Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray eller HD DVD?

7496 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilket framtidsformat stödjer du? (1329 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 04 april 2006 - 17:47

kjoada
  • kjoada
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Vilket format stödjer du så här i "kriget" om vem som ska få bli standard...

Redigerat av Guppa, 08 april 2006 - 18:40.


#2

Postad 04 april 2006 - 17:54

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Blu-ray har fler företag både inom filmbranschen och elektronikbranschen, dessutom så verkar det mesta vara lika bra eller bättre med bluray såhär i förväg...
kommer båda jämsides hoppas jag på en maskin som kan spela båda formaten + bakåtkompatibel med dvd's

#3

Postad 04 april 2006 - 18:17

bodahl
  • bodahl
  • Lärjunge

  • 419 inlägg
  • 0
Bättre dom hade fortsatt utveckla Dvd.
Det är vi konsumenter som får betala
den här lekstugan med nya format o kopieringsskydd.


B.D :huh:

#4

Postad 04 april 2006 - 20:43

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
vi vill väl ha bättre kvalitet och större lagringskapacitet?!

#5

Postad 05 april 2006 - 06:25

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0
Tänk om bolagen kunde lyssna på konsumenterna någon gång. Lanseras båda formaten och det kommer multimaskiner kommer då jag köpa Blue-ray skivor i första val. Dels för att dom helt enkelt rymmer mer plats vilket ger större chans att det blir 1080P bild med mycket bra upplösning på ljudspåren, dels för att, varför välja ett sämre format.

#6

Postad 05 april 2006 - 08:59

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Det tråkiga är att det idag verkar som att man måste köpa två apparater för att kunna köpa alla bra filmer i HDformat. Detta hämmar bara marknaden och gör att piratmarknaden ökar tror jag.

Trodde verkligen att hemvideobranschen lärde sig något från VHS vs Betamax.

#7

Postad 05 april 2006 - 09:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Tänk om bolagen kunde lyssna på konsumenterna någon gång. Lanseras båda formaten och det kommer multimaskiner kommer då jag köpa Blue-ray skivor i första val. Dels för att dom helt enkelt rymmer mer plats vilket ger större chans att det blir 1080P bild med mycket bra upplösning på ljudspåren, dels för att, varför välja ett sämre format.

<{POST_SNAPBACK}>

För film tar 1080p mindre plats än 1080i så det behöver vi nog inte oroa oss för. Dessutom har HDDVD mer en tillräckligt med utrymme för VC1 så rent bildmässigt tror jag på 0 skillnad.

Med det sagt tror jag på BD ändå, enbart beroende på den trojanska hästen, go PS3 go! ;)

#8

Postad 05 april 2006 - 09:28

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Vad är det för dåliga människor och bakåtsträvare som röstat på att behålla DVD:n egentligen!? ;)

Nejtack, ge mig BluRay nu!

Trineo: Jo man hade hoppats på det. Smidigt hade ju varit om det ena formatet konkurrerade ut det andra kvivkt. Å andra sidan kan det mycket väl vara en vinnare för oss konsumenter att ha kvar båda formaten då det skulle kunna leda till prispressningar som inte uppkommit annars.

#9

Postad 05 april 2006 - 09:41

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
jag tror mer på prispress mellan de olika distributörerna än mellan de olika formaten.

Hade de varit "smarta" så hade de skapat en standard för film och en för datorer, visst, alla HTPC-fantaster skulle slå i taket men det hade gett tillverkarna lite mer klirr i kassan tror jag.

#10

Postad 05 april 2006 - 09:52

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Jo fast i flera fall så är det ju olika distributörer som saluför de olika märkena.

#11

Postad 05 april 2006 - 10:02

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0
Jag röstade på HD-DVD för att jag inte är sugen på de priserna man förväntas betala för Blu-ray.
1000 USD för spelaren och 30-40 USD för filmerna medan HD-DVD kommer ligga på 500 USD för spelaren och 20-30 USD för filmerna gör en jäkla stor skillnad i min kassa.
Visserligen bara preliminära priser men det känns som Blu-ray lägret knappast överdrivit sina priser i onödan då det bara vore dumt.

