Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mobilsurf

220 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 27 juli 2009 - 00:57

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
18/7:
Jag har uppdaterat det första inlägget:
Tre, Telia, Tele2 och Telenor har sänkt turbohastigheten från 7.2 Mbit/s till 6 Mbit/s

Ingen förändring finns däremot att läsa på Halebops hemsida.


27/7:
Jag har uppdaterat första inlägget med vad det kostar att surfa med mobilen om man inte använder operatörernas surfpaket samt uppdaterat/redigerat hur man beställer mobilsurf tjänsten.

Redigerat av crest, 27 juli 2009 - 06:08.


#52

Postad 28 juli 2009 - 04:53

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 512 inlägg
  • 0

18/7:
Jag har uppdaterat det första inlägget:
Tre, Telia, Tele2 och Telenor har sänkt turbohastigheten från 7.2 Mbit/s till 6 Mbit/s



Orsaken till att man sänkt till 6 Mbit är ingen ändring av tjänsten utan beror på att det kom en överenskommelse mellan Tre, Telia, Telenor och Tele2 i maj som innebär att de från och med 1 september inte får marknadsföra tjänsten som upp till 7.2 mbit. 7.2 mbit är en teoretisk maxhastighet men ingen kund kan i praktiken få den, däremot kan man få 6 mbit i uppkopplingshastighet. Orsaken är i grund och botten att Konsumentombudsmannen förbjöd operatörerna tidigare i år att marknadsföra tjänsten som upp till 7.2 mbit om ingen kund kunde få den hastigheten.

Markus Johansson
Telia kundservice

#53

Postad 28 juli 2009 - 08:02

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Tack för det klargörandet.
Jag personligen har reagerat på att de stora operatörerna "sänkte" hastigheten samtidigt men behöll priserna för 7.2 hastigheten.

Bra att Telia Kundservice kunde förklara orsaken till omskrivningen! :)

Redigerat av crest, 28 juli 2009 - 08:51.


#54

Postad 28 juli 2009 - 13:25

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Maxpriset på 8kr/dag för mobilsurf på Comviq Kontant har förlängts till 31/12 2009.
Deras hemsida är i skrivande stund inte uppdaterad men operatören har skickat ut ett sms med information om att erbjudandet är förlängt till årsskiftet.
Jag har uppdaterat första inlägget.

#55

Postad 28 juli 2009 - 21:59

Skyride
  • Skyride
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Här kan ni se vad hastigheten skall marknadsföras som och varför Halebop inte ännu har ändrat från 7,2 mbit/s :

http://www.nyteknik....ticle583148.ece

Kanske skulle skrivas nåt i första inlägget om hastigheterna ? ?

Mvh Skyride

#56

Postad 28 juli 2009 - 23:29

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Jag har nu lagt in texten från Ny Teknik i slutet av första inlägget.

Ett stort tack till dig - Skyride - för tipset!

/Crest

Edit: Ändrade bara en dubbelpost i första inlägget.

Såg även att operatörerna redan den 25 maj gick ut med pressreleaser om att de ändrar sin marknadsföring om hastigheterna på mobilt bredband.
Jag kollade nyss in dessa pressreleaser från bl.a Tele2 och 3 som jag tidigare missat. :(

Redigerat av crest, 29 juli 2009 - 15:29.


#57

Postad 05 augusti 2009 - 20:01

Murer
  • Murer
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
20kr/MB - max 9kr per dygn

Betyder detta att om jag laddar ner 1MB så får jag ändå bara betala 9kr? Laddar jag sen ner 100MB samma dag så dras det inget mer förutom de 9kr som redan dragits? Varför ens sätta en kostnad per MB om det fungerar på detta viset? Kanske jag som är seg och missat något uppenbart, men visa mig gärna så det klarnar. :blink:

#58

Postad 05 augusti 2009 - 22:25

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

20kr/MB - max 9kr per dygn

Betyder detta att om jag laddar ner 1MB så får jag ändå bara betala 9kr? Laddar jag sen ner 100MB samma dag så dras det inget mer förutom de 9kr som redan dragits? Varför ens sätta en kostnad per MB om det fungerar på detta viset? Kanske jag som är seg och missat något uppenbart, men visa mig gärna så det klarnar. :)

Telia har 20kr/MB och maxtaxa på 9kr/dagen.
Stämmer att du får betala 9kr för 1MB och även mer data.
Du kan dock inte använda maxtaxan för fildelning - som jag tolkar som är att använda mobilen som modem - Det är surf via webbläsaren som gäller.

Att det sedan står att det kostar 20kr/MB betyder att den summan är en debiteringsgrund om du bara surfar 100kb, 300kb osv tills du slår i maxtaket.

