Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax PVR Digitalbox BXR-HD+2 , uppgraderad version?

724 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 6,7 (9) Inga priser
2 relaterade trådar

#151

Postad 05 februari 2014 - 21:06

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

5) Glömde: Programguiden är bara 7 dagar lång. Det medför att man bara kan ställa in inspelning att starta för program som skall sändas inom denna tid. Om man tex ser ett bra program och tänker sig att spela in de efterföljande avsnitten så går det inte. Man kan nämligen inte serieinspela ett program som redan startat och nästa avsnitt finns ju inte i guiden ännu (först påföljande dag).
Med Topfield kan man ju redigera en söktimer och skriva in kriterier, som inte kommer att uppfyllas förrän en serie startar om tex 10 dagar. Bara man vet namn på serien så funkar det.
Så icke på HUMAX.

Nej det stämmer inte. I tidsbaserad inspelning kan du manuellt ställa in inspelningar framåt i tiden och sedan välja om det ska vara en enskild inspelning eller återkommande ex. dagligen ,veckovis, veckodagar, helger mm.

#152

Postad 05 februari 2014 - 21:47

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Nej det stämmer inte. I tidsbaserad inspelning kan du manuellt ställa in inspelningar framåt i tiden och sedan välja om det ska vara en enskild inspelning eller återkommande ex. dagligen ,veckovis, veckodagar, helger mm.

Jamen, utan programguide vet man inte detta.
Jag vill skriva in ett sökord eller flera i titeln och sen "släppa loss" boxen som letar reda på programmet när det väl dyker upp och spelar in det. Tex om man skall ut å semester 3 veckor, hur skulle man då göra?

#153

Postad 06 februari 2014 - 09:56

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Tex om man skall ut å semester 3 veckor, hur skulle man då göra?


Om du vet när programmen ifråga går, t ex var tisdag kl. 21.00 på Svt1 (Veckans Brott), så gör du helt enkelt en manuell programmering av den dagen, tiden och kanalen.


Manuell programmering av Timern finns ju på så gott som alla boxar, däremot ofta inte på de Tv som har egen möjlighet att spela in på en extern hårddisk - där kan man ofta bara använda EPG för att spela in/programmera, och kan därmed inte välja serieinspelningar eller t ex en viss tid en viss veckodag på en viss kanal.

Redigerat av Kung Nu, 06 februari 2014 - 09:59.


#154

Postad 06 februari 2014 - 10:03

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Hårddisk
Jag antar att man kan bryta sig in i apparaten och skifta hårddisk...
Det finns ett menykommando att formatera disken så det borde väl gå, men jag har inte kollat närmare.
Bytte diskar på alla tre Topfield boxarna jag har men väntar nog med denna.


Går nog säkerligen inte att byta hårddisk hur som helst rakt av.

Man brukar behöva en så kallad Fabriks-Fjärr för att kunna initiera den nya hårddisken, det funkar alltså inte med att bara byta den och sen köra Formattering på den.

#155

Postad 06 februari 2014 - 10:25

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Om du vet när programmen ifråga går, t ex var tisdag kl. 21.00 på Svt1 (Veckans Brott), så gör du helt enkelt en manuell programmering av den dagen, tiden och kanalen.

Nu har jag försökt att hitta hur detta skulle kunna gå till men tji fick jag!
På den här boxen finns det enbart två sätt att starta en inspelning:
1) Tryck inspelningsknappen medan man tittar på ett program.
Nu startar den en omedelbar inspelning av detta program från nu (i Topfield startar inspelningen från början av detta program, dvs den använder bufferten för att fylla på bakåt i tiden).
Man får inte upp någon inställningsdialog där man skulle kunna ändra tider och sånt.

2) Tryck på inspelningsknappen med EPG på skärmen.
Nu får man frågan om man vill göra en serieinspelning eller en enstaka inspelning.
Men återigen, ingen möjlighet att ändra på när det skall starta eller hur länge.
Det kommer bara upp en klocka på guiden när man väljer endera av dessa förslag.

