Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Technics SL-1200 som HIFI-spelare?

248 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Technics SL-1200MK2 (Skivspelare) 1 8,89 (18) Inga priser
Technics SL-1200MK5 (Skivspelare) 1 8,33 (2) Inga priser
Technics SL-1200M3D (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#51

Postad 25 november 2008 - 14:09

A127
  • A127
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Hej,

beställde en SL 1210 Mk2 från Thomann. Kommer i veckan. Avser att beställa en arm board för min RB 250 och Pu från soundhifi i UK.

Återkommer!


Tack igen A 127 och ni andra som kommit med tips.

MVH/Jorlsafar


Det var så lidt !

I mellemtiden har jeg endelig fået AT-120E, og har følgende erfaringer:

Som dag og nat i forhold til AT-3600L. Sammenligner med samme plade på CD, ( ved godt at mange forhold spiller ind ), men forholdsmæssigt er CD af samme plade et godt benchmark, når man ikke lige har en audiophile 50.000 kr pladespiller stående.

Skal jeg rate de tre bliver det:

100 % CD

30% AT-3600L

100 - 120% AT-120E

Der er naturligvis forskel på oplevelsen CD kontra 120E, men de ligger meget tæt, 120E får mere med og er mere detaljeret, eksempelvis bækken går mere tydelig igennem, hvor man ofte slet ikke bemærker bækken på CD. Kan naurligvis skyldes CDéns "skæring", CD afspillerens kalitet, forskellighed i AUX og Phono indgangene på min Marantz 2252B. CD har generelt et hævet bas niveau, men kan skyldes forforstærkeren etc. Min konklusion må være, at jeg sagtens kan afspille mine plader på denne Technics SL-1200 og få minimum samme musikoplevelse som på CD. Min konklusion er som vinylengines, at 1200 kan udnytte kvalitets PU, dvs hvis man sætter en AT-440 på, vil man opnå en hørbar og brugbar forbedring. Er ganske tilfreds med 120E, og tror ikke jeg vill investere i en dyrere PU. Vil ikke sætte en anden arm på - er godt tilfreds med den originale arm.

Dette med en 120E der ikke er "kørt ind".


Jorlasfar - inden du bestiller udstyr til en anden arm, vil jeg anbefale at spille lidt med den originale arm - det kan meget vel være der ikke er noget brugbart at hente - samt måske vigtig, at den originale arm er mere funktionel, og at dens fordele måske overstiger fordelene ved at sætte en anden arm på. Men når du allerede har armen, koster det jo kun tid og en monterings-plade.

Redigerat av A127, 25 november 2008 - 14:12.


#52

Postad 25 november 2008 - 14:53

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
100 % CD

30% AT-3600L

100 - 120% AT-120E

Der er naturligvis forskel på oplevelsen CD kontra 120E, men de ligger meget tæt, 120E får mere med og er mere detaljeret, eksempelvis bækken går mere tydelig igennem, hvor man ofte slet ikke bemærker bækken på CD. Kan naurligvis skyldes CDéns "skæring", CD afspillerens kalitet, forskellighed i AUX og Phono indgangene på min Marantz 2252B. CD har generelt et hævet bas niveau, men kan skyldes forforstærkeren etc. Min konklusion må være, at jeg sagtens kan afspille mine plader på denne Technics SL-1200 og få minimum samme musikoplevelse som på CD. Min konklusion er som vinylengines, at 1200 kan udnytte kvalitets PU, dvs hvis man sætter en AT-440 på, vil man opnå en hørbar og brugbar forbedring. Er ganske tilfreds med 120E, og tror ikke jeg vill investere i en dyrere PU. Vil ikke sætte en anden arm på - er godt tilfreds med den originale arm.

Dette med en 120E der ikke er "kørt ind".


Jorlasfar - inden du bestiller udstyr til en anden arm, vil jeg anbefale at spille lidt med den originale arm - det kan meget vel være der ikke er noget brugbart at hente - samt måske vigtig, at den originale arm er mere funktionel, og at dens fordele måske overstiger fordelene ved at sætte en anden arm på. Men når du allerede har armen, koster det jo kun tid og en monterings-plade.
[/quote]

Hej A 127!!

Kul attt du är tillbaka med en bra recension. Jag trodde att vi förlorat dig.

Jag beställde arm board för att det inte var någon större extra kostnad, givet att det fanns en fraktkostnad, bara 30 pund extra. Det är kul att exprimentera. Jag köpte också en AT ML440a, som är den som mest rekommenderas (så vitt jag förstått det). Kul att det blev så bra med AT 120E. Din slutsats att AT 3600 ger 30 % men 120E ger över 100%, visar ju hur viktig PUn är.

Jag gick tillbaka till vinyl då jag fick planar 2an. Den har ett allt annat än CD-likt ljud. Den rockar. När den gått sönder ville jag fortfarande ha en skivspelare. Jag tycker inte att man kan jämföra CD med LP utan vidare. Jag skulle aldrig köpa klassisk musik på LP eftersom knäppandet gör det svårt att fokusera på musiken. Däremot musik med hög energi och stökigare ljudbild är utmärkt på LP och t o m bättre. Dessutom har jag en hel del rockskivor på LP. Men vem vet, kanske jag köper klassisk musik på LP också efter att ha prövat Technicsen.

Jag kommer att göra precis som du, nämligen köra med den förmonterade armen först. Sedan kommer jag att byta till regaarmen.

dessförinnan kommer jag att provlyssna mina andra (mestadels billighets pickupper)

- OM 10
- Linn K5 (=AT95e)
- rega Bias 2
- och även farsans OM 40 (hyllad!)

alla MM

Detta för att lära mig mer om olika pickup-typer. Allt för att få en säkrare snmak. För visst är det väl så A 127, att om man köpt en SL 1200, kommer man aldrig att byta spelare, utan endast PU? :( :(

Har även köpt ett rega fono MM RIAA-steg. Begagnat för 900 kr, har ännu inte provat det då regan gick sönder. Jag har också prövat ett Cambridger Azur 640 MM/MC-steg, som jag hade en vecka innan jag gav bort det till en vän som fyllde 40 år. cambridge steget är det enda RIAA-steg jag lyssnat "seriöst" (hemskt ord!) på . Det var en stor skillnad mot mitt inbyggda phono board. Ungeför lika stor skillnad som mellan Linn k5 och rega bias.