Säg så här: Det enda du gör någon dag är att kolla din epost eller surfar in på någon mobilanpassad sida så datatrafiken blir på 300kb. Då blir din kostnad 6kr för den dagen.
Skulle du fortsätta att surfa på fler sidor så träder maxtaxan in när du passerar 9kr.

Kanske Telia Kundservice som är här på forumet kan klargöra för oss vad ordet "fildelning" och dess restriktion står för, när ni dyker in här igen på sajten/tråden.

Redigerat av crest, 05 augusti 2009 - 22:28.


#59

Postad 06 augusti 2009 - 01:07

Murer
  • Murer
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Telia har 20kr/MB och maxtaxa på 9kr/dagen.
Stämmer att du får betala 9kr för 1MB och även mer data.
Du kan dock inte använda maxtaxan för fildelning - som jag tolkar som är att använda mobilen som modem - Det är surf via webbläsaren som gäller.

Att det sedan står att det kostar 20kr/MB betyder att den summan är en debiteringsgrund om du bara surfar 100kb, 300kb osv tills du slår i maxtaket.

Säg så här: Det enda du gör någon dag är att kolla din epost eller surfar in på någon mobilanpassad sida så datatrafiken blir på 300kb. Då blir din kostnad 6kr för den dagen.
Skulle du fortsätta att surfa på fler sidor så träder maxtaxan in när du passerar 9kr.

Kanske Telia Kundservice som är här på forumet kan klargöra för oss vad ordet "fildelning" och dess restriktion står för, när ni dyker in här igen på sajten/tråden.

Ah, jag skulle väl egentligen fattat varför det stod 20kr/MB. :)

Men hur kan nu, säg Telia, se skillnad på datatrafiken ifrån min webbläsare på telefonen och datorn? Om vi nu använder en smartphone och installerar någon mindre vanlig webbläsare som Skyfire kan ju inte Telia på något sätt se om trafiken kommer ifrån min telefon eller min dator.

Vi får se om TeliaKundservice dyker upp och gifver oss klarhet. :)

#60

Postad 11 augusti 2009 - 13:11

Qramohn
  • Qramohn
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Ett tips till alla som kör via Telenor och har ett turbo 3g abonnemang..

Jag hade stora problem med hastigheten med min Iphone. Kom aldrig upp i mer än 0,34 mbit/s i Bredbandskollen(finns i AppStore). Detta med ett turbo 3g abonnemang.

Löste det igenom att ställa om APN för mobildata (inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> Mobilt datanätverk) till internet.telenor.se (default var services.telenor.se).

Nu är jag upp i 3,6 mbit/s i bredbandskollen när jag är inomhus(Solna)..

Nu kan man surfa och använda AppStore igen.. :)

Lite trist att man har en spärr på max 10mb i AppStore. Det hade räckt med en varning och en information om hur stor filen är som du försöker hämta hem.

Redigerat av Qramohn, 11 augusti 2009 - 13:33.


#61

Postad 03 september 2009 - 12:31

Skyride
  • Skyride
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Ett tips : http://www.tele2.se/...mang-kombo.html

#62

Postad 21 september 2009 - 10:05

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Hur mycket data använder spotify & skype när man använder?

Tänkte ifall man anvnder dom via mobilen.

#63

Postad 28 september 2009 - 12:49

fst_cnct_rob
  • fst_cnct_rob
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
När min N900 kommer inhandlas kommer jag köra på Messa Mera + Fri mobilsurf med Telenor. Underbart paket B)

#64

Postad 13 oktober 2009 - 11:59

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Jag har uppdaterat första inlägget med prisuppgifter med abonnemang som inkluderar fri surf/viss data mängd.

OBS! Abonnemang som ger en viss telefonmodell fri surf kommer inte att finnas med i prisuppgifterna.
För att bli listad så ska du som användare kunna välja en valfri mobil.

De abonnemang jag har lagt till är: Tele2 Kombo, Telenor Fastpris Sverige och Telenor Total.

Edit:
Tidigare så var abonnemanget 3Total knutet till iPhone, men detta är nu ändrat.
Nu kan man som kund hos 3 även teckna 3Total oavsett vilken mobil man äger.
Jag har nu uppdaterat första inlägget med aktuell info.

Redigerat av crest, 15 oktober 2009 - 14:44.


#65

Postad 16 oktober 2009 - 20:26

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
med första inlägget i tråden kan man alltså sammanfatta:

TRE klart billigast, sen kommer Telenor. Båda kör på samma 3G-nät vilket inte funkar bra där jag bor idag (Har TRE nu)

Telia är svindyrt och lågt antal mb/månad

Tele2 återstår, vilket nät kör dom på?

