Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Scenmolton på väggarna som gardiner

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 januari 2014 - 20:45

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Hade lite planer på att sätta upp scenmolton på väggarna i mitt biorum jag håller på att planera. Min tanke var att ha detta på väggarna av två anledningar, 1. Akustik och 2. Lite mer ombonat. Tanken var alltså att sätta upp skenor i taket och sedan hänga tyget som veckade gardiner. Verkar detta bra eller skall jag göra på något annat sätt?

#2

Postad 03 januari 2014 - 23:52

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0
Om du vill överdämpa allt över 1000 Hz och inte dämpa något alls därunder så hänger du väggarna fulla scenmolton.

#3

Postad 15 januari 2014 - 09:47

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 1
Hur kan man överdämpa ett rum? Det enda som händer i detta fallet är att efterklangstiden blir bättre, men helt akustikst dött lär det knappast bli - golv och tak finns ju kvar....

Men visst har du rätt i att Scenmolton inte hanterar lägre frekvenser, dock tror jag att det är noterbart lägre än 1000Hz, speciellt om man har en luftspalt bakom Scenmolton, vilket man nästan automagiskt har när det hänger typ en dm ut från väggen.

#4

Postad 16 januari 2014 - 13:23

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Visst är det så, att basen - upp till kanske 250Hz eller så - kommer vara den som rent efterklangsmässigt ligger risigast till. Basen är också den som kommer vara svårast (i fysiskt omfång - dvs basfällor har en tendes till att bli rätt stora) att få till. 200ms är för övrigt helt okej i efterklang - så det är inget att vara rädd för. Nej överdämpning med scenmolton anser jag vara överdriven rädsla - man kommer helt enkelt inte vilja ha den mängd det går åt till att göra rummet obehagligt pga efterklangstidens bearbetning med scenmolton (du kommer inte få plats i rummet helt enkelt eftersom det är fyllt av scenmolton).

Frågan blir rätt snabbt om man kan leva med en sned dämpningen - men den kan faktiskt vara så att även om det är kortare efterklangstid i det övre registren än de absolut lägsta, så kanske man inte lider av det - många gillar dunka-dunka bas före skrikande röster som hänger kvar i luften....

För att svara på första frågan:

Häng upp dina scenmolton bitar - de du kommer använda kommer på intet sätt att sabotera rummets akustiska uppförande - snarare tvärt om, du kommer behöva mera ;-)

#5

Postad 17 januari 2014 - 18:06

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
220ms över hela registret är rätt lågt, det kan nog kännas dämpat i så fall, förutsatt att man inte sätter ut diffusorer på lämplig ställen (inte nödvändigtvis förstareflexer). Or so I heard. Det är kul att läsa om Northward Acoustics projekt, de har en variant på NE (non-environment) som leder bort alla reflexer och absorberar dem i deras kontrollrum. Men för att minska känslan av att det är helt dött där inne har de placerat ut några diffusorer. Det ökar inte efterklangstiden, men den klaustrofobiska känslan försvinner när det är så dämpat.

Disclaimer: har inte varit i ett av deras rum så jag kan inte verifiera om det funkar eller ej :)

#6

Postad 19 januari 2014 - 08:32

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Jag vet Jonas. Har läst en del på gearslutz och Thomas Jouanjean från Northward är ju även aktiv där. Det är kul att läsa om deras tankar kring akustik.

Vad jag menar är att Northwards koncept går ut på att dämpa bort i stort sett allt så att det blir ett non-environment rum. Men för att det inte ska bli en tryckt känsla i rummet så diffuserar de bakvägg och tak. Men dock inte som förstareflexer utan det är enbart till för att de ljud man själv avger gör så att det blir en naturlig plats att vistas i.

Jag utläste lite från ditt inlägg att vissa tyckte det var för dött i rummet, min rätt okvalificerade gissning skulle vara att det kanske beror på att man upplever närvaron i rummet som död, vilket skulle kunna avhjälpas enligt ovan, utan att för den sakens skull öka efterklangen.

