Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Toshiba HD-E1/ XE1/EP10 *

1789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1701

Postad 16 januari 2009 - 18:35

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Ingen man med värdigheten i behåll läser väl bruksanvisningen? :)

LOL

#1702

Postad 16 januari 2009 - 21:04

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Jodå, från pärm till pärm... Ungefär som när man var 13 år och snott p-tidningar :rolleyes:

Ingen man med värdigheten i behåll läser väl bruksanvisningen? :)



#1703

Postad 21 januari 2009 - 02:59

Shire
  • Shire
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Jag är väldigt intresserad av att köpa en Toshiba HD-E1. Hur pass begagnad den är gör mig detsamma så länge den funkar som den ska. :(

#1704

Postad 21 januari 2009 - 16:25

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Har lagt ut min på Tradera, har även lagt ut alla mina filmer.
http://www.tradera.c...uktion_82785243

#1705

Postad 26 januari 2009 - 20:28

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0
Köpte en sån nu för 480kr,,,,ska sälja väg htpcn med en hddvd som endast är 4mån mot en till popcorn ist då ja inte har användning av dator i vardagsrummet,å vägrar använda den ja har till xboxen så slå till på en med 5 filmer till,rätt ok pris få man säga även om den är den äldsta å inte har 1080p så duger den säkert.

#1706

Postad 26 januari 2009 - 23:39

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Jag är väldigt intresserad av att köpa en Toshiba HD-E1. Hur pass begagnad den är gör mig detsamma så länge den funkar som den ska. ;)


*såld*

Redigerat av JMKbiker, 29 januari 2009 - 21:41.


#1707

Postad 30 januari 2009 - 19:14

Shire
  • Shire
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Har fått en begagnad E1 nu. Har den kopplad med hdmi till en Onkyo 606. I setup är ljudformatet på HDMI satt till Auto.
Ändå får jag bara ut PCM till stärkaren. Vad är galet?

#1708

Postad 31 januari 2009 - 11:22

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Har fått en begagnad E1 nu. Har den kopplad med hdmi till en Onkyo 606. I setup är ljudformatet på HDMI satt till Auto.
Ändå får jag bara ut PCM till stärkaren. Vad är galet?

Inget är galet.
Jag har för mig att E1 bara kodar av INTERNT och matar ut signalen som PCM och kan alltså inte skicka som bitstream.
Samma gäller för EP30.
Det är EP35 och XE1 som kan skicka signalen som bitstream och låta förstärkaren koda av istället.

Genom att spelaren kodat av signalerna på egen hand så får du ut Dolby Digital Plus samt Dolby True HD fast det står PCM på din Onkyo 606.

Spelaren klarar dock inte av DTS HD ljudet utan där får du bara ut DTS Core = DTS i hastigheten 1.5Mbit/s

Redigerat av crest, 31 januari 2009 - 11:32.


#1709

Postad 31 januari 2009 - 13:32

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Har fått en begagnad E1 nu. Har den kopplad med hdmi till en Onkyo 606. I setup är ljudformatet på HDMI satt till Auto.
Ändå får jag bara ut PCM till stärkaren. Vad är galet?

har för mig att det sitter samma HDMI chip i E1/EP10:an som PS3 vilket gör att den inte kan skicka ut HD-ljuden i bitstream.

#1710

Postad 01 februari 2009 - 11:35

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

har för mig att det sitter samma HDMI chip i E1/EP10:an som PS3 vilket gör att den inte kan skicka ut HD-ljuden i bitstream.



Fel.

AUDIO SPECIFICATIONS
Codecs:
- Dolby Digital (up to 5.1ch)
- Dolby Digital Plus (up to 5.1ch)
- Dolby True HD (5.1ch: 48kHz&96kHz / 2ch: 192kHz)
- dts (up to 5.1ch)
- dts-HD (core only, up to 5.1ch)
- PCM (up to 5.1ch)


Edit: Jag funderar på att köpa mig en EP-10. Vad är skillnaden på en sån och en EP-30/35?

Redigerat av Kalekulan, 01 februari 2009 - 19:38.


