Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Regas skivspelare

1273 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega P2 (Skivspelare) 1 8,17 (5) Inga priser
Rega P9 (Skivspelare) 2 (0) Inga priser
Rega P7 (Skivspelare) 1 8,33 (2) Inga priser
Rega P5 (Skivspelare) 1 7,5 (1) Inga priser
Rega Planar 3 (Skivspelare) 9 8,2 (14) 6 989:-
Rega P1 (Skivspelare) 1 8,33 (17) Inga priser
Rega P3-24 (Skivspelare) 1 8,75 (7) Inga priser
Rega RP1 (Skivspelare) 7 7,72 (17) Inga priser
Rega RP3 (Skivspelare) 5 8,4 (4) Inga priser
Rega RP6 (Skivspelare) 9 (0) 16 990:-
Rega RP8 (Skivspelare) 7 7,5 (1) 27 990:-
Rega Planar 2 (2016) (Skivspelare) 9 8,08 (12) 5 890:-
4 relaterade trådar

#151

Postad 18 september 2010 - 13:50

Unregistered1004f393
  • Unregistered1004f393
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Fick mail från Hembioconsult där dom meddelar att första leveransen av Rega RP1 kommer till Sveige inom 7-10 dagar. Så väntan blir lite längre än beräknat...

#152

Postad 29 september 2010 - 11:49

Unregistered1004f393
  • Unregistered1004f393
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min Rega RP1 levererad! :( Jag är på jobbet fortfarande så jag packar inte upp den helt nu. Men jag har lagt upp lite bilder i mitt galleri som ni kan ta en titt på.

#153

Postad 29 september 2010 - 16:03

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Nu har jag fått min Rega RP1 levererad! :( Jag är på jobbet fortfarande så jag packar inte upp den helt nu. Men jag har lagt upp lite bilder i mitt galleri som ni kan ta en titt på.


Såg ingen bild på RP1:an där!?

NYFIKEN! :)

#154

Postad 29 september 2010 - 18:11

durand
  • durand
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Snyggt! Kanske bara är jag som drar felaktiga slutsatser, men är inte ström och signalkablarna utbytbara?

#155

Postad 29 september 2010 - 23:09

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Ser ju trevlig ut. Hoppas den låter ok också? Har länge funderat på att skaffa en vinylspelare igen och detta kan vara rätt läge och rätt produkt känns det som.

#156

Postad 30 september 2010 - 12:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nu har jag fått min Rega RP1 levererad! :) Jag är på jobbet fortfarande så jag packar inte upp den helt nu. Men jag har lagt upp lite bilder i mitt galleri som ni kan ta en titt på.


Mycket roligt att titta förbi dina album, men jag kan känna mig lite splittrad över ordningen på albumen.
Har du inget huvudalbum där själva vardagsrummet är presenterat? Den kanske skulle ligga främst, bara en tanke.
Du har fina grejer, därför efterlyste jag bara lite mer av ett helhets-album.

Kanske någonting i stil med de sista bilderna i ditt renoveringsalbum, dessa vore verkligen representativa som delar av ditt huvudalbum.

:P

Redigerat av Glidtassen, 30 september 2010 - 12:07.


#157

Postad 23 november 2010 - 13:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det var längesedan som jag skrev i den här tråden.

Jag har länge gått i tankarna att uppgradera min Rega P2 till en lite finare spelare, men jag har avvaktat. Ju mer jag tittar på Rega P3/24 så ser jag inga större skillnader mellan den och Rega P5. Designmässigt har jag flera bekanta som opponerar sig mot ”den dit-slängda ramen på Rega P5”.

Rega P3/24

Plinten

The new plinth whilst being slim and attractive, offers high levels of rigidity by using phenolic resin laminates, with a high quality edging. It is a considerable improvement over the current P2.

Tonearm: RB 301
The P3 - 24 uses the same very high quality low vibration motor, which is used in the P5 & 9 turntables


Rega P5

The P5 utilises idea's and engineering techniques used on our more expensive turntables; the aluminium surround, its complex CNC machined skeletal low mass micro-fibre plinth. Not to mention the new RB700 tonearm found on the P7.The Glass platter of the P5 is hand crafted from floated plate glass 12mm in thickness. This makes for a superb platter material which provides stability and assists in the isolation of record information against other sounds (i.e. /knocking or vibrations) and also provides excellent speed stability; thus providing increased sonic enjoyment.


Vad jag kan se så har Rega P5 en finare tornarm, men samma motor. Plinten är annorlunda men jag gissar att glastallriken är densamma. Vidare kan man uppgradera Rega P5/24 med samma motorstyrning.