Jag surfar mycket! har ingen uppgift på antal MB, men surfar många gånger dagligen och ofta tyngre sidor

edit:

Någon med t.ex Hero eller Iphone som surfar mycket som klarar sig på 1gb/månad?

Redigerat av WmB, 16 oktober 2009 - 20:28.


#66

Postad 16 oktober 2009 - 22:37

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Tele2 återstår, vilket nät kör dom på?
Någon med t.ex Hero eller Iphone som surfar mycket som klarar sig på 1gb/månad?


Telia och Tele2 har byggt ett gemensamt 3G nät över hela landet genom sitt samägda bolag Svenska UMTS Nät AB (Sweden 3G) så när du surfar i 3G hastighet så är du inne på deras samägda nät.
Tappar du 3G täckningen så surfar du vidare på respektive bolags GSM nät - och/eller i Telias fall: Edge.

Sen när det gäller antal MB som förbrukas när man surfar så är det individuellt.
Jag har bl.a en iPhone och använder jag den hemma så låter jag telefonen alltid använda sig av mitt wifi.
Samma sak om jag är hemma hos polare så surfar jag på deras nät.

Trots att jag kör mycket på wifi så förbrukar jag ändå runt 3-5gb per månad i operatörens mobilnät genom att
surfa en hel del, men framför allt lyssna på streamade radiokanaler, Youtube samt streaming av musik och videos från min dator.

Redigerat av crest, 16 oktober 2009 - 22:51.


#67

Postad 17 oktober 2009 - 10:23

azzo
  • azzo
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag såg att man fick två månaders gratis Telenor Fri Mobilsurf när jag köpte telefonen. Då borde man ju kunna annvända Gps med dataratfik gratis eller hur fungerar det, någon som vet? Gps programet är wisepilot. Mvh Andreas

#68

Postad 17 oktober 2009 - 12:46

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Telia och Tele2 har byggt ett gemensamt 3G nät över hela landet genom sitt samägda bolag Svenska UMTS Nät AB (Sweden 3G) så när du surfar i 3G hastighet så är du inne på deras samägda nät.
Tappar du 3G täckningen så surfar du vidare på respektive bolags GSM nät - och/eller i Telias fall: Edge.

Sen när det gäller antal MB som förbrukas när man surfar så är det individuellt.
Jag har bl.a en iPhone och använder jag den hemma så låter jag telefonen alltid använda sig av mitt wifi.
Samma sak om jag är hemma hos polare så surfar jag på deras nät.

Trots att jag kör mycket på wifi så förbrukar jag ändå runt 3-5gb per månad i operatörens mobilnät genom att
surfa en hel del, men framför allt lyssna på streamade radiokanaler, Youtube samt streaming av musik och videos från min dator.


Tack för ett bra svar!

Så Tele2 har ett bra 3G-nät iaf. Skönt att höra. Är ju väldigt nöjd med TRE vad gäller kostnader och tjänster, dock är det lite väl dåliga förhållanden där vi bor, och på landet, och hos svärföräldrarna. Synd

#69

Postad 22 oktober 2009 - 08:52

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Igår - 21 oktober- lanserade operatören 3 nya surfpaket:
Bas, Plus och Max med ett visst antal inkluderad datamängd.

Gemensamt är att när mängden är slut så stryps hastigheten ner till 64kbit/s resterande tiden av månaden.

De inför också maxtaxa för de som surfar utan surfpaket.

Priser med mera är nu uppdaterat i det första inlägget.

Redigerat av crest, 22 oktober 2009 - 08:53.


#70

Postad 22 oktober 2009 - 10:18

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Jag såg att man fick två månaders gratis Telenor Fri Mobilsurf när jag köpte telefonen. Då borde man ju kunna annvända Gps med dataratfik gratis eller hur fungerar det, någon som vet? Gps programet är wisepilot. Mvh Andreas

Stämmer!
Eftersom det är fri datatrafik så tillkommer inget när du använder GPS:en och tankar ner kartorna.
Har du redan kartor på t.ex minneskortet så genereras det inte någon direkt datatrafik alls.
Använder du A-GPS (telefonen tar hjälp av mobilmasterna för att positionera dig) så är datatrafiken väldigt liten.

Så länge du har surfpaket så behöver du inte bry dig om några extra kostnader.

#71

Postad 23 oktober 2009 - 10:57

sven höök
  • sven höök
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Jag såg att man fick två månaders gratis Telenor Fri Mobilsurf när jag köpte telefonen. Då borde man ju kunna annvända Gps med dataratfik gratis eller hur fungerar det, någon som vet? Gps programet är wisepilot. Mvh Andreas

Telenor Navigation använder väl sej utav wisepilot?
Om det är nu det som du använder :)
Då är ju datatrafiken gratis.


