Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Placering 2 subbar

29 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 december 2016 - 10:10

m4x
  • m4x
  • Amatör

  • 66 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

Jag slog till pÄ blackfriday rean 2 st subwoofers Sony CA-CS9 (https://www.sony.se/...ogtalare/sa-cs9) med tanke att ersÀtta min nuvarande ensamma sub Audio Pro.

NÀr jag för lÀngesen letade efter "the hot spot" sÄ fann jag att Audio Pro spelade bÀst dÀr SUB1 Àr markerad pÄ bilden (iaf frÄn lyssnarpositionen pÄ soffan). Perfekt dÄ den blev diskret "pÄ köpet".

IgĂ„r fick jag hem de nya Sony subbarna och konstruktionen Ă€r lite annorlunda. Tycker den nya hĂ€nger med sjukt mycket bĂ€ttre i musikspelande. Den Ă€r placerad pĂ„ samma stĂ€lle som min gamla sub. Dock tycker jag att vissa bastoner förstĂ€rks mer Ă€n andra, jag vet inte hur jag ska förklara. Vissa lĂ„tar spelar den högre bas, lite för högt..och pĂ„ andra lĂ„tar mindre. Det Ă€r svĂ„rt att hitta en bra balans. Jag vet inte om det Ă€r placeringen av subben eller att den blir störd av soffan. 

Jag invÀntar pÄ kablar sÄ jag kan koppla in den andra subben och hoppas att den kommer kompensera bort "missljuden".

Vad blir en optimal placering av SUB2? Parallellt eller pĂ„ andra sidan hörnet? Förlorar man en del av effekten om man placerar bĂ„da subbarna vid sidan av soffan? För mig kĂ€nns det sĂ„ naturligt att ha en fram pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Även om min gamla sub spelade bĂ€st nĂ€r den var placerad som SUB1

MVH


 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  SUB.jpg   105,68K   2 Antal nerladdningar


#2

Postad 06 december 2016 - 10:50

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

Jag slog till pÄ blackfriday rean 2 st subwoofers Sony CA-CS9 (https://www.sony.se/...ogtalare/sa-cs9) med tanke att ersÀtta min nuvarande ensamma sub Audio Pro.

NÀr jag för lÀngesen letade efter "the hot spot" sÄ fann jag att Audio Pro spelade bÀst dÀr SUB1 Àr markerad pÄ bilden (iaf frÄn lyssnarpositionen pÄ soffan). Perfekt dÄ den blev diskret "pÄ köpet".

IgĂ„r fick jag hem de nya Sony subbarna och konstruktionen Ă€r lite annorlunda. Tycker den nya hĂ€nger med sjukt mycket bĂ€ttre i musikspelande. Den Ă€r placerad pĂ„ samma stĂ€lle som min gamla sub. Dock tycker jag att vissa bastoner förstĂ€rks mer Ă€n andra, jag vet inte hur jag ska förklara. Vissa lĂ„tar spelar den högre bas, lite för högt..och pĂ„ andra lĂ„tar mindre. Det Ă€r svĂ„rt att hitta en bra balans. Jag vet inte om det Ă€r placeringen av subben eller att den blir störd av soffan. 

Jag invÀntar pÄ kablar sÄ jag kan koppla in den andra subben och hoppas att den kommer kompensera bort "missljuden".

Vad blir en optimal placering av SUB2? Parallellt eller pĂ„ andra sidan hörnet? Förlorar man en del av effekten om man placerar bĂ„da subbarna vid sidan av soffan? För mig kĂ€nns det sĂ„ naturligt att ha en fram pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Även om min gamla sub spelade bĂ€st nĂ€r den var placerad som SUB1

MVH


 

Om du med hotspot menar dÀr den lÀtt högst sÄ betyder det antagligen att du hittat den plats dÀr du trigger flest rumsmoder, vilket gör att för musik som innehÄller de frekvenerna lÄter basen högt, men för material med lite andra basfrekvenser blir det mycket lÀgre.

 

I min erfarenhet finns det inget annat sÀtt Àn att testa en massa olika positioner och mÀta med t.ex REW för att se hur basen och rummet interagerar, och sen placera de tvÄ baserna sÄ att de kompletterar varandra.



#3

Postad 06 december 2016 - 10:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0

mÀta med t.ex REW

 

Även om man inte har en mĂ€tmik sĂ„ kan REW vara anvĂ€ndbart i detta fallet. Det finns en rumsimulator dĂ€r man kan prova olika placeringar av upp till 4 subwoofers ihop med tvĂ„ fronthögtalare för att se frekvensgĂ„ng vid vald lyssningsposition. Det kan iaf hjĂ€lpa till att hitta en bra utgĂ„ngspunkt.