Å andra sidan gillar jag verkligen att många av de första generationstitlarna på Blu-ray kommer ligga i MPEG2.
Vad jag sett av AVC (H.264) och VC-1 (WMV9) så har de en bra bit kvar innan deras encoders är mogna för att utmana MPEG2 i hög bitrate.

#12

Postad 05 april 2006 - 14:41

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

1000 USD för spelaren och 30-40 USD för filmerna medan HD-DVD kommer ligga på 500 USD för spelaren och 20-30 USD för filmerna gör en jäkla stor skillnad i min kassa.

<{POST_SNAPBACK}>

Var har du fått de priserna på BD-filmer ifrån?
I "nästa generation"-tråden pratas det om helt andra priser på BD-filmer, som man också kan förbeställa reda nu.
När det gäller priset på spelare så kan du ju helt enkelt köpa en PS3 som BD-spelare till att börja med när den kommer i november(?). Den kommer inte att kosta några 1000 USD.
Sen ska man nog inte jämföra de HD DVD-spelare för 500 USD som du säger mot de dyrare BD-spelarna. Det är väl som att jämföra en budget-spelare mot en mellanklass eller high end-spelare!?!

Det verkar som om HD DVD börjar med att lansera en budget-variant för att inte skrämma bort "svenssons" med det höga priset medans BD gör tvärt om och går ut med en exklusivare spelare redan från början, förutom PS3 då alltså, som väl får räknas som en budget-maskin.

#13

Postad 05 april 2006 - 15:09

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

1000 USD för spelaren och 30-40 USD för filmerna medan HD-DVD kommer ligga på 500 USD för spelaren och 20-30 USD för filmerna gör en jäkla stor skillnad i min kassa.

<{POST_SNAPBACK}>

Var har du fått de priserna på BD-filmer ifrån?
I "nästa generation"-tråden pratas det om helt andra priser på BD-filmer, som man också kan förbeställa reda nu.
När det gäller priset på spelare så kan du ju helt enkelt köpa en PS3 som BD-spelare till att börja med när den kommer i november(?). Den kommer inte att kosta några 1000 USD.
Sen ska man nog inte jämföra de HD DVD-spelare för 500 USD som du säger mot de dyrare BD-spelarna. Det är väl som att jämföra en budget-spelare mot en mellanklass eller high end-spelare!?!

Det verkar som om HD DVD börjar med att lansera en budget-variant för att inte skrämma bort "svenssons" med det höga priset medans BD gör tvärt om och går ut med en exklusivare spelare redan från början, förutom PS3 då alltså, som väl får räknas som en budget-maskin.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo jag ser dock bara inte mervärdet. Filmerna kommer ligga i 1080p så ingen de-interlacing eller krånglig cadence detection måste göras.
Det finns bara någon enstaka dekoder ute för de nya formaten så det kommer inte falla på låg dekoderkvalitet. (Vad jag vet finns det bara en VC-1 dekoder i produktion för tillfället t.ex.)
Outputen kommer vara i form av HDMI så man behöver inte oroa sig för dåliga DA-omvandlare etc.

Kort sagt är det, jämfört med DVD, väldigt lite efterbehandling av bilden som kommer att ske. Man kan nästan likna det vid att jämföra SDI-outputen från DVD-spelare som använder samma dekoder.

Jag ser helt enkelt inte så mycket som kan påverka "basprestandan".
DVD-prestanda kan säkert variera mycket, lika så vilka inbyggda ljuddekodrar de har, lika så hur mycket "lull-lull" de erbjuder. Men om man, som jag, bara är intresserad av att mata ut den råa bilden och ljudet digitalt så ser jag inte så mycket som kan göra det dubbla priset befogat.

Priserna har jag fått från en artikel i Januari, det var ett tag sen jag läste den, kanske har mitt minne förvanskat detaljerna. ;)

Redigerat av Unregistered92d7e447, 05 april 2006 - 15:12.