Edit
Tolkade nog lite fel :)
Såg nu att wisepilot även fanns som icke operatörs-bundet

Redigerat av sven höök, 23 oktober 2009 - 11:02.


#72

Postad 03 november 2009 - 17:21

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Såg på Tele2:s hemsida att de ändrat uppsägningstiden på sina surfpaket från 3 månader till 1 månad.
Jag har ändrat infon i det första inlägget.

#73

Postad 04 november 2009 - 13:06

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Hur mycket data använder spotify & skype när man använder?

Tänkte ifall man anvnder dom via mobilen.

Det undrar jag också, samt vad begränsningen för fildelning innebär.

#74

Postad 05 november 2009 - 08:56

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Det undrar jag också, samt vad begränsningen för fildelning innebär.

Trafiktypen Fildelning har jag för mig betyder att du bara får surfa med mobilen via webbläsaren i den och INTE använda den som modem till en dator.

När det gäller Spotify så kan jag inte hjälpa dig eftersom jag bara använder Spotify i mobilen genom Offline läget samt via wifi så jag inte slösar på datatrafik i onödan.
Andra kanske har mätt trafiken?

#75

Postad 24 november 2009 - 12:33

angelicaan
  • angelicaan
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Detta trots att jag fått ett sms att beställningen var genomförd.
Har för mig att jag fick sms:et efter besöket i Teliabutiken, men som sagt, tjänsten var inte riktigt aktiv förrän efter midnatt till dagen efter.


Bekräftelse på beställning är inte samma sak som bekräftelse på att tjänsten är aktiverad.

#76

Postad 24 november 2009 - 12:39

angelicaan
  • angelicaan
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Har försökt att lista ut vilken operatör samt vilket abonnemang som är billigast för mig. Jag har inget abonnemang idag utan använder mig av comviq kontant. Min mobil är inte låst till någon operatör. Jag kan alltså vraka och välja men...

När man hittat något som verkar toppen som tex Tjänsten erbjuder obegränsad volym mobilsurf med Turbo3G inom Sverige. Om användandet överstiger 2 GB/mån begränsas överföringshastigheten till "vanlig" 3G (384 kbit/s). Det är ju inte obegränsat Turbo3G?!?

Halebop finns inte med i din lista Crest

Vad är mest prisvärt för att köra mobilsurf på en iPhone utan nuvarande abonnemang?

Tack på förhand


Jag körde först Telias dyraste (för 199/mån), men insåg att jag inte behöver det, för jag surfar knappt på deras surfzoner. Surfar jag på WLAN så är det hemma hos nån. Alla apps kan man ju dra hem via datorn om de är för stora att dra hem via 3G (över 10MB har jag för mig att den säger). Så jag kör på Telias för 69/mån (ingen idé att nämna namnet då alla byter namn på sina tjänster utan att de byter innehåll). I botten har jag Max 25, som inte säljs längre. Men jag kan rekommendera Prata på, ev Till vänner.

Att operatörerna stryper surfhastigheten är för att röstsamtal ALLTID går först. Jag märker det tom när jag surfar på mitt mobila BB hemma. Kvällstid surrar många i luren och då slöas det ner! Dock stör det mig när det stryps, för säljarna säger att det är lika bra som fast BB. Jotjena. Inte om man är uppkopplad dygnet runt och MÅSTE vara det (skola, jobb, etc). En liten parentes bara.

#77

Postad 06 december 2009 - 23:10

Danneman_
  • Danneman_
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Är det så att om man har spotifypremium att man kan använda det i "offline-läget" och då inte förbruka något utav datatrafiken (som ofta är begränsad till xxx/mån)?

#78

Postad 07 december 2009 - 08:48

b0zz
  • b0zz
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Är det så att om man har spotifypremium att man kan använda det i "offline-läget" och då inte förbruka något utav datatrafiken (som ofta är begränsad till xxx/mån)?


Ja, men du måste ha tillgång till ett trådlöst nätverk för att "ladda ner" offlinelåtarna. Sen är det bara sätta spotify till alltid vara offline.

#79

Postad 07 december 2009 - 14:59

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0

Igår - 21 oktober- lanserade operatören 3 nya surfpaket:
Bas, Plus och Max med ett visst antal inkluderad datamängd.

Gemensamt är att när mängden är slut så stryps hastigheten ner till 64kbit/s resterande tiden av månaden.

De inför också maxtaxa för de som surfar utan surfpaket.