Redigerat av Glidtassen, 23 november 2010 - 13:57.


#158

Postad 23 november 2010 - 20:32

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Det var längesedan som jag skrev i den här tråden.

Jag har länge gått i tankarna att uppgradera min Rega P2 till en lite finare spelare, men jag har avvaktat. Ju mer jag tittar på Rega P3/24 så ser jag inga större skillnader mellan den och Rega P5. Designmässigt har jag flera bekanta som opponerar sig mot ”den dit-slängda ramen på Rega P5”.

Rega P3/24

Plinten

The new plinth whilst being slim and attractive, offers high levels of rigidity by using phenolic resin laminates, with a high quality edging. It is a considerable improvement over the current P2.

Tonearm: RB 301
The P3 - 24 uses the same very high quality low vibration motor, which is used in the P5 & 9 turntables


Rega P5

The P5 utilises idea's and engineering techniques used on our more expensive turntables; the aluminium surround, its complex CNC machined skeletal low mass micro-fibre plinth. Not to mention the new RB700 tonearm found on the P7.The Glass platter of the P5 is hand crafted from floated plate glass 12mm in thickness. This makes for a superb platter material which provides stability and assists in the isolation of record information against other sounds (i.e. /knocking or vibrations) and also provides excellent speed stability; thus providing increased sonic enjoyment.


Vad jag kan se så har Rega P5 en finare tornarm, men samma motor. Plinten är annorlunda men jag gissar att glastallriken är densamma. Vidare kan man uppgradera Rega P5/24 med samma motorstyrning.


Jag tänkte ungefär som du, -kan armen göra skillnad??
Provlyssna p3/p5 och jämför.
Detta gjorde aldrig jag, gick på p5 för att jag inte kunde motstå utseendet, armen & ljudet ( men kanske p3 ljudmässigt kommer ytterst nära, -alltså läge att kunna spara några kronor här)
Vad du än väljer rekommederar jag verkligen motorstyrningen, ( köp samtidigt som spelaren för bättre pris) gör mer för ljudet än man kan ana, helt annan stabilitet i framförallt bas/botten.
Min p5 var inte riktigt frisk, rega kunde just då inte leverara en ny, så jag fick en p7 till ett mkt bra pris istället, är otroligt nöjd med denna ( inkl. motorstyrn. & exact pickup)
Lycka till med köpet!

Redigerat av Jörgen A., 23 november 2010 - 20:35.


#159

Postad 23 november 2010 - 21:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Denna gång kanske det mer handlar om att hylla ett fint hantverk.

Jag älskar min Rega P2 och har gjort det sedan jag införskaffade den. Min pappa sade för fem år sedan:
- Du kommer att tröttna på vinyl, det är bara nyhetens behag.

Men jag måste säga att det gått åt andra hållet, även om jag har en förträfflig cd-spelare så använder jag den inte.
Jag vet inte varför, det är absolut inget fel på ljudet men att lyssna på musik genom vinylmediet är en generösare upplevelse. Alla små avvikelser: statiska knäpp, en lätt brusgolv och hur basljudet kommer fram via mediet skiljer sig från cd-mediet. Men jag skulle säga att alla dessa små avvikelser bidrar på ett naturligt sätt eftersom ljudet aldrig blir kliniskt. De detaljer som mediet tillför - särskiljer sig från musiken, och lämnar därigenom ett värdefullt bidrag till hela upplevelsen.

Nu vet jag att det finns en drös av grabbar därute som säger: Hrmmpf - bara ett plågsamt rättfärdigade av bristerna i ett för längesedan förlegat medium!

Jag är uppväxt med cd-mediet och fick min första anläggning 1992 och jag var då 17 år gammal. Min Rega P5 införskaffade jag 2005 efter att först ha ägt en helautomatisk vinylspelare från Pioneer som kostade kring en tusenlapp. Jag upptäckte först vinylmediet genom Rega, och på den vägen är det.

Analog Love

Redigerat av Glidtassen, 23 november 2010 - 21:41.


#160

Postad 23 november 2010 - 22:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Fildelningen är väl etablerad sedan länge.

Idag slår vinylmediet alla försäljarsiffror i relation till hur många cd-spelare som säljs.

