Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mobilsurf

220 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 12 mars 2010 - 00:24

CountZer0
  • CountZer0
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Är det nån hä som surfar hårt på t.ex. sin iphone? Jag är startgroparna för att köpa en HTC Desire och tvekar lite på olika val av abonemang och leverantörer. Jag räknar med att vara uppkopplad i stort sett jämt men då på sidor som facebook och dylik, alltid ha vädret uppdaterat osv. Kommer inte köra spotify men det blir säkert en hel del svt och tv4play+livestreamad fotboll. Gissningsvis 20-30h i månaden.

Kommer 10gb att räcka? Funderar på 3s 399 pott med maxsurf vilket ger 250kr över att ringa och smsa för. Telefonen ingår i ett 24 månaders abbonemang.

alternativ två är med telenor, fri surf för 199, 100kr extra i månaden, 577 kontant när man hämtar telefonen...

Ringer ca 5h och skickar ca 100sms månaden.

#102

Postad 16 mars 2010 - 18:27

Morax
  • Morax
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Förmånligt alternativ som jag kör på, och kan rekommendera är:

Telia Max 25 med Mobilsurf Alltid.

Har aldrig en mobilräkning på över 150kr/månad inkl. grundavgift och tilläggstjänst, och jag ringer och smsar väldigt mycket.

500mb förbrukar man väldigt fort med mobilsurfen (jag streamar webbradio, youtube, surfar flera timmar per dag), men grejen är den att Telia stryper (enligt avtal till 120kbit/s), men i verkligheten till 25-30kilobyte/sek, kört TP-test med mobilen som modem, och det räcker gott och väl till allt vad mobilen behöver.
Uppladdningshastigheten ligger på över 1mbit/s trots att 500mb är förbrukade.

jag ringde och frågade om det inte kostade något extra att använda mobilen som modem och vara uppkopplad efter 500mb var förbrukade, svaret var att man får använda det hur mycket man vill, på vilket sätt man vill.

Slutsats: Telias "strypning" är förmånlig.

#103

Postad 17 mars 2010 - 01:27

algorithm
  • algorithm
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Är det nån hä som surfar hårt på t.ex. sin iphone? Jag är startgroparna för att köpa en HTC Desire och tvekar lite på olika val av abonemang och leverantörer. Jag räknar med att vara uppkopplad i stort sett jämt men då på sidor som facebook och dylik, alltid ha vädret uppdaterat osv. Kommer inte köra spotify men det blir säkert en hel del svt och tv4play+livestreamad fotboll. Gissningsvis 20-30h i månaden.

Kommer 10gb att räcka? Funderar på 3s 399 pott med maxsurf vilket ger 250kr över att ringa och smsa för. Telefonen ingår i ett 24 månaders abbonemang.

alternativ två är med telenor, fri surf för 199, 100kr extra i månaden, 577 kontant när man hämtar telefonen...

Ringer ca 5h och skickar ca 100sms månaden.


10 GB kommer att räcka med goda marginaler.
När jag surfar mycket med telefonen, använder iPhone som modem till datorn en dag i veckan, kommer jag upp i 2-5 GB. Jag vill påstå att 3 Surf Plus för 89 SEK/mån är bra nog (5 GB, upp till 6 Mbit/s).

P.S.
Bli inte för glad när du ser 10 Mbit/s, det är långt ifrån i alla områden + att frågan om telefonen skulle hinna bearbeta 10 Mbit/s flöde...
Med andra ord så tror jag inte att man känner av skillnaden mellan upp till 6Mbit/s och upp till 10 Mbit/s när man surfar från en mobil.

#104

Postad 17 mars 2010 - 01:30

algorithm
  • algorithm
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Förmånligt alternativ som jag kör på, och kan rekommendera är:

Telia Max 25 med Mobilsurf Alltid.

Har aldrig en mobilräkning på över 150kr/månad inkl. grundavgift och tilläggstjänst, och jag ringer och smsar väldigt mycket.

500mb förbrukar man väldigt fort med mobilsurfen (jag streamar webbradio, youtube, surfar flera timmar per dag), men grejen är den att Telia stryper (enligt avtal till 120kbit/s), men i verkligheten till 25-30kilobyte/sek, kört TP-test med mobilen som modem, och det räcker gott och väl till allt vad mobilen behöver.
Uppladdningshastigheten ligger på över 1mbit/s trots att 500mb är förbrukade.

jag ringde och frågade om det inte kostade något extra att använda mobilen som modem och vara uppkopplad efter 500mb var förbrukade, svaret var att man får använda det hur mycket man vill, på vilket sätt man vill.