Igår fick jag ett SMS från Thomann att spelaren skickats och det börjar bli jobbigt att vänta nu. Kommer att rapportera i tråden förhoppningsvis efter helgen!

Allt gott!

Jorlsafar

#53

Postad 25 november 2008 - 17:08

A127
  • A127
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Din plan lyder imponerende, spændt på at høre dit feed back, især på AT-440. Du må endelig poste en first opinion.

Med alle de mange PU du skal nå at teste inden Jul, er det ganske praktisk at man kan udskifte headshell på 1200-armen :(

#54

Postad 25 november 2008 - 17:32

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0

Din plan lyder imponerende, spændt på at høre dit feed back, især på AT-440. Du må endelig poste en first opinion.

Med alle de mange PU du skal nå at teste inden Jul, er det ganske praktisk at man kan udskifte headshell på 1200-armen :(


Precis,

faktum är att jag har en trasig Technics SL-B2 (remdriven) med liknande arm och precis samma headshell som SL 1200.

jag är också jävligvt intresserad av att höra AT ML440a. Skall tydligen vara överjävlig!

Allt gott

#55

Postad 30 november 2008 - 11:07

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Hej,

Fick min SL 1200 i fredgas med en AT ML440a. Har spelat ca 6 timmar och mina intryck så här långt är att den har en helt annan karaktär än planaren. Den låter mycket, mycket bra. Vad som beror på PU och vad som beror på spelare kan man dock inte veta.

Ljudet är mycket korrekt, det är bra bas och fin och jämn ljudbild. Planaren rockar mer, på så sätt att den markerar takt och trumljud. SL 1200 har en mer jämn ljudbild.

Lyssnade mycket på David Sylvian, Brilliant Trees och Voices of the Beehive. Dessa lät mycket bra och ljudbilden var homogen och alla register kom fram. Det kändes inte som om SL 1200 hade något eget sound, utan att den var - håll i er - mer CD-lik.

Lyssnade sedan på Heaven 17s två första plattor. Här lät det rent underbart. Lyssnade på Dexter Gordon med Donald Byrd i en inspelning från 1963. Helt neutralt och inget störde eller stack ut ljudbilden. Skivspelaren försvann ur ljudbilden s a s. Spelade lite vanlig pop/rock också, R.E.M. Lät jättebra. Jag tycker att den låter bättre än regan, som i o f s hade en enklare PU.

Det man skulle kunna hålla emot den är att den har en lite instängd ljudbild, jämfört med regan. Men detta kan ju bero på många saker, t ex att PUn inte är inspelad. Eller att regan har en mycket öppen karaktär. Eller på något i rummet eller underteckands dagsform eller....ja, man får vänta och se vad man tyckler då den spelats lite längre och jag vant mig.

ML440a är enligt Audio Technica en mycket korrekt pick up, som ligger nära gravernålen (jo, det står så i medföljande papper). Det har jag läst på nätet också.

Den är tystare än planaren också.

Den var mycket lätt att sätta upp.

Den har en annan kvalitet också - det är en sjud###### läcker apparat!

MVH/Jorlsafar

#56

Postad 05 december 2008 - 12:56

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Hej,

jag bumpar denna lite. Är lite spänd på vad t ex Linde och A 127 anser om sina nya skivspelare och om det finns någon annan på forumet som har något klokt att säga.

Är det t ex någon som moddat den? Jag skall förbi clas ohlsson idag och köpa "oringar" till armen som macintosh gjort enligt de bilder Martin visat i tråden. Bara för att det är billigt! Kanske blir det bättre eller kanske sämre.

MVH

#57

Postad 05 december 2008 - 18:52

A127
  • A127
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Hej,

jag bumpar denna lite. Är lite spänd på vad t ex Linde och A 127 anser om sina nya skivspelare och om det finns någon annan på forumet som har något klokt att säga.

Är det t ex någon som moddat den? Jag skall förbi clas ohlsson idag och köpa "oringar" till armen som macintosh gjort enligt de bilder Martin visat i tråden. Bara för att det är billigt! Kanske blir det bättre eller kanske sämre.

MVH


Hej,

Er meget tilfreds. Umådelig praktisk til at spille plader, der mangler ikke noget.

Som sagt lyder det bedre end tilsvarende CD. Det er ikke ensbetydende med at det originale set-up er optimalt, alt kan vel forbedres, men er som sagt tilfreds, og ikke sikkert jeg vil gøre yderligere lige med det samme.

Hvis jeg gør noget, bliver det at sætte min yngling på, en SME 3009 II early. Holder løbende øje med diverse brugt annoncer for hi-fi, kommer der en 3009 til en god pris køber jeg den til evt senere brug.

Fordelen ved en 1200 er, at man har en ganske optimal plinth, og kan udskifte armen hvis ikke man er tilfreds.

Er meget interesseret i at høre hvilken virkning disse o-ringe giver.

Redigerat av A127, 05 december 2008 - 18:54.


#58

Postad 05 december 2008 - 23:36

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Hej A127!

SME 3009: http://www.hifimagas...?annonsID=12721

rätt dyr, kanske?

har inte provat ringarna ännu. Har däremot provat Rega Bias mot AT ML440a. ATn vann. den hade ett klarare och mer korrekt ljud. Bias var inte lika upplöst, och hade mer bas.

