Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Terminator 2-UHD tillbakadragen på obestämd framtid

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 oktober 2017 - 05:08

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Fuck. Av någon anledning har Lionsgate dragit tillbaka släppet av UHD-versionen av T2, och något nytt släppdatum finns inte. Detta gäller sannolikt även den s.k EndoArm edition.
Sjukt irriterande, då detta är ett av UHD-släppen jag sett mest fram emot.

http://www.highdefdi...efinitely/40085



#2

Postad 17 oktober 2017 - 12:04

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

låter så dramatiskt när dom skriver indefinitely, står ju "Lionsgate gave no specific reason for the delay but did state that the disc "will still be released at some point in the near future" i texten ..

 

står 13/11 på min order hos zavvi men det är väll en place holder.



#3

Postad 17 oktober 2017 - 16:20

Unregistereda4bfdd06
  • Unregistereda4bfdd06
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 1

Som orsak anges mastering issue. Släpps troligen i början av nästa år.



#4

Postad 18 oktober 2017 - 00:32

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 442 inlägg
  • 0
Bättre i och för sig att den blir försenad än släpps med några motbjudande fel.

#5

Postad 22 oktober 2017 - 13:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Håller med. Kanske förseningen beror på att Cameron uppdaterar datagrafiken? 



#6

Postad 22 oktober 2017 - 16:44

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 442 inlägg
  • 0

Håller med. Kanske förseningen beror på att Cameron uppdaterar datagrafiken? 

 

Säg inte så! :o



#7

Postad 22 oktober 2017 - 19:18

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 1

Säg inte så! :o

Enligt rykten, möjligtvis helt påhittade utav mig, gör dom Arnold och Linda äldre med hjälp av digital teknik. Allt för att det ska bli en så smooth övergång mellan T2 och den nya T3 som möjligt! ;)



#8

Postad 23 oktober 2017 - 06:32

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 2

Jag tror dom blev förvånade hur daterad filmen såg ut i 4k när dom testkörde den efter UHD scanning. "den här skiten kan vi inte sätta vårt namn på"  Då menar jag kontrasten mellan Foto och Visual effects. 


Redigerat av dealerovski, 23 oktober 2017 - 06:33.


#9

Postad 25 oktober 2017 - 07:50

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Enligt rykten, möjligtvis helt påhittade utav mig, gör dom Arnold och Linda äldre med hjälp av digital teknik. Allt för att det ska bli en så smooth övergång mellan T2 och den nya T3 som möjligt! ;)


Säg inte att dem gör en star wars som i slutet på episod 6 när dem bytt ut Darth för att få en övergång från episod 3 .. gör dem det med hela filmen av t2 så kan man strunta i att se den.

#10

Postad 25 oktober 2017 - 14:31

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Säg inte att dem gör en star wars som i slutet på episod 6 när dem bytt ut Darth för att få en övergång från episod 3 .. gör dem det med hela filmen av t2 så kan man strunta i att se den.

Nej, du behöver inte vara orolig för riktigt SÅ stora ändringar. Det digitalfixade är att de satt på Arnolds fejja på en stuntkille, där det syntes tydligt att det var just en stuntkille, samt lagt till en digital vindruta på lastbilen när den slår i backen, då den i originalet trillar av och sedan magiskt är på plats igen. Och visst ja - de har visst dolt T1000:s pung oxå, bakom ett digitalt betongblock när han sitter på huk precis efter att ha "landat" i "nutid". Den sista förändringen är den jag stör mig mest på, men det konstiga är att den enda förändring som Cameron själv erkänner att de gjort, är den med vindrutan. Jag tänker dock skaffa filmen, då det inte finns någon riktigt bra utgåva av T2 än, rent bildmässigt.



#11

Postad 26 oktober 2017 - 07:59

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Nej, du behöver inte vara orolig för riktigt SÅ stora ändringar. Det digitalfixade är att de satt på Arnolds fejja på en stuntkille, där det syntes tydligt att det var just en stuntkille, samt lagt till en digital vindruta på lastbilen när den slår i backen, då den i originalet trillar av och sedan magiskt är på plats igen. Och visst ja - de har visst dolt T1000:s pung oxå, bakom ett digitalt betongblock när han sitter på huk precis efter att ha "landat" i "nutid". Den sista förändringen är den jag stör mig mest på, men det konstiga är att den enda förändring som Cameron själv erkänner att de gjort, är den med vindrutan. Jag tänker dock skaffa filmen, då det inte finns någon riktigt bra utgåva av T2 än, rent bildmässigt.


