Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Cinema HQ Byggbilder av Thomas_S

327 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 11 juni 2017 - 21:39

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Om du vill få Qrd:n att gå högre upp i frekvens så sätter du en komplett qrd i vart fack. Jag fick tillverkat minimodeller av en kille som gjorde modelplansvingar av frigolit.

Och det här är en Klockren 10:a :)


Stort tack! I denna version av bion kan jag tyvärr inte ha större djup på diffusorn men bra tips och smart med frigolit för vikten.

#52

Postad 12 juni 2017 - 05:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Du kan också lägga in lite dämpning i dom djupaste facken utan att påverka funktionen.

Det skulle vara intressant o se RT 60 och Impuls när du är klar :)



#53

Postad 20 juni 2017 - 19:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Kom på att jag nog inte skrivit någon kommentar här, trots att jag varit inne och tittat flera gånger. Hur som helst så är det otroligt roligt att få följa ett så väldokumenterat projekt från grunden, i synnerhet när det innehåller en hel del egna smarta lösningar. Ser fram emot fortsättningen! :)

#54

Postad 20 juni 2017 - 21:32

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Imponerande bygge & kul med alla bilder!

#55

Postad 25 juni 2017 - 22:42

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Snygg lösning med mörkläggningen.

#56

Postad 27 juni 2017 - 08:26

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Du kan också lägga in lite dämpning i dom djupaste facken utan att påverka funktionen.

Det skulle vara intressant o se RT 60 och Impuls när du är klar :)

Absolut, det kommer att mätas också. Där är jag dock lite utanför min "comfort-zone" så då kommer jag behöva hjälp :-)

 

Kom på att jag nog inte skrivit någon kommentar här, trots att jag varit inne och tittat flera gånger. Hur som helst så är det otroligt roligt att få följa ett så väldokumenterat projekt från grunden, i synnerhet när det innehåller en hel del egna smarta lösningar. Ser fram emot fortsättningen! :)

Tack! Behöver jag nämna att jag älskar din dolda IB-Sub lösning? Bli inte förvånad om även jag sågar upp väggarna till version 2.0 :-)



#57

Postad 27 juni 2017 - 11:35

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Imponerande bygge & kul med alla bilder!

Tack!

 

Snygg lösning med mörkläggningen.

Tack!



#58

Postad 27 juni 2017 - 13:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Ett av mina favoritalbum just nu, så pedagogiska bilder. Skönt att du undviker att fota med blixt, allt blir tydligare så.

#59

Postad 03 juli 2017 - 20:38

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Ett av mina favoritalbum just nu, så pedagogiska bilder. Skönt att du undviker att fota med blixt, allt blir tydligare så.

Stort tack! Ja, har alltid blixten avstängd annat än i nödfall. Efter digitalkamerans intåg behöver man ju inte spara på bilderna heller så jag tar alltid flera bilder ifall man råkar skaka lite :-)



#60

Postad 04 juli 2017 - 22:44

staxen1
  • staxen1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Riktigt imponerande! Så jäkla snygg lösning med diffusorns dubbla egenskaper.

#61

Postad 09 juli 2017 - 08:09

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Riktigt imponerande! Så jäkla snygg lösning med diffusorns dubbla egenskaper.

Tack! Din bio som jag bokmärkt och följt sedan länge är också riktigt läcker! Hade tyvärr inte gett något betyg såg jag men det är åtgärdat nu :-)



#62

Postad 10 juli 2017 - 20:54

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Fantastiskt välgjort med underbara lösningar! Bra bilder och beskrivningar, helt enkelt superbt!

#63

Postad 14 juli 2017 - 17:58

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Fantastiskt välgjort med underbara lösningar! Bra bilder och beskrivningar, helt enkelt superbt!

Tack! Du har också ett riktigt grymt biorum som verkligen sticker ut (på ett bra sätt)! 



#64

Postad 15 juli 2017 - 12:54

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Instämmer med hyllningskören, det är väldigt trevligt att återkomma till ditt galleri! Kan man få önska lite mer översiktsbilder? Det är lite svårt att få grepp om hur det egentligen ser ut med alla dina smarta lösningar.
Inser att vi parallellt har utvecklat samma idé för lösning angående teknikgarderob. Guess great minds think alike...

#65

Postad 15 juli 2017 - 18:46

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Instämmer med hyllningskören, det är väldigt trevligt att återkomma till ditt galleri! Kan man få önska lite mer översiktsbilder? Det är lite svårt att få grepp om hur det egentligen ser ut med alla dina smarta lösningar.
Inser att vi parallellt har utvecklat samma idé för lösning angående teknikgarderob. Guess great minds think alike...

