Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudkortet som ger hemmabioförstärkarna en rejäl match?

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Auzentech X-Fi Home Theater HD (Ljudkort) 6 8 (2) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 01 juli 2009 - 20:40

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 01 juli 2009 - 21:00

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Det verkade intressant, tills de kom till att det krävdes Vista.
Men annars gillar jag konceptet =)

#3

Postad 01 juli 2009 - 21:04

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
damn! :rolleyes:

Detta ser lovande ut :)

#4

Postad 01 juli 2009 - 21:06

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Jag har aldrig haft så mycket strul med ett ljudkort som jag har haft med ett creative x-fi. Jag hoppas att creative fixar bättre drivrutiner till det här kortet annars blir det nog ingen hit.

#5

Postad 01 juli 2009 - 21:07

Unregistered69476454
  • Unregistered69476454
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Jag tror jag håller mig till mitt asus xonar essensce STX :) fungerar klockrent för mig

#6

Postad 01 juli 2009 - 21:18

Shawi
  • Shawi
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
1. Ett bättre ljudkort bör vara skärmat/inkapslat i metall i en så stör-rik miljö som en dator.
2. Det förefaller vara billigt uppbyggt med mestadels elektrolytkondensatorer och inte bättre sorter som: polypropylén-/tantal-kondensatorer.
3. Vad jag skulle önska se är ett ljud/tv-kort med dubbla digitala tuners för att kunna spela in en kanal samtidigt som man ser en annan och helt digitalt och ev med en/två egen cpu(s) som avlastar datorn och gärna går att köra när datorn står i standbyläge utan att väcka upp hela datorn och fjärrkontrollstyrt via bluetooth eller annan radiostyrning för riktningsokänslighet och bra räckvidd.

Ev gärna en S-atakontakt eller mer för att ha direktkontroll till en hårddisk för att slippa starta upp hela datorn.

Låter när jag tänker efter som att detta skulle kunna vara en helt separat/extern modul med firewire/USB 3.0 helst båda, men firewire är att föredra pga dess likheter med scsi som avlastar datorn rätt hyggligt...

Skulle vara nice att kunna fjärrstyra datorn över internet t.ex för att spela in program, logga in rakt in i tv-tablån för att välja program att spela in. Spela in 2 prog samtidigt i HD valfri komprimering eller ej komprimering och format. ;) :)
:rolleyes:

#7

Postad 01 juli 2009 - 21:22

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

1. Ett bättre ljudkort bör vara skärmat/inkapslat i metall i en så stör-rik miljö som en dator.
2. Det förefaller vara billigt uppbyggt med mestadels elektrolytkondensatorer och inte bättre sorter som: polypropylén-/tantal-kondensatorer.
3. Vad jag skulle önska se är ett ljud/tv-kort med dubbla digitala tuners för att kunna spela in en kanal samtidigt som man ser en annan och helt digitalt och ev med en/två egen cpu(s) som avlastar datorn och gärna går att köra när datorn står i standbyläge utan att väcka upp hela datorn och fjärrkontrollstyrt via bluetooth eller annan radiostyrning för riktningsokänslighet och bra räckvidd.

Ev gärna en S-atakontakt eller mer för att ha direktkontroll till en hårddisk för att slippa starta upp hela datorn.

Låter när jag tänker efter som att detta skulle kunna vara en helt separat/extern modul med firewire/USB 3.0 helst båda, men firewire är att föredra pga dess likheter med scsi som avlastar datorn rätt hyggligt...

Skulle vara nice att kunna fjärrstyra datorn över internet t.ex för att spela in program, logga in rakt in i tv-tablån för att välja program att spela in. Spela in 2 prog samtidigt i HD valfri komprimering eller ej komprimering och format. ;) :)
:rolleyes:


du glömde inbyggd popcorn maskin

#8

Postad 01 juli 2009 - 21:45

FyrkantigaÖgon
  • FyrkantigaÖgon
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Vista! Vilket skämt! Skulle hellre installera ett virus i min dator!

#9

Postad 01 juli 2009 - 21:51

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
1: behövs inte om man har ett jordplan på kortet, vilket jag tror de har.
2. Ellyter är fullt dugliga i glättning vilket detta med stor sannolikhet, jag förstår inte vart folks hets mot ellyter ligger.