Återkommer

MVH

#59

Postad 06 december 2008 - 12:29

A127
  • A127
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Det er 3009R udgaven du er på - jeg tænker på 3009 II early udgaven, koster 800 - 2.500 DKK brugt.

Bifogad fil(er)



#60

Postad 10 december 2008 - 01:21

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0

Er meget interesseret i at høre hvilken virkning disse o-ringe giver.


Hej,

Satte på oringar på armen, helt enligt MacIntosh-bilderna som Martin var snäll och lade upp, nämligen två tjockare längre bak (efter "kröken") och en tunnare närmre Pick-upp skalet. Det ser bra ut!

Men, blev det någon skillnad?

Ja, det blev det! Basen blev tydligare och det blev mer separation mellan instrumenten, mer "luft".

Musik:
Metallica - Master of Puppets
Spacemen 3 - Playing With Fire
Steeleye Span - Rocket Cottage
This Will Destroy You (ingen titel 2008).

Så ja, jag rekommenderar detta Tweak. O-ringar kostar 2 kr st.

Nu kaaaan det hända att det var inbillning - So what, 6 kr är OK!

Det vore kul om någon annan också testade detta.

#61

Postad 12 december 2008 - 10:08

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Hej,

Jag ska hjälpa basisten i mitt band att hitta skivspelare. Jag kom osökt
att tänka på en Technics SL-1200. Jag har en gammal pickup liggande
som jag undrar om den skulle passa med tanke på compliance mm:

http://www.gradolabs...ta_platinum.htm

Vad tror Ni?

Jorslafar, lite OT, det blev denna skivspelare som bytte ut Regan tillslut:

Bifogad fil  Picture_044.jpg   66,02K   0 Antal nerladdningar

#62

Postad 12 december 2008 - 14:07

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Sjysst karla2!

Dags för ett litet skägg :rolleyes:

Är det en VPI Scoutmaster? Det är svårt att se på bilden. Har läst att dessa skall vara bra. Rasande snygg är den!

Som du vet är jag inte någon expert på PU, men den PU som verkar mest rekommenderas är AT ML440a. Den har följande specar:

Specifications
Frequency Response 20-20,000 Hz
Channel Separation 27 (dB at 1 kHz)
Tracking Force Range 1.0-1.8 grams (1.4 optimal)
Stylus Construction 0.12 mil Nude square Micro-Linear stylus
Recommended Load Impedance 47,000 ohms (47K)
Output 4.0 (mV, 1 kHz, 5 cm/sec)
Channel Balance 0.8 (dB at 1 KHz)
Stylus Shape MicroLine™
Cantilever Tapered alloy tube
Mount Half-inch
Coil impedance : 3,200 ohms at 1 kHz
Coil inductance (mH, 1 kHz) : 490
Dynamic compliance (x10-6 cm/dyne) : 10
Static compliance (x10-6 cm/dyne) : 40
Dimensions (mm) : L17.3 x W 16.0 x H 28.0
Weight (g) : 6.5

Kanske kan du jämföra med din "träbit"? Om du vill veta något om SL1200an eller armen är det bara att posta.

MVH/Jorlsafar

#63

Postad 12 december 2008 - 14:32

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Hehe, med skägget så riskerar man trassla in sig i remmen när
man byter skivor.... :rolleyes:

Och du såg rätt. En Scoutmaster med 10.5i Memorialarm. Köpte den
begagnad förra veckan.

Vad tror du om denna? :

http://www.hifimagas...?annonsID=15752

#64

Postad 12 december 2008 - 14:54

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
mm, det är därför jag har direktdriven; vare sig skägget eller ölmagen stör

Det där är ju modellen innan MK2 som är den man kan köpa nu. Jag vet inget om den gamla modellen, men vet att MK2 kom 1979. Den på bilden torde därför vara minst trettio år gammal. Nya kostar ca 4700 kr. Spelad fem skivor, är det PUn han menar? Tycker att det verkar lite dyrt. Och vad är det för PU? AT gör ju en del sådana.

Armen och fötterna ser "konstiga" ut, och såvitt jag vet är det armen som brukar anses "vara dålig" Likaså fötterna bör bytas ut till sorbothane sägs det. Den äldre spelaren har förmodligen sämre fötter/arm än den nyare?

Om din kompis inte tänker odla audiofilskägg omedelbart kan han väl köpa en ortofon 2m; på dessa kan man byta nål upp till 2m black på samma PU, i takt med att skägget växer. Finns på hifiklubben.

var hittar man beggade VPI spelare?

PS Såg en rega P3-24 till salu på hifimagasinet, kanske vore nåt för basisten DS :rolleyes:

Redigerat av Unregistered1483, 12 december 2008 - 16:08.


#65

Postad 12 december 2008 - 17:58

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Hej igen,

Bra info Jorslafar!! Men det lutar nu åt att det blir en Project åt han. Han hade
en sån i ungdomen. Och sen kollade min polare i Norge upp träpuppan. Och den
är perfekt match till Projectarmar. Men troligen inte på Technics.

VPI´n hittade jag på Hifimagsinet. Helt otroligt att ingen hade köpt den!!!!!!!!
Men kanske aningen för dyrt i dessa tider. (Jag intecknade arvet :blink: )

Och Regan som är till salu är min. Men svalt intresse. Nåväl ingen panik. Den kan
stå ett halvår om det är så.

Jag köpte en vibrationsplattform på vägen hem av samme säljare till VPI´n .
Ska snurra igång refplatta nr 1 snart. Prefab Strout. :blink:

Redigerat av Unregistered1064, 12 december 2008 - 17:59.


#66

Postad 12 december 2008 - 20:26

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
By the way, så har du en stående inbjudan på demo.
Hör av dig med pm om du är i Stockholmstrakten.

En vinylrigg med JBL horn är en speciell upplevelse. :blink:

#67

Postad 14 december 2008 - 14:52

A127
  • A127
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Hej,

Satte på oringar på armen, helt enligt MacIntosh-bilderna som Martin var snäll och lade upp, nämligen två tjockare längre bak (efter "kröken") och en tunnare närmre Pick-upp skalet. Det ser bra ut!

