Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

El-gigantens ruttna bluffrea!

81 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 juni 2003 - 16:57

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Jag och en kompis var på nattrea på El-giganten Eriksberg i Göteborg igår. Vi var där 19:45 och nattrean började 20:00. När dörrarna öppnades gick vi direkt till TV-avelningen. Vi fick snabbt kontakt med en expedit och förklarade att min kompis ville köpa en Sony KV29LS35 för 3995kr som de hade annonserat ut på en helsida i reklambladen. Svaret vi fick var: -Det blir nog svårt. -Vi hade bara sex exemplar och de är redan sålda. SEX EXEMPLAR I HELA BUTIKEN!!! REDAN SÅLDA!!! Vi var först in i butiken och hon visste redan att alla aparater var sålda! Det fanns inte ens någon uppe i "skylten".

Utan att ursäkta sig försökte expediten genast sälja på min kompis en annan, dyrare apparat. Efter att ha talat om vad vi tyckte om El-gigantens försäljningstaktik gick vi därifrån utan att ha spenderat ett öre!

Jag känner mig mycket lurad av deras bluffrea och tycker det är förvånande att de kan med att uppträda så här mot sina kunder trots den uppmärksamhet i media denna typ av bluff har fått!

Jag sätter aldrig min fot i den ruttna affären igen!!!

#2

Postad 04 juni 2003 - 17:05

Gäst_HiFiboy_*
  • Gäst_HiFiboy_*
  • 0
LOL! [}:D] Snacka om bluff! Men det är ju rätt vanligt när det gäller sånna här "B" butiker som El-giganten och On-Off...
Dom gör allt för att lura än!

#3

Postad 04 juni 2003 - 17:11

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Anmäl dem. Till KO om inte annat. Kunde de inte beställa hem en TV till din kompis då? (Skulle förmodligen ta en mindre evighet att få den men ändå...)

#4

Postad 04 juni 2003 - 17:15

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Här är det en anmälan som gäller.

Varför ödsla tid på att stå i kö om varan inte finns.

Lagstiftningen är glasklar på denna punkten.

Hjälp oss alla att hålla rent från dessa skojare, och bemöda er med en anmälan.

#5

Postad 04 juni 2003 - 17:17

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Det var precis som vanligt då på dessa "reor". Såg annonsen och tänkte att den skulle göra sig bra i sovrummet. Efter en stund kom jag på att det brukar se ut just så här - Då man kämpat för att vara först så finns inte varan, så jag sket i det. Klokt tydligen. Ruggigt illa och jag tycker att alla som utsätts för detta ska KO-anmäla direkt. Gå in på www.ko.se så räcker det oftast med ett mail. De är beroende av att få in anmälningar för att kunna göra något.

#6

Postad 04 juni 2003 - 17:19

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0
Är det ett reklamblad för just E-G eriksberg? I så fall har jag för mig att dom är tvungna att ta hem en tv. Ibland har dom ju "stora" reklamerbjudande som gäller för ett flertal butiker, vilket också är skälet till att dom kommer undan med dom här bluffarna.

#7

Postad 04 juni 2003 - 17:22

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Reklambladet gällde hela Sverige om jag har förstått rätt!

Jag skickar iväg en anmälan, så får vi se vad som händer. Om inte annat är det ju bra för statistiken.

#8

Postad 04 juni 2003 - 17:23

Unregisteredb7e84d15
  • Unregisteredb7e84d15
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
det låter sjukt men det är typiskt såna "skit" äffärer

#9

Postad 04 juni 2003 - 17:28

Unregistered54f3d098
  • Unregistered54f3d098
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Frågade du ens rakt ut hur dom kunde sålt 6 apparater om ni var först in?

#10

Postad 04 juni 2003 - 17:30

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Det kanske var personalen som köpt dem....

#11

Postad 04 juni 2003 - 17:30

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0
Misstänkte det. Då har dom kommit undan med det igen. KO ser med onda ögon på deras kampanjer men det är väl också allt, hittintills åtminstone. Bra att du skickar en anmälan, ju fler som gör det desto större chans att någon tar tag i det och får stopp på deras bluff (kedja!) kampanjer. Lycka till!

#12

Postad 04 juni 2003 - 17:31

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
20Hz...- Nej, vi blev så paffa att den självklara frågan uteblev!!!