Hhahaa kan jag nu börja tro lite ironi. Om inte så ja haha

Redigerat av Audiostar, 26 oktober 2017 - 08:00.


#12

Postad 26 oktober 2017 - 11:10

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Hhahaa kan jag nu börja tro lite ironi. Om inte så ja haha

Vilket tänker du var ironiskt skrivet?



#13

Postad 19 november 2017 - 08:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Nej, du behöver inte vara orolig för riktigt SÅ stora ändringar. Det digitalfixade är att de satt på Arnolds fejja på en stuntkille, där det syntes tydligt att det var just en stuntkille, samt lagt till en digital vindruta på lastbilen när den slår i backen, då den i originalet trillar av och sedan magiskt är på plats igen. Och visst ja - de har visst dolt T1000:s pung oxå, bakom ett digitalt betongblock när han sitter på huk precis efter att ha "landat" i "nutid". Den sista förändringen är den jag stör mig mest på, men det konstiga är att den enda förändring som Cameron själv erkänner att de gjort, är den med vindrutan. Jag tänker dock skaffa filmen, då det inte finns någon riktigt bra utgåva av T2 än, rent bildmässigt.

 

Ha ha..dölja pungen. Vad får de allt ifrån? :)


Säg inte att dem gör en star wars som i slutet på episod 6 när dem bytt ut Darth för att få en övergång från episod 3 .. gör dem det med hela filmen av t2 så kan man strunta i att se den.

Jag menar mer att man kanske kan ha högre upplösning på den gamla datorgrafiken. Inte att man ska ändra utseendet, eller lägga till något nytt. Kanske jag är naiv men går det inte att lägga till fler polygoner i gammal datorgrafik?



#14

Postad 19 november 2017 - 11:33

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
December 26, 2017 release date for the Terminator 2: Judgment Day 4K Ultra HD Blu-ray here in the US... BUT The Collector's Edition EndoArm will not be released on the same day. That edition, per the studio, is still coming out "at a later date."

#15

Postad 19 november 2017 - 21:57

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 442 inlägg
  • 0

Ha ha..dölja pungen. Vad får de allt ifrån? :)


Jag menar mer att man kanske kan ha högre upplösning på den gamla datorgrafiken. Inte att man ska ändra utseendet, eller lägga till något nytt. Kanske jag är naiv men går det inte att lägga till fler polygoner i gammal datorgrafik?

 

Antalet polygoner är nog inte det största problemet här, utan snarare att effekterna där T-1000 förvandlas till flytande metall lär vara renderade i runt 1K.

 

Om de skulle göra om de scenerna skulle de nog behöva börja om från början med de ursprungliga filmelementen och helt ny CGI. Om de resurser (meshar, riggar, animation, texturer, shaders, osv) ens finns kvar så skulle det kanske vara lönlöst att försöka konvertera och uppgradera dem till modern standard, eftersom skillnaderna mellan den mjuk- och hårdvara man använde då och den som används nu är för stor.

 

Förmodligen kommer de göra någon form av uppskärpning, men förhoppningsvis en sansad sådan (dvs dra ihop konturer istället för att öka kontrasten i dem). Men jag är som vanligt lite skeptisk till slutresultatet finns tillgängligt.



#16

Postad 21 november 2017 - 00:32

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Mer jämförelser BD vs UHD
http://screenshotcom...n.php?id=123880
http://screenshotcom...n.php?id=123881

#17

Postad 21 november 2017 - 17:12

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 442 inlägg
  • 1

Mer jämförelser BD vs UHD
http://screenshotcom...n.php?id=123880
http://screenshotcom...n.php?id=123881

Det var ju lite blandad pott där. En del ser ju inte alls bra ut med glorior och skit. Exempelvis bild #2 i den andra länken.

Bättre än BD:n visserligen, men den ser ju ut som ett dåligt skämt.

Redigerat av Zacabeb, 21 november 2017 - 17:19.


#18

Postad 21 november 2017 - 18:02

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Femte bilden i andra länken har också väldigt märklig kantskärpa, inte minst med tanke på ljussättningen. Dock så bör vi väl inte glömma bort att denna restaurering även innebar en konvertering till 3D, vilket i vanlig ordning medför en del konstigheter i bilden. Fast jämför man detta mot Titanic så känns det som att sistnämnda fick lite mer omtanke, vilket känns märkligt då T2 känns som en långt mer ihågkommen film med en betydligt mer köpstark fanbase.

