Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rumskorrigering - Aldrig varit med om att det blir bra

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 december 2019 - 16:48

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Har haft ett antal receivrar genom åren med både ypao och audyssey och provat att köra rumskalibrering. Det resulterar ALLTID till att jag går tillbaka till manuell kalibrering då värdena enligt mig blir helt uppåt väggarna dåligt.

För det första justeras alltid alla högtalare till minusvärden i nivå. T.ex. får fronthögtalrna -4,5dB, medan surround får -6,5db och basen -11dB. Varför då intw utgå från front och sätta dom på 0 för att sedan justera övriga kanaler därefter istället för att sänka allt så man får öka volymen ännu mer om man ska höra vettigt.

För det andra så blir basen alltid helt obefintlig, ljudet blir tunnt och platt, helt utan liv.

Vad gör jag för fel? Jag har mätt utifrån alla 8 lyssningspositioner som jag nu har med min förstärkare. Som sagt så är det så här oberoende på märke. Värt att notera är att rum / bostad också varierat med åren, men likt förbannat blir det exakt lika dåligt varje gång. Det enda jag har nytta av kalibreringen är avstånden till högtalaren, något annat går ju inte nyttja.

Jag körde just kalibrering med audyssey på min nyaste förstärkare i hopp om att den blivit bättre med åren, men blev precis lika dåligt denna gång. Blev manuellt justerande denna gång också.
Jag har en Marantz och jag har till och med köpt Audyssey-appen för strax över 200 spänn för att kunna justera manuellt, men tycker det blir tokigheter i kurvorna ändå. Stängde av audyssey helt nu igen och körde manuellt i stärkaren nu med lite småjusteringar i kurvan.

Vad har ni för erfarenhet av rumskalibrering / rumskorrigering som är inbyggda i dagens receivrar? Har ni lika dålig erfarenhet som mig?

#2

Postad 26 december 2019 - 18:00

Mangy
  • Mangy
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Är i läge att köpa nu förstärkare och har samma tankar. Var ett tag sen jag hade Audyssey nu men minns att jag tröttnade på det tillslut och stängde av det. Sen blev det en ny Onkyo med sin egna autokalibrering, inte den heller särskilt imponerande. Nu menar jag den parametriska eq’n och i viss mån nivåinställningen. Avståndsmätningen brukar funka ok, om man bortser från subwoofrarna.
Vet att det är känsligt hur man mäter, tex ska man ha stativ och inte mäta för nära väg etc, och här var jag noggrann, men vet att jag tyckte att det låter som man lägger en filt över ljudet när jag slog på Audyssey eller onkyos egna kalibrerings-eq. Sen är det ju förmodligen mig det är fel på som gillar ett ljud som inte är gjort efter en flat kurva, tycker bara det tappar dynamik. Spelar mindre roll för mig att det inte är exakt så som filmskaparna mixade ljudet, men frågan är hur nära man kan komma en riktig biograf hemma. Det är väl efter dessa som ljudet mixas oftast(?).

Enda anledningen att jag sneglar på förstärkare med Audyssey nu är att jag gillade den dynamiska EQ’n när man körde lägre volymer. THX har en motsvarande funktionalitet också, men den kan man inte köra med Dolby Surround (vad jag vet).

#3

Postad 26 december 2019 - 18:01

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Anledningen till att det blir minus på alla högtalare är väl för att 0 på volymen ska vara referensnivå på ljudtrycket.

Jag har också haft dåliga erfarenheter av rumskorrigering, jag kör audyssey xt32, men nu när jag har fixat till rummet från den värsta efterklangen så föredrar jag faktiskt att audyssey på.

Du kanske alltid har haft dåliga rum som har spökat till det?

#4

Postad 26 december 2019 - 18:11

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
För att summera mina upplevelse.
Aldrig heller blivit nöjd förrän Audyssey xt32 gjordes...den föredrog jag

Nu har jag Dirac och visst jag föredrar det med på men jag måste pilla mera för att säga detta till 100%.

Men gemensamt för dessa är att basen korrigerades bra och korrekt. Speciellt med Dirac.

#5

Postad 26 december 2019 - 19:22

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Jag körde REW och umik för att få till en någorlunda vettig kurva i vardagsrummet. Har två rejäla golvare och en billig men hyfsat bra sub. Det var intressant att följa kurvans utveckling när man labbade runt med placering av högtalare samt olika parametrar i receivern. Sedan körde jag Audyssey och justerade arbetsområdet till max 300 Hz i appen och blev relativt nöjd. Det var nämligen tydligt att Audyssey och jag inte delar samma ljudideal i mellan- och diskantregistret.

Nu tycker jag helheten är bra. Kör även med Dynamic EQ påslaget.

Jag har testat med renodlad stereoförstärkare men har så kraftig rumsförstärkning i området runt 40-45 Hz att det inte blir njutbart utan kalibrering. Kompromissen är därför en receiver tillsammans med ett Emotiva steg och så lite REW/Audyssey på det.

Lånade hem en Lyngdorf tdai 3400 för något år sedan. Visst var den bra, men inte 62-tusen kr bra. En receiver plus slutsteg för halva den summan låter i mina öron nästan lika bra. Kanske adderar jag en fetare sub vad tiden lider.

