Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inbyggnadsförstärkare (för att göra passiva högtalare aktiva)

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2020 - 22:08

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Har 2 fina högtalare som jag vill göra aktiva av flera bekvämliga skäl!

Hittar en del men svårt att avgöra ifall dom passar, både billiga kina och halvbilliga importerade (säkerligen kina/billebro hela bunten)

Jag är inte ute efter ren klass A eller att det ska lira im prisklassen 20k. men det ska funka och låta godkänt även för oss som gillar hifi mm.

stegen (får gärna vara 2, 1 steg i varje högtalare som kopplas ihop med t.ex xlr) ska orka driva 1 15"bas och 1 rejält horn/driver

Pris, ja mest bang 4 bucken såklart ogärna mer än 2k för båda! (pa steg borde funka fint)

Tack för tips :)


Redigerat av Mikolino, 21 januari 2020 - 22:09.


#2

Postad 22 januari 2020 - 16:07

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 076 inlägg
  • 0

Om du har billiga högtalare som de inte gör något att ljudet kan ändrar sig om du måste såga i högtalarlådan då kan du gör detta och om du vet att förstärkaren du sätter inte kan överhettas.

 

Eller för att ta det andra vägen. Högtalarlådan är en del av högtalarens funktion och att såga i den gör att ljudet i den förändras.

 

Du får köpa aktiva högtalare som tillverkaren har sett till att de ska låta bra med en förstärkare i dem.



#3

Postad 23 januari 2020 - 11:53

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Om du har billiga högtalare som de inte gör något att ljudet kan ändrar sig om du måste såga i högtalarlådan då kan du gör detta och om du vet att förstärkaren du sätter inte kan överhettas.

 

Eller för att ta det andra vägen. Högtalarlådan är en del av högtalarens funktion och att såga i den gör att ljudet i den förändras.

 

Du får köpa aktiva högtalare som tillverkaren har sett till att de ska låta bra med en förstärkare i dem.

Tänkte initialt att skruva fast en lite "låda" bak på högtalarna så att inga ingrepp behöver göras!



#4

Postad 24 januari 2020 - 12:34

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 076 inlägg
  • 0

OK men då ändrar du vikten på högtalaren som kan förändra ljudet i den. Bara så du är förberedd på det.



#5

Postad 24 januari 2020 - 16:24

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

OK men då ändrar du vikten på högtalaren som kan förändra ljudet i den. Bara så du är förberedd på det.

Ja, men näää!  det handlar inte om audiofili level billion! som jag skrev i första inlägget! jag kommer inte behöva kabellyftare till detta projektet ;)



#6

Postad 25 januari 2020 - 11:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ja, men näää!  det handlar inte om audiofili level billion! som jag skrev i första inlägget! jag kommer inte behöva kabellyftare till detta projektet ;)

 

Lådans storlek är en av de viktigaste parametrarna. Kabellyftare gör givetvis ingen skillnad alls. Märklig jämförelse...

 

Att bygga om ett par passiva högtalare till aktiva är som att gå över ån efter vatten. Det är mycket enklare, och bättre ljudmässigt att köpa en bra 2-kanalare.

 

Vad är det för högtalare du har, och vilken förstärkare driver du de med nu?



#7

Postad 05 februari 2020 - 22:40

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

trots att jag påpekade tydligt (enligt mig) att det inte är nån jakt på det perfekta ljudet så lyckas ni missförstå mig :( 

Vi provar igen! tänk er 2 partyhögtalare i den "bättre" ligan ska göras lite mer behändiga såsom aktiva högtalare är!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.