Slutsats: Telias "strypning" är förmånlig.


[1] Telia Max 25 får man endast ha om man är studerande eller under 25 år.
[2] 500 MB är för lite för flitigt användande + att 120kbit/s är åt h-lvete slött... Även om det blir 30 KB/s (240 kbit/s) så är det inte dugligt för tethering (användning som modem) eller videostreaming.

#105

Postad 18 mars 2010 - 01:30

Hesam
  • Hesam
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Hur är det med Telenor Surfa Bas*? Hade tänkt att teckna mig detta ab. eftersom jag surfar fligtigt på mobilen. Något jag bör tänka på när det gäller Telenor? Någon erfaren som kan kommentera?

* Scrolla ner för att se priserna och villkoren

Redigerat av Hesam, 18 mars 2010 - 01:33.


#106

Postad 19 mars 2010 - 00:48

algorithm
  • algorithm
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Hur är det med Telenor Surfa Bas*? Hade tänkt att teckna mig detta ab. eftersom jag surfar fligtigt på mobilen. Något jag bör tänka på när det gäller Telenor? Någon erfaren som kan kommentera?

* Scrolla ner för att se priserna och villkoren


Ett förslag:
De surfvillkoren som du får kostar vanligtvis 59 SEK/mån. Beroende på hur din mobilkonsumtion ser ut, är de kanske bättre att kombinera Telenor Prata Länge + Surf Bas eller något annat.

Att tänka på:
[1] Spärr mot surf utomlands rekommenderas
[2] Du kan använda din telefon som 3G modem till datorn. Begränsad hastighet dock.

Annars ser jag inget speciellt som är värt att fundera över.

#107

Postad 19 mars 2010 - 18:23

pki
  • pki
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Jag har länge funderat över varför Tele2 inte har något surfpaket som Telenor har - Frisurf.
Skulle gärna vilja ha det, då jag streamar div. nätradio till mobilen. Men med en 1gb/mån med tele2, så går det väldigt fort.

Någon som vet varför dom inte har något sånt tillägg?

#108

Postad 20 mars 2010 - 22:58

ZoDeR
  • ZoDeR
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Jag har länge funderat över varför Tele2 inte har något surfpaket som Telenor har - Frisurf.
Skulle gärna vilja ha det, då jag streamar div. nätradio till mobilen. Men med en 1gb/mån med tele2, så går det väldigt fort.

Någon som vet varför dom inte har något sånt tillägg?


Tele2 har ju detta i alla fall:
http://www.tele2.se/...-datapaket.html

Men som sagt har dem inget alternativ utan tak, verkar inte vara så många som har det heller. Du kan alltid kontakta dem och fråga :angry:

Redigerat av ZoDeR, 20 mars 2010 - 23:00.


#109

Postad 21 mars 2010 - 20:01

vvv
  • vvv
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Ett förslag:
De surfvillkoren som du får kostar vanligtvis 59 SEK/mån. Beroende på hur din mobilkonsumtion ser ut, är de kanske bättre att kombinera Telenor Prata Länge + Surf Bas eller något annat.

Att tänka på:
[1] Spärr mot surf utomlands rekommenderas
[2] Du kan använda din telefon som 3G modem till datorn. Begränsad hastighet dock.

Annars ser jag inget speciellt som är värt att fundera över.

Har också funderingar på att teckna Telenor Surfa Bas i samband med köp av HTC Desire. Har väldigt lite erfarenhet av mobilsurf så tänkte höra vad folk tror om begränsningen på 1 Mbit, funkar det ok att surfa och streama diverse saker på 1 Mbit.

Och att kunna använda den som 3G modem är ju också intressant men skulle hastigheten vara ännu lägre begränsad eller är det begränsningen på 1Mbit som du syftar på kanske :)

#110

Postad 24 mars 2010 - 19:25

algorithm
  • algorithm
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Har också funderingar på att teckna Telenor Surfa Bas i samband med köp av HTC Desire. Har väldigt lite erfarenhet av mobilsurf så tänkte höra vad folk tror om begränsningen på 1 Mbit, funkar det ok att surfa och streama diverse saker på 1 Mbit.