#6

Postad 26 december 2019 - 20:14

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Är i läge att köpa nu förstärkare och har samma tankar. Var ett tag sen jag hade Audyssey nu men minns att jag tröttnade på det tillslut och stängde av det. Sen blev det en ny Onkyo med sin egna autokalibrering, inte den heller särskilt imponerande. Nu menar jag den parametriska eq’n och i viss mån nivåinställningen. Avståndsmätningen brukar funka ok, om man bortser från subwoofrarna.
Vet att det är känsligt hur man mäter, tex ska man ha stativ och inte mäta för nära väg etc, och här var jag noggrann, men vet att jag tyckte att det låter som man lägger en filt över ljudet när jag slog på Audyssey eller onkyos egna kalibrerings-eq. Sen är det ju förmodligen mig det är fel på som gillar ett ljud som inte är gjort efter en flat kurva, tycker bara det tappar dynamik. Spelar mindre roll för mig att det inte är exakt så som filmskaparna mixade ljudet, men frågan är hur nära man kan komma en riktig biograf hemma. Det är väl efter dessa som ljudet mixas oftast(?).

Enda anledningen att jag sneglar på förstärkare med Audyssey nu är att jag gillade den dynamiska EQ’n när man körde lägre volymer. THX har en motsvarande funktionalitet också, men den kan man inte köra med Dolby Surround (vad jag vet).


Håller med till 100% vad du skriver.
Med rumskalibreringen blir det ju knappast någon biokänsla hemma för ljudet tappar dynamik och glädje och låter mest skrikigt och tråkigt helt utan något tryck i ljudet.

#7

Postad 26 december 2019 - 20:18

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Anledningen till att det blir minus på alla högtalare är väl för att 0 på volymen ska vara referensnivå på ljudtrycket.

Jag har också haft dåliga erfarenheter av rumskorrigering, jag kör audyssey xt32, men nu när jag har fixat till rummet från den värsta efterklangen så föredrar jag faktiskt att audyssey på.

Du kanske alltid har haft dåliga rum som har spökat till det?


0, på vilken skala? Min stärkare kör från -60 till +18. Vid 0 är det fruktansvärt högt, det tror jag inte många kör om man inte är rejält döv. :P
Nja så dåliga rum har jag nog inte. I nuvarande rum förväntade jag mig att audyssey skulle höja basen några dB för att den är ganska tyst, men ändå sänkte den 11dB. Det blir absolut ingen bas kvar då. Förstår inte audysseys ljudideal alls där faktiskt.

#8

Postad 26 december 2019 - 20:37

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

För att summera mina upplevelse.
Aldrig heller blivit nöjd förrän Audyssey xt32 gjordes...den föredrog jag

Nu har jag Dirac och visst jag föredrar det med på men jag måste pilla mera för att säga detta till 100%.

Men gemensamt för dessa är att basen korrigerades bra och korrekt. Speciellt med Dirac.


Audyssey xt32 har jag faktiskt aldrig provat, men den sägs ju vara bättre än vanliga audyssey. Säger iofs inte så mycket då jag tycker vanliga audyssey är urdåligt (precis som alla andra jag testat)

Jag körde REW och umik för att få till en någorlunda vettig kurva i vardagsrummet. Har två rejäla golvare och en billig men hyfsat bra sub. Det var intressant att följa kurvans utveckling när man labbade runt med placering av högtalare samt olika parametrar i receivern. Sedan körde jag Audyssey och justerade arbetsområdet till max 300 Hz i appen och blev relativt nöjd. Det var nämligen tydligt att Audyssey och jag inte delar samma ljudideal i mellan- och diskantregistret.

Nu tycker jag helheten är bra. Kör även med Dynamic EQ påslaget.

Jag har testat med renodlad stereoförstärkare men har så kraftig rumsförstärkning i området runt 40-45 Hz att det inte blir njutbart utan kalibrering. Kompromissen är därför en receiver tillsammans med ett Emotiva steg och så lite REW/Audyssey på det.

Lånade hem en Lyngdorf tdai 3400 för något år sedan. Visst var den bra, men inte 62-tusen kr bra. En receiver plus slutsteg för halva den summan låter i mina öron nästan lika bra. Kanske adderar jag en fetare sub vad tiden lider.


Audyssey meddelar ganska kraftig rumsförstärkning vid runt 40Hz här med, men inget jag märkt alls. Tycker basen känns ganska klen vid lyssningsposition där micen står (och däromkring)

#9

Postad 26 december 2019 - 21:02

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Har Denon med xt32 och upplever att det blir MYCKET bättre resultat än på mina tidigare förstärkare. Jag stänger av Dynamic EQ och Dynamic volume samt rättar till delningsfrekvenserna manuellt på varje kanal så blir det riktigt bra.

/r

#10

Postad 26 december 2019 - 21:13

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Har Denon med xt32 och upplever att det blir MYCKET bättre resultat än på mina tidigare förstärkare. Jag stänger av Dynamic EQ och Dynamic volume samt rättar till delningsfrekvenserna manuellt på varje kanal så blir det riktigt bra.

/r

Ok, japp, hade varit trevligt att ha xt32 då jag hört mycket gott om det. Tyvärr saknar min stärkare det, trots att den tillhör denon-familjen. :)
Får bli det nästa gång, fast lär vara några år bort då jag precis köpt den här.. :)



#11

Postad 26 december 2019 - 21:16

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

Vill först bara säga att det finns ingen mjukvara där man bara mäter upp några punkter så fixar den alla problem i ens rum. Den kan fixa mycket men bara om man också själv har fixat mycket i rummet innan man kör kalibreringen. Vet att det kanske låter konstigt men det är min erfarenhet iaf :)

 

Anledningen varför det inte blir bra beror på så många saker. Det är inte lätt att få bra även med de bästa av verktyg..men i min erfarenhet så måste man gå på annat än Audyssey, YAPO och de andra instegs-mjukvarorna. 

 

Bra startpunkter i ingen speciell ordning:

Dirac Live

Room Perfect

Trinnov

Lake

JBL Synthesis

 

Men även om du har någon av dessa borde alla högtalares positioner vara helt rätt på millimetern(mät med laser), tagit hand om första reflexerna på ett någorlunda sätt och veta hur man skall tolka graferna för att justera kurvorna. Det är inte ett rakt sträck man strävar efter här utan det är mycket mer komplicerat. "It's a rabbit hole that goes really deep" om man säger så...