#1711

Postad 02 februari 2009 - 05:03

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
jag intresserade mig aldrig för att uppdatera när jag köpte min gamla E1a för hundra år sedan utan lät
den bara stå och mata mig med underbar bild och ljud, men den senaste tiden har den mest samlat damm
i elektronikbänken.. igår började jag möblerade om lite i den i ett försök att dra kablarna lite snyggare
och passade på att låna nätverkskabeln från 360:n för att uppgradera toshiban (har 1.2/T17T just nu)
- men det gick inte! "can not find server", men dom har väl avvecklat den funktionen för länge sen nu :)

ska bara leta fram en CD-R skiva först och se hur mycket som har hänt med mjukvaran sen stenåldern !

#1712

Postad 02 februari 2009 - 07:32

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Fel.

AUDIO SPECIFICATIONS
Codecs:
- Dolby Digital (up to 5.1ch)
- Dolby Digital Plus (up to 5.1ch)
- Dolby True HD (5.1ch: 48kHz&96kHz / 2ch: 192kHz)
- dts (up to 5.1ch)
- dts-HD (core only, up to 5.1ch)
- PCM (up to 5.1ch)

jaha, och vad har det med HDMI-chipet att göra? den har AFAIK bara HDMI 1.2 och kan alltså INTE bitstreama TrueHD/HDMA (vilket ju var vad som diskuterades).

#1713

Postad 02 februari 2009 - 12:02

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

jaha, och vad har det med HDMI-chipet att göra? den har AFAIK bara HDMI 1.2 och kan alltså INTE bitstreama TrueHD/HDMA (vilket ju var vad som diskuterades).



Varför står det att den klarar TrueHD då? Nu hänger jag inte med - förklara. :)

#1714

Postad 02 februari 2009 - 19:39

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
Va?

Jag sitter nu i tankar att skaffa en ny hd dvd spelare.
Har nu en 360 addon som faktist stör mycket av upplevelsen med sitt j ä v l a ljud!

Tänkt på e1 men känns trökigt med bara 1080i (iofs så har ja ingen full hd tv men de kommer väll i framtiden)
Kollat lite på ep10, ep30 och ep35.

EP35 känns som de skulle vara bäst eftersom den har allt, men ep30 och ep10 verkar ju va snäppet under den för dom inte klarar alla ljuden.

Och nångång kommer man ju köpa en förstärkare som klarar alla ljud så då skulle de väll va skönt att kunna klämma ur de ur sina filmer.

Men nu säger ni att ep10 bara har hdmi 1.2?

Här om man kollar upp den så står de 1.3?

Vilket är de?

Redigerat av Binks, 02 februari 2009 - 19:41.


#1715

Postad 02 februari 2009 - 19:54

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Va?

Jag sitter nu i tankar att skaffa en ny hd dvd spelare.
Har nu en 360 addon som faktist stör mycket av upplevelsen med sitt j ä v l a ljud!

Tänkt på e1 men känns trökigt med bara 1080i (iofs så har ja ingen full hd tv men de kommer väll i framtiden)
Kollat lite på ep10, ep30 och ep35.

EP35 känns som de skulle vara bäst eftersom den har allt, men ep30 och ep10 verkar ju va snäppet under den för dom inte klarar alla ljuden.

Och nångång kommer man ju köpa en förstärkare som klarar alla ljud så då skulle de väll va skönt att kunna klämma ur de ur sina filmer.

Men nu säger ni att ep10 bara har hdmi 1.2?

Här om man kollar upp den så står de 1.3?

Vilket är de?



Enligt Prisjakt så är den HDMI 1.3 och den klarar alla HD-ljud. Därför förstår jag inte riktigt hur han menar. Därför vill jag ha det uppklarat eftersom jag vill köpa mig en EP-10!

#1716

Postad 02 februari 2009 - 21:30

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
Ja jag vart fundersam nu.
Har kanske en ep10 på kroken så skulle vilja veta.

Annars någon som har eller haft som kan säga nått?
Bra dåliga saker osv

#1717

Postad 02 februari 2009 - 23:30

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

jag intresserade mig aldrig för att uppdatera när jag köpte min gamla E1a för hundra år sedan utan lät
den bara stå och mata mig med underbar bild och ljud, men den senaste tiden har den mest samlat damm
i elektronikbänken.. igår började jag möblerade om lite i den i ett försök att dra kablarna lite snyggare
och passade på att låna nätverkskabeln från 360:n för att uppgradera toshiban (har 1.2/T17T just nu)
- men det gick inte! "can not find server", men dom har väl avvecklat den funktionen för länge sen nu :)

ska bara leta fram en CD-R skiva först och se hur mycket som har hänt med mjukvaran sen stenåldern !