1. Ett bättre ljudkort bör vara skärmat/inkapslat i metall i en så stör-rik miljö som en dator.
2. Det förefaller vara billigt uppbyggt med mestadels elektrolytkondensatorer och inte bättre sorter som: polypropylén-/tantal-kondensatorer.



#10

Postad 01 juli 2009 - 22:30

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Men det känns ju en aning krånligt med att behöva loopa Hdmikabeln igenom ljudkortet. Detta skulle väl kunna gå att lösa på det lämpligare sätt lr ? Hur det jag ej men tråkigt att det ska behövas en extra kabel hela tiden. Får 90tals "Voodo instickskort" vibbar av detta. som sagt bara en reflektion.

#11

Postad 01 juli 2009 - 22:32

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Vista! Vilket skämt! Skulle hellre installera ett virus i min dator!


Varför är vista ett skämt? :)

Vista är ljusår bättre än xp (enligt mig) och windows 7 är ÄNNU bättre än vista.
Jag skulle aldrig byta till xp igen :P

Men OnT: Har väntat på ett sånt här kort som är hyfsat "billigt" :rolleyes:
Hoppas det blir riktigt nice ;)

#12

Postad 01 juli 2009 - 23:17

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 419 inlägg
  • 0

Vista! Vilket skämt! Skulle hellre installera ett virus i min dator!


Funkar skitbra om man har en dator som kan driva det som det ska :rolleyes:
Har med Service pack 1 ALDRIG haft problem med det, och då körde jag hårt med XP innan ;)
XP var också skit innan service pack 1, samma med Windows 98 (körde 95:an länge) :P

Ett sånt kort kommer gärna in i min dator :)

Redigerat av Svante Skoog, 01 juli 2009 - 23:22.


#13

Postad 01 juli 2009 - 23:57

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Men det känns ju en aning krånligt med att behöva loopa Hdmikabeln igenom ljudkortet. Detta skulle väl kunna gå att lösa på det lämpligare sätt lr ? Hur det jag ej men tråkigt att det ska behövas en extra kabel hela tiden. Får 90tals "Voodo instickskort" vibbar av detta. som sagt bara en reflektion.

"När det gäller video så stödjer Auzentech det också på sitt vis genom att kortet kan ta emot en videosignal antingen internt (ettor och nollor via pci-express)" antyder väl att kortet klarar just det du efterfrågar?

#14

Postad 02 juli 2009 - 08:47

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Vad är det jobbiga med att det sitter en kabel på baksidan av datorn från g-kortet till ljudkortet? Dessutom går det att köra internt med vissa GeForce kort.

#15

Postad 02 juli 2009 - 10:42

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Intressant :) hade varit en självklarhet om man hade haft stationär för mig

#16

Postad 02 juli 2009 - 16:07

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0

du glömde inbyggd popcorn maskin




:) :) :D :)


Mvh

#17

Postad 02 juli 2009 - 17:58

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Varför är vista ett skämt? :)

Vista är ljusår bättre än xp (enligt mig) och windows 7 är ÄNNU bättre än vista.
Jag skulle aldrig byta till xp igen :D

Men OnT: Har väntat på ett sånt här kort som är hyfsat "billigt" :)
Hoppas det blir riktigt nice :)

Var nämnde han XP? Finnas andra OS som är ljusår bättre än bills skräp...

Redigerat av Leatherface, 02 juli 2009 - 17:58.


#18

Postad 02 juli 2009 - 18:12

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Hå hå ja ja. Dethär kortet skall bli spännande att se vad det presterar kontra HDAV 1.3

#19

Postad 02 juli 2009 - 18:17

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

  • 638 inlägg
  • 0
Kan inte hitta det men...
"Med Cyberlinks PowerDVD-mjukvara så går blu-ray-uppspelning som en dans, även vid 24p"
känns lite som om man skulle behöva POWERDVD för att få full tillgång till HD-ljudet.
Hoppas givetvis det inte är så men får mer kännsla om jag läser på produktsidan.