Att det säljs färre cd-spelare tror jag bero på följande: folk handlar inte cd-skivor längre då fildelningen blivit så utbredd. De som använder sig av det digitala mediet använder istället andra lagringsmedia; mediaspelare, mp3, dator osv. Men å andra sidan så har cd-skivans andrahandsvärde urholkats eftersom den så enkelt kan reproduceras. Vidare saknar cd-skivor samma taktila charm och kulturella egenskaper som följer med vinylmediet.

Det är lättare att få en relation till ett objekt som man kan: känna på, lukta på - men även som konstnärligt värde, såväl som en historia att berätta. Alla dessa egenskaper äger en vinylskiva, vilket också ger den sin individuella särprägel.

Det går att läsa sig igenom hundratals trådar kring varför somliga prioriterar vinyl framför andra medier, men personligen kommer jag ingenstans med att förklara varför – det bara är så?

Att gå upp några snäpp i Regas produktlinje handlar för mig om att få mer av design, men även ett finare hantverk. Jag tror personligen inte att ljudbilden skiljer sig nämnvärt mellan Rega P3 och Rega P5.

Rega P3/24 har de flesta egenskaperna som sin storebror med undantaget för en lite enklare tonarm och en simplare plint. Fördelen med Rega P3/24 är dock variationsrikedomen på kulörer som man kan få den i. Jag föreställer mig en klarröd Rega stående i min lägenhet, det blir nog inte mysigare än så.

Redigerat av Glidtassen, 23 november 2010 - 22:06.


#161

Postad 23 november 2010 - 22:31

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Fildelningen är väl etablerad sedan länge.

Idag slår vinylmediet alla försäljarsiffror i relation till hur många cd-spelare som säljs.

Att det säljs färre cd-spelare tror jag bero på följande: folk handlar inte cd-skivor längre då fildelningen blivit så utbredd. De som använder sig av det digitala mediet använder istället andra lagringsmedia; mediaspelare, mp3, dator osv. Men å andra sidan så har cd-skivans andrahandsvärde urholkats eftersom den så enkelt kan reproduceras. Vidare saknar cd-skivor samma taktila charm och kulturella egenskaper som följer med vinylmediet.

Det är lättare att få en relation till ett objekt som man kan: känna på, lukta på - men även som konstnärligt värde, såväl som en historia att berätta. Alla dessa egenskaper äger en vinylskiva, vilket också ger den sin individuella särprägel.

Det går att läsa sig igenom hundratals trådar kring varför somliga prioriterar vinyl framför andra medier, men personligen kommer jag ingenstans med att förklara varför – det bara är så?

Att gå upp några snäpp i Regas produktlinje handlar för mig om att få mer av design, men även ett finare hantverk. Jag tror personligen inte att ljudbilden skiljer sig nämnvärt mellan Rega P3 och Rega P5.

Rega P3/24 har de flesta egenskaperna som sin storebror med undantaget för en lite enklare tonarm och en simplare plint. Fördelen med Rega P3/24 är dock variationsrikedomen på kulörer som man kan få den i. Jag föreställer mig en klarröd Rega stående i min lägenhet, det blir nog inte mysigare än så.


P5 testas ( & jämförs med planar 3): http://www.avguide.c...phono-cartridge

#162

Postad 24 november 2010 - 08:59

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
hej hur står sig tohrens spelare mot rega lite nyfiken bara

#163

Postad 24 november 2010 - 09:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
En jättefin recension.

Men med undantaget att det inte är Rega P3/24 som den jämförs med utan den klassiska Rega P3. Skillnaderna mellan den gamla Rega P3 och den nya ”24”-varianten är att 24-varianten byggd för att kunna kombineras med den externa motorstyrningen.

Men efter att ha granskat P3:an ytterligare ser jag att den har samma tre-punkts fixering för tonarmen i plinten, vilket också är en förbättring. Den har också samma motor som Rega P5. Det enda som jag kan se är små förändringar i designen av plint och tonarmen. Men Rega P3 har även fått bättre signalkablar som inte återfinns
bland de billigare Regaspelarna.

Bifogad fil  DSC_4059f.jpg   120,85K   0 Antal nerladdningar

Review - Dr. Hifi House Calls

Vad jag får med en Rega P3/24-Paketet som jag inte har med min nuvarande P2 är följande:

Bättre tonarm RB301 + annorlunda fixering i plinten.
Tjock skivtallrik i glas
Samma motor som används i Rega P5 och P7
Extern Motorstyrning
Bättre plint
Finare signalkablar mellan spelare och RIAA
Större valmöjlighet i mån av kulör

Redigerat av Glidtassen, 24 november 2010 - 09:42.


