Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

1995 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1701

Postad 23 september 2019 - 12:18

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Hvilke Kablar var det testet omhandlade?

Var det freebees?

#1702

Postad 23 september 2019 - 12:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Torsk kan smaka olika beroende på om du använder peppar eller chili, vitvinsås eller wasabi. Det är tydliga skillnader som du utan problem kommer lyfta fram i ett blindtest.

Förstår du poängen?

#1703

Postad 23 september 2019 - 12:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2
Nej, du måste inte känna anläggningen om det är skillnad på sakerna. Det är som att säga att du inte kan känna skillnad på apelsin och banan om du inte ätit båda tidigare, och det är fel.

Så där är du helt fel ute. Visst förstår du det när jag skriver om frukterna ovan?

Mitt test gick ut på att se om någon kan höra skillnad. Om individen tycker att det är bättre eller sämre är upp till den, testet gick ut på att höra skillnad (igen, läs sida ett). Den fick benämna kablarna som den vill. Kabel ett och två fast.

Det du gör är halmgubbar som du sen argumenterar emot. Du hittar på att jag skrivit något (bättre och sämre) och sen argumenterar du emot det med floskler.

Så, sluta hitta på saker och säg varför "vetenskapen gråter". Just nu visar du dig bara okunnig och oinsatt i det du argumenterar emot.

#1704

Postad 23 september 2019 - 13:54

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Såklart man måsta känna anläggningen.

Förlara hvarför ni menar det inte är nödvändigt?
:)

Anläggningar är olika, dom funkar olika på olika setups.

Men vänta?

Ni tror Jo på er saga som heter "Allt är likadant"

Dacs, högtalare, kablar och avspälare?

Redigerat av Danke, 23 september 2019 - 14:05.


#1705

Postad 23 september 2019 - 14:02

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Nej, du måste inte känna anläggningen om det är skillnad på sakerna. Det är som att säga att du inte kan känna skillnad på apelsin och banan om du inte ätit båda tidigare, och det är fel.
Så där är du helt fel ute. Visst förstår du det när jag skriver om frukterna ovan?
Mitt test gick ut på att se om någon kan höra skillnad. Om individen tycker att det är bättre eller sämre är upp till den, testet gick ut på att höra skillnad (igen, läs sida ett). Den fick benämna kablarna som den vill. Kabel ett och två fast.
Det du gör är halmgubbar som du sen argumenterar emot. Du hittar på att jag skrivit något (bättre och sämre) och sen argumenterar du emot det med floskler.
Så, sluta hitta på saker och säg varför "vetenskapen gråter". Just nu visar du dig bara okunnig och oinsatt i det du argumenterar emot.



Hvilka kablar skulle testas?
Lissor freebees?

#1706

Postad 23 september 2019 - 14:08

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Nej, du måste inte känna anläggningen om det är skillnad på sakerna. Det är som att säga att du inte kan känna skillnad på apelsin och banan om du inte ätit båda tidigare, och det är fel.
Så där är du helt fel ute. Visst förstår du det när jag skriver om frukterna ovan?
Mitt test gick ut på att se om någon kan höra skillnad. Om individen tycker att det är bättre eller sämre är upp till den, testet gick ut på att höra skillnad (igen, läs sida ett). Den fick benämna kablarna som den vill. Kabel ett och två fast.
Det du gör är halmgubbar som du sen argumenterar emot. Du hittar på att jag skrivit något (bättre och sämre) och sen argumenterar du emot det med floskler.
Så, sluta hitta på saker och säg varför "vetenskapen gråter". Just nu visar du dig bara okunnig och oinsatt i det du argumenterar emot.



Abx testar på musik är meningslöst.

Det blir mer meningsfullt om man använder Foobar2000.

Är best for personlig koll.

Att åka över hela landet till en okänd anläggning är meningslöst.

#1707

Postad 23 september 2019 - 14:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Hvilka kablar skulle testas?
Lissor freebees?

Varför läser du inte första sidan?

#1708

Postad 23 september 2019 - 14:18

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Varför läser du inte första sidan?

Jag har läst lite, gammal tråd.. har läst lite förut.

Hur lång tid tror ni hadde behövs i en okänd anläggning??

Vet ni hur länge jag bedömer sådana tweaks i mitt anlägg?

I veckovis......

