Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta uppgradera bio reciver

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR6008 (Surroundförstärkare) 6 8,71 (6) Inga priser
Anthem MRX 510 (Surroundförstärkare) 1 7,5 (1) Inga priser
Anthem MRX 310 (Surroundförstärkare) 0 8 (2) Inga priser
Marantz SR7010 (Surroundförstärkare) 8 8,47 (18) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
21 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 5 mån sedan
Arcam AV Receivers och AV Processor (1627 inlägg) 1 år sedan
Marantz AV Receivers & AV Processor 2015 (178 inlägg) 4 år sedan
Hembioreceivers - Med musiken i fokus (115 inlägg) 4 år sedan
Anthem Surroundförstärkare/Processor & Slutsteg 2016 (140 inlägg) 5 år sedan
Kommer ni att uppgradera till Dolby Atmos? (666 inlägg) 5 år sedan
Dayton Audio Titanic mk4 (90 inlägg) 5 år sedan
Marantz 7010 "Trigger out" problem men Emotiva UPA-2 (24 inlägg) 5 år sedan
rätt HDMI-port ? (3 inlägg) 6 år sedan
Marantz srXXXX (2 inlägg) 6 år sedan
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg) 6 år sedan
Kan inte bestämma vilken förstärkare! (23 inlägg) 7 år sedan
Behöver tips på förstärkare till Dali Helicon MK2! (12 inlägg) 8 år sedan
bra högtalare till Marantz sr7010 / sr6010 (11 inlägg) 8 år sedan
funderar att skaffa atmosförstärkare (36 inlägg) 8 år sedan
Marantz SR7010 VS Denon AVR-X4200W (8 inlägg) 8 år sedan
Ny hård julklapp till tv-rummet (2 inlägg) 8 år sedan
Marantz Sr6008 vs Yamaha rx-a1030 (17 inlägg) 9 år sedan
Värstingreceiver eller mera "normal" + separat slutsteg? (7 inlägg) 9 år sedan
Marantz receivers 2013: SR-5008, SR-6008 och SR-7008 (21 inlägg) 10 år sedan
Denon AVR-X4000 vs Marantz SR-6008 (12 inlägg) 10 år sedan

#1

Postad 03 februari 2016 - 19:23

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Kör i dagsläget en Marantz Sr6008 och en hegel h80 som steg till frontarna.

Funderar på att uppgradera recivern då jag har fått för mig att den är svagaste länken.

 

Har kikat på Anthem och Arcam samt dyrare modell av Marantz.

Jag har två alternativ i huvudet, Byta till bättre reciver behålla H80 till musik och som steg till frontarna.

Eller byta till fetare reciver som är lika bra som H80 på musik. Senare alternativet känns betydligt mer kostsamt,

 

Har några funderingar. 

Vad kan jag förvänta mig av en bättre reciver?

Jag kollar nästan aldrig på ref nivå utan kör lite lägre på kvällar när tösa sover, kommer man då höra om man har ett bättre försteg i recivern?

 

Använder anläggning varje dag till så väl tv som film.

Jag behöver inte ha en uppsjö av funktioner, det har jag i kringutrustningen

 

Har några bilder uppe i mitt album som ni kan kika på i fall det skulle hjälpa. 

 

 

 



#2

Postad 03 februari 2016 - 19:42

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Alltid en balansgång det här när man ska kombinera rent 2-kanal och bio.

Vad är viktigast för dig? Film eller musik? Du har Hegel som musik/2-kanalare, saknar du ngt när du lyssnar på musik?

Jag bytte till en Yamaha från Marantz och upplevde ett bra lyft vid film. Köpte ingen värsting.

Men jag behöver inte ta i från tårna volymmässigt när trollzen sover. Klart o tydlig ljudbild även vid låg nivå, grymt ljud vid högre volymer. Dock inser jag att mitt krut lagts på att få musik att låta sådär larvigt bra.
Varpå jag har ett försteg med H/T bypass och slutsteg vid musiklyssningen. Steget agerar som din H80 vid film

Vet inte om du blev ngt klokare på mitt intetsägande inlägg...men min kopp te.

