Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vass diskant i MB-50... (SQ-50?)

345 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Valutronic DIY MB-50 (Surroundhögtalare) 1 7,75 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

#251

Postad 30 november 2008 - 15:58

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Lerne men det var ju inte till GrodanBs han gjorde det :melloow:
Han har ju gjort filtren till sina golvare med, men alltså han har inga MB-50 ;)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 30 november 2008 - 15:58.


#252

Postad 30 november 2008 - 16:20

urbanhall
  • urbanhall
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
helt rätt, detta är naturligtvis ingen kabeltråd! förutom då kablage ingår i högtalarbyggandet. Ledsen för off topic-raljerandet, jag anser det bara vara så grundläggande för högtalarens prestanda, vad den matas med.
Vad som hör mer till högtalarbyggandet är mitt sätt att bygga lådorna , ett sätt som jag vill berätta om så kan den som vill säga sin mening om det. Kanske kan det vara en intressant metod.
Jag limmade nämligen ihop delarna med rutlim, helt enkelt den sortens lim man använder vid limning av bilrutor.Jag var noga att det blev ganska tjocka limfogar - ca2mm. Min tanke bakom detta var att vibrationer i dom olika panelerna kanske kan dö ut litegrann i dessa fogar. Detta lim blir aldrig hårt, behåller sin elasticitet vilket jag tror kan vara en ljudmässig fördel. Jag använde dessutom den typ av spånskiva som valutronic rekommenderade - absolut ingen MDF! Filtret är helt original, enda variationen på temat är att allt kablage i lådorna är av Sterlingsilver(tror jag att det heter, 99,25% renhet) ca 0,5mm2 - skulle gärna prova grövre diameter dock.

#253

Postad 30 november 2008 - 19:10

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
och vad är det för fel på MDF? finns ju inget bättre att jobba med än just MDF, plus att det är avsevärt mycket lättare att få till ytfinishen. Det är min åsikt iaf... ;)

#254

Postad 30 november 2008 - 19:36

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

och vad är det för fel på MDF? finns ju inget bättre att jobba med än just MDF, plus att det är avsevärt mycket lättare att få till ytfinishen. Det är min åsikt iaf... :)



Men Valutronics har ju sagt! ;)

:D

#255

Postad 01 december 2008 - 10:56

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
OK, förtydligande: Kabeldebatt == Tycke och smak invirat med pseoduvetenskap och en tuch av ev. korrekta termer...

Dvs. kan du (ni) VISA att du har rätt, med mätningar och/eller korrekta fysikaliska samband får du (ni) gärna snacka kablar (eller förstärkare etc etc)... men annars tas det i annan tråd...

Jag gillar annars OT... brukar vara mycket intressant med tankar kring ämnet... Dock vet jag att vissa saker inte leder någonstans så jag bara vill vara tydlig... Ingen har startat en kabeldebatt... mina inlägg är rent preventiva... Mota olle i grinden så att säga...

Redigerat av GrodanB, 01 december 2008 - 10:58.


#256

Postad 01 december 2008 - 18:27

urbanhall
  • urbanhall
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
jag håller absolut med om att kablar nog helst inte ska debatteras på forum där det sällan eller aldrig blir vettiga disskusioner.utan bara testas och avnjutas (förhoppningsvis) i hemmets lugna vrå.
Men meningen med mina inlägg om bla kablage är ju inte att debatera olika kablar , bara att man är medveten om alla komponenters betydelse, vare sig det är lådmaterial, fyllningsmaterial, kabelsort eller vilken annan komponent i ljudkedjan. Enligt lagen - ingen kedja är starkare än den svagaste länken, och så vidare.
Angående MDF så tror jag faktiskt på Valutronics utsaga att det materialet inte är särskilt bra ur ljudmässig synvinkel. Att det är trevligt att arbeta med håller jag absolut med om, mycket mindre efterarbete och därmed snabbare att få något resultat av, men jag tror inte att det är en bättre metod om syftet är att få maximalt välljud ur lådorna.
Ett alternativ är att göra som jag gjorde, Jag använde den typ som Valutronic rekommenderade, men i form av gammal fanerad bänkskiva, tjocklek ca 20mm. Hittade den på kommunens lokala återvinningscenter. Dessutom hade dom möjlighet att kapa till skivorna till önskade mått. Allt detta till rätt pris. Den redan fanerade ytan kan om lådorna kapas och sätts ihop på rätt sätt dessutom bespara byggaren arbete med ytfinishen.