#13

Postad 04 juni 2003 - 17:39

quetch
  • quetch
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Iqulah: Prova att maila E-G och se vad dom svarar. Skulle vara roligt att veta vad dom drar till med för undanflykt.

#14

Postad 04 juni 2003 - 17:40

Unregistered8b534d22
  • Unregistered8b534d22
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
samma sak hände en kompis till mig för ett par år sen, fast då handlade det om en 52" thompson
som skulle säljas för 29999kr istället för dom 37000 den kostade då, men när han kom dit, (precis innan dom öppnade) o var först på plats, så var alla ex slutsålda o då sa dom faktiskt att personalen hade köpt alla ex.

#15

Postad 04 juni 2003 - 17:43

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by quetch
Iqulah: Prova att maila E-G och se vad dom svarar. Skulle vara roligt att veta vad dom drar till med för undanflykt.


Jag har gjort det! Återkommer med resultatet. Förmodligen blir det lika patetiskt som deras "nattrea"![xx(]

#16

Postad 04 juni 2003 - 17:46

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0
Är du säker på att säljaren menade 6 exemplar i DEN butiken? Vanligtvis brukar det vara så att det är 6 exemplar delat på ALLA butiker.

I så fall borde du kunna sätta dit dom. Om ni var först in är det ju en omöjlighet att dom hunnit säljas till någon annan. Kontakta KO, sen kan ju butiken få skaka fram kvitton som visar EXAKT när dom 6 exemplaren såldes. Om den egna personalen kan köpa upp dom innan ska dom absolut inte finnas med i en reklamkampanj.

#17

Postad 04 juni 2003 - 18:25

primoo
  • primoo
  • Lärjunge

  • 494 inlägg
  • 0
Bra att du anmälde dem. Hoppas det händer något bara!

#18

Postad 04 juni 2003 - 19:07

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Att personalen skulle köpt produkterna verkar smått otroligt....
Särskilt dyra grejjer för 30k, så mycket tjänar man nog inte att jobba på EG.

#19

Postad 04 juni 2003 - 20:26

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

  • 764 inlägg
  • 0
Maila Janne Josefsson eller Sverker om inte KO kan göra något.....

#20

Postad 04 juni 2003 - 20:29

Unregistered8b534d22
  • Unregistered8b534d22
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
det e vad dom sa oxå, nån som jobbar där kan ju ha fixat iväg den till nån polare, det var typ bara ett eller två ex i den affären,

#21

Postad 04 juni 2003 - 21:07

Unregisteredd2c47f4c
  • Unregisteredd2c47f4c
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Har oxå haft stora problem med El-giganten. Ville ha en Philips 8506 precis när den var ny. Fanns inga på lager men jag gick med på att betala hela Tvn i förskott då den skulle komma inom en vecka. Ringde efter 2 veckor och undrade varför ingen hade hört av sig. "Oj, det har jag glömt. Men du har tur! Din Tv står här med en lapp som säger ditt namn. Bara att komma och hämta den!" Satte mig i bilen och åkte 5 mil. Väl på plats 30 minuter senare fanns det ingen TV utan den hade någon säljare sålt under den tiden det tog för mig att åka dit. Trots att mitt namn stod på Tvn... Fick till svar "Men det finns en annan bra Tv här som bara kostar 1500:- mer som jag kan rekommendera" . Det blev inget köp, tro det eller ej. Sätter aldrig mer min fot i den butiken.

#22

Postad 04 juni 2003 - 21:49

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
vi spöar dom!!

#23

Postad 04 juni 2003 - 22:22

Unregistered10f17326
  • Unregistered10f17326
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by l-boy
Har oxå haft stora problem med El-giganten. Ville ha en Philips 8506 precis när den var ny. Fanns inga på lager men jag gick med på att betala hela Tvn i förskott då den skulle komma inom en vecka. Ringde efter 2 veckor och undrade varför ingen hade hört av sig. "Oj, det har jag glömt. Men du har tur! Din Tv står här med en lapp som säger ditt namn. Bara att komma och hämta den!" Satte mig i bilen och åkte 5 mil. Väl på plats 30 minuter senare fanns det ingen TV utan den hade någon säljare sålt under den tiden det tog för mig att åka dit. Trots att mitt namn stod på Tvn... Fick till svar "Men det finns en annan bra Tv här som bara kostar 1500:- mer som jag kan rekommendera" . Det blev inget köp, tro det eller ej. Sätter aldrig mer min fot i den butiken.



