Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trinnov altitude?

110 svar till detta ämne Trinnov
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 27 december 2019 - 11:33

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jag tycker Trinnov kunde göra ett bättre jobb vad gäller hopfogning av basar. Jag kör 4st 18" som är motkopplade som i ett V. med 2 st för vänster kanal och 2 st från höger kanal. Detta skulle kunna tänkas motsvara 2 st stackade basar... Det är oerhört viktigt för mig då med denna setup att de spelar mono... i båda kanalerna... jag tror mig ha fått i hop det och basen är avgrundsdjup och fast och fin nu, men kalibreringen har jag aldrig kunnat komma igenom med basarna med... får felmeddelanden av olika slag under mätning med microfonen. Oavsett så är ljudet, även basen avsevärt bättre än innan...



#52

Postad 27 december 2019 - 11:36

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Jag tycker Trinnov kunde göra ett bättre jobb vad gäller hopfogning av basar. Jag kör 4st 18" som är motkopplade som i ett V. med 2 st för vänster kanal och 2 st från höger kanal. Detta skulle kunna tänkas motsvara 2 st stackade basar... Det är oerhört viktigt för mig då med denna setup att de spelar mono... i båda kanalerna... jag tror mig ha fått i hop det och basen är avgrundsdjup och fast och fin nu, men kalibreringen har jag aldrig kunnat komma igenom med basarna med... får felmeddelanden av olika slag under mätning med microfonen. Oavsett så är ljudet, även basen avsevärt bättre än innan...

En fråga vad hade du innan?  Jag kommer från Arcam och dirac som inte heller klarar basen på bästa sätt.



#53

Postad 27 december 2019 - 11:38

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

se https://www.facebook...39978169639270/



#54

Postad 27 december 2019 - 13:17

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Tack för svar,  Har beställt en Altitude 16 som bör komma i början på januari.

Har läst lite i manualen och det verkar som on och off av maskinen ej går att köra över ir? Hur löser ni detta?

Jag har Logitech Harmony fjärrkontroll och den går ju i så fall ej att använda vi på och avslag.

En annan sak jag kommer köra ett 9.1.4 system således två kanaler ledigt och kan koppla om basarna till ett 9.3.4 system så utnyttjas alla kanaler, hittar inte mycket om hur Trinnov hanterar basar blir dom som en baskanal eller justerar man var för sig?

Du styr den enklast med ett styrsystem över IP, alternativt med en tablet/padda.

 

Det går att välja exakt hur du vill att basarna ska hanteras och du kan gruppera dem precis hur du önskar. Du kan till och med välja om ett visst frekvensomfång(tex 40-100Hz) från basarna ska vara dedikerat till vissa av dina högtalare, tex surrounderna. Sen kan du skicka resterande(20-40Hz) till en eller flera större subwoofers utöver LFE-kanalen. Det finns nästan inga begränsningar i maskinen för bashanteringen.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#55

Postad 27 december 2019 - 13:29

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Sub 1 och Sub 2 osv är inte helt intuitivt. Jag vill att dessa skall vara "stackade". Finns ett val i någon meny för det, men i bilden står en bas till vänster och en till höger ändå...  Dessa borde vara tycker jag en Sub 1 med mono ut på 2 kanaler. Lite på samma sätt som görs för aktiv delning, den är logisk. Kopplingen man får nu syns inte helt enkelt. Och valet för att styra över basen över olika högtalare är på ytterligare en anan plats.

 

Just bashanteringen tycker jag Trinnov kunde gjort enklare. De övriga funktionerna är "rimligt" logiska...

 

förstår att ni installatörer som gör detta mer frekvent och kanske rent av gått utbildning har ett annat läge och möjligheter och så klart kompetens... men alla bor inte i storstäderna...