Har redan Powerdvd och TMT och kör sedan lång tid tillbaka enbart TMT som jag anser är
många gånger bättre. Vi får väll hoppas att TMT fungerar ihop med detta kortet.

#20

Postad 02 juli 2009 - 18:55

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Vad är det jobbiga med att det sitter en kabel på baksidan av datorn från g-kortet till ljudkortet? Dessutom går det att köra internt med vissa GeForce kort.



Jag vet inte hur det är med dig - Men jag försöker hålla nere antalet kablar.
Men det viktiga var att jag missade infon som sade att ljudkortet kunde prata med grafikkortet internt och det låter iaf mumma i mina öron.

#21

Postad 02 juli 2009 - 22:13

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

1. Ett bättre ljudkort bör vara skärmat/inkapslat i metall i en så stör-rik miljö som en dator.
2. Det förefaller vara billigt uppbyggt med mestadels elektrolytkondensatorer och inte bättre sorter som: polypropylén-/tantal-kondensatorer.
3. Vad jag skulle önska se är ett ljud/tv-kort med dubbla digitala tuners för att kunna spela in en kanal samtidigt som man ser en annan och helt digitalt och ev med en/två egen cpu(s) som avlastar datorn och gärna går att köra när datorn står i standbyläge utan att väcka upp hela datorn och fjärrkontrollstyrt via bluetooth eller annan radiostyrning för riktningsokänslighet och bra räckvidd.

Ev gärna en S-atakontakt eller mer för att ha direktkontroll till en hårddisk för att slippa starta upp hela datorn.

Låter när jag tänker efter som att detta skulle kunna vara en helt separat/extern modul med firewire/USB 3.0 helst båda, men firewire är att föredra pga dess likheter med scsi som avlastar datorn rätt hyggligt...

Skulle vara nice att kunna fjärrstyra datorn över internet t.ex för att spela in program, logga in rakt in i tv-tablån för att välja program att spela in. Spela in 2 prog samtidigt i HD valfri komprimering eller ej komprimering och format. :) :)
:)

1 och 2. Vad spelar det för roll? Kortet jobbar ju helt digitalt.

3. Låter som du vill ha en digitalbox som går att nå och styra från datorn typ Dreambox.

#22

Postad 02 juli 2009 - 22:38

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
1.500 kr känns mer rimligt för detta kort

#23

Postad 02 juli 2009 - 23:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Vista! Vilket skämt! Skulle hellre installera ett virus i min dator!


Vista är ett virus :)

#24

Postad 03 juli 2009 - 04:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Tyvärr är det nog så inledningsvis att det är pdvd som gäller för att nyttja kortet.

#25

Postad 03 juli 2009 - 08:24

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Antagligen, tror inte cyberlink är så villiga på att lägga en massa pengar på utveckling i onödan.

#26

Postad 03 juli 2009 - 10:04

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Jag har aldrig haft så mycket strul med ett ljudkort som jag har haft med ett creative x-fi. Jag hoppas att creative fixar bättre drivrutiner till det här kortet annars blir det nog ingen hit.


Håller fullständigt med. Har aldrig ägt en hårdvaruprodukt som blivit så decimerat pga krampaktiga drivrutiner...

#27

Postad 03 juli 2009 - 16:43

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Vista! Vilket skämt! Skulle hellre installera ett virus i min dator!

Men du, är det tvunget att förvandla tråden till ett flamewar...

#28

Postad 03 juli 2009 - 21:50

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Om vi inte matar trollet så försvinner han strax.. :)
Jag tycker vi håller oss on-topic och diskuterar det här intressanta ljudkortet.
Ser precis som Dreadlock så ser jag också fram emot att se vad det här kortet ska åstakomma.
Har varit på gång att byta ljudkort nu i snart ett år, men aldrig kommit till skott.
Kanske blir dags nu.

Om det kostar 1500kr eller 2000kr är för egen del ganska oväsentligt.
Själv väntar man tills det landat ordentligt, innan man köper.
Och då har säkert priset gått ner. ;)

Redigerat av twebbas, 03 juli 2009 - 21:52.