#257

Postad 04 januari 2009 - 17:32

urbanhall
  • urbanhall
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
till GrodanB och andra eventuellt intresserade, jag bestämde mig efter alla lovord om ditt nya filter att göra ett försök. Så komponenterna til filtrena bestäldes från Hifi-kit, nya lådor byggdes - modell SQ-50. Och jag tänkte att det kanske kunde vara intressant för dig med ytterligare en åsikt om hur filtret fungerar.
Jag byggde det ganska likt enligt upplägget i inlägg nr182, med lackerad koppartråd, ca 2,5mm2 som internkablage. Och med enkla motstånd av Hifi-kits bättre kvalitet ( i alla fall dyrare, 22kr/st)
Annars var det MKP-kondingar och luftlindade spolar.
Efter nu några dagars inspelning så kan jag konstatera att diskanten absolut måste dämpas ! Jag tyckte från start att den lät aggresivt men eftersom jag vet att inspelning kan ändra på första intrycket så har jag spelat ganska frekvent nu i snart en vecka men aggresiviteten vill inte ge med sig. Till slut plockade jag fram en test-CD med ett spektrum av frekvenser, från 20hz till 20khz, dock lite grovhugget. Spelar bara upp en ton i jämna oktavsteg. Men med den kunde jag i alla fall konstatera att när den gick från 1250hz till 2500hz där diskanten väl har tagit över ganska ordentligt så var ljudet tydligt aggresivt/högt! Men jag ska prova det förslag som fanns på dämpning av diskanten så får jag se hur det blir.
En fundering kring det är - skulle det vara bättre att bygga med fyra paralellkopplade motstånd istället för bara ett motstånd som jag (av lättja) gjorde nu i det första filtret ?
Som det är nu kan jag inte ge ett uttalande om hur filtret egentligen fungerar eftersom frekvensåtergivningen är alltför obalanserad - annat än att delvis på grund av diskantdominansen så hör man i alla fall djupare in i ljudbilden med lättare separation av röster och instrument. Om den kvaliteten kvarstår med bättre balans av dom djupare registren så kan detta bli intressant

#258

Postad 04 januari 2009 - 19:43

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Intressant...
Inlägg 182 Se nu till att du bygger rätt... det är inlägg 9 och inget annat som är ritningen som rekommenderas...

Skall bli intressant att höra vad du tycker när du testar.

Dubbelkolla allt innan du modifierar. Det är lättare än man tror att koppla fel. Sen fanns det förslag på dämpningar i något inlägg (skall ta och länka till det när jag hittat det... Inlägg 30 visar jag alternativa dämpningar av diskanten. Notera problemet med att joxa på frihand. Räcker inte det kan jag ta fram ännu hårdare dämpning...

Redigerat av GrodanB, 04 januari 2009 - 20:05.


#259

Postad 04 januari 2009 - 21:17

urbanhall
  • urbanhall
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
ska prova med att byta kondingen (10uF) och dom två resistorerna (1,2 & 4,7Ohm) mot konding (8,2uF) och resistorerna (1,5 &3,3Ohm) enligt schemat i inlägg 30. hoppas att jag förstod det rätt.
PS - tack för det ideella arbetet

#260

Postad 05 januari 2009 - 20:11

urbanhall
  • urbanhall
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
jag noterade att det var ett lite annat värde på den ena spolen i den nya filtervarianten, 0,68 mH mot 0,60mH.
ur märkbart är det att köra med den befintliga spolen?

#261

Postad 06 januari 2009 - 21:27

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Bara att jämföra kurvan i inlägg 3 och inlägg 9.

Inlägg 3 är lite exaktare.... men jag undrar om man skulle höra skillnad...

#262

Postad 07 januari 2009 - 23:29

Unregisteredf33ca114
  • Unregisteredf33ca114
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej!

Lite uppdateringar härifrån: Min DacMagic kom för nån vecka sedan, och den är fantastisk! Nu blev det nått helt annat. Både från dator och cd-spelare. Sedan skaffade jag mig en 2-kanalsförstärkare med, en Copland rörhybrid. Det låter faktiskt väldigt bra nu!

Men om man skulle vilja testa att dämpa diskanten en aning, hur skulle det se ut med filtret från inlägg nr.3?

Helst skulle jag vilja Ha en switch på baksidan så man kan välja att dämpa diskanten när man känner för det. På låg och medelvolym känns upplösningen bra som det är nu, men de gånger man vill ösa på lite, kan det bli lite påfrestande i övre mellanregistret på diskanten.

