Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Assistans med akustikreglering i lägenhet (betong och öppet vardagsrum)

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 juli 2016 - 19:41

Unregistered47cc4d1b
  • Unregistered47cc4d1b
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Goder sommar till er alla akustiskt kunniga personer. Nu efterlyser jag lite kvalificerade förslag och assistans.

 

Är relativt nyinflyttad i en fin lägenhet (så när som på rätt gräsliga köksluckor) men finner till min fasa att jag har ohyggliga problem med basöverhäng i vardagsrummet. Har laborerat och googlat ett tag. Skaffat SONIC Design SD fötter till frontarna och centern samt laborerat med deras positioner i vardagsrummet.

 

Har testat med kal bakre samt främre vägg. Testat lägga mattor på reflexpunkterna på golvet (mycket väl tilltagna mattor). Kalibrerat med Audyssey MultiEQ XT ett femtontal gånger.

 

Testat ställa ned olika delar av systemet till "small" och även bara isolerade delar av dom och testat ett stort antal musikspår samt filmer.

Dessvärre kvarstår ett otrevligt basöverhäng (även känt som "bass boom") som förstör väldigt mycket av upplevelsen.

 

Lägenheten i fråga ligger på andra våningen och tak samt ena väggen är av betong (den vägg som Euroscreen duken är monterad på). Resten är trä och gips.

 

Systemet i fråga är:

 

Monitor Audio Gold 300 (frontar)

Monitor Audio Gold C350 (center)

Monitor Audio Silver FX (surround)

Marantz SR6008

Marantz MM7055

 

Rummets mått är

Takhöjd: 2,75m

Djup: 4,65m

Längd: 6m (fram till där "köksgränsen" tar vid)

 

Tyvärr har jag inga möjligheter att sätta högtalarna på rummets kortsida då duken i sådana fall hamnat mitt framför fönstren. Knappast optimalt. Tidigare vardagsrum i förra lägenheten hade nästan identiska mått men var ej lika långt och istället cirka 60cm djupare. Det var dessutom på en bottenvåning och inga betongväggar. I den kunde jag spela högtalarnas hela register utan några som helst akustiska problem. Det var en ren fröjd.

 

Se de bifogade bilderna. Uppskattar all hjälp oavsett hur liten den är. Stort tack på förhand.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered47cc4d1b, 04 juli 2016 - 19:42.


#2

Postad 04 juli 2016 - 20:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Det är kattens fel!!

 

Skämt o sido, eftersom du har placeringen förskjuten så får du tyvärr en massa resonanser istället för en mix av resonanser/utsläckningar som hade blivit resultatet med en placering mer i mitten.

 

28hz (utsläckning vid centrerad placering)

36hz

46hz (utsläckning vid centrerad placering)

 

http://www.hunecke.d...eigenmodes.html

Slå in rummets mått så ser du hur resonanserna går, i teorin.

 

Ett enkelt test är att flytta allt ett steg närmare köksbiten, flytta gärna ihop högtalarna med så kan du säkert komma ännu närmare mitten.



#3

Postad 04 juli 2016 - 20:47

Unregistered47cc4d1b
  • Unregistered47cc4d1b
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Det är kattens fel!!

 

Skämt o sido, eftersom du har placeringen förskjuten så får du tyvärr en massa resonanser istället för en mix av resonanser/utsläckningar som hade blivit resultatet med en placering mer i mitten.

 

28hz (utsläckning vid centrerad placering)

36hz

46hz (utsläckning vid centrerad placering)

 

http://www.hunecke.d...eigenmodes.html

Slå in rummets mått så ser du hur resonanserna går, i teorin.

 

Ett enkelt test är att flytta allt ett steg närmare köksbiten, flytta gärna ihop högtalarna med så kan du säkert komma ännu närmare mitten.

 

Ska prova med att flytta ihop högtalarna lite. Men det skulle kanske kunna vara en idé att skaffa en rumsdelare.



#4

Postad 04 juli 2016 - 21:11

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Basfällor? är inte det deras användningsområde?  :mellow:



#5

Postad 04 juli 2016 - 21:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Att flytta soffan närmare köksdelen är det primära :)

En rumsdelare kommer inte göra det minsta åt basen om du inte bygger en riktig vägg dvs.