Och att kunna använda den som 3G modem är ju också intressant men skulle hastigheten vara ännu lägre begränsad eller är det begränsningen på 1Mbit som du syftar på kanske :)


Jag har Telenors Surfa Bas. Jag upplever som lite slött när jag använder mobilen till datorn (som 3G modem).
När det gäller surf i själva telefonen så tycker jag att hastigheten är bra.

Gjorde ett test på Bredbandskollen precis:
Upp 0,11 Mbit/s
Ned: 0,99 Mbit/s
Sitter i centrala Jönköping just nu.

#111

Postad 26 mars 2010 - 15:13

Kocke
  • Kocke
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Jag betalar 98kr för:

Gratis SMS
Gratis SURF

Hos Telia: Max 25+ mobilsurf alltid (paketpris 98kr/mån

#112

Postad 31 mars 2010 - 10:01

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
De flesta operatörerna skriver att surfpaketen fungerar till all internettrafik, utom fildelning och ip-telefoni, innebär detta att jag inte kan använda t.ex. skype?

#113

Postad 04 april 2010 - 15:35

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Tjo!
Hur långt räcker säg 200mb om man ej youtub:ar,använder spotify eller surfar.
Kommer generellt använda diverse online app som väder m.m
Men inte surfa i onödan mer än kanske kolla mailen eller nåt forum då och då.

Annars så blir det använda wifi här hemma när man ska använda den utöver det.

#114

Postad 04 april 2010 - 15:40

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Tjo!
Hur långt räcker säg 200mb om man ej youtub:ar,använder spotify eller surfar.
Kommer generellt använda diverse online app som väder m.m
Men inte surfa i onödan mer än kanske kolla mailen eller nåt forum då och då.

Annars så blir det använda wifi här hemma när man ska använda den utöver det.


Det kommer du rätt långt med, jag använder i snitt 100MB/månad och då kollar jag mailen flera gånger per dag, kollar facebook, och vissa andra sidor och appar. Dock inte spotify, youtube eller något annat som streamar.

#115

Postad 04 april 2010 - 18:25

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Dåså, bara att börja med det.
Sen öka när man får ett nytt jobb eller klar med utbildningen.
Försöker spara lite pengar =P

#116

Postad 06 april 2010 - 07:11

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
...

Redigerat av Unregistered9b117a23, 06 april 2010 - 13:39.


#117

Postad 06 april 2010 - 15:44

Unregistered7d077550
  • Unregistered7d077550
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Detta är förmodligen en dum fråga men jag ställer den ändå. Om jag surfar med min laptop och använder ca 200MB/timma kommer detta betyda att om jag har exakt samma surfmönster med min HTC desire så kommer jag använda 200MB/timma. Tänkte ifall webbläsaren i telefonen komprimerar data/sidor/youtube osv.

#118

Postad 06 april 2010 - 15:46

clubt
  • clubt
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Kör du med exempelvis Opera mini komprimerar den bilder etc så att trafikmängden minskar =)

http://www.opera.com/mobile/features/

Edit: Det finns väl inga dumma frågor? Om man inget frågar får man inget veta :D

Redigerat av clubt, 06 april 2010 - 15:48.


#119

Postad 06 april 2010 - 20:49

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Hur mycket tar tex läsa aftonbladet 2-3 ggr per dag.
Följa t.ex minhembio och sweclockers, 2-3 ggr per dag.

#120

Postad 06 april 2010 - 21:03

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 292 inlägg
  • 0
Mycket mer än man tror, aftonbladet tar 1-2MB per sida tex om du inte begränsar innehållet.

#121

Postad 07 april 2010 - 18:10

clubt
  • clubt
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Jag gjorde precis en koll med Opera Mini på en Symbian S60r3 och det som laddades ned från aftonbladet (www.aftonbladet.se) var 336 kB och om jag surfar till aftonbladet mobil (mobil.aftonbladet.se) så laddades 30 kB ner.

Dessa mätningar gjorde jag precis nu och kollade både i Opera och i min datatrafikslogg (men dessa gäller enbart laddandet av huvudsidan, dvs surfade inte in och läste någon nyhet). Hoppas dessa siffror ger dig en indikation på hur mycket data som går åt.

Tipset är dock att nyttja mobilsiter så gott det går.