#14

Postad 05 april 2006 - 19:13

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Ja, Guppa rabblade upp en redig skara BD-filmer som omräknat från Kanada$ blir ungefär 180 spänn styck.

Jo, det med bildbehandlingen har du rätt i. Dock sitter man inte på någon bildvisare som klara 1080P, vilket gör att man lik förbaskat måste låta spelaren deinterlacea eller skala ner till 1080i eller 720p. OK, några (lyckliga) sitter på 1080p-skärmar och slipper detta. Grattis om du är en av dem! ;)

Tror inte man ska hänga upp sig för mycket på de priser som finns för de få spelare som hittills presenterats, varken för HD DVD eller BD. Det klart att HD DVD kommer komma i hi-end utförande också och även BD i budgetvariant...

#15

Postad 05 april 2006 - 19:23

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Jo, det med bildbehandlingen har du rätt i. Dock sitter man inte på någon bildvisare som klara 1080P, vilket gör att man lik förbaskat måste låta spelaren deinterlacea eller skala ner till 1080i eller 720p. OK, några (lyckliga) sitter på 1080p-skärmar och slipper detta. Grattis om du är en av dem!  ;)


De-interlacing lär det väl inte bli tal om. Alla titlar jag hittills läst om kommer ligga i 1080p förutom någon "vuxenfilm" :lol: som skulle ligga i 720p.
Och nerskalning/interlacing är ju en betydligt mycket enklare syssla än det motsatta så jag tror knappast det kommer innebära något nämnvärt problem.

Men om det är som du säger att det finns många BD-filmer som kommer finnas med rimliga priser och man skaffar sig en PS3 så lär inte HD DVD har lång tid att leva. :D
Problemet är nog att Sony inte kommer vilja skjuta sig själva och andra i BD-gruppen i foten genom att gå ut allt för hårt och lansera PS3 som en Blu-ray-spelare. (Alltså jag menar inte att de kommer undanhålla det faktum att den spelar upp BD utan snarare att de inte kommer marknadsföra den mot icke-spelande Svenssons som bara vill ha en billig BD-spelare.)

#16

Postad 05 april 2006 - 22:44

cwp
  • cwp
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
För min del är Blu-Ray det självklara valet. HD-DVD känns mer som en "halvdan uppgradering", dvs. att det blir som DVD fast med högre upplösning (men man får fortfarande byta skiva i mitten av långa filmer, osv.). Blu-Ray erbjuder ju större lagringskapacitet och därmed längre filmer och mer möjligheter.

I sin helhet känns Blu-Ray som mer "framtid" än HD-DVD. Det är bättre att gå över till en ny och bättre standard än att uppgradera DVD-standarden i evigheter. Är det inte bättre att byta till Blu-Ray och istället vidareutveckla denna när tiden är mogen?

#17

Postad 06 april 2006 - 07:07

Stefan T
  • Stefan T
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Klarar de nya spelarna, oavsett BlueRay eller HD-DVD av att spela vanliga DVD skivor också eller ska vi tvingas till att köpa om hela vår DVD samling också?

Stefan

#18

Postad 06 april 2006 - 08:01

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Klarar de nya spelarna, oavsett BlueRay eller HD-DVD av att spela vanliga DVD skivor också eller ska vi tvingas till att köpa om hela vår DVD samling också?

Stefan

<{POST_SNAPBACK}>

Båda formaten är bakåtkompatibla, vi slipper köpa om hela rasket igen.
Pioneer släpper en maskin (BD) till sommaren som kommer ha 1080P, nätverkdel och en massa annan lull lull. 1800 Dollar kommer den kosta ;) men jag gissar att det släpps billigare varianter samtidigt som inte har "allt".
2-3 år innan priserna börjar bli humana gissar jag.

Redigerat av King Cobra, 06 april 2006 - 08:08.


#19

Postad 06 april 2006 - 08:03

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

(men man får fortfarande byta skiva i mitten av långa filmer, osv.).


:-) :-) Hehe nej det komme rdu inte behöva göra.

Filmdelen formaten i sig blir ingen större skillnad (om ngn).
Lagringsdelen för datorer, där är det däremot skillnad till BD´s fördel.