De nya Arcam ser väldigt intressanta ut....

Redigerat av Unregistered5216151c, 03 februari 2016 - 19:46.


#3

Postad 03 februari 2016 - 19:49

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Alltid en balansgång det här när man ska kombinera rent 2-kanal och bio.

Vad är viktigast för dig? Film eller musik? Du har Hegel som musik/2-kanalare, saknar du ngt när du lyssnar på musik?

Jag bytte till en Yamaha från Marantz och upplevde ett bra lyft vid film. Köpte ingen värsting.

Men jag behöver inte ta i från tårna volymmässigt när trollzen sover. Klart o tydlig ljudbild även vid låg nivå, grymt ljud vid högre volymer. Dock inser jag att mitt krut lagts på att få musik att låta sådär larvigt bra.

Vet inte om du blev ngt klokare på mitt intetsägande inlägg...men min kopp te.

De nya Arcam ser väldigt intressanta
ut....


Tack för svar. Musik har varit viktigast, det va så det började.
Men där är jag nöjd känner inte att jag behöver mer. Men vill heller inte byta ner mig. Utan vill bara byta upp fiöm och tv ljudet.

#4

Postad 03 februari 2016 - 19:58

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Jag hade bytt receiver , och fortfarande haft Hegel 80 som stereo som omvandlas till slutsteg när du ska glutta film. 

Så kör jag hemma. Lånade hem en Nad t787som jag trodde skulle klara av stereo och film , men nej, en dedikerad 2 kanalare för stereo är svårslaget. Naden var absolut inte dålig, men enligt mig är det svårt att få det bästa av två världar.

 

Idag har jag en Nad t757v2 till filmerna, och en Musical Fidelity M6500i till stereo.  Tycker du själv att musik är viktigast tycker jag du ska ha en riktig 2 kanalare. Men det är såklart vad jag tycker :)  



#5

Postad 03 februari 2016 - 20:02

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Tack för svar. Musik har varit viktigast, det va så det började.
Men där är jag nöjd känner inte att jag behöver mer. Men vill heller inte byta ner mig. Utan vill bara byta upp fiöm och tv ljudet.


Det är en bra utgångspunkt. Är du nöjd med 2-kanal/musik så är det lättare. Jag har inte hört de nyare hembiostärkarna i den klassen som Arcam eller Anthem, men jag har inte hört ngn av de vanligare typ Marantz, Yamaha eller Onkyo låta bättre eller lika bra som en ren 2-kanalare. (Min åsikt, nej jag har inte hört alla modeller). Arcam har några nya pjäser nu där du har HDMI samt decoder om jag förstod det hela rätt... du ska alltså hänga på steg för resterande kanaler. Den verkar vass som tusan för musik, men låg kring 33 000kr

Du har en riktigt bra 2 kanalare....att uppgradera själva receivern lär göra susen....om du bara kliver upp till nyare modell??? Så jäkla svårt det där. Vars bor du? Vilka butiker har du i krokarna?

#6

Postad 03 februari 2016 - 20:04

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Jag hade bytt receiver , och fortfarande haft Hegel 80 som stereo som omvandlas till slutsteg när du ska glutta film. 
Så kör jag hemma. Lånade hem en Nad t787som jag trodde skulle klara av stereo och film , men nej, en dedikerad 2 kanalare för stereo är svårslaget. Naden var absolut inte dålig, men enligt mig är det svårt att få det bästa av två världar.
 
Idag har jag en Nad t757v2 till filmerna, och en Musical Fidelity M6500i till stereo.  Tycker du själv att musik är viktigast tycker jag du ska ha en riktig 2 kanalare. Men det är såklart vad jag tycker :)


Jo men det är så jag tänkt. Eller ja som jag kör.
Men vet inte vilken reciver jag ska gå på.
Har kikat mycket på Anthem

Det är en bra utgångspunkt. Är du nöjd med 2-kanal/musik så är det lättare. Jag har inte hört de nyare hembiostärkarna i den klassen som Arcam eller Anthem, men jag har inte hört ngn av de vanligare typ Marantz, Yamaha eller Onkyo låta bättre eller lika bra som en ren 2-kanalare. (Min åsikt, nej jag har inte hört alla modeller). Arcam har några nya pjäser nu där du har HDMI samt decoder om jag förstod det hela rätt... du ska alltså hänga på steg för resterande kanaler. Den verkar vass som tusan för musik, men låg kring 33 000kr
Du har en riktigt bra 2 kanalare....att uppgradera själva receivern lär göra susen....om du bara kliver upp till nyare modell??? Så jäkla svårt det där. Vars bor du? Vilka butiker har du i krokarna?