Krävde du ingen ersättning för åkandet?

Henk

#24

Postad 04 juni 2003 - 23:45

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Det här är helt sjukt ju! Jag fattar inte varför man inte kan göra något åt det. Det här är ju lurendrejeri för tusan! Tänker inte köpa nånting därifrån mer.

#25

Postad 04 juni 2003 - 23:54

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • Forumräv

  • 615 inlägg
  • 0
Ruttet !!

Hade varit kul om det varit Sverker som stått först i kön och fått detta inrepeterade svar.....[:D]

Riktigt dålig stil !
Men jag är inte förvånad när det gäller Elgiganten och Onoff.

Kan man inte inse att det går att sälja prylar utan att göra folk förbannade??

#26

Postad 05 juni 2003 - 00:29

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
De e helt klart att dem fick in 6 ex till butiken. Som troligen personalen köpte, eller kompisar till personalen. Tror att det händer rätt ofta. Iaf när det e några bra produkter, dem verkar ju inte få in nå många ex när det är nått man vill ha.

#27

Postad 05 juni 2003 - 03:08

scheer
  • scheer
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Tjena !!
Har sett vad som har skrivits om El-giganten och On-off. Och jag kan bara hålla med om att det är lurendrejerier som de håller på med. Jag har själv jobbat som säljare så jag vet ett och annat om deras sälj-strategi. För det första är att de flesta av annonsvarorna INTE ska säljas för de har minst marginal på dessa (minst vinst) bara lockvaror som ska få kunder till affären endast. I stället ska man sälja på dyrare produkter, bättre enligt dem och med större vinst. Fråga dig själv, eller någon du känner om du åkte hem med produkten som du ville ha som du såg i annons bladet hemma, tror inte det. Som säljare får man banne om man säljer dessa produkter. Jag fick en massa skäll för att jag sålde Pioneer till en kund som ville ha en DVD. jag skulle ha sålt en äcklig Phillips i stället som var mycket dyrare och sämre. Och deras sätt att säga att varan alltid ska finnas hemma, är den inte det så ska man få en jämförbar för samma pris, de är en massa skitsnack,, de har 14 dagar att ta hem produkten igen, det står som liten text.
Och skulle det vara så att ni skulle handla något där, köp absolut inte till den sk "tillägs försäkringen" Det är bara båg du har 3 års garanti enligt köplagen ändå. Det skor sig säljarna på de har 13% på varje såld försäkring. Jaja nu får jag sluta annars kanske de kommer och stämmer mig upp över öronen..till sist vill jag bara säga att stå på er , skicka till KO, osv,,så kanske det blir ändring tillslut,, vill bara tilläga att deras försäljar taktik är de inte ensamma om, de flesta säljare vill sälja produkte som de har störst marginal på, och styra dig som är inte så svårt tro mig,,Det bästa du kan göra som kund är att ta reda på så mycket om en produkt,,jämföra priser och stå fast vid den. Fördelen mad att beställa från nätet är att man slipper en massa jobbiga säljare,, .Kanske därför försäljningen ökar på nätet och allt fler butiker stänger...
Tack de var de hele från mig,,,,

#28

Postad 05 juni 2003 - 03:44

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Sheer, Intressant inlägg. Det där du skriver om 3års försäkringen att den gäller ändå, stämmer verkligen det? Jag trodde det var 1år, men 2år på konstruktonsfel? Allt annat du skriver har man nästan redan själv räknat ut. Intressant dock att få det bekräftat och att höra det från en insider!
Slutligen, som du skriver, allt detta bäddar för att näthandeln är ett bättre alternativ. Vem vill stå i kö i flera timmar för en vara som inte finns? Det är ju värre än i gamla öststaterna.

#29

Postad 05 juni 2003 - 10:24

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Men att de inte förstår att detta inte håller?
Nu när de flesta har internet eller vänner och bekanta så att man kan få reda på saker och jämföra, borde få dem att tänka till, tycker man.