Ja spelarna är bakåtkomatibla med "vanliga" DVD´s..

#20

Postad 06 april 2006 - 08:08

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0
Skriver som nytt inlägg istället..

En sak som kommer döda BD formatet därimot är det här:

"Som alla vet har AACS-standarden för kryptering av HD-material på både HD-DVD och Blu-ray spikats för bara ett par veckor sedan. För att ytterligare blidka Hollywood har Blu-ray även implementerat ytterligare säkerhet i form av en till standard som numera även den är spikad, så kallad Blu-ray Disc + eller BD+.

BD+ kommer att göra det möjligt att aktivera Blu-ray-skivor över internet vilket även kommer att vara ett krav från åtminstone tre av de största Hollywood-studiorna samt självklart Sonys eget bolag, Warner.

Processen är ganska enkel och går ut på att spelaren och skivans ID-nummer matchas ihop och man kvitterar ut en nyckel på en centralt belägen server över internet. Skivan är sedermera låst till denna spelare vad gäller uppspelning av digital högdefinitionssignal. Precis som med AACS kommer BD+ att tillåta att man spelar upp Blu-ray-skivan utan autenticering, men då är man begränsad till lågupplöst bild (720 x 576) via analoga utgångar i form av RGB eller komponent.

Många anser nu att HD-DVD kommer att vinna slaget om högdefinition eftersom Blu-ray enligt vissa experter anses bedriva en "begränsningskampanj för att minimera konsumentens inflytande".

Vad kunde man vänta sig igentligen när Sony är inblandade? Som vanligt blir det konsumenterna som blir drabbade = BD med aktivering över nätet = a BIG no no.
Att låsa skivorna till EN spelare.... hur jäkla dumma får dom vara? "ja då var det dags att byta BD spelare då, en ny modell har kommit ut. ja just det, jag måste ju köpa alla skivorna igen ja."

Kan man radera sin vote?

#21

Postad 06 april 2006 - 08:15

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Jo har läst en del skrämmande artiklar om AACS och BD+ så tills man får se hur det verkligen blir avvaktar jag med min röst...

HD DVD känns ju helt klart "friare".

Som bonus slänger väl sony in lite rootkits också :-)

#22

Postad 06 april 2006 - 10:37

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

En sak som kommer döda BD formatet därimot är det här...

<{POST_SNAPBACK}>

Ehm, det var ett april-skämt från dvdforum.nu om du nu missat det...

#23

Postad 06 april 2006 - 10:46

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

En sak som kommer döda BD formatet därimot är det här...

<{POST_SNAPBACK}>

Ehm, det var ett april-skämt från dvdforum.nu om du nu missat det...

<{POST_SNAPBACK}>


BD+ och unika nycklar är inget skämt och att möjligheten att spärra unika spelare är heller inte det.
Men att en BD film endast gå ratt spela upp på en spelare har jag inte sett och det låter däremot som ett skämt.

Filmer kan ockås komma innehålla ngn slags revokeringslista för att se att man har en "schysst" spelare, vilket medför att man eventuellt måste uppdatera sin spelare online...

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 06 april 2006 - 10:54.


#24

Postad 06 april 2006 - 11:02

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
källa på det?

#25

Postad 06 april 2006 - 11:21

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Jo, det med bildbehandlingen har du rätt i. Dock sitter man inte på någon bildvisare som klara 1080P, vilket gör att man lik förbaskat måste låta spelaren deinterlacea eller skala ner till 1080i eller 720p. OK, några (lyckliga) sitter på 1080p-skärmar och slipper detta. Grattis om du är en av dem!  :)


De-interlacing lär det väl inte bli tal om.

...

Problemet är nog att Sony inte kommer vilja skjuta sig själva och andra i BD-gruppen i foten genom att gå ut allt för hårt och lansera PS3 som en Blu-ray-spelare. (Alltså jag menar inte att de kommer undanhålla det faktum att den spelar upp BD utan snarare att de inte kommer marknadsföra den mot icke-spelande Svenssons som bara vill ha en billig BD-spelare.)