 

Oftast är det basen man blir besviken på och ofta beror det på alldeles för dålig utgångspunk(för mycket fel i rummet att kunna fixa i mjukvara) eller så används någon typ av default-kurva som är helt rak. Använd inte mikrofonen som följer med utan köp en som inte är totalt katastrof så som UMIK-1.

 

Det finns för mycket att skriva om egentligen så mitt tips är att läsa på nätet så mycket som möjligt. Köp en till subb om du inte redan har två eller fler. 

 

Min erfarenhet med Dirac är att det går att få till bra om man har flera subbar och är beredd på att lägga flera dagar på att finjustera placeringen utav alla högtalare. Samt då att första reflexerna är dämpade. Mjukvaran kan bara göra så bra jobb som den får som input. Har man ett helt ofixat rum med bara en subb så får mjukvaran in för mycket konstigheter. Den liksom har en tendens att fixa fel saker eller försöka överkompensera fel som kan fixas genom att fysiskt flytta på högtalare/lyssningsplatsen i rummet. Jag tror de flesta underskattar hur jäkla mycket detta gör. 

 

Köp en bra mikrofon och så mäter du med REW hur olika placeringar påverkar ljudet under 250Hz. Lägg krutet av tiden på placeringen. Försök med placeringen få så få toppar och dalar i kurvan som möjligt under 250Hz innan du ens tänker tanken att försöka köra en kalibrering. Kalibreringen är bara grädden på moset sedan så att säga(den kan ju dock göra väldigt mycket sedan!). 



#12

Postad 26 december 2019 - 23:33

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Vill först bara säga att det finns ingen mjukvara där man bara mäter upp några punkter så fixar den alla problem i ens rum. Den kan fixa mycket men bara om man också själv har fixat mycket i rummet innan man kör kalibreringen. Vet att det kanske låter konstigt men det är min erfarenhet iaf :)

 

Anledningen varför det inte blir bra beror på så många saker. Det är inte lätt att få bra även med de bästa av verktyg..men i min erfarenhet så måste man gå på annat än Audyssey, YAPO och de andra instegs-mjukvarorna. 

 

Bra startpunkter i ingen speciell ordning:

Dirac Live

Room Perfect

Trinnov

Lake

JBL Synthesis

 

Men även om du har någon av dessa borde alla högtalares positioner vara helt rätt på millimetern(mät med laser), tagit hand om första reflexerna på ett någorlunda sätt och veta hur man skall tolka graferna för att justera kurvorna. Det är inte ett rakt sträck man strävar efter här utan det är mycket mer komplicerat. "It's a rabbit hole that goes really deep" om man säger så...

 

Oftast är det basen man blir besviken på och ofta beror det på alldeles för dålig utgångspunk(för mycket fel i rummet att kunna fixa i mjukvara) eller så används någon typ av default-kurva som är helt rak. Använd inte mikrofonen som följer med utan köp en som inte är totalt katastrof så som UMIK-1.

 

Det finns för mycket att skriva om egentligen så mitt tips är att läsa på nätet så mycket som möjligt. Köp en till subb om du inte redan har två eller fler. 

 

Min erfarenhet med Dirac är att det går att få till bra om man har flera subbar och är beredd på att lägga flera dagar på att finjustera placeringen utav alla högtalare. Samt då att första reflexerna är dämpade. Mjukvaran kan bara göra så bra jobb som den får som input. Har man ett helt ofixat rum med bara en subb så får mjukvaran in för mycket konstigheter. Den liksom har en tendens att fixa fel saker eller försöka överkompensera fel som kan fixas genom att fysiskt flytta på högtalare/lyssningsplatsen i rummet. Jag tror de flesta underskattar hur jäkla mycket detta gör. 

 

Köp en bra mikrofon och så mäter du med REW hur olika placeringar påverkar ljudet under 250Hz. Lägg krutet av tiden på placeringen. Försök med placeringen få så få toppar och dalar i kurvan som möjligt under 250Hz innan du ens tänker tanken att försöka köra en kalibrering. Kalibreringen är bara grädden på moset sedan så att säga(den kan ju dock göra väldigt mycket sedan!). 

 

Japp, jag förstår att verktygen i förstärkaren är ganska mediokra oavsett prislapp på förstärkaren. Det är nog som du säger så att man måste gå upp på lite mer avancerade grejer för att få bra resultat. Jag har inte fixat nuvarande rum något särskilt, och tyvärr är det som i de flesta hem: Inte möjligt att ställa högtalarna hur som helst, dels p.g.a. fysiska hinder, dels p.g.a. att det måste se ok ut i övrigt. Nuvarande placering för min setup är långt ifrån optimal, då det är dörrar, fönster m.m. i vägen för att kunna placera högtalarna på ett bra sätt. Jag är väldigt medveten om att rummet har den största inverkan på ljudet så jag ska se om jag kan dekorera rummet med lite bra material. Jag har receivern i ett ganska default-läge just nu, d.v.s. som den kom och jag tycker det låter klart bättre än om man kör Audyssey, vilket ju i sig är lite tragiskt :P
Tills vidare tweakar jag själv så gott det går manuellt. Jag gillar lite "fylligt" ljud, gärna lite extra bas än för lite bas. Det är ju trots allt jag och familjen som ska gilla ljudet, ingen annan. :)

Och du har rätt, jag har enbart en baslåda i dagsläget. Skulle möjligen kunna trycka in en till i rummet, men vet i fan om inte det blir för mycket med två basar i det här rummet. Rummet är ca 4x4m, d.v.s. 16kvm ca. 