Skal jag bo hos en okänd i två veckor?
Nu är ju vadet över.

Men vetenskaplig är det inte.
Någon borde informera forskare omm sådana saker.

Min gissning är att audio kritiska forskare inte lyssnar på musik... Iallafall inte på samma sätt.

Redigerat av Danke, 23 september 2019 - 14:22.


#1709

Postad 23 september 2019 - 14:27

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Det roliga är att förut så diskuterade folk på samma sätt.

I 90 var det freebees og Hamas lissor mot Monster..

Sedan så kopierade Kineser Monster, och sedan hela marknaden..

Kommer ni ihåg Monsters Saksökningar och Twister?

Så idag säljer Biltema och Elgiganten och Clas 90 talls High end kabel teknologi...


Kanskje om 20 år seljer dom 2019 års kablar billigt???

Det drypper nedover....

#1710

Postad 23 september 2019 - 15:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2
Ja, nu har jag ju iaf försökt flera gånger att bemöta det här. Jag lägger ner eftersom Danke inte verkar förstå ens vad jag efterfrågar.

Jag, som välutbildad inom vetenskap och mätning av människor, gråter tillsammans med vetenskapen.

#1711

Postad 23 september 2019 - 17:06

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Ja, nu har jag ju iaf försökt flera gånger att bemöta det här. Jag lägger ner eftersom Danke inte verkar förstå ens vad jag efterfrågar.
Jag, som välutbildad inom vetenskap och mätning av människor, gråter tillsammans med vetenskapen.



Hva har utbildning med att mäta människor med Audio att göra?
Bra för dej att du är välubildad
Och hvarfor slänger du åt mej?

#1712

Postad 23 september 2019 - 17:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2
Tja, om du ska bygga ett hus, går du till en sexåring eller till någon som byggt ett hus tidigare? Det är svaret på din fråga.

Man behöver nödvändigtvis inte vara utbildad, men man måste definitivt vara insatt, det är ett måste.

Jag tjatar inte mer om det här med dig nu, jag har försökt fråga och bemöta men du förstår inte ens vad jag skriver.

#1713

Postad 23 september 2019 - 19:05

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Tja, om du ska bygga ett hus, går du till en sexåring eller till någon som byggt ett hus tidigare? Det är svaret på din fråga.
Man behöver nödvändigtvis inte vara utbildad, men man måste definitivt vara insatt, det är ett måste.
Jag tjatar inte mer om det här med dig nu, jag har försökt fråga och bemöta men du förstår inte ens vad jag skriver.

Jag förstår allt du sejer, men det krockar totalt med min erfarenhet och lärdomar.

Jag har hängt med i audio sen 1990.

Min utbildning är innan musik.

Utbildad musiker.

Hoppast du inte är innen Psykiatrien.
Att starta denna tråd, som jag misstänkte är att löjligöra eller hänga ut någon triggar en del check punkter på några listor i den läran.

Redigerat av Danke, 23 september 2019 - 20:28.


#1714

Postad 23 september 2019 - 19:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag förstår allt du sejer, men det krockar totalt med min erfarenhet och lärdomar.
Jag har hängt med i audio sen 1990.
Min utbildning är musik.

Finns det någon utbildning om hur kablar påverkar musiken?

#1715

Postad 23 september 2019 - 19:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
https://books.google...ton&redir_esc=y

I den här kan du läsa hur man mäter människor. Läser du den och memorerar så kan vi sedan fortsätta diskutera. Inte innan.

#1716

Postad 23 september 2019 - 19:10

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Finns det någon utbildning om hur kablar påverkar musiken?


Var bara ett exempel på att min utbildning har relevans, sedan motparten rantar och skryter av sin utbildning.

Mäta människor.

#1717

Postad 23 september 2019 - 19:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Var bara ett exempel på att min utbildning har relevans, sedan motparten rantar och skryter av sin utbildning.
Mäta människor.

Förklara vad det är som gör att en kabel låter bättre än en annan kabel

#1718

Postad 23 september 2019 - 19:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag skrev om min utbildning först när du skrev att vetenskapen gråter. Du är musiker, hur mycket statistik och vetenskap och testmetodik läser ni som musiker? Din utbildning har ingen som helst relevans i sammanhanget.

Nu är jag helt färdig med dig och kommer inte skriva något mer. Om du ljuger om något här inne så kontaktar jag admin, så hitta inte på något om min utmaning som du gjort tidigare.

