Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ikea Bestå utan bakstycke

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 maj 2008 - 08:20

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag funderar på att skaffa en Ikea Bestå. Problemet är att jag skulle behöva ha en öppen baksida. Snackade med Ikea och de sa att man inte får ta bort bakstycket eftersom den skulle ha en stabiliserande funktionalitet. Någon som har erfarenhet av att använda denna möbel utan bakstycke och vet om det påverkar stabiliteten?

Redigerat av anarkisträven, 15 maj 2008 - 08:20.


#2

Postad 15 maj 2008 - 08:35

Unregisteredd295e7f6
  • Unregisteredd295e7f6
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Jag har en bestå med glasdörrar utan att ha monterat baksidan. Jag tycker den verkar stabil. Jag har inte ställt in mina elektronikprylar i den ännu, men jag är inte orolig.

/Thomas

#3

Postad 15 maj 2008 - 08:42

JamesK006
  • JamesK006
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Jag funderar på att skaffa en Ikea Bestå. Problemet är att jag skulle behöva ha en öppen baksida. Snackade med Ikea och de sa att man inte får ta bort bakstycket eftersom den skulle ha en stabiliserande funktionalitet. Någon som har erfarenhet av att använda denna möbel utan bakstycke och vet om det påverkar stabiliteten?


Om det är likadan baksida som på bestå Hylla/ överhylla så tycker jag inte att det kommer att påverka stabiliteten. Sen kan du alltid skära ur en del av baksidan och lämna några cm på kanterna, det har jag gjort med " bestå Hylla/ överhylla " och det fungerar fint.

#4

Postad 15 maj 2008 - 10:28

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Har själv köpt IKEA Bestå. Jag tror stabiliteten försämras ganska mycket utan bakstycke. Men det finns ju sätt att förbättra den, t.ex. montera vinklar av järn i hörnen.

#5

Postad 15 maj 2008 - 11:17

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Jag har en beståhylla som är tre skåpsluckor hög, kanske 200-220cm tagit bort bakstycket vid mitten delen men lämnat i spåren, ganska kraftigt försämrad stabilitet men det kan man ju lösa som någon annan sagt.

#6

Postad 15 maj 2008 - 12:52

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Har själv köpt IKEA Bestå. Jag tror stabiliteten försämras ganska mycket utan bakstycke. Men det finns ju sätt att förbättra den, t.ex. montera vinklar av järn i hörnen.

Är novis på det här området. Hur skulle dessa järn se ut? Typ formade som rätvinkliga trianglar som man skruvar fast i hörnorna eller?

#7

Postad 15 maj 2008 - 14:04

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Jag funderar på att skaffa en Ikea Bestå. Problemet är att jag skulle behöva ha en öppen baksida. Snackade med Ikea och de sa att man inte får ta bort bakstycket eftersom den skulle ha en stabiliserande funktionalitet. Någon som har erfarenhet av att använda denna möbel utan bakstycke och vet om det påverkar stabiliteten?


Köp en Kiruna istället, då har du inte det där problemet + att den är snyggare.

http://www.rgedesign...o...t&Itemid=26

#8

Postad 15 maj 2008 - 14:11

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Några stabiliserings bekymmer har jag då aldrig arit med om. Har kört med 2 olika kombinationer av Bestå bänkar och aldrig har de varit ostabila.
Har till och med kört en bänk med 3 skåp på längden.

Men visst kan man stabilisera upp den om man vill.. Men tror knappast att bakstycket gör någon större skillnad på de mindre bänkarna/skåpen.
jimels skåpå på 200cm kan man ju förstå att den får försämrad stabilitet. Men när det bara är en låg bänk så tror jag knappast du kommer märka av det..

#9

Postad 15 maj 2008 - 14:51

Bigwizzie
  • Bigwizzie
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Sätt inte hela bakstycket. Såga till små trekanter istället och spika fast en i varje hörn. Borde räcka fint. Tänk dig en 15x15 cm kvadrat som du delar på diagonalen. Vet inte om det syns från sidan och bakifrån dock.

#10

Postad 15 maj 2008 - 16:16

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Sätt inte hela bakstycket. Såga till små trekanter istället och spika fast en i varje hörn. Borde räcka fint. Tänk dig en 15x15 cm kvadrat som du delar på diagonalen. Vet inte om det syns från sidan och bakifrån dock.

Om det syns lite gör inget. Vill inte har något bakstycke för att jag ska htpc:n i möbeln och vill ha så god luftcirkulation som möjligt. Hade det inte varit för det så hade det räckt med små hål för sladdarna.