Men, blev det någon skillnad?

Ja, det blev det! Basen blev tydligare och det blev mer separation mellan instrumenten, mer "luft".

Musik:
Metallica - Master of Puppets
Spacemen 3 - Playing With Fire
Steeleye Span - Rocket Cottage
This Will Destroy You (ingen titel 2008).

Så ja, jag rekommenderar detta Tweak. O-ringar kostar 2 kr st.

Nu kaaaan det hända att det var inbillning - So what, 6 kr är OK!

Det vore kul om någon annan också testade detta.


Det lyder rigtig godt. Vil straks bestille disse o-ringe. Jeg mener det er detaljer der skiller fra rigtig godt til optimalt, og disse o-ringe kan være den sidste detalje der afgør om det overhovedet kan betale sig at sætte en anden arm på. Foretrækker klart den originale arm med dens fordele, og hvis forskellen er hårdfin kan det vidst ikke betale sig.

Kan du linke til dette billdede du taler om vedr. hvor disse ringe skal sidde ? ER det nogen specielt til 1200 eller nogle standard o-ringe man køber , størrelsen og tykkelsen ?

Redigerat av A127, 14 december 2008 - 14:57.


#68

Postad 14 december 2008 - 19:57

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Hej A 127,

o-ringar är små svarta gummiringar som används som packningar vid rörmokeri, t ex. Hur de satts på McIntosh ex av SL 1200 finns beskriver på sidan 1 i denna tråd, d v s innan du kom in. Den spelaren har också också en KAB fluid damper. Du går helt enkelt in på en järnaffär och ber att få o-ringar i samma diameter som armen. Armens diameter är ca 1 cm. Varje ring kostar 2 kr!

Jag vet inte var de skall sitta, exakt, men eftersom man anser att armen är lite resonant, så får man anta att de är till för att dämpa resonanser. Som sagt, det blev skillnad. Det enda tips jag kan ge är det bilder jag nämnde; jag menar McIntosh borde väl veta vad de gör och var ringarna skall sitta:D

Jag har också sett att en del sätter krympslang på armen. Det verkar vara att gå för långt, tycker jag.

MVH/Jorlsafar

By the way, så har du en stående inbjudan på demo.
Hör av dig med pm om du är i Stockholmstrakten.

En vinylrigg med JBL horn är en speciell upplevelse. :blush:



Tack!

Du får PM. Har du JBL Array? Thats very cool!

Du är naturligtvis välkommen till V-ås anytime! PM:a

MVH/Jorlsafar

Redigerat av Unregistered1483, 14 december 2008 - 19:56.


#69

Postad 14 december 2008 - 22:13

A127
  • A127
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Det lyder rigtig godt. Vil straks bestille disse o-ringe. Jeg mener det er detaljer der skiller fra rigtig godt til optimalt, og disse o-ringe kan være den sidste detalje der afgør om det overhovedet kan betale sig at sætte en anden arm på. Foretrækker klart den originale arm med dens fordele, og hvis forskellen er hårdfin kan det vidst ikke betale sig.

Kan du linke til dette billdede du taler om vedr. hvor disse ringe skal sidde ? ER det nogen specielt til 1200 eller nogle standard o-ringe man køber , størrelsen og tykkelsen ?


Tak for infoen.

Ved at "skære" armen op i flere dele hæver man resonansfrekvensen på armen. Hvis den er på 100Hz uden O-ringe vil virkningen ved at sætte 1 O-ring midt på armen fordoble rf, dvs nu 200 Hz. 3 O-ringe ligeligt fordelt giver teroretisk 300 Hz. Men idet der er en Headshell, og armen sidder fast i den anden ende, kunne det invirke på hvor man skal sætte ringene, teoretisk set.

Men udgangspunktet er 3 Oringe ligeligt fordelt. At første O-ring sidder forholdsvis tæt på headshell kan være at man skal regne headshell med i armens længde.

Om man skal forsøge at matche PU resonansfrekvens ved jeg ikke nok om. Enten skal man finde et multiplum af PUéns resonansfreq, eller man skal finde en skæv frekvens så arm og PU ikke har et multiplum af PUén resonansfreq, dvs optimalt i modfase til armen, så PU og armens resonansfreq ophæver hinanden - altså helt teroretisk set.

Hvilken af de to kan beregnes eller "høres". Man skal finde armens resonansfeeq, og kende PUéns resonansfreq. Jeg mener at jeg så en video på youtube hvor en bruger anvender en plade med frekvensstep, man kan høre når armen går i resonans - var vidst ved de 100 Hz.

#70

Postad 27 december 2008 - 20:14

A127
  • A127
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Efter at have testet lidt med elastikker, o-ringe etc, mener jeg ikke der er noget specielt at hente, men det er vanskeligt at afgøre med mindre man har to SL-1200 forbundet til at sammenligne.

Så det er øret der afgøre - sammenligner jeg med samme LP på CD, får jeg mere med på vinylen, flere detaljer, og nok mere korrekt gengivelse.

Sætter en del lid til mine JBL L100 studio monitors fra 1978 som er ubamhjertlige ( + Marantz 2252B også fra 1978 ) - og tror på denne 1200 er lavet til optimal gengivelse, også armen - men vel og mærke med en PU der matcher. At nyere integrerede forstærkere med små pumpede højttalere får det til noget andet, kan jeg ikke rigtig gøre noget ved :D

Tilføjelse:
Man skal huske på, at i 70érne var specs og lyd alfa og omega - der var en hidsig kamp mellem de førende mærker for at fremvise modeller med bedste specs. Idag skjuler man næsten specs, og fremhæver prisen og design som et tegn på kvalitet. Derfor, tror jeg meget på denne 1200 ( som mit øre kan bekræfte ), 1200 blev til ved anvendelse af et absurt beløb og antal timer i udvikling af den optimale hi-fi pladespiller i peridoen 1977 - 1979. Mon de ville have endt med en halv-klaring ... næppe. ! Tværtimod mener jeg de rent faktisk lavede den næsten perfekte pladespiller, som stadig holder i 2008.