#1719

Postad 23 september 2019 - 20:04

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Jag skrev om min utbildning först när du skrev att vetenskapen gråter. Du är musiker, hur mycket statistik och vetenskap och testmetodik läser ni som musiker? Din utbildning har ingen som helst relevans i sammanhanget.
Nu är jag helt färdig med dig och kommer inte skriva något mer. Om du ljuger om något här inne så kontaktar jag admin, så hitta inte på något om min utmaning som du gjort tidigare.

Snälla utbildade människa.

Hvar har jag ljugigt?

Och hvarför ropar du på admin?
Har jag förulämpat någon?

Hvad gällande utmaningen din? Hvad var din motivation?

-Sådan tråden utvecklades, så var det inte långt mellan uthengning, retning och trakkaseri..

Detta,var nog kanske inte din vilja, menn är rätt att fråga om motivation.

Redigerat av Danke, 23 september 2019 - 20:11.


#1720

Postad 24 september 2019 - 15:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Säger inte att det gäller dig, men musiker har ofta rätt dålig kunskap om den tekniska biten, vilken är en av anledningarna till att musik ofta låter så illa nuförtiden.

 

Artisten (eller skivbolaget) väljer den sämsta, mest distande mastringen och tycker att det är alldeles utmärkt.



#1721

Postad 24 september 2019 - 17:13

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Säger inte att det gäller dig, men musiker har ofta rätt dålig kunskap om den tekniska biten, vilken är en av anledningarna till att musik ofta låter så illa nuförtiden.

Artisten (eller skivbolaget) väljer den sämsta, mest distande mastringen och tycker att det är alldeles utmärkt.

Det är store skillnader på detta, och många mastringar är goda.

Det du nevner är typ mainstream pop, ägd av stora bolag.

Men undantag där med, er artist Laleh från Sverige är ett eksempel på artist som fiksar ljud själv, och hennes pop album har rätt bra ljud tycker jag... Hon blev Jo jättekänd i Norge grunnat 22.juli massakren.

Min musiklinj var delad mellan ljudtekniker och musiker, vi satt rätt mycket i studio, och lärade litt av Tekniker.

Detta är mest glömt, Bare nemnar det.

Min studie av musikk, gjorde iallefall att jag är gott känd med musik, historia och stilartor...
Och när det gäller hifi, så är nog detta att föredra, jämt emot några som bara ser en rulle, eller lyttar endast till basen i en metall låt, eller Tekno Beats.

Jag gillar dessa stilorna också, men ännu så mycket mera annat..

Skal man tex testa en Dac, eller annat, kablar, avspelare, högtalare.

Så kräver det en massa olika musikstilar, olika inspälningar etc.
Annars är det för min del, bortkastad tid...
Det är grunden till att en eventuel test, eller Abx tar lång tid.

Just därför tipsade jag omm Foobar2000, och Abx funktionen.
Där kan man själv testa Abx över tid, det är praktisk.

Redigerat av Danke, 24 september 2019 - 17:40.


#1722

Postad 24 september 2019 - 17:39

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Förklara vad det är som gör att en kabel låter bättre än en annan kabel


Det beror på, skillnad ville jag häller seja.

Någon gånger är det små skillnader, även på dyra grejer, då brukar jag hålle placebo kortet öppet.

Andra gånger är det rätt stora skillnader, även på rimliga tweaks. Då tror jag inte att det är placebo. Även om det i vetenskap bara är lösa understödda förklaringar.

If it make count it makes rank.

#1723

Postad 24 september 2019 - 17:48

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Susanne Sundfør-The Brothel är annat exempel på utmärkt ljud.
Detta är nog inte mainstream, men endå pop.

Hvarför amerikanske giganter som, Rihanna, Beyonce, eller Lana har tråkig ljud vet jag inte...

#1724

Postad 24 september 2019 - 18:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det beror på, skillnad ville jag häller seja.
Någon gånger är det små skillnader, även på dyra grejer, då brukar jag hålle placebo kortet öppet.
Andra gånger är det rätt stora skillnader, även på rimliga tweaks. Då tror jag inte att det är placebo. Även om det i vetenskap bara är lösa understödda förklaringar.
If it make count it makes rank.