 

Fasen, någon mer än jag som hade den första, anamorfiska Laserdisc-utgåvan som använde en tidig HDVS-master som egentligen var avsedd för MUSE? Smetigare rörelser får man nog leta efter. :D



#19

Postad 21 november 2017 - 18:06

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Ja, lite blandat men den nya är en klar förbättring i detaljnivå. Sen är den ju något kallare i färgerna också, den gamla tycker jag nästan drar åt det gul/röda för mycket medans den nya är mer neutral.



#20

Postad 21 november 2017 - 18:13

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Svartnivåer är ju också riktigt mycket bättre, kolla himmelen på bild nr9 i länk 1, på BDn ser allt blått ut medans i nya ser det mer naturligt mörkt ut med svart himmel.

Redigerat av Mentos, 21 november 2017 - 18:17.


#21

Postad 21 november 2017 - 18:19

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det stämmer att den äldre mastern (ca 02-03 om jag inte minns fel) har en väldigt tydlig röd push och saknar den detaljrikedomen som den nya restaureringen har. Att det är en förbättring ur det avseendet råder det ingen tvekan om. Däremot är jag tveksam till om den verkligen stämmer överens med antingen en visningskopia av filmen eller interpositivet. Som Zacabeb nämnde så är bild numero 2 i andra länken rätt illa drabbad, inte minst om man kikar på telefonledningen uppe till vänster som har en tydlig vit kontur. Dock ser det inte ut som att konturen beror på någon kantförstärkning utan snarare en dålig lagerkombination.

 

Utöver det så kan jag inte se särskilt mycket filmkorn och då den är skjuten på Super35 borde man kunna se tämligen mycket av det. Tittar man på T-800s ansikte och sår här...

http://screenshotcom...23881/picture:8

...Så ser man att de har skruvat till det hela rätt rejält. Att de delvis har gjort det för konverteringen till 3D råder det ingen tvekan om och det är en sak i sig, men det är sorgligt att ordinarie version är drabbad.



#22

Postad 21 november 2017 - 19:09

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

tydligen har dom kört med ganska tung DNR, folk är fly förbannade i tråden på blu-ray.com :)



#23

Postad 21 november 2017 - 19:37

Dalex
  • Dalex
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Men dessa screenshots ska ju vara tagna från den tyska blu-ray 4k remastern så det är ju inga 4k/uhd screens ute ännu.

#24

Postad 23 november 2017 - 17:00

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 1

Jaha, ännu en remastrad film som har fått "Teal" looken.

Han gjorde samma sak med både T1 och Aliens.

Visst är detaljrikedomen och svärtan bättre, men...

http://screenshotcom...23880/picture:2

Ja den gamla är lite för "rosa", men den nya är ju inte direkt naturlig...

 

Det är detta jag menar:

http://theabyssgazes...lease-stop.html

 

Förbannar "Matrix" som drog igång denna trenden....

 

Edit:

Intressant att 3D trailern är närmre original looken.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=93&v=1PmH_AzB_k0


Redigerat av Svante Skoog, 23 november 2017 - 17:28.


#25

Postad 23 november 2017 - 17:41

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

Lite vaxdockor i bilderna i Mentos länkar!


Redigerat av Anniggo, 23 november 2017 - 17:42.


#26

Postad 23 november 2017 - 19:24

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Jaha, ännu en remastrad film som har fått "Teal" looken.

Han gjorde samma sak med både T1 och Aliens.

Visst är detaljrikedomen och svärtan bättre, men...

http://screenshotcom...23880/picture:2

Ja den gamla är lite för "rosa", men den nya är ju inte direkt naturlig...

Men hur _vet_ du att filmen skulle se "naturlig" ut och inte ha en blåare ton?

 

Thief är ett exempel på en film som väldigt många har klagat på då de anser att Criterions samt Arrows utgåva är alldeles för blå, men efter att ha sett en 35mm-kopia från det att filmen hade premiär i Sverige så råder ingen tvivel för min del att båda ligger långt närmre hur den såg ut från första början än någon äldre utgåva. Även Aliens hade en väldigt blåaktig ton och kall färgtemp när jag såg den på 70mm.



#27

Postad 24 november 2017 - 17:40

Unregistereda4bfdd06
  • Unregistereda4bfdd06
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 2

 

Klar förbättring på alla nivåer. Förstår inte vart allt gnäll kommer ifrån. Detta är ju trots allt en 25+ år gammal film.