#164

Postad 24 november 2010 - 12:09

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
P3/24 är i min mening en av hifivärldens bästa köp då det
gäller pris/prestanda kvoten. Go for it!

#165

Postad 24 november 2010 - 15:43

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

En jättefin recension.

Men med undantaget att det inte är Rega P3/24 som den jämförs med utan den klassiska Rega P3. Skillnaderna mellan den gamla Rega P3 och den nya ”24”-varianten är att 24-varianten byggd för att kunna kombineras med den externa motorstyrningen.

Men efter att ha granskat P3:an ytterligare ser jag att den har samma tre-punkts fixering för tonarmen i plinten, vilket också är en förbättring. Den har också samma motor som Rega P5. Det enda som jag kan se är små förändringar i designen av plint och tonarmen. Men Rega P3 har även fått bättre signalkablar som inte återfinns
bland de billigare Regaspelarna.

Bifogad fil  DSC_4059f.jpg   120,85K   0 Antal nerladdningar

Review - Dr. Hifi House Calls

Vad jag får med en Rega P3/24-Paketet som jag inte har med min nuvarande P2 är följande:

Bättre tonarm RB301 + annorlunda fixering i plinten.
Tjock skivtallrik i glas
Samma motor som används i Rega P5 och P7
Extern Motorstyrning
Bättre plint
Finare signalkablar mellan spelare och RIAA
Större valmöjlighet i mån av kulör


Glidtassen:
Verkar som du bestämt dig!
Gör slut på lidandet och köp ett styck paket röd P3/TT PSU och så fin pickup din plånbok klarar...
-Åk till din stambutik å lägg en order på allt på en gång, så kan han säkert fixa ett ännu bättre pris än de du hittar listade på olika online sidor!
Lycka till/ Jörgen

#166

Postad 24 november 2010 - 16:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
I dagarna har jag varit när att dra på mig en förkylning, så jag har haft en mild form av tinnitus i öronen.

Jag kan bara hoppas på att det inte är rotat i ett längre missbruk av min MP3 på tunnelbanan. Efter vad jag har hört så lägger sig pipet i öronen om man låter dem vila ett tag. Med detta i åtanke väntar jag med att blåsa 8000:- på en vinylspelare.

Jag har fortfarande min examen kvar, och måste fixa en anställning. Men jag skulle nog kunna göra ett försök senare att sälja min Rega P2 för 2000:- om det skulle gå att få ut? Då har Mirre på Veteran Hifi redan sett över motorn samt har jag bytt rem på spelaren.

;)

Redigerat av Glidtassen, 24 november 2010 - 17:50.


#167

Postad 03 december 2010 - 19:43

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Så där ja....då var spelaren tillbaka...med en ny tonarm (utbytt på garantin....) och en Goldring 2300 (inköpt före prishöjningen....). Man kan inte längre kalla Goldrings PU för prisvärda när de gått upp runt 40 - 60 % (okej, det handlar bara om 2000-serien och 2200 höjdes "bara" med 15%).

#168

Postad 04 december 2010 - 01:27

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Så där ja....då var spelaren tillbaka...med en ny tonarm (utbytt på garantin....) och en Goldring 2300 (inköpt före prishöjningen....). Man kan inte längre kalla Goldrings PU för prisvärda när de gått upp runt 40 - 60 % (okej, det handlar bara om 2000-serien och 2200 höjdes "bara" med 15%).

Det är ju #!!#! inte sant! Har länge haft ögonen på en 2400 via eBay (williamthakker) men gått o väntat på skatteåterbäringen (får min i Dec) och senast jag kollade låg det på 1900:- jmft med 2750:- hos Ljudmakarn. Där har man samma pris idag men williamthakker har höjt till ca 3600:-!!!! När hände detta?

Kastade mig på eBay o hittade en 2400 för 2063:- med frakt inräknat från UK. Fanns 2 kvar när jag beställde. Säljaren har en hemsida, www.analogueseduction.net, som fortfarande verkar ha normala priser på Goldring 2xxx.

Edit: Svenska priser på Goldring 2xxx verkar överlag ligga kvar om man kollar på Prisjakt men det är ändå betydligt mycket billigare via UK. 763:- billigare för en 2400 innan frakt i mitt fall.

Redigerat av tomano58, 04 december 2010 - 01:38.


#169

Postad 04 december 2010 - 10:46

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Så vitt jag kan se så höjde Digitalbild sina priser den 26/11....

