Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

kan man ignorera room modes i ett rum?

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 november 2016 - 13:44

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Såg en video där killen sa att room modes kan bortses vid t ex fimtittande då det tar en viss tid för dessa problematiska/förhöjda vågor att öka i amplitud, och den tiden det tar märker man inte vid korta scener där det finns bas, men kan de stämma, jag tycker mig höra en ganska tydlig förstärkning av första room moden i ett rum även vid musik där basen dunkar, låt säga du har en förstärkning vid 45 hz i ett rum där du sitter, den tycker jag märks av tydligt även vid korta basstötar.

 

Vad säger ni..

Vad för tid tar det att bygga om en sån här förstärkning/mode i basen? är det millisekunder? en halv sekund?


Redigerat av hundrakg, 21 november 2016 - 13:46.


#2

Postad 21 november 2016 - 15:22

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Vad är detta för video? Room modes märks av hela tiden och påverkar i princip hela basområdet. Det kanske finns något teoretiskt specialfall. Jag vet inte. Jag skulle säga att han inte vet vad han pratar om. Inte att jag är så kunnig om detta heller men jag är ganska säker på att detta är felaktigt. Det skulle vara om du spelar upp material som inte har någon bas alls att tala om. Dvs något som endast har frekvenser ovanför schröder-frekvensen för rummet. Brukar ligga på runt 2-300Hz. Under den frekvensen påverkar rummet på drastiskt olika sätt.

 

Här är en mätning av mitt rum före och efter basfälla, gick även från två till fyra basar. Mina room modes hördes till allt. Ca. 40dB skillnad på 200Hz och 27Hz. Det hördes både till film och musik. Nu kör jag min bas lite hot efter rumsfix men det går att få det ganska så jämnt och fint och jag vill. 

 

1yof13.jpg1zvg3m0.jpgf_rsta_f_rs_ket.jpg

sweetspot.jpg



#3

Postad 21 november 2016 - 15:45

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

länkar till videon:

https://www.youtube.com/watch?v=3CG-59iTjZo


3:50 in i videon säger han att det tar 1-1.5 sekunder att bygga upp en våg till sitt max, och det är de han menar ej sker i musik eller filmer så ofta...  alltså kan man bortse från detta fenomen


Redigerat av hundrakg, 21 november 2016 - 15:46.


#4

Postad 21 november 2016 - 16:09

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

tror nog han vet vad han pratar om, men om nu en stående våg tar upp till 1.5 sekunder att bygga upp och 1.5 sekunder att släckas, så kanske om basen i den frekvensen åter kommer snabbt kan den ju få en skjuts? dock förstår jag vad han menar med musik, där de finns dunk dunk.... de hinner aldrig nå sin topp, och i filmer är de ju olika frekvenser hela tiden oc sällan en sinusvåg som varar i flera sekunder...


Redigerat av hundrakg, 21 november 2016 - 16:09.


#5

Postad 21 november 2016 - 16:30

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Videon funkar inte men jag förstår inte hur det inte skulle kunna påverka. Det kanske tar 1,5 sekunder för en mod att nå sitt max men den påverkar innan dess också. Du hör ju själv hur det låter. I filmer finns ju oftast mer bas än i musik och dessutom en starkare nivå. Inte heller ovanligt att det finns längre bassvep.

 

Kanske pratar om varandra här men vad det än heter så förstärker olika rum under schröder-frekvensen olika mycket och det märks direkt med valfritt uppspelat material. Innan jag dämpade mitt rum fick jag nästan stänga av basarna till film så otroligt mycket bas var det vid vissa frekvenser. Och det är ju inte enda problemet utan det skapar ju även dippar i andra delar av basområdet. Om jag lyssnade på musik med trummor fanns det ingen bas att tala om - det var som borttrollat. Så fort musik innehåll saker under 30Hz brakade ****t loss. 115dB i sweetspot så soffan skakade med två sls10(helt omöjligt utan resonansen). Får se om videon funkar senare. Hade varit intressant att höra vad han säger. 