Redigerat av XavierJH, 19 januari 2014 - 08:37.


#7

Postad 19 januari 2014 - 18:02

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Du skrev att vissa tyckte det upplevdes som dött innan :P

#8

Postad 24 januari 2014 - 09:56

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Det finns en uppenbar risk att man förväxlar upplevt "dött" rum med ett tyst rum. Mitt f.d. rum hade mycket bra balans, och kort efterklangstid - ingen klagade när de vara där - tvärt om de kände sig lugna och avkopplade. Så kort efterklangstid är inte fel - det är lugnande ;-)

#9

Postad 25 januari 2014 - 06:45

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Aktiv bredbandig basabsorbering behöver inte ta mycket plats i anspråk. Även mer resistiv absorption bakom scenmolton med luftspalt, skall det absorberas kan det lika gärna göras ordentligt i högre grad av registret.

#10

Postad 26 maj 2014 - 16:14

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Om man har hemmabio projektor därhemma så vill man åt ett så svart tyg som möjligt (ljusabsorberande).Då är svart sammetstyg att föredra framför scenmolton tyget som ju är grått i färgen!

#11

Postad 26 maj 2014 - 16:20

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
:)

Typ som detta billiga kolsvarta sammetstyg menat att hänga på sidoväggarna om filmduken.Ej rekomenderat att ha iför fönstrena det finns det tjockare sammetstyg för: http://www.whaleys-b...et-black-devore

#12

Postad 29 maj 2014 - 09:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det finns en uppenbar risk att man förväxlar upplevt "dött" rum med ett tyst rum. Mitt f.d. rum hade mycket bra balans, och kort efterklangstid - ingen klagade när de vara där - tvärt om de kände sig lugna och avkopplade. Så kort efterklangstid är inte fel - det är lugnande ;-)


Håller med. Dessutom är det lättare att samtala med varandra. En ekofri kammare har jag läst att den ska vara obehaglig. Man hör sin egen puls och sånt..

#13

Postad 18 juni 2014 - 15:33

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Är det någon här som har tips på bra/prisvärda tak- eller väggskenor att hänga upp scenmolton-tyget med? Vill kunna dra för och dra bort.

#14

Postad 18 juni 2014 - 17:07

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

Är det någon här som har tips på bra/prisvärda tak- eller väggskenor att hänga upp scenmolton-tyget med? Vill kunna dra för och dra bort.


Kolla på ikea eller en lite bättre tygaffär.

#15

Postad 19 juni 2014 - 11:30

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
silent gliss och kirsch är två märken utav gardinskenor...

#16

Postad 25 juli 2014 - 23:23

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
IKEA:s Kvartal gardinskena verkar vettig. Tack för tipset!

#17

Postad 28 juli 2014 - 06:17

Saim
  • Saim
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Ikeas rekommenderas inte för lättglidande gardiner om du ska ha böjar. Min fastnar alltid så man får rycka/lirka

#18

Postad 22 december 2014 - 21:22

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Hur gick det för dig? Går lite i samma tankar. :)

#19

Postad 27 mars 2019 - 16:50

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Hej, jag väcker denna tråd till liv.

 

Jag tänkte själv sätta upp gardinskenor, mest för mörkläggningens skull och för att få bort ´grå´ svärta. Frågan är om jag får önskvärd effekt genom att lämna ett par meter av rummet odämpat. I övrigt finns det ett antal basfällor i rummet.

 

Tyvärr säljer inte IKEA Kvartal längre.

Tanken är att jag ska kunna dra ett scenmolton som täcker både tak och väggar under filmtittande, lite som ett tält.

 

Hittills har jag kikat på Habo, då IKEAs Vidga inte fäster rakt mot taket, så vitt jag vet.

https://www.buildor....0-u-profil-2500

 

Kontaktade Habo, men de visste inte maxtyngden på dessa, mer än att det skulle tåla "några kilon".