Tackar! Absolut, det kommer mer översiktsbilder. Har varit väldigt trångt i bion då jag varit tvungen att samsas med material och alla verktyg, men det blir snart bättre :-)

 

Ja, vi var väl inte först heller kanske men jag håller med dig :-)



#66

Postad 24 juli 2017 - 17:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Ujj ujj ujj
:)

Glöm inte att täta runt subsen bara!


#67

Postad 24 juli 2017 - 19:25

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Ujj ujj ujj
:)

Glöm inte att täta runt subsen bara!

:)

 

Till en början kommer jag testa med en öppen baffel i underkant och längs sidorna men jag har förberett så det med enkla medel även går att sätta spaltpanel eller göra väggen helt tät. Dels för att det är intressant att testa och dels för att jag inte tror att det är lämpligt att bygga helt lufttätt runt XTZ subsen som har integrerad förstärkare, men vi får se när jag övertalat min granne (som är ljudtekniker) att komma över och nörda loss med mätinstrumenten.. Känner jag mig själv rätt så kommer det även byggas egna passiva subbar framöver med separata steg (finns plats i rack:et :D).  



#68

Postad 25 juli 2017 - 02:02

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
En riktig bra album, fina bilder o grymt rum. 10P

#69

Postad 25 juli 2017 - 10:44

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Ett biobygge helt i min smak. Kör hårt!

#70

Postad 25 juli 2017 - 21:50

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

En riktig bra album, fina bilder o grymt rum. 10P

  

Ett biobygge helt i min smak. Kör hårt!


Tack båda! Har varit (och är) väldigt svårt med färgval tycker jag, får se var det slutar. Mycket enklare i vanliga rum där man väljer en ljus ton och kommer undan med det mesta. När färgskalan går i mörka toner blir det inte alls lika enkelt att förutspå hur det kommer se ut vid filmtittande/med belysning.. Men blir det inte bra är det ju bara att göra om 😃.

#71

Postad 04 augusti 2017 - 09:26

Realist1
  • Realist1
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Trevligt värre!

#72

Postad 04 augusti 2017 - 11:54

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Trevligt värre!

Tack!



#73

Postad 04 augusti 2017 - 18:06

Unregisteredc0527959
  • Unregisteredc0527959
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jäklar va snyggt! Två tummar upp!

#74

Postad 05 augusti 2017 - 12:39

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Jäklar va snyggt! Två tummar upp!

Stort tack!



#75

Postad 05 augusti 2017 - 18:58

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Det ser verkligen bra ut, seriöst bygge gillar skarp!

#76

Postad 13 augusti 2017 - 20:28

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Det ser verkligen bra ut, seriöst bygge gillar skarp!

Tack så mycket!



#77

Postad 13 augusti 2017 - 21:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Grattis till byggnationen!!
Det har varit en kul tråd att följa och hoppas du blir nöjd.
Ge elementen lite tid bara att mjukna upp innan du hänger på dig kritiska öron.

#78

Postad 14 augusti 2017 - 09:59

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Blir helt magiskt fint detta!!!

#79

Postad 14 augusti 2017 - 18:09

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Hur lät det då? Nöjd efter grovinställningen? Och varför i hela fridens namn körde du Lego Batman movie som premiärrulle?

#80

Postad 14 augusti 2017 - 22:39

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Hur lät det då? Nöjd efter grovinställningen? Och varför i hela fridens namn körde du Lego Batman movie som premiärrulle?

Ja, kände mig galet nöjd, framförallt med bildstorlek och bildkvalitén i det mörklagda rummet. Ljudet var också bättre än något annan system jag haft men där behöver jag skruva lite. Ha ha, premiärrullen var en familjekompromiss. Dessutom med svensk tal vilket innebär 5.1 ljud  :wacko:. Men till helgen som kommer blir det ingen barnrulle.

 

Blir helt magiskt fint detta!!!

Stort tack!!

 

Grattis till byggnationen!!
Det har varit en kul tråd att följa och hoppas du blir nöjd.
Ge elementen lite tid bara att mjukna upp innan du hänger på dig kritiska öron.

Tack! Tråden kommer fortsätta en tid till då mycket återstår :-) Ja, nu ska jag lyssna och titta på film ett tag innan jag börjar laborera med mätningar och akustik, då kommer dina ovärderliga kunskaper väl till pass. Följer de flesta akutstiktrådar där du är aktiv med stort intresse!