Så hur 17 skall man manuellt kunna ställa in en framtida inspelning på en viss tid och för en viss längd?
Det finns inget annat sätt nämnt i den bruksanvisning som kom med boxen heller.

Manuell programmering av Timern finns ju på så gott som alla boxar, däremot ofta inte på de Tv som har egen möjlighet att spela in på en extern hårddisk - där kan man ofta bara använda EPG för att spela in/programmera, och kan därmed inte välja serieinspelningar eller t ex en viss tid en viss veckodag på en viss kanal.

Det var så på gamla VHS-videos, men nuförtiden har jag bara sett inspelningsmöjligheter kopplade till programguider eller sökvillkor.
Så även på den Topfield jag haft de senaste åren.
Fast på HUMAX verkar det bara finnas kopplat till programguiden, åtminstone om man har BOXER-firmware i den.

#156

Postad 06 februari 2014 - 11:04

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Bo B, hur man spelar in manuellt är beskrivet för dig flera gånger i tråden, tryck på knappen schedule så kommer du direkt till planerade inspelningar, där trycker du på gul knapp "tidsbaserad inspelning".

En personlig reflektion, dina ständiga jämförelser med din Topfield-box är helt irrelevanta för tråden och tämligen ointressanta för oss andra <_<

Kan vi släppa detta nu?

#157

Postad 06 februari 2014 - 11:21

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Man brukar behöva en så kallad Fabriks-Fjärr för att kunna initiera den nya hårddisken, det funkar alltså inte med att bara byta den och sen köra Formattering på den.

Vet inte om jag håller med om att man "brukar" behöva det. Visst finns, eller kanske snarare fanns, boxar som krävde sånt men idag är min uppfattning att man i de flesta PVR-boxar kan byta hårddisk utan specialutrustning. Att Humax skulle kräva det är i vart fall inget jag hört.

#158

Postad 06 februari 2014 - 11:26

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Bo B, hur man spelar in manuellt är beskrivet för dig flera gånger i tråden, tryck på knappen schedule så kommer du direkt till planerade inspelningar, där trycker du på gul knapp "tidsbaserad inspelning".


Fast ... - tänk om Bo B är färgblind ... :rolleyes: , då ser han ju inte indikeringen på TVn av den Gula knappen, så om vi istället omtalar att han ska trycka på den Tredje av FÄRG-knapparna på Fjärren, så kanske han äntligen lyckas ?! :ph34r:

#159

Postad 06 februari 2014 - 12:59

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Bo B, hur man spelar in manuellt är beskrivet för dig flera gånger i tråden, tryck på knappen schedule så kommer du direkt till planerade inspelningar, där trycker du på gul knapp "tidsbaserad inspelning".

Tack för beskrivningen!
Jag har nu låtit firefox leta igenom hela tråden efter schedule och gul och då hittade jag ett enda ställe där detta med tid-baserad inspelning nämns. Det var i januari. Så du kan väl vara mindre sarkastisk.....
Det är ju dessutom ganska dåligt att en sån här inspelningsmöjlighet inte nämns alls i den bruksanvisning som följer med boxen....

När det gäller Topfield så kan jag väl erkänna att jag är ganska tillvand vid det snabba sätt som den har fungerat på och saknar funktioner i den. Men då är det ju också så att Topfield med GUI från tillverkaren är en ganska misslyckad upplevelse, det är ju tack vare att Topfieldboxen är programmerbar av användarna och att ett världsomspännande community har tagit tag i den boxen som den blivit så bra. Så egentligen är det inte Topfield som skall ha berömmet utan opensource-programmerarna som har förbättrat den som skall berömmas.

Nu släpper jag Topfield här och försöker vänja mig med HUMAX i stället.
Tack också till bagarfrun som skickade mig på SCHEDULE-knappen för att snabbare komma till inspelningarna!
Det är ju också där som den gula knappen har timerfunktion. :)

Nån som förstår varför den misslyckas så ofta med att spela in program?
DailyShow speciellt, men också andra som SuperBowl härom natten...

