Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Två frågor om Company of Heroes 2

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 september 2016 - 07:56

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hej! Har köpt detta spelet (Ardenner assault) och tycker det är över lag bra, men har några frågor om spelets mekanik som jag hoppas någon kan svara på:

 

1) Company strength.

Detta är en märklig företeelse. Efter ett tag i spelet börjar mina tre kompaniers "company strength" att minska då man råkar på en och annan förlust och måste göra withdraw eller blir defeat. Vinner jag en strid får jag dock en liten pott med poäng jag kan använda för att förstärka mina kompanier. Till slut om det har gått dåligt har jag kanske ett kompani kvar med kanske 1% strength kvar. Börjar jag då spela en bana kan kan jag bygga hur många enheter som hest (max 100) men så fort en endaste enhet förolyckas kommer meddelandet "your company strength is depleted, you can no longer build units". Min fundering är, varför kan jag "bygga" max 100 enheter utan problem, men sen när en endaste av dessa blir ihjälskjuten så är denna möjlighet förbrukad?

 

 

2) Varför måste jag "forska" fram bar, bazooka och handgranat varje gång (visst man kan uppgradera så dessa är färdiga varje gång). Det känns helt ologiskt. Enkla svaret är givetvis "för att spelet är designat så". Det hade väl varit bättre att ha någon sorts "management"-vy innan varje ny omgång där jag kan fördela mitt vapenförråd till respektive kompanier. Och tillgången på vapen styrs av vilka områden jag erövrat, hur försörjningslinjerna är samt hur mycket tyskt materiel jag erövrat. Nu blir det "reset" varje gång. Erövrar jag en king tiger på en bana försvinner den direkt efter. Istället borde den ingått i min arsenal om jag säg har tillräckligt med "maintenance points" för att kunna ta hand om den eller något.  Strategihanteringen i spelet lämnar mycket övrigt att önska. Känns väldigt begränsad och stel.

 

2) Handgranatshanteringen är ju bara för klumpig och konstig, nuff said. Och detta med obegränsad ammo coh att jag själv måste välja spräng- eller pansargranater känns märkligt. Det borde väl enheten själv kunna avgöra beroende på mål. Denna detaljstyrning är underlig. Sen går det nästan aldrig att göra bakhåll, dvs att ge truppen ordern "hide", dvs de gömmer sig och skjuter inte och låter tysken passera. Ofta bästa sättet att besegra tyskt pansar med pansarskott bakifrån då det sällan ges möjlighet att "forska fram" amerikanska tanks (förutom stuart då).

 

3) Har spelat spelet ganska länge och testat många olika strategier, och märker att på slutet är det extremt svårt att vinna. Dels för att mina kompanier blir mer och mer utmattade och att det räcker med en bana där det går åt skogen, ofta pga skriptade händelser där det på en bana utan pansar helt plötsligt dundrar in tre st panther-tanks utan förvarning på en bana som tidigare enbart bjudit på lättare motstånd. Verklighetstroget visst, men ofta finns det inte resurser som tillåter både ett effektivt infanteri och ett pansarvärn som kan motstå en sån attack. Defeat brukar vara en given utgång, och man vet aldrig när det inträffar.  Sen när man utplånar en tysk enhet förstärker dess överlevande befintliga enheter, vilket resulterar i att tyskarnas enheter på kartan blir starkare och starkare, medans mina blir svagare och svagare. På vissa banor med mycket motstånd, t.ex. den där det högst upp på en bana står en konvoj och lastar om som man ska utplåna är det ett veritabelt blodbad att ta sig fram, alla vägar är avspärrade och jag har inte tid eller resurser att forska fram granatkastare eller haubitsar som hade varit det naturliga då banan går på tid och man måste snabba sig innan konvojen åker iväg. Den är dessutom bevakad av tungt pansar, minst 5 st panzer eller panthers. och några puma samt pansarvärn och infanteri. En av de svåraste banorna och den brukar käka rejält med resurser då jag inte har hittat något sätt jag kan med kontrollerad framryckning kan erövra kartan och ha tillräckligt med resurser för att utplåna själva konvojen. Ofta har tyskarna bra med enheter redan från början medan det jag har är mest skräp. Om de tidigt rullar in mortar trucks mot mina luftburna trupper kan det bli jobbigt ;) Det brukar krävas 3-4 riflegrupper med bazooka för att kunna utplåna denna, då tyskarna ofta försvarar dem med infanteri.