#4

Postad 06 december 2016 - 11:03

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

Även om man inte har en mĂ€tmik sĂ„ kan REW vara anvĂ€ndbart i detta fallet. Det finns en rumsimulator dĂ€r man kan prova olika placeringar av upp till 4 subwoofers ihop med tvĂ„ fronthögtalare för att se frekvensgĂ„ng vid vald lyssningsposition. Det kan iaf hjĂ€lpa till att hitta en bra utgĂ„ngspunkt.

TyvÀrr (sist jag kollade iaf) sÄ klarar den bara perfekt rektangulÀra rum utan dörröppningar osv, men har ingen kÀnsla för hur mycket dörrar/föster i planlösningen ovan pÄverkar, sÄ kan inte yttra mig om det Àr "good enough".

 

I min förra lÀgenhet jag la ner ganska lÄng tid pÄ att fÄ det bra, men till sist blev det ocksÄ riktigt bra, dokumenterade mitt arbete i denna trÄden:

https://www.minhembi...howtopic=318839



#5

Postad 06 december 2016 - 11:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0

Sant. Det kommer inte att bli en perfekt simulering men eftersom TS rum trots allt Àr ganska rektangulÀrt med inte allt för mycket konstigheter sÄ kommer det att vara i nÀrheten iaf.



#6

Postad 06 december 2016 - 11:43

m4x
  • m4x
  • Amatör

  • 66 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

Tack för all respons. Jag har absolut ingen koll pĂ„ de hĂ€r med REW som ni tipsar om. Vad Ă€r det? Vad kan man fĂ„ till med simulatorn? 



#7

Postad 06 december 2016 - 11:51

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

http://www.roomeqwizard.com/index.html



#8

Postad 06 december 2016 - 12:09

m4x
  • m4x
  • Amatör

  • 66 inlĂ€gg
  • 0

Jag har lagt ut mÄtten pÄ lÀgenheten och placerat subbarna dÀr jag vill ha dem och flyttat lyssnarhuvudet till soffan. Vad Àr tanken att man ska hitta? Att subbarnas grafar ska matcha varandras? Att sjÀlva grafen ska vara sÄ vÄgrÀtt som möjligt? Vore tacksam om nÄgon kunde förklara.



#9

Postad 06 december 2016 - 12:19

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

Ja, idealet Àr en rak linje, dvs att alla frekvenser lÄter lika starkt. Det kommer du aldrig att uppnÄ, men man ska Ätminstone försöka undvika de vÀrsta dipparna. Det finns en hel del guides och tutorials för REW om man googlar, men det mesta Àr för att mÀta upp hur det lÄter i ens eget rum, och dÄ mÄste du först köpa en mikrofon.



#10

Postad 06 december 2016 - 12:57

m4x
  • m4x
  • Amatör

  • 66 inlĂ€gg
  • 0

Det var en djupgÄende kurs de dÀr.

Ok men Àr det bra om ena kurvan dippar pÄ en sub som kompenseras av en dip motsats av den andra? Menar att bÄda kurvorna ger en vÄgrÀtt linje tillsammans om man slÄr ut average.


Redigerat av m4x, 06 december 2016 - 12:59.


#11

Postad 06 december 2016 - 13:04

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

Det var en djupgÄende kurs de dÀr.

Ok men Àr det bra om ena kurvan dippar pÄ en sub som kompenseras av en dip motsats av den andra? Menar att bÄda kurvorna ger en vÄgrÀtt linje tillsammans om man slÄr ut average.

Ja, det var sÄ jag "löste" mitt problem i trÄden jag lÀnkade till innan, se till att de tvÄ platserna man vÀljer inte har samma svagheter. Sen Àr det tyvÀrr inte sÄ lÀtt det alltid blir rÀtt ÀndÄ, för du kan Àven fÄ problem med hur subbarna interagerar, sÄ att nÀr bÄda Àr igÄng sÄ skapas problem du inte hade nÀr bara en körde.

 

Men den typen av problem lÀr man aldrig kunna lyssna sig till, sÄ om man inte kan mÀta hur det faktiskt ser ut sÄ fÄr man gissa sig till en bra placering givet simulatorn.



#12

Postad 06 december 2016 - 13:09

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

NÀr du har tvÄ baslÄdor och bÄda spelar samma ljud sÄ Àr det bara det sammanlagda ljudet som rÀknas.

 

Nu blir det nÄgonting som för tillfÀllet Àr överkurs:

TyvÀrr blir det inte sÄ lÀtt som att om den ena kurvan dippar kan man kompensera det med den andra, eftersom ljud bestÄr av nivÄ frekvens och fas och alltsÄ inte bara nivÄ och frekvens. Om man mÀter en bas i en punkt, och sedan den andra basen i samma punkt kan man alltsÄ inte bara lÀgga ihop ljudnivÄerna. Om den ena basens ljudnivÄ Àr A och dess faslÀge Àr 0° och den andras nivÄ Àr B men med faslÀge 180° kommer resultatet bli A minus B istÀllet för A plus B om bÄde hade haft samma faslÀge.