Husk - vinyl er analogt, og kræver analogt udstyr til at gengive.

Redigerat av A127, 27 december 2008 - 20:56.


#71

Postad 14 januari 2009 - 17:20

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
God fortsättning på det nya året!!

Jag har några undringar.

Jorslafar, går det att justera armhöjden på den där Rega Armboarden du skickade efter?
Och givetvis frågan om du fortfarande är nöjd? :(

Såg en MK5 till salu. Spelar det nån roll om det är MK2 eller MK5?

Funderar lite på att skaffa en 1200á . Jag är en vingelgutt som dom säger i Norge...

#72

Postad 14 januari 2009 - 20:53

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Funderar också på en SL-1200. Trött på alla trista remdrivna spelare och vill ha något enklare och jag tror denna skulle funka perfekt.

#73

Postad 15 januari 2009 - 09:00

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0

God fortsättning på det nya året!!

Jag har några undringar.

Jorslafar, går det att justera armhöjden på den där Rega Armboarden du skickade efter?
Och givetvis frågan om du fortfarande är nöjd? :)

Såg en MK5 till salu. Spelar det nån roll om det är MK2 eller MK5?

Funderar lite på att skaffa en 1200á . Jag är en vingelgutt som dom säger i Norge...


Hej,

1. Nej det går inte. Det är ringar som gäller. Rega säljer sådana.

2. MK5.an kommer med slipmat och utan lock samt ökad möjlighet till pitchreglering. Dessutom tror jag att den har en DJ-anpassad arm samt bättre kablage från tonarm till RIAA. Inget ett bockskägg bör betala mer för.

3. Jag är fortfarande mkt nöjd. Apparaten framstår som fulländad. Den är mycket lätt att ställa in, med VTA, t ex. Det finns också ett verktyg för att ställa in nålen. Jag byter inte armen till RB 250. Om jag skall köa med vinyl som första källa i fortsättningen kommer jag förmodligen att gå SME vägen (om jag sklall uppgradera)

4. Det kanske inte är världens bästa skivspelare. Man kan modda den, t ex tonarmen vätskedämpning, som kan ta hand om odefinierad bas som kan bero på att armen är lite resonant.

Kolla vinylengine.com. I technicsforumet finns en särskild tråd om mods på mkt hög nivå. Undertecknad bidrar med dumma frågor.

Er Jorlsafar.

MVH

#74

Postad 15 januari 2009 - 09:42

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!

Budgeten är begränsad i år. Men en 1200á som moddprojekt kostar inte skjortan
och är ett sätt att hålla lågan vid liv. :)

Jag får nog svårt att göra mig av med min VPI, men:

- Har man polare på besök och det är alkohol inblandat så kan jag inte slappna av när
de raglar runt svarven och byter skivor.

- Hamnade i diskussion på ett norskt forum. Där lovade jag att skaffa en 1200á och se
hur långt jag kan dra den. (Forumheder :) )

- Och vem vet. Den kanske blir den enda spelaren om jag behöver frigöra kapital. Man ska
aldrig säga aldrig.

När jag är tillbaka efter semester i februari så ska jag försöka "lura av" en gammal jobbar-
kompis hans ena Mk2. Han lekte DJ hemma på 90-talet och är pedant.....

#75

Postad 15 januari 2009 - 13:26

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0

Tack för tipsen!

Budgeten är begränsad i år. Men en 1200á som moddprojekt kostar inte skjortan
och är ett sätt att hålla lågan vid liv. :)

Jag får nog svårt att göra mig av med min VPI, men:

- Har man polare på besök och det är alkohol inblandat så kan jag inte slappna av när
de raglar runt svarven och byter skivor.

- Hamnade i diskussion på ett norskt forum. Där lovade jag att skaffa en 1200á och se
hur långt jag kan dra den. (Forumheder :) )

- Och vem vet. Den kanske blir den enda spelaren om jag behöver frigöra kapital. Man ska
aldrig säga aldrig.

När jag är tillbaka efter semester i februari så ska jag försöka "lura av" en gammal jobbar-
kompis hans ena Mk2. Han lekte DJ hemma på 90-talet och är pedant.....


Hej,

Glömde skriva vad jag anser om ljudkaraktären. Den ger ifrån sig en rejäl bas, som alltså är en smula odefinierad i min set up. I övrigt känns den mycket korrekt, men har ändå det mjukare vinylljudet. Jag har roat mig med att jämföra mellan CD-skivor och LP-skivor där jag har dubletter, t ex New Order, Smiths etc. Jag har knappt någon klassisk musik på LP, så där jhar någon jämförelse inte skett.

PU är ATML440a och RIAA ett rega fono mm. Den är en smula CD-lik faktiskt, mest på gott. Kanske har det att göra med att den är så gott som helt pitchkorrekt.

Om man skall jämföra den med regorna så har den inte det här lätta och "pingande" ljudet som präglar regan, även p3-24 som jag lyssnat en del på (och är en anledning att även ha en rega!!!).

Någon annan har jämfört spelaren med en förstklassig CD-transport, som leverar korrekt information till PUn och "RIAA-omvandlaren". Den liknelsen är mycket bra.

Det som är extra roligt är att man kan byta mellan PU mycket geschwint genom att ha flera PU-skal. Jag har t o m utfört blindtest med PU. Det vara bara att säga till hustrun att sätta på skalet medan jag blundade och vrida VTA vredet till rätt och förutbestämt läge.

Karla, du som har så mycket fina PU skall absolut köpa en SL1200 och ett par pickuppskal.