 

Jag hade utan tvivel vänt så högtalarna stod vid fönsterväggen. 

Då kan du med lätthet justera soffan i djupled för bästa basgång, slipper ha en vägg bakom dig som bara ställer till med otyg så du kan få riktigt bra fokus i ljudbilden.

Duken gå alltid att lösa på något sätt :)



#6

Postad 04 juli 2016 - 21:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Basfällor? är inte det deras användningsområde?  :mellow:

Eftersom allt är förflyttat ner mot ena sidoväggen så har TS mer eller mindre bara resonanser och inga utsläckningar.

Det ska till med förbaskat mycket absorbering i ett sådant här fall.

Risken är också stor att basen kan bli skev eftersom det är väldig osymmetriskt uppställt.



#7

Postad 04 juli 2016 - 21:20

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Hmm, varför har du högtalarna så långt ifrån väggen? Det är som bäddat för lustiga interferenser i basområdet. Se sidan 9: http://www.genelec.c..._guide_2015.pdf

 

Jag tror inte alls att det kommer hjälpa särskilt mycket att flytta på allt i längsled, de primära resonanserna lär finnas på djupet (4,65 m). Flytta ut soffan en bit från väggen kan vara idé (men kanske inte för långt, enligt samma resonemang som för högtalarna). 



#8

Postad 04 juli 2016 - 21:25

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 0

Vet inte om det hade blivit bättre, men eftersom du själv nämnde att du inte kunde köra på andra hållet i rummet pga duken så är ju en möjlig lösning med en rullduk som går ner framför fönsterna när det ska tittas på film. Då fungerar den som lite extra mörkläggning på köpet. Men du kanske är fäst vid din gamla duk.



#9

Postad 04 juli 2016 - 21:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hmm, varför har du högtalarna så långt ifrån väggen? Det är som bäddat för lustiga interferenser i basområdet. Se sidan 9: http://www.genelec.c..._guide_2015.pdf

 

Jag tror inte alls att det kommer hjälpa särskilt mycket att flytta på allt i längsled, de primära resonanserna lär finnas på djupet (4,65 m). Flytta ut soffan en bit från väggen kan vara idé (men kanske inte för långt, enligt samma resonemang som för högtalarna). 

Primär på bredden är 28hz, alltså en null vid 3met

Primär på djupet vjd 35hz, kommer man inte ifrån om man spelar på den leden TS gör

Oblique av bredd/djup vid 46, resonansen ute vid hörnen

Så en förflyttning i sidled kommer göra en heldel förutom vid 35hz



#10

Postad 04 juli 2016 - 21:33

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Primär på bredden är 28hz, alltså en null vid 3met

Primär på djupet vjd 35hz, kommer man inte ifrån om man spelar på den leden TS gör

Oblique av bredd/djup vid 46, resonansen ute vid hörnen

Så en förflyttning i sidled kommer göra en heldel förutom vid 35hz

 

Resonans var fel ord :) De största problemen med uppställningen finns i djupled, tror jag (enligt länk).



#11

Postad 04 juli 2016 - 21:44

Unregistered47cc4d1b
  • Unregistered47cc4d1b
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Angående frontarnas placering. Fyttade de närmare varandra och lite närmre väggen (de är rear ported så att ställa dom närmare väggen torde orsaka att basen blir med framtonad). Nu har jag bara hunnit lyssna lite snabbt (på väg ut för kvällsträning) och inte kört om Audyssey kalibreringen. Men. Upplever det som lite bättre. Om inte annat blev det betydligt mindre stereo separation.

 

Basfällor kan kanske med viss framgång användas i ett av rummets hörn i varje fall. Frågan är om absorbanter på väggen med projektor skulle kunna hjälpa. Har även e-mailat Sounds of Science för lite input. Det är ett omständigt rum. Men visst om inget annat går så kan det mycket väl bli så att jag bygger vägg. Men kommer sluta i ett vansinnigt mörkt kök. Nåja. Hembio > kök.

