Officiell tråd - Bortglömda Titlar/vad heter filmen ?
Postad 08 september 2024 - 15:02
Inte japansk, men Apollo 10½ är likadan - https://www.imdb.com/title/tt7978758/.
Redigerat av frollic, 08 september 2024 - 15:02.
Postad 08 september 2024 - 17:18
Ska vara en tecknad film men för att filmen ska se ut som en vanlig film spelade man in scenerna med skådespelare och så har man målat varje filmruta som en tavla så att man knappast kan se att filmen är tecknad. Har för mig att filmen kommer ifrån Japan. Men vad heter filmen????
Kan det vara denna?
https://m.imdb.com/title/tt0405296/
Postad 10 september 2024 - 09:46
Loving Vincent:
https://www.imdb.com/title/tt3262342
The Peasants:
https://www.imdb.com/title/tt10651230
Postad 26 oktober 2024 - 22:00
Jag letar efter en film jag såg på svt i slutet av 90 -talet.
Det är en ungdomsfilm och handlar om en kille som sänder pirat radio från sitt rum på vinden.
Ingen vet vem han är men alla älskar sändningarna. Självklart är han en av dom med lägst status på skolan.
Men när han sänder radio så har han stort självförtroende och tar för sig. Han började sina sändningar med att säga att han bara har en kukring på sig medans han sänder, detta sa han i varje sändning. (Fast det hade han inte).
Skolan populäraste tjej lyckas av en slump upptäcka att det är han som sänder, dom blir kära och hon hjälper till med sändningarna.
Har för mig att polisen tar honom tillslut och att alla får reda på att det var han som sände, men är osäker på om jag minns rätt.
Den här filmen har förföljt mig snart 30 år, vore fantastiskt om någon vet vad den heter.
Postad 26 oktober 2024 - 23:00
Chatgpt är ett bra hjälpmedel för det mesta
Redigerat av STiFLR, 26 oktober 2024 - 23:02.
Postad 09 mars 2025 - 19:37
Jag kom plötsligt på bara några få scener av en sak jag såg på tv när jag var mindre, måste vart på 80-talet och säkert på SVT, det kan ha vart en serie. Jag kommer bara ihåg att dom var i ett stort hus/slott och någon kunde stå bakom porträtt-tavlorna och fälla ned ögonlocken på tavlan och spionera på dom som var i rummet. Det var också en äldre kortvuxen dam(gumma) som var läskig, det kan ha vart spök-tema på filme/serien. Det enda jag kommer ihåg mer är något liknande som att hon gumman uppenbarade sig, och försvann och efterlämnade en knapp som en person sen jämförde mot kläder/knapp på en tavla med denna gumman avbildad på. Lite tunnt kanske men just dom peeping-portraits menar jag dom använde sig av flera gånger.
Postad 27 maj 2025 - 17:08
Jag kom plötsligt på bara några få scener av en sak jag såg på tv när jag var mindre, måste vart på 80-talet och säkert på SVT, det kan ha vart en serie. Jag kommer bara ihåg att dom var i ett stort hus/slott och någon kunde stå bakom porträtt-tavlorna och fälla ned ögonlocken på tavlan och spionera på dom som var i rummet. Det var också en äldre kortvuxen dam(gumma) som var läskig, det kan ha vart spök-tema på filme/serien. Det enda jag kommer ihåg mer är något liknande som att hon gumman uppenbarade sig, och försvann och efterlämnade en knapp som en person sen jämförde mot kläder/knapp på en tavla med denna gumman avbildad på. Lite tunnt kanske men just dom peeping-portraits menar jag dom använde sig av flera gånger.
Skulle det kunna vara Huset Silfvercronas gåta, en TV serie från 1974?
Postad 27 maj 2025 - 20:19
Skulle det kunna vara Huset Silfvercronas gåta, en TV serie från 1974?
Hm kan inte direkt se något på bilder som jag känner igenn, men tack för försöket. Jag har igentligen gett upp, jag har använt Copilot i många timmar för att söka upp detta och det verkar vara altför vanliga saker som jag kommer ihåg. Peepin-pictures är jättevanligt, skumma gummor är jättevanligt och till och med knappen som hittas efter avsvimmandet som jämförs mot tavlan finns ganska likt i en helt annan serie så ja.
Redigerat av Demon Slayer, 27 maj 2025 - 20:19.
Postad 28 maj 2025 - 22:05
Jag frågade Grok:
"
-
Stort hus/slott: Maelstrom utspelar sig i ett stort, kusligt hus vid den norska kusten, vilket kan uppfattas som slottsliknande. Huset är centralt i handlingen och har en spöklik atmosfär.
-
Porträtt med ögon som används för spioneri: Serien innehåller en målning som spelar en viktig roll i handlingen, och även om det inte uttryckligen nämns i källorna att någon står bakom tavlor och fäller ned ögonlock, är det möjligt att du minns en scen där porträtt används på ett mystiskt eller spionerande sätt, vilket är typiskt för seriens creepy estetik. Källan nämner att en målning är betydelsefull och bidrar till seriens unika stämningÄldre kortvuxen dam och spöktema: Serien har en karaktär, Anna Marie, som är en äldre, mystisk och skrämmande figur. Hon är inte uttryckligen beskriven som kortvuxen, men hon är central i de övernaturliga inslagen, inklusive spöken. Freya, ett spöke, nämns också i samband med en dramatisk scen med en målning och en brand, vilket kan kopplas till dina minnen om en äldre kvinna som dyker upp och försvinner.
-
Knapp som jämförs med en tavla: Dina minnen om en knapp som efterlämnas och jämförs med en tavla passar väl med Maelstroms fokus på mystiska ledtrådar och föremål som knyter an till husets mörka historia. Även om källorna inte specifikt nämner en knapp, är det typiskt för seriens intrig att använda föremål som ledtrådar kopplade till karaktärer eller tavlor.
-
Spöktema och 80-tal: Maelstrom är starkt präglad av ett spöktema med övernaturliga inslag, som spöken, dockor och mystiska händelser, och sändes 1985, vilket stämmer perfekt med din tidsram. Den beskrivs som creepy och skrämmande, vilket kan ha gjort intryck på dig som barnDetaljer om Maelstrom:
-
Handling: Serien följer Catherine, som reser till Norge för att undersöka ett arv och hamnar i ett mystiskt hus fyllt av hemligheter, spöken och kusliga händelser. Anna Marie är en karaktär som är inblandad i dramatiska scener, inklusive en brand där spöken och tavlor spelar en roll.
-
Stämning: Serien är känd för sin kusliga musik och skrämmande atmosfär, vilket förstärks av element som dockor, målningar och spöken. Den har beskrivits som särskilt minnesvärd för dem som såg den som barn.
-
Sändning: Maelstrom sändes på SVT under 80-talet, vilket gör det troligt att du såg den där.
-
-
https://x.com/i/grok...4LMUkKuwd9EfqKL
Postad 29 maj 2025 - 10:39
Jag fick den som trolig av Copilot också men avfärdade den, men nu när jag ser på en av bilderna på IMDB är den en äldre dam som kan vara korrekt. Ska se om jag kan hitta den och se några avsnitt.
Tack.
Det kan också vara att jag blandar ihop flera scener från olika serier/filmer och därför inte hittar "den".
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar