Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tvheadend

295 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 mars 2010 - 15:30

Tuomaz
  • Tuomaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag har kört MythTV i flera år, men aldrig riktigt fått till en "perfekt" setup. Har sedan några veckor övergått till att köra Tvheadend.

Jag måste säga att jag är supernöjd och mycket överraskad hur Andoma lyckats göra Tvheadend så enkelt och lättanvänt. Det är som natt och dag jämfört med MythTV. Om du ledsnat på MythTV, testa Tvheadend! Tvheadend har dock än så länge inte lika mycket funktioner som MythTV, men det jobbas för fullt på att bygga ut funktionaliteten.

Fungerar perfekt tillsammans med XBMC.

/ Fredrik

#2

Postad 06 mars 2010 - 16:30

kuseman
  • kuseman
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Exakt den setupen jag kör också. Tvheadend på en server och XBMC på flertalet klienter i huset. Helt suveränt, enkelt, snabbt och stabilt.
Rekomenderar verkligen tvheadend.

#3

Postad 06 mars 2010 - 18:14

Johnn007
  • Johnn007
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Vilken distro rekommenderas?

#4

Postad 06 mars 2010 - 20:19

fahlin
  • fahlin
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag kör oxå XBMC och tvheadend, lätt att konfa och funkar direkt med newcs... har nu slängt ut min Humax box :)

Nu väntar vi bara på PVR och EPG funktionaliteten i XBMC, mergas vilken dag som hellst till main branchen...

Redigerat av fahlin, 06 mars 2010 - 20:52.


#5

Postad 07 mars 2010 - 18:42

kuseman
  • kuseman
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Vilken distro rekommenderas?


Det finns deb-paket så ubuntu/debian är väl enklast. Men det är inga som helst problem och kompilera källkoden för någon annan dist.

#6

Postad 07 mars 2010 - 19:05

Unregistered41660
  • Unregistered41660
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Jag kör oxå XBMC och tvheadend, lätt att konfa och funkar direkt med newcs... har nu slängt ut min Humax box :)

Nu väntar vi bara på PVR och EPG funktionaliteten i XBMC, mergas vilken dag som hellst till main branchen...


Men det kommer väl bara funka för VDR backends just nu? eller har dom fixat så även tvheadend kommer kunna pausas osv nu?

#7

Postad 07 mars 2010 - 19:33

Tuomaz
  • Tuomaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Ubuntu går fint.

Än så länge går det inte att pausa i live-tv med Tvheadend, men det ligger på agendan för att fixas.

#8

Postad 14 mars 2010 - 21:03

Johnn007
  • Johnn007
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Puh, äntligen fått till det där med XMLTV! Vilket krångel. Men nu när jag fick igång det var det rätt simpelt. Hade för bråttom vid installationen bara. Iallafall funkar HTS TVHeadend kanon!

Från min XBMC mac-burk kommer jag åt TVheadend, men från XBMC win-burken är det stopp. Could not connect to network-server står det.

Tips någon?

#9

Postad 15 mars 2010 - 14:05

kuseman
  • kuseman
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Brandvägg?
Rättigheter i tvheadend för win-klienten?

#10

Postad 28 mars 2010 - 10:15

Johnn007
  • Johnn007
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Nu är 2.11 ute av HTS TVHeadend

#11

Postad 12 september 2010 - 20:24

cryptox
  • cryptox
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Nån som fått det att funka med en softcam? Jag har provat med både cwc och capmt. capmt genom cccam mot både newcs och oscam som båda funkar bra med mythtv +sasc-ng! det ser ut att connecta bra, men jag får "Got multiplexed packets but could not decode further" smuts i loggen! I burken sitter ett tt c-2300, så vi snackar kabeltv! Kör senaste svn -r 5354 har även checkat ut äldre revisioner, men det vill inte lira );

#12

Postad 17 september 2010 - 14:21

cryptox
  • cryptox
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Bytte kort och nu funkar allt klockrent :P Fattar inte varför tt c-2300 inte funkade, körde med den patchade firware som man skall, och det funkade bra med sasc-ng. Kanske nåt med att det är ett full feature card? I alla fall, funkar bra med ett SATELCO EasyWatch! Over and out!

#13

Postad 08 januari 2011 - 18:17

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Installerade Tvheadend igår. Fungerar klockrent! ;)

Tänk att jag har missat den så länge! Använder Xbmc som klient. Har alltid stört mig på att live-teve inte har fungerat så bra. Nu gör det de!

Det lär ju gå att köra med soft cam. Någon som har någon länk eller tips på hur man kan få igång det?

#14

Postad 12 januari 2011 - 20:47

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
HTS Tvheadend och XBMC
http://www.youtube.c...h?v=uv-DyAgJUUs

Inte världens bästa kvalitet på bild och ljud men jag ville bara visa hur de ser ut och att kanalbytena bår ganska raskt. Har nedgraderat till HTS 2.9 (det var någon trist bugg i 2.12).

#15

Postad 12 januari 2011 - 22:19

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
@whome Ser ju riktigt grymt ut! Kan du beskriva hur du gjort?
Fick du till softcam?

Redigerat av 22mc, 12 januari 2011 - 22:20.


#16

Postad 12 januari 2011 - 22:32

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Det är inte mycket jag har gjort. Tog en gammal pc som hade blivit över

Satte upp Ubuntu 9.4 tror jag det blev. Sen på med HTS Tvheadend. Allt klappat och klart på 20 minuter!

Uppgraderade XBMC till den senaste versionen. Vet inte om det var nödvändigt men i alla fall.

Sen var det bara att lägga till en ny videokälla av typ "HTP Tvheadend" med rätt IP-nummer, avnädarnamn och lösenord. Sen var det bara att åka! Oerhört lätt att sätta upp!

Än så länge kör jag bara med en tuner och utan Softcam. Så det finns inte så mycket som kan gå fel. Men det ska gå att lägga på flera tuners och även Softcams. Kom gärna med tips om det är någon som har info.

#17

Postad 12 januari 2011 - 22:42

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Sitter på xbmclive och undrar om denna post här
Installerar allt jag behöver? Hur gör man med drivrutiner till tvkortet?

#18

Postad 13 januari 2011 - 05:49

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Sitter på xbmclive och undrar om denna post här
Installerar allt jag behöver? Hur gör man med drivrutiner till tvkortet?


Vore bra om du skrev VAD du undrar över, inte bara ATT du undrar. Inlägget beskriver ju bara hur man installerar HTS (om än lite rörigt). Verkar vara skrivet av någon som inte är så van vid Linux.

Du kan kolla om ditt tevekort stöds här
http://www.linuxtv.o...ice_Information

Mitt Anysee-kort finns med och jag behövde inte installera någonting. Det finns med i Linux kernel (sedan version 2.6.27). Bara att sätta i USB-sladden och konfa upp. Allt klart på mindre än 10 minuter!

http://www.linuxtv.o....php/Anysee_E30

Själv ska jag skaffa en bättre antenn och testa med några flera tevekort. Har bara kört med ett ännu. Men det ska gå fint att ha flera. Än så länge kan jag titta/spela in olika kanaler men de måste då ligga i samma Mux.

Kan bara säga att jag är grymt imponerad av HTS. Har givetvis donerat några kronor. Det är det lätt värt!

#19

Postad 15 januari 2011 - 00:26

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Så! Nu rullar det på även för mig med ett hapuage WinTV-NOVA-TD Stick. Fan ruskigt snabba kanalbyten är grymt imponerad. Ansluter till newsc med den inbyggda kortklienten i Tvheadend. Så alla kodade kanaler funkar också ;)

Ni som inte testat, prova!!!!

#20

Postad 18 januari 2011 - 20:04

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Så har jag dubbla mottagare. Fick det inte att fungera på min Fit-PC (kanske inte orkar den inte driva två USB-enheter).

Så jag bytte till en gammal laptop som har stått och samlat damm ett tag. Nu funkar det kanon att titta på flera program samtidigt! Förut gick det visserligen också att titta på flera program men då var det tvungna att ligga i samma mux. Nu kan man titta och spela in kanaler som ligger på två muxar.

Nu ska jag se om jag kan få till kodade kanaler. Men då måste jag skaffa en kortläsare först. Någon som har ett förslag på en bra (ska köra den lokalt på den Ubuntu-maskin som kör HTS Tvheadend).

#21

Postad 18 januari 2011 - 21:54

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
här har du en...

#22

Postad 24 januari 2011 - 10:40

gojan
  • gojan
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Klarar TVHeadend Timeshifting (eller att Pausa live TV)?

Jag misstänker att det bara är MythTV som klarar detta, eller har jag fel?

/Gojan

#23

Postad 24 januari 2011 - 11:21

frust
  • frust
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

här har du en...


Ta denna istället ifall du vill köra med flera läsare:
http://www.adteknik....Phoenix_mod.htm

#24

Postad 24 januari 2011 - 12:07

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Klarar TVHeadend Timeshifting (eller att Pausa live TV)?

Jag misstänker att det bara är MythTV som klarar detta, eller har jag fel?

/Gojan


Jag köar Tvheadend och Xbmc och det går att pausa Live tv.
Men ibland spårar det ur. Gissar att det är mellan två program. Då tappar den bort sig ibland.

Vet inte om det är Tvheadend som pausar. Skulle tror att det är Xbmc som dumpar ner som en buffert på fil.

Dvs pausfunktion finns men det är inte klockren. Jag har inte grävt i om det är en bugg eller om systemet inte är designat för pausning.

Någon som har mer info vad som händer/hur det funkar?

#25

Postad 25 januari 2011 - 21:15

da_king
  • da_king
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
jag har oxå hittat fram till TCheadend med xbmc som frontend säger bra fyfaen va bra de fungerar. kör OScam på tvheadend servern fungerar väldigt bra .)

nu undrar jag bara jag får inte till EPG över huvvet taget den frå bara fram lite information hur skall man gå till väga ?


johonn007 hur gjorde du med xmltv ???

#26

Postad 26 januari 2011 - 08:00

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Ingen EPG, verkar konstigt... Hur installerade du, via repositoryt eller laddade du ner deb-filen? Vid något tillfälle fick jag frågan om jag ville installera addons för Xmltv (se bilden). Men det har fungerat hela tiden.

Bifogad fil  Screenshot_Ubuntu_Software_Center.png   73,6K   8 Antal nerladdningar

#27

Postad 26 januari 2011 - 08:09

da_king
  • da_king
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Jag körde

Apt-get install hts-tvheadend

fick aldrig nån fråga vad jag kan minnas.

I webbgränssnittet så har man ju att man kan välja vart den ska hämta information, när man klickar där så säger den ju till med en liten ruta typ att

"var god gör den där sökningen i konsol fönster, kommer inte ihåg nu hur den är, typ /usr/.../.../xmltv.

men jag får den inte att koppla ihop det med Tvheadend.

Nu skrev jag lite knasigt men du kanske förstår i allafall.

;)

#28

Postad 26 januari 2011 - 08:17

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Ja lite knasigt skrev du allt. ;)

Testa att gå in i Software Center och klicka i Xmltv (enligt min tidigare bild).

Men du verkar ha gjort rätt så det borde fungera. Var har du för tv-leverantör (Boxer, Comhem...)? Borde visserligen fungera för alla.

#29

Postad 26 januari 2011 - 10:40

da_king
  • da_king
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Japp knasigt blev det det var ju tidigt på dagen :P

Ja jag ska kolla software center har ej varit där o kollat.

Tack för tipset återkommer när jag kollat.

;)

#30

Postad 26 januari 2011 - 11:21

da_king
  • da_king
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
En grej till vet nån om man kan ändra så att den INTE spelar in i MKV format ?

En grej till :P det är så när jag ändrar kanal i XBMC så tex om jag tittar på kanl 9 och trycket på kanal 5 på min MCE dosa då hoppar den tex till kanal 1 konstigt, nån som varit med om det ?

Redigerat av da_king, 26 januari 2011 - 11:24.


#31

Postad 26 januari 2011 - 11:24

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Tror att det bara är mkv som gäller.

Hur så? Vad vill du ha?

Edit: stavfel

Redigerat av whome, 26 januari 2011 - 18:24.


