Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Billigaste TV via fiber?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 januari 2019 - 19:41

Göte Friman
  • Göte Friman
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej.

 

En kompis till mig vill ha det enklaste tänkbara utbudet av TV-kanaler men via fiber.

Den marksända TV-signalen är dålig då huset ligger bakom skog, berg etc.

Lägenheten är ansluten till "öppna stadsnät" och alla de stora leverantörerna av internet och fibertjänster kan leverera.

Så. Det som efterfrågas är i princip "ettan", "tvåan" och "fyran". Varken mer eller mindre.

 

Så då går jag inte på respektive leverantörs hemsida och då kostar internetanslutningen typ 250kr per månad och TV kanske 150kr/månad. Alltså cirka 400kr/månad ungefär.

 

Finns där en lösning där man kan få de vanliga marksända kanalerna fast via fiber till en rimligare kostnad? Eller är det bara att tugga i sig? Till saken hör att den här killen är total analfabet på i princip det mesta som har en knapp eller en display. Det får alltså inte innebära 17 hembyggda specialroutrar och hemknåpad programvara.

 

Ordet är fritt!



#2

Postad 06 januari 2019 - 20:02

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Har han en tv med Android så finns tex. SVT Play som app

#3

Postad 07 januari 2019 - 15:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Skippa TV via IP. Ta bara själva bredbandet och kör sedan live-stream. Har man Telia så finns Telia Play. Annars finns billiga Boxer-abb och Boxer Play med live-stream funkar alltid.



#4

Postad 28 januari 2019 - 03:59

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Hej.

 

En kompis till mig vill ha det enklaste tänkbara utbudet av TV-kanaler men via fiber.

Den marksända TV-signalen är dålig då huset ligger bakom skog, berg etc.

Lägenheten är ansluten till "öppna stadsnät" och alla de stora leverantörerna av internet och fibertjänster kan leverera.

Så. Det som efterfrågas är i princip "ettan", "tvåan" och "fyran". Varken mer eller mindre.

 

Så då går jag inte på respektive leverantörs hemsida och då kostar internetanslutningen typ 250kr per månad och TV kanske 150kr/månad. Alltså cirka 400kr/månad ungefär.

 

Finns där en lösning där man kan få de vanliga marksända kanalerna fast via fiber till en rimligare kostnad? Eller är det bara att tugga i sig? Till saken hör att den här killen är total analfabet på i princip det mesta som har en knapp eller en display. Det får alltså inte innebära 17 hembyggda specialroutrar och hemknåpad programvara.

 

Ordet är fritt!

 

I lägenhetshus med fiber indraget så brukar det väl finnas ett antennuttag i väggen även om man kopplat bort eventuellt äldre kabelTV-nät, som om inte annat är kopplat till en centralantenn? Är det alltså så svag signal i den så marknätets signaler inte går att få in? Kan inte hyresvärden åtgärda det med en antennförstärkare eller översyn av antennen på taket?

 

I övrigt så beror svaret på om han har en SmartTV eller utrustning i form av NexusPlayer, NVidiaShield eller dylik AndroidTV-box, eller en AppleTV(minst gen 3, helst nyare) , då det finns appar och lösningar för att streama baskanalerna i sådana. Om någon i hans familj har TV- eller streaming-abonnemang från Comhem, Boxer, CMore, CanalDigital, Viasat, Telenor eller Telia, så ingår streaming, vilket kan köras i många smartTVs och mediaspelare, och flera av dom apparna låter en bläddra bland TV-kanalerna som på en vanlig TV med upp/ner-knappar. Det går långsammare att bläddra bland kanalerna än med en vanlig Tv-tuner eller IP-box, men å andra sidan är priset så lågt som 0kr/mån, beroende på vad familjen redan har för abonnemang.



#5

Postad 20 februari 2019 - 20:37

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Skippa TV via IP. Ta bara själva bredbandet och kör sedan live-stream. Har man Telia så finns Telia Play. Annars finns billiga Boxer-abb och Boxer Play med live-stream funkar alltid.