<{POST_SNAPBACK}>


Sorry! menade ju såklar interlacea och inte DE-ingerlacea från 1080P till 1080i eller 720P.
Och visst funkar det bättre än motsatsen, men kräver ändå ett bildprocessande vilket inte gör det möjligt att "bara skicka ut en rå digital signal". En dyr spelare kommer göra detta bättre än en billig. Men om det är värt dubbla priset som du säger håller jag med om att det kanske inte gör.

Personligen tror jag visst att Sony kommer marknadsföra sin PS3 som en BD-spelare också och inte bara en spelmaskin. Dumt vore annars!
PS3 kommer bli mer än "bara en spelmaskin". Mer ett mediacenter.
Tror inte Sony kommer missa chansen att inte marknadsföra det...

#26

Postad 06 april 2006 - 11:59

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

källa på det?

<{POST_SNAPBACK}>

AACS kan du läs aom på wikin, nedan är lite om BD+

Other than the AACS, the Blu-Ray Disc differs from the HD DVD additional elements. The BD+ and the RomMark have been added to help develop a specification that meets the needs of manufacturers and content providers. BD+ relates to the ability to keep content from playing on a known hacked player while the RomMark is a manufacturing mark placed on the disc to help reduce mass piracy of discs. Specifically, the Blu-Ray's Java software constantly monitors the movie's data stream and stops playback if it tracks any kind of manipulation in the player. Moreover, the ROmMark will be placed on a specified position of a Blu-Ray disc. The precise position will be unique to the machine that mastered the content, enabling enforcement authorities to to determine whether or not a disc has been created legally.



Ovan information (och mycke mer) finns på flera siter, bara googla efter bd+.

#27

Postad 06 april 2006 - 12:06

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

BD+ och unika nycklar är inget skämt och att möjligheten att spärra unika spelare är heller inte det.
Men att en BD film endast gå ratt spela upp på en spelare har jag inte sett och det låter däremot som ett skämt.

Filmer kan ockås komma innehålla ngn slags revokeringslista för att se att man har en "schysst" spelare, vilket medför att man eventuellt måste uppdatera sin spelare online...

<{POST_SNAPBACK}>

Inget som står om BD+ i dvdforum.nu's april-skämt stämmer:
-Skivor kommer inte behöva aktiveras över internet för att de ska gå att spela upp. Däremot om man vill göra en s.k. (mandatory) managed copy lär man behöva verifiera/betala/whatever via internet. Det ligger dock inom AACS och inte BD+ och gäller även HD DVD.
-Skivorna är naturligtvis inte låsta till en viss spelare.

Det är överhuvudtaget inget krav att BD-spelare måste ha nätverksfunktioner vilket gör det rätt svårt att kräva all sådan här typ av verifiering...

Tanken med BD+, som jag förstått det, är väl tvärtom att "revokering" av spelare inte ska behöva ske i onödan utan spelarnas skydd ska kunna uppdateras istället. "Revokeringsfunktioner" finns ju redan i AACS, t ex kan alla spelare av en viss modell "revokeras" där, iaf teoretiskt...

Redigerat av jsl_80, 06 april 2006 - 12:09.


#28

Postad 06 april 2006 - 12:18

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Ja det finns inte så mycke info om BD+ ännu så jag vet inte exakt hur det ska funka.

Tex hur ska AACS och BD+ kunna gå hand i hand när det gäller managed copys.

För att kunna ta en managed copy måste BD+ (rommark) strippas från filmen tex....

Men men vi får väl se vad som händer.

Men det kanske kanbli lite som windvd tex, i en äldre version kunde man tex rippa DVD-A skivor men för att kunna spela upp nyare DVD-A skivor var man tuvngen att uppdatera programmet.

#29

Postad 06 april 2006 - 13:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Struntar fullständigt i vilka copy-åtgärder företagen sysslar med. Jag vill kunna:
1) Köpa filmen
2) Stoppa i den i min BD-spelare
3) Titta på filmen
Det är allt. Är övertygad om att BD gänget kommer se till att detta är möjligt utan problem, ser ingen anledning att tro något annat. Men jag vet inte, kanske är jag inte så paranoid av mig heller... :)

Redigerat av pacman, 06 april 2006 - 13:55.