#13

Postad 06 december 2016 - 13:12

m4x
  • m4x
  • Amatör

  • 66 inlĂ€gg
  • 0

Ok! Jag skummade igenom lite din trÄd..det var ett projekt du fick gÄ igenom dÀr.

Det blir spÀnnande och koppla in den andra och se hur det blir. Jag har ju tvÄ alternativ, antigen i hörnet eller parallellt bredvid soffan. Men enl. simulatorn sÄ ska de blir "bra" om man placerar den parallellt, om den ena lÄdan gÄr i reverse och man justerar lite i gain sÄ blev inte grafen sÄ tokig. Men intressant och se hur smÄ justeringar gör förÀndringar. Vi fÄr se hur utfallet blir.



#14

Postad 06 december 2016 - 13:41

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

helt meningslöst mer Àn rent utbildningssyfte att leka med REW:s rums kalibrering och kurvor dÀr man placerar subbar, stÀmmer icke ett dugg med verkligheten, speciellt om rummet avviker minsta mot ett perfekt rum med jÀmna vÀggar utan fönster och dörrar. SÄ mÄnga gÄnger jag lagt in data dÀr och jÀmfört med verkligheten, helt off och man kan lika vÀl gissa sig fram.

 

De bÀsta och enda sÀttet i ditt fall dÀr du inte har mick och kunskap kring detta Àr att flytta runt subbarna, ta hjÀlp av en polare ha lÄnga kablar sÄ de kan flyttas runt, spela ett stycke musik, flytta sub 1 till bÀsta lÀge, lÄt den stÄ kvar, spela vidare medans polaren flyttar pÄ sub 2, du mÀrker vart de kÀnns bÀttre mot sÀmre.

 

Har du möjlighet, köp en billig mikrofon eller lÄna, koppla till datorn mest bara sÄ du fÄr fram en db mÀtare, spela upp en testton frÄn din receiver och mÀt olika frekvenser och flytta runt subbarna, tar tid , men Àr lÀrorikt, och dÄ kommer lÄngt med detta... strÀva efter i första hand att fÄ en jÀmn kurva mellan 25-80hz och du kommer ocksÄ att se vart dina rumsnoder finns nÀr du gÄr igenom frekvenserna(sinustoner)... viktigt att ha mikrofonen i ett fast lÀge dÀr du sitter i huvudhöjd...

 

SÄ har jag gjort och fÄtt en kurva jag Àr supernöjd med och Àven fÄtt max amplitud kring basen mellan 15-25hz(som jag gillar) i min sweetspot, jag har 5 subbar och det tog lite tid med lÀrde mig mycket av det, en mikrofon och lite sinustoner som spelas frÄn receivern thats it... sen ska du veta att de skiljer sig ganska mycket om du t ex har en dörr öppen eller stÀngd nÀr du mÀter.....



#15

Postad 06 december 2016 - 14:00

m4x
  • m4x
  • Amatör

  • 66 inlĂ€gg
  • 0

helt meningslöst mer Àn rent utbildningssyfte att leka med REW:s rums kalibrering och kurvor dÀr man placerar subbar, stÀmmer icke ett dugg med verkligheten, speciellt om rummet avviker minsta mot ett perfekt rum med jÀmna vÀggar utan fönster och dörrar. SÄ mÄnga gÄnger jag lagt in data dÀr och jÀmfört med verkligheten, helt off och man kan lika vÀl gissa sig fram.

 

De bÀsta och enda sÀttet i ditt fall dÀr du inte har mick och kunskap kring detta Àr att flytta runt subbarna, ta hjÀlp av en polare ha lÄnga kablar sÄ de kan flyttas runt, spela ett stycke musik, flytta sub 1 till bÀsta lÀge, lÄt den stÄ kvar, spela vidare medans polaren flyttar pÄ sub 2, du mÀrker vart de kÀnns bÀttre mot sÀmre.

 

Har du möjlighet, köp en billig mikrofon eller lÄna, koppla till datorn mest bara sÄ du fÄr fram en db mÀtare, spela upp en testton frÄn din receiver och mÀt olika frekvenser och flytta runt subbarna, tar tid , men Àr lÀrorikt, och dÄ kommer lÄngt med detta... strÀva efter i första hand att fÄ en jÀmn kurva mellan 25-80hz och du kommer ocksÄ att se vart dina rumsnoder finns nÀr du gÄr igenom frekvenserna(sinustoner)... viktigt att ha mikrofonen i ett fast lÀge dÀr du sitter i huvudhöjd...

 

SÄ har jag gjort och fÄtt en kurva jag Àr supernöjd med och Àven fÄtt max amplitud kring basen mellan 15-25hz(som jag gillar) i min sweetspot, jag har 5 subbar och det tog lite tid med lÀrde mig mycket av det, en mikrofon och lite sinustoner som spelas frÄn receivern thats it... sen ska du veta att de skiljer sig ganska mycket om du t ex har en dörr öppen eller stÀngd nÀr du mÀter.....