 

Har även testat flytta runt katten utan att det ger märkbart akustisk skillnad ;)



#12

Postad 04 juli 2016 - 21:53

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Att ställa en högtalare närmare en vägg kommer "alltid" ge mera bas (oavsett var porten sitter, det viktiga är att den har kanske ~2*diametern fritt). Men framförallt ökar det chansen för jämnare bas, dvs att alla frekvenser påverkas av bakväggen ungefär lika mycket.

 

Tyvärr kan man börja få problem med andra högre frekvenser istället om man ställer högtalaren för nära en odämpad vägg. Så det blir en avvägning. Sen kan högtalaren vara konstruerad så att den inte gynnas av extra stöd från bakväggen. Eller att man har en onormalt effektiv bakvägg. Då kan en väggnära placering göra att det totalt sett blir alldeles för mycket bas. Med en högre nivå märks resonanserna mer också.


Redigerat av Unregisterede82735a2, 04 juli 2016 - 21:55.


#13

Postad 04 juli 2016 - 23:17

Unregistered47cc4d1b
  • Unregistered47cc4d1b
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Att ställa en högtalare närmare en vägg kommer "alltid" ge mera bas (oavsett var porten sitter, det viktiga är att den har kanske ~2*diametern fritt). Men framförallt ökar det chansen för jämnare bas, dvs att alla frekvenser påverkas av bakväggen ungefär lika mycket.

 

Tyvärr kan man börja få problem med andra högre frekvenser istället om man ställer högtalaren för nära en odämpad vägg. Så det blir en avvägning. Sen kan högtalaren vara konstruerad så att den inte gynnas av extra stöd från bakväggen. Eller att man har en onormalt effektiv bakvägg. Då kan en väggnära placering göra att det totalt sett blir alldeles för mycket bas. Med en högre nivå märks resonanserna mer också.

 

Just ja. Bas är rundstrålande snarare än riktat. Det tänkte jag inte på :wacko:



#14

Postad 05 juli 2016 - 11:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Att flytta soffan närmare köksdelen är det primära :)

En rumsdelare kommer inte göra det minsta åt basen om du inte bygger en riktig vägg dvs.

 

Jag hade utan tvivel vänt så högtalarna stod vid fönsterväggen. 

Då kan du med lätthet justera soffan i djupled för bästa basgång, slipper ha en vägg bakom dig som bara ställer till med otyg så du kan få riktigt bra fokus i ljudbilden.

Duken gå alltid att lösa på något sätt :)

 

Absolut. Då kan man flytta lyssningsplatsen till där basen låter minst bullrig. Vill sedan absorbera bort basen, då krävs det rejäla absorbenter. 


Angående frontarnas placering. Fyttade de närmare varandra och lite närmre väggen (de är rear ported så att ställa dom närmare väggen torde orsaka att basen blir med framtonad). Nu har jag bara hunnit lyssna lite snabbt (på väg ut för kvällsträning) och inte kört om Audyssey kalibreringen. Men. Upplever det som lite bättre. Om inte annat blev det betydligt mindre stereo separation.

 

Basfällor kan kanske med viss framgång användas i ett av rummets hörn i varje fall. Frågan är om absorbanter på väggen med projektor skulle kunna hjälpa. Har även e-mailat Sounds of Science för lite input. Det är ett omständigt rum. Men visst om inget annat går så kan det mycket väl bli så att jag bygger vägg. Men kommer sluta i ett vansinnigt mörkt kök. Nåja. Hembio > kök.

 

Har även testat flytta runt katten utan att det ger märkbart akustisk skillnad ;)

Sextusen katter av märket Perser kanske skulle hjälpa. De ska vara långhåriga så de kan absorbera bra.



#15

Postad 06 juli 2016 - 08:59

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 0

Om du bestämmer dig för att prova att vända och ha högtalarna vid fönstret istället så kan jag tipsa om att jag säljer min 104" tab-tension react duk, så behöver det inte bli så blodigt dyrt som de kostar nya.

 

https://www.minhembi.../marknad/362108


Redigerat av jn82, 06 juli 2016 - 09:00.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.