Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nummer från utlandet, telefonterror och bedrägeri!?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 juli 2009 - 23:52

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Hej alla!

För några veckor sedan ringde det det någon för mig okänd, med riktnummer från Gävletrakten. Det var en morgon runt 09.00 tiden. När jag svarade var det något som pep och klickade (liknande tangenbordsknack).

Ca 2 min senare ringer det ett nummer som börjar på +21, dvs Algeriet, vad jag kan få fram. Utan att kolla vad det var för nummer, då jag har kompisar som var på resa i Libanon och jag trodde detta var dem, svarade jag i telefonen. Där vara bara någon form av musik. Så jag la på luren.

Någon minut senare ringer samma nummer igen, men då bara någon halv sekund, precis så att ringsignalen börjar spela. 30 sekunder senare en gång till, men precis bara så att telefonen registrerar vem som ringt...

Jag blev misstänksam och sökte på numret på nätet. Ingen träff. Sökte runt lite på bedrägerisamtal och hittade att någon vart med om något liknande. Den personen hade blivit uppringd från Egypten, om jag inte minns fel, och ringde sedan tillbaka på numret (vilket jag inte gjort än). Senare blev han debiterad 450kr / minut för det samtalet.

Problemet är inte att man inte skall ringa upp, problemet är att de inte slutar. De ringer ca 3 ggr / dag, olika tider hela tiden och lägger på. Strategin är självklart att man skall bli förbannad och ringa upp dem.

Någon mer som vart med om något liknande och som vet hur man tar sig ur det !?

MVH Sebastian

#2

Postad 10 juli 2009 - 23:54

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Det finns kanske något sätt att neka vissa nummer att ringa dig? Hör med din operatör det borde gå.

#3

Postad 11 juli 2009 - 00:05

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Det finns kanske något sätt att neka vissa nummer att ringa dig? Hör med din operatör det borde gå.


Jag har hört med tre, de säger att det inte går alls. Inte från deras sida iallfall....

I min LG Viewty finns det en inställning som heter samtalsspärr. Där finns det alla inkommande samtal från utlandet. Men för att aktivera den behövs en kod eller liknande. Hittar inte vart den koden står, om det nu är inställningen jag behöver!?

Redigerat av Seabaz, 11 juli 2009 - 00:11.


#4

Postad 11 juli 2009 - 10:40

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Har för mig att det går att vidarekoppla vissa nummer direkt. Åtminstone Nokia

#5

Postad 11 juli 2009 - 11:21

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Jag försöker komma på någon lösning här men det verkar inte finnas hjälp hos Tre i alla fall. Verkligen ingen mer som hört något eller varit med om något liknande ?

Idag fick jag gå upp kl 6.30 pga detta nummer :(

#6

Postad 11 juli 2009 - 11:35

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0

Jag har hört med tre, de säger att det inte går alls. Inte från deras sida iallfall....

I min LG Viewty finns det en inställning som heter samtalsspärr. Där finns det alla inkommande samtal från utlandet. Men för att aktivera den behövs en kod eller liknande. Hittar inte vart den koden står, om det nu är inställningen jag behöver!?


Det ska vara PIN2 för ditt SIM-kort som telefonen frågar efter. 3's kundtjänst bör dock kunna göra inställningen åt dig eftersom det är en nättjänst. När du aktiverar tjänsten skickar telefonen ett kommando till nätet och nätet gör denna spärr.

#7

Postad 11 juli 2009 - 11:43

kAlle kAnin
  • kAlle kAnin
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
nr med prefix 98 skall du helt undvika att svara på, detta skall vara från satellittelefoner och du blir debiterad nån hundralapp i minuten även om du svarar.

#8

Postad 11 juli 2009 - 12:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Om du har en telefon som kör S60 eller WM finns samtalshanterare - d.v.s program som låter dig blockera specifika nummer med olika åtgärder.

Programmen till S60, framförallt IVCM och Advanced Call Manager är mycket funktionella och medger flera olika åtgärder.

Till WM finns mer rudimentära program som helt enkelt avvisar samtal men som saknar de finesser som IVCM och ACM har.