Priser med mera är nu uppdaterat i det första inlägget.


någon som vet vad maxtaxan är?
fick nämligen en räkning på över 3500kr för 4dagars mobilsurf från tre.
Tror den räkningen betalades sista oktober så det fanns nog inget maxtak då men det finns bra anledning till att det finns och jag önskade att taket fanns tidigare.
Kan tänka mig att det är flera som jag som var lite klantiga eller helt enkelt trodde det funkade så att man på nått sätt märker när ens mobilsurfabb gått ut. Dom har ju ringt och hetsat flera gånger om både mobilt bredband och bredband via mobilen. Det hade varit undebart och smidigt om man fått ett sms "nu har ditt surfabb gått ut och väljder du att surfa kostar det 15kr/mb" själv missade jag helt att kolla upp exakt datum då det skulle gå över till 15kr/mb istället för 139/mån eller vad det nu kostade och fick en chock när jag några dagar senare loggade in på tre av en slump och såg att jag surfat för 3600kr =( (220mbfritt och 372mb deb).

Hade lyssnat på webbradio under veckan på jobbet och på tordagen slutade webradion funka i telefon men tänkte mest att nu har abbet gått ut eller provapå grejen på last.fm gått ut men tydligen hade jag blivit spärrad. enl killen i kundtjänst var det för att dom ville ha betalt innan man kan fortsätta. idiotsvar för mig som kund. enl honom ska det spärras vid onormalt användande men när man normalt ligger på ca700kr/mån på TVÅ mobiler tot inkl avgift för telefonen tycker jag det är sjukt att det inte spärras tidigare. ingen som surkar ens för 1000kr med flit då det går att aktevera bredbandet i mobilen om man behöver surfa mkt =/ men men, jag som skulle haft koll på det även om man blir sur över att dom gjort det så svårt som möjligt. har inte avgjort om jag ska skaffa ny tele och förläng hos tre då det tyvärr inte känns bra att ha med dom att göra även om jag varit nöjd och det väl är mitt fel =(.
Han sa även att man kan klicka i om man vill ha ett sms tjänsten slutat funka men någon sån knapp har jag inte hittat. Har inte surfat en endsaste sekund sen dess. skulle ibland vilja lyssna på elitserien i hockey via webradio men vågar inte då man inte vet hur många mb en sändning kan ligga på. men om det är något maxtak nu kanske man vågar...

"Priser med mera är nu uppdaterat i det första inlägget." såg jag nu.ska kika där. ville bara skiva av mig lite

#80

Postad 10 december 2009 - 10:00

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0

Är det så att om man har spotifypremium att man kan använda det i "offline-läget" och då inte förbruka något utav datatrafiken (som ofta är begränsad till xxx/mån)?

Helt rätt. Ska du använda det på en bärbar dator (antar jag att du menar för vad jag vet så måste man ha premium för att använda det på telefonen) så är det riktigt bra! Dessutom slipper man reklamen helt vilket är en otrolig befrielse.

Själv har jag lite beslutsångest. Ska jag fortsätta ha kvar mitt fria surf på Telenor för 59kr i månaden men vara begränsad till 3G-hastighet eller byta upp mig till det för 119kr i månaden och kunna använda HSPA igen? Det hade inte varit helt fel med lite mer fart i det hela. Surfar en del med min bärbara kopplad till min Xperia X1 och då är det inte farligt snabbt kan jag säga.

#81

Postad 23 december 2009 - 23:58

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0
Tjo, hittade ingen direkt lämplig tråd att fråga detta i, så jag tar den jag tycker är närmst.

Är lite nybörjare på det här med smartphones, men jag köpte en HTC Tattoo och den har varit igång nu i ca 1 dygn, sen kom jag på att den kanske kör massa grejor i bakgrunden som kräver internetuppkoppling.

Så jag stängde av det mobila nätverket i telefonen nu. Men är jag körd nu eller? Har den legat och uppdaterat allt i telefonen, som vädret, radio, radio osv? Har den ruinerat mig?

Har för övrigt Telia som operatör, men jag har inte valt något surfpaket, men har jag fattat det rätt om man då per automatik har baspaketet och att det som mest kan kosta 9kr för ett dygn? :S

Känner mig lite smått orolig...

#82

Postad 24 december 2009 - 01:16

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Tjo, hittade ingen direkt lämplig tråd att fråga detta i, så jag tar den jag tycker är närmst.

Är lite nybörjare på det här med smartphones, men jag köpte en HTC Tattoo och den har varit igång nu i ca 1 dygn, sen kom jag på att den kanske kör massa grejor i bakgrunden som kräver internetuppkoppling.

Så jag stängde av det mobila nätverket i telefonen nu. Men är jag körd nu eller? Har den legat och uppdaterat allt i telefonen, som vädret, radio, radio osv? Har den ruinerat mig?