#13

Postad 27 december 2019 - 00:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

En sak till att ta med är vilken target curve man väljer.

Mig veterligen så låter dom flesta lösningarna ganska dåligt med default curve även Dirac.

 

Där är det en del trial and error innan man hittar rätt.

Och som Philipbtz skriver ovan, REW och en bra mick är ett Måste i mina ögon.

 

 

Lycka till :)



#14

Postad 27 december 2019 - 01:35

Mangy
  • Mangy
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Japp, jag förstår att verktygen i förstärkaren är ganska mediokra oavsett prislapp på förstärkaren. Det är nog som du säger så att man måste gå upp på lite mer avancerade grejer för att få bra resultat. Jag har inte fixat nuvarande rum något särskilt, och tyvärr är det som i de flesta hem: Inte möjligt att ställa högtalarna hur som helst, dels p.g.a. fysiska hinder, dels p.g.a. att det måste se ok ut i övrigt. Nuvarande placering för min setup är långt ifrån optimal, då det är dörrar, fönster m.m. i vägen för att kunna placera högtalarna på ett bra sätt. Jag är väldigt medveten om att rummet har den största inverkan på ljudet så jag ska se om jag kan dekorera rummet med lite bra material. Jag har receivern i ett ganska default-läge just nu, d.v.s. som den kom och jag tycker det låter klart bättre än om man kör Audyssey, vilket ju i sig är lite tragiskt :P
Tills vidare tweakar jag själv så gott det går manuellt. Jag gillar lite "fylligt" ljud, gärna lite extra bas än för lite bas. Det är ju trots allt jag och familjen som ska gilla ljudet, ingen annan. :)

Och du har rätt, jag har enbart en baslåda i dagsläget. Skulle möjligen kunna trycka in en till i rummet, men vet i fan om inte det blir för mycket med två basar i det här rummet. Rummet är ca 4x4m, d.v.s. 16kvm ca.


Jag har med ett ca 4x4m rum och kör två basar. Dock är separat DSP för basregistret ett absolut måste för mig då rummet förstärker vissa frekvenser rejält, runt 44hz för min del. Innan jag DSP-behandlade detta separat så satte samtliga receivers autokalibrering basen väldigt lågt pga peaken runt 44hz, som alltså fick kalibreringen att tro att volymen i basen var högre än vad den var. Möjligtvis klarar Audyssey XT32 att stävja detta. Vanlig XT klarade det inte alls.
Oavsett så gjorde det enorm skillnad med den separata DSP-behandlingen i basregistret för mig, sjukt välinvesterade pengar.

#15

Postad 27 december 2019 - 09:30

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Märkligt att det är så olika! Jag har en Marantz 7011 med audyssey xt32 och jag klarar mig inte utan det. Jag har gjort rätt så mycket med akustiken i min bio som går att se i galleriet. Har även en dspeaker antimode till basarna. Mitt mål har vart att få bort dessa hjälpmedel men lyckas inte. Utan antimode så tycker jag att basen blir alldeles för bullrig, och audyssey gör att mitt ljud blir mycket mer dynamiskt och tryck i. Får ställa upp basen dock en hel del. Jag kan inte stänga av dem för då blir det helt klart sämre... Men man ska väl bara köra med det man tycker låter bäst själv. Men skulle fortfarande vilja bli av med dem, så se om man kan få arslet ur vagnen o börja bygga igen :)

#16

Postad 27 december 2019 - 13:05

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

För oss som var med från hembio början. Jag startade 1989 och då fanns ingen automatiskt inställning så vi köpte olika kaliberings-CD och DVD och  försökte få till det. När svepet 20-20000 Hz kördes var det alltid en tydlig övergång mellan subbasar och de vanliga högtalarna. Så köptes Yamaha DSP-Z11 2004 som hade YPAO och körde en mätning och avslutade med 20-20000 Hz svepet och de var omöjligt att höra övergången mellan subbasar och de vanliga högtalarna.
 
Det är alltid svårt att mäta de låga frekvenserna som subbasar hanterar då det kan bli flera meter långa vågor. Idag kör jag alltid YPAO först och kollar sedan hur det blev med subbasarna. Brukar behöva justera avstånd och nivå. Notera att avståndet inte alltid behöver motsvara verkligheten utan man kan sätta det fel om det hjälper för att få bas där man vill ha det.



#17

Postad 27 december 2019 - 14:33

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

0, på vilken skala? Min stärkare kör från -60 till +18. Vid 0 är det fruktansvärt högt, det tror jag inte många kör om man inte är rejält döv. :P
Nja så dåliga rum har jag nog inte. I nuvarande rum förväntade jag mig att audyssey skulle höja basen några dB för att den är ganska tyst, men ändå sänkte den 11dB. Det blir absolut ingen bas kvar då. Förstår inte audysseys ljudideal alls där faktiskt.


Om subben/ subbarna blir sänka till —11db så är det i stort sett så lågt den kan ställa den , då blir det fel med kallibreringen , volymen ska ligga så nära noll du kan komma om du inte har XT32 , då ska den ligga på 75DB , har du 2 subbar så är det viktigt att du gainmatchar dom innan kallibreringen annars spelar kanske den ena högre än den andra.

Sätt volymen på runt 25% innan kallibreringen så ska du nog få ett bättre resultat.

#18

Postad 27 december 2019 - 14:52

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Avståndet i meter i förstärkaren samsvarar sällan med fysiskt avstånd. Igentligen borde det stå tid istället. Förstärkaren försöker få ljudet att träffa mikrofonen så sammtidigt den kan och avståndet den kommer fram til kan vara dubbelt så långt i meter men ändå vara korrekt. Utan egen mätutrustning skulle jag inte ändra detta värde själv då det troligtvis inte blir bättre.