#29

Postad 03 juli 2009 - 23:32

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Detta kort får nog hamna på önskelistan. :)

#30

Postad 05 juli 2009 - 11:51

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0
Det är väl så att du måste ha en förstärkare med HDMI för att ha nytta av detta kort. Du kan ju inte få ut full HD upplösning på ljudet via coax och har du då inte HDMI i förstärkaren så får du tji.

#31

Postad 05 juli 2009 - 11:59

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Det är väl så att du måste ha en förstärkare med HDMI för att ha nytta av detta kort. Du kan ju inte få ut full HD upplösning på ljudet via coax och har du då inte HDMI i förstärkaren så får du tji.


Det finns analoga utgångar.

#32

Postad 05 juli 2009 - 16:36

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Om jag inte har fel för mig så har jag sett en bild på detta kortet med extra analoga utgångar. Det kanske kommer en sådan variant också.

#33

Postad 05 juli 2009 - 16:55

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Nej, det följer med på "den här versionen".
Liknande frågor kan lösas på 30 sekunder genom att kolla tillverkarens hemsida.

#34

Postad 05 juli 2009 - 21:56

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Finns det inga kort som kan skicka ut avkodade analoga signaler så man direkt kan ansluta till slutsteg.

Vid lite mer läsnade på deras hemsida verkar det faktiskt finnas anloga utgångar för alla kannalerna.
Nu börjar det likna något.

Redigerat av Triton242, 05 juli 2009 - 22:01.


#35

Postad 05 juli 2009 - 22:36

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Finns det inga kort som kan skicka ut avkodade analoga signaler så man direkt kan ansluta till slutsteg.

Vid lite mer läsnade på deras hemsida verkar det faktiskt finnas anloga utgångar för alla kannalerna.
Nu börjar det likna något.


Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe har ju funnits ett tag :)

Den har analoga utgångar den med :P

#36

Postad 07 juli 2009 - 18:56

Krazz
  • Krazz
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Min Pioneer receiver är gammal och jag har inte råd att byta så jag undrar om det är någon som vet om jag kan använda detta kort för att koda av DTS-HD eller Dolby True HD och sedan skicka ljudet via Toslink till min receiver som spelar upp ljudet i 5.1?

*** edit ***
Eller kan det kanske gå med ett Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe?

Redigerat av Krazz, 07 juli 2009 - 19:01.


#37

Postad 07 juli 2009 - 19:04

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Du kan inte skicka de nya ljudformaten via toslink med någonting över huvud taget.

#38

Postad 07 juli 2009 - 19:13

Krazz
  • Krazz
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Du kan inte skicka de nya ljudformaten via toslink med någonting över huvud taget.


Ok, så då MÅSTE jag avkoda med ljudkortet (Auzentech eller Asus) och sedan skicka varje kanal analogt till recievern med andra ord?

Redigerat av Krazz, 07 juli 2009 - 19:14.


#39

Postad 07 juli 2009 - 20:51

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Ok, så då MÅSTE jag avkoda med ljudkortet (Auzentech eller Asus) och sedan skicka varje kanal analogt till recievern med andra ord?


Ja, utan HDMI är det analogt som gäller för dessa format. Inte helt idealt.

Förmodligen är analoga kablar både dyrare och mer skrymmande än vad en HDMI kabel skulle vara. I alla fall om du vill gå upp i kvalite och över förmodligen ganska långa avstånd (ganska få har sin dator nära förstärkaren).

Blir jobbigare och jobbigare att avstå att byta till en förstärkare med HDMI.

Finns ju vissa märkesspecifika system, bla. Denon och Pioneer tror jag som har egna system för digital överföring. Osäker på vilka av dessa som klarar 24/192 men å andra sidan har inte detta kort någon av deras anslutningar så i praktiken är det HDMI eller analogt som gäller.

#40

Postad 08 juli 2009 - 09:25

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Ljudkortet finns nu på Prisjakt!

https://www.prisjakt...kt.php?e=457339

#41

Postad 08 juli 2009 - 13:26

Krazz
  • Krazz
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Ja, utan HDMI är det analogt som gäller för dessa format. Inte helt idealt.