Tack för tipset..detta ska jag ge ett försök. RÀcker en vanlig datormikrofon till detta? Vilket program anvÀnde du dig utav för att mÀta? Kurva mellan 25-80hz.. dÄ menar du alltsÄ att bÄda subbarna skall vara igÄng samtidigt samtidigt som man justerar instÀllnignar (gain och reverse..finns nÄgot mer?) för att fÄ en jÀmn kurva i de intervallet?

Vad menar du med max amplitud? Att kurvan peakar i övre delen av dB skalan? 

Ledsen för bristande kunskap. Men detta Àr intressant och lÀrorikt!


Redigerat av m4x, 06 december 2016 - 14:02.


#16

Postad 06 december 2016 - 14:09

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

jag skriver ner exakt hur du ska göra snart, hĂ„ller pĂ„ med tvĂ€tten nu, hehe, och ja, vilken mikrofon som helst i stort sett kan du anvĂ€nda...   Ă„terkommer.. de hĂ€r har du fixat innan du lĂ€gger dig,,, eller inte :)  om du nu tycker det Ă€r roligt o lĂ€rorikt sĂ„ kan man hĂ„lla pĂ„ med detta i evigheter, haha,, de gjorde jag i  4-5 dagar...



#17

Postad 06 december 2016 - 14:15

m4x
  • m4x
  • Amatör

  • 66 inlĂ€gg
  • 0

jag skriver ner exakt hur du ska göra snart, hĂ„ller pĂ„ med tvĂ€tten nu, hehe, och ja, vilken mikrofon som helst i stort sett kan du anvĂ€nda...   Ă„terkommer.. de hĂ€r har du fixat innan du lĂ€gger dig,,, eller inte :)  om du nu tycker det Ă€r roligt o lĂ€rorikt sĂ„ kan man hĂ„lla pĂ„ med detta i evigheter, haha,, de gjorde jag i  4-5 dagar...

Toppen! Stort tack :-) Ja man vill ju göra det ordentligt nu nÀr man investerat i 2 subbar!



#18

Postad 06 december 2016 - 14:25

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

innan jag ens börjar mest för att undvika att andra ska rĂ€tta till mina metoder att mĂ€ta, sĂ„ detta jag ska förklarar har inget med en kalibrerad mikrofon att göra och nivĂ„erna man kommer att fĂ„ vid varje frekvens Ă€r inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt jĂ€mförbara med varandra mot vad de Ă€r i verkligheten, utan detta görs i syfte att lĂ€ra sig att förstĂ„ hur olika basfrekvenser pĂ„verkas av rummet och vart subbenUsubbarna stĂ„r, speciellt görs detta för att kunna fĂ„ 2 subbar att arbeta rĂ€tt tillsammans, att sedan omrĂ„det mellan 25-30 hz mot 30-35hz visar nĂ„gra db mer eller mindre mot en kalibrerad mick Ă€r ointressant i detta fallet dĂ„ vi försöker fĂ„ förstĂ„else vad som hĂ€nder med olika placeringar i ett rum och vad som hĂ€nder dĂ„ en sub till blandas in...  sĂ„ var detta sagt,,,, Ă„terkommer hur du ska göra snart, till tvĂ€tten nu..



#19

Postad 06 december 2016 - 14:30

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0

helt meningslöst mer Àn rent utbildningssyfte att leka med REW:s rums kalibrering och kurvor dÀr man placerar subbar, stÀmmer icke ett dugg med verkligheten, speciellt om rummet avviker minsta mot ett perfekt rum med jÀmna vÀggar utan fönster och dörrar.

 

 

Och jag har den motsatta erfarenheten. Mitt rum i kÀllaren mÀter ganska sÄ förvÀntat utifrÄn REWs simulering. TS ser inte ut att ha en superkrÄngligt rum sÄ jag tror att REW iaf kommer att vara i nÀrheten.



#20

Postad 06 december 2016 - 14:34

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

Och jag har den motsatta erfarenheten. Mitt rum i kÀllaren mÀter ganska sÄ förvÀntat utifrÄn REWs simulering. TS ser inte ut att ha en superkrÄngligt rum sÄ jag tror att REW iaf kommer att vara i nÀrheten.

jo vissa rum stĂ€mmer mer eller mindre med var REW visar, jag försöker bara berĂ€tta ett sĂ€tt han kan göra utifrĂ„n enkla metoder idag och mĂ€ta samt lĂ€ra sig hur de hela förhĂ„ller sig, de kommer man lĂ„ngt pĂ„....  de verkar som han vill kunna lĂ€ra sig sjĂ€lv hur grunden fungerar och fĂ„ subbarna till att arbeta ihop sĂ„ bar det gĂ„r med dessa metoder jag kommer med nu, sen att det gĂ„r att finjustera lite till beroende pĂ„ utrustning vet jag, men de jag tar upp nu kommer han en lĂ„ng bit pĂ„ till att börja med...  