#122

Postad 11 april 2010 - 07:15

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Jag gjorde precis en koll med Opera Mini på en Symbian S60r3 och det som laddades ned från aftonbladet (www.aftonbladet.se) var 336 kB och om jag surfar till aftonbladet mobil (mobil.aftonbladet.se) så laddades 30 kB ner.

Dessa mätningar gjorde jag precis nu och kollade både i Opera och i min datatrafikslogg (men dessa gäller enbart laddandet av huvudsidan, dvs surfade inte in och läste någon nyhet). Hoppas dessa siffror ger dig en indikation på hur mycket data som går åt.

Tipset är dock att nyttja mobilsiter så gott det går.


ok,där ser man.
Intresant att mobil sajten var avsevärt nerbantat.
Blir nog köra på 1gb surf så kan man läsa lite mer och följa diverse grejer aktivt =)

Tusen tack iallafall

#123

Postad 11 april 2010 - 20:42

clubt
  • clubt
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Är det inte så att med 1 gb så kostar inte datatrafiken även om du överstiger 1 gb, utan hastigheten stryps bara? Då slipper du ju hålla koll på mängden iaf ur penga-perspektiv =)

Jag kör själv tele2:s 200 mb och då kostar varje mb 1,6 :- när man överstiger de 200 mb. Nu är det inget problem för min N82 orkar man inte surfa så länge på iaf ;P

#124

Postad 12 april 2010 - 14:23

ghetuz
  • ghetuz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Telenor har höjt priset på sit Surfa Fritt Turbo 3G tilläggsabonnemang från 119 kr/ mån till 149 kr/mån.

#125

Postad 13 april 2010 - 09:55

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 937 inlägg
  • 0
Halloj... ska få hem en Desire nu i dagarna, och tänkte fixa spotify premium för att kunna lyssna på spotify när jag reser, och är på semester etc... men det kostar väl inget extra som mobilsurf, eller hur funkar det? Har det där mobilsurf plus på tre...
Och går det åt mycket data för att streama youtube..?
Ursäkta dom dumma frågorna, men har aldrig surfat direkt med mobil, för jag har inte haft mobiler som funkat så bra till det... :)

Redigerat av Garrett, 13 april 2010 - 09:57.


#126

Postad 13 april 2010 - 11:53

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Telenor har höjt priset på sit Surfa Fritt Turbo 3G tilläggsabonnemang från 119 kr/ mån till 149 kr/mån.

Tack!
Jag har uppdaterat första inlägget med Telenors nya priser och nivåer på mobilsuf.

#127

Postad 13 april 2010 - 11:58

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Telia har för sina kontantkortskunder ett årskort för mobilsurf för 499 kr, då ingår 500mb i månaden och därefter stryps hastigheten.

#128

Postad 13 april 2010 - 12:46

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Telia har för sina kontantkortskunder ett årskort för mobilsurf för 499 kr, då ingår 500mb i månaden och därefter stryps hastigheten.

Tack!
Jag har nu uppdaterat första inlägget med info om Årskortet.

#129

Postad 01 maj 2010 - 15:09

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
EDIT: Borttaget pga att svaret delvis finns i inlägg #110 och att det inte är någon bindningstid på Telenors tilläggstjänst surf...

Redigerat av Unregisteredf89c404c, 07 maj 2010 - 10:55.


#130

Postad 02 maj 2010 - 11:08

Unregistereddf947b5b
  • Unregistereddf947b5b
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hallå mina bröder.


Är det någon som har tele2 Medium Surfpaket????


Hos mig måste det vara ett skämt ju. Jag ändrade min kontantkort till abonnemang eftersom jag vill vara uppkopplat mot internet med min N900.

Fixade Kompis 49kr+Surf Medium 89kr.....


Det gjorde jag för en vecka sen.. Nu har jag redan gått över 1 gb:( Hur fan då?? Slut på 1 gb redan efter en vecka:(
Använde ju som mest mitt wlan som jag har hemma. Och nu kommer väll hastigheten vara 64kb/s.
Så jag tror inte 5 gb räcker för mig heller om jag byter till den.



Hur upplever ni som har Tele2 Surf Medium eller Large ????

Redigerat av Unregistereddf947b5b, 02 maj 2010 - 11:09.


#131

Postad 10 maj 2010 - 12:07

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Om ni ser operatörerna ändra sin prisplaner/datamängder på mobilsurf så posta gärna dom här, som vanligt.

