Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic DMP-UB900 Ultra HD bluray spelare!

471 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 21 april 2016 - 07:51

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Beställde en nu, kunde inte låta bli :)

#102

Postad 21 april 2016 - 15:15

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 4

OK, lite korta observationer från den lilla tid jag spenderat so far:

 

Inledningsvis, enligt min åsikt finns det ingen tvekan om att spelare och projektor pratar med varandra och spelarens chroma upsampling processor kommer fram till att bästa bild som kan skickas över den 10,2 Gb/s HDMI-linan som finns tillgänglig är 2160p24 HDR/BT.2020 4:2:2 12 bit som kan ses i bilden (ursäkta att övre "käll"-raden är utanför bilden, men jag kör 2:35...).

 

Bifogad fil  Fil 2016-04-20 09 43 53.jpeg   83,24K   0 Antal nerladdningar

 

Jag kollade

  • Mad Max Fury Road

  • The Martian

  • The Lego Movie

Jag inledde med att titta på alla filmer i 1080p på min gamla Oppo, innan jag flyttar över i den nya världen, i ett försök att låta näthinnan få ett så bra “minne” som möjligt.

 

Ett antal scener och snapshots ur hur dessa upplevs, som talar till fördelarna:

 

Mad max - I introscenen med bilen och ödlan ser man en mycket bättre kolorering och detaljgrad i himlens färg över molnen, bra spelrum för HDR. Den skarpaste kanten på bilen visar också en blänkande högdager som är mycket mer tillbakahållen på SDR versionen på vanlig Blu-ray.

 

The Maritan - I den inledande stormen på ytan ser man två saker som fascinerar. Det första är när de klättrar upp i luftslussen i skeppet, de virvlande stormflagorna skapar nästan svindel när hjärnan registrerar alla destaljer över min 142” scope skärm! Djuvlig 4k! Därutöver är väl denna scen en riktig streaming-dödare där UHD Blu-ray kan sträcka ut sina 100-128Mb när det inte är en enda pixel på skärmen som står still! Ingen pixelering här inte! :)

 

The Lego Movie - Här känns varje ruta i hela filmen avsevärt skarpare på alla upptänkliga sätt, jämfört med sin 1080p variant. Ett rejält kliv uppåt i detaljgrad från till exempel Mad max. Av dessa tre filmer troligen med mest 4k-känsla i min bok!

 

I min fortsatta tittning ingår de två nyinförskaffade The Maze Runner och Life of Pi, där jag läst att The Maze Runner ska vara riktigt bra med en DI på 4k. Blir spännande!

 

Samtidigt kan jag inte konstatera annat än det som berörs på många forum där ute. Någonting med HDR känns inte riktigt färdigbakat i projektorn. Det som i huvudsak irriterar är att om jag sätter min upplevda bottensvärta till 0 och mina upplevda högdagrar till 100 på en skala när jag tittar på 1080p SDR, så får jag i HDR läget en upplevd skala som inte når utanför 0-80. Hela bildintrycket ger en något “muted” känsla, och då har jag ändå genomfört alla tester med hög lampstyrka.

 

Vad jag inte vet är om detta blir en effekt av att projektorn på grund av sin konstruktion med en UHP lampa som givetvis belyser hela panelen samtidigt inte klarar att nå upp så långt som HDR kräver, vilket gör att när utrustningen ska tillämpa PQ med EOTF hamnar helt enkelt mittpunkten längre ner i det dynamiska omfånget? Detta skulle ju innebära att High Dynamic Range faktiskt ger ett sämre “upplevt” dynamiskt omfång än Standard Dynamic Range - paradoxalt va?

 

Alternativen skulle ju vara att det inte är korrekt implementerat i projektorn ännu, eller förstås att jag sprungit på ett användarfel på grund av min ringa kompetens!

 

Detta överlåter jag till de med större kompetens att analysera, men upplever att jag i alla fall kan rapportera det jag ser för stunden.