#160

Postad 06 februari 2014 - 13:30

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
När boxen spelar in via epg:n är den helt underkastad den informationen som skickas med varje kanal, så upprepade misslyckade inspelningar på en enskild kanal eller ett speciellt program beror sannolikt på att boxen får felaktig eller motstridig information.

#161

Postad 06 februari 2014 - 14:11

Unregistereddeb6bb34
  • Unregistereddeb6bb34
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Tror jag håller mig till mediaportal ett tag till. Känns inte som denna box håller måttet. Enda boxen som verka ha liknande funktionalitet är/var nämda topfield. Känns nästan som tillverkarna av boxar medvetet låter bli att utveckla vissa funktioner

#162

Postad 06 februari 2014 - 14:29

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Känns nästan som tillverkarna av boxar medvetet låter bli att utveckla vissa funktioner

Jag tror att det är Boxer som ligger bakom begränsningarna. Humax själva säljer boxen med annan firmware i tex England med bättre funktionalitet. Men Boxer har specificerat f/w för Sverige med blockerade funktioner...
Se produktsidan hos Humax.

#163

Postad 06 februari 2014 - 17:55

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Det är inte Boxer som ligger bakom, Boxer är bara en distrubitör.
Att vissa funktioner är spärrade beror på on demand-innehållet ex. SF-anytime och playtjänster. Det är sannolikt ett krav från de som äger rättigheterna till programmen/filmerna att deras upphovsrättskyddade material inte ska kunna kopieras och flyttas hur som helst.

#164

Postad 07 februari 2014 - 10:52

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Så om man hade skaffat en HUMAX-box UTAN OnDemand i stället hade man då haft möjlighet att spara sina inspelningar på nätverket etc?
Fast det verkar ju som om Boxer har en alldeles egen modell av HUMAX, den heter ju tom BXR i modellnamnet...

Redigerat av Bo_B, 07 februari 2014 - 10:53.


#165

Postad 07 februari 2014 - 12:16

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Så om man hade skaffat en HUMAX-box UTAN OnDemand i stället hade man då haft möjlighet att spara sina inspelningar på nätverket etc?
Fast det verkar ju som om Boxer har en alldeles egen modell av HUMAX, den heter ju tom BXR i modellnamnet...

Ja antagligen, det kan säkert andra svara på bättre. Denna boxen och dess föregångare har ju funnits i flera år utan on demand-tillägget.

Humax boxar har hetat BXR länge här i Sverige. Om det åsyftar Boxer vet jag inte, det kanske det gör?

#166

Postad 11 februari 2014 - 07:36

Unregistered8083d73f
  • Unregistered8083d73f
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nu har det investerats i en humax bxr hd2+ 500gb direkt från boxer. Hoppas verkligen man blir nöjd. Har en sagem dtr 94160TA HD som fungerat klanderfritt men saknar HD så nu fick det bli att byta. Finns det någon som tror på möjligheten att exportera mina inspelningar från min sagem och importera dom i humax via USB? Grabben har massvis med Nicke nyfiken som kommer gå förlorat :-(.

#167

Postad 11 februari 2014 - 09:26

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Glöm det!
Jag har haft min HUMAX i 3 veckor nu och det jag snabbt konstaterat är att i den firmware som BOXER fått Humax att leverera för dessa boxar så kan man inte koppla in någonting alls till sin HD-box. Man kan inte titta på egna filer på nätet tex filmer och bilder från telefonen eller inspelningar från andra enheter (i mitt fall Topfield).