Tror inte det ska vara några problem, jag uppgraderade min i stort sett oanvända EP35 igår (från 1.1 till 4.0) och det gick bra. Låter som du behöver kolla nätverksinställningarna bara, då jag också fick samma fel först men det berodde på att DHCP och DNS stod på off, de ska stå på on och automatic. Och så är det en till som jag inte vet vad den är till (NTP server någonting) och den ställde jag också på on. Och så ska man tydligen ställa klockan också, av någon anledning...

#1718

Postad 03 februari 2009 - 00:45

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Va?

Jag sitter nu i tankar att skaffa en ny hd dvd spelare.
Har nu en 360 addon som faktist stör mycket av upplevelsen med sitt j ä v l a ljud!

Tänkt på e1 men känns trökigt med bara 1080i (iofs så har ja ingen full hd tv men de kommer väll i framtiden)
Kollat lite på ep10, ep30 och ep35.

EP35 känns som de skulle vara bäst eftersom den har allt, men ep30 och ep10 verkar ju va snäppet under den för dom inte klarar alla ljuden.

Och nångång kommer man ju köpa en förstärkare som klarar alla ljud så då skulle de väll va skönt att kunna klämma ur de ur sina filmer.

Men nu säger ni att ep10 bara har hdmi 1.2?

Här om man kollar upp den så står de 1.3?

Vilket är de?

Här är manualen till EP10 så läs.
Manual

#1719

Postad 03 februari 2009 - 00:53

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Ja jag vart fundersam nu.
Har kanske en ep10 på kroken så skulle vilja veta.

Annars någon som har eller haft som kan säga nått?
Bra dåliga saker osv

Hej! jag har en EP10 den har HDMI 1.3 kollade upp det med Toshiba, den har också en bra scaler det sitter en Achorbay ABT1010. Den enda som jag upplever nehativt är att den är relativ långsam. Bootar up på ca 30, sek + ytterligare 35- 40 sekunder för att ladda film (lite beroende film , i detta fall Transformers). Byggmässigt så är det riktigt fin med hölje av metall. Vad jag har förstått så har dom senare spelarna ett hölje av plast??

#1720

Postad 03 februari 2009 - 01:06

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Hej! jag har en EP10 den har HDMI 1.3 kollade upp det med Toshiba, den har också en bra scaler det sitter en Achorbay ABT1018. Den enda som jag upplever nehativt är att den är relativ långsam. Bootar up på ca 30, sek + ytterligare 35- 40 sekunder för att ladda film (lite beroende film , i detta fall Transformers). Byggmässigt så är det riktigt fin med hölje av metall. Vad jag har förstått så har dom senare spelarna ett hölje av plast??

Sorry för dubbel post funkade inte att redigera.

Hjemmekino.no Toshiba EP10

#1721

Postad 03 februari 2009 - 07:53

Bonoman
  • Bonoman
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Hej!
Har en E1-a idag. Är det värt att byta upp säg till EP-10?
Eller sitter samma chip i? Tänkte främst på DVD-uppskalning.
Är det ngn synbar skillnad på HD-DVD?
Att den har Full-HD vet jag.

Redigerat av Bonoman, 03 februari 2009 - 12:55.


#1722

Postad 05 februari 2009 - 14:29

ingels
  • ingels
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Har en liten fundran som jag kanske redan har svaret på men det är lika bra att fråga folk som vet.

Fick hem en Onkyo TX-SR606 här i dagarna och har haft en HD-E1 som jag är nöjd med sedan tidigare men efter att ha kollat i lite trådar så verkar det ju som om man inte kan få ut HD ljuden ifrån E1'an och då är min undran om det enbart beror på att den inte kan skicka ut Bitstream via HDMI och inte kodar av ljudet själv ?

Nog för att det låter riktigt bra ändå (kör HDMI till 606'an, att köra toslink mellan känns ju bara bortkastat då den ändå gör om det till vanlig DD och DTS) men man vet ju alltid att det kan låta bättre ?

Hoppas och tackar för alla svar !!

Redigerat av ingels, 05 februari 2009 - 14:55.


#1723

Postad 05 februari 2009 - 15:10

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0

Har en liten fundran som jag kanske redan har svaret på men det är lika bra att fråga folk som vet.