#6

Postad 21 november 2016 - 16:34

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

www.youtube.com/watch?v=3CG-59iTjZo


jo det är ju klar att de märks, i filmer med längre bassvep osv, långa explosioner, samma förekommande bastoner, men om det är som han säger att det tar ca 1 sekund att bygga upp, så förstår jag att man för de mesta inte kan räkna med room modes..



#7

Postad 21 november 2016 - 16:35

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Ställer mig tveksam till att tar lång tid, typ 1 sekund eller så, att bygga upp starka resonanser i rummet. I så fall borde inte portade högtalare ge acceptabelt ljud med lång uppbyggnadstid vid avstämningsfrekvensen (resonansen) för porten och dess volym. Och det gör dom ju onekligen ... Kan ge acceptabelt ljud alltså.


Redigerat av Adhoc1, 21 november 2016 - 16:37.


#8

Postad 21 november 2016 - 16:43

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

läs hans svar under videon, där förklarar han bra, tror lätt de stämmer han säger, är ju inte så att han är en nobody som svamlar direkt, dock förstår jag vad han vill ha sagt, i en snabb bas gång i samma frekvens i musik kommer ju en room mode att vara märkbar då den energin alltid finns i rummet(1.5sekunder innan den släcks), men i en film där de brakar en explosion i 1 sekund, där hinner man kanske inte nå toppen, och där handlar de inte bara om frekvenser i samma ton heller, alltås ännu mindre märkbart.

 

Men visst, ett långt bas svep i just den frekvensen, de märks....



#9

Postad 21 november 2016 - 16:47

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

men denna tanken i grunden, så borde ju i stort sett alla kalibreringar med room modes inräknade vara väldigt off i verkligheten, har du en puckel i 35 hz, och sänker den 8 db, och du inte märker av den "boosten" du borde få i just 35hz pga av tiden det tar att bygga upp vågen, då kanske man i genomsnitt pratar om 3-4 db o boost av det du hör i filmer i den frekvensen, då kanske man inte borde låta sin elektronik platta till 35hz puckeln mer än 4db istället för 8db,,,,,, något att fundera på..

 

för de som kan hända då är att man tror att man har en rak kurva efter korrigering, men i verkligheten har man en dip vid 35hz på 4db istället...


Redigerat av hundrakg, 21 november 2016 - 16:50.


#10

Postad 21 november 2016 - 17:35

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Om man vill vara helt säker så fixar man rummet så finns det inget tvekan om vad som är vad. Lägg sedan till fyra basar samt Dirac så behöver man inte ens fundera på ifall det påverkar för då finns inga room modes kvar  :P

 

Men det du säger stämmer nog att många auto-eq gör fel. Dirac själv poängterar ju just detta att det är många system som försöker överkompensera sånt som kanske inte riktigt går att fixa. Det är problem man får fixa i rummet innan man kör kalibreringen. Mjukvara kan bara göra så mycket. Riktig hårdvara i form av många basar och en basfälla behövs först innan det är någon idé. Rummet har för dåligt utgångsläge annars. Om man är osäker på ifall man har en dipp kan man göra många mätningar med REW och en riktig mikrofon vid lyssningsplatsen. EQ med miniDSP kan bli väldigt fel t.ex. Gjorde ett filter så att det såg helt perfekt ut i sweetspot. Mätte typ 40cm varsin sida om sweetspot och där diffade det typ 15dB eller mer. Det diffade mer med miniDSP än utan där - bara en punkt i rymden var fixad till bekostnad av annat. Sådana fel måste fixas på riktigt. Efter basfälla och fler basar mäter det diff på bara några enstaka dB. Mjukvara kan fixa en hel del men ju mindre problem den har att jobba med desto bättre jobb den kan göra. Den blir lite förvirrad annars verkar det som och höjer, sänker, fasvänder helt vilt för att försöka fixa allt. 