Jag bor i värmland. Har Hifi punkten och klubben närmast.
Har en mrx 510 på gång för hemlåning.

#7

Postad 03 februari 2016 - 20:09

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Jo men det är så jag tänkt. Eller ja som jag kör.
Men vet inte vilken reciver jag ska gå på.
Har kikat mycket på Anthem

Jag bor i värmland. Har Hifi punkten och klubben närmast.
Har en mrx 510 på gång för hemlåning.

 

 

https://www.hembiobu...marantz-mm7055/    kanske ? Men det får inte plats i tvbänken ..

https://www.hembiobu...-apple-tv-64gb/    Säga vad man vill om onkyo, men denna är det pulver i . Verkar även ingå en Apple TV gen4 på köpet också :)


Redigerat av Phonophilos, 03 februari 2016 - 20:09.


#8

Postad 03 februari 2016 - 20:09

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Jora. Den svarta rutan i mitten är bara högtalsrtyg på en ram.
Där finns det plats

#9

Postad 03 februari 2016 - 20:14

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Jo men det är så jag tänkt. Eller ja som jag kör.
Men vet inte vilken reciver jag ska gå på.
Har kikat mycket på Anthem

Jag bor i värmland. Har Hifi punkten och klubben närmast.
Har en mrx 510 på gång för hemlåning.


Okej, hade du bott närmare hade såklart fått komma förbi o lyssna hur mitt låter! Men börja med att provlyssna mrx510:an...problemet är väl att den kommer göra jobbet bättre än din Marantz. :D

Jag gick från Marantz pga olika anledningar men ångrar inte för en enda sekund att det blev Yamaha. Kollade på Pioneer samt Yamaha och fick bra pris på Yamaha stärkaren och den leverera. Tror den hamnade på typ 10' och det blev ett grymt lyft säkert pga av att det är saker som förfinats och förbättrats.

Men har du pengarna så go for it, bara du själv är nöjd. Det är du som ska leva med det och gå till det som du vill ha det. :)

#10

Postad 03 februari 2016 - 20:56

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Anthem låter bra för att vara hemmabioreceiver. Varmt mellanregister. Har en nad t777 själv men övervägde Anthem. Ville också ha det bästa från 2 världar i en maskin men kompromissade till slut. Du får gärna berätta skillnaden mellan Anthem o Hegel sen :-)

Enda stället att provlyssna är hemma!

Redigerat av Unregistered1384, 03 februari 2016 - 20:57.


#11

Postad 03 februari 2016 - 20:58

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Det här med att välja är inte lätt. Men H80 blir kvar.
Fråga är vad som jag får ut av en Anthem kontra marantz tex.

#12

Postad 03 februari 2016 - 21:04

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Det här med att välja är inte lätt. Men H80 blir kvar.
Fråga är vad som jag får ut av en Anthem kontra marantz tex.


Tycker du är helt rätt ute....håll det separerat

#13

Postad 03 februari 2016 - 21:21

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Det här med att välja är inte lätt. Men H80 blir kvar.
Fråga är vad som jag får ut av en Anthem kontra marantz tex.

 

Verkar som om din Marantz har lite fler funktioner ? 

Personligen hade jag gått på ett slutsteg , skulle du i framtiden vilja byta upp dig funktionsmässigt så är det bara att skaffa en processor . Anthem känns lite funktionsfattig ..visst är det ljudet man vill åt , men men . Jag hade skaffat ett separat slutsteg :)  



#14

Postad 03 februari 2016 - 21:26

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Anthem har de funktioner som jag behöver.
Det jag inte vet är om de Anthem nått motsvarande dynamic eq och dynamic volym som marantz har det är faktiskt funktioner jag använder i bland.