 

Jag rekommenderar alla att google-översätta följande länk av Ekki på cine4home (lite av min hjälte sedan många år tillbaka) , där man kan se tydligt hur JVCn levererade lite “dassig” bild i default setting i HDR, men efter lite mänsklig kärlek blev det väldigt mycket bättre (dock i detta fall med en Sumsung). Jag hoppas att någon med lite djupare kunskap kan leverera liknande för Sony:n!

 

Summa summarum om spelaren - fantastiskt lätt uppsatt, fungerar out-of-the-box, jätteskön finish och tyngd. Inga upplevda nackdelar alls och varmt rekommenderad. 4k UHD Blu-ray is real! :D

 

Jag återkommer kanske om ett tag med fler observationer...

 


#103

Postad 21 april 2016 - 16:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 0

Tack peak! Ska snart snurra igång min, inkopplad och redo nu :)



#104

Postad 21 april 2016 - 16:15

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Tack för dina reflektioner och funderingar. Har själv samma uppsättning, Sony 520 och den nya panasonicspelaren. Delar dina intryck av HDR, blir inte riktigt samma punch i bilden som för SDR, och alldeles för mycket rött. Blu Ray film uppskalad till 4K av panasonicspelaren blir dock suveränt bra. Följer också Ekki på ett tyskt forum, han ska tydligen inom kort komma med lite tips på inställningar för Sony 520 med panasonicspelaren.

#105

Postad 21 april 2016 - 16:31

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Kommentarer om filmer som har en 4k DI mot BD varianten vore tacksamt när ni hinner med. Scope i 142" är ju stort så där kanske 4K kommer till verklig nytta

#106

Postad 21 april 2016 - 16:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 0

@plundvik skickar du samma signal från pannan som Peak till Sonyn? 


Redigerat av mcmike, 21 april 2016 - 16:39.


#107

Postad 21 april 2016 - 17:39

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

@plundvik skickar du samma signal från pannan som Peak till Sonyn?

Ja det är samma signal.

#108

Postad 21 april 2016 - 18:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 0

Summa summarum om spelaren - fantastiskt lätt uppsatt, fungerar out-of-the-box, jätteskön finish och tyngd. Inga upplevda nackdelar alls och varmt rekommenderad.

 

Kan bara hålla med, tycker om fjärren och dess menyer. Smidigt att flytta text och att man dessutom kan juster ljusstyrka i texten :) Snabb och relativt tyst med..

 

 

 4k UHD Blu-ray is real! :D

 

 

Verkligen :wub:

 

Ja det är samma signal.

 

Ok! Prova ändra lite bilddjupet?



#109

Postad 21 april 2016 - 19:23

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 1
Kan inte nån koppla spelaren till en fhd-display och kolla om nedskalad uhd är bättre än native bd? Vet eg inte varför det skulle vara det men är nyfiken...

/r

#110

Postad 22 april 2016 - 05:05

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med, tycker om fjärren och dess menyer. Smidigt att flytta text och att man dessutom kan juster ljusstyrka i texten :) Snabb och relativt tyst med..

 

 

Bara relativt? :o



#111

Postad 22 april 2016 - 05:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 0

Bara relativt? :o

 

Sedvanliga Panna ljudet vid uppstart, den är inte lika tyst som Oppo:n. Personligen inga problem med det, men kan tänka mig att "guldöronen" kommer reagerar :rolleyes:



#112

Postad 22 april 2016 - 06:24

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Sedvanliga Panna ljudet vid uppstart, den är inte lika tyst som Oppo:n. Personligen inga problem med det, men kan tänka mig att "guldöronen" kommer reagerar :rolleyes:

 

Sålänge den inte hörs när man kollar på film så gör det mig inget :) Längtar verkligen till jag får hem min! Hoppas på att denna och OLED är en bra kombo :)



#113

Postad 22 april 2016 - 08:05

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 0

@Peak/Plundvik! Har ni provat slagit av HDR från spelaren och sett om den fortfarande skickar den signalen vidare ändå? Om inte skulle ni kunna prova det? Vore jättesnällt :)


Redigerat av mcmike, 22 april 2016 - 08:12.


