Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

UHD på fysisk media vs streaming vs download, diskutera!

440 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 januari 2015 - 16:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 2

Denna tråd är tänkt att användas för att diskutera olika distributionsformer för högkvalitativt UHD-material. UHD Blu-ray, download och gud förbjude streaming. Kör på! :)

Denna tråd skulle från början handla om specifikt UHD Blu-ray men jag petade själv tråden snett i tidigt skede varför specifika UHD Blu-ray ämnen fick sig en ny tråd här.


Redigerat av pacman, 12 februari 2016 - 11:57.


#2

Postad 06 januari 2015 - 17:00

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Där ser man. Kan dom inte lägga på ett kol nu så man kan få köpa lite film.
Har en tv här som suktar efter å få spela upp 4k kvalle :)

#3

Postad 06 januari 2015 - 17:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
...ja eller så skippar de skivorna och lägger upp samma filer som download. ;)

#4

Postad 06 januari 2015 - 17:05

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 1
Nej nej, både och i så fall :) vem orkar ladda ner 100gb filer ;)

#5

Postad 06 januari 2015 - 17:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1

Både och - absolut!

Ladda ner 100 GB är inte jobbigt med fiber, lika lite som man sitter och glor på brevlådan när man beställt en skiva på nätet - lika lite sitter man och glor på en progressbar när man väntar på en download.


Redigerat av pacman, 21 mars 2016 - 13:48.


#6

Postad 06 januari 2015 - 17:15

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Tänkte mest att det tar en sån jädra plats.....men det e väl bara köpa flera hdd antar jag :)

Nope - kul iaf att 4k e på G, sorry Ultra HD Blu-ray :)

Redigerat av mikkiz, 06 januari 2015 - 17:17.


#7

Postad 06 januari 2015 - 19:26

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Trevligt! Hoppas också på nån typ av download service med likvärdig kvalitè som på skivan.

#8

Postad 06 januari 2015 - 19:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 4
De får gärna fixa någon download bara jag får behålla att kunna köpa filmerna på skiva.

#9

Postad 06 januari 2015 - 19:37

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Tänkte mest att det tar en sån jädra plats.....men det e väl bara köpa flera hdd antar jag :)

Nope - kul iaf att 4k e på G, sorry Ultra HD Blu-ray :)


Billgaste diskarna på prisjakt ligger på ungefär 0,32 kr / gigabyte, så om en film tar upp 100 gb betalar man ~32 kr bara för att lagra den. Då tar jag mycket hellre och lägger lite till på att få den i ett snyggt fordral också :P

Sen kommer såklart 4k filmer till en början säkert att kosta mer än blu-ray.. men där kan man ju nuförtiden hitta mycket bra för under hundringen så länge som man kan tänka sig vänta lite.

#10

Postad 06 januari 2015 - 20:15

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 1

De får gärna fixa någon download bara jag får behålla att kunna köpa filmerna på skiva.


Exakt! Så jäkla tråkigt att ha typ en Bond-samling eller liknande på en usb sticka!;) För en riktig filmsamlare som mig själv kommer jag aldrig nyttja en download tjänst då jag vill ha massa xtra material samt snygga utgåvor!

#11

Postad 07 januari 2015 - 09:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ja, "titta på film" kan ha lite olika betydelse... ;) Men ja, båda alternativen borde som sagt erbjudas.

I sig spelar det förstås ingen roll hur konsumenten får hem sitt material men eftersom det är 2015 och inte 2005 nu så tror jag dock enbart skivor inte är tillräckligt. Marknaden för folk som vill ha plast och pappersförpackningar hemma börjar bli för liten om man säger så och utan marknad kommer heller inte utbudet vara som önskat.

Sen kan man ju iofs fråga sig om det ens finns en tillräcklig marknad för högkvalitativt material i huvudtaget, hoppas det, vore synd om allt slarvades bort med begränsad streaming...

Så frågan rör inte download vs skiva utan kvalité vs icke-kvalité.

#12

Postad 07 januari 2015 - 18:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Att "Svensson" kanske inte är intresserad att köpa film om de kan istället streama filmerna är en sak. De filmsamlare (de som är filmintresserade) jag känner vill dock ha en fysisk kopia, detta oavsett ålder de har. Så jag tror fortfarande det finns ett stort intresse för ett fysiskt format.