Nu menade jag att du skulle förklara på ett tekniskt vetenskapligt sätt varför kablar låter olika

#1725

Postad 24 september 2019 - 20:20

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Nu menade jag att du skulle förklara på ett tekniskt vetenskapligt sätt varför kablar låter olika


Du sa jo inte detta...

För min del bryr jag mig inte med det, funkar det positivt tummen upp.

Om det är lite skillnad, tråkigt...

Detta händer lika gärna med dyra som billiga...

Så pris är inte en faktor. Men några gånger är det sånn.

Produsenter har ju ingenjörer som anställda. Om dessa teorier kann bevisas struntar jag i så länge det gir skillnad för mej som kund.

DIYer kann syssla med sånt, jag betalar för att slippa.

#1726

Postad 24 september 2019 - 21:28

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 1
Det är väldigt sällan en ingenjör tar fram en produkt utan bevis för att den fungerar........
Vill man ha något som färgar ljudet så kan man vrida på tonkontroller eller slå på Loudness. Oerhört mycket billigare

#1727

Postad 24 september 2019 - 21:50

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Det är väldigt sällan en ingenjör tar fram en produkt utan bevis för att den fungerar........
Vill man ha något som färgar ljudet så kan man vrida på tonkontroller eller slå på Loudness. Oerhört mycket billigare


Jag vill inte ha något som färgar ljudet, jag vill ha dybd, detaljer och stereobild.. separasjon..

Och jag har väl inte spanderat mycket på kablar, dyraste var vel 800kr

Har handlat second hand på REHIFI.se ochså rimligt.

Det finns massor av ingenjörer i Hifi industrin.

Men ja det finns massor av strunt och överprisat också...

I dag har man youtubers, därsom många rekommenderar så skickar jag producent ett mail...

#1728

Postad 24 september 2019 - 22:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Det intressanta här är att du nämner detaljer, stereobild, separation etc. och att det tar dig ett par veckor att lyssna/tweaka fram dem, i en känd miljö med kända ljudspår.

Hur vet du att det inte är hjärnspöken och önskan som får dig att uppleva dessa skillnader iom det tar så lång tid att få fram?

Hur behåller du referenspunkten för ljudskillnaderna?

Redigerat av Unregistereda299ec85, 24 september 2019 - 22:18.


#1729

Postad 24 september 2019 - 22:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 2

För min del bryr jag mig inte med det, funkar det positivt tummen upp.

...
Produsenter har ju ingenjörer som anställda. Om dessa teorier kann bevisas struntar jag i så länge det gir skillnad för mej som kund.

DIYer kann syssla med sånt, jag betalar för att slippa.

 

 

Problemet med kablar är ju att det är till 99% junk science, eller iaf BS marknadsföring.

 

När tillverkare av "highend" kablar pratar om skin effect och diverse andra fenomen, så nämner de aldrig att det totalt saknar relevans för användningsområdet.

 

Att aluminium smälter vid återinträde i atmosfären, betyder inte att det är olämpligt till karossdelar på en bil, med en toppfart på t ex 300 km/h.

 

Att en 1000 meter lång kabel får problem vid överföring av en signal på 10 000 000 Hz, betyder inte att den är olämplig i Hifi-anläggningen, där t ex en 3 meter lång kabel ska överföra en 20 000 Hz signal.


Redigerat av Ageve, 24 september 2019 - 22:30.


#1730

Postad 25 september 2019 - 10:16

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Det intressanta här är att du nämner detaljer, stereobild, separation etc. och att det tar dig ett par veckor att lyssna/tweaka fram dem, i en känd miljö med kända ljudspår.

Hur vet du att det inte är hjärnspöken och önskan som får dig att uppleva dessa skillnader iom det tar så lång tid att få fram?

Hur behåller du referenspunkten för ljudskillnaderna?

Det med placebo är tricky, särskilt omm man inte orkar at byta fram och tillbaka... Sällan jag gör det.

På små skillnader, så mistenkar jag placebo. Qed performance som var rätt rimlig är ett eksempel. Jag tycker ändå den är bra och använder den på bluray..

Andra som billiga Supra gjorde stor skillnad, så mycket att jag köpte inn flera stycken.

Audioquest Golden Gate gjorde stor skillnad. Ljudet blev annorlunda från Qed..

Audioquest Forest optisk gjorde sjukt god skillnad iforhold til Profigold Coax.