#30

Postad 05 juni 2003 - 11:16

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
[}:D] Lite hämd. [}:D]
Har en polare som gick på samma bluff här i Umeå. De 6 exemplar de påstod sig ha försvann väldigt fort. (De hade tydligen 6 exemplar även här. Vet inte om någon sett till dem?)
Igår, dagen efter rean gick han in på Elgiganten och fick se att de minsann hade en av dessa apparater stående, men att de nu skulle ha 7'. Arg som f-n pratade han med mig och vi disskuterade åtgärder enligt gällande konsumentregler. Av en händelse kikade jag i reklambladet och konstaterade - det är felaktigt utformat. Normalt friskriver de sig väldigt finstilt från det mesta, men här hade de missat. Uppslaget som talade om nattöppet med riktigt bra prier innehöll bara text om öppentider och "jätterea", men inget om att priserna gällde bara den kvällen. På sista sidan står "standardtexterna" om tillgångsgaranti och prisgaranti.
Rent juridiskt var det solklart. Elgiganten hade med texterna förbundit sig att sälja tv'n för 4' t.o.m. igår och om de inte hade den skulle de sälja likvärdig för samma pris.
Eggad som [}:D] drog polaren tillbaka och sa att han skulle ha den där tv'n för 4' (*pekade*). Ungefärlig följande dialog:
"Nej, den kostar 6995:-."
"Nej, jag har ett reklamblad här som säger att den kostar 4'."
"Det gällde bara i gårkväll under nattöppet"
"Var står det?"
(*Frenetiskt sökande*)
"äääh ...ööh .. Det säger sig själv. Det står ju under uppslaget med nattöppet."
"Det står inget om att priserna gäller bara då. Däremot ser jag på sista sidan att Ni har prisgaranti och tillgångsgaranti fram till idag. Jag tar alltså tv'n för 4'."
"öööh ... Det går inte. Det är ju självklart att uppslaget bara gäller nattöppet. Priserna gäller bara nattöppet."
"Det står ingenstans. Jag trodde Ni var seriösa och inte sysslade med falsk marknadsföring som riskerar at KO-anmälas. Det står att det är riktigt bra priser t.ex. på utgående modeller och demo/byte. Jag ser att Ni fortfarande säljer rester av detta på flera ställen i butiken. Sålunda kan knappast priserna endast ha gällt igår? Är Ni lika oseriösa som onoff?"
Det samlades massor av säljare och de bläddrade frenetsikt i reklambladet så att trycksvärtan började försvinna. lidas sina huvuden, slog i datorn och mummlade. Några började mummla något om att det var fel att försöka utnyttja ett slarvfel och att det var uppenbart att de bara gällde kvällen. Polaren blev skitförbannad och frågade vem som utnyttjade vem? Elgiganten verkar uppenbart utnyttja en falsk marknadsföring för att skaffa kunder. Ett solklart fall för ko.

Tillslut fick han tv'n för 4' med ett mummel om att han förhoppningsvis skulle vara nöjd.

Lite smolk i glädjebägaren är väl möjligen att TV'n var lite större än han tänkt och att frugan inte acepterade den. Nu vet han inte om han måste sälja den vidare eller lämna tillbaka på öppet köp. Snopet och skämmigt. (Om någon skulle vara intresserad av att köpa den för 4' inkl alla papper så kan Ni ju maila mig så vidarebefordrar jag infon.)

Nåja - heder till Elgiganten som stod för sitt fel (om än efter mycket snack) och en lärdom för oss andra att det kan löna sig att stå på sig och inte tveka om att be att få prata med högre chef om den man pratar med inte ger de svar man har rätt att kräva.

Ha det!

#31

Postad 05 juni 2003 - 11:47

Unregisterede4eb62af
  • Unregisterede4eb62af
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
PerS: Angående garantier/reklamation så är reklamationstiden 2 år (om inte konsumentköplagen ändrats på sistone d.v.s.). Detta innebär att du har rätt att reklamera inom 2 år oavsett garantin som lämnats av butiken. Dock är det nog du som har bevisbördan för eventuella konstruktionsfel (tror t.om. att du måste kunna bevisa att det är ett fel i produkten som fanns redan innan den såldes).