#30

Postad 06 april 2006 - 13:57

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Ja dom stegen bör ju funka får man hoppas :-)

Men vi pratar SONY här så det finns all anledning att vara paranoid.

#31

Postad 06 april 2006 - 14:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Iofs sant. Men steg 1 lär inte vara några problem iaf. :)

#32

Postad 06 april 2006 - 14:12

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Iofs sant. Men steg 1 lär inte vara några problem iaf.  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Jo jag tror vi börjar där :-)

Nej men självklart ska allt detta med AACS/BD+ etc inte innebära massa problem för konsumenterna, men ibland blir det tyvärr så att när man försöker stoppa piraterna så går det ut över de som lagligt köper skivorna på ett el annat sätt.

Tex cdskivor med massa skydd som i vissa fall inte går att spela i vanliga cd spelare...

Drabbar ENDAST de laglydiga ....

#33

Postad 06 april 2006 - 15:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Så sant. Men det är det som är så fint med BD och HDDVD. De har från dag 1 tagits fram med anti-copy i bakhuvudet, det har inte DVD (jo, men kan en norsk 14-åring knäcka skyddet så tänkte de inte tillräckligt) och framförallt inte CD. Det gör att vi kanske slipper de värsta modifikationerna iaf.

Sen kan man skoja om att, "näe, nu kommer det nog behövas en norsk 15-åring - minst!", men risken har minskat iaf. Om man är positivt lagt iaf... :)

Redigerat av pacman, 06 april 2006 - 15:12.


#34

Postad 06 april 2006 - 21:54

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

  • 731 inlägg
  • 0

...krav från åtminstone tre av de största Hollywood-studiorna samt självklart Sonys eget bolag, Warner...

<{POST_SNAPBACK}>

Jo för alla vet ju att Sonys eget filmbolag heter Warner :)

#35

Postad 07 april 2006 - 01:23

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

En sak som kommer döda BD formatet därimot är det här...

<{POST_SNAPBACK}>

Ehm, det var ett april-skämt från dvdforum.nu om du nu missat det...

<{POST_SNAPBACK}>

Det hade jag missat! Gött.
<---- grundlurad! Nu blev jag glad igen :)

#36

Postad 13 april 2006 - 03:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa Samsungs BD-P1000 blu-ray spelare när den släpps här i europa i augusti.
Det enda jag oroar mig för iofs är att HD DVD helt plötsligt om ett år kör om blu-ray.
Förhoppningsvis inte. Med tanke på att alla de största tillverkarna ligger på Blu-ray´s sida.
Men VHS slog ju ut Beta trots den sämre kvalitén efter några år.

Igentligen kanske man om man vore lite smartare vänta ett par år och se vad som händer men...

Jag vill inte köra DVD längre nu när man kan få uppleva högupplöst :)
Speciellt inte nu när jag har en HDskärm och ser hur "sunkig" bilden på DVD igentligen är ;)

Men vad tror ni om Samsung BD-P1000?
Sonyn släpps väl några månader senare iofs men. Väntan till augusti är lång nog <_<
Hoppas sommaren rusar förbi :P

#37

Postad 13 april 2006 - 08:41

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

  • 1 705 inlägg
  • 0
Röstade på HD-DVD. Varför? Jo MS kommer släppa en hd-dvd drive som kopplas till xbox360 och då jag förmodligen inte kommer köpa någon PS3 blir det bara hd-dvd till en början hemma hos mig.

Sedan får framtiden utvisa var man lägger krutet när en fristående "äkta" HD skivespelare inköpes.

Positivt att xbox360 drar av sina interna fläktar när den matas med en dvd-filmskiva. Verkar lovande inför HD-DVD då den faktiskt går att använda till filmuppspelning :)

Också positivt att alla filmer som utannonserats till HD-DVD även de är i 1080p. Lär ju dröja några år innan man investerar i en tv som klara 1080p men ändå. 720p får duga tillsvidare.