Just ja, jag och min hifinördvän konstaterade till slut att det låter bättre med basarna i fas, så nu körs det så.

MVH Lerne

#263

Postad 13 januari 2009 - 07:57

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
I fas == så som filtret jag ritat säger... Är det så du menar?

Visst kan du sätta en brytare och olika dämpningar. Kolla inlägg 30 och sätt en brytare som väljer 3.3 eller 3.9 mot jord så har du valfriheten...

Redigerat av GrodanB, 13 januari 2009 - 08:00.


#264

Postad 13 januari 2009 - 09:06

Unregisteredf33ca114
  • Unregisteredf33ca114
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Just precis, nu sitter det kopplat som det är på ritningen. Jag har ju filtret från inlägg 3, med R4: 1,2ohm och R5: 4,7ohm. Är det bara R5 mot jord som påverkar dämpningen på dikanten? Vill nog ha det som det är nu, fast med möjligheten att switcha över till något mer dämpad diskant.

MVH Lerne

#265

Postad 13 januari 2009 - 09:28

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
4.7 ohm är inte testat... Så jag vet INTE vad det ger för effekter...

Nej det är inte bara R5 som påverkar... Utan både R4 och R5. Det var bara så att man kan använda 3.3 eller 3.9 utan att ändra R4 men 4.7 vet jag inte vad som händer. (mer än att det blir MINDRE dämpning än 3.3 eller 3.9)

Redigerat av GrodanB, 13 januari 2009 - 09:29.


#266

Postad 14 januari 2009 - 19:45

Unregistered6608ec52
  • Unregistered6608ec52
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Hej ville bara dela med mig av ett filter jag konstruerat under veckan. Den delar vid 2000 hz ist för grodanb's filter som delar vid 1700. Sen har jag en dämpning på 3 db. Jag tycker filtret funkar jättebra kan inte jämföra med grodans filter då jag inte lyssnat på hans men tycker definitivt att det är bättre än filtret som följer med.
Bifogad fil  filter.jpg   16,37K   5 Antal nerladdningar

#267

Postad 11 februari 2009 - 12:46

x-amin
  • x-amin
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Denna tråden startades den 23:e augusti 2006, imponerande minst sagt.

Den "vanliga" nättråden måste bara ha nån dags bäst-före-datum.

Men detta inlägget ville jag bara säga att det är intressant att ni fortsätter. Många läser nog i denna tråden utan att skriva något.
Går det att göra förbättrningar så är det underbart att ni delar med er.
Keep it upp.

#268

Postad 17 februari 2009 - 21:17

lassegracen
  • lassegracen
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

4.7 ohm är inte testat... Så jag vet INTE vad det ger för effekter...

Nej det är inte bara R5 som påverkar... Utan både R4 och R5. Det var bara så att man kan använda 3.3 eller 3.9 utan att ändra R4 men 4.7 vet jag inte vad som händer. (mer än att det blir MINDRE dämpning än 3.3 eller 3.9)



Hej,
följer denna tråd då jag står i färd med att bygga 7 st Valutronic MB-50 och köra från en Yama RX-V663.

Vet ngn om Valutronic har uppdaterat sina filter sedan Grodan kom med sin förbättrade variant ?

mvh

#269

Postad 17 februari 2009 - 22:51

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Hej,
följer denna tråd då jag står i färd med att bygga 7 st Valutronic MB-50 och köra från en Yama RX-V663.

Vet ngn om Valutronic har uppdaterat sina filter sedan Grodan kom med sin förbättrade variant ?

mvh


Jo Valutronics har lagt till en konjugatlänk

#270

Postad 04 mars 2009 - 19:40

urbanhall
  • urbanhall
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
jag har efter moget övervägande valt att avstå från fortsatta försök med detta med filtermodifiering på SQ-50-filtret, jag nöjer mig med originalfiltret som i alla fall för mig fungerar mycket bra.
Efter mitt inledande försök men Grodan B:s filterdesign med tyvär mindre lyckat resultat så insåg jag att detta med att designa ett bättre filter kräver allt för mycket av testning och inköp av en massa filterdetaljer med ett i slutändan alltför osäkert resultat.
Efter att ha dessutom bytt slutsteg (till rör) så blev resultatet så bra, så homogent och tredimensionellt att det är snudd på ofattbart att ett par högtalare för ca 2500 spänn kan prestera på denna nivå !!
Så nu sitter jag här med ett par filter enligt GrodanB:s ritningar + en omgång motstånd och kondingar (bara Audyn Cap) för ytterligare moddning som jag ingenting gör med, kan det vara ide att sätta ut grejorna på annons , finns det något intresse för detta ?