Hursomhelst, det finns en annan tråd på ungefär samma ämne på detta forum, och det är ju uppenbart så att i stort sett ingen är nöjd med stor-kedjornas sätta att sälja eller deras säljare. Det som Scheer skriver om är oerhört tragiskt, och jag har själv varit med om fusk-rea på någon av stor-kedjorna för 10 år sedan eller så, och har sedan dess undvikit dessa eftersom det ändå bara är lurendrejeri. När en säljare står i en butik och säger "Nä, köp inte den här videon som vi har rea på för den är skitdålig utan köp den här istället som är lite dyrare" vet man inte om man ska skratta eller gråta. Jag tycker vi alla ska bojkotta storkedjorna helt, för ju färre som handlar hosm dem, desto sämre kommer det att gå för dem. Och jag vill också uppmana alla att göra KO-anmälningar när det går, för det måste bannemig bli ett stopp på deras otroligt oseriösa sätt att göra business!

#32

Postad 05 juni 2003 - 11:52

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • Forumräv

  • 615 inlägg
  • 0
Jag har råkat ut för samma sak på On Off.
Skulle köpa en kombinerad video-dvd til bra pris.

Tyvärr var det slutsålt, när jag var bland de första kunderna i butiken.....`De tog slut direkt, men titta på den här kombinerade spelaren för 800:- mer.....´

Eftersom jag varit i butiken innan stängning dagen innan vet jag ju att de aldrig haft någon sådan spelare i sitt sortiment.
Detta berättade jag naturligtvis för försäljaren och ska jag vara ärlig, var jag rätt föbannad.
Ingen säljare ska stå och ljuga mig rakt i ansiktet.
Spelaren fanns inte i butiken, hade aldrig funnits och kommer inte att finnas.

#33

Postad 05 juni 2003 - 12:29

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Kan ju för ******** inte vara 6 ex i Sverige, e ju helt vansinnigt att göra reklam i så fall.. Går ju inte att veta var man ska åka annars. Tror förresten att Onoff sålde den TVn ännu billigare för ett tag sen, och jag såg åtminstone ett ex i affären, kan dock ha varit KV29LS30 oxå

#34

Postad 05 juni 2003 - 13:21

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Detta svar fick jag från El-gigantens kundservice:

"
Hej !
Beklagar det inträffade.
Vi har tillgångsgaranti vilket innebär:
3 dagar tillgångsgaranti
El-Giganten lämnar 3 dagar tillgångsgaranti. Om varan tar slut inom 3 dagar från annonsdatum, och vi inte kan få fram varan inom 7 dagar, garanterar vi dig en motsvarande eller bättre produkt till samma pris. Enda undantaget från tillgångsgarantin är när annonserade varor är märkta med "begränsat antal".

Max en av varje annonsvara per kund. Reservation för eventuella tryck- och korrekturfel.

Med Vänlig Hälsning

Elgiganten Kundcenter
[email protected]
0771-115 115

"

Efter påtryckning från mig vidarebefordrade kundservice mitt meddelande till El-giganten Eriksberg. Återstår att se vad dom säger... Stämmer tillgångsgarantin så ska min kompis få köpa "motsvarande eller bättre produkt till samma pris". Vi får se vad som händer!

#35

Postad 05 juni 2003 - 13:24

Unregistereddcda8fb0
  • Unregistereddcda8fb0
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
ni vill inte att jag börjar berätta om alla min "konflikter"... herregud vad jag har kämpat, spytt galla över tiotals säljare... har tom tagit mig till SONYs kontor i Spånga och tjafsat med den "högste" där... kan säga såhär:

Jag har ALLTID fått det jag hade rätt till.

Jag njuter av att ha rätt.

ett ex:

Köpte ett spel på Game. spelets DVD-fodral stod i hyllan och va plomberad. De öppnade den framför mig och då ser jag att ingeting finns i. Då förklarar säljaren att de har instruktionsboken och skivan/skivorna plomberade i en annan påse, så tog han fram den och la in den i paketet. Skivorna va kvar i själva "påsen" som de satt i instruktionsbokhållaren i DVD-fodralet. Nu kommer det roliga. Väl hemma så öppnar jag fodralet och märker att CD-keyn (nyckeln som identifierar spelet) sitter på insidan av DVD-fodralet. Hmm tänker jag... Jag ser CD-Keyn och påsen med spelet och instruktionsboken är fortfarande plomberat. Skriver ner cd-keyn och går tillbax till Game. Säger att jag råkade köpa fel spel och vill ha pengarna tillbax. Med tanke på att spelet fortfarande är "plomberat" så får jag göra det. Han öppnar paketet för att se att jag inte öppnat plomberingen och ser då att CD-Keyn väl är synlig.

säljaren: Du kan inte lämna tillbax den här spelet.
jag: Varför?
säljaren: För att CD-Keyn syns.
jag: Jag störs inte av det, spelet är fortfarande plomberat och jag vill ha tillbax mina pengar. Har lite brottom så kan du ta o skippa skitsnacket o ge mig mina pengar.
säljaren: ...

han klickar lite på kassan och vips har jag mina pengar tillbax och en fullt fungerande CD-Key till spelet hemma.