#114

Postad 22 april 2016 - 09:40

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Kan inte nån koppla spelaren till en fhd-display och kolla om nedskalad uhd är bättre än native bd? Vet eg inte varför det skulle vara det men är nyfiken...

/r

Kort svar ja, absolut. På många sätt. Men det är först när man jämför mot SDR-utgåvan skillnaden kan bli uppenbar. Det är inte i alla scener man upplever skillnad heller men det är väntat. En del scener lämpar sig mer för det större nyansomfånget än andra.

 

En möjlig negativ aspekt av nedskalningen är att det kan framstå som UDH-BD-bilden är snäppet mjukare och ser nästan brusfiltrerad ut jämfört med SDR-utgåvan. Särskilt i ansikten.



#115

Postad 22 april 2016 - 10:43

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Tack för svar. Är litet sugen på att uppgradera senare i år men det vore trevligt att få en direkt förbättring även med befintlig projektor tills dess plånboken och prisbilden på 4k-projjar kommer överens.

 

Det är ju också bra att kunna köpa en del filmer som man vet att man kommer vilja ha i bästa möjliga kvalitet i UDH-BD direkt och slippa dubbeldippa efter man ordnat så hela kedjan är 4k.

 

/r



#116

Postad 22 april 2016 - 13:48

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Hade jag vetat att den skulle vara så lätt som den är, hade jag skippat pirran.

Nu är den i vart fall hemma. Känns väldigt plastig och mindre än förväntat, är mitt första intryck. Inget 14 kilos bygge som Pioneeren.

 

Bifogad fil  UB900.png   1,13MB   0 Antal nerladdningar



#117

Postad 22 april 2016 - 13:52

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

@Peak/Plundvik! Har ni provat slagit av HDR från spelaren och sett om den fortfarande skickar den signalen vidare ändå? Om inte skulle ni kunna prova det? Vore jättesnällt :)


Jag har nu testat att slå av HDR på spelaren och ingen HDR-signal skickas då till projjen. Då skickas heller inte bt.2020 heller. Just nu får jag den bästa bilden om jag kör 4K ut men utan HDR.

#118

Postad 22 april 2016 - 14:49

alfarikard
  • alfarikard
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Vad kör du för projektor, har själv en sony vw300 och är lite nyfiken om det är värt något utan hdr och wcg.
Mvh
Rikard

#119

Postad 22 april 2016 - 15:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 0

Vad kör du för projektor, har själv en sony vw300 och är lite nyfiken om det är värt något utan hdr och wcg.
Mvh
Rikard

 

Läs sista inlägget här från ringblixt klockrent :)

 

https://www.minhembi...c=325525&page=3

 

 

Jag har nu testat att slå av HDR på spelaren och ingen HDR-signal skickas då till projjen. Då skickas heller inte bt.2020 heller. Just nu får jag den bästa bilden om jag kör 4K ut men utan HDR.

 

Ok! Tack för svar :) Verkar som Jvc:n flaggar för HDR oavsett signal eller inte.  Kan konstatera att bluray känns "färglöst" och lite matt nu :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 22 april 2016 - 15:05.


#120

Postad 22 april 2016 - 15:09

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Jag har nu testat att slå av HDR på spelaren och ingen HDR-signal skickas då till projjen. Då skickas heller inte bt.2020 heller. Just nu får jag den bästa bilden om jag kör 4K ut men utan HDR.

Jag testade det samma. Tyckte mycket snabbt att det blev lite utvattnat när man gick in i spelaren och slog av HDR som funktion. Mycket riktigt blir det då SDR/BT. 709 istället.

 

Jag föredrog istället att låta HDR vara på på spelaren, men gå in i projektorns meny under HDR och välja On/Off. Detta genererade vad jag tyckte en bild mer i linje med hur 1080p SDR blu-ray såg ut.