Men det är min första Optiska, och den var gratis...

Dyra Audioquest Hdmi som jag köpte för Sacd och bd audio vet jag inte omm gjorde skillnad. Möjligen att alt sådant ljuder lika bra typ Placebo.


Högtalare kablar DIY silver, banan och Xtz Quad star NLP terminerade var mycket olika. Silver var Bright, billiga Xtz var värmare og mer info I mid, och mer bas, lugnare i toppen.


Det är hva jag tycker och menar.
Det är klart skillnad på olika kablar.
Om vetenskap kan mäta detta, eller om det kann bevisas bryr jag mej inte om...
Så länge det funkar så är jag nöjd..


Det tar lång tid att testa, förr att det ska spelas så mycket olika musik. Det skal också spelas båda goda och dåliga inspelningar......

Den sista frågan om referens måste du förklara lite bättre...

Redigerat av Danke, 25 september 2019 - 10:17.


#1731

Postad 25 september 2019 - 10:26

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Problemet med kablar är ju att det är till 99% junk science, eller iaf BS marknadsföring.

När tillverkare av "highend" kablar pratar om skin effect och diverse andra fenomen, så nämner de aldrig att det totalt saknar relevans för användningsområdet.

Att aluminium smälter vid återinträde i atmosfären, betyder inte att det är olämpligt till karossdelar på en bil, med en toppfart på t ex 300 km/h.

Att en 1000 meter lång kabel får problem vid överföring av en signal på 10 000 000 Hz, betyder inte att den är olämplig i Hifi-anläggningen, där t ex en 3 meter lång kabel ska överföra en 20 000 Hz signal.


Säkert något som inte håller det dom lovar, men så tror jag att något av det dom sysslar med funkar..

Jag provar själv..

Skin effekt, jag vet iallafall att silver har mer info i diskant.

Kobber mer mid och bas..

Är inte detta skin effekt?

#1732

Postad 25 september 2019 - 10:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Säkert något som inte håller det dom lovar, men så tror jag att något av det dom sysslar med funkar..

Jag provar själv..

Skin effekt, jag vet iallafall att silver har mer info i diskant.

Kobber mer mid och bas..

Är inte detta skin effekt?

Placebo. Silver ser "bright" ut och koppar ser mer varmt och gosigt ut. Det som skiljer mellan silver och koppar är resistansen. Har du t.ex lite kortare kopparkabel gentemot silverkabeln så är dom för den elektriska signalen identiska (under förutsättningen att arean är lika)



#1733

Postad 25 september 2019 - 11:29

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Just profigold har jag dålig erfarenhet med, tror inte man kan garantera att de loddet skjerm osv korrekt. Jeg tilverkade en egen s-video kabel som gav märkbart bättre bild mot en proffigold. Använde solidcore broadcastquality noname kabel och supra-kontakter.

#1734

Postad 25 september 2019 - 12:12

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Säkert något som inte håller det dom lovar, men så tror jag att något av det dom sysslar med funkar..

Jag provar själv..

Skin effekt, jag vet iallafall att silver har mer info i diskant.

Kobber mer mid och bas..

Är inte detta skin effekt?

 

Hur kommer det sig att jag inte hör någon som helst skillnad mellan mina kablar helt i silver, och mina kablar helt i koppar?

 

Har ägt dessa i över 6 år vardera, i en anläggning som borde avslöja dessa skillnader med marginal?

 

Har jag för dåligt silver eller koppar?

 

Eller är bara mina öron pajj?


Redigerat av Lyfali, 25 september 2019 - 12:13.


#1735

Postad 25 september 2019 - 12:17

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Problemet med kablar är ju att det är till 99% junk science, eller iaf BS marknadsföring.

När tillverkare av "highend" kablar pratar om skin effect och diverse andra fenomen, så nämner de aldrig att det totalt saknar relevans för användningsområdet.

Att aluminium smälter vid återinträde i atmosfären, betyder inte att det är olämpligt till karossdelar på en bil, med en toppfart på t ex 300 km/h.

Att en 1000 meter lång kabel får problem vid överföring av en signal på 10 000 000 Hz, betyder inte att den är olämplig i Hifi-anläggningen, där t ex en 3 meter lång kabel ska överföra en 20 000 Hz signal.


Säkert något som inte håller det dom lovar, men så tror jag att något av det dom sysslar med funkar..

