Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fundering om DAC

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 september 2017 - 08:43

Robiban
  • Robiban
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag har idag en stereoförstärkare med både för- och slutsteg i. Jag vill köpa en DAC till så jag kan använda min sonos connect och spela musik från.

 

Mina fundering är då om DAC'ar också har någon typ av försteg inbyggt eller om de bara är signalomvandlare?

 

Jag vill att Sonos / DAC påverkar ljudbilden så lite som möjligt, hur ska jag koppla då? Har analoga XLR på förstärkaren.

 

 

Tack!



#2

Postad 30 september 2017 - 09:22

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Det finns Dacar med volymkontroll/förstegsfunktion och utan. Du vill styra volymen med förstärkarens fjärr, och då klarar du dig med en Dac utan volymkontroll.

Du behöver alltså en Dac med balanserade utgångar (XLR) och antingen Coax eller optisk ingång, det är vanligt att båda ingångarna finns på en Dac.



#3

Postad 30 september 2017 - 09:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ser ut som Sonos Connect har coax digital ugång vilket oftast sägs vara bättre än opto.

koppla denna till motsvarande ingång på den DAC du köper, vill du utnyttja XLR på förstärkaren så köper du en DAC som har XLR utgång.
Finns DAC ar som har förstegsfunktion av olika kvalité och dem som bara har fasta utgångar, man får det man köper så att säga.

Stirra dig inte blind på vilka dac-komponenter som används då det finns mer av betydelse på insidan i en dac.


Redigerat av Blåtand, 30 september 2017 - 09:28.


#4

Postad 30 september 2017 - 09:25

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Men om du tycker att Dacen i Sonos duger, och inte har RCA i din förstärkare finns det ju adapter RCA-XLR



#5

Postad 30 september 2017 - 09:34

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Det finns DAC med digitalt försteg.
Själv har jag en dac med möjlighet för volymjustering, en funktion jag inte använder, då jag istället justerar volymen med mitt fina analoga försteg.
Hur man väljer att göra, beror på. Analogt är ofta bättre, men inte alltid.
Jag antar att den enda digitalutgång din Sonos har är väl en optisk toslink. Den kopplar du till en dac.
Eftersom du har möjlighet att köra XLR mellan dac och förstärkare hade jag övervägt det som förstahandsalternativ.
Dock hade jag börjat med att leta upp en passande dac.
Exakt vad har du för grejer i övrigt?

#6

Postad 30 september 2017 - 09:42

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Ser ut som Sonos Connect har coax digital ugång vilket oftast sägs vara bättre än opto.
koppla denna till motsvarande ingång på den DAC du köper, vill du utnyttja XLR på förstärkaren så köper du en DAC som har XLR utgång.
Finns DAC ar som har förstegsfunktion av olika kvalité och dem som bara har fasta utgångar, man får det man köper så att säga.
Stirra dig inte blind på vilka dac-komponenter som används då det finns mer av betydelse på insidan i en dac.

Jag hade också använt den koaxiala om den har en sådan, istället för optisk.

Håller även med helt i att läsa specar på dac-chip eller ta reda på vilka som är bäst, inte ger något. Då det är helhet, med implementering av chipet och strömförsörjning etc, som ger slutresultatet.

#7

Postad 30 september 2017 - 09:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kolla också upp om det är meningsfullt att köra din förstärkare via XLR, i vissa fall är det inte balanserad förstärkning i förstärkaren och då kan det vara väl så bra att köra via RCA. Finns rätt dyra exempel på förstärkare med XLR-kontakter fast man rekommenderar inkoppling via RCA. De sitter där i princip för att du skall ha den inkopplingsmöjligheten.
 

Anledningen till att jag tycker detta är viktigt är att det finns många bra dac:ar som saknar XLR utgång. Oftast får man betala extra för de dacar som har båda varianterna på kontakter och då är det ju trevligt om det faktiskt är något som gör skillnad.



#8

Postad 30 september 2017 - 10:39

Robiban
  • Robiban
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Tack för många bra svar.

 

Det jag söker är alltså en DAC utan volymkontroll och med balanserade XLR-utgångar? Det kommer alltså resultera i att Sonos blir mediaspelare, DAC omvandlar signalen från digital till analog och min förstärkare agerar för- och slutsteg om jag fattat det hela rätt :) Som sagt vill jag att Sonos och DAC lägger sin prägel på ljudbilden så lite som möjligt då jag är väldigt nöjd med hur förstärkaren låter.

 

Mer precist är det en Musical fidelty M6si förstärkare jag har.



#9

Postad 30 september 2017 - 12:00

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Okej, den har väl inbygd dac också, då skulle det kunna vara ett alternativ att köpa en "coaxial to usb converter" om du vill prova köra med den dac som är integrerad i din fina integrerade M6si.

#10

Postad 30 september 2017 - 12:39

Robiban
  • Robiban
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Okej, den har väl inbygd dac också, då skulle det kunna vara ett alternativ att köpa en "coaxial to usb converter" om du vill prova köra med den dac som är integrerad i din fina integrerade M6si.

 

Jo den har en inbyggd som jag kört lite med min laptop.. Har du tips på någon prisvärd converter, som håller rätt bra kvalitet? Är inte ute efter något svindyrt men vill gärna kunna använda min anläggning när den ändå står där :)



#11

Postad 30 september 2017 - 15:03

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jo den har en inbyggd som jag kört lite med min laptop.. Har du tips på någon prisvärd converter, som håller rätt bra kvalitet? Är inte ute efter något svindyrt men vill gärna kunna använda min anläggning när den ändå står där :)


Hmm konstigt, jag tog för givet att det finns sådana adaptrar, när jag söker hittar jag bara adaptrar som konventerar från usb, men inga som konventera till.

#12

Postad 30 september 2017 - 17:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hittar du ingen adapter från digital koax till USB får du väl antingen skaffa en extern dac att sätta emellan dac och förstärkare så som din tanke var från början eller överväga att skippa Sonos och hitta ett annat alternativ t.ex. en dator kopplad direkt till din förstärkare. Beror ju lite på hur dina behov ser ut.


Redigerat av Blåtand, 30 september 2017 - 17:22.


#13

Postad 02 oktober 2017 - 21:43

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Hittade den här..

 

http://us.hifimediy.com/UX1-dac

 

Den drivs från USB. Har porten på förstärkaren ström?

Om inte kanske det går att lösa med adapter?



#14

Postad 10 maj 2020 - 11:14

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Inte annat än att man blir lite nyfiken på den nya dacen från Topping, närmre bestämt Topping D90. Går så vitt jag förstår inte att köpa i Sverige, men över nätet är ju möjligt.
Den verkar ju enormt prisvärd och högpresterande.
På pappret känns det som att den borde vara bättre än min Auralic Vega (som lanserades 2012) och så mycket billigare.
Kanske snart dags att prova något nytt.
Någon som redan hunnit prova eller har tankar om Topping D90?
https://topping-audi...0-balanced-dac/

En liten välgenomförd test/mätning:
https://www.audiosci...c-review.10519/

Redigerat av hampestampe, 10 maj 2020 - 11:15.


#15

Postad 10 maj 2020 - 11:24

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Lite billigare, handlat därifrån tidigare. 730Euro 

D50 har ju fått bra kritik iaf, D90 lite över min budget. 

 

https://shenzhenaudi...-hi-res-decoder


Redigerat av TijY, 10 maj 2020 - 11:24.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.