Fick hem en Onkyo TX-SR606 här i dagarna och har haft en HD-E1 som jag är nöjd med sedan tidigare men efter att ha kollat i lite trådar så verkar det ju som om man inte kan få ut HD ljuden ifrån E1'an och då är min undran om det enbart beror på att den inte kan skicka ut Bitstream via HDMI och inte kodar av ljudet själv ?

Nog för att det låter riktigt bra ändå (kör HDMI till 606'an, att köra toslink mellan känns ju bara bortkastat då den ändå gör om det till vanlig DD och DTS) men man vet ju alltid att det kan låta bättre ?

Hoppas och tackar för alla svar !!


Om du kör HDMI mellan E1an och 606an så behöver du inte nått mer mellan där.
Både bild och ljud kan ju inte skickas på något bättre sätt än i HDMI.

#1724

Postad 05 februari 2009 - 16:01

ingels
  • ingels
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Om du kör HDMI mellan E1an och 606an så behöver du inte nått mer mellan där.
Både bild och ljud kan ju inte skickas på något bättre sätt än i HDMI.


Nej, det vet jag men frågan är om man kan få ut nåt bättre än nedskalat till DD eller DTS och missa Dolby True HD och de andra formaten via HDMI. Har inte uppgraderat firmware (tror jag har 2.50 i den nu) på år och dar men i och med att den bara skickar ut PCM eller Downmixed PCM via HDMI och att inte E1'an kan ta hand och koda av ljudet själv (enligt vad jag har förstått i alla fall) så undrade jag, visst man kan ju skicka ut det Bitstream via SPDIF men då räcker ju inte bandbredden och man har vanligt DD eller DTS ljud (eller downmixed) igen.

#1725

Postad 05 februari 2009 - 18:23

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0

Nej, det vet jag men frågan är om man kan få ut nåt bättre än nedskalat till DD eller DTS och missa Dolby True HD och de andra formaten via HDMI. Har inte uppgraderat firmware (tror jag har 2.50 i den nu) på år och dar men i och med att den bara skickar ut PCM eller Downmixed PCM via HDMI och att inte E1'an kan ta hand och koda av ljudet själv (enligt vad jag har förstått i alla fall) så undrade jag, visst man kan ju skicka ut det Bitstream via SPDIF men då räcker ju inte bandbredden och man har vanligt DD eller DTS ljud (eller downmixed) igen.


De där vet jag däremot inget om och undrar faktisk oxå hur de där funkar så vi hoppas på någon mer kunnig kan komma och upplysa oss?

#1726

Postad 05 februari 2009 - 18:28

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Tror inte det ska vara några problem, jag uppgraderade min i stort sett oanvända EP35 igår (från 1.1 till 4.0) och det gick bra. Låter som du behöver kolla nätverksinställningarna bara, då jag också fick samma fel först men det berodde på att DHCP och DNS stod på off, de ska stå på on och automatic. Och så är det en till som jag inte vet vad den är till (NTP server någonting) och den ställde jag också på on. Och så ska man tydligen ställa klockan också, av någon anledning...

aha, där ser man.. ska testa det när jag kommer hem från jobbet. tack! :blink:

#1727

Postad 05 februari 2009 - 22:43

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Nej, det vet jag men frågan är om man kan få ut nåt bättre än nedskalat till DD eller DTS och missa Dolby True HD och de andra formaten via HDMI. Har inte uppgraderat firmware (tror jag har 2.50 i den nu) på år och dar men i och med att den bara skickar ut PCM eller Downmixed PCM via HDMI och att inte E1'an kan ta hand och koda av ljudet själv (enligt vad jag har förstått i alla fall) så undrade jag, visst man kan ju skicka ut det Bitstream via SPDIF men då räcker ju inte bandbredden och man har vanligt DD eller DTS ljud (eller downmixed) igen.


Vi tar det igen... PCM via HDMI är det bästa du kan få ut av denna spelare.

#1728

Postad 06 februari 2009 - 00:01

ingels
  • ingels
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Vi tar det igen... PCM via HDMI är det bästa du kan få ut av denna spelare.


och i och med att inte E1'an har några interna grejjer för att koda av ljudet så blir det då DD 5.1 eller DTS ljud, rätta mig om jag har fel.. Det är så jag har förstått det, suttit och luskat & sökt i denna tråd under dagen men jag kom fasen inte fram till något

#1729

Postad 06 februari 2009 - 00:12

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

och i och med att inte E1'an har några interna grejjer för att koda av ljudet så blir det då DD 5.1 eller DTS ljud, rätta mig om jag har fel.. Det är så jag har förstått det, suttit och luskat & sökt i denna tråd under dagen men jag kom fasen inte fram till något

Har du läst mitt inlägg (nr 1708)på förra sidan?