#13

Postad 07 januari 2015 - 18:49

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 1

Att "Svensson" kanske inte är intresserad att köpa film om de kan istället streama filmerna är en sak. De filmsamlare (de som är filmintresserade) jag känner vill dock ha en fysisk kopia, detta oavsett ålder de har. Så jag tror fortfarande det finns ett stort intresse för ett fysiskt format.


Ja, det kombinerat med hur många som inte är filmintresserade kommer att ha en display som de kan se skillnad på blu-ray och blu-ray UHD? Känns som det är ett entusiast format rakt igenom, så hoppas filmbolagen inser det och satsar på högkvalitativa releaser rakt igenom, och inte bara dumpar över gamla uppskalade 1080p filmer och säljer som UHD när de väl släpps.

#14

Postad 07 januari 2015 - 18:56

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Skulle en SSD disk klara av att spela upp en 4k film?

#15

Postad 07 januari 2015 - 20:02

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Det är jag helt övertygad om, men jag tror inte att det är ett attraktivt distributionssätt för filmbolagen då de är så pass dyra att producera.

#16

Postad 08 januari 2015 - 10:59

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Streaming känns som väldigt avlägset i 4K om vi snackar kvallitet.
Var inte längesedan det blev 1080p på t.ex netflix och då kan det inte ens mäta sig med en film på 2h på ca 8gb med en bitrate på 8000 och som har dts core. Där är nerladdning överlägset

Där ligger netflix och VUDU kvar i 2006 kanske.



#17

Postad 08 januari 2015 - 11:03

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Men i streaming så handlar det väl om bandbredd och då funkar det inte om man inte bor i en storstad.

Fysisk media eller laglig nerladdning borde hålla i 10år till om det är kvallitet vi vill ha.

#18

Postad 08 januari 2015 - 13:00

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
..........

Redigerat av vinncent, 08 januari 2015 - 13:01.


#19

Postad 08 januari 2015 - 13:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Streaming känns som väldigt avlägset i 4K om vi snackar kvallitet.

Det är det också. För att ta nytta av 4K krävs väldigt hög bithastighet och det är väldigt svårt med streaming över internet. Den väsentliga skillnaden mellan 1080p och 4K på en bra anläggningen kommer att vara minskad banding och bättre färgåtergivning (samt utrymme för bättre komprimering), och där försvinner poängen med 4K via streaming eftersom potentialen inte finns hos Netflix, Voddler, Youtube osv.

#20

Postad 08 januari 2015 - 15:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det är det också. För att ta nytta av 4K krävs väldigt hög bithastighet och det är väldigt svårt med streaming över internet. Den väsentliga skillnaden mellan 1080p och 4K på en bra anläggningen kommer att vara minskad banding och bättre färgåtergivning (samt utrymme för bättre komprimering), och där försvinner poängen med 4K via streaming eftersom potentialen inte finns hos Netflix, Voddler, Youtube osv.

Faktum är dock att Netflix redan har 4K-streaming på vissa titlar. 25 Mb/s kräver de för det.

#21

Postad 08 januari 2015 - 15:13

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Ja men det låter som ett skämt när dom har sämre ljud än dvd som är 20 år gammalt snart.

Deras 1080p bild är ju inget att skryta med

#22

Postad 08 januari 2015 - 15:36

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 1

Ja men det låter som ett skämt när dom har sämre ljud än dvd som är 20 år gammalt snart.

Deras 1080p bild är ju inget att skryta med

Man måste bara jämföra med det medie som Netflix faktiskt konkurerar med. Dvs TV, inte Blu Ray/DVD. Då är det helt godkänd kvalitet.

#23

Postad 08 januari 2015 - 15:52

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Men det lever inte upp till den kommande 4K-standarden, eller? Tvivlar starkt på att man kan slippa banding och macroblocking över Netflix men jag använder inte den tjänsten själv.

#24

Postad 08 januari 2015 - 15:56

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Man måste bara jämföra med det medie som Netflix faktiskt konkurerar med. Dvs TV, inte Blu Ray/DVD. Då är det helt godkänd kvalitet.


Ja och i det fallet håller jag väl med. Men man kan ju tycka att det borde införas vissa krav på om det ska kallas full hd. En viss lägsta gräns för bitrate på bild och så dts core på ljudet kanske?

Det vattnar ju ut begreppet full hd eller 1080p tycker jag och gör väl att kraven sänks. Inte för att Svensson har några, det dog när dvd infördes och sedermera när nerladdning blev populärt..

Redigerat av budwhite, 08 januari 2015 - 17:05.