#271

Postad 15 november 2010 - 12:37

Xamin
  • Xamin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Lyfter en gammal tråd och hoppas att nån med dessa högtalare kan svara på det jag upplever.

Har två st SQ50L med grodans filter, diskansten spelar ren och med mycket bild. Basen därimot, när jag kör direk med min sterio (även testat en kompis sterio med samma resultat) så blir basen väldigt blek. Vis djupbas kommer fram men mellan djupbas och diskant fattas det.

Detta är i läget Direct på två olika förstärkare. Sätter jag dock på midnight elr loudness på min förstärkare blir det helt annat liv i högtalaren, ljudbilden lyfts något otroligt och det är såhär jag skulle vilja att högtalarna låter i direct. På polarens förstärkare fanns inte loudness elr midnight och det blev inte tillräckligt tryck när man skruvade upp basen heller för att det skulle låta tillfredställande. Både min och kompisens förstärkare har ett par år på nacken men levererar runt 5x90w så de ska ju klara dessa högtalare utan att vekna.

Varför låter de så tamt med direct läge? Kompisens dls 1500, inga värsting när de kom ut för 5 år sen låter så mycket bättre i direct läga, bra och fyllig bas. De behöver ingen corrigering från förstärkaren för att låta bra, mina gör det.

Jag funderade på om jag byggt grodans filter fel och kopplade förbi det på basen men det gjorde ingen direkt skillnad. Kan det ändå vara filtret jag byggt fel, för min tanke va att om filtret är felbyggt kommer basen visa sin rätta karraktär om en med för mycket diskant.

Nån som har förslag på vad jag ska hitta på med mina högtalare
Mvh Micke

#272

Postad 15 november 2010 - 13:24

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Om det låter ljust så ställ dom nära en dämpad vägg. Dämpa mer i rummet!

#273

Postad 15 november 2010 - 19:49

Antonf
  • Antonf
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Boven är säkerligen förstärkaren, vad jag förstår så är det en äldre surroundförstärkare. Surroundförstärkare blir rastade rätt lätt av stereoförstärkare som har kostat en bråkdel. Så handla en stereoförstärkare eller ny surroundförstärkare eller så nöjer du dig med loudness läget. Det är min hypotes:)

#274

Postad 15 november 2010 - 20:48

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
Basboven är med all säkerhet RUMMET! Prova annan placering av högtalarna, eller snabbprova med att ställa dig på annan plats i rummet.

#275

Postad 16 november 2010 - 06:02

Xamin
  • Xamin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Dämpa mer i rummet, nja, jag har ett väldigt stort rum för högtalarna att fylla, ca 50 kvm, medans när jag provade de hos polaren med hans sterio så var det 14kvm att fylla. Mitt rum kanske är lite odämpat men han har en rejäl soffa över sitt rum och det verkade inte hjälpa mina högtalare.

Om det skulle vara stärkaren skulle det åtminstone blivit hyfsat hos min kompis med hans förstärkare, den har några år på nacken men den är bättre än min.

Jag har märkt detta beteendet länge med mina högtalare, att det blir platt och nästan intet bas i direct läge, och det har jag hittills skyllt på min förstärkare, men det kan jag inte göra nu efter att ha lyssnat på mina högtalare med en starkare förstärkare. Det blev samma platta fall på basen. Enda lösningen är loudness elr midnight så blir det bra.


Högtalarna låter ju bra, med rätt inställningar på sterion, loudness elr midnight, men så ska det ju inte vara, de ska ju spela mycket bra i direct läge.. Elr hur?

Mvh Micke..

#276

Postad 16 november 2010 - 11:36

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Jag menade att ställa högtalarna nära vägg som har dämpskivor upphängda. Då förstärks nog basen 40-120 mycket samt att skivorna dämpar (beroende på sort) ner en del om det låter ljust.

#277

Postad 16 november 2010 - 11:52

Xamin
  • Xamin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Absorbers då, ska testas!