#121

Postad 22 april 2016 - 16:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 1

Testade Netflix appen och kan konstatera att menyn är lika rörig som vanligt (ej atv 3) Bildkvalitén är riktigt bra (1080P) och man har tänkt till för oss med breda dukar. Texten är där den ska vara :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 22 april 2016 - 16:35.


#122

Postad 22 april 2016 - 16:54

Unregistered8517a803
  • Unregistered8517a803
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Mad max såg ja på min nya lg 4k oled e6 och dra åt **** vilken magisk bild. Fick ju för faan tåraf så vqcket var det.

#123

Postad 22 april 2016 - 17:31

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Ja då har även jag beställt denna maskin, forum är farliga och starkt beroendeframkallande alltså jag kunde inte invänta Oppo som jag bestämt mig för när man läser allt kul här . Då har jag några dagar på mig att hitta på en bra anledning till min underbara hustru. Jag lovade att nu är jag nöjd och jag väntar lite på vad som händer suckar!

Har någon av er som testar denna maskin använt bmt 700? Vore intressant att höra hur ni upplever skillnaden.

#124

Postad 22 april 2016 - 17:38

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Vad kör du för projektor, har själv en sony vw300 och är lite nyfiken om det är värt något utan hdr och wcg.
Mvh
Rikard

Jag kör Sony 520.

#125

Postad 22 april 2016 - 17:44

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Jag testade det samma. Tyckte mycket snabbt att det blev lite utvattnat när man gick in i spelaren och slog av HDR som funktion. Mycket riktigt blir det då SDR/BT. 709 istället.
 
Jag föredrog istället att låta HDR vara på på spelaren, men gå in i projektorns meny under HDR och välja On/Off. Detta genererade vad jag tyckte en bild mer i linje med hur 1080p SDR blu-ray såg ut.

Ok, men det blev definitivt inte urvattnat. Ska dock kolla hur det blir om projektorn slår av HDR. Hur har du dynamic range inställd på projektorn?

#126

Postad 22 april 2016 - 18:17

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 1

äntligen...

Bifogad fil  UB900.png   1,04MB   1 Antal nerladdningar



#127

Postad 22 april 2016 - 20:21

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Första reaktionerna kopplad till en Panasonic 58AX800 (4K LCD men ej HDR) och med separat HDMI kabel till försteg:

 

- Pan UHD såg OK ut men inte direkt fantastiskt. Enbart Dolby Digital ljud? Försteget byter hela tiden till TV ingången när skivan laddas och när man byter kapitel? Stände av ARC...

- Laddade ner senaste firmware och testade Mad Max UHD. Bra blid men fortfarande verkar det som om något saknas. Inga problem med ljudet längre :-)

- Ändrade lite bildinställningar i TVn. När jag ändrade "Colour Gamut" från "Rec. 709" till "Native" så började det hända saker :-) Nu ser Mad Max riktigt bra ut. Lite skumt för spelaren skickar enligt sin egen info ut "Rec. 709"?

- Kollar Netflix App och får en mindre chock. Gränssnittet för Appar ser ut som på den Panasonic Plasma jag hade typ 2010 och laggar lika mycket. Whatever, köpte den inte för App gränssnitt.

- Kollar lite "House of Cards". Ser riktigt, riktigt bra bra ut. Konstigt nog är det bättre bild i 4K Netflix Appen i spelaren jämfört med samma App i TVn? Appen i spelaren skickar ut Dolby Digital Plus men den i TVn enbart vanlig DD.

 

Så här lång är jag nöjd och det känns som det var värt uppgraderingen. Återkommer när jag testat lite mer UHD och vanliga bluray..



#128

Postad 22 april 2016 - 22:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 0

Ja då har även jag beställt denna maskin, forum är farliga och starkt beroendeframkallande alltså jag kunde inte invänta Oppo som jag bestämt mig för när man läser allt kul här . Då har jag några dagar på mig att hitta på en bra anledning till min underbara hustru. 

