Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fylla soffans inre med isolering?

107 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 augusti 2011 - 09:11

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Hej

Kom härom veckan på att det under vår soffa finne ett enormt tomrum som våra kattungar älskar att gömma sig i, titt som tätt kommer det även ut en liten bit skumgummi, så någonstans har dom haft lite extra roligt. Min tanke då var mycket enkel att häfta en filt för att täcka soffans botten. När jag ände upp soffan såg jag hur pass stort utrymmet där under verkligen var.

Kan det vara en smart ide att fylla den helt full med isolering innan jag häftar för med filttyg? Jag uppskattar att soffan rymmer närmare två kubik och det bör ju kunna göra ganska mycket för basen som studsar runt lite för mycket i mitt vardagsrum just nu.

Är det någon som testat detta eller ens tänkt tanken och har några förslag att komma med? eller är det helt enkelt bortkastad tid och pengar att försöka sig på nått sånt här?

#2

Postad 29 augusti 2011 - 09:25

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1
Fyll upp den med bass pumps istället :unsure:

Så håller sig katterna borta också garanterat.

#3

Postad 29 augusti 2011 - 09:29

niklas86
  • niklas86
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Intressant!

Har tänkt lite i samma banor men har aldrig kommit igång!

#4

Postad 29 augusti 2011 - 09:29

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Fyll upp den med bass pumps istället :unsure:

Så håller sig katterna borta också garanterat.


Nja jag vet inte riktigt som det är en lösning som fungerar dygnet runt :unsure: Däremot vore det kanske inte helt dumt att montera in två bass pumps innan jag fyller den, efteråt lär man inte vilja ner och gräva så himla mycket i den.

#5

Postad 29 augusti 2011 - 09:33

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 2
Inte alla som har en Helmholtz soffa med inbyggd basfälla därhemma :unsure:

Redigerat av masse70, 29 augusti 2011 - 09:33.


#6

Postad 29 augusti 2011 - 15:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1
Om soffan står på högkant i ett hörn kan det vara värt att fylla den med absorberande material. Mitt i rummet lär den göra lika mycket nytta som vingar på en gris.

#7

Postad 29 augusti 2011 - 19:26

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
möbler med mycket absorberande massa, tex mattor och soffor är ju bra för att få bukt med problem ljud, borde det inte hjälpa att öka den massa på soffan en del i så fall.

#8

Postad 02 september 2011 - 05:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Om soffan är mot ett hörn, ja. Mitt i rummet, nej.

#9

Postad 03 juli 2013 - 16:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Nu har det gått en tid. Någon som fyllt en soffa? Resultat?

Själv har jag märkt att mitt ryggstöd och armstöd vibrerar vid vissa låga frekvenser. Borde väl påverka välljudet även om jag inte tycker mig höra det utan att det mest känns när jag lägger handen emot. Man kanske kan nöja sig med att staga upp problemområdena i soffan, eller tjänar man något på att fylla den?

Mvh

/Genis

#10

Postad 04 juli 2013 - 06:02

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Inte om soffan står fel. Då har du bara en fylld soffa som inte gör jobbet.. :)

#11

Postad 04 juli 2013 - 15:41

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Hur nära väggen skulle soffan behöva stå om det skulle göra någon skillnad isf?

Mvh Andreas


#12

Postad 04 juli 2013 - 18:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Mot väggen. Helst skulle soffan stå på höjden så den täckte upp mot taket. Men nu ska vi inte överdriva... he he.

#13

Postad 04 juli 2013 - 18:16

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Om den står med ryggen emot väggen så borde det göra lite nytta för basabsorbtionen vid golv-vägg vinkeln är inte helt kass,den är bara lite sämre än vid rummets hörn imellan tak-golv.Så experimentera på vettja :)

#14

Postad 04 juli 2013 - 18:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Är det ingen som verkligen har fyllt sin soffa som kan delge lite intryck?

Inte om soffan står fel. Då har du bara en fylld soffa som inte gör jobbet.. :)


Det är klart att det kanske skulle fungera bäst vid ett hörn eller mot vägg. Min står 1m från väggen bakom sweetspot, du tror det är lönlöst att fylla den? Men de här vibrationerna som jag känner i rygg och armstöd, skulle inte det kunna fungera som en resonanstrumma av något slag och förstärka de frekvenserna?

Redigerat av genstruktur, 04 juli 2013 - 18:26.


#15

Postad 04 juli 2013 - 19:16

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Vad jag har hört ska Ikeas soffa "klippan" fungera riktigt bra som basabsorbent iaf. Vet inte varför just den modellen skulle vara bättre än någon annan men.

Jag själv har soffan ca 35 cm från väggarna (hörnsoffa) Då skulle det alltså vara lönlöst att fylla den?


#16

Postad 05 juli 2013 - 08:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Är det ingen som verkligen har fyllt sin soffa som kan delge lite intryck?



Det är klart att det kanske skulle fungera bäst vid ett hörn eller mot vägg. Min står 1m från väggen bakom sweetspot, du tror det är lönlöst att fylla den? Men de här vibrationerna som jag känner i rygg och armstöd, skulle inte det kunna fungera som en resonanstrumma av något slag och förstärka de frekvenserna?


Så länge soffan står en bit från väggen gör den sämre jobb. Det är inte underligt att de flesta basabsorbenter hamnar i hörnen där de gör mest nytta. Kanske en helmholtzresonator skulle göra jobbet bättre?

#17

Postad 05 juli 2013 - 11:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Så länge soffan står en bit från väggen gör den sämre jobb. Det är inte underligt att de flesta basabsorbenter hamnar i hörnen där de gör mest nytta. Kanske en helmholtzresonator skulle göra jobbet bättre?


Jo det är klart att det låter logiskt. Jag tänkte väl kanske att "många bäckar små" möjligtvis :) . Skall se om jag kan skramla ihop något akustikmaterial och prova utan att det kostar skjortan eller blir för mycket arbete.

#18

Postad 13 juli 2013 - 23:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 2

Så länge soffan står en bit från väggen gör den sämre jobb. Det är inte underligt att de flesta basabsorbenter hamnar i hörnen där de gör mest nytta. Kanske en helmholtzresonator skulle göra jobbet bättre?

Vilken typ av Heimholtzresonator rekommenderar du? Kan en Mingvas funka, eller räcker det med en 33cl Prippsflaska? En anan sak som fångar mitt intresse är att soffan skulle vara ointressant i akustikhänseende. Ta bort den och ersätt med en pinnstol och se om det låter likadant. ;)

#19

Postad 14 juli 2013 - 05:33

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Vilken typ av Heimholtzresonator rekommenderar du? Kan en Mingvas funka, eller räcker det med en 33cl Prippsflaska? En anan sak som fångar mitt intresse är att soffan skulle vara ointressant i akustikhänseende. Ta bort den och ersätt med en pinnstol och se om det låter likadant. ;)


Det trebban talar om är absorbering av de lägre frekvenserna. Tryckmaximum uppstår i hörnen i rummet, om soffan således står en bit ut från väggen så ger det marginell effekt genom att fylla soffan med absorberande material.

Men soffan påverkar andra register längre upp också i allra högsta grad och minskar exempelvis klappeko.

Om man förlänger soffan bakåt som ville_vonka har gjort (rätt snyggt måste jag faktiskt säga) så kan man utnyttja det utrymmet till att skapa en helmholtz för att dämpa en viss frekvens, eller fylla utrymmet med absorberande material för mer bredbandig effekt. Det kommer säkerligen ge en hörbar skillnad.

#20

Postad 14 juli 2013 - 13:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Tryckte in 2 kuddar som blev över här hemma i tomrummet på ryggstödet precis, så långt in det bara gick med våld. Testade att spela basrik musik innan och efter, det låter något bättre. Men som ni säger är det nog inte för att soffan nu agerar absorbent, utan för att vibrationerna i soffan säkert skapar ett missljud som nu har dämpats lite. Ungefär lite som om ett vitrinskåp med glas vibrerar i takt med musiken, om än på väldigt låg volym. Jag tror att jag skall försöka hitta något material och bara knöka i och fylla ut så det inte vibrerar i soffan i alla fall. Synd att jag gav bort/slängde/skänkte bort kläder och handdukar för ett tag sedan.

När soffan står en bit ut i rummet kanske det handla mer om att staga upp soffan snarare, om man nu har en självsvängande soffa som jag? Ryggstödet verkar består av tunna plywoodskivor som vibrerar i vissa frekvenser.

Håller jag händerna på andra ställen som vibrerar och försöker dämpa vibrationerna på så sätt tycker jag att det även låter något bättre. Gäller bara att hitta material!

Tips? :-)

Redigerat av genstruktur, 14 juli 2013 - 14:05.


#21

Postad 14 juli 2013 - 21:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det trebban talar om är absorbering av de lägre frekvenserna. Tryckmaximum uppstår i hörnen i rummet, om soffan således står en bit ut från väggen så ger det marginell effekt genom att fylla soffan med absorberande material.

Men soffan påverkar andra register längre upp också i allra högsta grad och minskar exempelvis klappeko.

Om man förlänger soffan bakåt som ville_vonka har gjort (rätt snyggt måste jag faktiskt säga) så kan man utnyttja det utrymmet till att skapa en helmholtz för att dämpa en viss frekvens, eller fylla utrymmet med absorberande material för mer bredbandig effekt. Det kommer säkerligen ge en hörbar skillnad.

Låter absolut rimligt att de yttre hörnen bör ha högst tryck. Men uttrycket Heimholtzresonator är nytt för mig i dessa sammanhang. För mig är det något som används för att alstra eller förstärka ljud, tex för att förmå en högtalare att utöka sitt frekvensomfång. Ja förutom att blåsa ljud i en flaska. :)

#22

Postad 14 juli 2013 - 21:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det stämmer att man använde flaskor som akustikförhöjande åtgärd förr i tiden. Dagens Helmoltzresonatorer agerar utifrån samma princip. Dock kan hans soffa så länge den inte är lufttät fungera som en helmholtzresonator. Det blir gissningar om vilka frekvenser den absorberar om man säger så, medan en riktig resonator är framtagen för att dämpa vissa frekvenser.

#23

Postad 15 juli 2013 - 06:44

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Låter absolut rimligt att de yttre hörnen bör ha högst tryck. Men uttrycket Heimholtzresonator är nytt för mig i dessa sammanhang. För mig är det något som används för att alstra eller förstärka ljud, tex för att förmå en högtalare att utöka sitt frekvensomfång. Ja förutom att blåsa ljud i en flaska. :)


En helt ny värld öppnar upp sig för dig nu, visst är akustik härligt? :)


Det stämmer att man använde flaskor som akustikförhöjande åtgärd förr i tiden. Dagens Helmoltzresonatorer agerar utifrån samma princip. Dock kan hans soffa så länge den inte är lufttät fungera som en helmholtzresonator. Det blir gissningar om vilka frekvenser den absorberar om man säger så, medan en riktig resonator är framtagen för att dämpa vissa frekvenser.


Man skulle kunna bygga ut delar av soffan, framförallt under och bakom soffan med mdf och skapa en helmholtz-resonator, men att skapa en sådan och sedan tuna in den ordentligt är nog inte ett jobb för amatören...

#24

Postad 15 juli 2013 - 20:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Och få den lufttät. Vilket i princip gör soffan till en fjäder. När du sätter dig i den kommer du genast studsa ut genom något fönster.. :)

#25

Postad 15 juli 2013 - 21:51

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Och få den lufttät. Vilket i princip gör soffan till en fjäder. När du sätter dig i den kommer du genast studsa ut genom något fönster.. :)


:D

#26

Postad 16 juli 2013 - 10:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 1
Lyssnat lite mer nu. Resultatet är helt klart värt besväret i form av att ha knökat in kuddar i 3min. Problemfrekvenserna låter märkbart bättre. Skulle dock behöva mer knökmaterial, i alla fall 3ggr så mycket till för att fylla upp ryggstödet någorlunda.

Fan vad jag älskar när man får bättre ljud utan att knappt investera en krona:-).

Redigerat av genstruktur, 16 juli 2013 - 10:03.


#27

Postad 16 juli 2013 - 12:36

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Soffan täcker väl bara några få procent av rummets volym och ryggstödet ännu mindre.
Tror att soffan gör så bra jobb som den kan göra med hålrummet i ryggstödet. Bättre att minska "ljudstudsar" på väggar och golv (...och i tak).

Några inte allt för tunna draperier och och kanske några tavlor och inte minst mattor. Det skulle minska efterklang i rummet på en mycket större volym av rummet,

Har du problem med att katterna vässar klorna i soffans insida, skaffa ett stycke tyg och häfta fast det som ett lock i botten på soffan.

#28

Postad 16 juli 2013 - 14:14

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0

Lyssnat lite mer nu.
är helt klart värt besväret i form av att ha knökat in kuddar i 3min. Problemfrekvenserna låter märkbart bättre. Skulle dock behöva mer knökmaterial, i alla fall 3ggr så mycket till för att fylla upp ryggstödet någorlunda.

Fan vad jag älskar när man får bättre ljud utan att knappt investera en krona:-)



Kul att det blev skillnad.

Jag ska också hitta något att experimentera med hemma när jag kommer hem från semestern. Vad har du för problemfrekvenser?

#29

Postad 16 juli 2013 - 14:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Kul att det blev skillnad.

Jag ska också hitta något att experimentera med hemma när jag kommer hem från semestern. Vad har du för problemfrekvenser?


Som sagt jag tror det blev skillnad för mig för att mitt ryggstöd vibrerar i takt med vissa frekvenser. Mätte upp någon gång halvseriöst med en cd-skiva som går från 0-100hz, 1 hz/sek, och fick då fram att problemfrekvenserna i mitt rum var någon stans vid 37-42hz och 78-84 hz har jag för mig. Jag är dock osäker på om det hjälper om din soffa är stum i konstruktionen, för jag tror i likhet som med grabbarna ovan att min soffa inte agerar absorbent med kuddarna i, utan den blir bara stum och vibrera inte med och förstärker inte problemfrekvenserna lika mycket längre.

Är det inte lite liknande hur en slavbas fungerar?

Eller är det någon annan som har en annan teori?

Skall försöka hitta mer material och stoppa i snarast, och se om det blir ännu bättre! Hittar jag inget hemma kanske det får bli sådana här vid besök:

http://www.ikea.com/...ducts/10125306/

http://www.ikea.com/...ducts/10131425/

Redigerat av genstruktur, 16 juli 2013 - 14:46.


#30

Postad 16 juli 2013 - 17:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Ta lite av smutstvätten. Det är ändå så tråkigt att hänga tvätt.

#31

Postad 16 juli 2013 - 17:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ta lite av smutstvätten. Det är ändå så tråkigt att hänga tvätt.


Har faktiskt en ganska stor korg för tillfället, smidigt sätt att lösa det på;-). Någon annan som kanske vill få sin tvätt att försvinna när jag ändå håller på?

#32

Postad 17 juli 2013 - 15:40

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Sambon blev sur när jag skulle stoppa in alla våra kläder i soffan :-(.

Istället gick jag upp på vinden och hitta en gammal bäddmadrass som jag knöka in i den andra tredjedelen av ryggstödet på soffan (one more to go!). Låg där på golvet och undrade lite vad jag höll på med egentligen, det gjorde tydligen katten också för hon satt bredvid och tittade förundrat på mig:-). Fick in hela täcket i alla fall efter lite arbete.

Hur låter det då?

Ja det låter än bättre. Känns som att problemfrekvenserna hänger kvar ännu mindre tid i rummet nu=soffan vibrerar mindre. Därmed låter basen renare och påverkar ljudbilden mindre negativt.

Gött! :-D

#33

Postad 18 juli 2013 - 08:15

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Trevligt att det blev en ljudförbättring. Kolla bara så att inte katten ofrivilligt fick en ny bostad. Ifall du nu undrar varför den inte dyker upp när ni öppnar kattmatsburken... ;)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 18 juli 2013 - 08:15.


#34

Postad 18 juli 2013 - 16:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Trevligt att det blev en ljudförbättring. Kolla bara så att inte katten ofrivilligt fick en ny bostad. Ifall du nu undrar varför den inte dyker upp när ni öppnar kattmatsburken... ;)


Sketatrevligt, men mer skall det blir! :)

Ha ha ja hon kanske kan hjälpa till att dämpa basen lite om hon ligger där inne? Hon är ju lite fluffig :D

#35

Postad 18 juli 2013 - 17:20

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jag tog två svarta säckar med gamla kläder och bara kastade in under soffan, tyckte det stramade upp ljudet väldigt mycket. Tack för idén.

#36

Postad 18 juli 2013 - 17:38

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag tog två svarta säckar med gamla kläder och bara kastade in under soffan, tyckte det stramade upp ljudet väldigt mycket. Tack för idén.



La på golvet då eller? Kul! :-)

#37

Postad 18 juli 2013 - 18:37

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag tog två svarta säckar med gamla kläder och bara kastade in under soffan, tyckte det stramade upp ljudet väldigt mycket. Tack för idén.


Tänk då hur stram basen kan låta med kläder upp till taket i rummets alla hörn. Men se upp för hälsovårdmyndigheten bara. De är inte där för att lyssna på din bas... :)

#38

Postad 18 juli 2013 - 18:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Tänk då hur stram basen kan låta med kläder upp till taket i rummets alla hörn. Men se upp för hälsovårdmyndigheten bara. De är inte där för att lyssna på din bas... :)


Hur ofta har du hälsovårdsmyndigheten hemma, bor du i en restaurang :) ?

Redigerat av genstruktur, 18 juli 2013 - 21:48.


#39

Postad 18 juli 2013 - 19:46

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Det hade varit schysst om ni kunde göra lite före/efter-mätningar som visade resultatet :) Ni vet placebo och så...

#40

Postad 18 juli 2013 - 20:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det hade varit schysst om ni kunde göra lite före/efter-mätningar som visade resultatet :) Ni vet placebo och så...


Shhh...släck inte deras hopp redan nu. Jag har så mycket kläder i min restaurang att det bara måste funka ju!

#41

Postad 18 juli 2013 - 20:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Det hade varit schysst om ni kunde göra lite före/efter-mätningar som visade resultatet :) Ni vet placebo och så...


Äger ingen mic faktiskt :(. Läst i någon tråd där någon mätt upp 0.2 sek mindre efterklang dock, sen har jag ingen aning om personen fyllde på samma sätt, med samma material och hen hade nog definitiv inte samma förutsättningar som jag.

Shhh...släck inte deras hopp redan nu. Jag har så mycket kläder i min restaurang att det bara måste funka ju!


Redan? Det är ju genomfört redan :D. Släng in komposten när du håller på också kocken! :)

Redigerat av genstruktur, 18 juli 2013 - 22:28.


#42

Postad 19 juli 2013 - 07:15

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 2

Shhh...släck inte deras hopp redan nu. Jag har så mycket kläder i min restaurang att det bara måste funka ju!


Driver du restaurang? :) Var?

#43

Postad 19 juli 2013 - 17:19

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Genstruktur: Japp, lade på golvet så att mellanrummet mellan golvet och soffan försvann. Har en ganska låg soffa så det syns inte att man har lagt grejer emellan.

#44

Postad 19 juli 2013 - 17:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Genstruktur: Japp, lade på golvet så att mellanrummet mellan golvet och soffan försvann. Har en ganska låg soffa så det syns inte att man har lagt grejer emellan.


Okej okej, och det blev bättre tycker du?

Själv har jag köpt kuddar för 12kr/st på Ikea, skall hem och knöka i!

Redigerat av genstruktur, 19 juli 2013 - 18:28.


#45

Postad 20 juli 2013 - 00:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Så här är det min soffa fungerar tror jag:
http://sv.wikipedia....ki/Resonanslåda

http://www.hififorum...639&whichpage=1

#46

Postad 20 juli 2013 - 07:10

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Det är framförallt trummor och baskaggar som har förbättrats. Mycket snyggare basåtergivning helt enkelt. Jag vet inte om det är tyngden som gör det på kläderna, för de säckarna jag pulade in under soffan väger nog säkerligen 50kg ihop. De är placerade i divandelen som är placerad ganska nära sidoväggen. Det är den väggen som jag knappt har någon dämpning på alls.

#47

Postad 20 juli 2013 - 11:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Men din soffa vibrerar inte eller, som min? Kul i alla fall att det blev bättre! Så länge det inte syns så gör det ju inget om kläderna ligger där, de kan lika gärna ligga där som någon annan stans :) .

Själv hade jag inte mer material hemma så igår när jag var på Ikea hitta jag kuddar för 12kr/st som jag köpte ett gäng av(trodde jag köpte tillräckligt men soffdjäveln sväljer en del :blink: ). Nu har jag knökat så att hela ryggstödet och en av armstöden är fulla, skall fylla det andra armstödet också. Upplever som dig en mycket bättre basåtergivning, vilket också leder till att de andra registerna kommer fram bättre också. Skillnaden är ganska stor mot hur det var med ofylld soffa. Jag som alltid innan trodde det var själva rummet som gav denna illaljudande effekt. Kan vara så att det är rummet också iofs men att soffan gör det värre .

Redigerat av genstruktur, 20 juli 2013 - 12:31.


#48

Postad 20 juli 2013 - 15:12

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 3
Jag tror att det är rummet i första hand. Tar jag bort soffan så har jag sämre återgivning än om den står i rummet. Att fylla tomrummen är ytterligare en förbättring, i alla fall i mitt rum.

#49

Postad 20 juli 2013 - 18:02

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Klart det är rummet. Annars så skulle högtalaren ändra sitt beteende beroende efter hur mycket man proppar in i en soffa. Det ser jag nästan som osannolikt att det skulle hända. Ni är nu dubbade till akustiker. :)

#50

Postad 20 juli 2013 - 19:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 1

Klart det är rummet. Annars så skulle högtalaren ändra sitt beteende beroende efter hur mycket man proppar in i en soffa. Det ser jag nästan som osannolikt att det skulle hända. Ni är nu dubbade till akustiker. :)


Hur menar du nu? Du får gärna förklara för jag är inte tillräckligt kunnig.
Du menar att rummets problem förstärks i soffans resonanslåda?

Dubbade? Åh tack! Vilken grad har vi nu då, och vilken grad i ordern besitter ers majestät? :)
Jag vill gärna ha ett eget landområde också!

Redigerat av genstruktur, 20 juli 2013 - 19:29.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.