Men jag vill passa på att upplysa att jag inte kommer att kunna uppdatera det första inlägget med aktuell information mellan 12 maj och 3 juni då jag är i Thailand på semester och jag gör uppdateringar vid behov när jag är hemma igen.

Ha det så bra här hemma! ;)

Redigerat av crest, 10 maj 2010 - 12:10.


#132

Postad 14 maj 2010 - 23:20

Baily
  • Baily
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Hur mycket surf ingår i Tele 2 kompis surf. Det står visserligen "fri surf" till augusti bla bla, men inget hur mycket som får nyttjas för de extra 50kr som kompis surf kostar mot vanliga kompis.

#133

Postad 15 maj 2010 - 19:24

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Hej, jag har haft min X10 en vecka nu tillsammans med Telenor mobilsurf 1mbit och har noterat följande:
1. Telenor säger att man ska använda APN "services.telenor.se" men med den kommer jag endast upp i 0,3mbit, med "internet.telenor.se" får jag dock hela min hastighet.

2. jag var tvungen att starta om telefonen efter att jag ändrat APN för att det skulle fungera överhuvudtaget.

3. idag gick det långsamt att surfa, testade då hastigheten med appen "speedtest.net" som sa att jag hade 0,1mbit ner, startade om telefonen och då hade jag 1mbit igen

4. 1mbit duger mycket väl till att surfa, maila, ladda ner appar och synca med facebook etc. jag har inte kört så mycket youtube, men det jag testat flyter på bra i hög kvalitet.

//D

Redigerat av Unregisteredf89c404c, 15 maj 2010 - 19:25.


#134

Postad 25 maj 2010 - 09:39

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Nu verkar telia ha någon kampanj på mobilsurf:

http://www.telia.se/...ilen.page?tab=3

#135

Postad 28 maj 2010 - 18:47

ChiliPalmer
  • ChiliPalmer
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Telia har också gjort om sina mobilsurf paket den 24e maj.


Mobilsurf - 1gb surf 69kr/mån
Mobilsurf Extra - 5gb surf 149kr/mån
Mobilsurf Extra+ - 10gb surf 199kr/mån


Mobilsurf Extra+ har även släppts för företagskunder, som tidigare bara hade Mobilsurf Extra med 1gb surf och 99kr/mån

/S

#136

Postad 05 juni 2010 - 11:12

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Nu verkar telia ha någon kampanj på mobilsurf:

http://www.telia.se/...ilen.page?tab=3


Har nu lagt in erbjudandet i det första inlägget under Telia.

Telia har också gjort om sina mobilsurf paket den 24e maj.


Mobilsurf - 1gb surf 69kr/mån
Mobilsurf Extra - 5gb surf 149kr/mån
Mobilsurf Extra+ - 10gb surf 199kr/mån


Mobilsurf Extra+ har även släppts för företagskunder, som tidigare bara hade Mobilsurf Extra med 1gb surf och 99kr/mån

/S

Har nu uppdaterat priserna och datamängd/hastigheterna
Dock kostar Mobilsurf Extra 169kr/mån

Redigerat av crest, 05 juni 2010 - 11:16.


#137

Postad 07 juni 2010 - 18:04

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 784 inlägg
  • 0

Hej, jag har haft min X10 en vecka nu tillsammans med Telenor mobilsurf 1mbit och har noterat följande:
1. Telenor säger att man ska använda APN "services.telenor.se" men med den kommer jag endast upp i 0,3mbit, med "internet.telenor.se" får jag dock hela min hastighet.

2. jag var tvungen att starta om telefonen efter att jag ändrat APN för att det skulle fungera överhuvudtaget.

3. idag gick det långsamt att surfa, testade då hastigheten med appen "speedtest.net" som sa att jag hade 0,1mbit ner, startade om telefonen och då hade jag 1mbit igen

4. 1mbit duger mycket väl till att surfa, maila, ladda ner appar och synca med facebook etc. jag har inte kört så mycket youtube, men det jag testat flyter på bra i hög kvalitet.

//D


Telenor surfa bas betalar jag 99 kr/månad och ringer för 39 öre/min
Finns även Surfa för 199 kr och 6 Mb med samma minutpriser
Med bägge surfar du obegränsat och jag har även testat att sätta i simkortet i Telenor modem vilket fungerar. Jag får även där 1 MB.

Det konstiga är dock att i Borås får jag mycket sämre hastighet med min Nokia 5800 än ute på landet, där jag bor, men med kortet i datorn får jag full hastighet även i Borås. Mycket märkligt.