 

 

Mitt scenmolton (Stairville från Thomann) väger en del; 300g/m2. Ihopdraget kan det nog väga uppåt 4 kilo. Jag tänker dessutom spänna 160g/m2 scenmolton, 4 m tvärs över taket mellan skenorna (duken är 380 cm bred), vilket säker kommer vara påfrestande... Kanske kan dra tunna lister/läktar som tyget häftas fast i för att slippa sträcka tyget, och få bättre följsamhet mellan skenorna när jag drar ifrån.

 

Finns det något annat därute som inte kostar x antal tusenlapper; 6-10 m, men som tål mycket tyngd?


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 27 mars 2019 - 17:43.


#20

Postad 28 mars 2019 - 08:08

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

 

Mitt scenmolton (Stairville från Thomann) 

 

OT: men hur tycker du svärtan för detta tyg är samt tycker du det har bra ljusabsorption?



#21

Postad 01 april 2019 - 21:21

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

OT: men hur tycker du svärtan för detta tyg är samt tycker du det har bra ljusabsorption?

Jag upplever det som helt klart ljusabsorberande; ganska matt tyg, från det jag provat. Jag har sett klagomål om att den tunnare varianten, 160g/m2, har svagt ljusläckage, så tänker använda den varianten i taket och det tjockare tyget; 300g/m2, som gardiner mot fönstrenas håll.

Omdömen finns att läsa på Thomann:

https://www.thomann....ton_schwarz.htm

 

Sammet har lite bättre egenskaper gentemot det tyg jag har, men ser inte att det är värt kostnaden för ljusabsorption av större ytor. Måste man ha det, så räcker det runtom ramen och närmast i tak.

 

EDIT: det kan vara värt att beställa hem ett par prover först, för personlig bedömning, inklusive sammet.

Scenmolton, "1 st" = 1 m :

https://www.thomann....black_300cm.htm

Sammet, för enbart ramanvändning, vilket nämns tidigare i tråden:

https://www.whaleys-...et-black-devore

 

 

Hittills har jag inte satt upp mitt scenmolton, men har nu hittat en passande gardinskena från IKEA: Vidga, 3-spårig gardinskena klassad för 10kg; 100kr/140cm. Tillsammans med fästen, landade det på ca 160kr/m.


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 01 april 2019 - 21:44.


#22

Postad 01 april 2019 - 21:29

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

OT: men hur tycker du svärtan för detta tyg är samt tycker du det har bra ljusabsorption?

Angående svärta, så får jag lov att återkomma när det är uppsatt. Tänkte beställa i slutet av april + sprayfärg för att måla de vita stängerna (finns endast i vitt), från skapamer.se

Circus Cinema har klätt väggarna med scenmolton, vad jag förstått.

 

EDIT. Tyget kräver ordentliga ´klämmor´, om de ska hängas, vilka också säljs på Thomann.


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 01 april 2019 - 21:31.


#23

Postad 01 april 2019 - 22:17

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Sammetstyger, finns även på eBay; ibland till bättre pris. Det finns många typer, men vad jag förstått är bomull mindre reflekterande:

 

Denna säljare erbjuder prover:

https://www.ebay.com...H_TitleDesc=0|0



#24

Postad 02 april 2019 - 12:05

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Jag upplever det som helt klart ljusabsorberande; ganska matt tyg, från det jag provat. Jag har sett klagomål om att den tunnare varianten, 160g/m2, har svagt ljusläckage, så tänker använda den varianten i taket och det tjockare tyget; 300g/m2, som gardiner mot fönstrenas håll.

Omdömen finns att läsa på Thomann:

https://www.thomann....ton_schwarz.htm

 

Sammet har lite bättre egenskaper gentemot det tyg jag har, men ser inte att det är värt kostnaden för ljusabsorption av större ytor. Måste man ha det, så räcker det runtom ramen och närmast i tak.

 

EDIT: det kan vara värt att beställa hem ett par prover först, för personlig bedömning, inklusive sammet.

Scenmolton, "1 st" = 1 m :

https://www.thomann....black_300cm.htm

Sammet, för enbart ramanvändning, vilket nämns tidigare i tråden:

https://www.whaleys-...et-black-devore

 

 

Hittills har jag inte satt upp mitt scenmolton, men har nu hittat en passande gardinskena från IKEA: Vidga, 3-spårig gardinskena klassad för 10kg; 100kr/140cm. Tillsammans med fästen, landade det på ca 160kr/m.

