Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Riktig duk vs "mdf-duk"

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 augusti 2003 - 19:35

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Inför ett projektorköp är ju dukfrågan oundviklig. Har läst en massa trådar om val av dukar och även en hög trådar som behandlar gör-det-själv dukar. Alternativet att köpa en mdf-skiva och måla i "rätt" färg känns ju lockande. Den ekonomiska fördelen är uppenbar, men man slipper ju även bekymret med dukar som blir vågiga med tiden. Jag har inte funnit nåt svar på hur en mdf-lösning egentligen står sig mot en riktig duk. Är det bara en fattigmanslösning där man kompromissar med bildkvalitén, eller är det ett likvärdigt alternativ till en riktig duk?

Vore intressant att höra synpunkter från någon som har erfarenhet av BÅDA alternativen, och då gärna med samma projektor!

#2

Postad 25 augusti 2003 - 20:24

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Jag skulle nog säga att om du får till en perfekt målad MDF så är det väligt nära en normal duk. Det svåra är ju att få ett extremt slätt å jämt lager färg som täcker bra och är utan spår av pensel eller rollerdrag. Personligen skulle jag nog rekomendera att köpa riktig duk på rulle och sätta på ram själv...då kan du få en komplett duk för under 2000kr som håller extremt bra kvalitet.

#3

Postad 26 augusti 2003 - 13:18

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Du kanske har sett länken redan, jag har några screenshots där jag jämför duk med målad vägg (masonit). Klicka på fliken hembio

#4

Postad 26 augusti 2003 - 15:51

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Tack för det TobbeOsterberg! Av dina screenshots att döma kan man ju inte se nån skillnad melaln vägg och duk. Men det kanske är annorlunda i verkligheten. Hur upplever du själv skillnaden?

Som Obi-Wan också påpekar så är det väl avgörande om man lyckas få en riktig slät yta på en gör-det-själv duk. Spraymålning är kanske att föredra.

#5

Postad 26 augusti 2003 - 15:53

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
TobbbeOsterberg ---> Ok, nu hittade jag tråden du hänvisar till!
Läser vidare i den...

#6

Postad 26 augusti 2003 - 17:15

Unregistered1eaa5478
  • Unregistered1eaa5478
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
Lite OT:

TobbeOsterberg:

Vad använder du för program för att skapa 3D bilderna av ditt hus?

Tackar pa förhand!

#7

Postad 26 augusti 2003 - 18:18

Unregistered89018446
  • Unregistered89018446
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Tobbe: Snygg Hembio du har, ser jäkligt maffigt ut på de screenshotsen. Vilken tum?, är det fortfarande 120" ? (låter stort).

Vid första ögonkastet ser det helt lika ut, men jag tycker ändå duken har bättre färgåtergivning(ser mer "saturated", vad heter det på Svenska?, alltså mer lyster i färgerna. Även svärtan tycker jag ser ut att skilja på ANSI kontrasten som SVT visar)

Det är säkert kameran ni fotar med som avbildar verkligheten fel, men jag tycker det är lite jämmnhets (uniform) problem på testbilden på högersida då du projjar mot skivan?

"tog" dina bilder, och gjorde några jämförelser. Som sagt det är nog hur fotografen står och infallande ljus osv som påverkar mest vid skillanden. Men om man kopierar bildern och förstorar dem i phtoshop eller dyl, ser man rätt tydlig skilland i färgmättnaden i gul och röd (längst ner på SVT bilden) samt svärtan på ANSI kontrasten(längst ut på remsan av små gråa fyrkanter)

http://f1.pg.photos....oo.com/&.view=t

Iaf, bra jobbat. Man lär inte sakna något om man inte gör A/B jämförelse. Men sätter man upp en duk med rätt gain och optisk behandlad så kanske det bli skilland. Vad vet jag.