Har för övrigt Telia som operatör, men jag har inte valt något surfpaket, men har jag fattat det rätt om man då per automatik har baspaketet och att det som mest kan kosta 9kr för ett dygn? :S

Känner mig lite smått orolig...

Om telefonen är inställd på att automatiskt sköta uppdateringar av väder, e-post och annat så genererar det datatrafik, men det behöver inte innebära att det är stora mängder.
Men ställ gärna frågan i Tattoo tråden om hur man stänger av funktionerna så du kan göra det manuellt i stället.

Angående mobilsurf: Eftersom du inte har något surfpaket från Telia så omfattas du av taket på 9kr/dag.
Men jag kan rekommendera dig att titta på något av deras surfpaket så du kan använda din telefon på ett mer fritt sätt och slippa oroa dig för kostnader. Det är inte dyrt att ha t.ex deras "Alltid" paket. Då får du 500MB och det kanske räcker långt för dig? Om inte så kan du alltid uppgradera senare. Kanske finns någon app på Android Market som räknar/mäter datatrafik som du gör av med i mobilen? Kolla efter i trådarna som handlar om Android.

Redigerat av crest, 24 december 2009 - 01:20.


#83

Postad 26 december 2009 - 09:38

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Om telefonen är inställd på att automatiskt sköta uppdateringar av väder, e-post och annat så genererar det datatrafik, men det behöver inte innebära att det är stora mängder.
Men ställ gärna frågan i Tattoo tråden om hur man stänger av funktionerna så du kan göra det manuellt i stället.

Angående mobilsurf: Eftersom du inte har något surfpaket från Telia så omfattas du av taket på 9kr/dag.
Men jag kan rekommendera dig att titta på något av deras surfpaket så du kan använda din telefon på ett mer fritt sätt och slippa oroa dig för kostnader. Det är inte dyrt att ha t.ex deras "Alltid" paket. Då får du 500MB och det kanske räcker långt för dig? Om inte så kan du alltid uppgradera senare. Kanske finns någon app på Android Market som räknar/mäter datatrafik som du gör av med i mobilen? Kolla efter i trådarna som handlar om Android.


Okej!
Tack så mycket för ditt svar! Ska ta och fixa något surfpaket, 500mb lär räcka för mig. Kollar mest mail och twitter i den.

#84

Postad 31 december 2009 - 01:52

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
3 har ändrat sitt maxtak från 9kr/dag till 19kr/dag. De har tidigare infört maxpriset på 9kr den 21 oktober 2009 men nu står det på deras hemsida att priset är 19kr/dag - från 21 oktober (!)
Däremot har de en "julkampanj" till 18/1 - 2010 som gör att man kan surfa till maxpriset 9kr/dag.



Telia har höjt den nedre gräns för mobilsurf när inkluderad datatrafik är förbrukad från 57kbit/s till 120kbit/s
så strypningen blir inte lika kännbar.
De har också en kampanj just nu:

Mobilsurf Alltid:
Ingår fram till påsk när du tecknar Telia Mobilabonnemang med minst 18 månaders bindningstid senast 22 januari 2010. Ord. pris 69 kr/mån. Gäller dig som inte tidigare har tecknat Mobilsurf Extra eller Alltid. Kom ihåg att säga upp prisavtalet om du inte vill fortsätta ha tjänsten.

Mobilsurf Extra:
Passa på! Mobilsurf Extra endast 130 kr/månad fram till påsk! Gäller när du tecknar Telia Mobilabonnemang med minst 18 månaders bindningstid senast 22 januari 2010. Gäller dig som inte tidigare har tecknat Mobilsurf Extra eller Alltid. Kom ihåg att säga upp avtalet om du inte vill fortsätta ha tjänsten.
Ord. pris: 199kr/mån

Comviq Kontant:
Maxpriset på 8kr/dag för kontantkortskunder har förlängts till 31/8 - 2010.

Tele2 har fortfarande inget maxtak som träder in för sina abonnemangskunder.

Redigerat av crest, 31 december 2009 - 02:07.


#85

Postad 01 januari 2010 - 14:30

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0

Hur mycket data använder spotify & skype när man använder?

Tänkte ifall man anvnder dom via mobilen.


Enligt en undersökning någon teleoperatör gjort så täcker 1Gb ungefär 9 timmars Spotifylyssnande. Men som de flesta andra så tankar jag ner spellistorna över wi-fi och kör offline. Ibland går jag även över till airplane-mode i telefonen efter att jag börjat lyssna, så att frugan kan använda spotify hemma utan att programmet klagar över att det används på två ställen.