 

Jag tänker på Vidga...för att förlänga efter 140 cm krävs ett beslag (för varje 140 cm) hur gör du då om du liksom har ett molton stycke att sätta upp? Då kan man liksom inte dra förbi beslagen, eller?

 

Är precis på samma projekt som du för övrigt, men stupade på Vidga pga ovan problem, tittar nu på en längre gardinskena eller de man kan skarva fast man fortfarande kan dra förbi ett stycke molton

 

EDIT: Fel av mig, hade blandat ihop det med en annan skena...Vidgas takbeslag kommer inte "i vägen".


Redigerat av Hooch, 02 april 2019 - 12:08.


#25

Postad 02 april 2019 - 15:43

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Jag tänker på Vidga...för att förlänga efter 140 cm krävs ett beslag (för varje 140 cm) hur gör du då om du liksom har ett molton stycke att sätta upp? Då kan man liksom inte dra förbi beslagen, eller?

 

Är precis på samma projekt som du för övrigt, men stupade på Vidga pga ovan problem, tittar nu på en längre gardinskena eller de man kan skarva fast man fortfarande kan dra förbi ett stycke molton

 

EDIT: Fel av mig, hade blandat ihop det med en annan skena...Vidgas takbeslag kommer inte "i vägen".

 

Lycka till!

Väntar på min skatteåterbäring :)



#26

Postad 02 april 2019 - 20:39

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0
Tack! 😁

Jag kikar lite på 160 gr/m2 varianten och de färdigsydda med öglor. Jag har inte så mycket ljus att stänga ute, mer att täcka tavlor och lite annat på väggarna. Eventuellt räcker 1 spårs Vidga också i så fall.

#27

Postad 04 april 2019 - 22:09

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Tack!

Jag kikar lite på 160 gr/m2 varianten och de färdigsydda med öglor. Jag har inte så mycket ljus att stänga ute, mer att täcka tavlor och lite annat på väggarna. Eventuellt räcker 1 spårs Vidga också i så fall.

Gott!

 

Jag har funderat lite på att ändå göra jämförelser med de tips jag sett på sammet.

I dagsläget sitter jag på 20m svart mörkläggningsgardin, 10 m svart 360g/m  scenmolton.

 

Tänkte beställa provbitar av:

Devore Velvet från Whaleys (som nämns tidiare i tråden)

och Micro Velvet som jämförs med Devore Velvet, fast betydligt billigare, dock något mer transparent.

Diskuteras i denna tråd, längre ner på sidan:

https://www.avforums...9#post-25863575

 

Aktuell Ebay butik:

https://www.ebay.co....ar=460973469674

 

 

Skulle solen läcka genom, kan jag använda det mörkläggningstyg jag har, tack vare spåren i skenan, samt scenmolton längre bak i rummet.



#28

Postad 18 april 2019 - 01:22

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Micro Velvet "MVEL22", finns även något billigare här:

http://www.tiaknight...el22-btgr-p4200

 

EDIT: Dessvärre slut och förväntas i lager i juni månad, så Ebay är aktuellt.

 

Diskuteras på AVForums:

https://www.avforums.../#post-26505249


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 18 april 2019 - 14:10.


#29

Postad 02 december 2019 - 15:18

Unregistered290007ac
  • Unregistered290007ac
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Skickar upp denna tråd då jag inte hittar bästa ljusabsorberande svarta tyg och var i Sverige man kan handla dem.

 

Skall funka som ett par snygga gardiner framför vägg för att premiärt få ner ljuset i rummet men som ljudabsorbent som bonus. 

Behöver alltså inte stänga ute ngt ljus.

 

Har redan satt upp Ikeas skenor och testar deras mörkgråa färdigsydda gardiner men tycker de blänker en del. 

Är scenmolton ett alternativ bara för att spännas upp på vägg eller kan de hänga lite snyggt oxå?