Är det 3D studio MAX du arbetar i ?
Såg nästan ut som CATIA eller nåt :angry:

Updat: även om man förstorar upp dem (bilderna) i något fotoediteringsprog. ser man att det är mer brus i färgerna på skivan än duken, är det för den inte är lika plan.

Redigerat av Unregistered89018446, 26 augusti 2003 - 19:02.


#8

Postad 26 augusti 2003 - 19:10

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
3D Studio Max är det. Ett suveränt program, men det tar ett par hundra timmar innan man fattar vad man håller på med. Catia, vad är det? Kan mycket lite om 3D, har bara använt 3dmax.

Visst är det lite bättre kontrast i bilden när man använder duken. Den sväljer inte lika mycket ljus som väggen, detta utan att svärtan blir sämre. Men skillnaden är så pytteliten att man verkligen inte bryr sig om det. Duken, som är en 120" 4:3-duk har dessutom en tendens till att bli vågig. Kan ju tillägga att jag bara rollat på vanlig matt takfärg med en vanlig roller, i ett skikt. Tittar man nära ser man fortfarande färgen väggen hade tidigare. Det jag la ner lite möda på var att få ramen rak. Med det vill jag säga att man definitivt kan få bättre resultat än så här om man lägger ner lite jobb och lusläser DIY-mästarnas trådar här och på DVDForum.

Väggskärmen är 320 cm bred, det blir om jag har räknat rätt 145 tum i 16:9! När vi kör i 4:3 så blir det fortfarande 120". Samma storlek som vi hade tidigare. Skillnaden är att nu blir bilden bredare när man ska se film, istället för smalare, precis som det ska vara.

#9

Postad 26 augusti 2003 - 19:42

Unregistered89018446
  • Unregistered89018446
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
åkaj, det förklarar ju lite.
jösses 145 tum i 16:9! :angry: <- varning på de storlekarna

"Kan mycket lite om 3D, har bara använt 3dmax"

haha..näe, det tycker jag inte från de bilder du lagt ut, de rokkar ju. CATIA är liksom mång andra mer ingenjörs inriktade program såsom Pro Enginner eller
I-DEAS.

Kan integreas i många mekanik projekt för beräkning, även aerodynmik flödes simuelringar osv....göööör kul :D

Kunde inte hålla mig för skratt, när jag såg en av bilderna. Folk har i år kämpat för att få regnbågsproblmet med DLP på foto, men ständigt misslyckats. Här är ju svaret, en simulering med hjälp av *tro det eller ej* PLV Z1 :D

http://falo.no-ip.or...es/hembio21.jpg

Looking good tobbe, keep it up !

#10

Postad 26 augusti 2003 - 19:49

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Jag kommenterade lite i den andra tråden - men som sagt, en mycket fin hembio :angry:

mvh

/Pär

#11

Postad 26 augusti 2003 - 20:14

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
En målad du, rätt gjord med t ex glans 2, är lika bra som en vanlig duk med gain 1...
Dock slipper du alla förhatliga bucklor/vågigheter med en skiva! :angry:

En duk med gain, om man behöver det, är ju en helt annan sak...

/Stefan

#12

Postad 26 augusti 2003 - 20:23

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Perra1: Tack, tror jag... Hembion består just nu bara av några sköna fåtöljer och en målad vägg i en fd postlokal. Men storleken på "duken" förlåter liksom alla brister i övrigt.

Aero: Tar man en screenshot på en regnbåge så blir det *surprise* en regnbågseffekt... :angry: Off topic: Om 3d så har en polare som pluggat till maskiningenjör snackat en del om olika proffsredskap som Pro Engineer. På universitetet var tydligen 3d studio max annars ganska populärt för rena presentationsprylar, tex animeringar av objekt som man då importerat från andra program.

#13

Postad 24 september 2008 - 14:50

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Väcker en gammal tråd till liv igen...

Om jag fattar tråden korrekt så är det alltså inga märkbara skillnader i bildkvalité mellan en "riktig duk" och en målad mdf-skiva (under förutsättningen att man målar noggrant).