Sa upp mitt IPTV-abonnemang från Bredbandsbolaget idag, då jag tycker det lämnar mycket över att önska. Har tittat runt lite på Telia, Völkby och Viasat som finns på min portal på (Wexnet) stadsnätet.
Har ju gått över mer och mer till streaming, tycker det funkar bra.
... Men det där vanliga slö-tv-tittandet... Vad är bästa lösningen?
Om man skaffar en Apple TV, är det bara att installera appar för att få den att kunna köra live-stream på de vanliga kanalerna? Är ju trevligt att ha allt samlat, prydligt på ett ställe. Jag har möjlighet att streama till vår Chromecast idag eller för den delen direkt via app i vår LGoled55c8.
Kanske är det bara en vanosak, men vill ha en så smidig lösning som möjligt, framförallt för lite nyheter och sådant. För övrigt har vi bpde HBO och Netflix,skulle kunna tänka oss ytterligare betaltjänster för tv.
Att betala ett par tre hundra för en massa kanaler med tveksam kvalitet på utbud men även bildkvalitet, som vi gjort till dagens datum känns inte rätt.
Vad är smidigaste sättet att samla tv-kanalerna på ett användarvänligt och överskådligt sätt, gratis eller billigt? Någon ny pryl eller billiga abonnemang är också okej.

#6

Postad 25 februari 2019 - 10:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Sa upp mitt IPTV-abonnemang från Bredbandsbolaget idag, då jag tycker det lämnar mycket över att önska. Har tittat runt lite på Telia, Völkby och Viasat som finns på min portal på (Wexnet) stadsnätet.
Har ju gått över mer och mer till streaming, tycker det funkar bra.
... Men det där vanliga slö-tv-tittandet... Vad är bästa lösningen?
Om man skaffar en Apple TV, är det bara att installera appar för att få den att kunna köra live-stream på de vanliga kanalerna? Är ju trevligt att ha allt samlat, prydligt på ett ställe. Jag har möjlighet att streama till vår Chromecast idag eller för den delen direkt via app i vår LGoled55c8.
Kanske är det bara en vanosak, men vill ha en så smidig lösning som möjligt, framförallt för lite nyheter och sådant. För övrigt har vi bpde HBO och Netflix,skulle kunna tänka oss ytterligare betaltjänster för tv.
Att betala ett par tre hundra för en massa kanaler med tveksam kvalitet på utbud men även bildkvalitet, som vi gjort till dagens datum känns inte rätt.
Vad är smidigaste sättet att samla tv-kanalerna på ett användarvänligt och överskådligt sätt, gratis eller billigt? Någon ny pryl eller billiga abonnemang är också okej.

Det finns inget lagligt sätt att samla alla svenska kanaler i en tjänst. Du måste fortfarande ha ett abb på någon av de svenska tjänsterna. Boxer, Telia, Telenor, Comhem m fl är de som har appar för att streama alla svenska kanaler live.



#7

Postad 03 mars 2019 - 22:08

Unregistered55e23890
  • Unregistered55e23890
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Det finns inget lagligt sätt att samla alla svenska kanaler i en tjänst. Du måste fortfarande ha ett abb på någon av de svenska tjänsterna. Boxer, Telia, Telenor, Comhem m fl är de som har appar för att streama alla svenska kanaler live.

 
Kan man använda Android-TV t.ex. Mi Box S, för att strömma de svenska kanalerna direkt?
Kan inget om TV.

Redigerat av Unregistered55e23890, 04 mars 2019 - 07:02.


#8

Postad 04 mars 2019 - 07:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

 
Kan man använda Android-TV t.ex. Mi Box S, för att strömma de svenska kanalerna direkt?
Kan inget om TV.

Ja, om du har någon av de svenska play-tjänsterna, Boxer Play, Telia Play, etc.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.