#28

Postad 24 november 2017 - 18:54

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 1

Klar förbättring på alla nivåer. Förstår inte vart allt gnäll kommer ifrån. Detta är ju trots allt en 25+ år gammal film.

 

Ja precis. Visst, det kunde säkert gjorts bättre men om jag har valet att titta på den nya mastern eller gå tillbaka till den gamla så är valet enkelt för mig i alla fall. Blir smått komiskt när man läser borta på blu-ray forum där vissa hardcore nördar går i taket på grund av det här :lol:

 

Såg förresten att några i Tyskland fått sina första expemplar, här ett första omdöme:

 

- The PQ is amazing....lots of details!
- The colors :-)
- Yes, some facial scenes appear to be waxy. I think it’s more obvious in the scenes where there’s a lot of light. When, in the beginning, Dr. Silberman is talking to Sarah about her progress, it is very obvious. But there are lots of scenes where the face is normal and you see a lot of details. WOW!
- The blacks are great!
- Noticable use of HDR in the battle scene at the start (lasers) and when Arnie arrives.
- I saw some compression artifacts.
- No grain seen so far. Although the compression artifacts made it look like grain.

For a 1991 movie the PQ is really great. Even better looking than some of the current released 4K movies.
I like it!



#29

Postad 24 november 2017 - 23:03

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 442 inlägg
  • 3

Problemet är att det ser onödigt konstlat och syntetiskt ut och flera av exemplen saknar både den bildkaraktär som film har och den som verkligheten har.

 

Rent tekniskt så kan det beskrivas som att MTF:en (ej att förväxla här med det sätt MTF brukar mätas i objektiv), eller frekvensgången om man så vill, ser ut lite som en dromedar. Grova detaljer finns, mindre grova detaljer är synbart dämpade, medelfina detaljer är överdrivna och de finaste detaljerna finns inte alls, eller består av ringingar från lägre frekvenser. Det finns värre exempel än de bilder som postats ifrån T2, men det betyder inte att det är rätt sätt att hantera en bild. Skärpeförhållandet mellan grövre detaljer, fina detaljer och konturer blir onaturligt.

 

Och det känns också väldigt onödigt. CGI:n som jag tidigare nämnt till stor del lär vara renderad i 1K kan jag förstå om de går lös på med hammare och mejsel, men inte scener som kommer direkt ifrån negativet utan mellankopior. De borde få se ut som film gör. Det utseende man verkar ha eftersträvat känns väldigt kommersiellt och ett sätt att "lura" ögat tro att bilden är skarpare på ett tittavstånd där den inneboende skillnaden mellan 2K och 4K är försumbar eller rentav omärkbar. Tänk 55-tums tv på fyra meter.

 

Precis som T2 användes till leda för att marknadsföra LaserDisc känns det som att man vill använda den igen för att marknadsföra UHD.

 

I en situation där skillnaden mellan 2K och 4K däremot är tydlig - i praktiken duk och projektor - tror jag de scener som påverkats av den här behandligen blir jobbiga att titta på, mer så än en naturligt kornig och mjuk bild som den ser ut ifrån Super35 anno tidigt 1990-tal. Och utöver CGI och optiska effekter så borde filmelementen redan ha utmärkt skärpekänsla utan fusk.

 

En sak kan jag ha lite förståelse för utöver CGI-scenerna, och det är att om man har skannat interpositivet, så har ju det omformaterats optiskt ifrån negativet (från Super35 till scope) med sämre kvalitet än ett traditionellt kontaktkopierat interpositiv.

 

TL;DR: Det kunde med stor sannolikhet ha sett bättre ut.


Redigerat av Zacabeb, 24 november 2017 - 23:04.


#30

Postad 25 november 2017 - 09:15

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

Klar förbättring på alla nivåer. Förstår inte vart allt gnäll kommer ifrån. Detta är ju trots allt en 25+ år gammal film.

Åldern har väl inte så stor roll i hur det kan se ut?  



#31

Postad 25 november 2017 - 11:23

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Det har det nog. En snubbe som arbetar i Hollywood med färgkorrigering och liknande grejer skriver ofta att filmer inspelade på 35mm före 1980 knappt har någon upplösning över 2k. Optiken/filmstock m.m. var inte bättre säger han

#32

Postad 25 november 2017 - 12:13

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Ni som betvivlar Zacabebs tes kan kolla in denna jämförelse.

http://caps-a-holic....6&l=0&i=14&go=1

Visst att den nya mastern har betydligt högre detaljrikedom men det råder ingen tvekan om att, åtminstone den brittiska BD:n, har en kantförstärkning som "beter" sig väldigt annorlunda beroende på frekvensområde.