Jag kan få tag på en skiva som är industri målad med sen superfin yta på som jag funderar att ha som duk. Enda orosmoln som jag har är att den vita färgen på skivan är lite svagt krämfärgad. Finns ju många nyanser på vitt. Den ser vit ut. Fast lägger man ett vanligt A4 på den, så ser A4:t blå/gråare ut än skivan, fast samtidigt så är det väl inget som säger att färgen på ett vanligt A4 är 100% korrekt vitt.

Är det ett vettigt alternativ till en vanlig duk eller en hemma målad MDF?

/ZooZ

#14

Postad 01 oktober 2008 - 09:53

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Ingen som har nåt svar på detta?

Eller som jämfört en vanlig duk med en målad mdf och jämfört bildskillnaden (inte priset).

Mvh ZooZ

#15

Postad 06 oktober 2008 - 18:19

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Köp en 90"+ på Kjell & C:O för 990,- och uppåt, rullduk, eldriven - tycker du inte om den, eller när den blir vågig - klipp ut och klistra på en mdf - Klart.
Blir inte mycket dyrare, mycket enklare och blir säkert bättre än i många fall.

#16

Postad 07 oktober 2008 - 09:03

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Jag vet inte riktigt om det svarar på frågan.

Blir bildkvalitén i sig sämre på en målad mdf än på en riktig duk?

Mvh ZooZ

#17

Postad 08 oktober 2008 - 01:42

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Ojdå, jag hade en målad mdf innan denna, tillfälligtvis - och ja, bilden är bättre nu.
Det finns ju risk för oönskade effekter om man målar också, reflektioner, olika texturer osv, så jag skulle nog isf gå på en duk som denna även om jag ville ha en målad på mdf. Att spänna denna duk på en ram eller mdf är inte dyrt och blir nog rätt bra även det.

I övrigt tror jag det finns 10+ trådar i ämnet om du söker med sök-funktionen.

#18

Postad 08 oktober 2008 - 07:12

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Jo, det finns MASSOR av trådar med om hur man ska måla MDF o montera osv. Men jag är främst intresserad av bildkvalitén.

Jag har ju som jag sade tidigare tillgång till en vit skiva som kallas för HPL som har en superfin yta, så jag är inte rädd för just det du säger om struktur. Dock går färgen lite svagt åt kräm/gult, vilket jag inte vet om det kommer att påverka bilden.

Mvh ZooZ

Ps. Syftar du på Mega-Lo-Mania med ditt namn? Grymt spel...

#19

Postad 08 oktober 2008 - 07:40

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Jag har ju som jag sade tidigare tillgång till en vit skiva som kallas för HPL som har en superfin yta, så jag är inte rädd för just det du säger om struktur. Dock går färgen lite svagt åt kräm/gult, vilket jag inte vet om det kommer att påverka bilden.

Jag kan inte hjälpa dig med jämförelsen mellan MDF och "vanlig" duk. Har bara kört Tupplur (OK i färg, men buktar sig) för att sedan köra en MDF sprutmålad med Sober 0500 Matt 07. Det funkar fint! Men jag håller på att bygga en ramspänd 136", med Persiennbutikens Cinema Pro-duk. Hoppas den blir bra...

Men, det jag kan säga är att färgen påverkar självklart din bild. Har du en svag cremefärg så kommer hela bilden självklart bli lite cremefärgad. Frågan är däremot om du kommer märka/störa dig på det? Du kanske kan få din skiva sprutmålad med en mer neutral färg?

En fråga jag har om HPL skivan är, är den tillräckligt matt så du inte får reflexer?

#20

Postad 08 oktober 2008 - 07:45

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Men, det jag kan säga är att färgen påverkar självklart din bild. Har du en svag cremefärg så kommer hela bilden självklart bli lite cremefärgad. Frågan är däremot om du kommer märka/störa dig på det? Du kanske kan få din skiva sprutmålad med en mer neutral färg?