Om man drar upp en lista på priserna så verkar det se ut så här

PU April December Höjning %
2500 3250 5000 1750 53,85%
2400 2750 4500 1750 63,64%
2300 2250 3250 1000 44,44%
2200 1750 2000 250 14,29%
2100 1250 1500 250 20,00%

(Höjningarna på nålarna var ganska saftiga också.... en ny nål till 2500 ligger på 4000:-)

Jag hittade min 2300 hos min lokala leverantör av Hifiprylar för en bra bit under listpriset...

Redigerat av hultin, 04 december 2010 - 10:48.


#170

Postad 04 december 2010 - 12:07

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Så vitt jag kan se så höjde Digitalbild sina priser den 26/11....

Om man drar upp en lista på priserna så verkar det se ut så här

PU April December Höjning %
2500 3250 5000 1750 53,85%
2400 2750 4500 1750 63,64%
2300 2250 3250 1000 44,44%
2200 1750 2000 250 14,29%
2100 1250 1500 250 20,00%

(Höjningarna på nålarna var ganska saftiga också.... en ny nål till 2500 ligger på 4000:-)

Jag hittade min 2300 hos min lokala leverantör av Hifiprylar för en bra bit under listpriset...

Tråkigt. Undrar vad som försvarar en så kraftig höjning. Lite märkligt med Prisjakt dock, som jag kan hitta verkar bara Akkelius ha höjt än så länge så det kan nog löna sig att kolla runt för de som vill handla i Svedala. Såg dig just på HifiForum btw ;)

Edit: Ursäkta om tråden blev "kapad" men det rör ju även Rega då 2300 ofta rekommenderas.

Redigerat av tomano58, 04 december 2010 - 12:10.


#171

Postad 06 januari 2011 - 16:58

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0
Har en RP1 som jag funderar på att uppgradera mot en P3-24 eller P5.

Om vi bortser från pickup så länge, så det jag mest är ute efter är att skivspelaren skall kännas mer gedigen än vad min RP1 gör.

Nu har jag inte sett en P3-24 eller P5 i verkligheten, P3-24 ser ju nästan ut som min RP1 men är den mer gedigen?

#172

Postad 07 januari 2011 - 01:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har en RP1 som jag funderar på att uppgradera mot en P3-24 eller P5.

Om vi bortser från pickup så länge, så det jag mest är ute efter är att skivspelaren skall kännas mer gedigen än vad min RP1 gör.

Nu har jag inte sett en P3-24 eller P5 i verkligheten, P3-24 ser ju nästan ut som min RP1 men är den mer gedigen?


Det är redan skillnader mellan Rega P1 och P2. Rega P2 har en mer robust konstruktion med en bättre tonarm.
Om jag inte minns helt fel så är Rega P2 armen gjuten i ett stycke, medan armen på Rega P1 har ett fäste för puppan i plast.

Mellan P3-24 och Rega P5 skiljer inte nämnvärt utöver designen och en bättre tonarm på Rega P5. Jag var inne på att köpa en Rega P5 ganska länge men insåg emellertid hur mycket mer prisvärt paketet från den nya P3-24:an var.


Med en Rega P3-24 får man i jämförelse med Rega P2:

Bättre tonarm RB301 + annorlunda fixering i plinten.
Tjock skivtallrik i glas
Samma motor som används i Rega P5 och P7
Extern Motorstyrning
Bättre plint
Finare signalkablar mellan spelare och RIAA

Redigerat av Glidtassen, 07 januari 2011 - 09:50.


#173

Postad 07 januari 2011 - 11:59

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0
Ok.

Vad kör ni med för pickup och RIAA-steg?

Kör själv med Pro-Ject Phono Box SE II men funderar på något annat tillsamman med P3-24 och Rega TTPSU.

#174

Postad 07 januari 2011 - 15:08

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Som en papegoja upprepar jag Dynavector 10x5. Den är fin ihop
med Rega. :)

#175

Postad 07 januari 2011 - 17:24

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Som en papegoja upprepar jag Dynavector 10x5. Den är fin ihop
med Rega. :)

Eller Goldring 2x00. Men man får se upp med var man handlar då priserna stigit rejält. Här är det fortfarande grymt bra priser.

#176

Postad 07 januari 2011 - 17:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har haft en Rega Super Bias puppa, men sedan blev det en Goldring 2200 och skillnaden var till det bättre.

Mitt RIAA är ett HEED Questar som jag inte tänker byta ut i första taget. Både RIAA och puppa har varit mina största uppgraderingar på vinylfronten. Men sammantaget har alla delar gjort en klar förbättring.

Knosti skivtvätt
Nytt RIAA
Ny puppa
Michells Skivklämma

Redigerat av Glidtassen, 09 januari 2011 - 10:16.