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  bas.jpg   20,63K   1 Antal nerladdningar


#56

Postad 27 december 2019 - 13:53

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jag tycker Trinnov kunde göra ett bättre jobb vad gäller hopfogning av basar. Jag kör 4st 18" som är motkopplade som i ett V. med 2 st för vänster kanal och 2 st från höger kanal. Detta skulle kunna tänkas motsvara 2 st stackade basar... Det är oerhört viktigt för mig då med denna setup att de spelar mono... i båda kanalerna... jag tror mig ha fått i hop det och basen är avgrundsdjup och fast och fin nu, men kalibreringen har jag aldrig kunnat komma igenom med basarna med... får felmeddelanden av olika slag under mätning med microfonen. Oavsett så är ljudet, även basen avsevärt bättre än innan...

Har du hjälp med installationen eller du försöker lösa det själv? Jag rekommenderar att du tar hjälp av någon som har erfarenhet av kalibrering och är utbildad av Trinnov. Som utbildad så får man tillgång till Trinnovs fina support och de är förstås väldigt duktiga och brukar kunna ringa in problem och ta fram lösningar till de flesta situationer.

 

Edit. Såg ditt svar nu och mitt tips är att du kontaktar Nicklas på NSHT så kan han hjälpa dig med en installatör i din närhet.

Edit 2. Vart subbarna är placerade på ritningen i Trinnovs gränssnitt har ingen relevans alls för hur de är placerade i verkligheten.

 

/Marcus


Redigerat av Marcus_TheRock, 27 december 2019 - 13:55.


#57

Postad 27 december 2019 - 16:00

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Du styr den enklast med ett styrsystem över IP, alternativt med en tablet/padda.

 

Det går att välja exakt hur du vill att basarna ska hanteras och du kan gruppera dem precis hur du önskar. Du kan till och med välja om ett visst frekvensomfång(tex 40-100Hz) från basarna ska vara dedikerat till vissa av dina högtalare, tex surrounderna. Sen kan du skicka resterande(20-40Hz) till en eller flera större subwoofers utöver LFE-kanalen. Det finns nästan inga begränsningar i maskinen för bashanteringen.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Tack Markus

 

Jag ser där finns triggeringång  kan den användas till start?



#58

Postad 28 december 2019 - 11:27

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Tack Markus

 

Jag ser där finns triggeringång  kan den användas till start?

Har inte provat detta själv men har läst att det finns de som har gjort så. Bäst är att du konsulterar din ÅF så att du får en lösning som fungerar som det är tänkt ihop med just dina prylar.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#59

Postad 28 december 2019 - 13:20

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Nej inte varit problem på länge .
Men senaste FW kan du till och med styra hdcp per ingång.

Tänk på att ansluta output på kanal 2! För det är den "enda" som är 2.0 ut... Jag blev lurad ett tag eftersom min nvidia shield ändå gav 4k upplösning på HDMI2 och output 1... Mni Oppo gillar läget klart bätttre om den är ansluten på HDMI 4-7 och output som sagt var är 2:an... förvisso framgår detta av manualen...men vem läser den? :)



#60

Postad 09 januari 2020 - 11:44

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Tycker ni brusnivån på Trinnov är acceptabel?

Jag kör balancerade noname XLR kablar mellan Trinnov och Emotiva XPA Gen3 11-kanal slutsteg och tycker brusnivån är för hög, tar jag ut xlr kabeln är det helt tyst.

Kan det vara fel kablar?



#61

Postad 09 januari 2020 - 14:29

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Är det brus på alla kanaler?



#62

Postad 09 januari 2020 - 21:07

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Har du justerat dämpningen i Emotivat ? Trinnov har högre utsignal än normalt för att kunna utnyttja maximal dynamiskt omfång. 

Jag gjorde lite dämpningsuträkningar här för mina crownsteg som är kopplade balanserat till en Trinnov Altitude 16 och där är det ohörbart http://www.component...=17153&p=219215



#63

Postad 09 januari 2020 - 22:43

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Har du justerat dämpningen i Emotivat ? Trinnov har högre utsignal än normalt för att kunna utnyttja maximal dynamiskt omfång. 