En fråga jag har om HPL skivan är, är den tillräckligt matt så du inte får reflexer?


Det är sant... När man bara tittar på HPL-skivan så är den vit, men lägger man den på ett A4, så ser man att A4:at är mer blå-grått än HPL-skivan. Å andra sidan så är det ju inget som säger att just A4:at är 100% korrekt vitt.

Svårt att säga om den är tillräckligt matt, A4:at är ju mattare. Så lite glansig är den nog, kanske förstör bilden helt.

Mvh ZooZ

#21

Postad 08 oktober 2008 - 08:06

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Det är sant... När man bara tittar på HPL-skivan så är den vit, men lägger man den på ett A4, så ser man att A4:at är mer blå-grått än HPL-skivan. Å andra sidan så är det ju inget som säger att just A4:at är 100% korrekt vitt.

Svårt att säga om den är tillräckligt matt, A4:at är ju mattare. Så lite glansig är den nog, kanske förstör bilden helt.
Mvh ZooZ

Du kan kanske ta en bit HPL och testa hemma eller hos någon som har projektor? För har du glans i den blir det problem. Vad gäller vithet hos A4-papper så innehåller de ofta optiskt vitmedel som gör dem väldigt kalla i sin vithet, nästan blå.

#22

Postad 08 oktober 2008 - 08:09

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Du kan kanske ta en bit HPL och testa hemma eller hos någon som har projektor? För har du glans i den blir det problem. Vad gäller vithet hos A4-papper så innehåller de ofta optiskt vitmedel som gör dem väldigt kalla i sin vithet, nästan blå.


Ska försöka prova det.

Stämmer nog bra angående A4 pappret, men ska en optimal duk vara åt A4 hållet eller ska den vara lite mindre blå?

/Mvh ZooZ

#23

Postad 08 oktober 2008 - 08:23

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Ska försöka prova det.

Stämmer nog bra angående A4 pappret, men ska en optimal duk vara åt A4 hållet eller ska den vara lite mindre blå?

/Mvh ZooZ

Jag kan inte säga generellt hur en optimal duk bör vara, men jag själv skulle nog i första hand hitta en som är helt neutral. Om den sedan är helt vit eller åt det grå hållet så skulle det inte göra så mycket. Bara den är färgneutral/neutralgrå, så den inte drar åt någon kulör. Så jag skulle nog säga att en duk inte bör dra åt blått.

#24

Postad 15 oktober 2008 - 01:53

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

Jo, det finns MASSOR av trådar med om hur man ska måla MDF o montera osv. Men jag är främst intresserad av bildkvalitén.

Jag har ju som jag sade tidigare tillgång till en vit skiva som kallas för HPL som har en superfin yta, så jag är inte rädd för just det du säger om struktur. Dock går färgen lite svagt åt kräm/gult, vilket jag inte vet om det kommer att påverka bilden.

Mvh ZooZ

Ps. Syftar du på Mega-Lo-Mania med ditt namn? Grymt spel...


EDIT: Alltså, en riktig duk är ju inte heller superfin i strukturen, huvudsaken är att den är jämn. Men färgen kommer nog påverka åt något håll, frågan är hur mycket och på vilket sätt. Det är bara att testa först eller att handla färg, spruta (eller liknande) och sen testa därefter. Det går ju att få toppenbra om färgen och nyansen är rätt. Du blir säkert nöjd.

hehe en ordlek, egentligen betyder ju megalomania "storhetsvansinne", och då ville jag vara lite skoj och göra mig själv till storhetsvansinnighets-karlen! *jihoo* men lång historia kort, jag kommer ihåg spelet, namnet osv.
Det var säkert därför jag valde att spåna på saken alls. Klämmiga namn suger sig fast i minnet hehe...

Redigerat av Unregisteredb38af287, 15 oktober 2008 - 09:24.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.