#11

Postad 21 november 2016 - 19:13

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo du har rätt i de tekniska, de hör jag du kan och betvivlar inte ett dugg :), och visst är det bäst att behandla sitt rum på bästa sätt först, men alla varkens vill eller har råd med det, och jag pratar väl mest till de som har ett vanligt rum eller lite behandlat.

 

Så de jag mest pratar om är om det tar så lång tid att bygga upp den här så kallade vågen som man mäter fram, så kanske man får tänka om: vad lyssnar jag på mest? film musik, vad för slags bas är det oftast, för även om man har en förstärkning vid 35hz "uppmätt" så får man kanske höja den efter din dsp har korrigerat beroende på att de basgångarna/tonerna du lyssnar på inte når max toppar.



#12

Postad 21 november 2016 - 19:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Om det nu skulle ta så lång tid för en mode att nå max, då skulle alltså en RTA mätning visa en högre puckel än en vanligt kurva gjord på en sinus ton.

Man kan till o med korta ner svepet i tid så man går mellan 20-20Khz på någon sekund.

Den som kan visa att det är skillnad mellan dessa kurvor bjuder jag på en pilsner :)



#13

Postad 21 november 2016 - 19:56

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo jag vill också tro/hoppas på att det är som du säger, men vad menar han med 1.5 sekunder då? de kan ju vara så att det tar väldigt kort tid att få en skillnad men inte fullt så mycket som man väntar i 1 sekund.

 

Vore intressant och se en graf på ett svep som går väldigt snabbt mot ett som går väldigt långsamt..



#14

Postad 21 november 2016 - 21:16

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

När det handlar om en resonans är det mellan två ytor där det står en högtalare intill den ena. Högtalaren sätter igång en ljudvåg som sedan får ett stående mönster mellan det två ytorna. I vilken takt ljudet klingar ut beror på hur mycket ytorna absorberar. Det ska egentligen inte krävas mer än två perioder för att sätta igång en halvvågsresonans (alltså den resonansen som är mellan två ytor hälften så långt ifrån varandra som ljudvågen är lång). Jag tänker mig en period för vågfronten att komma tillbaka till ytan där den började och en andra period som spelas i fas med den första. Två perioder är inte särskilt lång tid ens i basen. 57 ms för 35 Hz, men det är ju ett minimum (enligt min nyss hemsnickrade teori).

 

Hur man än tänker kommer alltid den resonanta frekvensen ta längre tid på sig att återgå till normalnivå än andra frekvenser. Vad man gör när man dämpar resonansfrekvenserna med eq är att ge dem ett litet försprång i att sjunka tillbaka. De sjunker fortfarande långsammare.

 

Jag undrar vad han i videon baserar 1,5 sekunder på... Man måste ju veta rumsstorlek, frekvens och rummets absorberande egenskaper för att kunna klämma ur sig en sådan siffra. Det kanske stämmer ifall den övriga efterklangen i basen är väldigt lång?



#15

Postad 21 november 2016 - 21:34

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo att det tar 57ms för vågen att få EN skjuts stämmer, han kanske menar att de måste få 20 skjutsar i samma frekvens för att nå sin topp? 20x57ms= 1 sekund..... jag vet inte, måste också gissa.

 

det hela är ganska enkelt, det är ju bara sätta en mikrofon köra ett svep på kort tid vs ett på lång tid, ser kurvan likadan ut, då är de klart.. annars ...... borde man se en ökning kring den första rooms moden på det långsamma svepet, eller hur?



#16

Postad 21 november 2016 - 21:36

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

tror nog han vet vad han pratar om, men om nu en stående våg tar upp till 1.5 sekunder att bygga upp och 1.5 sekunder att släckas, så kanske om basen i den frekvensen åter kommer snabbt kan den ju få en skjuts?


Om den återkommer i fas.