#86

Postad 01 januari 2010 - 19:49

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0

Enligt en undersökning någon teleoperatör gjort så täcker 1Gb ungefär 9 timmars Spotifylyssnande. Men som de flesta andra så tankar jag ner spellistorna över wi-fi och kör offline. Ibland går jag även över till airplane-mode i telefonen efter att jag börjat lyssna, så att frugan kan använda spotify hemma utan att programmet klagar över att det används på två ställen.

Funkar inte Spotify på telefonen och datorn samtidigt? Uselt.

#87

Postad 02 januari 2010 - 14:08

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0
Ja precis, en premiumlicens gäller för uppspelning på ett ställe åt gången. Tycker de borde ha någon form av familje-premium-licens, eller att om möjligt ena instansen av spotify automatiskt går över till reklambaserad...

#88

Postad 02 januari 2010 - 17:50

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0

Ja precis, en premiumlicens gäller för uppspelning på ett ställe åt gången. Tycker de borde ha någon form av familje-premium-licens, eller att om möjligt ena instansen av spotify automatiskt går över till reklambaserad...

Jo det vet jag, men man tycker att de borde skilja på telefon och dator.

#89

Postad 07 januari 2010 - 00:12

Danneman_
  • Danneman_
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Men får man inte typ 30st invites när man tecknar premium? i så fall kan man ju ha flera användare

#90

Postad 07 januari 2010 - 19:51

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0

Men får man inte typ 30st invites när man tecknar premium? i så fall kan man ju ha flera användare

Man får två per månad!

#91

Postad 12 januari 2010 - 00:40

Eixie
  • Eixie
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ursäktar för min okunnighet men skall snart inhandla en Hero och undrar hur långt egentligen 0,5 GB/månad räcker. Tänker på "Telias Mobilsurf Alltid". ;)

Tack på förhand!

#92

Postad 12 januari 2010 - 14:01

Ramboline
  • Ramboline
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Ursäktar för min okunnighet men skall snart inhandla en Hero och undrar hur långt egentligen 0,5 GB/månad räcker. Tänker på "Telias Mobilsurf Alltid". :)

Tack på förhand!


Ja,om du bara ska surfa,och inte lyssna på nätradio eller kolla på youtube klipp. Men har du en Hero kommer du garanterat att vara mycke uppkopplat.Så mitt tipps är snåla inte på datatrafiken.Ligger själv på en forbrukning mellan 2-3gigg i månaden.

#93

Postad 12 januari 2010 - 14:03

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
hoppar man över "strömmande" media räcker det.

men börjar man med webbradio, spotify, svtplay eller liknande så är det kört oftast

#94

Postad 12 januari 2010 - 14:09

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Ursäktar för min okunnighet men skall snart inhandla en Hero och undrar hur långt egentligen 0,5 GB/månad räcker. Tänker på "Telias Mobilsurf Alltid". :)

Tack på förhand!

Skaffade en Hero alldeles före jul och fick då Telia Mobilsurf alltid på köpet fram till påsk. Hittills har det inte varit några som helst problem med datamängden. Men jag åker bil till och från jobbet (så sitter alltså inte och kollar YouTube på bussen eller liknande), har WiFi hemma och på jobbet. Spotify kan man ju även köra med offline-listor som man då synkar när man har tillgång till WiFi.

Åker man mycket buss/tåg/spårvagt/tunnelbana eller liknande och har dötid att slå ihjäl så är det möjligt att trafiken inte räcker, men för mig räcker det bra än så länge i alla fall.

#95

Postad 23 februari 2010 - 13:55

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0

någon som vet vad maxtaxan är?
fick nämligen en räkning på över 3500kr för 4dagars mobilsurf från tre.
Tror den räkningen betalades sista oktober så det fanns nog inget maxtak då men det finns bra anledning till att det finns och jag önskade att taket fanns tidigare.
Kan tänka mig att det är flera som jag som var lite klantiga eller helt enkelt trodde det funkade så att man på nått sätt märker när ens mobilsurfabb gått ut. Dom har ju ringt och hetsat flera gånger om både mobilt bredband och bredband via mobilen. Det hade varit undebart och smidigt om man fått ett sms "nu har ditt surfabb gått ut och väljder du att surfa kostar det 15kr/mb" själv missade jag helt att kolla upp exakt datum då det skulle gå över till 15kr/mb istället för 139/mån eller vad det nu kostade och fick en chock när jag några dagar senare loggade in på tre av en slump och såg att jag surfat för 3600kr =( (220mbfritt och 372mb deb).