#21

Postad 06 december 2016 - 14:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr jÀttebra att fördjupa sig. Jag reagerade bara pÄ att du skrev "helt meningslöst".



#22

Postad 06 december 2016 - 14:58

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

sÄ hÀr gör du:

 

*1) koppla in en mikrofon till en dator, ladda ner Audacity, starta programmet, lÀngst upp ser du en liten bild pÄ en mikrofon, klicka pÄ den, vÀlj: start monitoring, nu ska du se en stapel som rör sig upp nÀr du pratar. Placera mikrofonen stadigt dÀr du sitter mitt i sweetspot i huvudhöjd, sÄ var de klart.

 

*2) Koppla nu in en dator till din receiver sĂ„ du fĂ„r ut datorljudet i högtalarna eller en smartphone via ljud ut in i receivern, googla fram sidan: http://www.szynalski...tone-generator/ , dĂ€r inne börjar du pĂ„ 25hz, du har play/stop knapp dĂ€r, nĂ€r du trycker play ska du höra ljud frĂ„n din anlĂ€ggning nu, sĂ„ var den biten klar

 

* 3)SUB1: sÀtt gain pÄ medel, fas pÄ noll, frekvens pÄ max..Nu börjar du att spela 25hz lagom högt, kolla i datorn som mikrofonen Àr inkopplad till hur högt den gÄr, skriv ner allt fint pÄ ett papper sÄ du kan jÀmför sen. gÄ igenom alla sinustoner mellan 25-80hz om du orkar, eller kör du 25, 27, 30, 35, 40 osv osv,,, vad du orkar, skriv ner vÀrdena.

 

*4) ihopkoppling med sub 2: sÀtt gain pÄ noll, fas pÄ noll, frekvens pÄ max, nu börjar du om med sinustonerna, börja pÄ 25hz samma volym som innan med sub 1, men nu hÄller du koll pÄ stapeln i datorn och börjar sakta öka gainen och ser om stapeln ökar eller minskar, ökar den Àr det bra, dÄ arbetar subbarna ihop, ökar den lite eller till och med minskar ligger bÀgge subbarna UR FAS, dÄ vÀxlar du över fas till 180, och prövar att öka gainen till mitten igen, du ska fÄ en ökning mot bara sub 1, fÄr du det kolla Àven 35hz 45hz och 60hz, sÄ du sÀkert vet att de ligger bra i fas. Skulle ökningen bara bli lite trots att du provat fas noll och fas 180, dÄ mÄste du börja flytta sub 2, börja om denna proceduren igen.

 

*5) har du tur nu efter 2 timmar och svettande och kÀk, sÄ spelar subbarna hyffsat i fas och du mÀker av en sub mot 2 att det hörs högre i alla frekvenser, dÄ Àr denna biten klar. som du kommer mÀrka finns de 1000 olika kombinationer vart subbarna stÄr mot varandra och hur de spelar ihop, omöjligt att fÄ fram de bÀsta, men du kan utifrÄn att du bestÀmt att sub 1 ska vara dÀr sÄ kan man flytta runt sub 2 och mÀta igen...

 

*6) nu nÀr sub 2 stÄr pÄ rÀtt plats mot sub 1, sÄ kommer det som Àr jobbigast, sÀtt dig ner lyssna, hur lÄter det, Àr du nöjd, kanske behöver du börja om med placering av sub 1 i ett annat stÀlle för att bli av med rumsnoder ? prova, rumsnoderna ser du nÀr stapeln ökar markant i en viss frekvens, ligger dessa pÄ fel stÀlle fÄr du flytta runt sub 1 tills de blir bÀttre, och hela tiden skriv ner allt pÄ papper sÄ du kan gÄ tillbaks och jÀmföra.

 

* 7)BĂ€st vore att placera sub 1 sĂ„ att frekvenserna spelar ganska jĂ€mnt(i den mĂ„n de kan med din mick) utan att romsnoderna stör dig, sedan nĂ€r du bestĂ€mt dig för bĂ€sta placering av sub 1, sĂ„ kopplar du in sub 2 och gör allt enligt punkt 4 igen......  

 

som du kommer förstĂ„ ganska snabbt sĂ„ kan detta göras sĂ„ det tar 8000 timmar av din tid för att fĂ„ perfekt vĂ€rde, men tanken Ă€r att du ska fĂ„ en hyffast bra placering pĂ„ sub 1 och sedan fĂ„ ihop sub 2 pĂ„ ett bra sĂ€tt och vara nöjd, lyssna igen och bedöm Ă€r viktigt........  som jag sa innan, placering pĂ„ sub 1 Ă€r bĂ€st att avgöra och spika fast, för börjar du flytta den för mycket mĂ„ste punkt 4 göras om igen och igen,,,,,

 

som exempel i mitt rum tog jag nytta av en rumsnod som förstÀrkte vid en lÄg frekvens, de gillade jag och placerade subbarna efter de önskemÄlet,,, detta Àr inget man kan göra kvick, speciellt om man har möjligheten att flytta runt alla subbar, hehe,, tar tid och tÄlamod, men du kommer lÀra dig mycket med detta...