Jag provar själv..

Skin effekt, jag vet iallafall att silver har mer info i diskant.

Kobber mer mid och bas..

Är inte detta skin effekt? Och är inte detta även lätt att mäta?

#1736

Postad 25 september 2019 - 12:23

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Placebo. Silver ser "bright" ut och koppar ser mer varmt och gosigt ut. Det som skiljer mellan silver och koppar är resistansen. Har du t.ex lite kortare kopparkabel gentemot silverkabeln så är dom för den elektriska signalen identiska (under förutsättningen att arean är lika)

Jag har hört från skeptikare att sölv leder mycket bättre enn kobber, men ljysa toner åker snabbare... Detta är lätt mätbart, detta gör att silver platterade har mer info i diskant..

Detta tror jag är enkelt att bevisa med båda meters och annan mätning.

Dermed håller teoretisk iallafall i detta fall att skin effekt kann mätas och bevisas.

Omm alla kann höra skillnad, är inte säkert.

Redigerat av Danke, 25 september 2019 - 14:12.


#1737

Postad 25 september 2019 - 12:27

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att jag inte hör någon som helst skillnad mellan mina kablar helt i silver, och mina kablar helt i koppar?

Har ägt dessa i över 6 år vardera, i en anläggning som borde avslöja dessa skillnader med marginal?

Har jag för dåligt silver eller koppar?

Eller är bara mina öron pajj?


Här är det jättetydligt, vi snackar om högtalar kablar.

Mina DIY, och Xtz kobber var inte dyra.
Xtz är mycket tjockare,och har mikrofon starquad som i teorin skal hjälpa mot interferens.

#1738

Postad 25 september 2019 - 18:30

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Jag har hört från skeptikare att sölv leder mycket bättre enn kobber, men ljysa toner åker snabbare... Detta är lätt mätbart, detta gör att silver platterade har mer info i diskant..

Detta tror jag är enkelt att bevisa med båda meters och annan mätning.

Dermed håller teoretisk iallafall i detta fall att skin effekt kann mätas och bevisas.

Omm alla kann höra skillnad, är inte säkert.

 

Sant att silver har en ledningsförmåga som är ca 5% bättre än koppar, tämligen lått att kompensera med ledningsdiametern, men att det skulle fungera som någon slags tonkontroll, nä. När det gäller skin-effect och inträngningsdjup är det också lika, knappt en mm vid 20Khz, guld och aluminium är bättre. Det är nog återigen placebo, koppar är en varm färg, varmt ljud, silver ljusare...


Redigerat av Brinke, 25 september 2019 - 18:37.


#1739

Postad 25 september 2019 - 18:32

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Finns det någon utbildning om hur kablar påverkar musiken?

Detta är inte riktat specifikt mot dig Buddy men jag tänkte kommentera lite.

 

Frågan handlar väl om att föra en signal från t ex en förstärkare till en högtalare, eller hur?

De som jobbar med sådant är väl elekto-ingenjörer, fysiker och liknande. Som ingenjör tycker jag det verkar effektivare att direkt mäta kabeln än att indirekt mäta hur en person som lyssnar upplever det hela. Jag skulle inte bli speciellt förvånad om man med rätt instrument kan hitta skillnader mellan två kablar.

 

Men jag är betydligt mera tveksam till om dom är hörbara. Hittills har väl ingen lyckats identifiera skillnad mellan två kablar i kontrollerat blindtest?

 

Men det hindrar ju inte folk från att diskutera. Det är väl uppenbart :) ?



#1740

Postad 25 september 2019 - 18:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Detta är inte riktat specifikt mot dig Buddy men jag tänkte kommentera lite.

Frågan handlar väl om att föra en signal från t ex en förstärkare till en högtalare, eller hur?
De som jobbar med sådant är väl elekto-ingenjörer, fysiker och liknande. Som ingenjör tycker jag det verkar effektivare att direkt mäta kabeln än att indirekt mäta hur en person som lyssnar upplever det hela. Jag skulle inte bli speciellt förvånad om man med rätt instrument kan hitta skillnader mellan två kablar.

Men jag är betydligt mera tveksam till om dom är hörbara. Hittills har väl ingen lyckats identifiera skillnad mellan två kablar i kontrollerat blindtest?

Men det hindrar ju inte folk från att diskutera. Det är väl uppenbart :) ?