#138

Postad 10 juni 2010 - 22:09

tburstrom
  • tburstrom
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Om jag tecknar detta abonnemang hos Telia när iPhone 4g släpps, kommer det räcka med 5gb för datatrafiken? Kommer förmodligen använda Youtube och liknande sidor, eventuellt Spotify också.

Till vänner + Mobilsurf Extra = 99 kr/mån (ord 199 kr/mån)

#139

Postad 19 juni 2010 - 09:52

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 784 inlägg
  • 0
Varför envisas med Telia med sin t ex: Mobilsurf Extra - 169kr/mån Upp till 6Mbit/s med 5GB/måntak eller 199kr/mån 10Mbit/s och 10 GB tak.

Nu vet jag inte hur Telenors deal med att sälja Iphone ser ut men ofta när jag nämner idiotin i att inte utnyttja Telenor och deras obegränsade surfande utan tak (och att Tre nu också hoppat på det tåget), skiter folk ner sig och tycker jag har en äcklig inställning samt gott med pengar. Jag betalar ammanlagt 250 kr/månad för Mobiltelefon-surf 1Mb/s och USB-Mobilt brdband 6 Mn/s och har obegränsad upp och nerladdning på bägge.

Jag skriver igen, varför välja något annan om man t ex inte har dålig ekonomi men bra studentrabatt med annat bolag som ger en telefonen på bra avbetlning och har små surf-behov.

Att jag är aggressiv beror på att jag är rädd att folk går på detta med surftak så att även Telenor och TRE börjar med det eftersom affärsidén med obegränsad surf inte är viktig för folk. Ett annat exempel är det digitala marknätet där folk gladeligen både betalar abonnemangsavgift och höga kortavgifter för att se reklam TV-kanaler som TV3, TV4+, TV400 och kanal 5 istället för att bojkotta detta ocker.

Ursäkta att jag trampar någon på tårna men varför välja operatörer med snåltak på GB mängden när det finns alternativ? Observera också att Tre och Telenor håller på med uppgradering av sina master så det som gav usla hastigheter förra året kan ge bra nu om man har täckning. Kan säga också att jag inte gillar de små säljstånd Telenor har i städerna under sommaren med mycket aggressiv försäljning av mobil+abonnemang. Och jag mässar inte för Telenor, jag mässar för fri och obegränsad tillgång till Internet för en rimlig kostnad utan tak.

#140

Postad 19 juni 2010 - 14:00

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Varför envisas med Telia med sin t ex: Mobilsurf Extra - 169kr/mån Upp till 6Mbit/s med 5GB/måntak eller 199kr/mån 10Mbit/s och 10 GB tak.

Nu vet jag inte hur Telenors deal med att sälja Iphone ser ut men ofta när jag nämner idiotin i att inte utnyttja Telenor och deras obegränsade surfande utan tak (och att Tre nu också hoppat på det tåget)......

Tycker dock att det är synd att 3 bara har hakat på när det gäller det dyraste bredbandsabonnemanget och inte de andra abonnemangsformerna/hastigheterna.

Det som också är tråkigt att 3 inte ens kan ge Telenor en match och ta bort taket på mobilsurf.
Slopat tak gäller alltså inte för deras olika mobilsurf-tjänster utan endast för surfsticka till datorer.

Telenor är fortfarande ensamma om att erbjuda obegränsad mobilsurf i handhållna enheter utan att sänka hastigheten när man uppnått en viss datamängd.

********************************************************************************

Jag har justerat (ner) priserna för mobilsurf med Tele 2 i trådens första inlägg, som har blivit lite billigare än tidigare.

Redigerat av crest, 19 juni 2010 - 14:01.


#141

Postad 23 juni 2010 - 14:31

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Anledningen till att jag väljer telia är för att det funkar, enkelt igentligen tycker jag... Sen att dom är lite dyrare som måna säger är inte en sanning som gäller för alla. Där är jag inräknad och skulle om jag bytte ifrån telia få högre fakturor.

Nu är jag en av dom lyckliga som bor norr om stockholm :) och är gärna utanför stadskärnorna lite då och då, mig veterligen går det inte att hitta någon annan som kan erbjuda den funktionalitet som Telia faktiskt gör. Sen om den är bra har jag inte sagt men ändock bäst efter vad jag testat.