 

frÄga pÄ under tiden, jag hjÀlper till vad jag kan....


Det Àr jÀttebra att fördjupa sig. Jag reagerade bara pÄ att du skrev "helt meningslöst".

hehe, man ska ta lite dramatiska ord jag skriver med en nypa salt ibland, :)    lugnt..



#23

Postad 06 december 2016 - 15:25

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

bĂ€st Ă€r ju att placera sub 1 dĂ€r den lĂ„ter bra........  sub 2 placering Ă€r ett verktyg för att fĂ„ till de ljudet man vill ha.

 

vill man bli av med rumsnoder? vill man öka rumsnoder? vill man ha jÀmn kurva? vill man ha max bas ?

 

kanske du kan skriva ner vad du vill ha, sÄ Àr det lÀttare att dirigera arbetsgÄngen kring hur jag skulle gjort..



#24

Postad 06 december 2016 - 15:26

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

Man kan i REW se hur resultatet Àndras ganska mycket nÀr man Àndrar surface absorption, sÀrskilt om man stÀller det lite osymmetriskt. Lyckas man inte pricka rÀtt pÄ "surface absorption" i rummet man vill veta nÄgonting om sÄ kommer simuleringen inte visa nÄgonting som Àr sÄ vÀrst relevant för rummet i frÄga. Jag tror att du har haft tur Loco.spk och att dina vÀrden för surface absorption stÀmde överens med de standardvÀrden som finns i REW.

 

Det var ett lÄngt inlÀgg hundrakg, men jag tycker att det kÀnns som om den metod Àr lite vÀl omstÀndlig och att man liksom famlar i mörker. Jag tycker att man först ska förstÄ lite hur ljudet fungerar i rummet innan man börjar chansa pÄ vilka placeringar som kommer funka bÀst.

 

Min metod för att lÀra dig lite om bas i rum (dÀr du anvÀnder room eq wizard)

1. Koppla in en subwoofer till receivern, och se till att det inte Àr nÄgon kalibrering instÀlld.

2. MÀt 20 - 200 Hz med mikrofonen i lyssningsplatsen, dÀr dina öron normalt sett Àr.

3. Flytta mikrofonen lite i en riktning och mÀt igen. Riktningen fÄr gÀrna vara i parallell med rummets höjd bredd eller djup.

4. Flytta mikrofonen ytterligare lite i samma riktning och mÀt igen.

5. Och igen. och igen och igen. tills du kommer till en vÀgg. Du kan hÄlla mikrofonen i handen nÀr du mÀter. Det Àr bara bas du mÀter, sÄ den pÄverkas inte sÄ vÀrst mycket om du skulle röra mikrofonen nÄgra cm under mÀtningen.

 

Nu kan du titta pĂ„ flera av kurvorna samtidigt och se hur de Ă€ndras nĂ€r du flyttar mikrofonen. Du kan jĂ€mföra lite med hur det ser ut nĂ€r du flyttar lĂ„tsasmikrofonen i room simulator lĂ€ngs en liknande linje. 

 

Sen kan du vÀlja en ny riktning och undersöka hur ljudet förÀndras lÀngs med den.

 

Nu nÀr du gjort det hÀr har du fÄtt en rÀtt bra uppfattning om hur ljud breder ut sig i rum och Àr redo att gissa pÄ bra placeringar :)



#25

Postad 06 december 2016 - 15:31

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

sÄ hÀr gör du:

 

*1) koppla in en mikrofon till en dator, ladda ner Audacity, starta programmet, lÀngst upp ser du en liten bild pÄ en mikrofon, klicka pÄ den, vÀlj: start monitoring, nu ska du se en stapel som rör sig upp nÀr du pratar. Placera mikrofonen stadigt dÀr du sitter mitt i sweetspot i huvudhöjd, sÄ var de klart.

 

*2) Koppla nu in en dator till din receiver sĂ„ du fĂ„r ut datorljudet i högtalarna eller en smartphone via ljud ut in i receivern, googla fram sidan: http://www.szynalski...tone-generator/ , dĂ€r inne börjar du pĂ„ 25hz, du har play/stop knapp dĂ€r, nĂ€r du trycker play ska du höra ljud frĂ„n din anlĂ€ggning nu, sĂ„ var den biten klar

 

* 3)SUB1: sÀtt gain pÄ medel, fas pÄ noll, frekvens pÄ max..Nu börjar du att spela 25hz lagom högt, kolla i datorn som mikrofonen Àr inkopplad till hur högt den gÄr, skriv ner allt fint pÄ ett papper sÄ du kan jÀmför sen. gÄ igenom alla sinustoner mellan 25-80hz om du orkar, eller kör du 25, 27, 30, 35, 40 osv osv,,, vad du orkar, skriv ner vÀrdena.