Redigerat av Thomas_S, 14 augusti 2017 - 22:39.


#81

Postad 16 augusti 2017 - 19:44

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt rum du bygger! Blev Lego premier i mitt bygge också, faktiskt ganska roliga att kika på tillsammans med barnen. Synd bara att de bättre ljudspåren är på engelska.

#82

Postad 20 augusti 2017 - 18:47

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Riktigt snyggt rum du bygger! Blev Lego premier i mitt bygge också, faktiskt ganska roliga att kika på tillsammans med barnen. Synd bara att de bättre ljudspåren är på engelska.

Tackar!

 

Ja, det kändes självklart att alla i familjen skulle ha glädje av första filmen (och förstå vad de säger). Denna helg fick jag min revansch med Pacific Rim UHD+Atmos utgåva, dessutom med efterjusterad YPAO som drog ned min sub alldeles för mkt vid första autokalibreringen.  



#83

Postad 20 september 2017 - 22:44

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hur stort är ditt rum? Det ser ganska så kompakt ut, tänkte om det är i samma storlek som mitt blivande rum. Du har så många bra lösningar på olika saker, håller koll på dig! Peter

#84

Postad 21 september 2017 - 16:25

farna
  • farna
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Shit! Vad bra det blir!

#85

Postad 21 september 2017 - 19:04

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Hur stort är ditt rum? Det ser ganska så kompakt ut, tänkte om det är i samma storlek som mitt blivande rum. Du har så många bra lösningar på olika saker, håller koll på dig! Peter

Innermått om man räknar till gipsvägg är ca 5,65x3,75, med frontvägg och utbyggda väggar är utrymmet ca 5,10x3,55. Stolarna tar förhållandevis mkt plats men rummet känns inte på något vis trångt att vistas i. Stör mig en del på sido-surroundhögtalarna som sticker ut väl mkt från väggen men det håller jag på att åtgärda. Tack :-)

 

Shit! Vad bra det blir!

Thanx!



#86

Postad 21 september 2017 - 19:45

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Men då har vi väldig lika utrymme att bygga våra biografer på. Mitt rum blir nästan identiskt lika stort fast jag får ganska stora slitsar i bakre delen av rummet som gör att den bakre raden har bara ca 1,6 m och det räcker bara till ett par uppfällbara biostolar på den bakre raden. Och då gäller det att ha bakhögtalare som är små precis som du tänker på. Det var därför jag valde Procella p5v för att de är så tunna, men lite för dyra dock.

#87

Postad 22 september 2017 - 12:03

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Otroligt seriöst och läckert biorum. Det jag gillar mest är att du gjort allt själv och satsat på akustik från början.
Jag har själv länge velat prova XTZs Cinema-serie, men pengarna finns inte (Men med Klipsch kommer man rätt långt).

Ska bli kul att fortsätta följa ditt arbete.

#88

Postad 23 september 2017 - 08:11

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Men då har vi väldig lika utrymme att bygga våra biografer på. Mitt rum blir nästan identiskt lika stort fast jag får ganska stora slitsar i bakre delen av rummet som gör att den bakre raden har bara ca 1,6 m och det räcker bara till ett par uppfällbara biostolar på den bakre raden. Och då gäller det att ha bakhögtalare som är små precis som du tänker på. Det var därför jag valde Procella p5v för att de är så tunna, men lite för dyra dock.

Ja, det är ju tyvärr alltid en massa variabler som pengar och utrymme man måste ta hänsyn till. Samtidigt kul att hitta lösningar på ett givet utrymme. P5:or lär du ju inte bli besviken på så det kan vara värt lite tårar vid inköp.



#89

Postad 23 september 2017 - 08:18

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Otroligt seriöst och läckert biorum. Det jag gillar mest är att du gjort allt själv och satsat på akustik från början.
Jag har själv länge velat prova XTZs Cinema-serie, men pengarna finns inte (Men med Klipsch kommer man rätt långt).

Ska bli kul att fortsätta följa ditt arbete.

Tack! Från början var tanken att bygga ett ljuskontrollerat rum där jag i framtiden kunde hänga in lite absorbenter m.m. När stommen var uppe (redan 2015 faktiskt) hann det gå en vinter och planerna skenade iväg :-) Jag har alltid gillat Klipsch, framförallt i biosammanhang där jag fortfarande drömmer om deras THX system. 