 

 

Ibland bra med forum eller inte! Vem orkar vänta till i bästa fall slutet av detta år, kommer bli bra till din Jvc :)



#129

Postad 22 april 2016 - 22:45

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Ok, men det blev definitivt inte urvattnat. Ska dock kolla hur det blir om projektorn slår av HDR. Hur har du dynamic range inställd på projektorn?

Jag läste följande om Dynamic Range i manualen.

 
Sets the video input level for HDMI 1 and HDMI 2 connectors.
Auto: Sets the video input level automatically.
Limited: The video input level is set for signals of 16-235.
Full: The video input level is set for signals of 0-255.
 
If the video output setting of the connected HDMI device is not set correctly, light and dark parts of the video may appear too light or too dark.
 
Av denna text drog jag slutsatsen att det inte har det minsta med HDR att göra (eftersom den regelerar below black och super white om jag tolkar ovan rätt), och lät den stå orörd. När jag ändrade till Full istället för Limited blev alla svarta partier dessutom gråa istället, så jag tror att man egentligen ska ta bort den inställningen helt ur ekvationen. Den gör dessutom samma sak med en SDR signal...


#130

Postad 23 april 2016 - 07:43

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

Ibland bra med forum eller inte! Vem orkar vänta till i bästa fall slutet av detta år, kommer bli bra till din Jvc :)


Tack Micke, jag tror oxå att det kan bli riktigt kul.

#131

Postad 23 april 2016 - 07:47

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Nån som har kollat några HELA Atmos filmer och som inte får dropouts i ljudet ?

 

Om man läser på Avforum så har denna spelare en bugg. Har vi i norden klarat oss undan den :)



#132

Postad 23 april 2016 - 07:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 0

Tack Micke, jag tror oxå att det kan bli riktigt kul.

 

Men nya bilen eller? frun måste bli nöjd :rolleyes: En sak som jag tycker är synd är att ändring av formatet sker endast inne i menyn, inte lika smidigt som Oppo:n! 



#133

Postad 23 april 2016 - 08:18

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Nån som har kollat några HELA Atmos filmer och som inte får dropouts i ljudet ?
 
Om man läser på Avforum så har denna spelare en bugg. Har vi i norden klarat oss undan den :)


Jag såg Pan utan minsta ljudproblem. Har Denon 6200.

#134

Postad 23 april 2016 - 08:24

Unregistered8517a803
  • Unregistered8517a803
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Ljudet försvinner en secund ibland i mad max får ni så också ?

#135

Postad 23 april 2016 - 08:50

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Jag läste följande om Dynamic Range i manualen.
 
Sets the video input level for HDMI 1 and HDMI 2 connectors.
Auto: Sets the video input level automatically.
Limited: The video input level is set for signals of 16-235.
Full: The video input level is set for signals of 0-255.
 
If the video output setting of the connected HDMI device is not set correctly, light and dark parts of the video may appear too light or too dark.
 
Av denna text drog jag slutsatsen att det inte har det minsta med HDR att göra (eftersom den regelerar below black och super white om jag tolkar ovan rätt), och lät den stå orörd. När jag ändrade till Full istället för Limited blev alla svarta partier dessutom gråa istället, så jag tror att man egentligen ska ta bort den inställningen helt ur ekvationen. Den gör dessutom samma sak med en SDR signal...


Kommer själv till samma slutsats.

Testade att slå av/på HDR på projektorn som du föreslog samtidigt som spelaren har HDR på automatisk. HDR av på projektorn ger då kraftigt urvattnade färger. Om HDR är avslagen på spelaren men kör ut 4K så får jag i alla fall en riktigt bra bild med mättade färger.

Jag har också testat att med 4K och bt.2020 ändra den röda färgen under bt.2020 på projektorn (film 2) - för röd flik första raden -45 och andra raden +25. Då får bilden inte samma irriterande rödstick. Men jag ser det som en tillfällig lösning till Sony/Panasonic kommer med en fix.