Ser fram mot att du försvarar din forumheder även här och berättar vad du hittar på!

Vi ses!

#76

Postad 16 januari 2009 - 19:48

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Jag har haft en intessant kväll så här långt. Lånade hem en Resolution
Audio Cdspelare, som jag inte fick igång. Så där försvann den från önskelistan.

Och förra helgen så hamnade min pickup i puberteten. Dynavector XX-2 har
tydligen en riktig formsvacka mellan 80-100 timmar. Och nog hade den det allt!
Så den har torrsimmat i veckan. Nu låter det bra igen. Min referensplatta med
Prefab Strout "From Memphis"...går att lyssna på igen.

VPI stannar. Inget snack. Omöjligt att backa.

Och nån cdspelare blir det inte i år. Sparar till en Wadia!!

Så modda 1200 projektet känns spännande. Börjar med att låna en 1200á
nån gång i mars. Ska ut å resa lite innan det

#77

Postad 16 januari 2009 - 19:51

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0

Och förra helgen så hamnade min pickup i puberteten. ...
Så modda 1200 projektet känns spännande.


De brukar säljas för mellan 2500 - 3000 kr. Beggade. Känns lite högtidligt att få ge dig råd.

Hoppas att det ordnar sig för puppan din :) Det är jobbigt att vara i den åldern.

Trevlig helg!

#78

Postad 20 januari 2009 - 19:14

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Var inne på Audio Concept i december. Dom visade mig en arm dom
fått hem, som skulle vara nåt extra.

Testas i nya HiFi World. Ytterst intressant på en 1200á och inte så dyr heller:
JELCO SA750D. Kostar 375 GBP


Bifogad fil  Jelco_750.jpg   23,23K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1064, 20 januari 2009 - 19:23.


#79

Postad 21 januari 2009 - 19:39

In The Air
  • In The Air
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Riktigt rolig tråd!
Går just i tankarna att se hur man kan få en DD TT att spela. Finns många intressanta val men 1200'n verkar vara en av de bättre och mer prisvärda. Tanken var först att hitta en Denon DP-60L men det verkar svårt 1200'n finns ju i överflöd.

Jelco armen skall vara helt otroligt byggd och låta fantastiskt för priset. Skulle nog kunna bli en sådan oxå.

En annan tanke har varit att öka på plinten med en ordentlig mängd björkplywood.

#80

Postad 21 januari 2009 - 20:51

Hifi-Farfar
  • Hifi-Farfar
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag har själv en Technics SL-1200 med en Ortofon SPU Gold med Van den Hul slipning, som jag använder flitigt (har 16 löpmeter vinyl) Tillsammans med en MC pick-up låter Technics förträffligt.

#81

Postad 23 januari 2009 - 16:32

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0

Jag har själv en Technics SL-1200 med en Ortofon SPU Gold med Van den Hul slipning, som jag använder flitigt (har 16 löpmeter vinyl) Tillsammans med en MC pick-up låter Technics förträffligt.



Hej farfar

16 meter LP är myyyyyyyyyyyyyycket skivor! Jag antar att du haft SL 1200:an länge. Har du moddat den något?

MVH/Jorlsafar

En annan tanke har varit att öka på plinten med en ordentlig mängd björkplywood.



Kolla kabusa.com, för "inspiration"; de har fina "trälådor" där du kan ställa ned spelaren och få en fin plint.

Om du bygger en egen vore det roligt om du lade upp bilder.

MVH/Jorlsafar

#82

Postad 23 januari 2009 - 22:23

Hifi-Farfar
  • Hifi-Farfar
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag har testat många skivspelare. jag var först i Sverige att vara agent för och importera Transcriptor, Ariston och Linn.
jag använde även en Thorens under länge tid men ser man på pris prestanda är SL-1200 ett fynd.
Hade jag idag obegränsat med pengar skulle jag köpa en Angelis Laboris.
http://www.angelisla...om/gabriel.html
Snacka om snygg!!! :P

#83

Postad 24 januari 2009 - 14:05

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0

Jag har testat många skivspelare. jag var först i Sverige att vara agent för och importera Transcriptor, Ariston och Linn.
jag använde även en Thorens under länge tid men ser man på pris prestanda är SL-1200 ett fynd.
Hade jag idag obegränsat med pengar skulle jag köpa en Angelis Laboris.
http://www.angelisla...om/gabriel.html
Snacka om snygg!!! :)



Kul med en riktigt erfaren "Hi-Fi farfar" i tråden, som förmodligen kan en hel del om skivspelare. Det är ju inte några dåliga skivspelare du har importerat. Själv har jag bara - ordentligt - hört Linn Axis, som lät kanon i en Linn set up och Ariston Q-deck som också lät bra av de du importerat. Jag är så pass gammal att jag började köpa skivor när CD inte fanns, men hade aldrig råd med något bättre än Dual 505a, som på den tiden spelade in i eb creek 4040 (?) och vidare till ett par kef C55. Budget hifi.

Det skulle vara mycket roligt om Hifi farfar kunde lämna ett utlåtande om SL 1200 och de förslag på mods som finns upptagna i tråden.

Labor angelis är ofattbart fin!

MVH/Jorlsafar

#84

Postad 24 januari 2009 - 15:53

Hifi-Farfar
  • Hifi-Farfar
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag har inte moddat Technics-spelaren. Min uppfattning är att den låter bäst med mc-pickuoer. Lägg pengarna på en bra moving-coil pick-up, där finns den största ljudförbättringen. Fastna inte i teknik och prylträsket.
Jag hade en gång en kund som specialbeställde ett pu-skal som jag hämtade i Japan. Hans anläggning kostade över 100.000:- (detta var för längesedan) men han hade endast 5 LP-skivor. Linn är utmärkta skivspelare, tyvärr har många Linn-ägare drabbats av nästan religiös Linn-hysteri där Ivor Tiefenbrun är guden.