Förmodligen är analoga kablar både dyrare och mer skrymmande än vad en HDMI kabel skulle vara. I alla fall om du vill gå upp i kvalite och över förmodligen ganska långa avstånd (ganska få har sin dator nära förstärkaren).

Blir jobbigare och jobbigare att avstå att byta till en förstärkare med HDMI.

Finns ju vissa märkesspecifika system, bla. Denon och Pioneer tror jag som har egna system för digital överföring. Osäker på vilka av dessa som klarar 24/192 men å andra sidan har inte detta kort någon av deras anslutningar så i praktiken är det HDMI eller analogt som gäller.


Min dator (HTPC) står precis ovanför min receiver (se galleri för bilder) så det lär inte bli speciellt långa kablar. Jag hoppas alltså att jag inte kommer tappa speciellt mycket kvalitet pga den korta sträckan, men det kanske finns några brister i analoga kablar som jag missar. En sak är väl att det inte skickas i 24-bit/96kHz. Men det kanske inte spelar så stor roll?

#42

Postad 08 juli 2009 - 14:12

Jarbo
  • Jarbo
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Är riktigt less på att kör ljud från moderkortets lilla ljudkrets. Har länge spanat in Asus HDAV-kort, gott att se lite konkurrens nu så att priserna kan pressas.
Någon med fint system som har möjlighet att testa både HDAV 1.3 och Home Theater HD, hade varit gott med en riktigt kritisk recension.

Krazz: vad kör du med för kablar?

#43

Postad 08 juli 2009 - 17:58

Krazz
  • Krazz
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Krazz: vad kör du med för kablar?


Idag använder jag Toslink och låter min Pioneer VSX-AX3 (länk) avkoda ljudet men eftersom den inte klarar av DTS-HD eller Dolby True HD så måste jag hitta på en lösning.

Detta ljudkort bör alltså fungera för att avkoda ljudet och skicka det analogt (ca 20 cm) till förstärkaren. Fär detta tycker jag inte att det borde behövas några extremt bra signalkablar, eller?

#44

Postad 08 juli 2009 - 21:08

Shawi
  • Shawi
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

1: behövs inte om man har ett jordplan på kortet, vilket jag tror de har.
2. Ellyter är fullt dugliga i glättning vilket detta med stor sannolikhet, jag förstår inte vart folks hets mot ellyter ligger.



1: Även snikförstärkare har metallchassi, ingen slump till det. Jordplan är viktigt till stor del för att få samma jordpunkt för att slippa jordloopar/olika jordreferenser o dyl.
En dator består av många komponenter som stör, nätagget har oftast metallchassi.. det är som en ren störsändare utan bra antenn. Ljudkortet är inte av värsta hifi-kvaliteten vilket bilden visar till viss del med komponentkvalitet/uppbyggnad.

Nackdelar med lytar: relativt känsliga för värme och de vanligaste/billigaste har kort livslängd och har hög tolerans.
Fördelar: Billiga, tar lite plats då de är volymeffektiva, extra lämpliga till nätagg för grov-glättning i kombination med snabba små tantal eller ekvivalenta typer. Biffiga 10.000uF+ -kondingar är bra för att klara att ge ett nätagg en chans att mata på en förstärkare för att kunna ge kontrollerad ej MDS-fladder-bas.
Billigare lytar kan få för sig att läcka... ej bra. Vid felpolarisering på ej bipolära... PANG!

2. Ja helt rätt, naturligtvis är de lämpliga i nätagg för grovglättning efter likriktarbryggan och i billig elektronik som inte är så känslig/krävande. Datorkomponenter rent generellt brukar inte vara alltför långlivad. Ett fint fett dyrare NAD-steg som är 10år gammalt står sig bra än i dag. En datorkomponent som ett ljudkort/grafikkort/inbyggt modem eller liknande har i regel avskrivits ca 3ggr på 10år.

Något jag saknar är en billig förförstärkar-reciever.
Dumt att elda för kråkorna med oanvända billigare inbyggda slutsteg.
Hembio-Förförstärkare brukar kosta orimligt mkt eftersom de som brukar fråga efter såna har guldpojkebyxor.