Innan jag hade lärt mig att tuna tidsdomänet så körde jag alltid kalibrering 1 gång, skrev upp avståndet til sub som den kommer fram till, sen slår jag av subben och anger i förstärkaren att jag inte har subb. Kör så en full kalibreringsrunda med 8 punkter tätt ihop dvs maks en rumpa åt varje sida i spridning och alltid första punkt i sweetspot. Kalibreringen körs utan bord framför samt maks 50cm nära vägg. När den är klar så anger jag att jag har subb, plottar in avstånd til subb som vi skrev ned, och så ändrar delning på alla högtalare.

Nu sitter man utan de dumma försök til rumskorrigering och PEQ resultat som brukar vara uppåt väggarna fel mem med riktig tid.

Nu kan man tuna in nivå på subb med musik och eventuellt ge den några mer db til film. Bästa är såklart att så köra minidsp eller antimode, men även utan menar jag detta ger bättre resultat.

#19

Postad 27 december 2019 - 15:43

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Rummet är ca 4x4m, d.v.s. 16kvm ca. 

 

Här har du garanterat en av problemen :) Det finns bara en sak som är värre än en kvadrat, en kub - hoppas du inte har 4 meter takhöjd med. Eller för att vara ärlig så vet jag inte men ett kvadratiskt rum är en svår utmaning. Om du kan förlänga rummet med 1,5m eller så på ena ledden så blir det mycket lättare. 



#20

Postad 27 december 2019 - 19:25

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Hehe det är tyvärr ganska omöjligt att förstora rummet, så det är uteslutet.
Nja en kub blir det inte riktigr, har 2,60 i takhöjd.. Men nästan en kub. Men jag har haft större rum, avlånga rum o.s.v. men samma resultat :P

#21

Postad 27 december 2019 - 20:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hehe det är tyvärr ganska omöjligt att förstora rummet, så det är uteslutet.
Nja en kub blir det inte riktigr, har 2,60 i takhöjd.. Men nästan en kub. Men jag har haft större rum, avlånga rum o.s.v. men samma resultat :P

Med dina mått så har du en gigantisk utsläckning vid 43hz (fördubblingen), det finns inget program i världen som kan fixa det.

Ovan blev helt uppåt väggarna, blir nästan tvärtom

 

Dock om du kan spela på diagonalen då ser det bättre ut, teoretiskt.


Redigerat av johan b-lund, 28 december 2019 - 12:50.


#22

Postad 27 december 2019 - 20:34

Mangy
  • Mangy
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Med dina mått så har du en gigantisk utsläckning vid 43hz (fördubblingen), det finns inget program i världen som kan fixa det.
Dock om du kan spela på diagonalen då ser det bättre ut, teoretiskt.


Har som jag skrev tidigare ungefär samma mått i mitt rum och har lyckats får bort peaken kring 43hz med DSP-behandling. Blev extremt mycket bättre, sen om det blev perfekt vet jag inte men är ganska nöjd med basljudet nu.

#23

Postad 27 december 2019 - 20:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Har som jag skrev tidigare ungefär samma mått i mitt rum och har lyckats får bort peaken kring 43hz med DSP-behandling. Blev extremt mycket bättre, sen om det blev perfekt vet jag inte men är ganska nöjd med basljudet nu.

Sitter du upp mot väggen?

Utsläckningen går som ett kors igenom rummet, så sitter man mitt på någon av väggarna så är det en utsläckning.

Går ut på sidorna då blir det en resonans och rör man sig ut i djupled då närmar man sig den andra utsläckningen o det blir värre.

 

Rent teoretiskt :)

 

Är ju tvärtemot  :ph34r:


Redigerat av johan b-lund, 28 december 2019 - 11:46.


#24

Postad 27 december 2019 - 22:01

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Ditt rum ser ganska hemskt ut när man simulerar det, tom värre än en 4x4x4 kub åtminstone om man räknar antalet peakar (blå) / utsläckningar (röda), jag skulle tro att det är en stor del av problemet. Se här t ex:

 

https://amcoustics.c...0&h=260&r60=0.6

 

 

För egen del har jag en Lexicon MC12HD som har rumskorrigering och det tycker jag fungerar utmärkt trots att mitt eget rum inte är perfekt - det är nästan dubbelt så långt som det är brett.

 

Visst kan man till att börja med tycka att det blir litet basfattigt men det som försvinner tycker jag är oönskat basbummel som uppstår av rumsresonanserna och det som blir kvar blir mycket tightare. Det kan dock ta ett tag att vänja sig vid att nivån inte är lika hög.Dessutom så tycker jag att resten av frekvenserna, framförallt mellanregistret, upplevs som renare då rummets resonanser har filtrerats bort.

 

Mvh,

  Ingvar



#25

Postad 28 december 2019 - 02:00

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Ditt rum ser ganska hemskt ut när man simulerar det, tom värre än en 4x4x4 kub åtminstone om man räknar antalet peakar (blå) / utsläckningar (röda), jag skulle tro att det är en stor del av problemet. Se här t ex:

 

https://amcoustics.c...0&h=260&r60=0.6

 

 

För egen del har jag en Lexicon MC12HD som har rumskorrigering och det tycker jag fungerar utmärkt trots att mitt eget rum inte är perfekt - det är nästan dubbelt så långt som det är brett.

 

Visst kan man till att börja med tycka att det blir litet basfattigt men det som försvinner tycker jag är oönskat basbummel som uppstår av rumsresonanserna och det som blir kvar blir mycket tightare. Det kan dock ta ett tag att vänja sig vid att nivån inte är lika hög.Dessutom så tycker jag att resten av frekvenserna, framförallt mellanregistret, upplevs som renare då rummets resonanser har filtrerats bort.