#15

Postad 03 februari 2016 - 21:42

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Anthem har de funktioner som jag behöver.
Det jag inte vet är om de Anthem nått motsvarande dynamic eq och dynamic volym som marantz har det är faktiskt funktioner jag använder i bland.

#16

Postad 04 februari 2016 - 00:38

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Om jag vore TS skulle jag inte ha lagt 20-30k för Arcam eller Anthem ifall man nu inte har en jäkligt bra spargris, så dyra och för samma innehåll får man något annat. Är inte direkt imponerad av Hegel fast det är ett helt annat ämne. Fungerar Marantz recivern så behåll det så länge ifall du inte suktar på något onödigt hittepå som 8k. Om nu ändå köpfingrarna vill ha något nytt så kanske ett hembioförsteg/hembioslutsteg kan vara något.


Redigerat av Buddaz12, 04 februari 2016 - 00:42.


#17

Postad 04 februari 2016 - 05:52

Vitlökspress
  • Vitlökspress
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag hade en Marantz 6007 innan med en Naim Nait 5i som driver frontarna. Bytte Marantzen mot en Yamaha 2040 och det ångrar jag inte en sekund. Stort lyft i ljudet till film! (Obs! Min subjektiva åsikt)

#18

Postad 04 februari 2016 - 05:55

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Om jag vore TS skulle jag inte ha lagt 20-30k för Arcam eller Anthem ifall man nu inte har en jäkligt bra spargris, så dyra och för samma innehåll får man något annat. Är inte direkt imponerad av Hegel fast det är ett helt annat ämne. Fungerar Marantz recivern så behåll det så länge ifall du inte suktar på något onödigt hittepå som 8k. Om nu ändå köpfingrarna vill ha något nytt så kanske ett hembioförsteg/hembioslutsteg kan vara något.

 

Det kliar alltid i köpfingrarna. Har även kikat på Marantz Sr7010 och deras minder försteg. När jag äntligen lärt mig audyssey.

Du får gärna förklara varför du inte gillar Anthem och Arcam, det är inte så många som har grejat med dom så inte så lätt att få någon att förklara hur dom fungerar.



#19

Postad 04 februari 2016 - 10:09

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Trodde att jag skulle hitta hem med att köra Yamahas största receiver och H80. Fungerar kanon förutom till koncert dvds där centern ska vara med i musiken också, då hör man att Yamaha driver centern.

Tänker på att byta upp till Arcam, tråkigt att man måste lägga 33k för att bli nöjd.

#20

Postad 04 februari 2016 - 10:33

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Om du är inställd på receiver skall du helt klart kika på Arcam AVR550 den har Dirac Live. Med Dirac kan du förvänta dig mycket bättre ljudbild både till tvåkanal och surround. Även mycket mer balanserat ljud. Min åsikt är att om du verkligen vill höra en förbättring i ljudet är det Dirac du vill ha. Att bara uppgradera receivern kommer bara göra en väldigt marginell förbättring om någon. Arcams senaste är ju dock ganska dyra men imo är detta nästa steg att ta för att höra skillnad. Eller t.ex. köpa en miniDSP DDRC-88A men då krävs det externa slutsteg för alla kanaler. 


Redigerat av philipbtz, 04 februari 2016 - 10:40.


#21

Postad 04 februari 2016 - 10:42

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Oke

Om du är inställd på receiver skall du helt klart kika på Arcam AVR550 den har Dirac Live. Med Dirac kan du förvänta dig mycket bättre ljudbild både till tvåkanal och surround. Även mycket mer balanserat ljud. Min åsikt är att om du verkligen vill höra en förbättring i ljudet är det Dirac du vill ha. Att bara uppgradera receivern kommer bara göra en väldigt marginell förbättring om någon. Arcams senaste är ju dock ganska dyra men imo är detta nästa steg att ta för att höra skillnad. Eller t.ex. köpa en miniDSP DDRC-88A men då krävs det externa slutsteg för alla kanaler.


Det där lät väldigt intressant må jag säga.