Jag gjorde lite dämpningsuträkningar här för mina crownsteg som är kopplade balanserat till en Trinnov Altitude 16 och där är det ohörbart http://www.component...=17153&p=219215

 

Hur ändrar man det?  Vill inte gärna skruva inne i steget då det är nytt och garantin förmodligen ryker då.



#64

Postad 09 januari 2020 - 23:48

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Ah, kollade inte så noga på bilden på Emotiva steget och trodde ingångsväljarna var dämpjusteringen. 

Vad jag kan se så går det inte alls att justera ingångsdämpning då och det enda alternativet vore att koppla en extern dämpsats mellan. 

 

Du borde nog ha runt 12db dämpning för att få optimal gainstruktur.

Du kan ju testa att antingen köpa en https://www.thomann..../jts_ma_123.htm och testa med eller koppla ett resistornät själv http://www.uneeda-audio.com/pads/ och se om det blir bättre.



#65

Postad 10 januari 2020 - 09:28

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Ah, kollade inte så noga på bilden på Emotiva steget och trodde ingångsväljarna var dämpjusteringen. 

Vad jag kan se så går det inte alls att justera ingångsdämpning då och det enda alternativet vore att koppla en extern dämpsats mellan. 

 

Du borde nog ha runt 12db dämpning för att få optimal gainstruktur.

Du kan ju testa att antingen köpa en https://www.thomann..../jts_ma_123.htm och testa med eller koppla ett resistornät själv http://www.uneeda-audio.com/pads/ och se om det blir bättre.

Tack för denna,  men blir det inte samma sak med bruset om jag sänker ingångsnivån med 10db då måste väl volymen upp motsvarande sedan för samma nivå ut? Förmodligen har du rätt.



#66

Postad 10 januari 2020 - 10:27

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Det blir inte samma eftersom du har klippt Trinnovens dynamiska omfång.

 illustrating-levels-for-gain-structure.png

 

Från din förstärkares sida ser trinnovens signal ut som det röda fältet. Dvs brusgolvet är minst 12db för högt upp. Om vi sätter en extern ingångsdämpning så flyttar vi ner trinnovens dynamiska omfång till det gröna och kommer då sänka brusgolvet och matcha steget mot signalen. 

 

Problemet är att ditt slutsteg inte har justerbar ingångsdämpning i förhållande till Trinnovens höga signalutgång utgång. Jag antar att det inte blir stor skillnad i bruset i högtalarna om du höjer volymen från min till min+10 på Trinnoven?

 

Din återförsäljare borde ha rekommenderat något annat steg till dig som antingen är direkt anpassat till Trinnovens utsignal (som Trinnov amplitude) eller något som går att justera ingångsdämpningen på. 



#67

Postad 10 januari 2020 - 10:38

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Det blir inte samma eftersom du har klippt Trinnovens dynamiska omfång.

 illustrating-levels-for-gain-structure.png

 

Från din förstärkares sida ser trinnovens signal ut som det röda fältet. Dvs brusgolvet är minst 12db för högt upp. Om vi sätter en extern ingångsdämpning så flyttar vi ner trinnovens dynamiska omfång till det gröna och kommer då sänka brusgolvet och matcha steget mot signalen. 

 

Problemet är att ditt slutsteg inte har justerbar ingångsdämpning i förhållande till Trinnovens höga signalutgång utgång. Jag antar att det inte blir stor skillnad i bruset i högtalarna om du höjer volymen från min till min+10 på Trinnoven?

 

Din återförsäljare borde ha rekommenderat något annat steg till dig som antingen är direkt anpassat till Trinnovens utsignal (som Trinnov amplitude) eller något som går att justera ingångsdämpningen på. 

Tack, bruset är konstant idag  följer inte volymkontrollen. Slutsteget hade jag innan, hade tänkt det till Arcam AVR40 men deras programbuggar avskräckte mig och därför blev hålet i plånboken större men inget jag ångrar ännu så länge.



#68

Postad 10 januari 2020 - 16:34

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jag kör 2 st Marantz 5 kanaliga steg och ett Dynamic Precision slutsteg och har inget [hörbart] brus...i alla fall inte från lyssnarposition, går man fram till högtalarna så kan man väl höra att något väser lite smått, men det är definitivt försumbart. Kör även 4 st aktiva genelec sidohögtalare....