#11

Postad 15 maj 2008 - 16:35

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Jag har 3st bestå överhylla utan bakvägg.. och en av dom har jag iaf klättrat lite på, även stått på den utan märka av några stabilitetsproblem.. iofs väger jag inte så mycket, men runt 65kg väger jag iaf tror jag...
så det tror jag inte du behöver oroa dig över.

tänk dock på att de slits jäkligt lätt, iaf de jag har... i en av hyllorna så har jag några sånna där KASETT lådor med filmer och musik i. och efter att ha bara dragit ur och in en sån en gång, så blir det repor och skit på foliet... så nån vidare kvalite på det sättet är det ju inte.

#12

Postad 16 maj 2008 - 05:17

congolasse
  • congolasse
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Jag har en bestå med glasdörrar utan att ha monterat baksidan. Jag tycker den verkar stabil. Jag har inte ställt in mina elektronikprylar i den ännu, men jag är inte orolig.

/Thomas


Tror åxå att den blir instabil utan bakstycke, du kan väl antingen staga med metallrör (som finns på öppna möbler utan bakstycke) alternativt kan du göra en tunnare ram av tex plywood så får du ett hål baktill och mer stabilitet. Skall nog också byta till en bestå hylla, en sån med tre 60*40 sektioner, halvdörr och ben. Har en Ikea Stockholm nu men inte nöjd med vare sig funktion eller form.

#13

Postad 16 maj 2008 - 08:27

PrOoF
  • PrOoF
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Har bestå utan bakstycke med elektronik i och märker inget att den skulle vara ostabil!!

#14

Postad 29 maj 2008 - 12:27

jier
  • jier
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Har två tvbänkar i beståserien och den ena är utan bakstycke och det känns ingen som helst skillnad på stabiliteten mellan dom. Den som är utan bakstycke är dessutom fullproppad med elektronik plus en 50" plasma som står ovanpå.

#15

Postad 03 juni 2008 - 12:46

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

  • 396 inlägg
  • 0
Köp ett vanligt hyllkors och montera istället för bakstycket. Busenkelt och billigt.

#16

Postad 06 juni 2008 - 13:45

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
behövs inget bakstycke på bänken, skåpen som är lite större är en annan grej men bänken klarar sig fint utan.

#17

Postad 10 juni 2008 - 09:18

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Statusrapport. Beslutade mig för att sätta HTPC:n på möbeln istället och behålla bakstycket. Får mer plats i hyllorna för filmer på så sätt och jag döljer alla sladdar bakom. Men tack för alla svaren. :)

#18

Postad 23 augusti 2008 - 13:23

escapade
  • escapade
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Lyckas man montera Bestå utan bakstycke så att lådorna fortfarande är 90 grader i hörnen så bör det inte vara några problem. Tyvärr har inte jag fått till det. Har tagit bort ett bakstycke på en av sektionera (40*60) Allt är monterat direkt på vägg, vilket leder till att allt bli tillräckligt snett för att få till luckorna.

Har funderat på det där medjärnkors och hörnbitar. Det får ju inte bygga ut så jag inte vill ha glapp mellan vägg och skåp...

#19

Postad 12 juli 2009 - 00:43

Unregisteredf42c246a
  • Unregisteredf42c246a
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Jag har min stereo i Bestå 60 cm utan bakstycke. Den är ganska vinglig.
Det där med hyllkors låter väldigt vettigt. Någon som vet var man kan köpa/beställa ett sådant ?

#20

Postad 12 juli 2009 - 10:53

Unregisteredf42c246a
  • Unregisteredf42c246a
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Efter lite efterforskning kom jag fram till att det inte heter hyllkors utan krysstag.
Finns bl.a. på IKEA.

#21

Postad 12 juli 2009 - 12:17

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

  • 396 inlägg
  • 0

Efter lite efterforskning kom jag fram till att det inte heter hyllkors utan krysstag.
Finns bl.a. på IKEA.


Då lärde man sig nåt nytt :-D

#22

Postad 23 augusti 2009 - 12:29

MORD
  • MORD
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa denna tv bänk, men min htpc inkl kablar är ca 55cm djup, tror ni det kommer gå?

Är det enkelt att göra de 3 hyllorna till 2? Och få in htpcn och förstärkaren där

#23

Postad 18 oktober 2009 - 13:04

Unregisteredc9cc389a
  • Unregisteredc9cc389a
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
jag kör också en ikea bestå serie som jag plockat ihop själv, jag har inte heller bakstycke eftersom jag har luckor på måste ggrejerna få luft någonstans ifrån, funkar bra!

mina bestå delar är dessvärre inte som den du tänkt dig utan bakstycket har ingen bärande funktion.
du kanske ska satsta på mina bestå delar istället om de annars kunde skapa probelm :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.