#32

Postad 26 januari 2011 - 18:14

da_king
  • da_king
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
MPEG tänkte jag men går med mkv :P får köra med det orkar inte krångla just nu .

#33

Postad 26 januari 2011 - 18:20

da_king
  • da_king
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
whome
jag hittar inte software center e det lägg till o tabort program ?

#34

Postad 31 januari 2011 - 13:37

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Ja, de har ändrat lite i de olika versionerna. Tror att jag kör 9.10, där hittar man den under "Applications->Software Center". På andra versioner hittar men den på andra ställen.

#35

Postad 31 januari 2011 - 23:09

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Någon som har koll på hur man sätter upp sattellite config för sirius och thor i tvheadend ?

#36

Postad 01 februari 2011 - 15:42

kuseman
  • kuseman
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Någon som har koll på hur man sätter upp sattellite config för sirius och thor i tvheadend ?


Jag kör Canal Digital vilket är Thor om jag inte är helt ute och cyklar. Är parabolen uppsatt korrekt ska det bara vara att sätta igång tvheadend på att scanna av alla mux:ar den hittar och mappa dessa till services (kanaler). Finns i webgui:t.

#37

Postad 01 februari 2011 - 17:05

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Jo allt lirar med digitalboxen , det jag inte fattar här är hur man ställer in diseq till thor/sirius i tvheadend..

#38

Postad 02 februari 2011 - 12:23

of-doom
  • of-doom
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Måste man ha tvkort i htpcn för att TVheadend ska funka? Isf kan någon länka det billigaste å bästa? :unsure:

#39

Postad 02 februari 2011 - 17:29

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Givetvis máste du det! Svårt att rekommendera tvkort när du inte skriver om det är dvb- t/s/c du vill ha...
Men du behöver ett kort som funkar i linux! Se mer info här

#40

Postad 02 februari 2011 - 19:37

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Någon som vet om tvheadend klient funkar med xbmc för xbox? Fanns ej med i den ver. jag hade från i höstas men kanske finns nu??

#41

Postad 02 februari 2011 - 23:56

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Mer trubbel :) Kan ej se livetv/inspelade filer via webläsare med vlc med mozilla plugin ( testat firefox, chrome, IE och hittar ej heller mina inspelade filer i xbmc. Laddar jag ner den inspelade filen via webläsaren så är den i något konstigt format som vlc klagar på men spelar endå upp. Det är alltså ingen .mkv fil som det borde vara och det går ej heller att byta filändelse.
Några tips ?

Live tv via xbmc funkar dock som det skall ( gallant alltså ) :)

#42

Postad 03 februari 2011 - 07:52

gusse02
  • gusse02
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Måste man ha tvkort i htpcn för att TVheadend ska funka? Isf kan någon länka det billigaste å bästa? :)

Inte för att jag är expert på tvheadend men visst borde det fungera med ett tvkort även på nån annan dator som du når via nätverket. Således behöver man alltså inte ha tvkort just i htpcn. Jag tänker då på att man borde kunna spela live tv i xbmc via ett tvkort på en annan dator. Rätta mig om jag har fel.

#43

Postad 03 februari 2011 - 08:27

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Mer trubbel :) Kan ej se livetv/inspelade filer via webläsare med vlc med mozilla plugin ( testat firefox, chrome, IE och hittar ej heller mina inspelade filer i xbmc. Laddar jag ner den inspelade filen via webläsaren så är den i något konstigt format som vlc klagar på men spelar endå upp. Det är alltså ingen .mkv fil som det borde vara och det går ej heller att byta filändelse.
Några tips ?

Live tv via xbmc funkar dock som det skall ( gallant alltså ) :)


Håller med om att det är lite rörigt. Men så här gör jag.

Spelar in (schemalägger eller direktinspelning) via webbgränssnittet.
Uppspelning av Live-TV gör jag via Xbmc under Video
Uppspelning av inspelade program gör jag via Xbmc under Live-TV!

Detta kräver att du har den specialbyggda Xbmc-versionen (finns bara byggd för Windows så för andra får man bygga själv tror jag). Jag kör på xbmc-10.0-PVR_v2 som man kan ladda ner här
http://www.scintilla...c/prebuild.html

Är det någon som kör motsvarande på Linux? Ska väl komma in i huvudbranchen för Xbmc snart. Någon som vet när?