:unsure:

#278

Postad 17 november 2010 - 10:30

Unregistered25e72bf2
  • Unregistered25e72bf2
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Samma här, lite dålig bas mot vad jag hade förväntat mig. Speciellt med tanke på vad som skrivs på Valutronics hemsida; "med denna högtalare behövs ingen subbas". Byggt lådan i 22mm spånskiva och fasat av insidan nere vid basporten så att väggens tjocklek är 16mm. Tydligen är detta viktigt enligt säljaren.
Funderar på om en eller flera kondingar kan vara förstörda från lödningen (pga för hög värme). Vad händer då?
Kan det vara så att hålet för basen skymmer för mycket av högtalaren pga materialtjockleken? Alltså, borde man karva upp hålet på insidan?
Xamin; hur tjockt material har du i lådan?
Mvh Cahl

#279

Postad 17 november 2010 - 21:31

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0

Dämpa mer i rummet, nja, jag har ett väldigt stort rum för högtalarna att fylla, ca 50 kvm, medans
[...]

Att fylla 50 kvadratmeter rum med bas klarar inte alla högtalare.

Ofta behöver man extra stöd just pga. av volymen.

Sen tillåter just denna konstruktion INTE att man ställer den för nära väggen. Då basreflexröret spelar bakåt.

Om man låter kabinettet ljuda har man inte direkt förutsättningar för välljud... Så 16mm kan mycket väl dundra mer än 22mm...

Tror inte att dämpning kan hjälpa med en upplevd svag bas. Men lek gärna med detta då det kan ge ett mycket bättre ljud totalt

Min personliga uppfattning är att många upplever mer "balanserade" högtalare just basfattiga. Speciellt om man är van vid mer tryck...

Vid lite granskning inser jag att ett litet men viktigt ord saknas... Synd att denna post citeras nedan :(

Redigerat av GrodanB, 23 september 2014 - 21:17.


#280

Postad 19 november 2010 - 23:14

Xamin
  • Xamin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Att fylla 50 kvadratmeter rum med bas klarar inte alla högtalare.

Ofta behöver man extra stöd just pga. av volymen.

Sen tillåter just denna konstruktion att man ställer den för nära väggen. Då basreflexröret spelar bakåt.

Om man låter kabinettet ljuda har man inte direkt förutsättningar för välljud... Så 16mm kan mycket väl dundra mer än 22mm...

Tror inte att dämpning kan hjälpa med en upplevd svag bas. Men lek gärna med detta då det kan ge ett mycket bättre ljud totalt

Min personliga uppfattning är att många upplever mer "balanserade" högtalare just basfattiga. Speciellt om man är van vid mer tryck...

ja, de kan kanske vara så att de är balanserade men jag upplever de som fattiga i basområdet. Och vist kan man inte begära att två 7" ska spela som en jordbävning. men de spelar faktiskt som en halv jordbävning om man har loudness på.. Ändå impad där.
De enda jag funderar på är varför de känns så tamt på direct..

Hade varit kul om någon riktig audiofil som tex Mr-Välljud här på forumet kunde testa dessa och resencera dom..

Mvh Micke..

#281

Postad 19 november 2010 - 23:29

Xamin
  • Xamin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Xamin; hur tjockt material har du i lådan?
Mvh Cahl

16mm spånskiva "by the book" :unsure: Jag tror inte dina 22mm påverkar ljudet så mycket.

Det positiva med dessa högtalare är rymden, fylligheten i diskanten. man får vekligen en underbar närvaro ur hötalarna när man sätter på Melody Gardot - i´m a fool.. och det är nog sån musik dessa högtalare gör bäst. Då njuter jag i fulla drag..

Mvh Micke..

#282

Postad 20 november 2010 - 13:30

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

om man har loudness på..


Det är därför dom är "basfattiga/tama" när du kör på direct... Men mät lite (om du kan) så får du/vi ändå svart på vit om du har utsläckningar, svackor eller om det är "som det ska".

#283

Postad 24 november 2010 - 10:16

Unregistered25e72bf2
  • Unregistered25e72bf2
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Börjar komma underfund med mina SQ-50 nu. Har sällan eller aldrig träffat på högtalare som är så kinkiga med insignalen. Väl inspelade skivor som t ex Allison Kraus & Union station, Mark Knopfler mfl låter underbart med glasklar diskant och djup, fast, bas där så finns. Mellanregistret är möjligen det minst utstående.
På lite tätare och diskantdominerad musik som t ex Mando Diao blir diskanten överbetonad och det blir inte trevligt att lyssna. På sämre material som MP3 (Spotify premium) eller radio kan det bli direkt olidligt att lyssna. TV-ljud via surroundreciever är dock OK. Speciellt nyare produktioner av program/filmer med bra ljudspår är OK.