Läst en del om dessa och de verkar finnas i lite olika varianter samt en del luddar

 

Någon som har några åsikter ?



#30

Postad 17 januari 2021 - 15:06

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Väckerl lite liv i tråden..
Hur har det gått för alla ?
Bor li lgh vit väggar, och fundera på att köpa
https://www.thomann....6_0x3.0m_bk.htm   
bara för att hänga emot väggarna (2s) ,dvs bara för att dölja den vita färgen, inget fönster lr så bakomliggande.
Eller skall man gå upp till 320gram ? 

Sen är Inner diameter of eyelet: 11 mm på öljetterna lite väl tajta, men tänkte köpa en runstav(trä) 8-10mm och hänger upp dessa på. 


Redigerat av ncc1701e, 17 januari 2021 - 15:37.


#31

Postad 12 augusti 2021 - 10:58

Orio
  • Orio
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Väckerl lite liv i tråden..
Hur har det gått för alla ?
Bor li lgh vit väggar, och fundera på att köpa
https://www.thomann....6_0x3.0m_bk.htm   
bara för att hänga emot väggarna (2s) ,dvs bara för att dölja den vita färgen, inget fönster lr så bakomliggande.
Eller skall man gå upp till 320gram ? 

Sen är Inner diameter of eyelet: 11 mm på öljetterna lite väl tajta, men tänkte köpa en runstav(trä) 8-10mm och hänger upp dessa på. 

 

Köpte du 160g eller 320? Inne på köpa tyg till källarväggen som ska hängas i taket för att dölja den vita väggen och reflektioner som blir



#32

Postad 12 augusti 2021 - 18:08

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag har gått all in på Scenmolton (320g) och köpt olika partier svart scenmolton över tiden.

Jag har märkt att de olika partierna varierar lite i svärta men alla är svarta, så att säga.

Scenmolton går inte att mäta sig, vad gäller svärta, med svart Devor kvalitetssammet men dessa tyger verkar alldeles för tunna för min smak.

 

Jag har använt mig av IKEAs VIDGA för att hänga upp gardinerna och det fungerar bra.

(Jag använder också Switchbot Curtain för att automatisera mörkläggningen om du vill gå den vägen)

 

Kolla in lite bilder på mitt rum här:

https://www.minhembio.com/arcspin

 

Läs lite på albumegenskapen också för att få en bättre uppfattning av hur rummet är uppsatt.



#33

Postad 14 september 2021 - 21:05

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

 

Väckerl lite liv i tråden..
Hur har det gått för alla ?
Bor li lgh vit väggar, och fundera på att köpa
https://www.thomann....6_0x3.0m_bk.htm   
bara för att hänga emot väggarna (2s) ,dvs bara för att dölja den vita färgen, inget fönster lr så bakomliggande.
Eller skall man gå upp till 320gram ? 

Sen är Inner diameter of eyelet: 11 mm på öljetterna lite väl tajta, men tänkte köpa en runstav(trä) 8-10mm och hänger upp dessa på. 

 

Köpte du 160g eller 320? Inne på köpa tyg till källarväggen som ska hängas i taket för att dölja den vita väggen och reflektioner som blir

 

 

Hej, 

Som många varit inne på tidigare så är akustik mycket svårare än att hänga upp tyg. Däremot är ju faktiskt inte optik det så vill man uppnå mörker så är det väl en utmärkt metod. Har man dessutom vanliga lägenhetsväggar bakom så har jag svårt att se att scenmolton skulle göra någonting sämre. Trots allt tar den bort mycket reflexer så även om den är oduglig för att hantera bas så blir det ju ändå någon form av absorbent för höra frekvenser. Med tanke på hur billig scenmolton är så kan jag inte gärna avråda från att testa. Sen, när man ändå hängt upp svart tyg i ett helt rum så skulle det ju inte vara dumt att utnyttja väggarna bakom för lite mer genomtänkt treatment.

 

Sen skulle jag valt satinmolton istället för scenmolton...