#22

Postad 04 februari 2016 - 10:51

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om Anthem har någon motsvarande funktion.

#23

Postad 04 februari 2016 - 11:08

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om Anthem har någon motsvarande funktion.

 

Tror det bara är Arcam och Emotiva utav de vanliga märkena som har Dirac Live annars är det liksom Datasat-prylar för $20000+. Många har kört DDRC-88A eftersom Dirac inte funnits i vanliga produkter. Det intressanta med Dirac är att det även korrigerar i tidsdomänen och inte bara i frekvensdomänen som alla vanliga lösning (audyssey etc.).

 

Det är därför man kan ha en rak fin kurva men det ändå låter skit för att allt är fel i tidsdomänen -impulssvar är allt mer eller mindre och det fixar Dirac. Jag har själv testat det en gång med hyfsade resultat faktiskt(ljudbilden fick jag aldrig riktigt till lika bra som jag har utan men ljudet blev det ett bra lyft i!).

 

Men det krävs att man kör väldigt mycket omgångar av mätningar. Jag vet inte hur Arcams implementation är men det fina med Dirac är att man vanligtvis kan välja själv exakt vilken kurva man vill ha. Om du har en godkänd mikrofon kan du testa Dirac gratis så du kan se om det är något för dig. 



#24

Postad 04 februari 2016 - 11:45

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tror det bara är Arcam och Emotiva utav de vanliga märkena som har Dirac Live annars är det liksom Datasat-prylar för $20000+. Många har kört DDRC-88A eftersom Dirac inte funnits i vanliga produkter. Det intressanta med Dirac är att det även korrigerar i tidsdomänen och inte bara i frekvensdomänen som alla vanliga lösning (audyssey etc.).

Det är därför man kan ha en rak fin kurva men det ändå låter skit för att allt är fel i tidsdomänen -impulssvar är allt mer eller mindre och det fixar Dirac. Jag har själv testat det en gång med hyfsade resultat faktiskt(ljudbilden fick jag aldrig riktigt till lika bra som jag har utan men ljudet blev det ett bra lyft i!).

Men det krävs att man kör väldigt mycket omgångar av mätningar. Jag vet inte hur Arcams implementation är men det fina med Dirac är att man vanligtvis kan välja själv exakt vilken kurva man vill ha. Om du har en godkänd mikrofon kan du testa Dirac gratis så du kan se om det är något för dig.

Hur kommer det sig då att McIntosh använder Audessey och inte dirac likaså en del andra produkter när du säger att dirac är bättre. Bara en liten fråga och inget påhopp.

Det kliar alltid i köpfingrarna. Har även kikat på Marantz Sr7010 och deras minder försteg. När jag äntligen lärt mig audyssey.
Du får gärna förklara varför du inte gillar Anthem och Arcam, det är inte så många som har grejat med dom så inte så lätt att få någon att förklara hur dom fungerar.

Tycker mest bara arcam och anthem ser så dyra ut.

#25

Postad 04 februari 2016 - 13:57

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det är lugnt jag känner mig inte påhoppad ;). Jag använder i dagsläget inte ens någon form av rumskorrigering. 

 

Främst tror jag att McIntosh är ett sånt märke som inte hoppar på det senaste i första taget. Det finns mycket man kan fråga sig inom Hi-Fi..t.ex. varför deras high-end processor MX122 kostar $7000 när t.ex. en Marantz AV8802a har samma features för $4000. Och om man inte skall ha balanserat(som nästan ingen har) så klarar man sig med något betydligt billigare, kanske $1500. Vad får man för de extra $3000? Ibland är Hi-Fi inte så logiskt :P

 

Audessey har inte en chans mot Dirac i min erfarenhet och många andras. Det finns mängder att läsa på http://www.avsforum....c-live-box.html t.ex. Även flera andra forum har gjort tester. Här är ett intressant test där de först trodde att det inte var någon skillnad mot Audessy men de ändrade sig snabbt när de insåg att de gjort mätningarna fel med Dirac(sida 6) http://www.hometheat...comparison.html
 
Med det sagt så är det inte alltid lätt att få till det med Dirac. Man får ha lite intresse och tålamod men jag tipsar om det då jag läst så extremt många positiva erfarenheter utav det och jag har testat det själv. Kul att det är svenskt också. 


