Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Från fiber till tv på nästa våning

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 januari 2012 - 17:26

Bagerilukten
  • Bagerilukten
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej.

Jag behöver tips och råd kring hur jag ska göra för att skicka en tvsignal från en våning till en annan.

Förutsättning:
Fiber går in i källaren. I boxen som fibern går in finns två TV-utgångar, 1st Koax och 1st Ethernet.
Jag vill få TV på ovanvåningen utan att dra kabel.

Jag vill få det så som Telias kunder har med Ruckus. Mina föräldrar har detta och det fungerar väldigt bra. (jag har ej Telia)

Mina tankar:

1) Homeplug till en digitalbox: Koppla in en homeplug bredvid fiberboxen, dra en ethernetkabel från fiberboxen till homeplug. På våning två sitter en till homeplug som jag kopplar till en digitalbox med ethernetkabel och sedan tar jag HDMI till min TV. Kan detta fungera?
Går det ens att skicka TV via homeplug? Detta var bara en idé jag fått när jag suttit och letat information.

2) Ruckus: Köpa Ruckus och koppla in till fiberboxen via ethernet samt ha en Ruckus på ovanvåningen som är kopplad till en digitalbox med ehternetkabel och från boxen till TV med HDMI.

3) Något annat sätt som jag inte vet om? Alla tips och idéer är välkomna, jag har extremt svårt att dra en vanlig Koaxkabel, det skulle bli väldigt långt, fult och oflexibelt.

4) För att få ut TVkanaler som kommer via fiber måste man ha en digitalbox? eller kan man använda sig av någon form av mediaspelare som har ethernetingång och HDMI ut?


Blir ganska många frågor här men jag har verkligen inte koll på detta och innan jag testar mig fram vill jag gärna ha så mycket information det går.
Jag har varit inne på att skicka signalen med HDMI trådlöst men jag har bara läst negativa omdömen om detta.

//Tobias

#2

Postad 10 januari 2012 - 17:36

extreme mikeover
  • extreme mikeover
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
1 Ja det bör fungera och är nog den enklaste lösningen.
2 Nja det kan fungera men om jag förstår dig så skall signalen gå från källaren till bottenplan och sen till övervåningen dvs genom två tak/golv och jag vet inte hur stark signa Ruckus grejerna sänder ut.
3 Ethernet borde man ju kunna dra snyggt i lister men om det är krångligt välj alternativ 1.
4 Ja du behöver digitalbox.

Skall du skicka HDMI så behöver du ju ha en digitalbox där du sänder ut signalen och då måste su ju kunna styra den på nåt smart sätt med när du skall byta kanal så det rekomenderar jag ju inte.

#3

Postad 10 januari 2012 - 21:55

Bagerilukten
  • Bagerilukten
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar, då var jag inte helt ute och cyklade.

Finns det någon här som har testat TV via homeplug? Jag har läst att det kan skilja ganska mycket i hastighet beroende på hur långa kablarna är, ålder på kablar, grenkontakter osv osv. Men hastigheten som de flesta uppnår borde räcka gott och väl för att köra TV?

Hur är det med fryslagg, pixelmapping eller andra typer av fel som kan uppstå, slipper man sånt?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.