Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rippa cd-samlingen, mp3 eller FLAC, vilken kodare?

107 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 01 mars 2020 - 17:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ofta hjälper det att rengöra skivorna. Brukar (de gånger det behövs) använda ljummet vatten och diskmedel. Gnuggar med fingrarna, sköljer under kranen och torkar med mikrofiberduk, rakt utåt från mitten.
 
Det hjälper inte mot repor såklart, men ofta är smuts ett större problem.
 
Det är helt klart skillnad mellan olika läsare när det gäller skadade skivor. De bästa jag har haft genom åren är Samsung S223 (SATA) och NEC 3520 (IDE). Men det finns säkert många andra som funkar bra med.
 
Leta efter en där cachen kan stängas av, samt att den rapporterar C2-fel korrekt (har själv alltid C2-pekare avstängt iofs, men det blir lite snabbare med det igång). Det finns en funktion för att testa vad driven klarar i EAC.

 

Om man vill spara tid med skivor som är rena och utan repor, så kan man aktivera cache och C2-pekare, och få mycket snabbare rippning. Det verifieras ju ändå mot Accuraterip.
 
Inställningen finns med i loggen med, t ex:
 

EAC extraheringsloggfil från 1. mars 2020, 0:48

Toto / Tambu

Använd enhet : TSSTcorpCDDVDW SH-S223Q Adapter: 1 ID: 0

Läsmetod : Säker
Utnyttja accurate stream : Ja
Motverka ljud-cache : Ja <---
Använd C2 pekare : Nej

Läs-offset-korrigering : 6
Läs in i Lead-In och Lead-Out : Nej
Fyll upp saknade offset-samplingar med tystnad : Ja
Radera inledande och eftersläpande tysta block : Nej
Nollsamplingar används i CRC-beräkningarna : Ja
Använt gränssnitt : Native Win32 gränssnitt för Win NT & 2000
Gap-hantering : Hittades inte, därigenom tillagt till föregående spår


Redigerat av Ageve, 01 mars 2020 - 17:55.


#102

Postad 04 mars 2020 - 07:20

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort ett litet misstag med samtliga av de cirka 275 skivorna jag rippat de senaste 5 dagarna. Jag missade få med låtnummer som "titel" i id3-taggen.
Det finns med i metadatan och själva filen som sådan har exakt det namn jag hade velat ha i m3u-filen.
Jag har många gånger gjort tvärt om, att jag hämtar info från id3-tag för att få snyggt och prydlig namn på själva filerna.
Kan jag göra tvärt om, att jag hämtar info från filnamn för att skriva i taggen?
Alternativt bara få dit infon från taggen i sig eftersom infon redan finns där...
Tacksam för hjälp, då det är ett par tusen rader för mycket att ordna med manuellt.
(de två första är bilder från min streamers UI, den sista är direkt från en filutforskare, och det är typ så jag skulle vilja att det såg ut, möjligen utan filendelsen flac då🤔)

Bifogad fil(er)


Redigerat av hampestampe, 04 mars 2020 - 07:24.


#103

Postad 04 mars 2020 - 10:03

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Nu har jag gjort ett litet misstag med samtliga av de cirka 275 skivorna jag rippat de senaste 5 dagarna. Jag missade få med låtnummer som "titel" i id3-taggen.
Det finns med i metadatan och själva filen som sådan har exakt det namn jag hade velat ha i m3u-filen.
Jag har många gånger gjort tvärt om, att jag hämtar info från id3-tag för att få snyggt och prydlig namn på själva filerna.
Kan jag göra tvärt om, att jag hämtar info från filnamn för att skriva i taggen?
Alternativt bara få dit infon från taggen i sig eftersom infon redan finns där...
Tacksam för hjälp, då det är ett par tusen rader för mycket att ordna med manuellt.
(de två första är bilder från min streamers UI, den sista är direkt från en filutforskare, och det är typ så jag skulle vilja att det såg ut, möjligen utan filendelsen flac då)

Insåg att det inte alls gör något, jag hade visst följt min standard, jag bara fick för mig att jag gjort annorlunda tidigare, men så var det inte.
Alla filer är namnade, precis som jag vill ha dem.

#104

Postad 02 april 2020 - 18:51

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Programmet som jag använder för att rippa CD (EZ CD Audio Converter) letar efter metadata i fem olika databaser (GD3, WIMP, MusicBrainz, Discogs och Freedb). Trots det så har jag några skivor som det inte finns några metadata för.

 

Det går att skanna omslag och lägga in allt manuellt, så då är problemet löst för mig. Jag tänker dock lite större här, om man istället kan lägga in i någon av databaserna och göra det tillgängligt även för andra (jag gör så med filmer i My Movies).

 

Är det någon som har erfarenhet av att lägga in i någon av dessa databaser?

Kan man göra det i alla?

Är någon av dem att föredra?



#105

Postad 02 april 2020 - 20:25

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0

När EAC går bet brukar jag använda mp3tag för att tagga och namnge filerna, den kan söka taginfo på fler platser än EAC, och kan bygga filnamn från tag och vice versa. Smidig freeware, värd att prova.



#106

Postad 02 april 2020 - 21:58

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tack för tipset mikaels! Kanske ska testa det innan jag börjar skriva in själv.

 

Edit: Läser om Mp3tag:

 

Import from Discogs, freedb, MusicBrainz Save typing and import tags from online databases like Discogs, freedb, MusicBrainz, and more.

 

Vore roligt att veta vilka dessa "and more" är, då programmet jag använder läser från dessa tre och två till (enligt mitt förra inlägg).


Redigerat av Erik_N, 02 april 2020 - 22:03.


#107

Postad 03 april 2020 - 06:25

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0

I dropdownlistan för taggkällor finns Amazon.com och de med, vet inte om den faktiskt hittar spår, eller bara omslag.



#108

Postad 03 april 2020 - 07:49

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

OK, jag får helt enkelt testa. Eller bara skriva in mina egna skivor, det är nog bara ett tiotal det handlar om.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.