Redigerat av Michael Olsson, 10 januari 2020 - 16:35.


#69

Postad 10 januari 2020 - 17:27

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Tack, bruset är konstant idag  följer inte volymkontrollen. Slutsteget hade jag innan, hade tänkt det till Arcam AVR40 men deras programbuggar avskräckte mig och därför blev hålet i plånboken större men inget jag ångrar ännu så länge.

Då borde det funka fint att dämpa lite. 

Jag såg dock att ditt steg är uppdelat i 2 olika sektioner med 3 monoslutsteg som har 1.5 V för full utsignal och 4 stereoslutsteg som har 0.8 V så stereoslutstegen behöver ju ännu mer dämpning. närmare 18 dB för att matchas mot Trinnoven. 

Här du nån skillnad i brusnivå mellan frontarna och dina surrounder/takkanaler ?

 

Jag kör 2 st Marantz 5 kanaliga steg och ett Dynamic Precision slutsteg och har inget [hörbart] brus...i alla fall inte från lyssnarposition, går man fram till högtalarna så kan man väl höra att något väser lite smått, men det är definitivt försumbart. Kör även 4 st aktiva genelec sidohögtalare....

Dina Marantz steg vill ha 2.4 V för fullt utslag(om du kör XLR) så det är inte lika illa där men hade inte skadat att dämpa insignalen med runt 8dB för att maximera Trinnovens dynamiska omfång. Men hör du inget brus vid lyssningsposition så är det ju inget som måste göras.


Redigerat av twinor, 10 januari 2020 - 17:27.


#70

Postad 10 januari 2020 - 18:34

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Då borde det funka fint att dämpa lite. 

Jag såg dock att ditt steg är uppdelat i 2 olika sektioner med 3 monoslutsteg som har 1.5 V för full utsignal och 4 stereoslutsteg som har 0.8 V så stereoslutstegen behöver ju ännu mer dämpning. närmare 18 dB för att matchas mot Trinnoven. 

Här du nån skillnad i brusnivå mellan frontarna och dina surrounder/takkanaler ?

 

Dina Marantz steg vill ha 2.4 V för fullt utslag(om du kör XLR) så det är inte lika illa där men hade inte skadat att dämpa insignalen med runt 8dB för att maximera Trinnovens dynamiska omfång. Men hör du inget brus vid lyssningsposition så är det ju inget som måste göras.

 

Jag kör så klart med XLR....



#71

Postad 10 januari 2020 - 20:11

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Då borde det funka fint att dämpa lite. 

Jag såg dock att ditt steg är uppdelat i 2 olika sektioner med 3 monoslutsteg som har 1.5 V för full utsignal och 4 stereoslutsteg som har 0.8 V så stereoslutstegen behöver ju ännu mer dämpning. närmare 18 dB för att matchas mot Trinnoven. 

Här du nån skillnad i brusnivå mellan frontarna och dina surrounder/takkanaler ?

 

 

Hör ingen skillnad  i brusnivå, har beställt dämpare från Thoman nu dom är ju ställbara så ska bli intressant att koppla in dom.

kan ju ha lite med högtalarna att göra med hur väl det hörs jag har ino audio a2 dom kanske har hög känslighet.



#72

Postad 10 januari 2020 - 20:31

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Vad jag kan se så är dom inte känsliga, jag kör med procellas högtalare och kan höra bruset väldigt svagt om jag har örat närmare än 25-30 cm.



#73

Postad 10 januari 2020 - 23:42

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Finns det någon inställning på ljudnivån vid uppstart tex -25db, lite irriterande att den alltid startar på nivån vid avstängning särskilt om den står ganska högt.



#74

Postad 11 januari 2020 - 00:01

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Finns det någon inställning på ljudnivån vid uppstart tex -25db, lite irriterande att den alltid startar på nivån vid avstängning särskilt om den står ganska högt.