#1730

Postad 06 februari 2009 - 00:25

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Läser man MANUALEN så står det på sidan 1 att spelaren klarar av Dolby Digital Plus och Dolby TrueHD.

På sidan 60 i samma manual står det att spelaren skickar ut DD+ och Dolby TrueHD signalerna som PCM 5.1
Spelaren har inbyggd ljudavkodare men kan inte skicka ut DD+ och TrueHD som bitstream genom HDMI och låta receivern koda av dom.
Men eftersom E1 har redan kodat av dom så skickas signalerna ut som PCM.
Givetvis gäller detta bara om du har anslutit spelaren till receivern med HDMI.

Via SPDIF och bitstream så får du nedskalat ljud.

Redigerat av crest, 06 februari 2009 - 00:34.


#1731

Postad 06 februari 2009 - 02:00

ingels
  • ingels
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Sorry, missade dit inlägg där Crest.. Tack för hjälpen i alla fall (manualen ligger kvar i kartongen som ligger lång inne i skrubben där det inte är nån vidare ordning). Det är skönt att få höra att man inte var så fel ute i alla fall

#1732

Postad 06 februari 2009 - 07:25

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0

Läser man MANUALEN så står det på sidan 1 att spelaren klarar av Dolby Digital Plus och Dolby TrueHD.

På sidan 60 i samma manual står det att spelaren skickar ut DD+ och Dolby TrueHD signalerna som PCM 5.1
Spelaren har inbyggd ljudavkodare men kan inte skicka ut DD+ och TrueHD som bitstream genom HDMI och låta receivern koda av dom.
Men eftersom E1 har redan kodat av dom så skickas signalerna ut som PCM.
Givetvis gäller detta bara om du har anslutit spelaren till receivern med HDMI.

Via SPDIF och bitstream så får du nedskalat ljud.


Gäller samma sak för ep10?
Att den kodar av ljudet i spelaren och skickar sen PCM till förstärkaren med HDMI?
Iofs har jag ingen förstärkare än med HDMI men de kommer.
Så man får köra med vanliga optiska kabeln ett tag till.

#1733

Postad 06 februari 2009 - 08:55

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Gäller samma sak för ep10?
Att den kodar av ljudet i spelaren och skickar sen PCM till förstärkaren med HDMI?
Iofs har jag ingen förstärkare än med HDMI men de kommer.
Så man får köra med vanliga optiska kabeln ett tag till.

Har inte kollat igenom manualen på EP10, men den har samma framsida som E1= Det står att EP10 ska klara av DD+ och TrueHD.
Den kodar nog av internt och skickar ut signalen avkodad och klar som PCM.
Måste dra till jobbet nu, men sök gärna på Google efter "Toshiba EP10 manuals", eller andra liknande sökord.

#1734

Postad 06 februari 2009 - 09:10

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0

Har inte kollat igenom manualen på EP10, men den har samma framsida som E1= Det står att EP10 ska klara av DD+ och TrueHD.
Den kodar nog av internt och skickar ut signalen avkodad och klar som PCM.
Måste dra till jobbet nu, men sök gärna på Google efter "Toshiba EP10 manuals", eller andra liknande sökord.


Ja de är väll standard grejen att de står True-HD och DTS-HD Core.
Vilket måste innebära att som du sa, den kodar om ljudet själv och skickar den till en förstärkare via HDMI som PCM.
Men DTS-HD då? Är de att den bara inte kan skicka 6.1 och 7.1 ljudet?

#1735

Postad 06 februari 2009 - 11:11

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Dolby Digital Plus och TrueHD har E1, EP10 och EP30 inga problem att avkoda och skicka ut som PCM via HDMI.
Däremot så har dessa spelare ingen avkodare för DTS HD, utan det som kommer ut är bara DTS Core.

DTS Surround är kärnan i de olika DTS formaten och har "förlängning" som ES, Neo, HD MA, HD HR osv för utökning av ljudet.