[O.t]
Har dessutom stött Sony onödigt mycket iår med mitt tv-inköp (är forfarande arg på dem sedan ett cd inköp som inte gick att spela i min dvd-spelare, MEN gick utmärkt att rippa till pc:n -> bränna ut -> och nu spela på dvd:n. Hata! Skivan åkte tillbaka till cdon som snällt tog tillbaka och betalade tillbaka mina pengar. Smart där Sony)./[O.t]

#38

Postad 15 april 2006 - 12:45

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
PS3an kommer hamna runt 6000-7000kr.
O Sony har ju använt BD som en ursäkt till att ha de höga priset.

Jag vet inte ännu vart jag står i frågan om valet.
Har inte satt mig in tillräckligt ännu.
Därför har ja inte lagt min röst ännu.
Känner dock på mig att jag kommer låta h/k fälla avgörandet för mig.

#39

Postad 15 april 2006 - 12:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

PS3an kommer hamna runt 6000-7000kr.
O Sony har ju använt BD som en ursäkt till att ha de höga priset.

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom inte Sony sagt ett ord om priset än så under man hur du vet det. :blink:

#40

Postad 15 april 2006 - 18:34

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

  • 1 145 inlägg
  • 0
ja, 6000-7000 för ett tv-spel är nog dödsdömt från början, ca. 3000-4000 är nog max för de flesta, oavsett om det följer med en BD spelare eller inte. Jag vet inte många som använder sina PS2 som dvd-spelare idag annat än i nödfall. De flesta vet kanske inte ens att det går :blink:

/staffan

#41

Postad 15 april 2006 - 21:50

Toby
  • Toby
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Röstade Blu-Ray. Känns som fler stora företag står bakom det även om det säkert finns för- och nackdelar med båda...

#42

Postad 16 april 2006 - 11:49

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Jag lär ha kvar min DVD-spelare ett tag till och sedan när Blue-Ray och HD-DVD slagit igenom stort (om de nu gör det) blir det nog att köpa en spelare som tar alla formaten (antar att sådana lär komma förr eller senare).

#43

Postad 18 april 2006 - 09:48

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0

PS3an kommer hamna runt 6000-7000kr.
O Sony har ju använt BD som en ursäkt till att ha de höga priset.

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom inte Sony sagt ett ord om priset än så under man hur du vet det. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>



Är ganska säker på att jag läste det på www.idg.se
Men nu när ja söker efter det så kan ja inte hitta det.

#44

Postad 18 april 2006 - 09:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
www.idg.se har precis lika dålig koll som alla vi andra, dvs ingen alls. :blink:

#45

Postad 18 april 2006 - 09:57

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Hittade dock detta.

Nu har Sony gått ut o tagit tillbaka det de sa om priset.

http://www.gamesindu...e.php?aid=15937

#46

Postad 18 april 2006 - 11:33

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

  • 1 326 inlägg
  • 0
Röstade HD-DVD, varför?? Billigare, gynnar mig bättre.

#47

Postad 18 april 2006 - 12:25

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Ja tror att ja kommer avvakta o se.
O om formatkriget står sig ett år så lär priserna kommit ner så ja kan köpa en av varje.

#48

Postad 18 april 2006 - 12:40

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Lade min röst på Blu-Ray. Bla för att Apple står bakom men även för att av vad jag läst om det så verkar det faktiskt bättre. Framtiden får visa...

#49

Postad 19 april 2006 - 10:13

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0
HD-DVD blev det för mig p.ga att det är billigare och tycks inte så struligt som Blu-ray.

Men det spelar ingen roll vad jag tycker för det är ändå alla 40, 50 talister som kommer till att avgöra det hela. Det format de köper blir det...

#50

Postad 26 maj 2006 - 10:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ögonöppnare för mig i helgen: länk

...plus en del annat som inte får nämnas (tyvärr). Kan man ta tebaka sin röst? :)

Redigerat av pacman, 26 maj 2006 - 10:25.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.