#142

Postad 24 juni 2010 - 14:19

i8910user
  • i8910user
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
själv har ja surfpaketet large med tele2 till min lur ganska onödigt för min del eftersom det kostar 129 kr månaden men det du kan påverka mest är ju beroende på browser i luren funderar på byta ner mig till medium eftersom opera mobile till s60v5 mobiler drar ner storlek och komprimerar sidorna i luren :) säg gärna vilken lur du har så tipsar ja om webbrowser:)

#143

Postad 24 juni 2010 - 14:29

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0

Varför envisas med Telia med sin t ex: Mobilsurf Extra - 169kr/mån Upp till 6Mbit/s med 5GB/måntak eller 199kr/mån 10Mbit/s och 10 GB tak.

Nu vet jag inte hur Telenors deal med att sälja Iphone ser ut men ofta när jag nämner idiotin i att inte utnyttja Telenor och deras obegränsade surfande utan tak (och att Tre nu också hoppat på det tåget), skiter folk ner sig och tycker jag har en äcklig inställning samt gott med pengar. Jag betalar ammanlagt 250 kr/månad för Mobiltelefon-surf 1Mb/s och USB-Mobilt brdband 6 Mn/s och har obegränsad upp och nerladdning på bägge.

Jag skriver igen, varför välja något annan om man t ex inte har dålig ekonomi men bra studentrabatt med annat bolag som ger en telefonen på bra avbetlning och har små surf-behov.

Att jag är aggressiv beror på att jag är rädd att folk går på detta med surftak så att även Telenor och TRE börjar med det eftersom affärsidén med obegränsad surf inte är viktig för folk. Ett annat exempel är det digitala marknätet där folk gladeligen både betalar abonnemangsavgift och höga kortavgifter för att se reklam TV-kanaler som TV3, TV4+, TV400 och kanal 5 istället för att bojkotta detta ocker.

Ursäkta att jag trampar någon på tårna men varför välja operatörer med snåltak på GB mängden när det finns alternativ? Observera också att Tre och Telenor håller på med uppgradering av sina master så det som gav usla hastigheter förra året kan ge bra nu om man har täckning. Kan säga också att jag inte gillar de små säljstånd Telenor har i städerna under sommaren med mycket aggressiv försäljning av mobil+abonnemang. Och jag mässar inte för Telenor, jag mässar för fri och obegränsad tillgång till Internet för en rimlig kostnad utan tak.


Vad har du i datatrafik/mån över telenor?

Personligen hade jag 1,7GB i maj månad över 3G only! Det anser jag vara betydligt mer än många andra. Vänner som också har surf har kanske 500MB osv....varför betala för fri datatrafik när det blir dyrare?

För mina 6Mbit/s betalar jag 89:- spänn i månaden som dras av min pott hos 3. Telenors kostar 149:-. Då använder jag hellre de 70:- till andra samtal, sms eller liknande. I mitt hem får jag dessutom ung. 4,5-5Mbit i hastighet så hag är både nöjd prismässigt och kvalitetsmässigt. Finns alltså ingen anledning att byta!

Mässa på - men gärna lite nyanserat coh situationsanpassat.

#144

Postad 26 juni 2010 - 17:14

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 784 inlägg
  • 0
99 kr skrev jag att jag betalar för mobilsurf och 1 Mb/s räcker gott för mig. 149 Var för det mobila bredbandet på 6 Mb/s.

Jag använder min Galaxy S till mycket på webben bla Spotify mobilTV utan att behöva bry mig om ett tak. Vad är det föf fel på det menar du? Det är alltså helt okej med GB tak för dig? Inte för mig, men vi kan vara vänner ändå.

Jisses vad snyggt du hade det hemma! Kollade ditt galleri. Stod själv i valet och kvalet mellan min Samsung Galaxy S och SE X10 med sin gudomliga kamera. Det blev en Samsung och tycker den är kanon fast stillbilderna blir sisådär. Finns ju billiga digi-kameror.

Redigerat av ruva, 26 juni 2010 - 20:12.


#145

Postad 27 juni 2010 - 12:06

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0

99 kr skrev jag att jag betalar för mobilsurf och 1 Mb/s räcker gott för mig. 149 Var för det mobila bredbandet på 6 Mb/s.

Jag använder min Galaxy S till mycket på webben bla Spotify mobilTV utan att behöva bry mig om ett tak. Vad är det föf fel på det menar du? Det är alltså helt okej med GB tak för dig? Inte för mig, men vi kan vara vänner ändå.