Jag har löst detta genom att stoppa in en Raspberry Pi med lämplig programvara som en media player kopplad till TV:n.
Jag får alltså växla mellan HUMAX och RaspberryPi beroende på vad jag vill se.
Men då funkar det att göra följande:
- Titta på DVD-filer i ISO-format
- Titta på inspelningar från Topfield som jag överfört till min NAS (OBS! bara okodade kanaler)
- Titta på filmer från telefonen
- Titta på digitala foton
- Använda SVTPlay med fullt utbud i stället för den här SVTr on-demand som finns i Humax-boxen
- mm
Men detta är alltså via XBMC på en Raspberry Pi kopplad vid sidan om Humax till TV:n, så det har inget med boxen sjkälv att göra.

Fråga:
Kan du överföra SAGEM-inspelningar till din PC och titta på dem där?
I så fall är chansen stor att du kan se på dem via nätverket om du skaffar en media player som Raspberry Pi.

#168

Postad 11 februari 2014 - 22:03

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Textning i SVTr on-demand?
Vi hade ställt in boxen på serieinspelning av Tjockare än Vatten, men igår så misslyckades boxen att spela in avsnitt 3...
Det var väldigt konstigt för i EPG-listan så fanns det en röd prick på avsnittet medan det sändes. Däremot fanns det ingenting i listorna över pågående inspelningar eller i Alla inspelningar. Det brukar det göra under tiden som det spelas in....
Hur som helst så väntade vi tills avsnittet hade sänts färdigt, men fortfarande inget i listorna. Så vi stängde av och startade boxen i hopp om att mediaskanningen skulle funka. Men icke... :angry:
Då gjorde jag så att jag använde OnDemand-funktionen i morse (när avsnittet dykt upp där) och laddade ner det.

Nu till problemet:
Det visar sig att undertext-funktionen inte fungerar på detta OnDemand-avsnitt, men det fungerar på de lyckade inspelningarna av samma serie direkt på boxen. Om man använder PC:n och kör SVTPlay i stället så fungerar också textningen.
Dvs det verkar bara vara i Boxers Play-tjänst SVTr som det inte går... :(

Är det något fel på mina inställningar eller är det tänkt att det inte skall fungera? Dvs om man är hörselskadad och behöver textningen så kan man inte använda OnDemand Play-tjänsten för svenska program???

#169

Postad 13 februari 2014 - 09:14

Unregistered8083d73f
  • Unregistered8083d73f
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Kan du överföra SAGEM-inspelningar till din PC och titta på dem där?
I så fall är chansen stor att du kan se på dem via nätverket om du skaffar en media player som Raspberry Pi.

Jag kan exportera inspelningar till extern USB men har aldrig lyckats spela upp dom någon annan stans än i min sagem. Har dock bara testat pc och inte annan Box.

#170

Postad 13 februari 2014 - 09:14

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Då gjorde jag så att jag använde OnDemand-funktionen i morse (när avsnittet dykt upp där) och laddade ner det.

Nu till problemet:
Om man använder PC:n och kör SVTPlay i stället så fungerar också textningen.
Dvs det verkar bara vara i Boxers Play-tjänst SVTr som det inte går... :(



Du kan ju använda Pirateplayer för att hämta ned Textade (eller otextade...) prg från Svt Play.

http://pirateplay.se/pirateplayer/

Då kan du spara det du hämtar vart du vill, och sen via t ex en Mediaspelare spela upp det textat på din Tv.

Redigerat av Kung Nu, 13 februari 2014 - 09:15.


#171

Postad 13 februari 2014 - 14:27

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
OK, jag laddade ner PiratePlayer och sen laddade jag också ner SVT-programmet inkl ikryssning av textningen.
Det resulterade i två filer, en MP4 och en WSRT-fil som innehåller alla texterna plus tidpunkten när de skall visas.
Men när jag tittade på denna video via XBMC 12.2 så syns inga texter och om jag går in i menyn medan jag spelar av programmet och väljer undertext-knappen så blir det ingen skillnad heller, det kommer en dialogruta som säger att det inte finns någon text...

Har du provat detta med XBMC?