 

Mvh,

  Ingvar

Kan tyvärr inte tolka så mycket av den där sidan, men enligt sidan så är mitt rum 73,6 kvm med en volym på 46 kubikmeter. Detta trots att du matat in 400x400x260cm som det står på sidan. Lite märkligt.
Jag höftade lite med värdena, men ska mäta rummet mer noggrannt så fort jag har möjlighet.

 

 

EDIT: Det är 4,0x3,90m och högtalarna står längs väggen som är 4 meter och spelar mot soffan som då är 3,9 meter bort.
Dåliga förutsättningar låter det som i just detta rum.


Redigerat av widde, 28 december 2019 - 02:10.


#26

Postad 28 december 2019 - 02:22

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Med dina mått så har du en gigantisk utsläckning vid 43hz (fördubblingen), det finns inget program i världen som kan fixa det.

Dock om du kan spela på diagonalen då ser det bättre ut, teoretiskt.

 

Okej, låter rimligt. Jag har nyligen flyttat upp min anläggning från nedervåningen till övervåningen och upplever basen en del sämre här uppe. Rummet här uppe är mindre än tidigare och fyrkantigt. I vardagsrummet på nedervåningen var det rektangulärt, men högtalarna stod längs långsidorna och det är ju knappast optimalt det heller.

Men vad menar du med att spela på diagonalen? Förtydliga det gärna :)



#27

Postad 28 december 2019 - 08:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Okej, låter rimligt. Jag har nyligen flyttat upp min anläggning från nedervåningen till övervåningen och upplever basen en del sämre här uppe. Rummet här uppe är mindre än tidigare och fyrkantigt. I vardagsrummet på nedervåningen var det rektangulärt, men högtalarna stod längs långsidorna och det är ju knappast optimalt det heller.

Men vad menar du med att spela på diagonalen? Förtydliga det gärna :)

 

 

Du sitter i ena hörnet och högtalarna står på var sin sida av det motsatta :)

1.png



#28

Postad 28 december 2019 - 11:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Kan tyvärr inte tolka så mycket av den där sidan, men enligt sidan så är mitt rum 73,6 kvm med en volym på 46 kubikmeter. Detta trots att du matat in 400x400x260cm som det står på sidan.

73.6kvm är den totala ytan i rummet, dvs inkl väggar och tak så det stämmer utmärkt 🙂

Har du soffan direkt mot vägg så flytta fram den en bit så minskar problemen vid 43 och 85 hz

#29

Postad 28 december 2019 - 11:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

73.6kvm är den totala ytan i rummet, dvs inkl väggar och tak så det stämmer utmärkt

Har du soffan direkt mot vägg så flytta fram den en bit så minskar problemen vid 43 och 85 hz

 

Att flytta fram gör det bara värre för han sitter mitt i resonansen o flyttar han fram då närmar han sig den andra.

Om man inte orkar räkna på det, https://www.hunecke....eigenmodes.html och slå in rummets storlek.

Eller kolla det i REWs simulator.



#30

Postad 28 december 2019 - 12:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Varför ska han inte flytta sig från en resonans? Flyttar man sig till halva rummets djup så har du rätt men det är ju att ta i..
Grundregeln är att sitta 38% av rummets djup från bakväggen för att undvika så mkt som möjligt av resonanserna.

#31

Postad 28 december 2019 - 12:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Varför ska han inte flytta sig från en resonans? Flyttar man sig till halva rummets djup så har du rätt men det är ju att ta i..
Grundregeln är att sitta 38% av rummets djup från bakväggen för att undvika så mkt som möjligt av resonanserna.

 

Först, jag var helt ute o snurrade innan, jag räknade tvärtom då två identiska primärer har sitt eget liv.

 

Om rummet hade haft större variation mellan bredd och längd så Ja.

Med 2 primärer på samma frekvens så kommer utsläckningen mellan 43hz och 68hz att öka lika mycket som 43:an gör.

Vi upplever då att resonansen fortfarande finns plus att 68:an blir långt tydligare.


Redigerat av johan b-lund, 28 december 2019 - 12:52.


#32

Postad 28 december 2019 - 15:37

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Du sitter i ena hörnet och högtalarna står på var sin sida av det motsatta :)
1.png


Ok, jag förstår. Det finns inget sätt att förbättra detta utan att sitta på diagonalen? Det finns tyvärr ingen annan möjlig möblering i detta rum p.g.a. dörrar, fönster eller för stora möbler. Kan man dekorera med något för att förbättra?

Om det nu är utsläckning vid 43hz, varför sänks basen så mycket? Borde den inte höjas i så fall för att kompensera? När en frekvens släcks ut betyder det väl att den minskar i styrka eller inte hörs alls? Audyssey sänker ju basen ytterligare -11dB?

#33

Postad 28 december 2019 - 16:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Då har du en peak vid en annan frekvens och den sänker då hela spektret för den har en regel som säger att "om nivån är över detta så sänk" utan att ta hänsyn till att alla andra frekvenser som kanske redan är för låga - blir ännu lägre. Den enda möjligheten att utnyttja det man kan till fullo är en dsp f.eks antimode. Du vill då få riktig bas i så många frekvenser som möjligt, men en dip kan den inte rå på, men du får iaf mer bra bas totalt.

Bästa och enklaste är att köpa en bas til plus en dsp som tar 2 basar då kan man laborera med plassering för att få den andra att fylla i lite så att man totalt får mer jämn bas. Helst ska man då ha en umik och rew för att slippa jobba i blindo.