#25

Postad 08 januari 2015 - 16:04

lillsowi
  • lillsowi
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Tycker såklart själv att det skulle vara trevligare att kunna streama eller ladda ner filerna. Men då bor vi också i Sverige där 100/100 nästan är standard och där en nedladdning på 100GB inte känns omöjlig. I USA däremot, där censusen ligger ligger väl snittet på 10Mbit.

Netflix 4K med sin bandbredd på runt 25mbits kodad i HEVC ger enligt mina ögon en konkurrent till Bluray.

#26

Postad 08 januari 2015 - 16:38

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Tycker såklart själv att det skulle vara trevligare att kunna streama eller ladda ner filerna. Men då bor vi också i Sverige där 100/100 nästan är standard och där en nedladdning på 100GB inte känns omöjlig. I USA däremot, där censusen ligger ligger väl snittet på 10Mbit.

Netflix 4K med sin bandbredd på runt 25mbits kodad i HEVC ger enligt mina ögon en konkurrent till Bluray.


I artikeln TS länkade så står det att kunderna i snitt får ungeför 3-3.5 mbps. Man får även betänka att även om man själv har 100/100 hemma så har netflix säkerligen inte kapacitet nog att skicka ut det till någon större mängd kunder samtidigt.

#27

Postad 08 januari 2015 - 17:09

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Ja vi bor i Sverige men alla bor inte i Stockholm. Nu bor jag på landet men innan bodde jag i en by 20km utanför Jönköping och inte heller där fanns det snabbt internet att tillgå. Fiber börjar dock komma nu men lär inte få det hit till stugan i det snaraste

Redigerat av budwhite, 08 januari 2015 - 17:10.


#28

Postad 08 januari 2015 - 17:16

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 1

Men då bor vi också i Sverige där 100/100 nästan är standard


Ja tjena...Vilken planet bor du på? Hade 8 mbit fram tills förra året ( ända som fanns för mig att tillgå) har nu upp till 60 mbit men får endast ut ca 10-12 mbit på en bra dag.... Har även begränsning på 100 gig i månaden! De du... Och då bor jag i Halmstad ! Finns inte mkt mer för mig att välja på heller!

Redigerat av vinncent, 08 januari 2015 - 17:32.


#29

Postad 08 januari 2015 - 17:41

lillsowi
  • lillsowi
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Ja tjena...Vilken planet bor du på? Hade 8 mbit fram tills förra året ( ända som fanns för mig att tillgå) har nu upp till 60 mbit men får endast ut ca 10-12 mbit på en bra dag.... Har även begränsning på 100 gig i månaden! De du... Och då bor jag i Halmstad ! Finns inte mkt mer för mig att välja på heller!


"nästan"

Regeringens mål är att 2020 ska 90% av alla hushåll ha tillgång till minst 100Mbit/s. En inställning som är väldigt sällsynt.
Handgrävde själv in bredband i huset 2006.

#30

Postad 08 januari 2015 - 18:20

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 1

"nästan"

Regeringens mål är att 2020 ska 90% av alla hushåll ha tillgång till minst 100Mbit/s. En inställning som är väldigt sällsynt.
Handgrävde själv in bredband i huset 2006.


Jaha ok.... Du handgrävde själv och sedan tror du att det " nästan" är standard och sedan säger du att själv att regeringens inställning är sällsynt ! Jag håller med för det kommer aldrig att hända!

Redigerat av vinncent, 08 januari 2015 - 18:30.


#31

Postad 09 januari 2015 - 00:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 2
Streamat är bra för att "hyra" eller slökolla men är värdelöst för en filmsamlare. Jag jämför med spotify.
För det första vet vi inte om den streamade filmen har samma mastering som den på skivan. Det kan hänt saker på vägen. För det andra, så kan avtal sluta gälla eller hela bolag dra sig ur. Helt plötsligt så finns inte filmen att se när man vill.

Då är möjligheten att köpa och ladda hem filmen mycket bättre. Men igen, jag köper hellre en fin fysisk utgåva om det är en film som jag verkligen är intresserad av. Fick nyss denna
http://youtu.be/lJY9inoe0jQ

#32

Postad 09 januari 2015 - 08:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Haha, gick bra för min UHD BD tråd. Får skylla mig själv.

Gjorde därför en ny UHD BD tråd så kan vi fortsätta diskutera olika distributionsformer här, är rätt kul det med. :)

#33

Postad 09 januari 2015 - 09:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Man måste bara jämföra med det medie som Netflix faktiskt konkurerar med. Dvs TV, inte Blu Ray/DVD. Då är det helt godkänd kvalitet.

Blu Ray/DVD = filmer och serier
Netflix = filmer och serier
TV = filmer och serier och mera

Det mesta som finns på Netflix finns på BD/DVD men TV har en jäkla massa som vare sig finns på Netflix eller BD/DVD. Netflix kan (iaf inte som det ser ut nu) mao inte ersätta tv helt och hållet så i den mån ligger det faktiskt närmare till hands att se Netflix som konkurrent till BD/DVD, snarare än TV.

Jajja, whatever, tror alla överens om att streaming inte är the way to go om det är riktigt högkvalitativ UHD video som önskas. :)

Redigerat av pacman, 09 januari 2015 - 09:45.


#34

Postad 09 januari 2015 - 11:04

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Blu Ray/DVD = filmer och serier Netflix = filmer och serier TV = filmer och serier och mera Det mesta som finns på Netflix finns på BD/DVD men TV har en jäkla massa som vare sig finns på Netflix eller BD/DVD. Netflix kan (iaf inte som det ser ut nu) mao inte ersätta tv helt och hållet så i den mån ligger det faktiskt närmare till hands att se Netflix som konkurrent till BD/DVD, snarare än TV. Jajja, whatever, tror alla överens om att streaming inte är the way to go om det är riktigt högkvalitativ UHD video som önskas. :)

Jag syftade mer på film- och seriekanaler som Cmore än t ex SVT.

#35

Postad 09 januari 2015 - 11:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Aha, ja de är ju rätt lika. Netflix får det svårt mot CMore Sport dock. :)

#36

Postad 09 januari 2015 - 11:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

De filmsamlare (de som är filmintresserade) jag känner vill dock ha en fysisk kopia,
...

Lite osäker på vad du menar med ovanstående.

Filmsamlare är rimligtvis filmintresserade (kanske inte säkert iofs, hehe) men man behöver inte vara filmsamlare bara för man är filmintresserad (kanske du inte sa heller, var som sagt osäker på vad du menade).

Och kanske mer relaterat till ämnet, "kräsenhet inför filmens tekniska kvalité" (det torde man ha om man är intresserad av innehållet i det som UHD BD har att erbjuda, vilket var trådens utgångspunkt) behöver inte betyda att man är filmsamlare. Idag innebär "kräsenhet inför filmens tekniska kvalité" att Blu-ray skivor lockar men det beror i första hand på brist på alternativ.

Tvärtom så är själva samlandet något som inte direkt har med film att göra - det är mera en samlar-gen som vissa av oss bär. :)


Billgaste diskarna på prisjakt ligger på ungefär 0,32 kr / gigabyte, så om en film tar upp 100 gb betalar man ~32 kr bara för att lagra den.

32 spänn för att slippa dras med en plastlåda som ligger och skräpar? Taget! ;)

Men ja, 100 GB är förstås en del. Men samtidigt är det "upp till 100GB" (på samma sätt som BD är "upp till 50GB", men alla filmer är ju inte 50 GB för det) som gäller och om vi tittar på de tjänster Sony och Microsoft erbjuder i form av download av spel så är det inte direkt små filstorlekar (om än inte 100 GB, än så länge) de erbjuder. Och de tjänsterna tycks ju "funka" (minus hacker-attacker :)). Så steget till högkvalitativ film för download borde, egentligen, inte vara så långt.

Redigerat av pacman, 09 januari 2015 - 11:52.


#37

Postad 09 januari 2015 - 13:16

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Men ja, 100 GB är förstås en del. Men samtidigt är det "upp till 100GB" (på samma sätt som BD är "upp till 50GB", men alla filmer är ju inte 50 GB för det) som gäller och om vi tittar på de tjänster Sony och Microsoft erbjuder i form av download av spel så är det inte direkt små filstorlekar (om än inte 100 GB, än så länge) de erbjuder. Och de tjänsterna tycks ju "funka" (minus hacker-attacker :)). Så steget till högkvalitativ film för download borde, egentligen, inte vara så långt.


Sant, dock blir förhållande av storleken på nerladdning och "nöjestiden" mycket sämre för film, 2h mot kanske 50h för ett spel? (spelar inte mycket själv nuförtiden.. men när man var liten var det nog 100-tals timmar per spel)

#38

Postad 09 januari 2015 - 13:17

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Ja fast det blir ju inte 100 gig .... Tänkt dig sagan om ringen med en massa xtra material och dyl! Det är just det som streaming aldrig kommer att erbjuda : xtra material och annat! En plane film det är allt!

#39

Postad 09 januari 2015 - 13:34

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Jag undrar lite om 100gb är tillräckligt för att rättfärdiga uppgradering? Då upplösningen är teoretiskt så pass mycket högre än 1080p så krävs en betydligt större mängd data och jag är osäker på om en fördubblad bithastighet räcker till. Filmer längre än tre timmar kan nog komma att behöva flera skivor, men då det finns så pass mycket mer som spelar roll i slutändan än bithastigheten så ska man inte ha förutfattade meningar heller.

Det fanns även en HD-DVD som höll 50gb, men som inte användes. Om Toshiba hade använt den från första början, och även lyckats få bättre avtal med filmbolagen, så hade det formatet nog klarat sig ett tag till tror jag.

#40

Postad 09 januari 2015 - 13:42

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Jag undrar lite om 100gb är tillräckligt för att rättfärdiga uppgradering? Då upplösningen är teoretiskt så pass mycket högre än 1080p så krävs en betydligt större mängd data och jag är osäker på om en fördubblad bithastighet räcker till. Filmer längre än tre timmar kan nog komma att behöva flera skivor, men då det finns så pass mycket mer som spelar roll i slutändan än bithastigheten så ska man inte ha förutfattade meningar heller.

Det fanns även en HD-DVD som höll 50gb, men som inte användes. Om Toshiba hade använt den från första början, och även lyckats få bättre avtal med filmbolagen, så hade det formatet nog klarat sig ett tag till tror jag.


Fast komprimeringsalgoritmerna har väl även förbättrats en hel del sen blu-ray utvecklades, finns ju om inte annat mycket mer beräkningskraft att tillgå i dagens utrustning.

#41

Postad 09 januari 2015 - 13:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Sant, dock blir förhållande av storleken på nerladdning och "nöjestiden" mycket sämre för film, 2h mot kanske 50h för ett spel? (spelar inte mycket själv nuförtiden.. men när man var liten var det nog 100-tals timmar per spel)

Ja en film är ju på så vis ett mer "spontan nöje" än vad ett spel är. Men som sagt, orkar folk vänta på att brevbäraren ska komma med en BD-skiva så antar jag att det orkar vänta på en download. Gemensamt för de båda är att det kräver nån form av planering/förberedelse - i motsats till streaming då.

Ja fast det blir ju inte 100 gig .... Tänkt dig sagan om ringen med en massa xtra material och dyl! Det är just det som streaming aldrig kommer att erbjuda : xtra material och annat! En plane film det är allt!

Finns ju i sig inget som hindrar att även extramaterial återfinns som download (eller för just sådant material kanske ännu hellre streaming) - det är ju inte så att dylikt material bara kan fastna på skivor... :)

#42

Postad 09 januari 2015 - 14:03

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Finns ju i sig inget som hindrar att även extramaterial återfinns som download (eller för just sådant material kanske ännu hellre streaming) - det är ju inte så att dylikt material bara kan fastna på skivor... :)

iTunes har extramaterial på vissa titlar. Åtminstone via Apple TV. Därtill kapitelindelning mm, så det är inte alls så olikt mot att ha titeln på en skiva.

#43

Postad 10 januari 2015 - 00:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Lite osäker på vad du menar med ovanstående.

Filmsamlare är rimligtvis filmintresserade (kanske inte säkert iofs, hehe) men man behöver inte vara filmsamlare bara för man är filmintresserad (kanske du inte sa heller, var som sagt osäker på vad du menade).

Och kanske mer relaterat till ämnet, "kräsenhet inför filmens tekniska kvalité" (det torde man ha om man är intresserad av innehållet i det som UHD BD har att erbjuda, vilket var trådens utgångspunkt) behöver inte betyda att man är filmsamlare. Idag innebär "kräsenhet inför filmens tekniska kvalité" att Blu-ray skivor lockar men det beror i första hand på brist på alternativ.

Tvärtom så är själva samlandet något som inte direkt har med film att göra - det är mera en samlar-gen som vissa av oss bär. :)

Nja, när jag talar om filmsamlare så talar jag om verkligen filmintresserade personer. Alltså inte de som främst ser på filmer för att det är extremt cool infraljud i en scen, som de ständigt kollar om och visar andra. Eller de som främst verkar ha filmerna för att använda anläggningen istället för tvärtom.