#177

Postad 09 januari 2011 - 12:56

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Har en RP1 som jag funderar på att uppgradera mot en P3-24 eller P5.

Om vi bortser från pickup så länge, så det jag mest är ute efter är att skivspelaren skall kännas mer gedigen än vad min RP1 gör.

Nu har jag inte sett en P3-24 eller P5 i verkligheten, P3-24 ser ju nästan ut som min RP1 men är den mer gedigen?


P5 an har mkt bättre tonarm , värd varje krona. Hitta ett paketpris inkl. pickup & tt psu!!
( bara att kolla med olika handlare - jag har förstått att det finns en del icke officiella paketpris när det gäller Rega. t ex fick jag min tt psu på köpet när jag köpte P5 + pickup, senare när jag köpte en P7 fick jag en Rega Exact pickup på köpet osv...)

#178

Postad 09 januari 2011 - 23:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
För mig var Rega P5 gjuten för några månader sedan.

Men idag känner jag inte att den har en finish eller prestanda som verkar motsvara de extra slantarna, därför kollar jag fortfarande på en Rega P3-24. Men som sagt, det är pengar vi talar om. Det går fortfarande att tweaka P3:an med Grovetracers Counterweight om man skulle vilja det.

#179

Postad 13 januari 2011 - 22:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har erbjudit en vän till mig att shoppa min Rega P2 som är fem år gammal för 2000:-

Spelaren har inte en repa på sig, inte ens på locket. Jag gissar att bara tonarmen skulle kosta mer än pengarna och köpa separat idag. Anledningen till att jag drar på detta köpet längre denna gång är för att jag försöker blir lite mer ekonomiskt sinnad. Jag har nu fått anställning och börjar på måndag. Gissar att detta kommer bli en tuff omställning med tanke på att jag tar examen imorgon, det blir inte mycket ledighet för min del.

Redigerat av Glidtassen, 13 januari 2011 - 22:40.


#180

Postad 13 januari 2011 - 22:42

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Till att börja med får man säga grattis! Det är en ny verklighet som du kommer ut till - tro mig. Första året som lärare var ingen lek...det är tur att man inte hade familj och barn vid den tiden, för man hann inget annat än att jobba...

Men - glöm inte bort att ha ett eget "rum" dit du kan gå för att släppa omgivningens press och krav.... För mig så har musiken återkommit och det tillsammans med träningen har blivit det som gör att man återhämtar kraft och energi för nästa arbetsdag. Jag hoppas att du inte glömmer bort forumet - det har varit ett nöje att ta del av dina fina bilder,

#181

Postad 13 januari 2011 - 22:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag skall ta dina ord i beaktande och är övertygad om att du har helt rätt

#182

Postad 16 januari 2011 - 21:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag kommer inte att glömma bort forumet.

Jag har dock varit lite mindre aktiv sista halvåret och inte skrivit lika mycket. Inom kort lägger jag ut min Rega p2 på annons, sedan får vi se vad som händer?

#183

Postad 17 januari 2011 - 17:16

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0

Gissar att detta kommer bli en tuff omställning med tanke på att jag tar examen imorgon, det blir inte mycket ledighet för min del.


Men det är ju då som det gäller att ta vara på sin fritid och njuta maximalt!!!!

Själv så funderar jag starkt på att sälja min RP1 och köpa en RP3-24 eller P5, skälet till varför jag köpte en RP1 var att jag ville prova och se hur mycket jag skulle spela på en skivspelare eller om jag skulle falla tillbaka på min Sonos-anläggning.

Är sååå sugen på en Linn LP12 men just tror jag att jag prioriterar en bra skivspelare att börja med och sedan lägga pengar på skivor!

PS
Grattis till jobbet!
DS

#184

Postad 17 januari 2011 - 18:45

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Jag har haft fingret på "Köp"..när det gäller en beggad LP12:a två gånger under de senaste åren (en gång privat och en gång av en handlare) - men valde i slutändan att inte lägga pengarna på en beggad LP12:a... Att köpa en ny var aldrig aktuellt (Majik LP12 kostar väl runt 30k nu om jag inte har fel).