Sen kan man fråga sig om det är en bra högtalare som i ett svep diskvalificerar 3/4 av min musiksamling! Det är ju lätt att säga skit in - skit ut som försvar men kanske är det så att dyrare (mer utvecklade) högtalare hanterar skit in på ett bättre sätt och det är det som är det svåra? Trots allt vill man ju kunna lyssna på sin favoritmusik och inte inskränka sig till ett fåtal superinspelningar... eller begränsa musiklyssnandet till det som högtalarna behagar framföra uthärdligt.

Ett annat faktum är att "modern" musikhantering (via Spotify, streaming, etc) tyvärr verkar gå åt hållet "kvantitet o lätthanterlighet istället för kvalitet". Spotify är ju en revolution som bara inte går att vara utan i dag. Att knalla iväg och köpa en CD känns redan passé...

#284

Postad 24 november 2010 - 17:12

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Börjar komma underfund med mina SQ-50 nu. Har sällan eller aldrig träffat på högtalare som är så kinkiga med insignalen. Väl inspelade skivor som t ex Allison Kraus & Union station, Mark Knopfler mfl låter underbart med glasklar diskant och djup, fast, bas där så finns. Mellanregistret är möjligen det minst utstående.
På lite tätare och diskantdominerad musik som t ex Mando Diao blir diskanten överbetonad och det blir inte trevligt att lyssna. På sämre material som MP3 (Spotify premium) eller radio kan det bli direkt olidligt att lyssna. TV-ljud via surroundreciever är dock OK. Speciellt nyare produktioner av program/filmer med bra ljudspår är OK.

Sen kan man fråga sig om det är en bra högtalare som i ett svep diskvalificerar 3/4 av min musiksamling! Det är ju lätt att säga skit in - skit ut som försvar men kanske är det så att dyrare (mer utvecklade) högtalare hanterar skit in på ett bättre sätt och det är det som är det svåra? Trots allt vill man ju kunna lyssna på sin favoritmusik och inte inskränka sig till ett fåtal superinspelningar... eller begränsa musiklyssnandet till det som högtalarna behagar framföra uthärdligt.

Ett annat faktum är att "modern" musikhantering (via Spotify, streaming, etc) tyvärr verkar gå åt hållet "kvantitet o lätthanterlighet istället för kvalitet". Spotify är ju en revolution som bara inte går att vara utan i dag. Att knalla iväg och köpa en CD känns redan passé...


Vad kör du för ljudkort när du kör spotify? Med Spotify Premium med förbockad Enable High Bitrate och bra ljudkort (nuforce udac) hör jag knappt skillnad mot CD(!).

Ni med Spotify Premium, komihåg att bocka för Enable High Bitrate igen, för mig försvann det efter den sista updaten!!!

#285

Postad 24 november 2010 - 22:42

Unregistered25e72bf2
  • Unregistered25e72bf2
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Bra tips om Enable High Bitrate, den var faktiskt inte förkryssad på datorn. Men inte hörs det nån skillnad.
Kör på en ganska ny bärbar dator. Fast mest på iPhone. I bilen med iPhone kopplad till en ytterst kompetent stereo låter den kanon. Dock inte med hemmastereon och SQ-50..

#286

Postad 25 november 2010 - 16:23

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Felande länken hos dig är datorns inbyggda ljudkort. De är superkassa med massa rippel och dist. Det är sjuk skillnad på ett riktigt ljudkort!

#287

Postad 25 november 2010 - 20:09

benghan
  • benghan
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Hur stor inverkan har ljudkortet på ljudet om man plockar ut signalen digitalt optiskt från datorn?

#288

Postad 25 november 2010 - 22:23

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Är det ett extern ljudkort eller är det optisk i en bärbar?
Jag vet inte men det lär antagligen bli bättre med optisk, men jag står fast vid att bärbaras inbyggda ljudkort med 3,5mm utgång är riktigt kassa och svaga.
Det bästa är om man kan gå runt windows ljudmixer, det kan man med uDac från Nuforce...