#34

Postad 16 september 2021 - 00:12

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Har haft mörkblå scenmolton på väggarna men tröttnade eftersom scenmolton ser ut som rufsig filt där skräp och damm fastnar. Har fortfarande kvar scenmoltonet under men köpte mörkblå sammet som ger finare yta. Mina vänner som bor i ett kollektiv och har ett större allrum som används som biograf satte upp gardinskenor i taket. Uppe i taket hänger svart sammet och på sidorna kan man dra iför blå sammet med svart tyg på baksidan för att salongen ska bli kolsvart när lyset är på utanför biografen. Uppskattar att deras salong blir ca 5 meter bred och 8 meter djup. Istället för biografstolar använder man vanliga fåtöljer. Brukar inte vara några problem att dra in 15 fåtöljer om alla ska se på film och man har 6 gäster

Så mitt råd är att man köper sammet och hänger upp en filt bakom om man vill dämpa ljudet. För scenmoltonet är bara sååååå tråkigt efter ett par månader och sammet känns bara så lyxigt.



#35

Postad 16 september 2021 - 07:25

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Har haft mörkblå scenmolton på väggarna men tröttnade eftersom scenmolton ser ut som rufsig filt där skräp och damm fastnar. Har fortfarande kvar scenmoltonet under men köpte mörkblå sammet som ger finare yta. Mina vänner som bor i ett kollektiv och har ett större allrum som används som biograf satte upp gardinskenor i taket. Uppe i taket hänger svart sammet och på sidorna kan man dra iför blå sammet med svart tyg på baksidan för att salongen ska bli kolsvart när lyset är på utanför biografen. Uppskattar att deras salong blir ca 5 meter bred och 8 meter djup. Istället för biografstolar använder man vanliga fåtöljer. Brukar inte vara några problem att dra in 15 fåtöljer om alla ska se på film och man har 6 gäster

Så mitt råd är att man köper sammet och hänger upp en filt bakom om man vill dämpa ljudet. För scenmoltonet är bara sååååå tråkigt efter ett par månader och sammet känns bara så lyxigt.

 

Exakt, därav föreslog jag satinmolton...mycket renare men såklart är sammet något helt annat. Bra tips, förmodligen det enklaste och billigaste sättet att konvertera att vardagsrum till en bio.



#36

Postad 12 oktober 2021 - 23:33

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Mina vänner har varit på Jysk och kikat på tyngdtäcken. Dessvärre blir vita täcken smutsiga ganska snabbt och det går inte att tvätta dessa täcken i tvättmaskin. Tyngdtäcken verkar innehålla någon form av pärlor.

Föreslog att dom skulle kolla in tyngdplych plädar som verkar innehålla något mjukt material. Både jag och mina vänner har köpt in dessa  billiga tyngdplysh filtar för ca 600:- styck. Jätteskönt att svepa in sig i dessa när man kollar på film och så är dom lika sköna i sängarna.

Vi var inne på att vi skulle köpa Ytterligare några och hänga upp dessa som ljuddämpare så vi slipper störa kompisar som vill sova när vi tittar på film!

HA ha! :D  fast dom verkar sova gott insvepta under tyngd plysch filtarna även om det är fult kräm på ljudet 

 

https://jysk.se/sovr...-minky-marinbla

 
Saxat från kundomdömme!
Älskar verkligen den här pläden, jag använder vanligt fluffigt lätt täcke på natten, sen kompletterar jag med att lägga över mig lite, kanske halva, av denna pläd över mjuktäcket och då blir det lagom lugnande tyngdkänsla för mig. vill ha "tyngden" på kroppen men inte på benen, så benen lägger jag inte över med tyngdpläden. Så lagom bit av denna sammetspläd över kroppen, då sover jag gott, plus att min dags-ångest har lugnat sig också. Så skönt sammetsmaterial med!!! Mycket vackert!! LOVE IT!!!
 
Annars har vi dessa stolar i bioavdelningen
Dessvärre konstläder men tanterna i gänget är bra på att sy så vi har klätt om några med möbelplysch
 




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.