Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skärpedjup - ljusstyrka - brännvidd?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 augusti 2008 - 17:09

Unregistered61773f07
  • Unregistered61773f07
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Om vi antar ett fall där vi har 2st fasta gluggar, båda på 50mm men en med 2,8 som största bländare och en med 1,4. Vi tar kort med dessa, samma inställningar på slutartid, iso, bländare m.m.

Kommer det faktiskta skärpedjupet var det samma på båda bilderna och kommer exponeringen bli den samma?

Anledningen till att jag funderar på detta är för man tittar gärna på hur stor största bländaren är på optiken men som nybörjare har jag ingen aning om i vilken utsträckning det faktiskt påverkar och om det är jämförbart rätt av mellan olika objektiv. Jag har insett att en bländare som är större än 4 sällan är användbar men samtidigt vill man att optiken är ljusstark så man får en hyffsat kort slutartid.

#2

Postad 10 augusti 2008 - 17:24

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Om vi antar ett fall där vi har 2st fasta gluggar, båda på 50mm men en med 2,8 som största bländare och en med 1,4. Vi tar kort med dessa, samma inställningar på slutartid, iso, bländare m.m.

Kommer det faktiskta skärpedjupet var det samma på båda bilderna och kommer exponeringen bli den samma?

Anledningen till att jag funderar på detta är för man tittar gärna på hur stor största bländaren är på optiken men som nybörjare har jag ingen aning om i vilken utsträckning det faktiskt påverkar och om det är jämförbart rätt av mellan olika objektiv. Jag har insett att en bländare som är större än 4 sällan är användbar men samtidigt vill man att optiken är ljusstark så man får en hyffsat kort slutartid.


Om jag förstår frågan rätt så är svaret som lyder:

Likadan optik med olika största bländare nerbländade till samma bländaröppning ger samma skärpedjup.
Det du tjänar på att ha optik med större största bländare är möjlighet att ha bilder i sämre ljus samt eventuellt bättre bilder vid samma bländare som ljussvagare optik. Dvs optik med största bländare 2.8 kan prestera bättre än motsvarande optik med största bländare 4, förutsatt att den förstnämnda bländas ner till 4. De flesta objektiv presterar bättre när man bländar ner ett steg eller två från dess maximala bländaröppning

Optik med minsta bländare över 4 kan absolut vara användbar, men i mycket mindre utsträckning. Fotograferar du utomhus i solsken kan det vara svårt att använda stora bländare. Min 50/1,7 kan jag t.ex. ibland inte använda på sommaren med full bländaröppning eftersom min kamera inte kan ha snabbare slutare än 1/8000. För att få så kort skärpedjup som möjligt då kan man behöva använda ett gråfilter.

#3

Postad 10 augusti 2008 - 17:35

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Snabbt svar på frågan B) vad som avgör skärpedjupet är bländare, brännvid och avstånd, lägsta bländare eller högsta bländare spelar ingen roll

Redigerat av Unregistered0b884712, 10 augusti 2008 - 17:37.


#4

Postad 10 augusti 2008 - 17:55

Unregistered61773f07
  • Unregistered61773f07
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Slutsatsen är alltså att bländaren är jämförbar rätt av m.a.p på skärpedjup och ljusstyrka. Givetvis presterar olika objektiv olika bra så på vissa (som mitt zoomobjektiv) så är inte 2,8 användbart eftersom det ger såpass oskarpa bilder rent generellt. På min fasta 50mm/2,5 så fungerar 2,8 bättre fast även den mår bra av mindre öppning.

Av den länken drar jag även slutsatsen att med mindre brännvidd får man ett större skärpedjup vid samma avstånd till det man tar kort på. Givetvis tar man kort på "mer" saker med den mindre brännvidden men det är intressant för mig som nybörjare att förstå hur allt hänger ihop.

Tack för bra svar.

(Jag insåg även precis det fina med RAW, provade att ta lite kort och justera exponering m.m.)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.