Ovanstående spelare läser t.ex DTS HD MA men kan inte avkoda signalen, utan plockar istället ut kärnan - Core - (DTS Surround) i bitrate på 1.5 Mbit/s, och det är alltså det ljudet som kommer ut från spelarna. Det är alltså inte DTS HD (MA) ljud som kommer ut nämnda spelare.

Toshiba EP35 och XE1 har inbyggda ljudavkodare för DTS HD extensions och dessa spelare har även hdmi 1.3 kan alltså bitstreama ut samtliga ljudformat för extern avkodning i receivers, vilket inte E1, EP10 och EP30 kan.

Mer info om DTS Core + extensions kan du läsa här

Redigerat av crest, 06 februari 2009 - 11:25.


#1736

Postad 06 februari 2009 - 12:29

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Har inte kollat igenom manualen på EP10, men den har samma framsida som E1= Det står att EP10 ska klara av DD+ och TrueHD.
Den kodar nog av internt och skickar ut signalen avkodad och klar som PCM.
Måste dra till jobbet nu, men sök gärna på Google efter "Toshiba EP10 manuals", eller andra liknande sökord.

Manualen för EP10 finns i länk i inlägg 1718.

#1737

Postad 06 februari 2009 - 13:01

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
Så i de hela så går de inte att få ut true-hd eller dts-hd ur e1 xe1 och ep10 utan de blir digital plus och vanlig dts på sin höjd?
Om jag förståt allt rätt?

Jag har verkligen svårt att fatta detta med dom nya ljuden.
De står på alla spelare att dom kan köra true-hd och dts-hd, men tydligen icke

#1738

Postad 06 februari 2009 - 19:03

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Så i de hela så går de inte att få ut true-hd eller dts-hd ur e1 xe1 och ep10 utan de blir digital plus och vanlig dts på sin höjd?
Om jag förståt allt rätt?

Jag har verkligen svårt att fatta detta med dom nya ljuden.
De står på alla spelare att dom kan köra true-hd och dts-hd, men tydligen icke


Blanda inte in XE1 i det här, den klarar att avkoda SAMTLIGA ljudformat, både internt och för vidarebefordran över HDMI. Den kan dessutom skicka ut dem analogt. Detsamma gäller för EP35.

Som redan påpekats i tråden så avkodar E1 och E10 både Dolby Digital Plus och Dolby TrueHD internt och levererar dem som PCM 5.1 via HDMI utan kvalitetsförluster. DTS HD avkodas däremot inte utan du får enbart DTS Core.

Redigerat av HD-Ready, 06 februari 2009 - 19:16.


#1739

Postad 07 februari 2009 - 16:00

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Precis som HD-Ready skrev!
Med E1 och EP10 får du ut DD+ och TrueHD när du har anslutit spelaren till en receiver med en HDMI kabel. Men det står PCM i receiverns fönster eftersom spelarna har kodat av dom internt och skickat ut signalen i sin fulla styrka/hastighet som PCM.
Så JA! Du kan lyssna på TrueHD ljudet med en E1, EP10 och EP30 eftersom det inte skett någon kvalitetsförlust!

Däremot så får du inte ut DTS HD i sin fulla styrka. Det du får ut är DTS Surround i 1.5mbit/s som är kärnan för DTS HD.

Redigerat av crest, 07 februari 2009 - 16:06.


#1740

Postad 07 februari 2009 - 16:55

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0

Precis som HD-Ready skrev!
Med E1 och EP10 får du ut DD+ och TrueHD när du har anslutit spelaren till en receiver med en HDMI kabel. Men det står PCM i receiverns fönster eftersom spelarna har kodat av dom internt och skickat ut signalen i sin fulla styrka/hastighet som PCM.
Så JA! Du kan lyssna på TrueHD ljudet med en E1, EP10 och EP30 eftersom det inte skett någon kvalitetsförlust!

Däremot så får du inte ut DTS HD i sin fulla styrka. Det du får ut är DTS Surround i 1.5mbit/s som är kärnan för DTS HD.


Då börjar de klarna lite mer.
Men då detta DTS-HD core. är de som vanlig dts till dvd eller?

#1741

Postad 08 februari 2009 - 03:53

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Då börjar de klarna lite mer.
Men då detta DTS-HD core. är de som vanlig dts till dvd eller?


Ja det kan man säga men DTS på DVD har ofta lägre bitrate, typ 768kb/s (half-rate).

Redigerat av HD-Ready, 08 februari 2009 - 03:56.


