närmare till hands än att flascha på ny firmware, just nu i alla fall.
Skulle du kunna tänka dig att skumma igenom min log-fil, för att hjälpa mig att bedöma om den är normal/rimlig?

Redigerat av hampestampe, 14 juli 2018 - 07:37.


#85

Postad 14 juli 2018 - 08:35

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Inte så kul.
Har senaste tiden upplevt att X10 tappar wifi/ssid korta stunder flera gånger om dagen, vilket leder till att den förpestar mitt liv. När det händer vid uppspelning av musik startar min streamer om låten.
Att det sedan är 90 dagars support är anmärkningsvärt dåligt.


Jag brukar få hjälpa vänner och bekanta med teknikprylar och har haft många som har samma problem som du beskriver med olika typer av hårdvara. Jag har inte lyckats komma till rätta med det hos en del. Det som jag hittat som gemensam nämnare är att alla har på IP-V 4&6 som publika IP adresser är det någon som vet om det kan vara ett problem? De har som sagt olika hårdvara och även olika internetleverantörer. Någon mer som upplevt samma problem? Verkar funkar bra med kabel med just wifi får korta avbrott i någon form av random mönster.

#86

Postad 14 juli 2018 - 09:00

Unregistered24a8fb9a
  • Unregistered24a8fb9a
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Kör Ubiquiti hemma med.
Deras USG3 router, US-8-60W Switch och UAP-AC-PRO som accesspunkt. Det täcker vår 4:a på 109kvm (bara betongväggar) väldigt bra. Men då sitter accesspunkten centralt i lägenheten uppe i taket.

Kör exakt samma uppsättning här hemma på en villa på 135m2, räcker i hela trädgården också

#87

Postad 14 juli 2018 - 09:15

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Ett utdrag av de senaste händelserna i routerns log:

 

[admin login] from source 192.168.1.10, Saturday, July 14, 2018 08:12:50
[DoS Attack: RST Scan] from source: 13.229.119.214, port 12000, Saturday, July 14, 2018 07:59:34
[admin login] from source 192.168.1.10, Saturday, July 14, 2018 07:55:35
[DoS Attack: SYN/ACK Scan] from source: 45.35.68.122, port 25565, Saturday, July 14, 2018 07:34:19
[DoS Attack: TCP/UDP Chargen] from source: 185.94.111.1, port 34741, Saturday, July 14, 2018 07:33:18
[DoS Attack: SYN/ACK Scan] from source: 103.26.77.81, port 7129, Saturday, July 14, 2018 07:30:15
[DoS Attack: SYN/ACK Scan] from source: 139.99.124.68, port 25565, Saturday, July 14, 2018 07:20:53
[admin login] from source 192.168.1.10, Saturday, July 14, 2018 07:18:27
[DoS Attack: SYN/ACK Scan] from source: 45.35.68.122, port 25565, Saturday, July 14, 2018 07:12:12
[admin login] from source 192.168.1.10, Saturday, July 14, 2018 07:06:11
[DoS Attack: SYN/ACK Scan] from source: 45.35.68.122, port 25565, Saturday, July 14, 2018 06:58:40
 
Är detta normalt?


#88

Postad 14 juli 2018 - 10:50

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ett utdrag av de senaste händelserna i routerns log:
 
[admin login] from source 192.168.1.10, Saturday, July 14, 2018 08:12:50
[DoS Attack: RST Scan] from source: 13.229.119.214, port 12000, Saturday, July 14, 2018 07:59:34
[admin login] from source 192.168.1.10, Saturday, July 14, 2018 07:55:35
[DoS Attack: SYN/ACK Scan] from source: 45.35.68.122, port 25565, Saturday, July 14, 2018 07:34:19
[DoS Attack: TCP/UDP Chargen] from source: 185.94.111.1, port 34741, Saturday, July 14, 2018 07:33:18
[DoS Attack: SYN/ACK Scan] from source: 103.26.77.81, port 7129, Saturday, July 14, 2018 07:30:15
[DoS Attack: SYN/ACK Scan] from source: 139.99.124.68, port 25565, Saturday, July 14, 2018 07:20:53
[admin login] from source 192.168.1.10, Saturday, July 14, 2018 07:18:27
[DoS Attack: SYN/ACK Scan] from source: 45.35.68.122, port 25565, Saturday, July 14, 2018 07:12:12
[admin login] from source 192.168.1.10, Saturday, July 14, 2018 07:06:11
[DoS Attack: SYN/ACK Scan] from source: 45.35.68.122, port 25565, Saturday, July 14, 2018 06:58:40
 
Är detta normalt?

Ja, det sker massa skit ute på nätet mot ens IP. Botar som letar säkerhetsluckor etc ...

Vill du vara helt säker från hoten, stäng av routern, eller iaf dra ut sladden som sitter i WAN-porten ;)

Rörande dd-wrt så kan du alltid flasha tillbaka routern till oroginal mha TFTP
https://kb.netgear.c...uter-using-TFTP

Redigerat av frollic, 14 juli 2018 - 10:56.





Även taggad med router, netgear, asus

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.