Jag testade också med VLC på min PC och gick in och valde själva subtitles-filen manuellt under spelningen. Men .wsrt är inte en filtyp som VLC känner igen och det funkade inte heller.

#172

Postad 13 februari 2014 - 15:08

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Som komplement till min gamla Dilog 555 box, så hade jag laddat ned ett program som hette Project X. Detta kunde konvertera de .HAV filer som Dilogen skapade vid inspelning till .TS som sedan gick att spela upp i datorn med bl.a. VLC. Kanske det fungerar med de nya formaten som finns?? http://www.google.co....61190604,d.bGQ

#173

Postad 13 februari 2014 - 15:31

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Jag testade också med VLC på min PC och gick in och valde själva subtitles-filen manuellt under spelningen. Men .wsrt är inte en filtyp som VLC känner igen och det funkade inte heller.

Kan funka att bara döpa om till .srt
VLC är såvitt jag vet inte världsledande på textning så den kan fortfarande strula lite.

#174

Postad 13 februari 2014 - 15:36

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Som komplement till min gamla Dilog 555 box, så hade jag laddat ned ett program som hette Project X. Detta kunde konvertera de .HAV filer som Dilogen skapade vid inspelning till .TS som sedan gick att spela upp i datorn med bl.a. VLC.[/url]

Den hjälper dock föga om filerna fortfarande är krypterade. Hade själv en Dilog och där kunde man dekryptera filerna i boxen innan man läste ut dem från hårddisken men den funktionen var sällsynt då och närmast utrotad idag.

#175

Postad 13 februari 2014 - 16:45

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Kan funka att bara döpa om till .srt
VLC är såvitt jag vet inte världsledande på textning så den kan fortfarande strula lite.

Tack för tipset!
Jag bytte filändelse till srt och körde sen i VLC - FUNKADE!
Sen gick jag över till XBMC på min Raspberry Pi kopplat till TV:n - FUNKADE!

Jättebra att man kan lösa det så här!

Jag har kontaktat Boxer om det men de bara skyfflar vidare till SVT och där kan de inte ens säga vem man skall kontakta för att nå teknikavdelningen. Fick en mail-adress i växeln och skickade dit beskrivning av textproblemet på SVTr, men har inte fått svar ännu.
Vill veta om textdata ingår i filen som tas ner från SVTr för i så fall är nästa instans HUMAX...

#176

Postad 17 februari 2014 - 20:45

Unregistered8083d73f
  • Unregistered8083d73f
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Verkar tuffa ok än så länge men är hitintills verkligen inte imponerad. Hoppas att det är ovana och inkompetens. Men en undran..... Hur skapar man en undermapp att lägga sina inspelningar i? Blir lite serier bl.a. till grabben som kommer ligga kvar ett tag. Bruksanvisningen var inte till mycket hjälp pga den modifierade mjukvaran.

#177

Postad 17 februari 2014 - 21:06

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Jag frågade Boxer om detta med de funktioner som finns beskrivna i manualen men som inte finns i verkligheten.
De hänvisade till att de ersatt mediahanteringen med "On Demand" och att man kunde ta kontakt med HUMAX ifall man ville ladda in en annan firmware i sin box.....
Men åtminstone i min box är det så här:
Bifogad fil  HUMAX_IngenUSB.png   41,53K   9 Antal nerladdningar
Bilden är tagen från den manual man kan ladda ner men i min box finns det ingen USB under nätverkskontakten. Dvs när de tog fram OnDemand-boxen så togs även kontakten där man skulle ansluta sin externa hårddisk bort...
Så att applicera en annan firmware är nog bara att glömma.
Jag gav upp och byggde en media player med en Raspberry Pi i stället så nu har jag HUMAX enbart för TV och inspelning.