Jag ringde bl.a. och talade med Tonläget i Gbg och i slutändan köpte jag en Rega P7 istället. Fördelen med Regan (för mig) är att den är färdigtweakad. Det kommer inte att komma någon uppdatering av den som kostar x antal tusen kronor som man måste ha - utan de tweaks som kommer nu är att skaffa en bättre PU, sedan bättre Riaa-steg och så småningom uppgradera försteg osv.... Eller så skippar jag det att köpa bättre PU och Riaa och köper skivor istället.... :blink:

#185

Postad 17 januari 2011 - 22:28

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Jag har haft fingret på "Köp"..när det gäller en beggad LP12:a två gånger under de senaste åren (en gång privat och en gång av en handlare) - men valde i slutändan att inte lägga pengarna på en beggad LP12:a... Att köpa en ny var aldrig aktuellt (Majik LP12 kostar väl runt 30k nu om jag inte har fel).

Jag ringde bl.a. och talade med Tonläget i Gbg och i slutändan köpte jag en Rega P7 istället. Fördelen med Regan (för mig) är att den är färdigtweakad. Det kommer inte att komma någon uppdatering av den som kostar x antal tusen kronor som man måste ha - utan de tweaks som kommer nu är att skaffa en bättre PU, sedan bättre Riaa-steg och så småningom uppgradera försteg osv.... Eller så skippar jag det att köpa bättre PU och Riaa och köper skivor istället.... ;)


Även jag valde P7, riktigt bra på att döva uppgraderingsdjävulen -känns som min skivsamling inte kan låta så mycket bättre. Skönt att bara köpa /spela skivor...

#186

Postad 18 januari 2011 - 17:55

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
Jag har en Rega vägghylla över om någon behöver, Säljes för " rätt " pris. Två år gammal.
Denna modell men vit http://www.audioadvi...p?number=REWALL

#187

Postad 18 januari 2011 - 19:56

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag var nere på stan idag, inne i butiken och tänkte gå hem med en Rega P3-24.

Jag var övertygad om att Ljudmakarn hade färgen röd i lager, men det hade dom inte. Medger att jag var mest var köpsugen, kanske hoppades från en distraktion från det tråkiga vädret med allt snöslask. Dom erbjöd sig att ta hem ett rött exemplar, men jag sade att jag skulle återkomma.

#188

Postad 18 januari 2011 - 22:38

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Känner igen det där - du är fast i beroendet! Men du har ju redan bestämt dig....så varför tveka? Ge efter och unna dig den nya spelaren - som examenspresent eller som morot för att du börjat jobba eller av något annat trevligt skäl du kan komma på.... :)

Du har funderat länge på ny spelare - så om du nu har bestämt dig så är det bara att slå till.

#189

Postad 19 januari 2011 - 06:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Yeah, Hultin du har så rätt.

Precis som alla övriga härute har jag dragit på mig ett beroende. Men som allt annat så bottnar det i någonting djupare: stress, längtan, ilska, oro. Det slår aldrig fel heller, hur förutsägbart impulsstyrd jag kan vara i perioder.
Den gamla Tassen hade slagit till för över ett år sedan, men jag har avvaktat lite för att inte bli fast med en avbetalning.

Men du verkade känna mig innan och utan Hultin, min lilla djävul viskade följande:

"Du förtjänar en Rega P3-24 efter nästan fem års studier, du har inga andra förpliktelser just nu, vidare har du en bra ingångslön osv".

Redigerat av Glidtassen, 19 januari 2011 - 06:51.


#190

Postad 19 januari 2011 - 07:20

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Japp. :P
Det är nu som du kan känna att du har lite extra marginal i tillvaron (ekonomiskt). Precis i övergången mellan studier och arbete och innan alla andra förpliktelser slår till (familj, hus, bil osv). P3-24 är tillräckligt bra för att följa med i många uppgraderingar (och skulle man växa ur den så kan ju alltid armen följa med...).

#191

Postad 19 januari 2011 - 19:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

- What said is said.

Ringde upp Ljudmakarn ikväll i samband med stängning, men lyckades lägga in en beställning och få en mycket bättre deal på ett superpack. Mycket för att jag höll fast vid att jag varit en trogen kund eftersom jag shoppat flitigt hos dem under förra året. Det blev en knallröd Rega P3-24 med en svart PSU. Jag tror att det kommer att matcha min övriga anläggning perfekt. Jag gillar den lite djävulusiska färkombinationen svart och rött.

Bifogad fil  regap324.jpg   73,19K   0 Antal nerladdningar


Jag har läst på så pass mycket om skivspelare under de gångna två åren. Valet har pendlat mellan Michell Engineering, AVID, Simply Black. Men den mest prisvärda har jag ansett vara Rega P3-24 Superpack.