 

Det du beskriver ovan Ă€r ju  bara en omstĂ€ndig manuel variant av det REW gör.

 

LÄt istÀllet REW köra sina sinussvep nÀr du anvÀnder din datormikron, den Àr givetvis inte kalibrerad eller sÄ, men vi Àr ju ÀndÄ inte intresserade av absoluta nivÄer, och sÄ jÀkla dÄlig tror jag inte den kommer att vara, sÄ skit samma.

 

 


*4) ihopkoppling med sub 2: sÀtt gain pÄ noll, fas pÄ noll, frekvens pÄ max, nu börjar du om med sinustonerna, börja pÄ 25hz samma volym som innan med sub 1, men nu hÄller du koll pÄ stapeln i datorn och börjar sakta öka gainen och ser om stapeln ökar eller minskar, ökar den Àr det bra, dÄ arbetar subbarna ihop, ökar den lite eller till och med minskar ligger bÀgge subbarna UR FAS, dÄ vÀxlar du över fas till 180, och prövar att öka gainen till mitten igen, du ska fÄ en ökning mot bara sub 1, fÄr du det kolla Àven 35hz 45hz och 60hz, sÄ du sÀkert vet att de ligger bra i fas. Skulle ökningen bara bli lite trots att du provat fas noll och fas 180, dÄ mÄste du börja flytta sub 2, börja om denna proceduren igen.

 

*5) har du tur nu efter 2 timmar och svettande och kÀk, sÄ spelar subbarna hyffsat i fas och du mÀker av en sub mot 2 att det hörs högre i alla frekvenser, dÄ Àr denna biten klar. som du kommer mÀrka finns de 1000 olika kombinationer vart subbarna stÄr mot varandra och hur de spelar ihop, omöjligt att fÄ fram de bÀsta, men du kan utifrÄn att du bestÀmt att sub 1 ska vara dÀr sÄ kan man flytta runt sub 2 och mÀta igen...

Fast nu sÄ Àr det ju antagligen sÄ att den bara Àr ur fas för nÄgon specifik frekvens, sÄ att fasvrida för att fixa pÄ ett stÀlle kan mycket vÀl sabba det nÄgon annanstans.

 

Jag skulle sÀga att lÀmna fasen pÄ 0 och stÀll in rÀtt avstÄnd till respektive bas i receivern (förutsÀtter att din receiver klarar tvÄ subwoofers, annars fÄr man snÀllt se till att ha dem bÄda pÄ samma avstÄnd frÄn lyssningsplats)



#26

Postad 06 december 2016 - 15:53

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

jo som vi alla förstÄr finns de 100 sÀtt och 1000 oilka placeringar att tillta, visst kan man köra sinussvep i rew, jag tog bara ett sÀtt som var enkelt och basic att pröva först.

 

dÀr dÀr med ur fas och i fas ? njaaa, samma subbar, samma element, klart man ska pröva fas 0 ellelr fas 180 i en av subbarna, ganska stor chans att fas 180 grader ger bÀttre vÀrden nÀr bÀgge Àr ihop, speciellt om man placerar dessa pÄ olika hÄll och kanter, min erfarenhet. jag fick sÀtta min klipsch pÄ 180 grader fas mot de andra subbarna för att den skulle matcha in.

 

sÄ jÀkla lÄng tid tar det inte, och under tiden fÄr man reda pÄ mycket nÀr man kör intervaller pÄ frekvenser mednas man flyttar och Àndrar sub 2, tror man fattar mindre med att köra sinussvep i rew speciellt om man inte gjort det innan och förstÄr de hela rÀtt.

 

Jag utgick frÄn att TS inte har 2 separata sub utgÄngar han kan stÀlla avstÄnd pÄ separat, men de fÄr han svara pÄ sjÀlv först, och dÄ ska man definitivt prova att Àndra fasen pÄ en av subbarna speciellt om sub 2 ska stÄ vid andra sidan av rummet.

 

och precis som du sÀger, fasen kan variera Àven om subbarna Àr samma beroende pÄ placering och vart man mÀter, dÀrför Àr det Ànnu mer lÀrorikt att ta sig igenom de jag sa för att fÄ en helthets bild av vad som hÀnder i lyssningsplatsen, att bara köra rew och utlÀsa, visst, tycker man att de kÀnns enklare sÄ skippar man tiden det tar att mÀta varje frekvens manuellt, men ÀndÄ mÄste man korrigera/Àndra och flytta sub2 och mÀta om och om ogen innan man Àr nöjd...