#178

Postad 25 februari 2014 - 11:29

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Jag frågade Boxer om detta med de funktioner som finns beskrivna i manualen men som inte finns i verkligheten.
De hänvisade till att de ersatt mediahanteringen med "On Demand" och att man kunde ta kontakt med HUMAX ifall man ville ladda in en annan firmware i sin box.....
Men åtminstone i min box är det så här:
Bifogad fil  HUMAX_IngenUSB.png   41,53K   9 Antal nerladdningar
Bilden är tagen från den manual man kan ladda ner men i min box finns det ingen USB under nätverkskontakten. Dvs när de tog fram OnDemand-boxen så togs även kontakten där man skulle ansluta sin externa hårddisk bort...
Så att applicera en annan firmware är nog bara att glömma.
Jag gav upp och byggde en media player med en Raspberry Pi i stället så nu har jag HUMAX enbart för TV och inspelning.

I minna två boxar ena är en Humax BXR HD+ andra Humax BXR HD+2 ingen av dom har en usb port vid den platsen, men där imot finns det en på framsidan. så på den svenska ver har det aldrig funits en usb port på baksidan.
Postad bild

Redigerat av Unregistereddceea937, 25 februari 2014 - 11:32.


#179

Postad 25 februari 2014 - 17:04

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Intressant med en manual via Boxers hemsida som innehåller en bild på en modell som inte finns i Sverige....

Jag känner till front-USB, den kan bara användas till WiFi-donglen, som kommer med apparaten.
Men jag tyckte inget vidare om att ha en utstickande pryl sådär så jag drog fram nätverkskabel till vardagsrummet i stället. Blir antagligen mycket bättre i alla fall eftersom det går fortare med överföringen då.

#180

Postad 26 februari 2014 - 08:12

Unregistered7f939fec
  • Unregistered7f939fec
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
För oss som inte har köpt Humax BXR-HD+2 ifrån Boxer så fungerar framsidans USB port alldeles utmärkt att spela upp filmer på.

#181

Postad 26 februari 2014 - 08:18

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Är det samma modellbeteckning på den du köpt?
Var har du köpt boxen då?
Och vilken firmware-version har den?
Vad ansluter du för något till USB-porten? En hårddisk eller nåt annat?

#182

Postad 26 februari 2014 - 08:29

Unregistered7f939fec
  • Unregistered7f939fec
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Modell: BXR-HD+2

Köpt: Satellitproffsen

Firmware: Setvab 1.00.02 från 26 jul 2012

Systemid: 80B0.7F00

Jag använder ett vanligt USB minne.

#183

Postad 26 februari 2014 - 09:55

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Själv har jag detta
Modell: BXR-HD+2 (samma)
F/W: SETVAB 0.03.10 från 14 Nov 2013 (<= Skiljer här! Första siffra 0 - kanske det är beta?)
SystemID: 80B0.7F00 (samma)
Användargränssnittsversion: HSUI 1.00.01

Det verkar vara samma hårdvara men olika f/w.
Att kunna visa saker från ett USB-minne som sätts in i fronten verkar vara en bra funktion tycker jag. Speciellt egna filmer från kamera eller mobil skulle vara enkelt att visa då.
Men det går ju inte nu, åtminstone inte via boxen...

Har du några problem med själva den övriga hanteringen med din box?
Antagligen har du inte det här On-Demand-systemet där man kan ladda ner äldre program direkt till boxen via några få playkanaler och köpa film via Boxers butik, men funkar det bra i övrigt?

Sen kan man ju undra hur man skall bete sig för att byta firmware i boxen?
Det enda som jag hittat är ju via luften och då är det ju Boxers f/w det handlar om (som jag redan har).

#184

Postad 26 februari 2014 - 10:24

Unregistered7f939fec
  • Unregistered7f939fec
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har inga problem med boxen, har ej On-Demand systemet.

Allt fungerar vad jag vet.

Har inte kontaktat Humax för firmware uppdatering.

Våra boxar är nog likadana förutom F/W som inte är samma.

Min box har Micom-version 12.1

#185

Postad 04 mars 2014 - 22:46

Janne5095
  • Janne5095
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har haft min box en vecka nu, köpt på ElGiganten. Verkar fungera bra tycker jag.