#26

Postad 04 februari 2016 - 14:28

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det är lugnt jag känner mig inte påhoppad ;). Jag använder i dagsläget inte ens någon form av rumskorrigering.

Främst tror jag att McIntosh är ett sånt märke som inte hoppar på det senaste i första taget. Det finns mycket man kan fråga sig inom Hi-Fi..t.ex. varför deras high-end processor MX122 kostar $7000 när t.ex. en Marantz AV8802a har samma features för $4000. Och om man inte skall ha balanserat(som nästan ingen har) så klarar man sig med något betydligt billigare, kanske $1500. Vad får man för de extra $3000? Ibland är Hi-Fi inte så logiskt :P

Audessey har inte en chans mot Dirac i min erfarenhet och många andras. Det finns mängder att läsa på http://www.avsforum....c-live-box.html t.ex. Även flera andra forum har gjort tester. Här är ett intressant test där de först trodde att det inte var någon skillnad mot Audessy men de ändrade sig snabbt när de insåg att de gjort mätningarna fel med Dirac(sida 6) http://www.hometheat...comparison.html

Med det sagt så är det inte alltid lätt att få till det med Dirac. Man får ha lite intresse och tålamod men jag tipsar om det då jag läst så extremt många positiva erfarenheter utav det och jag har testat det själv. Kul att det är svenskt också.

Jag tror som sådan att båda är lika bra i dess råa grundform, tror mer skillnaden ligger i hur företagen har marknadsfört sin produkt. Har inte provat dirac däremot tycker jag Audessey gör ett väldigt godkänt jobb för att vara så enkelt att få igång. Köpte mig en billig sr7008 för ca 1 år sedan och det enda jag kan klaga på är det lite återhållsama soundet när man drar upp volymen rejält fast man kan bli döv på kuppen. Egentligen räcker det för mina behov fast man gärna skulle vilja ha en Marantz av/mm kombo till Kef R serien.

Redigerat av Buddaz12, 04 februari 2016 - 14:37.


#27

Postad 05 februari 2016 - 11:06

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Anthem mrx 510 imponerade på mig i går kväll. Då va den okalibrerad

#28

Postad 05 februari 2016 - 12:59

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Anthem mrx 510 imponerade på mig i går kväll. Då va den okalibrerad


Det finns en som säljer en beggad Anthem MRX550??? För typ 15 i Sthlm.

Jag tycker det är oerhört kul att se dessa trådar utvecklas med så mycket förslag och info. :D

Jag är av den kalibern att jag ogillar starkt att man öser in massor med funktioner i dessa stärkare och helt ärligt så använder iaf ca 1-2 av dem. Vill egentligen hitta som typ Emotiva äldre hembio försteg. ..det va ett annat tänk och den lät så grymt bra. Enkelt och gjorde det den skulle! Deras kalibreringsprogram gjorde ett hysteriskt bra jobb och dessutom så överskådligt och lätt att justera.

De nya programmen idag tycker jag är bra på att ge en öppen ljudbild, men saknar attacken. Det blir grymt mycket hands-on för att få det dit man vill.
Bara att Emotivas program inte gömde basen utan lyfte den varpå man fick justera i efterhand för att lägga den på en "lägre" nivå. Både Yamaha och Marantz så klipps denna i stort sett bort...så du får överjustera åt andra hållet.

Men olika vad man vill åt och hur man vill ha det. Igen mina åsikter och mina tankar...ingen universal sanning. :)

#29

Postad 05 februari 2016 - 13:40

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Det finns en som säljer en beggad Anthem MRX550??? För typ 15 i Sthlm.

Jag tycker det är oerhört kul att se dessa trådar utvecklas med så mycket förslag och info. :D

Jag är av den kalibern att jag ogillar starkt att man öser in massor med funktioner i dessa stärkare och helt ärligt så använder iaf ca 1-2 av dem. Vill egentligen hitta som typ Emotiva äldre hembio försteg. ..det va ett annat tänk och den lät så grymt bra. Enkelt och gjorde det den skulle! Deras kalibreringsprogram gjorde ett hysteriskt bra jobb och dessutom så överskådligt och lätt att justera.