#34

Postad 28 december 2019 - 16:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Du kan ju också testa det jag skrev. Kom ihåg avståndet til subben. Kör en ny kalibrering utan subb (slå den av fysiskt) med tighta 8 punkter och när den är klar sätt så delningen på 80 på alla högtalare och lägg til sub, skriv in avstånd till sub, sen tunar du själv volymen til en låt med återkommande rytmisk bas.

Detta är gratis.

Redigerat av Demon Slayer, 28 december 2019 - 16:41.


#35

Postad 28 december 2019 - 17:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ok, jag förstår. Det finns inget sätt att förbättra detta utan att sitta på diagonalen? Det finns tyvärr ingen annan möjlig möblering i detta rum p.g.a. dörrar, fönster eller för stora möbler. Kan man dekorera med något för att förbättra?
Om det nu är utsläckning vid 43hz, varför sänks basen så mycket? Borde den inte höjas i så fall för att kompensera? När en frekvens släcks ut betyder det väl att den minskar i styrka eller inte hörs alls? Audyssey sänker ju basen ytterligare -11dB?


Jag har editerat det jag skrev innan för jag tänkte fel.
Du har en fet resonans o varför det sänks för mycket kan jag inte svara på.
En mick och Rew hade gett svaret ganska omgående, antagligen tar recievern i från knäna.

En resonans går alltid att sänka men en utsläckning är svår att höja utan att basen bottnar.

#36

Postad 28 december 2019 - 17:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Det är ingen ide har jag kommit fram till. +3db kostar dubbel kraft och går fet utöver resten av kvaliteten och en dip är ofta -10-15 kanske -30db t.o.m. Byt plats, tuna med dsp addera en subb eller gilla läget.
Jag får så sjukt mycket bättre totalljud genom att bara kapa topparna och skita i dipparna mot att försöka få en fin kurva.

#37

Postad 28 december 2019 - 18:14

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Du kan ju också testa det jag skrev. Kom ihåg avståndet til subben. Kör en ny kalibrering utan subb (slå den av fysiskt) med tighta 8 punkter och när den är klar sätt så delningen på 80 på alla högtalare och lägg til sub, skriv in avstånd till sub, sen tunar du själv volymen til en låt med återkommande rytmisk bas.

Detta är gratis.

Ska absolut testa det, det är ju värt ett försök. :)

Redigerat av widde, 28 december 2019 - 18:15.


#38

Postad 28 december 2019 - 18:21

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
En sak till, jag har fortfarande inte förstått vD volymen ska stå på när man kör kalibrering. Det sägs att den ska vara 0 här i tråden, och nånstans 25%. Vad pratar vi om för skala här? Jag kör logaritmisk skala på -60 till +18 på stärkaren, men går att ställa om från 0 till 100 också om jag inte minns fel. Men 0 på första skalan är vansinnigt högt medan det är helt tyst på andra skalan (lägsta volym).
Så förklara gärna var volymen ska vara. Och varför ställer inte stärkaren in volymen själv om den ska vara en viss volym?

#39

Postad 28 december 2019 - 18:48

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Det är den manuella volymratten på subben du ska ställa rätt. Någonstans i mitten är väl en bra startpunkt, sen kan du justera efter du sett vad receivern sätter för gain på lfe kanalen. Visa receivers ber dig justera under kalibreringen.

#40

Postad 28 december 2019 - 19:37

Mangy
  • Mangy
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Då har du en peak vid en annan frekvens och den sänker då hela spektret för den har en regel som säger att "om nivån är över detta så sänk" utan att ta hänsyn till att alla andra frekvenser som kanske redan är för låga - blir ännu lägre. Den enda möjligheten att utnyttja det man kan till fullo är en dsp f.eks antimode. Du vill då få riktig bas i så många frekvenser som möjligt, men en dip kan den inte rå på, men du får iaf mer bra bas totalt.

Bästa och enklaste är att köpa en bas til plus en dsp som tar 2 basar då kan man laborera med plassering för att få den andra att fylla i lite så att man totalt får mer jämn bas. Helst ska man då ha en umik och rew för att slippa jobba i blindo.


Precis vad jag skrev tidigare att jag drabbats av, och hur jag löst det (i mitt rum som också är 4x4m), fast med XTZ:s mic, mätmjukvara och deras gamla DSP Amp. Funkar bra. Fick det aldrig att funka med Audyssey XT.

#41

Postad 28 december 2019 - 20:17

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Det är den manuella volymratten på subben du ska ställa rätt. Någonstans i mitten är väl en bra startpunkt, sen kan du justera efter du sett vad receivern sätter för gain på lfe kanalen. Visa receivers ber dig justera under kalibreringen.

Jag  tänkte mer volymnivån på recdeivern. Tänkte jag skulle testa att köra kalibreringen utan subben igång som rekommenderats. För att få rätt nivå på kalibreringen verkar man ju behöva ställa receivern på en viss volym? 

 

Förövrigt är ljudet ganska behagligt i rummet just nu, ingen frekvens tar över för mycket, inte basen heller. Men kunde varit något starkare eventuellt. 


Redigerat av widde, 28 december 2019 - 20:18.


#42

Postad 28 december 2019 - 20:56

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Jag har liknade storlek på rum och får toppar vid liknande frekvenser. Mitt rum är 4,5x4,2x2,3 m och ger rätt kraftig förstärkning runt 40 resp. 80 Hz.

 

Först använde jag mig av det automatiska systemet i mitt försteg (Meridian Room Correction). När jag tog hjälp med att mäta och ställa in kunde vi konstatera att det systemet gjorde väldigt försiktiga justeringar. Han som hjälpte mig föredrog att mäta med en bra mikrofon, extern ljudkort och program i dator (vet inte vilket) och därefter justera manuellt i EQ.