Har dock problem att ta emot TV kanaler på VHF. Trots fin UHF/VHF antenn från Kjell &Co så får jag 0% signal på kanal 9. På kanal 30 (UHF) går det hur bra som helst. Jag får väl klättra opp till taknocken och prova 3 meter högre upp. Lånade t.o.m. hem en annan box för att prova, men det gav inget.

#186

Postad 05 mars 2014 - 00:41

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Om du gör manuell sökning måste man (på vissa apparater) välja DVB-T2 för mux 7.
Använder du en antenn som spänningssätts? /Tor

#187

Postad 07 mars 2014 - 15:49

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Har problem när jag lägger till ny kanal i mitt Flex 8 abonnemang. Får ingen bild utan endast meddelande om att den nyvalda kanalen ej är tillgänglig. Varje gång jag bytt Flex 8 kanaler har jag fått ringa kundservice och bett dem uppdatera mitt kort, då kommer bilden på en gång. Någon som har liknande problem?

På bekräftelsemejlet från Boxer står det att "Ditt byte av kanaler är registrerat och förändringen sker inom ett par timmar."

EDIT: Har ondemand-versionen från Boxer.

Redigerat av mico01, 07 mars 2014 - 15:50.


#188

Postad 17 mars 2014 - 00:31

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
mstorsjo läs min tråd: https://www.minhembi...howtopic=316682 /Tor

#189

Postad 17 mars 2014 - 21:49

Sandhög
  • Sandhög
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!

Min mor funderar att köpa denna box, hur är det med alla bild ut portar så som antenn, scart, hdmi med mera? Kan man koppla in boxen till två tv apparater? hon vill ha boxen i tvrummet men dra en förlängsningsladd från någon av dom andra uttagen till sängakammaren, allt för att inte behöva flytta boxerkortet eller skaffa tvillingkort.

TACKSAM FÖR SVAR! =)

#190

Postad 18 mars 2014 - 09:25

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Mjaaee, boxen i sig kan man ju bara koppla till en Tv, men man kan väl använda en HDMI-växel och koppla om signalen med.

Men det finns ju maxlängd på en HDMI-kabel, så det får inte vara långt inte, kanske tio meter.

Finns en tråd om sånt här: https://www.minhembi...showtopic=80845

Annars får hon skaffa en Videosändare, se till den är för 5GHz bandet, där är minst störningar.

https://www.google.c...deosändare hdmi

#191

Postad 18 mars 2014 - 20:19

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Ingen här som har klurat ut hur man kan uppdatera sin BXR-HD+2 till On Demand mjukvaran? (Det vill säga versionen som såldes utan On Demand hos Elgiganten).

#192

Postad 20 mars 2014 - 14:48

per0430
  • per0430
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Enligt instruktionsboxen så kan man skapa mappar som man kan sortera in sitt inspelade material i.
Dvs tex sport i en mapp oxh film i en annan osv.
Men jag tror att jag läste någonstans att detta inte längre var möjligt i Boxer-versionen för HD+2.
Kan nån bekräfta eller dementera detta.
I föregångaren HD+ ska det i alla fall gå att skapa mappar. Vet någon om man kan lösenordsskydda hela mappar eller om det bara är själva filerna man kan sätta ett lösenord på?
Om man spelar in en lösenordsskyddad kanal, blir den inspelningen automatiskt lösenordsskyddad.
(I min nuvarande Skagem hamnar dessa i en lösenordsskyddad mapp).