 

Det är med blandade känslor jag fortsätter spela detta spel. Det är kul men strategidelen är alldeles för begränsad tycker jag, speciellt detta med hur resurser hanteras. Att behöva "bygga" enheter känns väldigt märkligt rent allmänt, man har väl de enheterna man har och får eventuellt förstärkningar då och då. Känns som ett onödigt element som man kunde strunta i. Gillar inte heller de banor med "uppdrag" då de inte känns anpassade för denna typ av spel, t.ex. banan med konvojen. Att göra ett störtanfall mot en kraftigt försvarad ställning känns vansinnigt, bättre med flygbombning, smyganfall med kommandosoldater, eller att slå ut konvojen med ett bakhåll.

 

Nån med lite tips på hur man kan bemästra detta spel? På de banor där man kan spela strategiskt och använda taktik är det inga som helst problem, problemet är på de banor där man blir "tvingad" att offra sina enheter eller blir överkörd av en inskriptad pansarkår i sista stund och knappt har enheter kvar att försvara sig. Det är väl lite av spelets utmaning och ardernneroffensiven var en hård prövning för jänkarna, men spelet tycker jag gör det mer utmanande än vad det borde vara, då jag som spelare saknar mer eller mindre allt strategiskt beslutsfattande. Det spelar sällan roll vilken stad eller territorium jag erövrar. Jag får mina 24 poäng, thats it.

 

Tacka vet jag Close Combat ;)

 

/S

 

 



#2

Postad 19 september 2016 - 21:40

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0

Det låter absolut som att dina föreställningar om vad spelet ska vara spökar lite. Du vänjer dig vid mekanik. Varje nytt uppdrag är från scratch så att säga. Detta just för att man ska kunna ändra taktik om man vill.

 

När det gäller depletion av förstärkningar i Ardennes Assault så gäller det att inte gödsla med trupper som man gör i Red Alert eller Starcraft. Du har bara en viss mängd förstärkningar som du ser och har inte råda att ta för stora förluster. De Requisition Points som du får efter varje uppdrag kan ju användas till att fylla på förstärkningar och jag föreslår att du gör detta först och använde dessa till att köpa abilities i andra hand.

 

Om du vill få guld i kampanjen och därmed belönad med samtliga skins (light, medium, heavy) så bör du knappt köpa abilities alls. Oanvända Requisition Points är en jättestor faktor vid poängräkningen på slutet. Om du får silver får du bara light, medium skins och för brons bara light. Så satsa på att

 

- stå i skydd

- spara requisition Points

- använd requisition Points främst för reinforcements mellan uppdrag

 

Lycka till, CoH2 är ett helt fantasiskt spel, det jag spelar mest av allt. Och ardennes Assault är en kul kampanj tycker jag. Det tar f ö lång tid att bli bra i CoH2. Så om du blir smiskad online en del så tappa inte sugen utan ta det som en lärdom :)

 

Härdagen var jag rankad 188 i världen i Wehrmacht random 3v3 :D :D

I det mesta är jag dock rankad runt 1000-3000 för jag spelar alla lag hellre än att nöta samma. Men folk är olika.

 

För övrigt vill jag tipsa om några ovärderliga sidor:

 

https://www.coh2.org/                                 Fansite med strategiguider, mycket diskussioner och allt möjligt bra

https://community.companyofheroes.com/   Officiella forumet

http://stat.coh2.hu/                                     Statistik för enheterna


Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 19 september 2016 - 21:53.


#3

Postad 22 september 2016 - 11:49

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0

Gillar inte heller de banor med "uppdrag" då de inte känns anpassade för denna typ av spel, t.ex. banan med konvojen. Att göra ett störtanfall mot en kraftigt försvarad ställning känns vansinnigt, bättre med flygbombning, smyganfall med kommandosoldater, eller att slå ut konvojen med ett bakhåll.

 

Det här är ett exempel på spökande inställning ;). I andra världskriget regnade det hjälmar och material från de som luftlandsattes och de som inte fastnade i träd fick samla ihop sig och slåss så gott de kunde. I en stad var det 16 st (tror jag det var) soldater som höll den första försvarslinjen mot 500 tyska fallskärmsjägare. Det hade väl varit bättre om de hade understöd, stridsfordon om fler ....  Jo det hade det varit, men nu såg situationen ut så. Det var kaos emellanåt. Krig är kaos.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.