Typ som en Onkyo TX-SR607 https://www.prisjakt...kt.php?p=415278 fast utan de inbyggda slutstegen med ett nätagg för alla kanalerna + utgångar till slutsteg.
En sån reciever fast utan slutstegen borde kunna gå loss på bara runt ca 4000kr. För att själv kunna köpa ett gäng
NAD C315BEE eller
NAD C355BEE eller motsvarande eller PA-steg... och bygga in i ett rack... i rummet intill så hembiorummet blir knäpptyst utan surrande PA-stegs-fläktar..

Ja jag har mina idéer.

Redigerat av Shawi, 08 juli 2009 - 21:12.


#45

Postad 08 juli 2009 - 23:20

hdzone
  • hdzone
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
stöder detta dolby pro logic 11z?

#46

Postad 09 juli 2009 - 17:23

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

Något jag saknar är en billig förförstärkar-reciever.
Dumt att elda för kråkorna med oanvända billigare inbyggda slutsteg.
Hembio-Förförstärkare brukar kosta orimligt mkt eftersom de som brukar fråga efter såna har guldpojkebyxor.

Typ som en Onkyo TX-SR607 [url="https://www.prisjakt.nu/produkt.php?


Du verkar ju påläst, så varför inte köpa Onkyon och koppla ur slutstegen för hand. Borde väl inte vara allt för svårt?

Mvh
/GB

#47

Postad 09 juli 2009 - 19:17

Shawi
  • Shawi
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Du verkar ju påläst, så varför inte köpa Onkyon och koppla ur slutstegen för hand. Borde väl inte vara allt för svårt?

Mvh
/GB



Det kanske är fler än jag i detta glesbefolkade land som tänkt samma tanke tänkte jag och det känns som att slänga pengar i sjön att betala för inbyggda slutsteg man ändå inte skulle använda. Och just den förstärkaren har inte pre-out heller. Isåfall närmar man sig 10.000kronors-klassen och eldar för kråkorna.

#48

Postad 10 juli 2009 - 01:43

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

Det kanske är fler än jag i detta glesbefolkade land som tänkt samma tanke tänkte jag och det känns som att slänga pengar i sjön att betala för inbyggda slutsteg man ändå inte skulle använda. Och just den förstärkaren har inte pre-out heller. Isåfall närmar man sig 10.000kronors-klassen och eldar för kråkorna.


Ok om den saknar pre out är det ju kört. Sedan är väl iofs frågan hur varma kråkorna blir när inte de inbyggda slutstegen används utan bara står på tomgång? Tror inte det blir så farligt.

/GB

#49

Postad 10 juli 2009 - 01:47

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0
Tror också tyvärr att en sådan produkt inte skulle sälja så bra faktiskt. En gissning är att de flesta hemmabiointresserade inte är så sugna på att ha en massa separata slutsteg drällandes utan vill ha allt i en låda (vilket är billigare). Visst finns det entusiaster, men dom lägger gärna ut pengar på dyra försteg istället. När man kollar det här forumet verkar det som att många köper ett tvåkanalssteg för att boosta stereoåtergivningen, men där tar suget efter ytterligare steg slut.

/GB

Redigerat av Glen Benton, 10 juli 2009 - 01:49.


#50

Postad 10 juli 2009 - 20:49

Unregistered2f229758
  • Unregistered2f229758
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Det är väl så att du måste ha en förstärkare med HDMI för att ha nytta av detta kort. Du kan ju inte få ut full HD upplösning på ljudet via coax och har du då inte HDMI i förstärkaren så får du tji.



Jag är lite av en rookie i sammanhanget så du får gärna utveckla det där lite mer.. Byggde för ca 5 år sedan ett hemmabiosystem så då var riktigt grymt. Dock så var knappt (?) HDMI uppfunnit så nu är det dags att uppgradera TV/projketor/receiver etc. Intrycket jag fick i början av tråden är var att med ett sådant kort så kanske det går att skära receivern i och med att jag ändå har en high end HTCP? Jag behöver dock ändå en förstärkare, vad är i så fall poängen att pipe;a ljudet genom min htpc?

Redigerat av Unregistered2f229758, 10 juli 2009 - 20:54.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.