Självfallet är det en generalisering. Samma som att jag generaliserar att de hellre ser om LOTRs, SW eller någon annan fantasyfilm för 100:e gången istället för se nya filmer. Samma personer som hela tiden ska hoppa på den senaste trenden, vare sig det är någon ny förvaringsform eller annat pill. Där själva poängen verkar vara anläggningen, inte filmerna.

Självfallet så är det en väldigt förenklad generalisering jag framför. Dock en generalisering som jag ofta ser. Samtidigt så ser jag de som jag kallar för filmsamlare, som några som hellre äger filmer fysiskt då det ger ett mervärde, samt hellre ser nya filmer än se om samma 20 filmer och och om igen. ^_^

Redigerat av MKarlsson74, 10 januari 2015 - 00:04.


#44

Postad 10 januari 2015 - 00:45

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Samsung verkar bli först ut med att erbjuda 4k film som nedladdning om vi bortser från Sony:s unlimited download tjänst.
http://www.engadget....wnload-service/



#45

Postad 14 januari 2015 - 20:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Nja, när jag talar om filmsamlare så talar jag om verkligen filmintresserade personer. Alltså inte de som främst ser på filmer för att det är extremt cool infraljud i en scen, som de ständigt kollar om och visar andra. Eller de som främst verkar ha filmerna för att använda anläggningen istället för tvärtom.

Självfallet är det en generalisering. Samma som att jag generaliserar att de hellre ser om LOTRs, SW eller någon annan fantasyfilm för 100:e gången istället för se nya filmer. Samma personer som hela tiden ska hoppa på den senaste trenden, vare sig det är någon ny förvaringsform eller annat pill. Där själva poängen verkar vara anläggningen, inte filmerna.

Självfallet så är det en väldigt förenklad generalisering jag framför. Dock en generalisering som jag ofta ser. Samtidigt så ser jag de som jag kallar för filmsamlare, som några som hellre äger filmer fysiskt då det ger ett mervärde, samt hellre ser nya filmer än se om samma 20 filmer och och om igen. ^_^

Ordet du söker är i så fall filmälskare. Blir ju lite enklare om vi låter orden betyda det de faktiskt betyder och en filmsamlare samlar filmer, simple as that. :)

Varför du kom in på demoälskaren vet jag inte, gillar inte de fysiska kopior? :)

#46

Postad 19 januari 2015 - 16:30

Unregistered64c84be4
  • Unregistered64c84be4
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
http://www.timescape..._the_movie.aspx
Den väger in på några hundratal GB(kan jag tänka mig) så sitta och slanga hem dom filerna kräver stora uppkopplingar och hårddiskar.Men i dagens läge har väl alla det :).

#47

Postad 19 januari 2015 - 17:14

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

http://www.timescape..._the_movie.aspx
Den väger in på några hundratal GB(kan jag tänka mig) så sitta och slanga hem dom filerna kräver stora uppkopplingar och hårddiskar.Men i dagens läge har väl alla det :).


http://www.timescape...ucts/Specs.aspx

Intressant hur 4k download på totalt 10 GB kan få högre bitrate än 17 GB blu-ray, är filmen 41% kortare i 4K? :P

4K UHD Download
$49.95
3840 x 2160 H264 10Gb Download
4K UHD - USB stick
$99.95
3840 x 2160, 25Gb file, USB stick
4K UHD - Prores
$199.95
3840 x 2160, 120Gb, hard drive
4K Cineform
$299.95
4096 x 2304, 330Gb, 12 bit, hard drive


Redigerat av jn82, 19 januari 2015 - 17:18.


#48

Postad 24 maj 2015 - 20:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1
Det här kanske kan bli nått, Vidity.
Download, tydligen bra bild och många tunga namn som står bakom.

http://www.flatpanel...l&id=1432274411

Edit: läst lite mer nu, I'm hyped!

Redigerat av pacman, 24 maj 2015 - 20:27.


#49

Postad 24 maj 2015 - 20:36

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 1

Ser mycket lovande ut! Speciellt det där om att man ska kunna ladda ner materialet till olika typer av mediaspelare etc.

 

En nedladdningstjänst med likvärdig kvalle som på UHD-BD skivorna vore häftigt :)



#50

Postad 25 maj 2015 - 22:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1
Ja va tusan, är det bara jag och du Mentos som gick igång på det där? :)

Tycker det låter helt amazing.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.