Jisses vad snyggt du hade det hemma! Kollade ditt galleri. Stod själv i valet och kvalet mellan min Samsung Galaxy S och SE X10 med sin gudomliga kamera. Det blev en Samsung och tycker den är kanon fast stillbilderna blir sisådär. Finns ju billiga digi-kameror.

Jag kan hålla med om att tak på bredband eller mobilt bredband är snyggt, men att det via mobilsurf är så höga tak att det aldrig eller sällan blir ett problem.

Tack för komplimangen. :-)

#146

Postad 03 juli 2010 - 14:27

lacunaz
  • lacunaz
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Funderar på Tele 2 netto + Mobil surf medium 1 gb tak.

Kommer mest kolla mail, facebook,nyheter o sådant, dock spotify och gps ibland kan vara händigt, skulle ni rekommendera detta för mig då?

Jag har verkligen dålig koll och litar inte på säljare i affärerna ;)

Hur långt kommer jag på 1 gb tror ni?


Läste nu att Tele 2 netto + mobilsurf 1gb tak kostar 88:- månaden
dock kostar Telenors surfabonnemang 99kr månaden och man får surfa hur mycket man vill dock lite dyrare att ringa...

Någon som har erfarenhet av något av dessa? :)

Redigerat av lacunaz, 04 juli 2010 - 04:41.


#147

Postad 04 juli 2010 - 10:36

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Funderar på Tele 2 netto + Mobil surf medium 1 gb tak.

Kommer mest kolla mail, facebook,nyheter o sådant, dock spotify och gps ibland kan vara händigt, skulle ni rekommendera detta för mig då?

Jag har verkligen dålig koll och litar inte på säljare i affärerna :D

Hur långt kommer jag på 1 gb tror ni?


Läste nu att Tele 2 netto + mobilsurf 1gb tak kostar 88:- månaden
dock kostar Telenors surfabonnemang 99kr månaden och man får surfa hur mycket man vill dock lite dyrare att ringa...

Någon som har erfarenhet av något av dessa? :)

Jag har Telenors surfa-tjänst som ett tillägg till mitt abonnemang och är mycket nöjd med den och även positiv till Telenor generellt efter att ha varit kund hos dom en månad efter 17år hos Telia...

Det du borde fundera på är om du ringer och sms:ar en del så kanske du ska välja Telenor 99 med tilläggstjänsten surfa bas för 69:- så betalar du 168:-/månad och får ringa för 99:-

#148

Postad 04 juli 2010 - 12:43

lacunaz
  • lacunaz
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Räcker 5 mbit för allmänt surfande och stream tex gps, spotify etc?

Eller behöver man 10 gb? :D

Redigerat av lacunaz, 04 juli 2010 - 23:52.


#149

Postad 05 juli 2010 - 17:19

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Räcker 5 mbit för allmänt surfande och stream tex gps, spotify etc?

Eller behöver man 10 gb? :)

Det vanliga är att hastigheten stryps - förutom hos Telenor som inte sänker hastigheten alls och Tele2 Small där det kostar pengar per mb efter 200 Mb.
När man sett över vad som gäller så bör man kolla upp vad operatörerna har för begränsningar när det gäller ip-telefoni och dela samt ladda ned filer.
Hos Telia ingår bara ip och nedladdning/delning i det dyraste surfpaketet.

Är ovanstående inget problem för dig - du tänker bara streama och surfa runt så kan du alltid börja på ett mindre paket där hastigheten "bara" sänks eller inte sänks alls, för att se om mängden räcker till.

Märker du att datatrafiken drar iväg så är det enkelt att uppgradera till ett större paket med mer inkluderade GB eller välja en operatör som erbjuder fri trafik från början.
Många telefoner har datatrafikräknare eller så kan det finnas någon app att ladda ned som håller koll.

Väljer du en operatör som har ett visst antal MB eller GB inkluderat och som inte tar betalt för trafiken när man passerat den inkluderade mängden och du inte vet hur mycket som kommer att användas, så börja med det mindre och billigare paketet och uppgradera efterhand.

#150

Postad 05 juli 2010 - 17:39

lacunaz
  • lacunaz
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Tackar för tipset, precis så jag gjorde det blir 6 mbit/s med 5 gb tak så får jag se, blir det mer så tar jag 10 gb istället :)

Tack för hjälpen!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.