Hade lyssnat på webbradio under veckan på jobbet och på tordagen slutade webradion funka i telefon men tänkte mest att nu har abbet gått ut eller provapå grejen på last.fm gått ut men tydligen hade jag blivit spärrad. enl killen i kundtjänst var det för att dom ville ha betalt innan man kan fortsätta. idiotsvar för mig som kund. enl honom ska det spärras vid onormalt användande men när man normalt ligger på ca700kr/mån på TVÅ mobiler tot inkl avgift för telefonen tycker jag det är sjukt att det inte spärras tidigare. ingen som surkar ens för 1000kr med flit då det går att aktevera bredbandet i mobilen om man behöver surfa mkt =/ men men, jag som skulle haft koll på det även om man blir sur över att dom gjort det så svårt som möjligt. har inte avgjort om jag ska skaffa ny tele och förläng hos tre då det tyvärr inte känns bra att ha med dom att göra även om jag varit nöjd och det väl är mitt fel =(.
Han sa även att man kan klicka i om man vill ha ett sms tjänsten slutat funka men någon sån knapp har jag inte hittat. Har inte surfat en endsaste sekund sen dess. skulle ibland vilja lyssna på elitserien i hockey via webradio men vågar inte då man inte vet hur många mb en sändning kan ligga på. men om det är något maxtak nu kanske man vågar...

"Priser med mera är nu uppdaterat i det första inlägget." såg jag nu.ska kika där. ville bara skiva av mig lite


jag har också fått en sån där trevlig överraskning, jag var i Kanada (ja jag vet att det är svindyrt att surfa utomlands) och hade min iPhone med mig. dock hade jag stängt av alla funktioner som kräver data. När jag hade varit ute och gått hade jag kommit åt telefonen så den hade laddat kartor på Sverige, denna lilla miss kostade mig 2000 kr, för några min surfande som jag inte ens visste om.
Inte så kul men det är bara att bita ihop och se glad ut....

#96

Postad 24 februari 2010 - 17:03

Skyride
  • Skyride
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Dags att uppdatera Halebop se länk

http://www.halebop.s...ster/surf-plus/

#97

Postad 24 februari 2010 - 23:00

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Dags att uppdatera Halebop se länk

http://www.halebop.s...ster/surf-plus/

Tackar!
Jag har nu uppdaterat första inlägget!

#98

Postad 28 februari 2010 - 22:18

Asurat
  • Asurat
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Undrar hur gångbart det är att ha en HTC Desire och surfa via kontaktkortet (Tele2) som nu har max 8:- per dag. Vad är riskerna med ett sånt erbjudande? Då jag inte direkt har möjlighet att skaffa abonnemang är det nog den enda lösningen jag kan komma på :P 8kr är ju ganska lungt då telefonen uppdaterar väder, strömmar youtube-klipp osv, så kostar det väl max 8:- per dag enligt Tele2?

#99

Postad 01 mars 2010 - 10:48

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Undrar hur gångbart det är att ha en HTC Desire och surfa via kontaktkortet (Tele2) som nu har max 8:- per dag. Vad är riskerna med ett sånt erbjudande? Då jag inte direkt har möjlighet att skaffa abonnemang är det nog den enda lösningen jag kan komma på :D 8kr är ju ganska lungt då telefonen uppdaterar väder, strömmar youtube-klipp osv, så kostar det väl max 8:- per dag enligt Tele2?


Det blir ju 248kr/månad i värsta fall. Det klart dyraste surf-tillägget jag någonsin hört talas om i modern tid.

Det är ju klart billigare att byta till abbonemang, å sen skaffa lite karaktär så du inte ringer för mycket :P

#100

Postad 01 mars 2010 - 11:51

Danneman_
  • Danneman_
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Har tidigare funderat på Telia Max 25 med Surf alltid, men nu ser jag att Halebops nya för 99kr/mån med 3Gb ser ju mycket bättre ut rent surfmässigt. Tycker det är konstigt att telia har så odrägliga priser på sin Surf extra (5Gb 199kr/mån).
Kanske får bli Halebop Hallå eller Vänner med Surf plus, eller alternativt Telia MAx 25 med surf alltid ändå. Jag ringer främst till sådana som har telia, det är därför jag hellre vill ha det, svårt val...

Har tidigare funderat på Telia Max 25 med Surf alltid, men nu ser jag att Halebops nya för 99kr/mån med 3Gb ser ju mycket bättre ut rent surfmässigt. Tycker det är konstigt att telia har så odrägliga priser på sin Surf extra (5Gb 199kr/mån).
Kanske får bli Halebop Hallå eller Vänner med Surf plus, eller alternativt Telia MAx 25 med surf alltid ändå. Jag ringer främst till sådana som har telia, det är därför jag hellre vill ha det, svårt val...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.