#193

Postad 20 mars 2014 - 15:09

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 1
Alla de bra funktionerna har de tagit bort i den här On-Demand.versionen av firmware.
Tex:
- Kan inte hantera inspelningarna via mappar
- Kan inte ansluta hårddisk med inspelat material och visa på TV:n
- Kan inte streama via det interna nätet från tex en NAS eller media server

I stället har man satt dit:
- En filmbutik där man kan köpa filmer att visa
- En helvisssen playfunktion som påminner om SVTplay men har mycket färre program att kunna se på i efterhand

Sen är ju hela hanteringen av inspelningar så långsam så man blir tokig.
Tryck på knapp att lista upp inspelningar och vänta sen långa tider med ett meddelande på skärmen att den jobbar på saken. :(

#194

Postad 20 mars 2014 - 16:16

per0430
  • per0430
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Så inspelningarna kan inte sorteras i mappar ens i efterhand?
Alla inspelningar kommer bara i en lång rad?

#195

Postad 20 mars 2014 - 23:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Precis, det är vad jag upptäckte när jag fått hem boxen.
Och en annan sak är att listan över inspelningar är otroligt slösaktig med skärmutrymme i höjdled, det är två rader per inspelning med stor text så det ryms bara 6-7 inspelningar på varje sida. Det är ett evigt bläddrande bland dem för att komma rätt.
Om det hade utnyttjat hela bredden så skulle all info få plats på en rad och dubbelt så många kunna visas på varje skärm.

#196

Postad 26 mars 2014 - 17:19

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om man får ut någon signal från Scart utgången på HD kanalerna? Konverteras HD signalen ner på Scart?

Jag skall ordna ett Flex abonnemang till föräldrarna och tänkte välja HD på 1,2,3,4 och 5 för att förhoppningsvis få lite bättre bild. Det finns endast scart på teven en 42" backprojektion. Den ska väl bytas ut någon gång men inte än.

Thomas

#197

Postad 27 mars 2014 - 08:16

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Klart signalen konverteras ned, Scart är ju bara 576i som max, medans HD är 720p som sämst.

Du kastar ju bort pengar om du får betala extra för just HD.

#198

Postad 27 mars 2014 - 16:18

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Med Boxer Flex så får man välja fritt mellan HD och standard kanalerna, det kostar inget extra för HD till skillnad hos Comhem som man måste skaffa sig det dyraste abonnemanget för att få 3, 4och femman i HD.

#199

Postad 03 april 2014 - 16:09

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Jag har ett par frågor angående hur man använder boxen:

1) Finns det något sätt att ställa in en serieinspelning utan att gå via en markering för programmet i guiden?
Jag har problemet att jag vill spela in Kosmos på National Geographic och nu när jag kom hem från en resa så har programmet redan börjat. När jag trycker röda knappen så får jag inga frågor om direktinspelning eller serieinspelning utan den börjar genast spela in...
Och om jag använder sökfunktionen med sökordet kosmos så hittar den ingenting. :(
Jag vill inte missa nästa avsnitt av serien.
Det verkar dessutom som om boxen inte tar med den del av programmet som redan har sänts men som ligger i bufferten när man trycker på inspelningsknappen. Är det nån inställning nånstans för att få den att spela in från programstart (eller buffertstart) när man gör direktinspelning?

2) Jag har varit bortrest tre veckor och under tiden har ett par kanaler bytt namn har jag sett i tidningarna.
Nu undrar jag hur jag skall få in de nya kanalnamnen utan att förlora mina favoritlistor. Ganska jobbigt att behöva göra en återställning av boxen och börja om med favoriterna och alla serieinspelningar mm.

3) Jag måste ha gjort något fel för när jag tittar på listan över inspelningar så finns det allt som oftast två rader för samma inspelning. En visar själva inspelningen men den andra visar samma namn men där står det också (Misslyckad) och tiden som anges är när den serieinspelningen SLUTADE! Dvs det blir två rader och en är fel.
Vad har jag gjort för fel då? Det blir så här på flera olika serieinspelningar.

#200

Postad 05 april 2014 - 11:33

Wirus
  • Wirus
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Nån som vet om man kan ta ut bild via HDMI men ljudet via separata ljudkablar på en SCART-kabel? Tänkte koppla boxen till en dataskärm utan inbyggda högtalare och måste få ut ljudet analogt till ett par högtalare :)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.