Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Beslutsångest. Nya Argon högtalare eller begagnade B&W?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 januari 2019 - 05:55

LNWT
  • LNWT
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Skulle precis köpa Argon Audio Forte A5 aktiva högtalare då de har typ allt inbyggt och man får ett smidigt ljudpaket med allt i ett, kostar ca 4500kr. Sedan blev jag tipsad att för samma peng får man mycket mer begagnat och hänvisades till begagnade B&W 686 och Marantz pm6006. Problemet är bara att jag inte har möjlighet att lyssna på de begagnade komponenterna.
Håller ni med om att man får mer för pengarna begagnat och att kända märken kommer helt klart låta bättre än Argons högtalare? Dvs jag kan lita blindt på att B&W och Marantz kommer göra bättre ifrån sig.

Redigerat av LNWT, 12 januari 2019 - 05:56.

Postad 12 januari 2019 - 10:03

hampestampe
  • hampestampe
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
Ja så är det klart, att du får mer för pengarna om du väljer begagnat.
Skulle det vara så att du ska ge just 4500:- för B&W 686 och pm6006 tycker jag det låter som priset är i överkant. Sen är det alltid skicket naturligtvis. Visst skulle det vara så att Marantzen bara är någon månad gammal och allt är i perfekt skick så kanske...

Och för att återgå till frågan så tror jag i specifikt exempel, absolut du skulle bli mer nöjd med ditt alternativ med begagnade prylar.

Postad 12 januari 2019 - 10:05

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Ja så är det klart, att du får mer för pengarna om du väljer begagnat.
Skulle det vara så att du ska ge just 4500:- för B&W 686 och pm6006 tycker jag det låter som priset är i överkant. Sen är det alltid skicket naturligtvis. Visst skulle det vara så att Marantzen bara är någon månad gammal och allt är i perfekt skick så kanske...
Och för att återgå till frågan så tror jag i specifikt exempel, absolut du skulle bli mer nöjd med ditt alternativ med begagnade prylar.

+1
Kan rekommendera Rehifi.se och hifitorget.se, fördelen med Rehifi är prylarna är testade.

Redigerat av MikaelJ, 12 januari 2019 - 10:06.

Postad 12 januari 2019 - 16:56

Ageve
  • Ageve
  • Mega-Guru

• 9 537 inlägg
  • 0

Skulle det vara så att du ska ge just 4500:- för B&W 686 och pm6006 tycker jag det låter som priset är i överkant.

Nej, det är inte särskilt dyrt, om man ser till nypriset på de båda. 685 är dock klart bättre än 686...

Har inte lyssnat på just dessa Argon, men flera andra modeller. De har en fördel, och det är priset. Ljudet är inte ens i närheten av B&W...

Leta upp ett par 685 s2. De har bättre spridning och ljud i diskanten, jämfört med föregångaren.

Redigerat av Ageve, 12 januari 2019 - 17:16.

Postad 12 januari 2019 - 20:25

LNWT
  • LNWT
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Nej, det är inte särskilt dyrt, om man ser till nypriset på de båda. 685 är dock klart bättre än 686...

Har inte lyssnat på just dessa Argon, men flera andra modeller. De har en fördel, och det är priset. Ljudet är inte ens i närheten av B&W...

Leta upp ett par 685 s2. De har bättre spridning och ljud i diskanten, jämfört med föregångaren.

Har fått chansen att lyssna på B&W 686 och jag tycker höra en stor skillnad på dessa 10 år gamla högtalare och de nya argon högtalarna. 686 spelar mer rent, tydligt och helt enkelt bättre.

Postad 12 januari 2019 - 23:53

Ageve
  • Ageve
  • Mega-Guru

• 9 537 inlägg
  • 0

Har fått chansen att lyssna på B&W 686 och jag tycker höra en stor skillnad på dessa 10 år gamla högtalare och de nya argon högtalarna. 686 spelar mer rent, tydligt och helt enkelt bättre.

Ja, med högtalare spelar åldern inte så stor roll, så länge de är i bra skick då. Glöm inte att lyssna på 685 bara. De har ett klart större och mer dynamiskt ljud.

Postad 13 januari 2019 - 03:28

LNWT
  • LNWT
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Ja, med högtalare spelar åldern inte så stor roll, så länge de är i bra skick då. Glöm inte att lyssna på 685 bara. De har ett klart större och mer dynamiskt ljud.

När man köper begagnat är det svårt att välja, just nu kan jag fynda ett bar begagnade 686 för ca 1200kr och det känns som en bra deal, skulle jag hitta 685 någon gång så kan man ju alltid uppgradera. :-)

Postad 13 januari 2019 - 12:39

hampestampe
  • hampestampe
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

När man köper begagnat är det svårt att välja, just nu kan jag fynda ett bar begagnade 686 för ca 1200kr och det känns som en bra deal, skulle jag hitta 685 någon gång så kan man ju alltid uppgradera. :-)

Det låter som en bra affär. De pengarna kan du sannolikt få tillbaks om du skulle sälja dem om 5 år.

Postad 13 januari 2019 - 13:01

Ageve
  • Ageve
  • Mega-Guru

• 9 537 inlägg
  • 0

Japp, det är ett bra pris.

Postad 13 januari 2019 - 13:10

LNWT
  • LNWT
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Det låter som en bra affär. De pengarna kan du sannolikt få tillbaks om du skulle sälja dem om 5 år.

Ofan, hade ingen aning, men efter att ha rekat på begagnad hifi så känns det som produkter som inte går ner i värde så fort, om man tex jämför med datorkomponenter eller bilar.... :D

Beror såklart på vad för slags hifikomponenter och märke..

Postad 13 januari 2019 - 14:12

hampestampe
  • hampestampe
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Det beror på lite. De flesta saker rasar ju en hel del direkt, men ganska snart blir värdeminskningen per år ganska långsam. 

Köper du kvalitetsgrejer till "rätt" pris som är tio år gamla och du har prylarna i ytterligare 10 år kommer de knappast att rasa i pris.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.