 

I "sources config" så kan du ställa in "Master level" på den sourcen du har markerat som "Power-on default"

 

Kan vara så att du klickat i "Use last loaded source as power-on default source" och då kanske den tar volymen därifrån med. 


Redigerat av twinor, 11 januari 2020 - 00:03.


#75

Postad 11 januari 2020 - 00:21

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

I "sources config" så kan du ställa in "Master level" på den sourcen du har markerat som "Power-on default"

 

Kan vara så att du klickat i "Use last loaded source as power-on default source" och då kanske den tar volymen därifrån med. 

 

Tack, så var det.



#76

Postad 05 februari 2020 - 11:49

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Någon som har en rekommendation på DTS:X PRO material som man kan testa själv hemma för att åtnjuta resultatet av den senaste uppdateringen?



#77

Postad 11 februari 2020 - 09:29

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Någon som har en rekommendation på DTS:X PRO material som man kan testa själv hemma för att åtnjuta resultatet av den senaste uppdateringen?


Finns inte så mycket för utom det demo dts och trinnov tagit fram.
Men kör en dtsx film och använd dtsx pro upscalning förändrar väldigt mycket , tänkt dock på att du valt rätt högtalare för dem olika kanalerna då det varierar mellan atmos och dts med vad dem heter i konfig.

#78

Postad 11 februari 2020 - 12:45

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Finns inte så mycket för utom det demo dts och trinnov tagit fram.
Men kör en dtsx film och använd dtsx pro upscalning förändrar väldigt mycket , tänkt dock på att du valt rätt högtalare för dem olika kanalerna då det varierar mellan atmos och dts med vad dem heter i konfig.

Som jag har förstått det så finns det inget specifikt DTS:X Pro material. Allt som är DTS:X innehåller metadatan för att nyttja DTS:X Pro om man har och använder fler kanaler än 11.1, eller några kanaler som inte vanliga DTS:X stödjer.

 

Har bestämt för mig att de gick igenom det i senaste Trinnov webinar:et. Har inte haft möjlighet att testa själv ännu, så inte helt 100%.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 11 februari 2020 - 12:51.


#79

Postad 11 februari 2020 - 17:25

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Hade varit kul att göra en A / B test...



#80

Postad 12 februari 2020 - 08:49

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Som jag har förstått det så finns det inget specifikt DTS:X Pro material. Allt som är DTS:X innehåller metadatan för att nyttja DTS:X Pro om man har och använder fler kanaler än 11.1, eller några kanaler som inte vanliga DTS:X stödjer.

Har bestämt för mig att de gick igenom det i senaste Trinnov webinar:et. Har inte haft möjlighet att testa själv ännu, så inte helt 100%.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Ja precis objekt baserat men trinnov och dts har tagit fram material som är obejektbaserat , antal högtalare som är med på spåret kommer troligen vara 11 ett tag till utan att objekten är inlagda vilket kan vara många ggr fler än kanaler.

#81

Postad 13 februari 2020 - 12:59

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
DTS X PRO är endast en decoder, den skapar objekt för upp till 32 kanaler - encoder är DTS X - det finns mig veterligen endast två olika klipp som är gjort för att lägga ut objekt separat, unikt för trinnov....

Med vänlig hälsning,

/Pär

#82

Postad 13 februari 2020 - 18:10

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

och dessa 2 är.... ?

 

DTS X PRO är endast en decoder, den skapar objekt för upp till 32 kanaler - encoder är DTS X - det finns mig veterligen endast två olika klipp som är gjort för att lägga ut objekt separat, unikt för trinnov....

Med vänlig hälsning,

/Pär



#83

Postad 14 februari 2020 - 22:48

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Det är Trinnov som skapat dem för demo och utvecklingssyfte. Visade det ena klippet på ISE

Med vänlig hälsning,

/Pär

#84

Postad 21 februari 2020 - 19:42

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Klippet(i både DTS-x och Atmos) går att ladda ner från trinnovs sida efter att ha fyllt i ett formulär på:

https://www.trinnov....v-2020-trailer/

 



#85

Postad 25 juni 2020 - 19:41

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 0

Hittade deras handbok för optimal placering av högtalare, inte hunnit läsa den ännu men verkar intressant. (19 sidors pdf)

https://www.trinnov....ositions-guide/



#86

Postad 05 september 2020 - 16:29

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

I senaste numret av Hembiotidningen står det lite om Trinnov och där nämner man en ny funktion som gör att man kan se var Atmos objekten är i realtid på paddan.