 

Skillnaderna i dessa tre scener blev dock väldigt oväntade. Det kommer från samma inscanning och exakt samma färggradering. Dock har den nya utgåvan inte samma filtrering för bruset.

http://caps-a-holic....109164&i=12&l=0

http://caps-a-holic....109165&i=13&l=0

http://caps-a-holic....109167&i=15&l=0

Många år sedan jag såg filmen, men åtminstone första länkade är väl från director's cut? Vet att UHD-BD:n bara skulle innehålla bioversionen, men innebär detta att det endast är bioversionen som har fått en 4K-master?


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 25 november 2017 - 12:21.


#33

Postad 26 november 2017 - 10:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 2

Kornigheten har nästan försvunnit på den nya mastern. Till en början så verkar de bilderna mycket renare. Men det är ju bara för att folk tror att filmkorn är något dåligt. Jag håller med Zacabeb om att det troligtvis kunde se bättre ut.



#34

Postad 26 november 2017 - 12:51

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 2
Vilket är lustigt för filmbolagen eller dom tekniska företagen som arbetar med efterproduktion har flera hundra olika varianter av filmkorn, som dom lägger till för att det just ska se mer filmiskt ut när det är fotat digitalt.

Redigerat av budwhite, 26 november 2017 - 12:53.


#35

Postad 05 december 2017 - 09:45

Unregistered954585e2
  • Unregistered954585e2
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Har läst i från England att många är besvikna på denna utgåva som nu är släppt, de ena är ljudet att de inte är i Atmos samt att utgåvan är samma som gick på bio. Och inte den förlängda versionen som släpptes på Blu-ray,

#36

Postad 06 december 2017 - 07:54

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Cameron hänger inte med längre. T2 har väntat på en bra utgåva i 10 år, och först nu så gräver han fram en ny master och gör den för ett dött format (3D)

#37

Postad 06 december 2017 - 08:12

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Cameron hänger inte med längre. T2 har väntat på en bra utgåva i 10 år, och först nu så gräver han fram en ny master och gör den för ett dött format (3D)

Såg Predator på bio igår, före den gick en trailer för T2 på bio igen och jag blev alldeles till mig, tills "Experience it in 3D!" kom och dödade intresset igen.


Redigerat av mr.keyser, 06 december 2017 - 08:12.


#38

Postad 06 december 2017 - 08:23

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 2
Hade gärna sett att 3d blev populärt igen, ser fantastiskt bra ut på OLED.

#39

Postad 06 december 2017 - 17:17

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Hade gärna sett att 3d blev populärt igen, ser fantastiskt bra ut på OLED.

+1

 

Tyvärr är ljudet inte så imponerande som jag väntat, precis som steelbeat skrev om uhd-versionen.

Troligen samma master för båda dessa, både för bild och ljud.

Skulle gärna sett att både bio- och förlängda versionen fanns på skivan, men icke.



#40

Postad 11 december 2017 - 08:54

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 858 inlägg
  • 0
Ja 3d ger mer än 4k HDR måste jag erkänna.

#41

Postad 11 december 2017 - 20:15

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Om skärmdumparna från HighDefDigest kommer från UHD-BD:n så verkar det inte råda någon som helst tvekan om att brusreduceringen har varit väldigt omfattande. Sjukt egentligen att de har fått till det så pass illa.

https://ultrahd.high...ayukimport.html



#42

Postad 16 december 2017 - 16:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Någon nämnde att brusreduceringen var bra för 3D. Något om avståndsberäkning. Men för oss som inte har 3D så är det synd att inte Cameron kammade till sig inför detta släpp. Någon annan kommenterade några bilder med att det såg ut som de hade tagit Botox hela bunten. 



#43

Postad 16 december 2017 - 20:58

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Såg den nya transfern i 2D (Theatrical cut), och ändringen i färgerna var inte så störande som väntat.

Den klassiska looken var för det mesta intakt, tack och lov.

 

Problemet är just DNR.

Ofta såg det så plastigt ut, att skådisarna nästan ser ut som CGI... :(

Fick flashbacks från de tidiga Universal utgåvorna på Blu-Ray eran.

 

Ljudet var okej, med basen var för klen.

 

Hoppas en kommande Region A utgåva skippar DNR dyngan.

Fattar inte varför skiten fortfarande används...