Man kan även göra en ren filkopiering över från den burk där du lagrar filerna (på din backend). Då blir det en riktig mkv-fil. När man laddar ner den via webb-gränssnittet händer något konstigt...

#44

Postad 03 februari 2011 - 09:29

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0

Inte för att jag är expert på tvheadend men visst borde det fungera med ett tvkort även på nån annan dator som du når via nätverket. Således behöver man alltså inte ha tvkort just i htpcn. Jag tänker då på att man borde kunna spela live tv i xbmc via ett tvkort på en annan dator. Rätta mig om jag har fel.


Jo så är det , jag tolkade frågan som om han undrade om man behövde tvkort överhuvudtaget. Men tvheadend kan man alltså installera på en linux maskin på nätverket och nå den från valfri maskin.

#45

Postad 03 februari 2011 - 09:35

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0

Håller med om att det är lite rörigt. Men så här gör jag.

Spelar in (schemalägger eller direktinspelning) via webbgränssnittet.
Uppspelning av Live-TV gör jag via Xbmc under Video
Uppspelning av inspelade program gör jag via Xbmc under Live-TV!

Detta kräver att du har den specialbyggda Xbmc-versionen (finns bara byggd för Windows så för andra får man bygga själv tror jag). Jag kör på xbmc-10.0-PVR_v2 som man kan ladda ner här
http://www.scintilla...c/prebuild.html

Är det någon som kör motsvarande på Linux? Ska väl komma in i huvudbranchen för Xbmc snart. Någon som vet när?

Man kan även göra en ren filkopiering över från den burk där du lagrar filerna (på din backend). Då blir det en riktig mkv-fil. När man laddar ner den via webb-gränssnittet händer något konstigt...


Måste man alltså ha pvr verisionen av xbmc för att kunna spela upp inspelade program och det måste vara under livetv? För jag hittar dem inte under vanliga video nämligen ...

#46

Postad 03 februari 2011 - 09:39

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Måste man alltså ha pvr verisionen av xbmc för att kunna spela upp inspelade program och det måste vara under livetv? För jag hittar dem inte under vanliga video nämligen ...


Korrekt. Vet faktiskt inte varför man inte hittar den under video. Borde funka men av någon outgrundlig anledning gör det inte det.

#47

Postad 04 februari 2011 - 21:41

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Måste man alltså ha pvr verisionen av xbmc för att kunna spela upp inspelade program och det måste vara under livetv? För jag hittar dem inte under vanliga video nämligen ...


Noterade att filerna dyker upp om man mappar upp katalogen som en SMB-share (filerna ligger på en NAS). Har hittills kört den som DLNA. Kanske är min DNLA-server som inte är den bästa...

Har även testat att köra Xbmc på Linux med Pvr client. Kan väl säga att det är "lite instabilt". Massor av ändringar och en hel del som inte är klart. Synd. Det kanske är Lars Opdenkamp stil att jobba över allt med allt på en gång.

Tycker nog att Anders Ömans stil passar mig bättre. Han levererar sakta men säkert och det som är levererat FUNKAR och är genomtänk. Finns även tankar för framtiden hur saker kommer att utvecklasld. Mera Andreas och lite mindre Lars (med all respekt Lars!)

#48

Postad 05 februari 2011 - 17:33

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Skulle vilja streama från burken som kör Tvheadend med låg bandbredd. Kan vara användbart då man är ute och reser och inte har så snabb lina.

VLC ska kunna fixa det. Men jag kan inte få det att fungera. Dvs att streama FRÅN maskinen som kör Tvheadend till en annan maskin. Någon som har testat?

#49

Postad 06 februari 2011 - 11:22

of-doom
  • of-doom
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Givetvis máste du det! Svårt att rekommendera tvkort när du inte skriver om det är dvb- t/s/c du vill ha...
Men du behöver ett kort som funkar i linux! Se mer info här


Hur vet jag vilka sorts kanaler jag har då? =P Har digitala iaf från väggen? :S

#50

Postad 06 februari 2011 - 11:32

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Boxer= dvb t
Com hem = dvb c



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.