#17

Postad 21 november 2016 - 21:42

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo precis, det är ju de vi pratar om, i alla fall jag :)..... eller gissar...  om man vet att man har room mode nr 1 vid 35 hz, det har jag i mitt stora tv rum som exempel, där har jag en enorm ökning vid just 35 hz, då menar han i videon att det tar minst 1 sekund för att en 35hz ton ska nå sin topp, så en liten basstöt på 0.2 sekunder vid just 35 hz kommer knappt inte ge en ökning vid 35hz i de rummet även om rummet har en stor hög puckel vid 35HZ(mätning med sinusvåg längre tid) endast pga tiden är för kort.... det är ju de han säger, i verkliga scenario när du kolla film så är sällan samma frekvens varig mer än korta stötar, alltså kan man bortse från problem med room modes......


Redigerat av hundrakg, 21 november 2016 - 21:43.


#18

Postad 21 november 2016 - 22:37

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Ungefär när han säger att musik inte påverkas av rums noder så slog jag av.



#19

Postad 21 november 2016 - 23:24

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag gör några mätningar med olika tid imorgon så får vi svar :)



#20

Postad 22 november 2016 - 00:13

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de kan jag också göra, undrar vilka tider man ska ta? 



#21

Postad 22 november 2016 - 06:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag har tyvärr inte möjlighet att mäta av här hemma.

Men om ni använder REW kör svep på 5 sekunder och på 1 sek (minns inte vad REW har som kortaste tids val)

Och så givetvis RTA :)



#22

Postad 22 november 2016 - 09:59

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Detta blir spännande.



#23

Postad 22 november 2016 - 10:28

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag kör några slingor senare efter vi varit ute, måste iväg nu, men tror att 5 sekunder är för kort tid, för om man kör 20-100hz så är det ju 80 st frekvenser a 1 hz delar man 80 på 5 sekunder blir det inte lång tid per varje heltal frekvens. tror nog man får köra typ 25-50hz på så lång tid som möjligt så man i alla fall får 1 sekund per frekvens,. om de går..

så kan man köra ca 1 sekund per frekvens som högsta så kan man köra lite andra neråt 0.5 sekunder per frekvens och ner till 0.1 sekund per frekvens....

 

återkommer när jag har tid..


Redigerat av hundrakg, 22 november 2016 - 10:29.


#24

Postad 22 november 2016 - 10:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

jag kör några slingor senare efter vi varit ute, måste iväg nu, men tror att 5 sekunder är för kort tid, för om man kör 20-100hz så är det ju 80 st frekvenser a 1 hz delar man 80 på 5 sekunder blir det inte lång tid per varje heltal frekvens. tror nog man får köra typ 25-50hz på så lång tid som möjligt så man i alla fall får 1 sekund per frekvens,. om de går..

så kan man köra ca 1 sekund per frekvens som högsta så kan man köra lite andra neråt 0.5 sekunder per frekvens och ner till 0.1 sekund per frekvens....

 

återkommer när jag har tid..

 

Standard för REW har jag för mig är 5 sek, så 3-4 sek jämfört mot tex 20?

Vet dock inte hur kort tid man kan ha.



#25

Postad 22 november 2016 - 10:49

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

vart ändrar man tiden???  har bara 5.5 sekunder och det går ej att ändra.... iväg nu, kollar de sen,,,,



#26

Postad 22 november 2016 - 13:45

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

 gjorde några mätningar på min datorsub, nedre kurvan som skiljer sig är med dörren öppen, så den kan ignoreras, övre är ett gäng mätningar, som i mina ögon ser likadana ut inom felmarginal, mätningarna är gjorde mellan olika frekvenser så att just 44hz som är min första rums node spelas upp olika länge, jag skulle nog säga att det inte gör någon skillnad om just 44hz sinuston spelas i 1 sekund eller 0.1 sekunder......

 

hur lägger man upp bild här?



#27

Postad 22 november 2016 - 14:00

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ladda upp i din profil i något album eller bara ladda upp det på random sida och länka in det. tinypic.com eller liknande. 