#44

Postad 16 december 2017 - 23:07

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Du kan nog sluta hoppas på en förbättrad utgåva eftersom den redan existerande UHD-BD:n i Europa har USA och Kanada som landsval vid uppstart, varpå de två ger Lionsgate-loggan istället för Studio Canal. Alltså är det i princip omöjligt att skivan som sådan kommer att skilja sig något på andra sidan Atlanten. :(


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 16 december 2017 - 23:08.


#45

Postad 27 december 2017 - 13:50

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Enligt wetmovie1 på youtube ska en scen från orginalversionen när Arnold jagar trucken på en MC i LAs vattenavledningssystem vara omgjord. I orginalet ska man tydligt kunna se att det är en stuntman som sitter på hojjen. Men i nya transfern på 4K skivan är det en CGI Arnold som sitter där. 

 

Bättre eller sämre?   Vilka andra micro ändringar kan dom ha gjort?


Redigerat av dealerovski, 27 december 2017 - 13:51.


#46

Postad 27 december 2017 - 13:52

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Jämförelser finns här.

https://www.movie-ce...t.php?ID=642906



#47

Postad 18 januari 2018 - 14:53

Unregistereda4bfdd06
  • Unregistereda4bfdd06
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Fick hem denna idag och kan se direkt att UHD-skivan är densamma i UK/USA. Studio Canal logga spelas upp vid valet av UK och Lionsgate vid valet av USA (HD blu-ray regionslåst). Inte sett hela än men kan se direkt på vissa scener att det ser bra ut. Många lär vara fortsatt gnälliga men efter senaste tidens fiaskoutgåvor (Batman Begins, The Prestige mfl) så är alla fall jag riktigt nöjd!



#48

Postad 05 juni 2018 - 05:05

Hatta
  • Hatta
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Endoarm utgåvan går just nu att boka på amazon.com 😊

#49

Postad 04 november 2018 - 04:16

GuenterG
  • GuenterG
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 1

Usch, ännu ett bad i teal, kontrasten och skärpan ser fördärvad och väldigt konstig ut, och det ser överlag onaturlig ut. En av filmens största behållningar var just skärpan, kornen och färgerna. Nästan allt såg perfekt och oftast naturligt ut, åtminstone övertygande, vilket bidrog till större inlevelse enligt mig. Många miljöer var mörkblåa i nattscenerna, men det var ju lite filmens signum, det skulle ge en metallisk känsla. I övrigt såg det naturligt ut, även i nattscenerna. Hade James Cameron viljat ha en tealsoppa kunde han gjort det för 10 år sedan och kommit undan. År 2018 är det ju helt efterblivet.

 

 

Det pratades en del om fotografisk film i tråden. Jag har jobbat lite med det, och den faktiska upplösningen (bilddatan) för 35 mm film är inte hög, runt 1 megapixlar skulle jag säga. Dock är "pixlarna" (kornen) inte exakt fördelade och likformiga, vilket ger en viss utjämningseffekt mellan sig, så för att få med allt måste man scanna i flerfalt högre upplösning. Det blir en slags naturlig interpolering. Jämför sampling av ljud. Då ges även en hel del utrymme till uppskärpning med gott resultat, särskilt på film från 90-talet och framåt.

 

 

Svante Skoog 23 november 2017 - 17:00 (går tydligen inte att citera korrekt i efterhand)

Förbannar "Matrix" som drog igång denna trenden....

Mig veterligen fanns det inget orange i den.

 

 

Hade gärna sett att 3d blev populärt igen, ser fantastiskt bra ut på OLED.

Ja, av alla gimmicks som kommit det senaste decenniet tycker jag 3D var värd att stanna. Såg ju ut så, då 3D höll i ganska länge, men somnade in lagom till UHD, vilket egentligen är konstigt. Jag förstår hur bolagen tänker, 3D blev inte fullt så stort som de hoppats på, och därmed överger de skeppet och hoppar de till nästa grej. Men det är ju helt feltänkt. Nu med UHD / 4K finns det ju upplösning att ta i, så nu borde det verkligen föras fram. Var lite för tidigt innan. Dessutom har man väl benat ut de flesta barnsjukdomar nu. Man kanske kan uppdatera standarden så att det går att använda med VR-glasögon också.


Redigerat av GuenterG, 06 november 2018 - 00:59.


#50

Postad 04 november 2018 - 12:16

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Jag har köpt Lionsgate blu-ray från 2015 istället för den nya versionen. Ska ha bäst/mest naturlig bild och också den bästa ljudmixen i 5.1



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.