#90

Postad 04 oktober 2017 - 11:10

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Oerhört snyggt! 

 

Vad tycker du om fåtöljerna? Jag är sugen på dom själv men jag vill ogärna köpa dom innan jag provat dom.



#91

Postad 04 oktober 2017 - 14:42

spackel
  • spackel
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Helt otroligt snyggt, ser ut som ett projekt som varit väldigt roligt att genomföra!

#92

Postad 04 oktober 2017 - 17:49

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Blir riiiikigt bra det där! Bra jobbat!


#93

Postad 04 oktober 2017 - 18:46

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Oerhört snyggt! 

 

Vad tycker du om fåtöljerna? Jag är sugen på dom själv men jag vill ogärna köpa dom innan jag provat dom.

Tack! Jag gillar dem skarpt, och det är tur för jag har flyttat runt och sprungit runt dem i två års tid :-). Fick ett bra pris så jag kunde inte motstå. Ska jag önska något så vore det lite längre benstöd men det är ju svårt med alla typer av recliners där man fäller in fotstödet. Finns ju inte en uppsjö modeller om man inte går upp i "ekornes-budget" och de modeller som fanns på t.ex. Jysk tyckte jag var både hårda och väl blanka i finishen. 

 

Helt otroligt snyggt, ser ut som ett projekt som varit väldigt roligt att genomföra!

Stort tack! Ja, detta har jag väntat länge på!

 

Blir riiiikigt bra det där! Bra jobbat!

Taaack!



#94

Postad 05 oktober 2017 - 10:22

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Tack! Jag gillar dem skarpt, och det är tur för jag har flyttat runt och sprungit runt dem i två års tid :-). Fick ett bra pris så jag kunde inte motstå. Ska jag önska något så vore det lite längre benstöd men det är ju svårt med alla typer av recliners där man fäller in fotstödet. Finns ju inte en uppsjö modeller om man inte går upp i "ekornes-budget" och de modeller som fanns på t.ex. Jysk tyckte jag var både hårda och väl blanka i finishen. 

 

Låter bra! Jag skickar ett PM till dig.



#95

Postad 05 oktober 2017 - 21:44

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Har blivit mkt snyggare med nya surrounds!! Kommer att bli kanon! Bra jobbat.

#96

Postad 06 oktober 2017 - 14:07

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Snyggt med de nya surrarna!

#97

Postad 07 oktober 2017 - 00:28

Unregisteredfea4422e
  • Unregisteredfea4422e
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Men herregud blir ju grymt.
Ska själv börja bygga nästa år man blir ju inte lite peppad när man ser ditt bygga =)

#98

Postad 07 oktober 2017 - 07:30

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Har blivit mkt snyggare med nya surrounds!! Kommer att bli kanon! Bra jobbat.

 

Snyggt med de nya surrarna!

Tack till er båda!

 

Har sett ett par filmer med nya högtalarna nu, var lite orolig över klangmatchning men märker ingen skillnad faktiskt. Däremot blev jag väldigt positivt överraskad över ljudet, blev ett helt annat tryck i bas/närvaro från surrarna. Att jag dessutom kommer kunna dölja dem helt bakom högtalartyg blir en ytterligare bonus. 


Men herregud blir ju grymt.
Ska själv börja bygga nästa år man blir ju inte lite peppad när man ser ditt bygga =)

Stort tack! Väntar ivrigt på din byggtråd! 



#99

Postad 10 oktober 2017 - 09:15

Unregistereda04bdf9c
  • Unregistereda04bdf9c
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Väldigt fin biograf du bygger, det är så att man börjar dregla. Vart har du köpt magneterna? Och har du någon beteckning på dem? Funderar på att oxå göra tygklädda ramar till mitt tak!

#100

Postad 10 oktober 2017 - 18:38

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Väldigt fin biograf du bygger, det är så att man börjar dregla. Vart har du köpt magneterna? Och har du någon beteckning på dem? Funderar på att oxå göra tygklädda ramar till mitt tak!

Tack så mycket!

Lite kraftigare magneter köper jag på Clas Ohlson https://www.clasohls...net/Pr310564000

Använder 7Kg varianten till ramar i tak, 10Kg varianten till tyngre ramar i bakre delen (bilder kommer). 

Till ramar som sitter på vägg använder jag billigare/klenare magneter för där vilar ramarna ändå på den utbyggda MDF väggen. Köper dem på Jula: http://www.jula.se/c...agneter-319048/ 

 

Många använder kardborre men jag gillar känslan med magneter :-)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.