#36

Postad 05 juni 2003 - 13:28

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • Forumräv

  • 615 inlägg
  • 0
Oftst står det ju begränsat antal i annonserna så......då gäller inte tillgångsgarantin.

Är jag förvånad [?]
NEJ !!!

#37

Postad 05 juni 2003 - 13:34

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
I den aktuella annonsen stod det inte "begränsat antal", vilket borde medföra att tillgångsgarantin skall gälla!

#38

Postad 05 juni 2003 - 13:36

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Angående den försäkring som tex OnOff säljer så täcker den allt, du kan tex "råka" tappa tv:n från balkongen och få en ny om den inte går att reparera. Detta fick jag till och med förklarat av en säljare på OnOff som gav ovanstående scenario som exempel.
Så försäkringen täcker mer än det som redan finns genom märket och konsumentlagen.

#39

Postad 05 juni 2003 - 13:53

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by gonzo
Oftst står det ju begränsat antal i annonserna så......då gäller inte tillgångsgarantin.

Är jag förvånad [?]
NEJ !!!

I mitt exempel ovan stod "Först till kvarn" dock stod det innan att de sålde ut gamla modeller och demoex, varför det i första hand borde vara sådant som menas och inte de priser som står under. Tyvärr så ser ju dessa kedjor oftast inte saken så. Tycker polaren gjorde rätt som inte gav sig!

#40

Postad 05 juni 2003 - 14:00

Unregisteredb67ce1ee
  • Unregisteredb67ce1ee
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by pazu
ni vill inte att jag börjar berätta om alla min "konflikter"... herregud vad jag har kämpat, spytt galla över tiotals säljare... har tom tagit mig till SONYs kontor i Spånga och tjafsat med den "högste" där... kan säga såhär:

Jag har ALLTID fått det jag hade rätt till.

Jag njuter av att ha rätt.

ett ex:

Köpte ett spel på Game. spelets DVD-fodral stod i hyllan och va plomberad. De öppnade den framför mig och då ser jag att ingeting finns i. Då förklarar säljaren att de har instruktionsboken och skivan/skivorna plomberade i en annan påse, så tog han fram den och la in den i paketet. Skivorna va kvar i själva "påsen" som de satt i instruktionsbokhållaren i DVD-fodralet. Nu kommer det roliga. Väl hemma så öppnar jag fodralet och märker att CD-keyn (nyckeln som identifierar spelet) sitter på insidan av DVD-fodralet. Hmm tänker jag... Jag ser CD-Keyn och påsen med spelet och instruktionsboken är fortfarande plomberat. Skriver ner cd-keyn och går tillbax till Game. Säger att jag råkade köpa fel spel och vill ha pengarna tillbax. Med tanke på att spelet fortfarande är "plomberat" så får jag göra det. Han öppnar paketet för att se att jag inte öppnat plomberingen och ser då att CD-Keyn väl är synlig.

säljaren: Du kan inte lämna tillbax den här spelet.
jag: Varför?
säljaren: För att CD-Keyn syns.
jag: Jag störs inte av det, spelet är fortfarande plomberat och jag vill ha tillbax mina pengar. Har lite brottom så kan du ta o skippa skitsnacket o ge mig mina pengar.
säljaren: ...

han klickar lite på kassan och vips har jag mina pengar tillbax och en fullt fungerande CD-Key till spelet hemma.



kul kille du verkar vara då

#41

Postad 05 juni 2003 - 14:20

Backabusen
  • Backabusen
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
"kul kille" - njaä (ironin var tydlig)....snarare parasit.
Lite off topic men svårt att låta bli att kommentera.