#136

Postad 23 april 2016 - 10:55

Unregistered8517a803
  • Unregistered8517a803
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Ingen som har att ljudet försvinner någon sekund ?

#137

Postad 23 april 2016 - 11:49

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

Men nya bilen eller? frun måste bli nöjd :rolleyes: En sak som jag tycker är synd är att ändring av formatet sker endast inne i menyn, inte lika smidigt som Oppo:n!

Jo tack , jag fick den gliringar när jag beställt. Nu kan ju en ny sportbil kosta några kronor mer men bara några. Grabben undrade varför när vi kan se film redan nu, de alierar sig
Har ni byt ut er hdmi-kablar, vad använder ni? Jag har suprahdmi som är ca.3 år gamla.
Det med att ändra format låter ju sådär, men jag har samma med min gamla br dock i min logitech fjärr finns det direkt knapp för ändring, får hoppas det funkar även till denna.

Redigerat av MikaelJ, 23 april 2016 - 11:51.


#138

Postad 23 april 2016 - 12:34

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Ni som har projektor, finns det 4k eller är det bara uppskalat?
Läste precis om JVCs dyrpgrip 7000 och till min förvåning så var den bara i 1080 om jag förstod rätt? Men den klarar allt annat med UHD-BD?

Redigerat av budwhite, 23 april 2016 - 12:36.


#139

Postad 23 april 2016 - 13:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 0

Har ni byt ut er hdmi-kablar, vad använder ni? Jag har suprahdmi som är ca.3 år gamla.

 

 

Jvc brukar vara lite känsliga med sina skakningar! Har själv 12m av den senaste (18gbps) som är kopplad direkt mellan panna`n och projektorn. Den fungerar klockrent, så jag tror att din Supra kommer fungera :)



#140

Postad 23 april 2016 - 14:21

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

Ni som har projektor, finns det 4k eller är det bara uppskalat?
Läste precis om JVCs dyrpgrip 7000 och till min förvåning så var den bara i 1080 om jag förstod rätt? Men den klarar allt annat med UHD-BD?

jvc har något som heter eshift som ska trolla till. Dock ska de kunna ta emot signalen och sen göra om den, jag tror Mcmike kan förklara detta bättre än jag.
Idag är det bara Sony som har äkta 4K när det gäller projektorer.

#141

Postad 23 april 2016 - 15:24

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

- Ändrade lite bildinställningar i TVn. När jag ändrade "Colour Gamut" från "Rec. 709" till "Native" så började det hända saker :-)

I vilken meny hittar du den inställningen?



#142

Postad 23 april 2016 - 16:07

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Den ligger här:

 

Picture -> Advanced Settings -> Colour Gamut

 

Men den går inte alltid att ändra eller ens komma åt. Om man t ex har "Viewing Mode" satt till "THX Cinema" så är "Advanced Settings" menyn grå och kan inte ändras. Om man har "Colour Remaster" påslaget så är "Colour Gamut" menyn grå och kan inte ändras.



#143

Postad 24 april 2016 - 07:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 1

Såg Star wars med uppskalad bild från spelaren och kan konstatera att den gör ett mycket bra jobb i den frågan. Testade youtube 4k och den levererar lika bra bild som Shielde:n (endast 60hz läge finns). Dock inte lika smidigt meny system även där, men ej det primära användandet med denna i alla fall :)


Redigerat av mcmike, 24 april 2016 - 07:46.


#144

Postad 24 april 2016 - 08:08

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Jag har en HD Fury Integral som jag tänker testa idag mellan panasonicspelaren och min AVR för att se om det finns några hdmi handskaksproblem eftersom jag i bt.2020 måste kraftigt reducera den röda färgen och öka den gröna.

#145

Postad 24 april 2016 - 08:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 0

Jag har en HD Fury Integral som jag tänker testa idag mellan panasonicspelaren och min AVR för att se om det finns några hdmi handskaksproblem eftersom jag i bt.2020 måste kraftigt reducera den röda färgen och öka den gröna.