De nya programmen idag tycker jag är bra på att ge en öppen ljudbild, men saknar attacken. Det blir grymt mycket hands-on för att få det dit man vill.
Bara att Emotivas program inte gömde basen utan lyfte den varpå man fick justera i efterhand för att lägga den på en "lägre" nivå. Både Yamaha och Marantz så klipps denna i stort sett bort...så du får överjustera åt andra hållet.

Men olika vad man vill åt och hur man vill ha det. Igen mina åsikter och mina tankar...ingen universal sanning. :)


Måste säga att jag tycker det är kul att se hur tråden utvecklas.
Vore roligt att höra om någon mer har erfarenhet av Arcam och Anthem

#30

Postad 05 februari 2016 - 14:01

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Det finns en som säljer en beggad Anthem MRX550??? För typ 15 i Sthlm.

Jag tycker det är oerhört kul att se dessa trådar utvecklas med så mycket förslag och info. :D

Jag är av den kalibern att jag ogillar starkt att man öser in massor med funktioner i dessa stärkare och helt ärligt så använder iaf ca 1-2 av dem. Vill egentligen hitta som typ Emotiva äldre hembio försteg. ..det va ett annat tänk och den lät så grymt bra. Enkelt och gjorde det den skulle! Deras kalibreringsprogram gjorde ett hysteriskt bra jobb och dessutom så överskådligt och lätt att justera.

De nya programmen idag tycker jag är bra på att ge en öppen ljudbild, men saknar attacken. Det blir grymt mycket hands-on för att få det dit man vill.
Bara att Emotivas program inte gömde basen utan lyfte den varpå man fick justera i efterhand för att lägga den på en "lägre" nivå. Både Yamaha och Marantz så klipps denna i stort sett bort...så du får överjustera åt andra hållet.

Men olika vad man vill åt och hur man vill ha det. Igen mina åsikter och mina tankar...ingen universal sanning. :)


Måste säga att jag tycker det är kul att se hur tråden utvecklas.
Vore roligt att höra om någon mer har erfarenhet av Arcam och Anthem

#31

Postad 05 februari 2016 - 19:20

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det finns en som säljer en beggad Anthem MRX550??? För typ 15 i Sthlm.

Jag tycker det är oerhört kul att se dessa trådar utvecklas med så mycket förslag och info. :D

Jag är av den kalibern att jag ogillar starkt att man öser in massor med funktioner i dessa stärkare och helt ärligt så använder iaf ca 1-2 av dem. Vill egentligen hitta som typ Emotiva äldre hembio försteg. ..det va ett annat tänk och den lät så grymt bra. Enkelt och gjorde det den skulle! Deras kalibreringsprogram gjorde ett hysteriskt bra jobb och dessutom så överskådligt och lätt att justera.

De nya programmen idag tycker jag är bra på att ge en öppen ljudbild, men saknar attacken. Det blir grymt mycket hands-on för att få det dit man vill.
Bara att Emotivas program inte gömde basen utan lyfte den varpå man fick justera i efterhand för att lägga den på en "lägre" nivå. Både Yamaha och Marantz så klipps denna i stort sett bort...så du får överjustera åt andra hållet.

Men olika vad man vill åt och hur man vill ha det. Igen mina åsikter och mina tankar...ingen universal sanning. :)

Har inga som helst problem med Marantz, tycker dess ljud jag har fått till med senaste trixande låter bra dock är jag på jakt efter något annat spännande i riggen i form av en present. Hade önskat att KEF släppte en uppföljare till sin R100 så hade det blivit 5.0 i hemmet. Hittar inget spännande effektsteg som hade varit en tanke ifall jag hittade något bra pris inom närliggande butik.



#32

Postad 05 februari 2016 - 20:18

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Vore roligt att höra om någon mer har erfarenhet av Arcam och Anthem

Får hem en Arcam AVR-550 nästa vecka så jag kan återkomma med lite intryck..

Redigerat av MikeVKR, 11 februari 2016 - 00:04.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.