Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ansluta DAC-källa till dubbla förstärkare

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 februari 2021 - 11:03

mikaelmark
  • mikaelmark
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Jag vet att det egentligen är att anse som felaktigt inom HiFi att ansluta en DAC med endast en obalanserad RCA-utgång till dubbla förstärkare med en Y-splitkabel, men då jag kopplat så utan att märka några problem så tycker jag ändå det har fungerat väl. Ska dock tillägga att jag endast använder en förstärkare åt gången.

tr

Dock märkte jag idag att ljudet lät väldigt distat och sprucket, som om spänningen vore för låg i bärbar spelare eller att högtalare/lurar skulle vara spruckna. Testade då att dra ur RCA-kabeln från den förstärkaren som var avslagen, och det lät genast bra igen.

 

Då jag vid olika tillfällen vill ha ljud i olika anläggningar/rum, och inte vill dra ur och koppla om varje gång, så undrar jag om någon vet ifall det verkligen är ett stort problem att ha en avslagen extra förstärkare inkopplad på samma anslutning på DAC:en?

 

Enda lösningen jag ser i så fall, är att skaffa en RCA-växel, vilket ju inte heller är helt bra ifall man vill ha bästa möjliga inkoppling.



#2

Postad 06 februari 2021 - 11:28

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Digital överföring är känslig för kablarnas impedans, den ska vara 75 ohm, om impedansen inte stämmer så får man mer fel i överföringen, mer felkorrektion mm vilket kan låta illa och i värsta fall inte fungera alls.

 

Analog RCA-överföring för ljud har ingen definierad impedans så vitt jag vet så att koppla in en RCA-växel skulle antagligen göra saken värre.

 

Kablar för kompositvideo har precis som digitala rca-kablar en impedans på 75 ohm så de fungerar bra till digitalöverföring.

 

Jag har inte provat så jag vet inte säkert men jag skulle tro att en switch och kablar för kompositvideo skulle fungera bra.

 

Mvh,

  Ingvar



#3

Postad 06 februari 2021 - 12:09

mikaelmark
  • mikaelmark
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Tack för svaret, Ingvar!

 

Jag vet att analoga ljudkablar brukar vara 50 Ohm impedans jämfört mot koaxiala som är 75 Ohm.

 

Hursomhelst, så verkar ju den extra inkopplade avslagna förstärkaren kunna störa ljudet för den andra påslagna förstärkaren. Så jag kan inte se varför det skulle bli sämre genom att använda en aktiv switch istället, mer än risken för försämrad kontaktering ifall switchen skulle bli sliten eller bli oxiderad.

 

En sådan här borde ju var rätt, och även om den är tänkt att ansluta flera ingångskällor till en utgång, så borde den även fungera tvärtom genom att kunna ansluta en ingång till tre valbara utgångar:

 

https://www.teknikma...ablar/rca-vaxel





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.