#85

Postad 15 februari 2009 - 14:04

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Drar upp denna tråden igen.

Jag har skaffat en 1200'a som jag förmodligen kommer satsa lite på om jag får till allt som jag vill med den.
Jag har tänkt att använda en DL-103'a men jag saknar den lilla extra vikten som monteras längst bak på tonarmen (inte den ordinarie graderade motvikten utan en liten extra vikt om man har tunga pickuper)
Så jag undrar om någon vet vart man kan få tag på en sån vikt (helt inom sverige)?

#86

Postad 15 februari 2009 - 21:31

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0

Drar upp denna tråden igen.

Jag har skaffat en 1200'a som jag förmodligen kommer satsa lite på om jag får till allt som jag vill med den.
Jag har tänkt att använda en DL-103'a men jag saknar den lilla extra vikten som monteras längst bak på tonarmen (inte den ordinarie graderade motvikten utan en liten extra vikt om man har tunga pickuper)
Så jag undrar om någon vet vart man kan få tag på en sån vikt (helt inom sverige)?



hej,

jag vet vilken vikt du menar. Du kan väl kolla med Thomann.de, so säljer på svenska. Annars kanske du kan kolla med:

http://www.nordiskmu...lt.asp?id=18109

Jag se em ingen sådan liten vikt på deras sida, men du kanske kan fråga dem var du får tag på denna.

MVH/Jorlsafar

Edit: vore kul att höra dina intryck av DL 103an. Har själv funderingar på att beställa mig en Denon DL 106 (MC-PU) från hifix.co.uk

Redigerat av Unregistered1483, 15 februari 2009 - 22:07.


#87

Postad 15 februari 2009 - 23:37

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
DL-106?? du menar inte DL-160? Använder en sådan till min 1200 och tycker det fungerar bra, så länge man använder metallbrickan som medföljer, gör man inte det så får man nån obehaglig resonans i mellanregistret.

Jag har jämfört (idag) lite mellan min 1200'a och min Thorens TD316MK2 och kommit fram till att 1200'an saknar definition, djup och tryck i basen så jag tror inte jag kommer behålla den tyvärr :) i övrigt så är den helt underbar men jag stör mig allt för mycket på bristerna i basen ;)
Har klurat lite på armbyte då många säger att tonarmen är den svaga länken men det känns som det blir lite mycket pengar.

Väldigt bra priser på hifix.co.uk, men levererar dom saker utanför Storbritannien?

#88

Postad 16 februari 2009 - 00:10

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Hej Ara@b!

Ja, det var förstås DL 160 jag menade. Jag tycker att SL1200 leverara mycket bas, men att den är lite odefinierad. Har också varit inne på armbyte till RB 250 och har köpt en armplatta, men det är som sagt mycket stålar och meckande. Och dessutom måste jag ta isär min rega planar 2a.

Vad gäller Thorens har jag bara erfarenhet av folkhemsmodellen 166, som jag tycker låter alldeles för ljust och slaptt och saknar bas.

Rykten på nätet gör gällande att en silikondämpare till armen från kabusa.com för USD 149 tar hand om basproblemen och ger ett bättre ljud överlag. Det verkar bara en rimligare uppgradering än att bygga om hela verket.

Skall kolla med hifix om de kan leverera till Sverige. Fri rörlighet inom EU, någon?

#89

Postad 16 februari 2009 - 01:03

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

En DJ jag känner köpte båda sina mkII under mitten av 80-talet, och de spelar än :)

Definitivt underskattad skivspelare som med modifieringar kan spela makalöst bra.


Även mina 1210:or spelar än idag, Köpte dessa på 80-talet :) .

Mvh.
Mats

#90

Postad 14 april 2009 - 16:44

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
någon mer som provat o-ringar på armen? sd-fötter undertill?

#91

Postad 14 april 2009 - 20:51

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Jag har testat att sätta dit oringar på armen, skillnaden är att ljudbilden blir lite lugnare och följsammare, skillnaden är inte stor men o-ringar kostar nästan ingenting så :)

Redigerat av Ar@b, 14 april 2009 - 20:52.


#92

Postad 14 april 2009 - 21:25

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

Jag har testat att sätta dit oringar på armen, skillnaden är att ljudbilden blir lite lugnare och följsammare, skillnaden är inte stor men o-ringar kostar nästan ingenting så :D


som jag trodde. man kan tänka sej att den hörbara skillnaden inte är megastor men teoretiskt borde det ju lugna ner vibrationerna lite. ska testa så fort jag kommer hem till stereon igen :)

#93

Postad 15 april 2009 - 10:25

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Hej!

Detta är tidigare forummedlemmen Jorlsafar, som tog ledigt och nu återkommer som paul_on_fuzz_bass

Kul att den här tråden lever och att det finns ett vinylgäng som t o m har en SL1200 subkultur.

Vad gäller fötter kan jag säga att det går bra med biltemas musmatta i naturgummi tillklippt i lämpliga stycken och fäst på fötterna med dubbelhäftande tape. Ser inte särskilt fult ut heller om man är noga med saxen. Har inte lyckats få rumble trots rejäla försök. O-ringar är bra. Väntar på dämptråg till tonarmen, som i o f s är lite dyrt nu.

Ett alternativ till o-ringar är att sätta krymplslang på armen; är om inte annat snyggare. Har inte provat

Är det någon som har testat att ta bort gummiringen mellan arm och huvud? Det har jag. Hörde viss skillnad, tror jag. Har fått en metallring, att ersätta gummiringen som är smidd av en skotsk entusiast. Lär göra skillnad, men jag har inte testat ännu.

Ett annat Clas Ohlsson/Jula tweak är att lägga en några milimeter tjock halkmatta (nät med silikon runt) under gummimattan. Skivtallriken har nämligen har en kant som mattans ytterkant vilar på med följd att gummimattan sluttar mot centrumpinnen, likt ett badkar, och förlorar kontakten med skivan. Det har jag gjort, men det sabbar VTA inställningen, som får göras med ögonmått.