#1742

Postad 08 februari 2009 - 09:22

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0

Ja det kan man säga men DTS på DVD har ofta lägre bitrate, typ 768kb/s (half-rate).


Då förstår man lite mer av detta.
Då nästa dum fråga.
Vad är de som ändras i ljudet när de blir mer bitrate?

Själv har jag en gammal Pioneer förstärkare som absolut INTE har hdmi men den har optisk ingång.

#1743

Postad 08 februari 2009 - 13:55

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Ju högre bitrate, desto mindre komprimering (förluster), desto närmare ligger du originalet. Jämför 128 kb/s mp3 t.ex. och så dubblar du det till 256kb/s, det blir oftast en hörbar skillnad.

#1744

Postad 08 februari 2009 - 14:51

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0

Ju högre bitrate, desto mindre komprimering (förluster), desto närmare ligger du originalet. Jämför 128 kb/s mp3 t.ex. och så dubblar du det till 256kb/s, det blir oftast en hörbar skillnad.


Tackar tackar!
Då förstår man lite mer i detta.

Vad är då max bitrate som man kan få ut?

#1745

Postad 08 februari 2009 - 23:14

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Med DTS Core ligger det på 1.5 Mb/s.

#1746

Postad 09 februari 2009 - 00:49

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Blanda inte in XE1 i det här, den klarar att avkoda SAMTLIGA ljudformat, både internt och för vidarebefordran över HDMI. Den kan dessutom skicka ut dem analogt. Detsamma gäller för EP35.
[...]

ursäkta att jag tränger mig på mitt i tråden här, men vad är det för skillnad på XE1 och EP35 då egentligen..
jag har inga behov av analoga utgångar utan suktar mest efter att kunna se "DTS-HD MSTR" lysa i displayen ;)

nånstans i bakhuvudet vill jag minnas att EP35an av nån anledning är bättre men jag kan såklart ha drömt ?

#1747

Postad 09 februari 2009 - 04:18

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

ursäkta att jag tränger mig på mitt i tråden här, men vad är det för skillnad på XE1 och EP35 då egentligen..
jag har inga behov av analoga utgångar utan suktar mest efter att kunna se "DTS-HD MSTR" lysa i displayen ;)

nånstans i bakhuvudet vill jag minnas att EP35an av nån anledning är bättre men jag kan såklart ha drömt ?

En skillnad som jag komma på direkt är uppskalningschippet för vanlig DVD.
XE1 har HQV (High Quality Video) som ger en riktig bra bild vid uppskalningen.
EP35 har ett annat chip som också ska vara bra, men inte i riktigt samma klass.

Om man hittar båda spelarna till salu för ungefär samma pris så skulle jag välja en XE1 (jag har redan den modellen och är kanon nöjd med den, samt en EP30)

Om det skiljer mycket i pris mellan XE1 och EP 35 där den sistnämnda är billigare så skulle inte jag heller tveka att slå till på den då skillnaderna i övrigt inte skiljer sig så mycket åt.
Båda spelarna är alltså riktigt bra och har fått mycket beröm för sina bild och ljudegenskaper.

#1748

Postad 09 februari 2009 - 15:49

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0
Jag har både en A35 och XE1. XE1 är byggd som en tank och har en mycket lyxigare fjärrkontroll med bakgrunds belysning. HD-DVD klarar dom lika bra men XE1:an är ett strå vassare på DVD.

Nu finns det hack för att göra A35:an regionsfri på DVD vilket var en faktor att ta hänsyn till tidigare.

#1749

Postad 09 februari 2009 - 23:56

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
tack crest och Bullit ! ;)

#1750

Postad 12 februari 2009 - 18:50

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
NU har jag stöt på et tproblem som gör mig GALEN!

Skaffat mig en begagnad ep10.
Så jag drog ur HDMI kabeln ur min 360 och stoppade i den i ep10:an men de blir ingen bild.

Står bara "ingen signal"
Stoppar i vanliga gul/röd/vit och de blir bild och tar mig in i menyn.

Ställer där om bilden till 1080i (har ingen full HD tv)
Sätter igång film men ingen bild på HDMI men på den gula jäveln blir de bild.

Läst i instruktionsboken och grejat med att stänga av och skit men de går inte att få hdmi att fungera.
Vet att kabeln funkar eftersom jag provat med min 360 och haft den där hela tiden.

Så vad f a n är fel?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.