 

I diagrammet nedan kan man se tonkurvor för subben före (grön) och efter (gul) justering med EQ. Som synes är det rätt rejäla pucklar vid c:a 40 resp. 80 Hz som gick att få ner med bara manuell justering avEQ.

 

Bifogad fil  IB EQ.jpg   74,59K   0 Antal nerladdningar

 

Trots att delningen mot subben sedan skedde vid 80 Hz i försteget gav golvhögtalarna också upphov till förstärkning vid c:a 40 resp. 80 Hz. Detta löstes genom att plugga basreflexportarna på högtalarna samt med EQ i försteget. Vi använde alltså EQ:n i försteget för att justera manuellt, utan att köra det automatiska systemet alls. Till detta lades en "huskurva" med mål att basen (under c:a 100 Hz) skulle ligga c:a 10 dB över de högre tonerna. Resultatet ser ut så här:

 

Bifogad fil  Revel+IB fullrange.jpg   66,57K   0 Antal nerladdningar

 

Det gick alltså att åstadkomma med manuell mätning och justering, och kunskap om hur det skulle göras (vilket jag inte besitter).

 

Ett modernt system som Dirac kan säkert göra detta mycket bättre än MRC i mitt gamla försteg. Frågan är dock om det gör det bättre än manuell mätning av någon som kan? Jag bävar för den dag det är dags att byta försteg och detta ska göras om hemma. Den EQ jag har för subben kommer dock att var kvar då, vilket borde underlätta arbetet för ett automatiskt system.


Redigerat av Erik_N, 29 december 2019 - 11:42.


#43

Postad 29 december 2019 - 00:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Precis vad jag skrev tidigare att jag drabbats av, och hur jag löst det (i mitt rum som också är 4x4m), fast med XTZ:s mic, mätmjukvara och deras gamla DSP Amp. Funkar bra. Fick det aldrig att funka med Audyssey XT.

Ja jag kör minidsp och tar också bort en del pucklar. Det gick inte heller bra med Yamahans PEQ. Jag mäter med REW och skapar EQ i REW och bara läser in den som textfil i minidsp. Skulle inte klara mig utan.

 

Men jag hade en antimode på lån medans jag väntade på min minidsp och mätte så vad den gjorde via REW och den är sjukt bra på att optimera basen, så om man inte har lust att lära sig REW så skulle jag utan tvekan rekommendera en antimode med möjlighet til 2 subbar, tror det är det bästa man får til för minst pengar och minst tid faktiskt. Men helst 2 subbar då. Koppla in....tryck på en knapp....vänta...färdig!


Redigerat av Demon Slayer, 29 december 2019 - 00:23.


#44

Postad 29 december 2019 - 11:08

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Jag  tänkte mer volymnivån på recdeivern. Tänkte jag skulle testa att köra kalibreringen utan subben igång som rekommenderats. För att få rätt nivå på kalibreringen verkar man ju behöva ställa receivern på en viss volym? 
 
Förövrigt är ljudet ganska behagligt i rummet just nu, ingen frekvens tar över för mycket, inte basen heller. Men kunde varit något starkare eventuellt.


Vad jag menade med 25% är att volymratten på subben ställs på klockan nio på skalan , jag vet att tillverkarna rekommenderar 50% men det brukar bli för mycket.
Du kan ju testa med klockan 9 på ratten och se var du hamnar , det brukar bli rätt så bra , som sagt , ju närmare noll du kan komma i stärkaren ju bättre är det.

#45

Postad 05 januari 2020 - 18:43

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Jag ställde ner frekvensområdet som Audyssey ställer in till 300Hz och körde igång Dynamic Eq och nu blev det faktiskt riktigt trevligt ljud. 😊
Mer än nöjd nu då jag oftast kör ganska låg volym p.g.a. sovande småbarn. Nu kompenserar stärkaren basen vid låg volym och blev ju betydligt roligare att titta på film nu (även musik på lägre nivåer fick fylligare ljud :) )

#46

Postad 05 januari 2020 - 20:57

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Nice. Jag har en Denon 6200 så jag kan inte göra så, ställa ned frekvensområdet. Det hade varit kul att testa. Vilken reciever har du?

#47

Postad 05 januari 2020 - 21:12

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jag har med kört med både yamaha, och Marantz aldrig blivit helt nöjd.

Nu kör jag arcam förstärkare med dirac live och en mini dsp till basarna, jag har aldrig varit såhär nöjd.
Det låter helt fantastiskt i mina öron 👍

#48

Postad 05 januari 2020 - 23:54

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Bara testat ARC med min Anthem och det hjälper väldigt mycket i mitt kassa betongrum. Skulle inte klara mig utan det.

#49

Postad 06 januari 2020 - 06:06

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Nice. Jag har en Denon 6200 så jag kan inte göra så, ställa ned frekvensområdet. Det hade varit kul att testa. Vilken reciever har du?

Jag har en Marantz SR5014. Jag kan inte heller göra det om man kör kalibreringen i receivern direkt. Däremot kan man ladda ner appen MultEQ från Denon/Marantz och därifrån köra kalibreringen på förstärkaren. Efter kalibrering kan du också ställa in kurvor, crossovers, frekvensområde för kalibreringen, ja det mesta i princip innan du laddar upp kalibreringsdatan till receivern. 
Skillnaden är att du startar kalibreringen från appen istället från förstärkaren. Appen kostar tyvärr lite pengar, typ 200 spänn, men det tyckte jag det var värt för att få pilla på alla inställningar. :)


Redigerat av widde, 06 januari 2020 - 06:07.


#50

Postad 06 januari 2020 - 07:12

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Stödet för denna app kom generationen efter min reciever. 6300 är den äldsta som stöds.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.