Min Altitude 32 säger att jag har senaste mjukvaran men jag kan då inte hitta denna funktion någonstans . . är det nån ny Beta mjukvara som inte släppts än?



#87

Postad 05 september 2020 - 16:56

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Den är inte släppt ännu. Finns säkert som typ beta som tex generalagenten har.



#88

Postad 09 oktober 2020 - 18:51

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Nu är funktionen live och det är galet kul att följa objekten i realtid :)

 

Rent fascinerande att titta på hur ljuden rör sig i rummet , jag tycker det blir bäst om man sätter "meters on" och tar bort högtalare ikonerna.  .

 

Kul funktion men kollar nästan mer på hur ljudet rör sig än jag kollar på bilden på duken ;)



#89

Postad 25 januari 2021 - 13:06

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 2

Nu när de första Altitude 32 är runt 5år gamla verkar det som Trinnov kommer erbjuda alla med äldre enheter att få sin uppgraderad till senaste spec och också få ytligare 5års garanti.

Snyggt av Trinnov, många firmor som SÄGER att detta skall erbjudas när en ny produkt lanseras,,,,få som håller det några år senare, ofta kommer man bara med en ny modell istället.

 

Samtidigt smart av Trinnov att få lite mer pengar från befintliga ägare

 

 

"The broad strokes are that it will include, general inspection, backup of the unit, upgrade of the processor, mother board, CPU, RAM, heatsinks, firewire board & bracket.

The units will also get a new OLED screen, toroidal transformer & top cover. Then it will have a complete settings restore, test and a brand new box.

There are two prices and one includes the addition of the HDMI board upgrade these are;

Altitude 32 non HDMI - £3550
Altitude 32 with HDMI board upgrade - £4450



#90

Postad 25 januari 2021 - 14:32

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0

Det där är riktigt bra i ALLA synpunkter!



#91

Postad 25 januari 2021 - 14:38

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Då får man hoppas erbjudandet även kommer till Altitude 16 när det är dags :)



#92

Postad 25 januari 2021 - 15:54

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Det där är riktigt bra i ALLA synpunkter!

 

 

Helt klart jättebra. . .men jag är inte så sugen på att lägga 50tkr just nu ;)

Skall kolla om man måste göra det när garantin går ut eller om man kan vänta. . .min blir 5år nu till våren



#93

Postad 17 september 2021 - 21:00

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Trevlig nyhet från Trinnov idag för Altitude 16/32: 

https://www.trinnov....itude-platform/

 

Vi kommer få 4 extra kanaler gratis och framförallt för oss med Altitude 16 är detta välkommet där 16 kanaler är lite för snålt om man som jag delar frontarna i processorn.

Eftersom den inte har mer DA-omvandlare inbyggt så har dom gjort om Toslinkutgången till ADAT så man får skaffa en extern ADAT till DA omvandlare för att få ut dom extra fyra utgångarna.  Altitude 32 får sina extrakanaler via AES/EBU som vanligt. 

 

Uppdateringen som kommer i mitten på oktober ger också stöd för IMAX Enhanced men för tillfället är det väl bara ett 10-tal titlar som stödjer det formatet. 



#94

Postad 18 september 2021 - 17:09

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Hmm extra spännande för mig som "bara" har 8-kanaler i min Altitude., 12-kanaler skulle ge mig möjlighet att göra lite roliga saker.-

 

Måste kolla lite på hur man löser detta rent praktiskt.



#95

Postad 25 september 2021 - 20:24

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Jag har varit i kontakt med Trinnov hur man ska lösa ADAT till 4 linje ut på bästa sätt.