#28

Postad 22 november 2016 - 14:04

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...undrakg/365256/


Redigerat av hundrakg, 22 november 2016 - 14:13.


#29

Postad 22 november 2016 - 14:20

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Har lyssnat på hans video. Låter helt förvirrat. Han pratar om att moderna endast byggs upp utav högtalaren själv och att det då krävs tid för att man måste vänta på att ljudet kommer tillbaka till högtalaren - som att putta på en gunga. Missar jag något här eller är det inte så att hela grejen med room modes är just det att det är väggarna som agerar "pistons" och gör att ljudet studsar och förstärks på ett sådant sett att det blir en peak. Missar han inte hela grejen att det är väggarna som gör att trycket byggs upp och inte bara högtalarna!? Ungefär som att man måste vänta på att ljudet studsar tillbaka till högtalarna innan högtalarna i sin tur kan förstärka vågen igen. På vägen förstärks ju vågen utav väggarna eftersom ljudet studsar mellan dom. Det är ju därför det heter ROOM modes. Gör jag bort mig eller är den där gubben helt ute och cyklar!?



#30

Postad 22 november 2016 - 14:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

vet ej vem som har rätt, de jag vet är: att mäta är att veta, min mätning visar att 1 sekund sinusvåg vid 44hz ger samma amplitud som 0.05 sekunder sinusvåg vid 44hz, skillnaden är inom felmarginal +-0.1db......

 

min mätning visar också att så fort jag öppnar dörren faller 44hz puckeln många db, tror de var 6-8db, visra ännu mer att room modes funkar....


Redigerat av hundrakg, 22 november 2016 - 15:10.


#31

Postad 22 november 2016 - 15:14

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag vet inte heller till 100% eftersom jag egentligen inte kan mer än det jag själv har testat men det han säger verkar inte helt applicerbart på ett vanligt rum. Kanske ett superstort rum där det mer eller mindre inte finns room modes.

 

Men en sak är säker. Han säljer dessa boxar för $5-600 stycket...

http://www.acoustics...roducts/subtrap

  • Deeper bass extension
  • More explosive impact
  • Uniform bass response
  • Enhanced dialogue & articulation
  • Improved bass dynamics
  • Increased sound isolation


#32

Postad 22 november 2016 - 15:17

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Stoppa en mod i just ditt rum med en liten låda som är avstämd till någon generisk frekvens. Som man dessutom placerar på samma ställe som basen själv..mja


Redigerat av philipbtz, 22 november 2016 - 15:23.


#33

Postad 22 november 2016 - 15:54

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

 

Jag vet inte heller till 100% eftersom jag egentligen inte kan mer än det jag själv har testat men det han säger verkar inte helt applicerbart på ett vanligt rum. Kanske ett superstort rum där det mer eller mindre inte finns room modes.

 

Men en sak är säker. Han säljer dessa boxar för $5-600 stycket...

http://www.acoustics...roducts/subtrap

  • Deeper bass extension
  • More explosive impact
  • Uniform bass response
  • Enhanced dialogue & articulation
  • Improved bass dynamics
  • Increased sound isolation

 

Hahaha jag gillar verkligen texten under How it works, som inte på något sätt tar upp hur den fungerar eller ens är tänkt att fungera  :D 

Jo men visst... "här är en typ 300 liter stor låda jag byggt lite på känn som kommer göra under för basen på alla sätt i alla tänkbara rum"



#34

Postad 22 november 2016 - 16:43

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

nåt skummt är det här.....  blir osäker på mycket nu, om jag låter spl meter i rew gå, drar igång en sinuston på 44hz, låter den gå igång och stoppar den kvick, får jag 75db som max även om jag gör det flera gånger, men låter jag tonen gå i ca 1.5 sekunder når den max på 81-82 db, man hör hur det ökar med tiden,,,, va fasiken? kan de stämma han säger.. men hur kan mätningen i rew med svepet visa motsatsen? hmm?


de måste ju ha att göra med att tone generatorerna på nätet man kan köra har någon fade in?  får samma resultat med 50hz och 60hz också..  detta måste gås till botten med.