Till Javatelefoner finns inget annat än ev funktioner tillverkaren lagt in - dessa brukar bara hantera ett begränsat antal nummer eller så går det inte alls.

Kör du en S60 eller WM-lur finns även tidsinställda profiler att ordna. På så vis behöver du aldrig bli väckt nattetid. Ställ in t.ex Offline 21:00-09:00 eller Tyst så blir du aldrig störd av telefonsamtal dessa tider t.ex. Detta sköts helt automatiskt av telefonen när programmet är inställt.

#9

Postad 12 juli 2009 - 13:08

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Har "tyvärr" LG Viewty just nu som sagt. Men det blir iPhone 3gs eller HTC Magic/Hero, Samsung Galaxy strax.... finns säkert bättre möjligheter där kanske...

Konstigt att de inte visste det på kundtjänst då, jag frågade ändå om vad det var för kod jag skulle slå in där :)

#10

Postad 12 juli 2009 - 23:27

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 493 inlägg
  • 0

Jag försöker komma på någon lösning här men det verkar inte finnas hjälp hos Tre i alla fall. Verkligen ingen mer som hört något eller varit med om något liknande ?

Idag fick jag gå upp kl 6.30 pga detta nummer :)

Ha telefonen avstängd när du inte vill bli störd? Eller i tyst läge?

#11

Postad 12 juli 2009 - 23:48

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Ha telefonen avstängd när du inte vill bli störd? Eller i tyst läge?


Ja, visst, det funkar ju på natten och sådär. Problemet är väl mer att 3-5 extra samtal om dagen, där man hinner ta upp telefonen, se att det är idiot-numret, och sen ändra till tyst och lägga ner telefonen. Samt missade samtal, samt vibration på i lägen när man väntar på annat samtal...... nej lösningen är inte att ge sig och stå ut. Lösningen blir att få stopp på det på ett eller annat sätt. :)

#12

Postad 13 juli 2009 - 08:26

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

Ja, visst, det funkar ju på natten och sådär. Problemet är väl mer att 3-5 extra samtal om dagen, där man hinner ta upp telefonen, se att det är idiot-numret, och sen ändra till tyst och lägga ner telefonen. Samt missade samtal, samt vibration på i lägen när man väntar på annat samtal...... nej lösningen är inte att ge sig och stå ut. Lösningen blir att få stopp på det på ett eller annat sätt. :)


Du kan inte blockera det eftersom din nalle inte klarar samtalshantering. Operatören kan inte heller spärra numret, sådana centrala spärrar finns inte. Däremot kan man t.ex spärra ett abbonemang mot betalsamtal men det handlar om utgående samtal då, inte uppringningar.

Det enda sättet att få stopp på det är:

1. Byta telefon till en modell där samtalshantering fungerar.
2. Byta nummer.
3. Skaffa ett nytt nummer och vidarekoppla specifika (telefonboken) kontakter till det nya numret. Bedrägerinumret ringer då alltid till "fel" telefon som du lämpligen har hemma i tyst läge eller så, på din vanliga ringer bara rätt personer (antingen de som fått nya numret eller de som vidarekopplats).

Jag hade personligen skaffat en modell som kan samtalshantera och löst problemet den vägen. Det finns tämligen många alternativ som kan det. Symbian/WM-världen som sagt var.

Edit: Har nu även sett att det finns samtalshantering till iPhone så den är också ett alternativ. Men grunden är att du behöver en telefon med en öppen plattform för att lösa det.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 13 juli 2009 - 08:27.


#13

Postad 14 juli 2009 - 09:52

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Edit: Har nu även sett att det finns samtalshantering till iPhone så den är också ett alternativ. Men grunden är att du behöver en telefon med en öppen plattform för att lösa det.


Så bra då. Då fick jag ännu en anledning att skaffa iPhone / Samsung Galaxy. Det är de två jag just nu väljer mellan.
Android borde också ha samtalshantering tycker man...

Antar att många andra också har bekymmer att bestämma sig :)

#14

Postad 23 juli 2009 - 20:09

nixxz
  • nixxz
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0
Finns det inget lätt program till S60 så att jag bara kan skriva in numret som skickar SMS och SMSen blockeras och jag får aldrig ens reda på att personen har skickat.???



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.