 

En magiskt liten manick som löser det mesta, har dock själv tagit bort den från min bildkedja nu. Testa även med att koppla in direkt till projjen med eller utan HDF om det inte löser sig. Tycker det är märkligt när man på tyska forum rekommenderar Panna/ Sony och Jvc med Samsung. Här har vi andra resultat :unsure:   :rolleyes:



#146

Postad 24 april 2016 - 09:49

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Länken tidigare av Peak till Cine4home testat var bra, precis som de skriver I testet om man tittar på nedan två bilder.

 

Vad det enligt filmmakaren verkligen nödvändigt att ha en eld över huvudtaget om man ser sdr bilden?

Samma sekvens I hdr ser man hur de tänkte egentligen. Bästa exemplet jag sett hittills...

 

Test_4K_Bluray_UHD_Sony_JVC_clip_image06

 

Test_4K_Bluray_UHD_Sony_JVC_clip_image06



#147

Postad 24 april 2016 - 12:44

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Nu har jag testat och klurat hela förmiddagen och banne mig om jag inte lyckats få till både HDR och bt.2020 rätt på projektorn under "film 2". Vad jag gjorde var att först testa att lägga HD Fury Integral mellan panasonicspelaren och Sony 520 och nollställa alla ändringar i färg under bt.2020. Med Pan 4k UHD i spelaren blev bilden plötsligt utan allt rödstick! Därefter kopplade jag spelaren till min AVR Denon 6200 och satte HD Fury Integral mellan Denon och Sonyprojektorn. Det är bara att kolla bifogade bild tagen med min mobil, visst verkar det rätt!
Härliga tider. Nu får det fungera så här till Sony/Panasonic kommer med en fix. 😎

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpeg   130,42K   1 Antal nerladdningar


#148

Postad 24 april 2016 - 13:30

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Länken tidigare av Peak till Cine4home testat var bra, precis som de skriver I testet om man tittar på nedan två bilder.

Vad det enligt filmmakaren verkligen nödvändigt att ha en eld över huvudtaget om man ser sdr bilden?
Samma sekvens I hdr ser man hur de tänkte egentligen. Bästa exemplet jag sett hittills...

Test_4K_Bluray_UHD_Sony_JVC_clip_image06

Test_4K_Bluray_UHD_Sony_JVC_clip_image06

Antar att det är ett kort taget på bildskärmen men bild nr ett ser överlägset bäst ut. Nr två ser väldigt onaturlig ut

Redigerat av budwhite, 24 april 2016 - 13:30.


#149

Postad 24 april 2016 - 13:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 0

Nu har jag testat och klurat hela förmiddagen och banne mig om jag inte lyckats få till både HDR och bt.2020 rätt på projektorn under "film 2". Vad jag gjorde var att först testa att lägga HD Fury Integral mellan panasonicspelaren och Sony 520 och nollställa alla ändringar i färg under bt.2020. Med Pan 4k UHD i spelaren blev bilden plötsligt utan allt rödstick! Därefter kopplade jag spelaren till min AVR Denon 6200 och satte HD Fury Integral mellan Denon och Sonyprojektorn. Det är bara att kolla bifogade bild tagen med min mobil, visst verkar det rätt!
Härliga tider. Nu får det fungera så här till Sony/Panasonic kommer med en fix.

 

Precis! Den ska sitta mellan sista källa ut och bildkällan. Skönt att det löste sig för dig och signalen ser rätt ut av det som går att plocka ur UHD. Bara och njuta nu  :) En undra! Vad vad visar projektorn för signal med ovan?

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 24 april 2016 - 14:10.


#150

Postad 24 april 2016 - 14:06

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Precis! Den ska sitta mellan sista källa ut och bildkällan. Skönt att det löste sig för dig och signalen ser rätt ut av det som går att plocka ur UHD. Bara och njuta nu  :) En undra! Vad vad visar projektorn för signal med ovan?


Tack! Ska kolla vad Sony visar för signal nästa gång jag kollar en 4K film, men tror det var 3840*2160/24p.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.