#35

Postad 22 november 2016 - 16:46

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de samma med tone generatorn i rew,,, har alla tonegeneratorer en fade in innan volymen når sin topp? annars har gubben rätt ju..



#36

Postad 22 november 2016 - 16:58

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag länkar till en sida:

http://www.wavtones....ongenerator.php

här kan ni ladda ner toner i alla format, långa korta swep, pulser osv, allt finns, de STÄMMER, flera korta pulser på raken i 44hz ger betydligt lägre spl än längre pulser,,,, vågen byggs upp, precis som gubben sa..

 

3 pulser på 0.1 sek ger 65db

3 pulser på 0.2 sek ger 69db

3 pulser på 0.4 sek ger 72db

3 pulser på 1 sek ger 74db

 

så om inget har nåt annat jag ska testa, eller någon förklarning som att mikrofonen behöver fade in time eller nåt annat, så är detta resultatet ganska övertygande att gubbens 1.5 sekunder att bygga upp en room mode ganska exakt vad jag får...


Redigerat av hundrakg, 22 november 2016 - 16:59.


#37

Postad 22 november 2016 - 17:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

detta bekräftas ytterligare om jag har samma pulser i frekvens, samma längd på pulserna MEN ökar och minskar downtime, högre spl om downtimen är kortare, bekräftar ytterligare gubbens snack att vågen lever kvar...



#38

Postad 22 november 2016 - 18:30

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Vad mäter du nivån med för vägning? Ljudnivå finns det ju ganska många sätt att mäta. Ljudnivå är ju variationer i lufttryck, alltså ett tidsförlopp, så det är omöjligt att definiera ljudnivå för en tidpunkt.

 

För att det ska säga någonting vettigt måste du ju jämföra med hur många dB som hinner byggas upp i rummet vid "ickeproblemfrekvenser".

 

Tänk på att du alltid mäter energirespons, alltså summan av direktljudet och allt reflekterat ljud när du mäter långt från en högtalare. Det är då väldigt logiskt att ljudnivån inte blir så hög ifall direktljudet inte spelar så länge. Då mäter du ju nästan bara på det reflekterade ljudet.

 

Frågan är ju om det reflekterade ljudet är starkare vid resonansfrekvensen än andra frekvenser, oberoende av hur lång/kort "stimuli" resonansen får.

 

3 pulser på 0.1 sek @ 35 Hz ger 65db

3 pulser på 0,1 sek @ 80 Hz ger ?

3 pulser på 0,1 sek @ 43 Hz ger ?

3 pulser på 0.2 sek @ 35 Hz ger 69db

3 pulser på 0,2 sek @ 80 Hz ger ?

3 pulser på 0,2 sek @ 43 Hz ger ?

....

...

Ja, du förstår vad jag fiskar efter för resultat.



#39

Postad 22 november 2016 - 19:00

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ok, mäter om, tar med 44hz, 35hz och 55hz



#40

Postad 22 november 2016 - 19:11

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

ok, mäter om, tar med 44hz, 35hz och 55hz

Kul! Jag sitter ju inte direkt och trycker på någon sanning så jag är också ganska intresserad av vad du kommer komma fram till, om du inte förstod det. 



#41

Postad 22 november 2016 - 19:14

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

44hz

3 pulser på 0.1 sek ger 64db

3 pulser på 0.2 sek ger 67,2db

3 pulser på 0.4 sek ger 70,7db

3 pulser på 1 sek ger 73,1db

 

35hz

3 pulser på 0.1 sek ger 57,8db

3 pulser på 0.2 sek ger 59,7db

3 pulser på 0.4 sek ger 62,1db

3 pulser på 1 sek ger 63,2db

 

55hz

3 pulser på 0.1 sek ger 59,3db

3 pulser på 0.2 sek ger 60,4db

3 pulser på 0.4 sek ger 61,5db

3 pulser på 1 sek ger 62,1db

 

65hz

3 pulser på 0.1 sek ger 57,3db

3 pulser på 0.2 sek ger 60,2db

3 pulser på 0.4 sek ger 62,7db

3 pulser på 1 sek ger 64,3db


jag blev inte värst mycket klokare


jag lägger till max på alla också,,, vänta



#42

Postad 22 november 2016 - 19:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

vilka av dessa frekvenser ligger på en mode o vilka gör det inte?