Sen tycker jag att det är konstigt att en person med finast tänkbara JBL-horn, som Mongo Bongo, inte har någon SL12a :)

Allt gott!

#94

Postad 15 april 2009 - 10:40

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

Är det någon som har testat att ta bort gummiringen mellan arm och huvud? Det har jag. Hörde viss skillnad, tror jag. Har fått en metallring, att ersätta gummiringen som är smidd av en skotsk entusiast. Lär göra skillnad, men jag har inte testat ännu.


hur lät den skillnaden?

#95

Postad 15 april 2009 - 10:56

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

hur lät den skillnaden?


ja, det var en rätt liten skillnad som jag tyckte mig höra och jag testade inte "på allvar", eftersom jag ungefär samtidigt fick den handsmidda ringen. Kopparringen skall dock utsättas för rigorösa test med en 20 skivor stor samling av Deutsche Grammophon skivor som jag fått av en pedantaudiofil. Skillnaden bestod i tydligare ljud eller om man vill mer "luft" och defintion av och mellan instrumenten. Men det kan ha berott på att jag snöt mig precis innan jag lyssnade; ändringen är marginell.

Idén med att ha metall mot metall istället för en gummiring är att man skall nedbringa resonanser, har jag läst på nätet. Det är samma anledning som o-ringarna således.

MVH

#96

Postad 15 april 2009 - 11:13

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

ja, det var en rätt liten skillnad som jag tyckte mig höra och jag testade inte "på allvar", eftersom jag ungefär samtidigt fick den handsmidda ringen. Kopparringen skall dock utsättas för rigorösa test med en 20 skivor stor samling av Deutsche Grammophon skivor som jag fått av en pedantaudiofil. Skillnaden bestod i tydligare ljud eller om man vill mer "luft" och defintion av och mellan instrumenten. Men det kan ha berott på att jag snöt mig precis innan jag lyssnade; ändringen är marginell.

Idén med att ha metall mot metall istället för en gummiring är att man skall nedbringa resonanser, har jag läst på nätet. Det är samma anledning som o-ringarna således.

MVH


tåls att testas då med andra ord!

#97

Postad 15 april 2009 - 11:16

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

tåls att testas då med andra ord!



Gör gärna det och berätta här vad du tyckte!

MVH

#98

Postad 15 april 2009 - 12:11

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Välkommen tillbaks JorslaFuzz. "Somedaythey really comeback" B)

En sak jag märkt under de senaste månaderna är att en 1200á är
ett prisvärt alternativ på begagnatmarknaden. Jag letar fortfarande
efter en skivspelare åt min penninglösa polare. (Han har dock sig själv att
skylla, högavlönad läkare med dyra skiljsmässor bakom sig :) )

En 1200á kan man få tag på för 2500kr, och runt det priset har den väl legat
länge? Däremot häpnar jag över vad folk vill ha betalt för gammalt skrot. Utan
att blinka kan dom begära 3000kr för en 35år gammal Thorens. Och då inte
någon av kultmodellerna och ej heller med SME-arm.

Och råkar någon sätta ut en annons med ett lågt satt pris så måste man vara snabb
i vändningarna. Hade kommit överens om en fin Thorens med SME-arm för 1500kr.
Tog ledigt från jobbet och ringde och sa att jag var utanför porten. Då fick jag
till svar. "Det kom en annan och betalade 2000kr". Snäll som jag var så nämnde
jag inte att just den modellen har gått i USA för 600USD :D

#99

Postad 15 april 2009 - 13:13

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Välkommen tillbaks JorslaFuzz. "Somedaythey really comeback" B)

En sak jag märkt under de senaste månaderna är att en 1200á är
ett prisvärt alternativ på begagnatmarknaden. Jag letar fortfarande
efter en skivspelare åt min penninglösa polare. (Han har dock sig själv att
skylla, högavlönad läkare med dyra skiljsmässor bakom sig :) )

En 1200á kan man få tag på för 2500kr, och runt det priset har den väl legat
länge? Däremot häpnar jag över vad folk vill ha betalt för gammalt skrot. Utan
att blinka kan dom begära 3000kr för en 35år gammal Thorens. Och då inte
någon av kultmodellerna och ej heller med SME-arm.

Och råkar någon sätta ut en annons med ett lågt satt pris så måste man vara snabb
i vändningarna. Hade kommit överens om en fin Thorens med SME-arm för 1500kr.
Tog ledigt från jobbet och ringde och sa att jag var utanför porten. Då fick jag
till svar. "Det kom en annan och betalade 2000kr". Snäll som jag var så nämnde
jag inte att just den modellen har gått i USA för 600USD :D



Hej på dig Bongo Boy!

ja, det är många som betalar för mycket för gammalt skräp. 2,5kkr är kanske en del för en T12a, men man kan ju renovera dem. Såg en på Blocket eller lokus för 1,5kkr för ett tag sedan. Inte heller tror jag att man behöver byta arm på den i första taget. En ny SME arm för 7 - 10 kkr verkar lite overkill.

Om man skall göra fynd skall man nog satsa på halvnya hifi-prylar som inte har fått någon slags kult gloria, som t ex Carlsson högisar. Man kan köpa nya Larsen4 för ca 6,5, och så begär man 4 - 5 kkr för ett par gamla?

FÖ verkar det utmärkt att köpa till din vän, så kan du leta, läsa forum etc och modda utan att behöva handla.

MVH/paul_on_fuzz_bass

#100

Postad 23 april 2009 - 20:36

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
har nu satt på o-ringar på armen. helt ärligt så hör jag ingen direkt skillnad. möjligtvis blev det lite lugnare på något vis. o andra sidan är mitt rum rätt uselt så dom där detaljerna kan jag nog bara glädjas åt när jag köper hus om 10 år haha.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.