#289

Postad 13 december 2010 - 15:35

Unregistered25e72bf2
  • Unregistered25e72bf2
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Nä, jag blir vansinnig. Diskanten är hopplös! Den skriker och skär o bär sig åt. Jag har byggt GrodanB's filter, efter det upplever jag faktiskt diskanten som ännu vassare. Visserligen fler nyanser och mer information men också tyvärr lite mindre djupbas. På rekommendation av säljaren har jag också lagt motstånd över diskanten för att dämpa något. Visst dämpar det något men briljansen försvinner. Och det vassa kvarstår, nästan lika mycket! Man blir oerhört fort lyssningstrött. Sonen kom med en Iron Maiden-cd som tydligen är känd för sitt klara ljud. -Shit, vi fick stänga av efter bara några minuter - på ganska låg nivå. Det gick bara inte att lyssna!

Tror bara jag har ett fåtal skivor som inte låter illa. Men man kan ju inte lyssna enbart på Mark Knopfler!
Övrig utrustning är det inte nåt fel på, HK 230 reciever alt NAD 3020 förstärkare, båda kända för att vara något mörka snarare än ljusa. Provat med två olika, mellanklass DVD-spelare och PS3 blue-ray. Spotify Premium från dator eller iPhone är så klart ännu sämre. Lådorna är noggrannt byggda i 22mm spånskiva, täta och med öppningen på baksidan rätt byggd.

Synd detta, för stundtals känns SQ-50L riktigt intressant. Som sagt, de fåtal skivor som låter bra, låter bra. Så länge diskanten inte skränar o skriker, är den klar o distinkt. Men det känns ändå som att något fattas. Bra djupbas och och (ibland, alltför sällan) härlig diskant. Man mycket däremellan känns nedtonat. Kan nog tycka att det saknas driv och spelglädje eller vad man ska kalla det.

Saker jag ännu inte provat: "mjuk" rörförstärkare, mycket mera dämpmaterial inuti, tjockt tyg framför diskanterna, etc.

Andra tips?

#290

Postad 13 december 2010 - 21:44

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
Fel kopplat någonstans?

#291

Postad 13 december 2010 - 22:24

Unregistered25e72bf2
  • Unregistered25e72bf2
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Nä, tror nog att det är rätt kopplat. Har kollat flera gånger.

Men idag har jag haft en stor musikupplevelse. Köpte Bowie´s senaste skiva "Storyteller". Både CD och DVD i samma. Båda lät gudomligt! Ja, på SQ-50L! Såväl på 2-kanal som i surround. Grymt bra inspelat verkar det. Har även en MB-50 som center + äldre Audio pro bakhögtalare. Inte tillstymmelse till vass diskant och en djup spänstig bas.
Jag blir bara mer knäpp av detta... Men visst hopp finns alltså ännu för högtalarna. Tänk om man kunde få till en lite mer förlåtande diskant så att man kan njuta av all musik.
Köp nu skivan - och hör så bra det kan bli.

#292

Postad 07 mars 2014 - 12:56

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Dags att väcka denna tråd igen.

Jag har inhandlat ett par begagnade färdigbyggda SQ-50 H. Jag upplever precis som många andra. Närmaste jag kan förklara det är att diskanten är "hissad". Inte så jätte vass, mest att den spelar väldigt mycket.

Basen går väldigt djupt (när sån info i musiken finns). Annars är basen väldigt "onyanserad". Den spelar men ganska monotont, är det närmaste jag kan beskriva det.

Jag har jämfört med mina högtalare jag normalt spelar på, Elac 310.2. Diskanten där har mycket information men jag upplever den inte påträningande. Basen går inte lika djup men spelar väldigt nyanserat. Tillsammans med min sub så får jag även till den djupa basen.

Trots det så vill jag dels bygga om SQ-50 H till SQ-50 L samt av nyfikenhet bygga Grodans framräknade filter för att se om man kan få en beagligare diskant samt en detaljrikare bas.

Nu till min fråga. Kan man utgå från orginalfiltret och bara byta enstaka komponenter eller måste man inhandla samtliga komponenter enligt Grodans rekomendation och bygga filtret från grunden? El och löda är inte min grej riktigt.