#43

Postad 22 november 2016 - 19:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

5 sekunder ON :

65hz  64,8db max

44hz  73,3db max

55hz  62,2db max
35hz  63,7db max
 

Redigerat av hundrakg, 22 november 2016 - 19:31.


#44

Postad 22 november 2016 - 19:21

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

verkar som gränsen går vid ca 1.5 sekunder för att nå toppen oavsett frekvens



#45

Postad 22 november 2016 - 19:31

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

vilka av dessa frekvenser ligger på en mode o vilka gör det inte?

endast 44hz, första moden 1 0 0, det är på långsidan micken sitter nära väggen mitt i..



#46

Postad 22 november 2016 - 19:38

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de enda jag kan utläsa är att ökningen definitivt är mycket större i 44hz jämfört med de andra, alltså desto längre tid man låter sinustonen få spela desto mer procentuellt ökar den i 44hz mot de andra. men visst 35 hz ökar också en del..... ähh, släpper de nu, i alla fall för nu, kommer jag på nåt mer jag ska testa gör jag det.... blev inte speciellt mycket klokare ändå, hehe :)


Redigerat av hundrakg, 22 november 2016 - 19:41.


#47

Postad 23 november 2016 - 06:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Nu vet vi iaf att det tar lite tid att trycksätta ett rum, oberoende om det handlar om en mode eller inte.

Och ökningen i db över tid ser ut att vara ungefär likadan förutom 55hz. (Tangential eller oblique nulls?)

 

Bra jobbat!!

:)



#48

Postad 23 november 2016 - 09:56

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo det är nog så att det tar ett tag för att trycket ska nå sin topp, men verkar vara så för alla frekvenser så inte nån större skillnad egentligen om frekvensen ligger i room mode eller inte, i allla fall ingen större skillnad, och framför allt inte med den korta tiden jag testat så man kan dra en slutsats direkt.

 

Dock en sak jag undrar, de kan inte vara så att en mikrofonen eller db mätaren i REW har någon fade in ??? 



#49

Postad 23 november 2016 - 09:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

 borde de inte gå att testa genom att sätta mikrofonen direkt framför elementet? min dator sub står nästan mitt i rummet på långsidan och borde inte påverkas av den första room moden ändå, då kan man jämföra med resultaten jag gjort innan.

Mest för att utesluta "fade in" av något slag....

 

Ska kolla sen....



#50

Postad 23 november 2016 - 10:32

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

nu  när jag tänket efter så är det något lite off här, eller har jag hittat en "brist" i mätningen på REW den gör som kanske inte är så bra.

 

Då jag kör ett svep i REW mellan 20hz och 200hz under 5 sekunder, det innebär ju att varje frekvens i heltal når sin topp under ca 0.03 sekunder innan den är på nästa frekvens, gör jag däremot en mätning mellan 40-50hz under 5 sekunder är ju varje frekvens i sin topp under en halv sekund, borde inte en mätning mellan 40-50hz visa betydligt högre kurva än den mellan 20-200hz i just området 40-50hz? JO det borde den enligt mitt test att det tar ett tag att trycksätta ett rum, de borde vara en skillnad på minst 5db... MEN så är det inte, REW visar samma kurva i området 40-50hz oavsett om just de frekvensområdet sveps förbi under 5 sekunder eller 1 sekund eller 0.3 sekunder, NÅGOT STÄMMER INTE..... !!!!!!!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.