 

men Ă„ter igen, vad vill man ?  det Ă€r ju frĂ„gan, jag kan inte ge mer exakt vad som ska göras förrĂ€n TS sĂ€ger exkat vad han vill ha ut av bĂ€gge sina basar.  Jag skrev ner mina steg med utgĂ„ngspunkt ifrĂ„n att lĂ€ra sig det frĂ„n grunden och förstĂ„ den hĂ„rda vĂ€gen, sen sitter det, men visst rew kan hjĂ€lpa till en del, dock ska placeringar av subbar och fasĂ€ndringar Ă€ndĂ„ göras oavsett.


Redigerat av hundrakg, 06 december 2016 - 15:58.


#27

Postad 06 december 2016 - 16:10

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

Man fÄr givetvis göra precis som man vill, men det du föresprÄkar i steg 1-3 Àr ju faktiskt bara en sÀmre variant av sinus-svepet, du fÄr det för ett mindre antal frekvenser, du behöver manuellt lÀsa av ljudtrycket för varje frekvens, du fÄr ingen fasinformation. SÄ just med tanke pÄ att man ÀndÄ mÄste testa en massa olika placeringar tycket jag det kÀnns vÀldigt onödigt att inte automatisera sÄ mycket man kan.

 

Om man tittar pÄ grafen man fÄr ut frÄn REW sÄ Àr ju linjen för ljudtrycket precis det du mÀter, fast för "alla" frekvenser. (sen kan man ju Àven fÄ ut en massa andra saker, men det Àr ju en ren bonus sÄ att sÀga).

 

Det svÄra Àr ju mycket riktigt som du sÀger att hitta rÀtt placeringar, och att kÄnka runt pÄ subbarna dÀr emmelan, samt kan man inte justera avstÄndet korrekt för bÄda subbarna (sÄ att ljudet kommer fram samtidigt) sÄ Àr det möjligt att det blir bÀttre med omvÀnd fas (50/50 chans skulle jag sÀga), det blir dock inte rÀtt.



#28

Postad 06 december 2016 - 16:36

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

jo helt rÀtt, steg 1-3 kan göras i rew, dock kan de som tycker det Àr krÄngligt att fÄ allt funka i rew, kanske köra min manuella metod, nog lÀttare lÀra sig frÄn grunden ocksÄ vad ljudvÄgor Àr och fungerar.. men frÄn steg 4 och framÄt Àr ju de som Àr de viktiga med 2 subbar... sÄ de kommer man inte ifrÄn,,, jag fick konka runt pÄ min klipsch SW 115 i mitt lilla 10m2 stora rum för att fÄ rÀtt placering dÀr, iofs hade jag bara ett par platser att fÄ plats med den pÄ, men Klipschen fick stÀllas pÄ 180 grader ur fas mot mina xtz 12.17 för att spela pÄ de sÀttet jag ville ha den till för.

 

Äter igen, de viktigaste: vad Àr man ute efter? de mÄste beaktas först innan man ger definitiva rÄd, mina steg var bara en allmÀn basic info hur man kan göra för att förstÄ och fÄ det hyffsat bra, rew kan hjÀlpa till frÄn steg 1-3 om man tycker de kÀnns bekvÀmt sÄ klart..



#29

Postad 06 december 2016 - 17:05

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

jag tror att 90% av alla som vill lÀra sig lite och stÀlla in sina nya subbar tycker det Àr jobbigt att ens hÄlla pÄ med det, de vill köra nÄn slags egenkalibrering i receivern och vipps sÄ Àr allt bra, jo det Àr det utifrÄn dÀr subbarna stÄr och du sitter, men hur mycket bÀttre kan de bli? och hur mycket tid och intresse orkar man lÀgga ner kring detta? dÀr tror jag bara det Àr en liten del som orkar, sÄ hÀr Àr det med allt i livet, man vill göra en sak, nÄgon berÀttar vad som krÀvs för att de ska bli bra, dÄ blir svaret oftast: oh va mycket Àhh de orkar jag inte, jag gör sÄ hÀr istÀllet sÄ fÄr de vara bra, de duger för mig...... de dom inte förstÄr Àr att de endast utnyttjar 50% pÄ sin höjd av vad basarna kan prestera i de rummet..... endast genom att flytta pÄ saker och tÄlmodigt mÀta och lyssna Àr de enda sÀttet att gÄ vidare, med REW eller utan , annars kan man liks bra placera subbarna dÀr de kan stÄ och nöja sig..


Redigerat av hundrakg, 06 december 2016 - 17:09.


#30

Postad 07 december 2016 - 11:37

m4x
  • m4x
  • Amatör

  • 66 inlĂ€gg
  • 0

Tack för tips och info! Jag ska testa i lugn och ro nÀr jag har nÄgra timmar över för det verkar krÀvas lite tid för detta :-) Jag Äterkommer med med resultat.

 

IgÄr fick jag kablarna sÄ jag testade lite snabb att placera den andra subben i de tvÄ positionerna som jag hade föreslagit i bilden och mÄste sÀga att det var ett bÀttre val och vÀlja hörnet Àn bredvid soffan. DjupgÄende test skall göras :-)





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.