Detta betyder att man lägger 4 st bredvid varandra (tvinna ihop de 4 ledarna i varje ände) så du får nått som liknar en packe med 4 rullar i... Lite som en klassisk dynamit packe :) Gör man på detta viset kommer värdet på varje resistor delas med 4. Dvs. 33/4 = 8,25 vilket är ca 8.20. Precisionen förbättras på samma sätt. Så du får alltså mindre spridning på komponenterna. (Dvs. bättre kvalitet) De resistorer som hänvisas till i första beställningslistan är mer effekttåliga än dessa. Men genom att man använder 4 så blir de ungefär lika tåliga. 4,7 / 4 = 1,175 dvs. ca 1.2 18 / 4 = 4,5 dvs. ca 4.7 (detta är den sämsta passingen av värdet men inom 5 % felmarginal så det hade inte blivit bättre att ta ett ensamt 4.7 motstånd)



#293

Postad 08 mars 2014 - 18:09

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Identiska komponenter i orginalfiltret som finns i detta filter kan givetvis användas.... men tror inte det finns några...

Alla är inte helt övertygade på dessa filter... som du ser... var inte igår jag joxade med detta. Men om inte elementen förändrats på 7 år kommer filtret jag tog fram fungera...

Tråkigt att Cahl inte fick det bättre med mina filter... Kan beror på att elementen förändrats...

Det ÄR billiga element. För att hålla saker billigt optimeras tillverkning ibland istället för att höja pris. Risken är då att trots att allt ser identiskt ut så har vissa parametrar ändrats. (Sanningen är att ALL tillverkning optimeras hela tiden för att maximera sin vinst även om det inte "behövs". Målet företaget har är ju maximera sin vinst utan att kunden märker det... men ibland misslyckas de...).

#294

Postad 28 mars 2014 - 08:28

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Nu har jag tittat runt på filterkomponenter och hifikit verkar smidigast att handla ifrån. Endast spolen 1.0mH-spolen som är något dyr, 137 kr, men jag kan inte hitta något motsvarande billigare.

-Om jag byter 4.7 motståndet i filtret (#9) mot 3,3 eller 3.9 (har sneglat på #30) vad får jag för resultat?
Jag vill ha något mer dämpad diskant än orginalfiltret.

#295

Postad 19 april 2014 - 09:37

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Här är lite om extra dämpning av diskant. Verkar som några av bilderna har försvunnit...

Bara byta värden funkar sådär...

Att göra som du föreslår gör STOR inverkan på filtret... Jag har satt ett 2.7Ohms motstånd i stället för 1.2 Ohms motståndet:

Inte riktigt vad du tänkt?
Jag har ändrat så dämpningen är lite hårdare:

Schemat för denna ändring:

Vill man ha lite mindre dämpning än detta kan man byta ut 3.3 Ohm resistorn mot en 3.9 ohms dito...



#296

Postad 19 september 2014 - 15:04

pastorola
  • pastorola
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hey.

Gick och beställde komponenter till detta. Har ett SQ-50 som jag byggt om till 15 liters basreflex (ville simulera lite själv och hitta en bra kompromiss storlek/bas för grabbens skrivbord).

Nu inser jag att jag har köpt 0,68 mH spolen från post 3 men 10 uF kondensatorn från post 9 (istället för 8,2 uF från post 3). Är det ett stort problem?

Mvh Ola

#297

Postad 23 september 2014 - 21:15

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Nja... tror inte det.

Det är konjugatlänken så det är en kompensationskrets, så den är till för att stabilisera delningsfrekvensen.

Så jag tror att det kommer att funka.

Har inte simulerat detta på snart 8 år :)...

Vill du vara 100% på att filtret funkar som det är tänkt, beställ 2 nya kondensatorer... Men räcker 80% så kör på :)

Sen har du redan moddat lådan... så helt säker är du inte i alla fall :)

Redigerat av GrodanB, 23 september 2014 - 21:16.


#298

Postad 06 oktober 2014 - 16:18

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Hey.

Gick och beställde komponenter till detta. Har ett SQ-50 som jag byggt om till 15 liters basreflex (ville simulera lite själv och hitta en bra kompromiss storlek/bas för grabbens skrivbord).

Nu inser jag att jag har köpt 0,68 mH spolen från post 3 men 10 uF kondensatorn från post 9 (istället för 8,2 uF från post 3). Är det ett stort problem?

Mvh Ola


Återkom gärna med hur det blev. Jag har själv inte fått tummen ur och fixat nya filter.

#299

Postad 08 oktober 2014 - 08:30

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Nu är komponenterna beställda. Kommer säkert behöva hjälp med att sätta ihop filtret så stay tuned :)

#300

Postad 12 oktober 2014 - 12:16

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Verkar detta ok. Vill säkerställa innan jag skrider till verket.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   1,78MB   4 Antal nerladdningar

Redigerat av bo_man, 12 oktober 2014 - 12:19.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.