 

Om kanalerna man lägger till bara ska användas som filmkanaler kan man köpa Aphex 141B som gör om ADAT till analoga ut.

Aphex 141B klarar 44.1 och 48 kHz och det senare använder filmkanalerna.

 

ADAT på Trinnov kan gå upp till 96 kHz så det beror på vilka kanaler man använder ADAT till.

 

Här är hela listan på utrustningar jag fick:

  • PreSonus Quantum 2626
  • PreSonus Quantum 1810c
  • Aphex 141b
  • RME M-32-DA
  • Behringer ADA8200
  • Focusrite Scarlett 18i20 3rd Gen
  • Focusrite Clarett OctoPre
  • UAD Apollo X4 Heritage Edition

Redigerat av hmarkstrom, 25 september 2021 - 21:48.


#96

Postad 26 september 2021 - 19:27

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Bra lista, Jag hittade ett par till som borde funka upp till 96kHz:

https://www.emusic.s...us-digimax-dp88

https://www.dlxmusic...rrofish-pulse16

 

Men känns som man får vänta lite på tester på vad som blir bäst.

Det verkar ju vara mest studioutrustning så gäller att hitta de som går att konfiguera för att köra snällt i standalone som ADAT till analogomvandlare så dom inte kräver uppkoppling till mixerprogramvara varje gång man startar om. 

 

 



#97

Postad 27 september 2021 - 09:07

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 1

Jag beställde Aphex 141b då den inte kräver någon konfigurering och jag kommer att använda alla nya kanaler till filmkanaler så något över 48 kHz kommer aldrig att komma till dessa kanaler..



#98

Postad 27 september 2021 - 17:12

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

En "enkel" lösning för mig måste vara att avvända de fyra extra kanalerna till LCR + sub då jag har 4st Procella DA-05 steg till dessa kanaler och dessa steg har AES in.

 

undrar dock om dessa fyra "extra kanaler" är lika "bra" som dom som kommer från Trinnovs DA/AD omvandlare på hårdvara.

Känns som jag helst skulle köra extra kanalerna till 4st ATMOS högtalare och ha alla hårdvaru kanaler till base lagret LCR + surr



#99

Postad 27 september 2021 - 18:27

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Jag beställde Aphex 141b då den inte kräver någon konfigurering och jag kommer att använda alla nya kanaler till filmkanaler så något över 48 kHz kommer aldrig att komma till dessa kanaler..

Eftersom det är en ren ADAT till analog omvandlare utan krusiduller så blir nog ett bra val. Jag kommer nog vänta lite till om man skulle vilja spela lite 96kHz musik nån gång men verkar som sagt vara dåligt med rena sådana omvandlare. 

 

En "enkel" lösning för mig måste vara att avvända de fyra extra kanalerna till LCR + sub då jag har 4st Procella DA-05 steg till dessa kanaler och dessa steg har AES in.

 

undrar dock om dessa fyra "extra kanaler" är lika "bra" som dom som kommer från Trinnovs DA/AD omvandlare på hårdvara.

Känns som jag helst skulle köra extra kanalerna till 4st ATMOS högtalare och ha alla hårdvaru kanaler till base lagret LCR + surr

Jag undrar om inte all signal alltid går igenom DSPn i dom stegen rätt om DSPn inte används. I så fall får du ju en AD omvandlare mindre i kedjan genom att köra AES in. 

 

För oss mindre lottade :rolleyes:  med Altitude 16 som har AES kompatibla steg likt dina skulle det ju gå att köra en ADAT till AES konverterare seom  den här https://www.rme-usa.com/adi-4-dd.html


Redigerat av twinor, 27 september 2021 - 18:28.


#100

Postad 07 oktober 2021 - 20:29

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Trinnov har kommit med ett 16-kanals slutsteg som de säger ska passa perfekt för Trinnov Altitude 16.
Kolla mer om den på Trinnovs hemsida.


Redigerat av hmarkstrom, 08 oktober 2021 - 09:34.





Även taggad med Trinnov

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.