/Backabusen

#42

Postad 05 juni 2003 - 14:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Har för mig att KO fällde Onoff för en liknande bluff-annonsering i Luleå för ngt år sedan. Självklart ska sådant här anmälas till KO, särskilt när det verkar vara en rikstäckande strategi denna gång.

Att ge sig som kund innebär ju att kedjorna ser att denna blufftaktiken fungerar. Problemet är väl om det bara är ett fåtal som står på sig innebär det att kedjan ändå tjänar på att bluffa oss konsumenter.

Heder till Hifisnubbens kompis som stod på sig. Hade jag valt att satsa på en projje istället för en 32 WS-tv (ångrar mig) hade även jag stått där längst fram i kön och då hade säljarna fått det hett om öronen.

#43

Postad 05 juni 2003 - 15:12

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Blev precis uppringd av en mycket fåordig säljledare från El-giganten Eriksberg. Efter en stunds hackande beklagade han det som inträffat och erbjöd sig att sälja en Sony KV29CL10 för samma pris som den andra apparaten skulle kostat. Jag vet inget om denna modellen ,men den verkar ok! Tar förmodligen med mig kompisen och tittar på den så snart det passar.

Mitt förtroende för El-giganten har inte förändrats efter det samtalet. Enda anledningen att han ringde var ju att jag hade stått på mig, annars hade inget hänt. Förmodligen finns det fler som har blivit lurade men som inte har stått på sig.

#44

Postad 05 juni 2003 - 15:32

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
hifisnubben: Bra jobbat av dig och din kompis! Hoppas att han inte lämnar tillbaka TVn...

Kommer ihåg en gång förra våren när reklambladet med Panasonic AE100 för "bara" 18900kr kom ut från El-Giganten. Detta var ju då ett mycket bra pris. Jag ringde direkt till El-Giganten i Länna för att försäkra mig om att AE100 fanns i butiken och att den t.om. var uppsatt för demo.

Glad i hågen åkte jag dit men väl där hade de inte en enda projektor i hela affären... Fattar inte varför de sade att den fanns. Trodde de att jag skulle köpa något annat istället eller. PUCKON!

#45

Postad 05 juni 2003 - 15:39

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Iqulah: Hmm, den TVn du nu fått erbjudande om att köpa för 3995:- verkar vara något sämre än den TVn du först hade tänkt köpa...

(kollade på www.pricerunner.se och jämförde)

#46

Postad 05 juni 2003 - 15:51

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
anarkizt- Det känns inte som om den vore riktigt lika bra/prisvärd. (Expediten i affären på nattrean påstod att det var en dyrare och bättre TV, men vad vet hon?)

För 3995 kr verkar det dock vara ett relativt bra köp.

#47

Postad 05 juni 2003 - 15:58

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
quote:För 3995 kr verkar det dock vara ett relativt bra köp.

Inte relativt med den andra TVn iaf. [;)] Men annars verkar det väl ok.

#48

Postad 05 juni 2003 - 16:07

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Ska du inte använda inbyggda ljudet så lär skillnaderna vara små mellan dom.

#49

Postad 05 juni 2003 - 16:22

Unregistered22c04802
  • Unregistered22c04802
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
En annan sak kring nattrea. Det är ett påhitt bara för att stressa fram köp. Folk köar och rusar sedan in för att göra klipp. Man har lagt ned tid, åkt dit på kvällen etc och de flesta människor har mycket svårt att då åka därifrån utan att handla.

Ett klassiskt knep för att sälja, att stressa kunderna. Det vore ju enklare och billigare för äffären om de hade rean under dagtid och under ett par dagar längre tid, men då försvinner stressmomentet och kunderna gör mer genomtänkta köp. Det är ju svårt när man står i affären att avgöra om det säljaren erbjuder istället för den "slutsålda" varan verkligen är bättre, som säljaren påstår. Och åker man hem för att kolla runt på nätet etc så missar man rean.

/Martar

#50

Postad 05 juni 2003 - 16:27

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by anarkizt
hifisnubben: Bra jobbat av dig och din kompis! Hoppas att han inte lämnar tillbaka TVn...



Jag kan nog inte ta åt mig av äran. Bara hjälpte med juridiken. Han gjorde skitjobbet. Även jag hoppas han hittar ett sätt att behålla eller att någon får ta del av det hyfsade priset (vidareförsäljning).



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.