Du missade sarkasmen i min fråga. Sen är det klart att det går att mäta skillnader mellan kablar

Redigerat av Buddypresley, 25 september 2019 - 18:47.


#1741

Postad 25 september 2019 - 18:58

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Du missade sarkasmen i min fråga. Sen är det klart att det går att mäta skillnader mellan kablar

Och du missade sarkarmen i min ;) .

 

Skämt åsido, diskussionen kommer aldrig att sluta.



#1742

Postad 25 september 2019 - 19:44

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 1

Jag har hört från skeptikare att sölv leder mycket bättre enn kobber, men ljysa toner åker snabbare... .


:D

#1743

Postad 25 september 2019 - 19:48

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

:D

Ja, där slog han helt klart in spiken i kistan :D :D :D

#1744

Postad 25 september 2019 - 20:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Kommer ihåg nånting om det från Audioquest där dom i biwiringskablarna har tunnare ledare till diskanten och tjockare till basen. Det gick också en uppfattning att man skulle ha feta kablar fram men tunna kablar til surrounderna då det var längre och man behövde snabbare fart för att väga upp för detta och tunna kablar var tydligen snabbare.

Jag bytte som sagt mina audioquest mot bluejean och audioquesternas silverbananer hade fått ganska mycket belägg då, så hur bra det nu än leder vid nyproduktion så tar det inte lång tid för det oxiderar och leder sämre än vanlig metall.

Redigerat av Demon Slayer, 25 september 2019 - 20:28.


#1745

Postad 25 september 2019 - 22:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Skin effekt, jag vet iallafall att silver har mer info i diskant.

Kobber mer mid och bas..

Är inte detta skin effekt? Och är inte detta även lätt att mäta?

 

Skin effect saknar som jag förklarade längre upp relevans i ljudsammanhang, och det är ingen skillnad mellan koppar och silver där heller.

 

Terminalerna på förstärkare och högtalare är guldpläterade. Guld är en klart sämre ledare än koppar. Såklart inte relevant det heller, men ändå. ;)

 

Här kan du räkna på motstånd med olika ledare.

https://www.omnicalc...wire-resistance

 

För att få en skillnad på 1 ohm mellan koppar och silver, med en 2.5mm kabel, måste du ha 3000 meter mellan förstärkare och högtalare.

 

Om ditt vardagsrum inte är 6000 meter brett utan kanske 6 meter (3m till högtalarna), så blir skillnaden... 0,001 ohm.

 

Jag har hört från skeptikare att sölv leder mycket bättre enn kobber, men ljysa toner åker snabbare... Detta är lätt mätbart, detta gör att silver platterade har mer info i diskant..

 

Antar att du skämtar, men elektroner rör sig med nära ljusets hastighet i en ledare.

 

Du får gärna förklara vad du menar med att "ljusa toner åker snabbare och låter mer".  :rolleyes:


Redigerat av Ageve, 25 september 2019 - 22:58.


#1746

Postad 26 september 2019 - 00:31

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

jag vet iallafall att silver har mer info i diskant.
Kobber mer mid och bas..

Ett intressant påstående. Men då du vet detta har du säkert bra fakta att presentera som styrker det?

#1747

Postad 26 september 2019 - 15:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Här säljs en snabb kabel. Undrar hur snabb den är...

https://www.hifiexpe...lurium-q-silver



#1748

Postad 26 september 2019 - 16:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Här säljs en snabb kabel. Undrar hur snabb den är...
https://www.hifiexpe...lurium-q-silver


Undras om det är toppfarten på elektronerna eller 0-100 som är viktigast här?

Eller kanske vridmomentet på atomerna i elektronerna?

#1749

Postad 26 september 2019 - 16:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

Undras om det är toppfarten på elektronerna eller 0-100 som är viktigast här?

Eller kanske vridmomentet på atomerna i elektronerna?

0-100 dB 



#1750

Postad 26 september 2019 - 16:22

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Ett intressant påstående. Men då du vet detta har du säkert bra fakta att presentera som styrker det?


Detta har jag från kabelskeptikare i Norge och USA som mätade silver och kobber, och därav silver mätar mer DB i diskanten, altså högre signal..

Jag vet inte omm det stämmer, men jag märker iallafall detta jag med.

Redigerat av Danke, 26 september 2019 - 16:22.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.