Ett tag var jag var riktigt sugen på en Simply Black i körsbär, men insåg emellertid att jag inte ville betala 8000:- för en liten bit betsad björkplywood och där ingen tonarm ingick.

I jämförelse med min förra P2:a får jag nu: bättre plint, tonarm, extern motorstyrning, finare skivtallrik, underbar finish, samma motor som i Rega P5 och P9. Enligt försäljaren spelar inte ens Rega P2 och P3-24 i samma liga, så vi får se om han har rätt?

Och Hultin, jag önkar att du skaffar ett album och delar med dig. Jag blir också nyfiken på vilken Rega modell som du äger?

Redigerat av Glidtassen, 19 januari 2011 - 19:45.


#192

Postad 19 januari 2011 - 19:53

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Och Hultin, jag önkar att du skaffar ett album och delar med dig. Jag blir också nyfiken på vilken Rega modell som du äger?


Man får ju dåligt samvete...att man inte lagt in några bilder på riggen ännu.... Men jag kan ju säga att mina kunskaper om fotografering inte är så värst höga.... men ska låna hem kameran från jobbet vid tillfälle så får vi se....

Jag har en sån här ståendes hemma...



Håller som bäst på att fundera på nytt Riaa-steg till den....(kör med det inbyggda i Roteln). Ställer frågan i Vinyltillbehörstråden - men ni som kör med Rega får gärna komma med förslag i den tråden (listar lite om mina prioriteringar där).

#193

Postad 19 januari 2011 - 19:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Vid användning av Rega PSU.

Skall den gamla strömförsörjnings sladden kopplas bort innan man kopplar in PSU:n?

#194

Postad 19 januari 2011 - 20:11

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Vid användning av Rega PSU.

Skall den gamla strömförsörjnings sladden kopplas bort innan man kopplar in PSU:n?


Ja.

#195

Postad 20 januari 2011 - 19:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Nu står den hemma, min älskade Rega P3-24

Finns det någon brist med denna spelare? Noop, jag tror inte det. Den har en fastare bas, bättre separation och spelar framförallt väldigt mjukt och följsamt. Det är en stor skillnad från min Rega P2, där basen oftast flöt ut.

#196

Postad 20 januari 2011 - 19:46

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0

Nu står den hemma, min älskade Rega P3-24

Finns det någon brist med denna spelare? Noop, jag tror inte det. Den har en fastare bas, bättre separation och spelar framförallt väldigt mjukt och följsamt. Det är en stor skillnad från min Rega P2, där basen oftast flöt ut.


Wow, det var snabb leverans!

Har glömt så jag frågar igen, vad kör du för pickup (flyttade du över den från din P2a?)

#197

Postad 20 januari 2011 - 19:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag använder en Goldring 2200.

#198

Postad 20 januari 2011 - 22:13

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Nu står den hemma, min älskade Rega P3-24

Finns det någon brist med denna spelare? Noop, jag tror inte det. Den har en fastare bas, bättre separation och spelar framförallt väldigt mjukt och följsamt. Det är en stor skillnad från min Rega P2, där basen oftast flöt ut.


Man får gratulera. :)

#199

Postad 20 januari 2011 - 22:42

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Nu står den hemma, min älskade Rega P3-24

Finns det någon brist med denna spelare? Noop, jag tror inte det. Den har en fastare bas, bättre separation och spelar framförallt väldigt mjukt och följsamt. Det är en stor skillnad från min Rega P2, där basen oftast flöt ut.


Grattis tassen.
Kul och mycket välförtjänt uppgradering du gjort. Stockholmsmässan börjar närma sig o det kommer en guru på vinylspelare dit och kommer att dela med sig av sina kunskaper under mässan så det bör man inte missa.

Har jag fel om jag tror det blir en sen kväll för din del -:)
Ha det gött o njut av din samling av svarta plättar.

#200

Postad 21 januari 2011 - 06:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det blev en liten senare kväll igår.

Jag är fruktansvärt nöjd med min nya Rega, även om jag råkat ut för samma dilemma som flertalet av Rega användare.
Min puppa är för hög, så jag måste höja tonarmsliften. Nu vet jag också att nyckeln för skruven är av en udda storlek. Det hade varit trevligt om man kunde låna en nyckel av Ljudmakarn och höja den själv? Eller alternativt kanske någon härute vet var dessa kan inhandlas?

Min PSU har jag som enligt instruktionerna placerat så långt bort jag kan från min skivspelare. Den står numera i det vänstra skåpet i mediamöbeln.

:)

Redigerat av Glidtassen, 21 januari 2011 - 06:58.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.